Geen vogeltje om zonder handschoenen aan te pakken

Auteur: , 36 Reacties

Vroeger, toen Tweety nog dacht dat hij poezebeesten zag, was een geel vogeltje schattig, lief, knuffelbaar: you name it. Op één uitzondering na: de Ruf CTR Yellowbird. Dat vogeltje had Sylvester wel ff de oren gewassen. De CTR Yellowbird is een legende, één van de weinige auto's die na een flinke sapkuur bij een tuner misschien nog wel legendarischer is geworden dan het origineel van Porsche. Over het algemeen heb ik een broertje dood aan het tunen en optisch verfraaien van klassiekers. Maar aangezien de uitzondering de regel bevestigt en er toch al genoeg oude Porsches rond rijden vind ik het helemaal niet erg dat er af en toe eens een Rufje van de band rolde.

Ruf kennen we natuurlijk van recente projecten als de Dakara en de eRuf Greenster met ultiem lekkere alumuluniuminum targabeugel. Maar in 1987, toen ze in het Duitse Pfaffenhausen nog auto’s maakten voor mensen met baarden en meer borsthaar dan hersenen, kwamen er wat mij betreft veel fraaiere auto’s van de band rollen. Als basis voor de Yellowbird nam men een Porsche 911 Carrera 3.2 in plaats van een Turbo. Reden daarvoor was dat de 3.2 Carrera lichter was en aerodynamisch net iets interessanter was. Vervolgens werd het plaatwerk vervangen door lichtere aluminium delen. Goed voor 200 kilo gewichtsbesparing. De optische aanpassingen waren puur functioneel: minder luchtweerstand en betere koeling. Zo werden de regengootjes mooi glad gemaakt en werden er extra koelsleuven aangebracht boven de achterwielen. Tevens werden de bumpers vervangen door glasvezel exemplaren.

Ruf Yellowbird

Vervolgens werd het hart een beetje opgepept. Om te beginnen werd de standaard 3.2 opgeboord naar 3.4 liter. Vervolgens werd er een dubbele turbo met dubbele intercooler gemonteerd. Een aangepast motormanagement en een door Ruf ontwikkelde vijfbak maakten het motorische plaatje af. Na deze aanpassingen werd er 469 pk geleverd en een koppel van 553 Nm. Niet lullig voor een auto van 1150 kilo. Omdat dit geweld wel op de weg gehouden moest worden werden de Yellowbirds voorzien van speciale “Speedline” lichtmetalen wielen van Ruf. Tevens werden de vering en de remmen vervangen. Er werden Brembo remschijven gemonteerd van 330 milimeter doorsnee en de banden werden vervangen door speciale high performance banden van Dunlop. Daarnaast werd er een speciale rolkooi ingelast die de stijfheid van het chassis ten goede kwam.

Ruf Yellowbird

Het resultaat van dit knutselwerk? Van niets naar honderd in 4 seconden en een topsnelheid van 340 kilometer per uur. Dat is naar hedendaagse standaarden al behoorlijk snel, maar laten we het eens vergelijken met de generatiegenoten van deze auto. De Ferrari Testarossa en de Lamborghini Countach liet je überhaupt achter je. En hoewel je de nul naar honderd zou verliezen van de Porsche 959 en de Ferrari F40 zou je ze uiteindelijk op topsnelheid weer inhalen. Die topsnelheid zorgde er zelfs voor dat de Yellowbird de snelste productieauto was (later opgevolgd door de Bugatti EB110). Er werden uiteindelijk 28 fabrieks-Yellowbirds geleverd. Daarnaast zijn er een aantal klanten geweest die hun reeds aangeschafte Porker lieten ombouwen door de heren van Ruf. Precieze aantallen zijn niet bekend maar het zou om ongeveer 25 auto’s gaan.

Er is een hoop filmmateriaal te vinden van de Yellowbirds op sites als Youtube, maar ik wil er twee graag even uitlichten. Een legendarisch filmpje van de Yellowbird in actie is onderstaand filmpje met Ruf testrijder Stefan Roser achter het stuur. De tijd? Ongeveer acht minuten. Maar wel powerslidend door de meeste bochten, heerlijk om te zien.

Recentere filmpjes kwam ik tegen bij de heren van bridgetogantry. In HD! Zij doen een rondje Ring, in een wat ruimere tijd, maar met leuk commentaar bij het inhalen van een recent model 911 na ongeveer vier minuten in het filmpje. Let ook even op de nummerplaat en het geluid van de turbo’s overigens, erg fijn. Verfrissend ook, om te zien dat deze zeer zeldzame en onbetaalbare klassiekers nog aardig gebruikt worden voor datgene waarvoor ze gebouwd zijn: hard gaan. In het tweede filmpje zijn ze over Spa aan het banjeren. Enjoy :)



36 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Pst, het hele artikel staat op de voorpagina!
-edit: check!-
Ik ken hem alleen vanop gran turismo :D
Hmm hij’s niet alleen snel, maar ook nog eens fraai. En dat is bijzonder, want veell getunede auto’s uit die tijd zien er naar hedendaagse maatstaven niet meer uit.

