Omgekeerde wereld: Volkswagen wil Porsche kopen

Auteur: , 50 Reacties

Dus jij dacht nog steeds dat het kleine Porsche bezig was om het grote en machtige Volkswagen op te slokken? Think again! Ok, het is waar dat Porsche momenteel voor 50,76% eigenaar is van Volkswagen en dat ze altijd hebben geroepen dat ze dat belang willen uitbreiden naar 75%, maar er lijkt nu toch een beetje trouble in paradise te zijn. Wat is nou het geval?

Porsche heeft een enorme schuldenlast van zo’n 9 miljard euro en zou moeite hebben om dat af te kunnen lossen. Maar ze maken toch elke keer miljarden winst hoor ik je denken. Dat klopt, maar volgens analisten is dat voornamelijk ‘papieren’ winst en resulteert het niet direct in geld op hun rekening (om het even simpel te houden).

Een oplossing voor dit probleem zou zijn dat Porsche Holding SE (de eigenaar van zowel Porsche Automobielen als 50% van VW) de autotak van Porsche (Porsche AG) verkoopt aan Volkswagen. Dit levert Porsche Holding SE zo’n 6 tot 9 miljard euro op. En Volkswagen heeft toch nog €10,7 miljard in kas, dus die kunnen het makkelijk betalen.

Als (met de nadruk op als) dit allemaal doorgaat zou Porsche dus het 10e merk worden in het VAG concern. Porsche Holding SE zou dan overigens nog steeds voor 50,76% eigenaar van VW blijven.

Vandaag is trouwens ook de jaarlijkse aandeelhouders vergadering van VW en wellicht dat daar meer bekend gemaakt gaat worden. Overigens deed eerder deze week al het gerucht de ronde dat Porsche CEO Wendelin Wiedeking ontslagen zou worden. Hij zou dan vervangen worden door Volkswagen baas Martin Winterkorn (een vertrouweling van Ferdinand Piech). Er rommelt dus in elk geval genoeg daar! Hoe het allemaal uit gaat pakken uiteindelijk is niet bekend, maar leuk om te volgen is het wel! (via: Financial Times en Automotive News)

PS Hieronder een plaatje dat (hopelijk) duidelijk maakt hoe de machtsverhoudingen tussen Porsche en VW liggen. Hopelijk helpt dat.
Porsche Holding Structure

PS Een hele slimme (of lucky) analist voorspelde dat zoiets als dit zou kunnen gebeuren al in november vorig jaar.

Met dank aan iedereen voor de tip!



50 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Toyota moet dus oppassen :lol:
my head hurts……
zo zou audi dus toch nog sportieve versies kunnen gaan uitbrengen die porsche in het vaarwater kunnen gaan zitten. denk aan bijvoorbeeld een RS5 of een “oer-quattro” op basis van de (R)S5. en VW zou dan in een keer de grootste kunnen worden binnen europa. misschien wel binnen de hele auto industrie. hun portfolio is dan wel heel erg groot als ze porsche ook nog gaan inlijven.
Een negen-elluf is toch al een platgeslagen kever dus dat komt alvast goed uit!
Ik vondt het ook al raar dat een”kleine fabrikant” zo’n groot concern kon opkopen.
@ Neptukker..

Klopt ja, want de Kever is ook ontworpen door Porsche.

De Corrado ook als ik me niet vergis.
Nooit geweten dat Piech zo’n grote man was binnen heel dat gebeuren.
Een beeld van twee slangen die elkaar opeten komt bij me op.
zal mij benieuwen wie het eerst in zijn eigen staart bijt.
Ben ik nou dom??

Porsche holding is in handen van piech en porsche,,

porsche holding heef 50,75% de “macht” over Volkswagen AG

bedrijf porsche is in hande van porsche holding

volkswagen wil porsche kopen dus dan wil porsche holding dus eigelijk porsche kopen maar ze hebben dat toch al??

