Toyota komt met sportieve Prius GT?

Auteur: , 66 Reacties

Ja dat lees je goed! Het lijkt erop dat (als we Japanse bronnen mogen geloven) Toyota druk bezig is met het ontwikkelen van een sportievere variant van de standaard Prius. Blijkbaar willen mensen wel in een hybride rijden, maar moet het er niet zo suf uitzien.

Het Japanse Best Car heeft bovenstaande impressie gemaakt en zij schijnen te weten dat Toyota begin volgend jaar, in elk geval in Japan, een sportievere versie van de Prius zal lanceren. Of het daarbij alleen maar gaat om zaken als een bodykit en aangepast onderstel of ook om aangepaste techniek is nog niet bekend.

En hoe vreemd het ook mag klinken, ik ben niet echt verbaasd. In 2004 presenteerde Toyota immers zelf al op Goodwood een Prius GT Concept. En in datzelfde jaar wist een Prius ook al het snelheidsrecord voor hybride’s op zijn naam te zetten.

En we zagen natuurlijk ook al de poging van tuner Autolabo om de Prius een ‘stoere’ look mee te geven.

Kortom groene auto’s met een sportieve look gaan het helemaal worden de komende jaren! (via: carscoop)



66 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Doe mij maar een Honda Civic Hybrid! :)
Waarom?!
Het is en blijft een lelijk model, daar veranderd een spoiler of een setje andere velgen niets aan.
Ik zit er zelf niet op te wachten, maar ik denk dat deze Prius GT, als hij ooit naar Nederland komt, een auto wordt die veel gezien gaat worden op onze wegen.. Hij ziet er sportiever uit, maar ik vind persoonlijk de nieuwe neus van de Prius en de Avensis helemaal niets!
Wil er iemand uberhaupt in zo’n wagen rijden? Waarom kan een hybride nooit esthetisch mooi zijn. Altijd van die strijkijzers.
Onlangs nog op zakenreis geweest in San-fransico. Om de 10 auto’s zie je een Prius. Verbaast me dus niets dat ze een sportivere versie uitbrengen, maar denk niet dat Europa hun doelgroep is.
Slim; hiermee gaan ze scoren!
Beetje Verward
Ik heb de Prius III in werkelijkheid gezien. Ook buiten de RAI dus op grotere afstand. Ziet er prima uit. Is natuurlijk persoonlijk. Ik hou best wel van strijkijzers. Zo vind ik daarom de BMW 5 GT ook fraai en zie ik (als een van de weinigen) in de X6 een prachtbak.

Voor mij hoeven er verder geen andere toetsers en bellen op de Prius III behalve een verlagingssetje. Die komt er nu dus aan. Leuk.
@Prisma

San-fransisco is dan ook wel de hippy-hoofdstad van de wereld. Ik zie hier al veels te veel Priussen(Prii?) rondrijden. Hypocriete kloteauto.
is dat dan een prius met K.E.R.S systeem?
Als je sportief wil rijden koop je geen Prius. Iemand die sportief elektrisch/hybride wil rijden koopt wel een Tesla.
@Prisma

Precies jij hebt het begrepen, we lullen hier wel makkelijk over maar het schijnt dat buiten Europa hier en daar ook nog wat mensen wonen die auto’s kopen. Deze mensen hebben misschien wel hele andere eisen wat auto’s betreft. Maar goed dat is natuurlijk totaal niet belangrijk, als de auto het in Nederland maar goed doet…..
Ik word er gewoon erg onwel van, al die milieutoestanden.
Project America
@ Vla

Kijk, zo denk ik er ook over…. to hell with the environment :twisted:

En maar de Prius aanbidden maar toch niet stil staan en denken hmm waar komen mijn batterijtjes uit de prius vandaan? zijn die wel zo “groen” …. big fat NO dus……

