Ook Audi gaat premium naaimachientjes doen

Auteur: , 44 Reacties

Bereikte ons onlangs nog het nieuws dat BMW best wel eens driecilinder koffiemolens in de volgende 1-serie zou kunnen gaan lepelen; deze keer doet Audi een duit in het groene zakje nu blijkt dat ze ècht goed los gaan met hun versie van de VW Up. Het ding gaat waarschijnlijk E1 heten, zal nog onder de A1 gepositioneerd worden, en er zouden benzine-, diesel- en elektroversies van komen.

Dat ‘benzine en diesel’ moet je met een korreltje zout nemen. Het lijkt ons namelijk sterk dat je de tanks van de 0.6 tweecilinder turbo en de 1.2 driepitter die mogelijk hun weg onder de minuscule kap van de E1 zullen vinden, ook daadwerkelijk zult moeten bijvullen. Er wordt een verbruik genoemd van 1 liter op 35 kilometer, wat impliceert dat enig rijplezier ver te zoeken is en Audi straks BMW op de rechterbaan mag vergezellen. Toch zal er, wanneer de E1 op de markt komt in 2011, een basisprijs gehanteerd worden van om en nabij de €13.500 ex BPM. Waaat?!

De elektrische variant is dus een stuk interessanter, want daar krijg je vast extra korting op. Voorzien van lichte lithium-polymer accu’s schijnt deze een 0-100-tijd neer te zetten van rond de 10 seconden, en da’s niet onaardig voor een handtas. Zeker niet als je bedenkt dat je er ook nog eens 160 km ver mee komt voor de accu’s leeg zijn; prima voor in de stad dus. Qua layout lijkt de E1 op de Toyota iQ, wat wil zeggen dat er twee volwassen voorin kunnen zitten en één geamputeerde foetus achterin.

De E1 zal in Bratislava, Slowakije gebouwd worden, naast z’n Up-broertjes van VW, Seat en Skoda. In de vijf jaren na zijn introductie volgen er nog meer felgroene Audi-modellen met E-namen, waaronder de langverwachte A2-opvolger. (bron: autoexpress)



44 reacties

Leuk voor de eco mensen
ahh boeie! als die A1 er maar wel komt met meer dan 3 cilinders
Geniaal plan, als die E1 net zo mooi wordt als de A1 Sportback en nog eens een mooi prijsje heeft (13 mille vind ik wel prima :D ) dan wil ik er wel in rijden ;)
Schitterend stuk Ruben!
Lig echt te lachen achter mn pc’tje!

‘0-100 in rond de 10 sec. En da’s niet onaardig voor een handtas’
:D
:D
:D

‘Felgroen’ houden we er ook in!
Alhoewel fel…
;)
Ik zie echt serieus niet in waarom je zo’n soort super zuinige en kleine auto nou bij Audi/BMW zou kopen en niet gewoon bij Daihatsu/Toyota of iets dergelijks voor nog minder geld. Status zal je hier toch nooit in hebben. ;)
hij word niet net zo mooi. kreeg net gisteren de nieuwe autoweek binnen met redelijk realistische schetsen van de E1 en het zag er niet uit.

maar ik vind ook dat audi zich niet aan zulke kleine autootjes moet wagen. dat is ‘beneden hun stand’.
en toch vind ik die 3pitter van BMW veeeeeeel beter ..
@ Lincoln: Ja, ik ook. Die is toch sportiever…

Ik hou meer van sportiviteit dus de BMW is sportieverder dus met die 3-pitter ga ik sportief rijden in mijn sportieve 0-serie 0,5 3-pitter…

;)
Toch zal je zien dat dit over 5 jaar hier op ab.nl staat!
hahaha
@ edgar: welke ‘stand’? verklaar je nader!
@ Lan Evo,

Een eco-Audi geen status ?!?

