Bij Skoda beginnen ze de VAG-truukjes aardig door te krijgen: men ontwerpe 1 koplamp en gebruike dat vervolgens voor de hele range.
Nu de reguliere Octavia’s de Superb-look kregen aangemeten, konden de exotische Octavia’s natuurlijk niet achterblijven. De Octavia RS kreeg ook nog eens LED dagrijverlichting voor de nodige roadpresence. Helaas mag Skoda nog niet meedoen met de grote VAG-merken, want de 2.0 TFSI houdt 200 pk. In de Audi A4 en Golf GTI levert het blok inmiddels al 211 pk, maar de pikorde moet in stand blijven. Dieselen in de RS kan ook, en wel met de 170 pk sterke 2.0 TDI.
Ook de Octavia Allroad Scout kreeg een geretoucheerd uiterlijk. Met andere bumpertjes en lampjes moet de Scout er voorlopig weer tegenaan kunnen. Standaard heeft de Scout natuurlijk vierwielaandrijving en er is de keuze uit een 1,8 TSI benzine of een 140 pk sterke 2.0 pompverstuiver TDI.
23 reacties
volgens mij niet! Vectra OPC, Passat R36, om er eens een paar te noemen….
OT; ik dacht eigenlijk al dat dit al was, maar ja :) Skoda vind ik goed vooruit zijn gegaan na de vorige generatie octavia….
de rs heeft trouwens zat concurenten op het sportieve vlak, zoals de laguna gt, en de wat krachterige vw passat r36 en opel opc, alfa 159 gta(?).
Alfa 159 GTA? lang verwacht, nooit gekomen:(
OT: ziet er aardig uit, ontwerp klopt iig beter dan een A4 of een Passat
Die RS daarentegen, dat gele kleurtje is wel lekker (is meer vlageel dan dit Seat-geel dacht ik). Maar toch vind ik de vorige mooier ;)
RS is een hele leuke en vlotte auto, voor ook nog’s een nette prijs. Bovenstaande auto’s zijn geen vlotte maar al tamelijk rappe auto’s voor een wat minder nette prijs.
Wil je het rappe toch nog wat sneller, dan krijg je een RS6.
Zo ff stukje VAG voor de mensen.
Heb zondag al zo’n nieuwe RS tegengekomen :)
Uhh de Octavia is een C-segment auto. Een tikkie groot uitgevallen C-segment auto (net als de Mondeo groot uitvalt in het D segment) maar C-segment op en top. Het is een Golf IV (PQ35) en de RS is de Skoda versie van de GTI.
In dit geval, laat staan die Skoda, koop een echte GTI. Even duur of zelfs goedkoper, meer vermogen, stukken actueler (Golf V naar VI facelift is stukken beter gelukt dan dit gedrocht) en ook een betere restwaarde.
Maar blijkbaar werkt het, want het verkoopt.
Door zoveel identieke onderdelen te gebruiken zijn de kosten laag en blijft er meer geld over voor marketing om ‘het volk’ duidelijk te maken dat ze ECHT wel anders zijn!
En aangezien het meerendeel daarin trapt…
RS is dan wel leuk, maar dat plastic en langere veerpoten is echt zoooooooooo saai.
Dat kennen we nu wel.
Een Skoda Octavia is een Golf V en geen Golf IV. Fucking hollanders, zwijg toch als je het niet weet!
Nu geef ik toe dat de facelift wel mislukt is. Vandaar dat ik nog snel het vorige model heb besteld. Wel met nieuwe spiegels, de topradio van de superb met eq en 12 luidsprekers en uiteraard de nieuwe motor.
Greetz boyz’girls ….
LoC88