Ook is een 520d zuiniger, en een m3 die de zelfde snelheden aanhoudt heeft ook nog eens een soortgelijk/lager verbruik. (Bron: Top Gear)

Kortom: Prius = Rubbish, maargoed meningen verschillen…..
Een diesel stoot minder CO2 uit dan dat ding. Maar Amerikanen vinden diesel vies => hybride. Een gechipte diesel => Prius GT. Logisch, er zijn ook milieu petjes :lol:
Ik zie de laatste tijd veel honda hybrids die getuned zijn.
Dan zetten ze dikke velgen eop terwijl de standaard wieln bedoeld zijn om zo min mogelijk rolweerstand te hebben.
En een sportuitlaat nou das echt stoer als je electrisch rijd dan hoort iedereen je echt aankomen.
Waarom koop je zo´n auto die zogenaamd zuinig om dan dit allemaal te veranderen.
@bohica

14% bijtelling, dat is de enige reden dat ze in NL verkocht worden. Maar ja, dan heb je wel zo’n gierig bakje.
Sportieve Prius…


Whahahahahahaaa!
Walgelijke auto. Heeft in mijn ogen een enorm FOUT imago. Soms zie ik een Prius op een oprit van een groot huis (met alle lichten aan, het huis gloeit gewoon zowat) staan. “Oh, kijk mij eens milieuvriendelijk doen!” Echt sukkels gewoon; DOE EERST EENS AL DIE LICHTEN UIT!
Beetje Verward
Het zijn steeds weer dezelfde azijnpissige opmerkingen die uitgekotst worden als de Prius weer voorbij komt.
Ondertussen is hybride (en dan vooral de full hybride) de enige techniek die nu echt wordt aangeboden en die een forse reductie geeft van het verbuik (25 tot 30% bij normale rijstijl) en de uitstoot van roet etc. Bovendien ook de enige die een normale (meer dan 600km) actieradius biedt. En praat me niet over die Blauwe en Efficiente probeersels. In de praktijk biedt het nauwelijks voordeel (zie de testen). Dus welke concurrentie?
Als het dan ook nog goed rijdt is het succes voor mij heel goed verklaarbaar.
Ik heb hem zelf overigens al geleased voordat de 14% regel werd ingevoerd. Dat was dus voor mij geen motief.
Ben er natuurlijk wel blij mee. Met het uitgespaarde geld kan ik bijvoorbeeld de plaatselijke hoogwaardige horeca sponsoren. Ook belangrijk in deze tijden.
het zou wel een keer leuk zijn als ze een prius testte met en zonder de hybride spullen.

dus 1 standaard versie. en dan dezelfde auto maar met alle hybride onderdelen eruit gehaald. kijken wat dan het verschil is.

zou ik wel benieuwd naar zijn
Project America
@ Beetje Verward

Volgens mij ben je een beetje verward op dit moment….de Bluetec/Efficient Dynamics modellen hebben ook een actieradius die dichtbij 600 komen en sommige modellen zelfs 600km+ dus uh? dat alleen Hybrides een actieradius van 600+ km hebben is onzin..
@Laurens: er is maar één diesel op de markt die net zo weinig co2 uitstoot als de nieuwe Prius (89gram)en dat is een Smart diesel… (over schraal autorijden gesproken…… dat is pas erg!) De rest van de auto’s zitten duidelijk hoger en zijn nog steeds stukken kleiner en meestal ook nog eens langzamer….
Prius bashen is kennelijk een hobby van je, maar je pist wel naast de pot omdat je de feiten vergeet en wat doorslaat in je antipathie.

Leuke auto? ehm nee dat niet, maar wel een geavanceerd stuk techniek dat het milieu minder belast dan de meeste auto’s en dat voldoet in de wensen van de meeste automobilisten voor de “ik heb een kleine penis dus moet ik wel iets opzichtigs, groots en duurs gaan rijden ter compensatie”-factor om de hoek komt kijken.
Tefal, je denkt ook aan alles. ;)
@wOoOdy.