Deze auto’s verkopen zeer goed en ‘groen’ is het nieuwe wit. Kijk maar naar al die ‘Hollywoodpriussen’. De reden waarom de Prius zo populair is, is omdat mensen zo kunnen laten zien dat ze ‘groen’ zijn. En omdat er nog geen alternatieven zijn, moet men wel een Prius kopen. Zodra Audi met een auto komt die net zo groen is als de Prius, dan kiest iedereen natuurlijk de Audi. Want deze is niet alleen net zo groen, maar ook een stuk mooier. ;)
slimme zet van audi.
de prijs is ook niet verkeerd.
@ Lincoln & Zweeds Luchtkasteel: ik rijd jullie met mijn rear engine rear wheel drive biturbo E1-600 het snot voor de ogen.

Conclusie: Zichzelf premium noemende Duitsers doen tegenwoordig vooral het meer vooruitstrevende en trendsettende Toyota na. Premium is morsdood.

What ever happened to hybrid cars?
@VivelaFRANCE
Tot nu toe zie je die trend eigenlijk wel alleen in Californië of alleen onder de sterren inderdaad, hoe je het ook wil zeggen. Het is maar de vraag wanneer deze trend overslaat naar andere gebieden en of dat wel ooit gaat gebeuren, want de meeste rationele mensen prikken natuurlijk meteen door die hypocrisie heen. Ook denk ik dat je niet zo snel een mooie hybride tegenkomt, simpelweg omdat die allemaal ontworpen zijn met de nadruk op zo weinig mogelijk luchtweerstand, daarom hebben ze vaak ook zon rare afgekapte kont etc.
@edgar

Nee, terug naar hun roots, ze zijn simpel begonnen en het is nog steeds niks speciaals.
Ik denk dat de opmerking van Lan_Evo over de keuze tussen japans/koreaans en deze duitse autootjes wel hout snijdt: Waarom zouden in deze klasse mensen opeens een meerprijs gaan neerleggen voor een kleine auto als vrijwel alles ook in de aanzienlijk goedkopere aziatische (of italiaanse) variant te krijgen is….. Denken we echt dat mensen opeens `16 of 17 mille willen neertellen voor een underpowered, zwaar kleine autootje omdat het een BMW of een Audi is? Waarom is de Smart ForFour zo keihard geflopt?
@ w0o0dy & Lan_Evo

daar hebben jullie best wel een goed punt.
maar dat soort autootjes zijn vaak puur boodschappen autootjes die een paar jaar later voor 1500 euro te koop staan met 50.000 op de teller. die verliezen hun waarde zeer snel.
Ook zien ze er niet uit en is ook het interieur/dashboard om te huilen.
het zijn vaak oma autootjes.
met een BMW of audi kun je toch wel een stuk meer van een echte auto spreken.
ze zullen er beter uit zien en beter afgewerkt zijn, en ook zullen ze veel waarde vaster zijn. en je rijd ook nog eens een A merk wat voor veel mensen ook nog eens belangrijk is.
en een Duitse auto zal altijd meer kosten als een auto uit een land waar de lonen lager liggen en de productie kosten minder zijn.

als je puur voor een goedkoop zuinig autootje gaat en puur om van a naar b te komen dan is het beter om iets ander te kiezen dan een audi of BMW.
wil je toch iets mooiers,van betere kwaliteit, beter afgewerkt, waardevaster en van een A merk dan betaal je wat meer en kies je de audi of BMW of wat dan ook.
@Lan Evo en edgar: Een mini heeft toch ook status? Het gaat niet over de grootte of de motor van een auto, het gaat over marketing. Dat is het enige dat telt. Ze zullen het wel mooi hypen dat het allemaal netjes verkoopt.
@GOD
Dat is een van de langste lulverhalen die ik ooit heb gelezen. Gefeliciteerd. ;)
@ Lan_Evo

