Aston Martin One-77 wint Concorso d’Eleganza, Villa d’Este

Auteur: , 45 Reacties

We wisten al dat de Aston Martin One-77 afgelopen weekend in Villa d'Este zijn debuut beleefde op het Concorso d'Eleganza. En nu blijkt dat de jury (net als de meeste van jullie) zwaar onder de indruk waren. En dus won de One-77 de Design Award voor Concept Cars and Prototypes.

In totaal deden er 8 auto’s meer in die klasse, maar de Aston Martin won ruimschoots. De One-77 kreeg namelijk maar liefst 30% van de stemmen. Kan jij je een beetje vinden in deze overwinning? Of ben je van mening dat de One-77 onterecht heeft gewonnen? Ik zag in de comments namelijk nogal wat vergelijkingen voorbij komen met een Chrysler concept car en zelfs Peugeot werd er aan de haren bij gesleept.

Aston Martin One-77 wins top design award at the Concorso d’Eleganza, Villa d’Este

Gaydon, Warwickshire 26 April 2009. At its world debut this weekend, the Aston Martin One-77 has won the Concorso d’Eleganza Design Award for Concept Cars and Prototypes on the shores of Lake Como, Italy.

Following the Geneva Auto Salon in March, where the technical illustration was first shown, the rolling chassis has since been completed by hand into the first car presented at Villa d’Este this weekend.

At its first public unveiling in the perfect setting of the Grand Hotel Villa d’Este, the first complete One-77 was on show. Visiting public were invited to cast their vote for the best concept and prototype. Among eight entries from around the world, the Aston Martin One-77 was voted the best in class, eclipsing the competition with more than 30% of the total votes.

Admiring crowds viewed One-77 in its entirety for the first time. The car was showcased complete with running powertrain and the never seen before, fully hand-crafted interior.

Aston Martin Chief Executive, Dr Ulrich Bez said: “Embodying everything Aston Martin stands for; the One-77 has proven itself as the most desirable automotive art form at its premiere today.

“We have achieved a new level of design and craftsmanship which has been clearly recognised by the public here in the homeland of design at Villa d’Este.”

Aston Martin Design Director, Marek Reichman said: “To win this award at its first showing is a testament to the Aston Martin team and the original concept. Winning here today has proven One-77 as a benchmark in automotive design.”



45 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Verdiend! Echt een superbrute auto!
Superbruut, karaktervol en agressief maar absoluut niet elegant. Om te oordelen of het een terechte winnaar is moeten we wel weten welke de andere deelnemers aan het concour zijn.
Lelijk hok… de neus klopt niet. De heuplijn is disproportioneel en de spiegels zijn net voelsprieten…

Over het interieur heb ik het dan maar niet.
welke waren die andere 7 concept cars? kan nu niks vergelijken! maar die Aston heeft wel heel veel vreselijk mooie details! prachtig handwerk en doordachte constructie tot in het kleinste detail! alleen het design is in mijn ogen niet zo goed gelukt als bij de DBS/DB9, en dan met name de neus. de achterkant is gewoon erg gespierd en bruut. dat straalt echt kracht uit.
Die One-77 is een meesterwerk. Staat een heel stuk over in de nieuwe Top Gear. Als ik zoveel geld had, dan had ik ‘m besteld. Ik bedoel, dit is toch veel mooier dan een Bugatti?
Ik verschiet er zelf van dat ik dit zeg maar een Infiniti had moeten winnen! De Infiniti Essence is zoveel mooier dan deze gepimpte Aston. Dit is denk ik typisch zo’n auto waarvan verwacht wordt dat je hem mooi vindt, net zoals bij de Veyron. Dat is bij mij dus niet het geval. En dat interieur is al helemaal om van te huilen. (sinds wanneer is een stuur vierkant?) Iets wat bij de Veyron dan weer niet het geval is. Dat valt best te pruimen.
Op zich een mooie auto. Best gedurfd voor Aston, die meestal nette (beschaafde) modellen uit brengt.

De zijkant is even wennen, maar de voor- en achterkant + het interieur is zeker wel mijn smaak. Dan nog die 700PK 7.3L V12 motor.

Wat waren de andere 7 auto’s in de klasse waar deze Aston Martin in heeft gewonnen?
Ik vind het persoonlijk een schitterende auto. Hij is echt goed gelukt, ook al zijn er zijn minpunten, maar heeft elke auto dat niet?
@VonStroke:Ik begrijp dat je iets tegen auto’s hebt die zoveel in de publiciteit staan. Heb ik ook. De R8 is voor mij dan ook zo’n geval. Deze auto heeft hetzelfde principe in de media, maar voor mij doet het echte karakter van deze auto de media-aandacht weer teniet.
De Veyron vond ik trouwens ook allesbehalve mooi, en de meeste autoleken zeiden direct: Hoe kun je die nou niet mooi vinden? Hij kan 407!
Alsof dat uitmaakt…
De auto is mooi maar wordt volledig overschaduwd door zijn idiote prijs. Een prijs die op geen enkele manier te rechtvaardigen is. Een Veyron kost zoveel omdat die de grenzen heeft verlegd, daar zit jaren onderzoek en ontwikkeling in. Die auto heeft grenzen verlegd, goed daar hoef ik verder niet over uit te breiden. Deze One-77? Hij lijkt op de rest van de Astons, heeft ongeveer dezelfde motor, is niet schokkend snel. Langzaam zelfs als men hem vergelijkt met zijn prijsgenoten. Dus waarom kost hij dan 1 miljoen ex.?
Het doet me denken aan de 8C, daar zaten ze ook te twijfelen hoe ze hem in de markt moesten zetten, duur, gelimiteerd, ongelimiteerd, betaalbaar etc. Uiteindelijk werd het relatief goedkoop en gelimiteerd, daar betaal je voor prestaties en exclusiviteit niet teveel.