Als ik zou moeten kiezen tussen een Prius en een Smart ben ik snel klaar.
De wegligging van Smart is ronduit belachelijk te noemen. Dan toch maar de Prius. ;)
@mx5owner: en dan hebben we het nog niet eens over de nekspiertijsterende acceleratie van de Smart diesel (0-100 in 19,8 seconden) en een top van 135km/u….. compleet belachelijk dat ding…. als je een echte auto-hater bent dan is dat de enige keuze als je toch een auto nodig hebt!
De nieuwe Prius heeft overigens 136pk gecombineerd vermogen en doet 0-100 in 10,4 seconden, heeft een top van 180 km/u en komt volgens de eerste tests toch uit op een verbruik van 1 op 25,6

oh ja ruimte is ook aanwezig “De nieuwe Prius is 4,46 meter lang, 1,75 meter breed en 1,49 meter hoog” en heeft 445liter bagageruimte
@ Project America
En dan heb je ook nog het probleem met de CO2-leugen
Wij het zeepje oprapen? You do that in a dream, you better wake up and apologize.
De zware industrie mag (zoals iedereen uiteraard verwacht) gewoon doen wat ze willen, maar de auto’s moeten een klein beetje trager rijden omdat dan de uitstoot miniem vermindert (?) en zo de smog weggaat. Opium voor het volk zeg ik je. Dit is gewoon niet waar, je wacht gewoon tot het hogeluchtdruk gebied wat verdreven is. Weesgegroetjes bidden of trager rijden kan er geen reet aan veranderen.
Plus zijn er massa’s theorieën over de klimaatsverandering, maar wist je dat sommige een kordate nee kregen om hun theorie in de Times in Amerika te publiceren? Is gebeurd… Gewoon omdat CO2 nu al zo lang in het collectief geheugen van de burger zit geprint, dat men het wil blijven houden als stokpaardje, samen met ‘groene’ dingen enzo… Dat maakt het makkelijker voor politiekers en producenten om het volk te winnen.
Als je nu met het idee komt van “Ik doe er geen klop aan omdat het nog nooit echt bewezen is met exclusief en direct bewijs.” kan je als politieker je carriére op je buik schrijven. Toch zou ik het proberen, als ik ooit in de politiek geraak. En dan zal het zeepje van de groenen, indien opgeraapt, niet alleen door ons worden opgeraapt, maar ook door de zware industrie, en dan gaan de poppen aan het dansen, geloof me vrij!
Drank zou voor mij ook de oplossing zijn als ik Prius moet rijden. Heel veel drank. Ga ik nog beter azijnpissen :lol:

Het door mij al heel vaak aangehaalde en nooit weerlegde argument, is dat een Prius op jaarbasis maar zo’n 1000 kg CO2 bespaart, en dat dat een waarde heeft van 10 Euro. Om dat ding dan zo overdreven te sponsoren als belastingbetaler, gaat mij wat ver. Leuk voor Honda en Toyota, 300% meer verkopen dan op basis van de kwaliteiten van een hybride gerechtvaardigd (zie een land als België).

Maar verder vind ik het best hoor, drink lekker je glaasje ranja op het terras met je kwijlende bejaarde vrekkenclub, BOB. Maar wil je een serieuze discussie, geef dan gewoon eens antwoord op de gestelde vraag.
Beetje Verward
@project america
Je bent de zoveelste goochemerd die mijn nickname niet snapt. Maar dat daargelaten.
Als ik het heb over de actieradius heb ik het natuurlijk over puur electrische auto’s zoals die mooie Tesla. Trap je die een beetje op de staart dan sta je na 80km alweer aan het stopcontact.
De verbeterde diesels en benzine auto’s hebben vanzelfsprekend een normale actieradius. Maar die verbeteringen zijn marginaal en niet te vergelijken met de 25 tot 30% winst met behulp van een hybride toevoeging.
Project America
@ Vla, het hedendaagse politiek ziet schoon kans om een lekkere begroting te scoren met allerlei belastingen, nou is het in Belgie ietsje anders dan in NL. maar ik ben het echt spuugzat, al die belastingen…