of snap ik t niet?
Tsja, als ze alle andere noodlijdende Europese merken erbij kopen…
Wereldwijd 1 grote Europese autoconern, krijg je ook geen gezeik meer dat die weer van die gebruik maakt…
Das Auto! Geef het nog enkele jaren en VW zal inderdaad de grootste zijn.
Porsche krijgt het nog moeilijk met de nieuwe emissie eisen en de IGM op z’n dak.
De ondergang van Porsche als ze daarmee akkoord gaan…
@Optimist, VW is voor 49,24% nog steeds een ‘onafhankelijk’ bedrijf. Ze kunnen dus doen wat ze willen. En Porsche Holding verkoopt in dit geval het automerk Porsche aan VW (wat ze dus maar voor de helft in handen hebben). Ze zijn daarna dus nog maar voor 50,76% eigenaar van Porsche ipv 100%.
@robbie
dus ze verkopen het aan zichzelf?
Ze hebben met geleend geld de meerderheid in een financieel gezond VW gekocht. Met de reserves van VW kopen ze hun eigen automobielafdeling, daarmee kunnen ze de banken afbetalen en de rest van de aandelen van VW kopen… Zal allemaal wel heel slim zijn maar… wanneer gaat porsche weer mooie sportwagens bouwen?
Het veranderd niets aan het feit dat Porsche Holding eigenaar van VW is. Op deze manier wordt alleen de schuld verplaats van Holding naar VW. Dit is ook de manier waarop hedgefunds bedrijven overnemen, je koopt een bedrijf en de schuld die daarmee ontstaat plaats je voornamelijk in dat bedrijf zelf en blijf je zelf met weinig schulden zitten.
Ik zou wel raar opkijken als Volkswagen in deze onzekere tijden al hun reserves stuk willen slaan op een bedrijf dat ze niet eens willen. Porsche mag dan een grote schuldenlast hebben, banken weten niet zo goed dat liquiditeit het probleem is van Porsche niet de afbetaling zelf. Die zullen niet snel een ultimatum stellen.
hahaha lach me dood als dat gebeurt
@JPM, moet niet vergeten dat er een heleboel (familie) belangen meespelen. Verdiep je maar eens in de families Piech en Porsche. Ze zouden het ‘historisch gezien’ geweldig vinden als Porsche en VW eindelijk verenigd zijn.
Wie is dan ‘Porsche’ in het schematje (Het bovenste blokje, die naast Piech). de familie Porsche?
kunnen de directeuren niet beter elkaars baantjes ruilen ..

iedereen blij ..
Straks heb je een 911 met een 2.0 TDI motor en een Audi dashboard, geen prettig vooruitzicht. Maar het kan ook goed uitpakken zoals bij Lamborghini.
@Guan, dat is idd de familie Porsche.
Typisch Duits, die willen altijd heel de boel overnemen zit in het bloed ;)
Dus eigenlijk een soort van geldcirculatie? :P
Als dit gaat gebeuren is het eigenlijk een briljante zet van Porsche. Porsche is voor 50,76% eigenaar van VW. Porsche Holding verkoopt de autotak Porsche aan VW, maar Porsche heeft dan nog steeds overheersende zeggenschap in VW, dus ook in de autotak van Porsche. Porsche Holding gaat dan misschien wel terug van 100% aandeel in de autotak naar 50,76%, maar dat laatste is nog steeds overheersend, dus je kunt gewoon in je eentje beslissen als het moet.

Wel de lusten van het merk Porsche en niet de lasten van de torenhoge schuld. Slim bedacht :D
Het zijn allemaal spelletjes waar alleen de groot-aandeelhouders wijzer van worden. As usual…
@Boeman:

Hans Ledwinka (Tatra) heeft de Kever ontworpen!!!

http://www.tatra-register.co.uk/pics/Class3.JPG
en daarna verkopen ze zichzelf aan BMW, en kopen daarna toyota
leuk… dan heb je een 911, R8 en gallardo binnen 1 concern. En een Cayenne, Q7 en Touareg.
Maar financieel gezien is dit wel slim natuurlijk. Piech (en fam Porsche) forceren hiermee dat zij het geld inde kas van VW voor hun eigen doeleinde kunne gebruiken. Vuil spelletje, maar wel slim.
Volgens mij heeft de Duitse deelstaat Nedersaksen nog een aantal prioriteitsaandelen waarmee zij de boel kunnen sturen en waarmee ze Porsche Holdings het nog aardig lastig kunnen maken
De tendens is duidelijk. Net als in het bankenwezen kan je straks je auto kopen bij slechts een paar bedrijven.

Concentratie, concentratie en nog eens concentratie. Wie zou daar nou het meeste van profiteren? Begrijp je ook gelijk wie het meeste profiteren van deze ‘nooit voorziene’ economische crisis ;)
In het begin van de auto industrie ging het om je te onderscheiden in het maken van, hoe verrasend, auto’s.
Tegenwoordig ben je als automobielfabrikant eerder een bank of financiële instelling. En met de tendens van de afgelopen jaren om verwachtingen steeds verder op te pompen, krijg je dan vervolgens situatuaties als met GM en Chrysler.
@Rocket Dog: Dat is de Tatra voorloper.

Ferdinand Porsche heeft de Kever gemaakt tot wat hij is, een kosteneffectief betrouwbaar wagentje die ook nog eens kan presteren.
Hans Ledwinka heeft enkel een wagen gemaakt die aerodynamisch was en een goede motor had.
Rijstabiliteit wist hij niks van, betrouwbaarheid evenmin.

Daarnaast was Ledwinka de mentor van Porsche.
@Turbo

Begrijp je ook gelijk wie het meeste profiteren van deze ‘nooit voorziene’ economische crisis ?