De One-77 is niet veel bijzonders naast z’n mooie uiterlijk en het lijkt erop dat voor het eerst in de geschiedenis van het merk, de boekhouders de zeggenschap hebben.
hier is de deel nemerslijst, geen foto’s echter

http://www.concorsodeleganzavilladeste.com/en/2009_participants_concept.php
Andere auto’s waren de:
Fisker Karma S
Rinspeed IChange
Mindset
Morgan Aero Supersports
Infiniti Essence
Peranza Z One
Stile Bertone Mantide

Over de One-77 wil ik geen woorden vuilmaken.
@JPM: Ik denk dat je hier ook vooral voor het “premium”gebeuren betaalt. Het moet duurder dan een DBS, want het is beter. Het moet duurder dan een Koeni, want het is bekender. Ga zo maar even door.
Ehh, “zeeeer apart”…

Front = Lelijk (3)
Side = Kan er mee door (5,5)
Back = Redelijk leuk (8)

Average Rating: 5,5
Afgerond wordt dat: 6


Wil ik een One-77? Nee, zeker niet voor het geld dat AM ervoor vraagt. Doe mij maar een DBS
Trofeo Automobile Club di Como
To the car driven from farthest away
Bentley, 8 Litre, Sportsman Coupé Gurney Nutting, 1931, Frans van Haren (NL)
@ Vinny 93

Ja maar er is een verschil tussen een DBS van 350.000 of deze one-77 die incl. belasting uit gaat komen op 1.600.000. 5x zo duur is hij, waar slaat dat op? Een Enzo kostte ruim 900.000 en die was toch echt vrij bijzonder wat prestaties betreft. Sorry maar de prijs is op geen enkele manier te verantwoorden.
Na wat opzoekwerk moet ik concluderen dat de Aston Martin, de Infiniti en de Peranza (Zagato) behoorlijk op elkaar lijken en dat de Aston hiervan wel de extreemste maar niet de mooiste is.
@ Vinny_93:
Elke auto heeft minpunten, maar bij Aston Martin is het uiterlijk wel een van de belangrijkste punten, als het niet het belangrijkste punt is. En ik vind dat deze auto niet zo mooi is, hij mist ook de elegantie van een Aston Martin.
Als dat lijstje van Antoon klopt dan had de Infiniti wat mij betreft mogen winnen. Deze Aston kan ik niet mooi noemen. Wel bruut en appart….maar daar houd het ook op.
op zich een mooie auto, maar het design wijkt te weinig af van bijv. een db9/dbs. Toch zeker gezien de prijs, +- 1,7 millioen dollar?!?

technisch is deze echter wel een wereld van verschil. In de laatste EVO magazine staat een reportage over de one-77.
Alles wat Jipino hierna zegt kan niet serieus in acht worden genomen.
@ Vinny_93:
Hoe oud ben je? 16?
Als je geen argumenten hebt, kun je ook gewoon niks zeggen, in plaats van je te gedragen als iemand van 3 jaar.
Ik denk 15, aangezien hij ’93’ in zijn naam heeft staan. Argumenteren is waarschijnlijk erg moeilijk op die leeftijd.

Ik vind deze Aston heel erg apart. Ik wil me nog niet uitlaten of ik deze auto mooi of lelijk vind. Ik wil hem eigenlijk wel eens in het echt bekijken. Zo vind ik de Bugatti Veyron in het echt veel mooier dan op de foto’s en zo kan ik wel heel veel auto’s opnoemen waarvoor hetzelfde geldt.
Het feit dat deze auto heel erg exclusief is gestyled rechtvaardigt de prijs. Alle 77 exemplaren zijn verkocht, what do I have to say more?
Och, God, er is iemand ouder en meteen heeft Vinny geen recht van spreken meer.

Ik heb die knaap meer logischer posts zien maken dan een groot deel mensen die zichzelf zo volwassen vinden.

Maar, nee, hij komt uit ’93 dus kan ‘ie geen gelijk hebben, hm?

Sukkels.