Moet je eens een overzicht zien van belastingen die er geheven worden over een Audi R8:

catalogusprijs (bruto) € 166.540
BTW (19%) € 19.579
BPM € 43.916
BPM toeslag energielabel € 1.600
BPM toeslag CO2-uitstoot € 10.230

——————————————————————————–

catalogusprijs (netto) € 91.215

BPM totaal € 55.746

Oke 19% BTW kan ik mee leven, dit wordt tenslotte geheven over alle/de meeste producten, maar waarvoor een onzinnige slurptax en allerlei onnodige belastingen…

Dit hebben we allemaal aan de “groene” imago van de regering te danken, die willen eens meeprofiteren en meedoen met de milieu hype.
Beetje Verward
Ha die Laurens,
Ik heb al eerder de waarde en mate van onderbouwing van je stellingen doorgeprikt. Ik heb daarom besloten niet meer met je in discussie te gaan. Niet waardevol. Als je mijn argumenten naleest krijg je antwoord op al je vragen. Overigens in beschaafd niet kwetsend taalgebruik.
@Laurens: totale onzin die je daar aandraagt…. een Prius stoot maar ongeveer de helft uit van een vergelijkbare auto (prestaties en formaat vergelijkbaar) en dat is dus bijna 2000 kg co2….en daarmee ongeveer 228 euro…. of dat iets bijdraagt of een load of bull is dat mag je zelf uitmaken.

Feit is dat voor een auto de prius erg efficiënt is en erg milieubesparend (een groter % is recyclebaar dan bij de meeste andere auto’s).

Persoonlijk zou ik liever zien dat schepen, treinen, vrachtwagens en energiecentrales harder aangepakt werden simpelweg omdat een miljoen investeren op dat vlak meer opbrengt dan een miljoen uitgeven aan schonere auto’s.
Wow, 228euro verdienen met een complete lijdensweg op wielen. Dan maar 5000euro verliezen met een hoop genot op wielen. ;)
@ Project America
Ah, spreek me er niet van! Ben zelf Belg, en het is idd ver gevorderd. Als het echt zo erg gesteld is, waarom stoppen ze dan niet met belastingen te innen en verbieden ze de dingen gewoon hé…
Maar dat is nog niets vergeleken met Nederland! Daar zijn ze compleet loco; slurptaks, BPM, en wat weet ik nog allemaal! Ze betalen zich blauw! En dan zitten ze nog eens met die eikel van een Koos Spee die de pret bederft.
Beetje Verward
@mx5owner
Ach ja, “complete lijdensweg op wielen”. Het is maar hoe je wilt overdrijven. Ik blijf liever bij de feiten.
Zelf heb ik voor mijn Prius 220.000km afgelegd in een Passat Tdi variant 110pk. Na 130.000km Prius kan ik het aardig vergelijken. De Prius wint op bijna alle fronten. Alleen boven de 140/150 km/u over lange afstanden (dus bijvoorbeeld naar Berlijn) is een Passat beter.
@Beetje Verward.

Een Passat Tdi is voor mij ook een complete lijdensweg op wielen. ;)
@Beetje Verward.

Om jouw tegemoet te komen. Het is een vaststaand feit dat een Toyota Prius voor mij! een complete lijdensweg op wielen is.
Beetje Verward
@mx
OK, ieder zijn meug. VW Passat een lijdensweg op wielen? Het is maar wat je gewend bent natuurlijk. Ik heb er zelf erg plezierig mee door het land gecrossed.
@Beetje Verward.