De performance is immers ook niet mis, zelfs naar hedendaagse maatstaven heb je nog een monster. Stel je voor, je staat met je 2006 Gallardo naast zo’n ‘ gele ouwe Porsche’ , en dat ding blijkt je er nog uit te trekken ook :p
200 kilo is echt veeeeeeeeeel :P
@edit: “Maar aangezien de uitzondering de regel bevestigd” –> bevestigt
-edit: check!-

Ik heb dit altijd een heerlijke wagen gevonden. Het ging hem zuiver om de techniek, en niet om de meest patserige Porsche te hebben, iets wat vandaag veel meer het geval is, helaas.
Wauwie!
Heerlijke turbosound!
Prachtig ding ook…
Geweldige auto, ik heb deze liever als een 997 :D
Als ik m zo door die bochten zie banjeren, vraag ik me af hoeveel van deze Ruf er nog leven….
Ik zie hier 3 rooie kruisjes in plaats van filmpjes.
Bij het inhalen van de recentere 911: ‘I bet he’s got ABS and everything’ :)
waarom lees je op autoblog niets over de alaproblemen / het rapport van de rabobank over het einde van de dealers, is autoblog alleen maar het laten zien van overbodig snelle auto`s die niemand die dit leest kan betalen
Mochten er mensen zijn die na het lezen van dit artikel de behoefte voelen er een aan te schaffen:

http://www.carclassic.com/model.asp?Marque=Porsche&Model=RUF+CTR&Lang=en

Overigens staan er nog veel meer brilliante superauto’s op carclassic.com, so enjoy!
Geweldig hoe ze vroeger auto’s konden maken. Niet te hoeven na denken over veiligheid en CO2 troep.
Ik zeg: De beste Porsche ooit gebouwd.
Tweety is ook een bijnaam van een wentelwiekert bij de Luchtmacht.

Ruf maakt gewoon ontzettend goeie bakken, dit is toch wel een van de topstukken
Wonder van een machine! Genoten van de filmpjes :)
Deze heb ik nog gespot in St.tropez afgelopen zomer.. heb er helaas maar 1 combo foto van..
@ rick: Zuurpruim!

On-topic: Dit is natuurlijk voor z’n tijd een zeer snelle auto, die er ook nog eens heel goed uitziet. Ondanks dat het een echte supercar is mist hij naar mijn mening wel de uitstraling van een supercar.
Overigens leuk artikel en leuk geschreven.
Indrukwekkende auto!
De getallen liegen er niet om, dit zijn auto’s die op een circuit thuis horen.
Prachtig! Fly like a bird.
btw de comment op de porsche rijder voor hem was mooi om te horen

“MY GOD,I BET HE HAS ABS AND EVERYTHING!:O” “Ahw gosh..”
Zeker een hele mooie auto! Ik vind zoiets toch meer ziel hebben dan een hedendaagse Porsche
@Dietch – ofwel dit is een latere versie (zijn die ooit gemaakt dan?) ofwel een wannabe. Ik hou het op het laatste. Zit duidelijk een heel andere bumper/spoiler op en de velgen zijn volgens mij ook niet hetzelfde. Toch een lekkere spot!
Zalig!! En dan die prestaties, vergelijkbaar met een hedendaagse wagen als een F430 of een Gallardo :shock:
Prachtig artikel, heerlijke auto…. Echt geweldig :D
Leuk bakkie.
Gaat ongeloflijk snel :)

Trouwens, AB, ik had ook een column ingestuurd, wat is daarmee gebeurd?
@ Ferraritje:

Ter uwer informatie *kuch* , een F430 of Gallardo is helemaal nergens ;)

OnT: Hélemaal geweldig inderdaad die comment bij het inhalen van die 996.
“omg…, i bet he’s got ABS and everything”

Wel zielig trouwens als je dan petjes rond ziet rijden in een Honda Del Sol en een Corrado. Niet dat ik dat zelf niet van plan ben ooit :roll: :P
Ah, dit zien maakt mij dag goed :-)
Gewééééééééééééééééééééééééééééééééééélidig, altijd gedacht dat een ik een “gewoone” porsche 964 3.6 turbo en een 930 3.44 turbo wilde kopen (en een flachbau). Maar nu wil ik een yellowbird.
Nu dromen en sparen
Dat waren eens echte porsches(;
Dat waren nog eens tijden! :P

Fuck al die electronica van tegenwoordig werken moet je in een sportwagen!
Toen waren elfjes nog echt mooi. Goede kleur ook.
staat ergens op google filmpje van deze tegen de veyron, die porsche zie je nergens meer. Maar toch, supersnel helemaal voor die tijd..
wat een geweldige wagen is dit toch, met het droombudget zal deze altijd een plaatsje hebben in mijn lijstje met topfavorieten. In Gran turismo 4 er mee over de ring blazen is ook echt 1 van mijn favorite bezigheden. bocht inschatten, scherp insturen achterkant laten komen, dan tegensturen en gas geven, grip terug vinden en de bocht uit gassen.
ik vond het wel grappig dat ik deze testrijder hetzelfde zag doen op het filmpje, er zijn niet veel auto’s die zo overstuurd op zijn snelst zijn.
Kende het filmpje van die Yellowbird op de Ring al wel, maar nu ik zelf ook een Porsche heb en er een driftcursus mee heb gedaan… Echt, respect voor Stefan Roser!

Zoals ie bij 6:35 keihard driftend door Pflanzgarten knalt. Bizar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).