On topic: One-77 is geil. Veel te duur, daar heeft JPM wel gelijk in, maar uiterlijk wel een fap-fap mobiel. Wijkt ook genoeg af van huidige AM’s om aparter te zijn, want die modellenreeks begon ook aardig op elkaar te lijken.
Ik vind de One-77 juist waaaanzinnig mooi! Die details die door sommigen minder gewaardeerd worden maken ‘m juist zo speciaal. Het is een duidelijk herkenbare Aston Martin, maar zoveel gewaagder! Briljante move.
Het is als een stel sexy zusjes in een stijlvolle avondjurk, alleen heeft de één een split tot net boven de knie (DBS) en de ander een split tot net onder de heup (One-77). Wie kies je? :P
Prachtig, heel erg verdiend!
Superdesign i.c.m. een veel te geile motorisering/aandrijflijn en een pareltje van een interieur!
Gewoon 1000 procent supercar!
[Bijna Veyron-specs dus ;) ]
@JPM

Duizend keer liever De Enzo , dan dit, met een dremel bewerkte dbs met SLR roosters, bah. De Enzo is ook wel een van mn favorieten :)
Een knap staaltje techniek iit dit hok. Meer downforce dan bvb de 599XX ,
1 centrale ECU voor alles, motor, versnbak, aerodynamica etc etc.

Enzo, Veyron, GTR dat zijn kleine technische wondertjes.

Dit is gewoon makkelijk veel geld binnen harken zelfde als bij de Reventon.
De Aston Martin-magie doet het hem weer. Dat vleugje elegantie dat Aston Martin erin heeft te verwerken leidt zo af van de voor een Aston teleurstellende rest, dat hij toch nog kon winnen.

@ Jipino; Op de manier waarop jij het verwoordt, kan ik me erin vinden.
@Original_Arnoud

Dan ga ik zeker voor Italiaans temperament
Ik vind een DBS veel mooier. en van de auto’s die meededen om de prijs vind ik de Infiniti Essence het mooist. De Aston Martin One-77 is wat mij betreft overbodig. Maargoed smaken verschillen.
deze auto is focking lelijk!! wat zijn de andere trouwens?? ik zou zelfs nog een tata nano over deze bak kiezen, gedver wat lelijk, die motor kap is net een BBQ!!!
@bozewolf:thnx, maar het was als grapje bedoeld. Jipino zei namelijk al dat hij mij zou dissen op een eerdere post, alleen deze diss kwam er niet door. Waarom is een raadsel.
Ik ben toch wel 16, gezien ik op 21 maart 1993 geboren ben. Weet je dat ook weer.
@spykerboy:lees eerst de rest even.
http://www.tuningnews.net/wallpaper/1600x1200/citroen-gt-concept-01.jpg
You’ve got to be making that shit up…
As for the Aston: geen Ian Callum? Geen verleiding! :mrgreen: Hij is mooi, maar het wordt afwachten om een echt beeld te kunnen scheppen over de auto (looks is niet alles).
en terecht! Prachtige auto,, beetje prijzig alleen
Ik denk wel verdient, het is een super mooie auto iig, maar ik weet niet welke er nog meer mee deden.
Slim van Aston Martin, dom van Chrysler, Chrysler kan goede publiciteit goed gebruiken, vooral op dit moment. Maar de One77 is wel een mooi elegante machine :D
@ Vla

Idd, als de citroën gt meedeed won hij garanti. Enorm mooie auto.

De one77 kan mij ook wel bekoren. Al vond ik hem de eerste keer dat ik hem zag spuuglelijk.
Hij is bruut en een echte supercar. Dat heeft een zekere aantrekkingskracht en is mooi voor wie daar van houdt, maar de wedstrijd heet Cocorso d’Eleganza en elegant is deze Aston toch veel minder dan de Infiniti of zelfs de Fisker. Elegantie behoeft toch een zekere verfijning die hier naar mijn mening ontbreekt.
Ik ben niet kapot van de One-77, vanaf de zeikant en de achterkant ziet het er super uit maar de voorkant zorgt er voor dat de voor Aston Martin gebruikelijke elegantie ontbreekt en dat is ontzettend zonde.

Een wat minder extreme voorkant had ik mooier gevonden. Maargoed ik heb toch het geld niet voor deze bak dus wat zal ik me er druk om maken.
SCHITTEREND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een lelijke ding zeg, precies een chinese corvette aan de buitenkant. En dat terwijl ik de DB9 één van de mooiste wagens vind.
Geweldig apparaat, helemaal terecht!
Kevin van Gorp
Ja joh zet die onbetaalbare proto maar in de stromende regen.
Ligt het nou aan mij…

Het lijkt op de middelste foto wel alsof er net een andere kleur gebruikt is voor de motorkap als voor de zijkanten… Ook in de andere foto’s het (voor de kijkers linker) zijscherm is veel blauwer!

Dag mag toch eigenlijk niet kunnen met een Aston…
Wel verdiend naar mijn mening, hoewel die Infiniti inderdaad ook wel een schoonheid is. De Aston is meer een op klassieke leest geschoeide auto die met een Horacio Pagani-achtig oog voor detail in elkaar is gezet (iemand die meer verdient dan ik schijnt er zelfs al twee te hebben besteld; één om in te rijden en één om naar te kijken). In tegenstelling tot de Veyron die ook met een welhaast ziekelijke drang naar perfectie in elkaar is gezet, is deze ook nog ’s tot in detail echt mooi. En het oog wil ook wat tenslotte, zeker in de upper class der automobielen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).