Mijn lieve moedertje heeft vroeger een Passat gehad. Dat oerdegelijke ding(toendertijd) heeft zelfs zijn leven gegeven om ons te redden tijdens een kleine kettingbotsing. De tank was half naar buiten gefrommeld en de Audi had spontaan formaat Golf nadat een onoplettende dame met kinderen haar autotje met zo’n 80km/u(net na een file) in de kont had gepenetreerd.

Dat is gelijk ook het enige wat mij eigenlijk is bij gebleven van die hele Audi. Hij was nogal saai.
Ik heb nog leukere herinneringen aan haar wegrottende eerste autotje(C-Kadett).

Het enige wat ik van die Audi heb meegekregen is dat ik niet met een auto zonder kont wil rijden. Ik ben wel fan van wat extra kreukelzone.
prius= groen
prius gt= niet nodig!
Leaserijders worden hier opgewonden van… Goedkoop én stoer(der)!

@ mx5owner 17:48; Waar heb jij het nou weer over? Een Audi Passat?! :?
@Citrofiel.

Stom foutje. We hebben een Passat en een Audi 80 gehad. Ik haal die dingen stomweg door elkaar. Zeker familie van elkaar. :roll:
Maar goed. De Passat is niet meer. ;)
Als de Prius er standaard zo uit zou zien en hij geen suf imago zou hebben én er een dikke V6/V8 in zou liggen, zou het geen probleem zijn.
Maar aangezien dit allemaal niet van toepassing is blijft het een wannabe-groen-doen-en-er-een-heel-klein-beetje-stoer-uitzien-auto.
Ik zou iedereen op willen roepen om niet de Prius 3 te kopen.

Het zijn namelijk waardeloze lelijke bakken.
Het verbruik van een Prius is vaak hoger dan de fabrieksopgave, dit in tegenstelling tot andere auto’s.
De Prius is sloom en heeft geen trekkracht, vergeleken met mijn Kawa lijkt het of ie stilstaat.

Binnenkort komt ie in de showroom van Toyota.

Misschien dat ik er toch eens ga kijken, immers alle andere alternatieven op vier wielen stellen hierbij vergeleken, helemaal niets voor.
Wat is er over het geheel genomen nou helemaal mis met een Prius? Een auto zonder BPM, 14% bijtelling, gehalveerde wegenbelasting, met een (begrensde) top van 180 en een 0-100 tijd van iets meer dan 10 seconden, d.m.v. een zeer scherpe 1.8 + elektromotor met 136pk, en meer ruimte en veel meer comfort dan de gemiddelde Golf, voor 30 mille, als je een leuke uitvoering neemt.

Dat is een stuk meer dan er voor de gemiddelde Golf of Astra te zeggen is hoor. En dan rijd zo’n Prius ook nog heerlijk omdat de 1.8 voorin ligt, en het accu spul e.d. achterin, dus een lekkere gewichtsverdeling.

De enige reden dan mensen zo’n auto afkraken, is omdat het zoals de meeste mensen schapen zijn die denken dat ze voor ‘zwak’ of ‘dom’ worden aangezien als ze niet met de meute meegaan, en ongetwijveld nog nooit met een Prius gereden hebben. Zo.
@ Vroegwakker:

Ik stel voor dat jij weer terug je nest in duikt.
Jij vínd hem lelijk, dat is jouw mening, misschien niet de mijne. Jij verteld mij niet waaróm hij waardeloos zou zijn. Het verbruik ligt zeer dicht bij de fabrieksopgave (1:21.6) waar in de praktijk 1:20 tot 1:21 gehaald wordt, doe dat maar eens met je Golf VR6je.