Ik ga voor de centrale banken, die kunnen flink wat extra rente ontvangen door de gestegen staatsschulden van bijna alle landen.


“He who controls the money supply of a nation controls the nation. ”

of

If the American people ever allow private banks to control the issue of their money, first by inflation and then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them (around the banks), will deprive the people of their property until their children will wake up homeless on the continent their fathers conquered.” –

Thomas Jefferson (1743-1826) Third president of the United States

Tijd voor een “old school” onafhankelijksheids oorlogje, weg met die centrale banken onder leiding van bankiers, weg met de Bilderberg Group. etc etc.
Grappige in het schema is bovendien dat Ferdinand Piëch een kleinzoon is van Ferdinand Porsche. Eén groot familiefeest, dus.

Overigens heeft de oude Porsche voor WOII voor zowel Mercedes-Benz als Auto Union (opvolger én voorloper van Audi) Grand Prix-auto’s en wagens voor snelheidsrecords gebouwd.
Porsche “leende” veel van anderemans ideeen, echter hadden veel ontwerpers die “toevallig” uit dezelfde streek kwamen dezelfde ideeen.

Een relatief aerodynamische carrosserie, een centraal ruggegraat chassis, motor achterin voor tractie op slechte wegen, pendelassen.

Tatra’s waren welzeker betrouwbaar (waar Nick dat vandaan haalde?), maar hadden inderdaad (net als de Kever en de Porsche 356) een niet zo goede wegligging.
Maar ook Steyr’s 50, of Standard’s “Volkswagen” hadden de vorm van de Kever.

Deels heeft Rocket Dog dus gelijk; De familie die Tatra bezat voor de Tweede Wereldoorlog kreeg na de oorlog een flink bedrag betaald in compensatie door VW.
Huh? Dus als Porsche hun aandelen over zichzelf verkoopt aan VW, blijven ze, omdat ze eigenaar van VW zijn, nog steeds eigenaar over zichzelf :roll: vaag…!
Wendelin Wiedeking nu ontslaan zou echt stank voor dank zijn voor de man. Laten we niet vergeten dat hij Porsche uit een heel diep dal heeft getrokken. Hij weet als geen ander een goede business case te ontdekken en te ontwerpen.
Ik denk dat Volkswagen en Porsche inderdaad uiteindelijk verenigd zullen worden. En dat zal voor de beide families als thuiskomen voelen. Zodra het een feit is zal er denk ik een enorme techno-war gelanceerd worden in autoland welke zal gaan tussen Japan en Duitsland. En Duitsland zal winnen is mijn voorspelling.
Dus als VW Porsche AG over zou kopen, zou Porsche in principe nog steeds 50,76% eigenaar van Porsche AG zijn?
Dus netto wil de Porsche holding gewoon de kas van Volkswagen plunderen.
@Lennard: Nee, dan is Porsche Holding 50,76% eigenaar van VAG die 100% eigenaar is van Porsche AG. Dat lijkt hetzelfde maar fiscaal, organisatorisch en boekhoudkundig is het compleet anders.

Ik weet het, moeilijk moeilijk. Maar het heeft vooral te maken met geld en macht. Beetje zelfde verhaal met Renault-Nissan. Renault kocht 44% van Nissan en 15% van Nissan Diesel. Nissan kocht 15 % van Renault (zonder stemrecht). Elk hebben ze dan nog 50% in Renault-Nissan Co. waarin alle gezamenlijke bedrijven komen (verscheidene fabrieken, Purchase Organisation, enz). Alles draait uiteindelijk om meer geld verdienen.
Het zou me niks verbazen als Porsche dan toch voor het geld zou gaan in deze moeilijke tijden. Want volgens mij is het niet helemaal zo gegaan als Porsche had gewild.
Dit hele verhaal met het kopen van elkaars aandelen stinkt aan alle kanten.
@hape

Als je nooit economie hebt gevolgd, kan ik inderdaad begrijpen dat het wat vreemd overkomt. Maar geloof me, bij Porsche Holding kunnen ze tellen :-) Zoek maar eens op hoe ze die aankoop van Volkswagen hebben geregeld via OTC opties. Geniaal gewoon.
Porsche Holding maakte vorig jaar niet voor niets meer winst dan ze omzet(!)draaiden met hun auto’s
doen de meeste bedrijven dat niet, Emmanuel?
@Nick:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Ledwinka

Gewoon gestolen noemen we dat!!!!
@Emmanuel

Bewust berichtgevingen doen die de aandelen Volkswagen naar alle kanten op en neer laten dansen, deze op getimede momenten goedkoop door Porsche laten kopen…
En nu het hele riedeltje weer omgekeerd?
Dat noem ik geen economie, da’s oplichting.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).