Verder heb je kennelijk de ballen verstand van wat dan ook op 2 of 4 wielen, aangezien je het gore lef hebt een hybride auto te vergelijken met een Kawasaki (wat net zo goed een afgetrapte rammelkast kan zijn). Voor andere no-brainer insectenfijnproevers zou je misschien beter eens motorblog.nl of iets in die trant kunnen intikken.
Een Prius rijder nóg sportiever maken? Je moet toch al sportief zijn wil je een Pruis rijden? Ik bedoel, als jij en je Prius de hele dag in de zeik worden genomen, lijkt het me niet verstandig om een kort lontje te hebben…
Jongens, @beetje verward niet te veel pesten, hij moet al de hele dag horen dat hij een krentekakkende sukkel is. Prima toch, als ik bij de gemiddelde Prius rijder naar binnen kijk, heb ik toch al het idee dat ze het in de broek doen als je maar boe roept, wat een angst voor het leven.

Dit is niet mijn normale manier van reageren (denk ik), maar wat beetje beweert over onze discussie en het zogenaamd ingaan op argumenten, ik hoop dat zijn eventuele klanten hem daarom net zo hard uitlachen als ik doe :lol:

Lees maar na http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/26/de-nieuwe-prius-heeft-een-prijs en trek je conclusies.
Hetzelfde als een Volvo DrIve met een R-pakket….. alleen dan leijk en minder “premium”…
Hybride’s mag zonder apostrof.


Dit hoeft niet van mij, maakt het niet aantrekkelijker.
Hybride is over 5-10 jaar geen scheldwoord meer, dan zie je mooie 7ens en Sen rondrijden, luxe en zuinigheid. Maar dat duurt nog even jongens
Sportieve Prius we zullen zien ben allezins benieuwd. Ga maar oordelen als ik de rijtest zal kunnen lezen en de prijs.
@vla

Dat het klimaatprobleem wordt misbruikt om te pas en te onpas belastingen te heffen ontken ik niet. Dat wil echter nog niet zeggen dat het onderliggende probleem niet reeel is. Er zijn nauwlijks serieuze wetenschappers/organisaties die het androgene karakter van klimaatverandering niet ontkennen. Ook binnen veel grote oliemaatschappijen kom je veel wetenschappers tegen die deze opvatting hebben kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Maar goed, er zijn ook nog een paar serieuze wetenschappers die in een platte aarde geloven dus er zal altijd onenigheid zijn, ook binnen de wetenschap.
Gaat het helemaal worden de komende jaren? Dacht het niet! Vind het verschrikkelijk, een beetje doen of je iets hebt, en vervolgens zonder geluid met 5km/u wegsukkelen… bah.
Brandon S-Klasse
Ik vind ‘m niet slecht, wel stoerder dan de normale. Alleen het mocht van mij wel wit of zwart zijn de lak. =P
Dit weekend terug vanuit Zwitserland: 689 km op 1 tank. Laatste 10 kilometer wel achter een vrachtwagen gehangen om de NL’se pomp te halen (tankpas he). Dan doet-ie 1 op 33. Gemiddeld over het hele stuk 6,5 liter/100 km. En toch hele stukken snelweg door Duitsland met 150/160 per uur…

Prius III gaat alleen maar beter worden.
@prius

ja slechter kan niet
Nou, kijk ‘ns aan: zelfs timberleek is om ;-) Want je hebt gelijk: bij Toyota is alles gericht op continue verbetering. Alleen zo blijf je kwaliteit leveren.
@ vroegwakker; “Het verbruik van een Prius is vaak hoger dan de fabrieksopgave, dit in tegenstelling tot andere auto’s.”
Niet waar. Onderzoek heeft uitgewezen dat eigenlijk elke auto meer verbruikt dan opgegeven. Toegegeven, hybrides wijken wel het meest af, maar het is niet waar dat andere auto’s niet afwijken.
Beetje Verward
@vroegwakker
Al besteld?
@ prius

ahum ;-)
@citrofiel

juist elke auto wijkt af.

die worden getest onder ideale omstandigheden om een zo mooi mogelijk verkooppraatje neer te kunnen zetten.
ik wil er écht niet aan denke zo iets in het echt te zien langs een 911 of gallardo ofzo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).