:lol: verklaar je nader
0.6l turbo… dat wil ik eens live zien :D zal wel een echt snoezig blazertje op zitten, anders krijgt het arme blokje het ding niet aan’t draaien :p
@Esprit de Flandre
Daar heb je inderdaad wel gelijk in, maar ik denk dat de Mini vooral zijn (cult)status te denken heeft aan zijn rijke historie en daar heeft BMW inderdaad goed van geprofiteerd met de marketing ook. BMW/Audi en dan vooral BMW hebben toch echt lange tijd reclame gemaakt met hoe sportief de auto’s wel niet waren, ‘Freude am fahren’ etc. Nu zijn de meeste auto’s dat natuurlijk wel nog steeds, maar je kan die slogan dan toch niet meer voor het hele merk toepassen. Je kan een auto wel achterwielaandrijving en een sportieve wegligging geven, maar met een 3-cilinder erin heb je daar ook helemaal niks aan natuurlijk. Zelfde zie je terugkomen bij Porsche sinds korte tijd, met Diesels etc. Natuurlijk kan je je merk wel uitbreiden met nieuwe producten en ook zeker in deze tijd is dat wel nodig, maar bij Audi is dit toch overbodig lijkt mij. Waarom heeft VAG anders nog Skoda, VW en Seat? Naar mijn mening kunnen ze dit soort auto’s dan beter onder die labels maken, maar ja aan de andere kant zijn er nog genoeg mensen die zich doodstaren op een logo en dus eerder geneigd om de Audi te kopen. (zie GOD)
@GOD
Ik bedoelde eigenlijk dat ik nergens argumenten zag en de argumenten die je gaf niet onderbouwd kunnen worden. ;)
@ Lan_Evo

mijn hele lange “lul verhaal” staat vol met argumenten, dat jij dat niet ziet vind ik een beetje raar.
dan zeg je dat de argumenten die ik gaf niet onderbouwd kunnen worden.
dus ik gaf toch wel argumenten. dat is ook raar… je bent gewoon raar ;)
@ Lan Evo

Hoezo zijn aërodynamische auto’s lelijk? De mooiste auto ter wereld, de DS, is zéér gestroomlijnd. Net zoals de C6 trouwens, ook één van de mooiere auto’s én gestroomlijnd. Nee, volgens mij is aërodynamica juist mooi, behalve bij de Prius en Insight dan, die zijn gewoon lelijk.

Een hybride hóeft helemaal niet lelijk te zijn. Als Audi van de A1 een hybride maakt, dan is er eindelijk een mooie hybride. Hetzelfde geldt voor Citroën met binnenkort hun hybride-C4. Zodra dat soort auto’s er zijn (mooi en zuinig), dan zal de hybride een échte hit worden.
@VivelaFRANCE
Heb je ook wel een punt inderdaad, maar je moet er ook wel opletten dat er een verschil zit in gestroomlijnd en echt minieme luchtweerstand. Ik denk dat het ook vooral komt, omdat ze heel veel tijd in de techniek van die auto’s stoppen en dan vervolgens erachter komen dat ze het ook nog ergens in moeten stoppen i.p.v. andersom. Inderdaad zal de hybride ook een hit worden voor zo’n 10-15 jaar gok ik, denk dat tegen die tijd ook echt meer de (volkomen) elektrische auto’s erin komen en de auto’s op waterstof etc.
@GOD
Heel je tekst staat vol met stellingen, dat is iets anders. Ik zie hier en daar wel wat ‘argumenten’ voorbij komen inderdaad, maar die stellen niet echt iets voor?
Voorbeeld:
Ook zien ze er niet uit en is ook het interieur/dashboard om te huilen.
het zijn vaak oma autootjes.
met een BMW of audi kun je toch wel een stuk meer van een echte auto spreken.
Ik zie daar nergens een argument, alleen stellingen.
Een 0.6 turbo blokje lijkt mij leuk om te rijden. Niet voor de snelheid, wel voor de techniek ;)
een 0.6 turbo lag vroeger al in de smart hoor , compleet met intercooler en al , helaas dat smart getroffen werd door het omval virus van de a klasse en dat de schakeltijden zo bere bere traag waren , verder was het best een leuk ding om in te rijden
momentueel rijd ik een toyota iq , leuk om te zien , veels te duur en behoorlijk onder powered helaas ,het enige pluspunt van de iq is dat je er 1op20 mee kunt halen mits je je rechtervoet in bedwang kunt houden , dus ik zit best te wachten op de e1 van audi en de prijs van ongeveer 13.500 is best te doen want een beetje aangeklede iq is ook bijna 17.000
@GOD: je zet er een paar zaken neer waarvan ik denk dat ze niet juist zijn…
“maar dat soort autootjes zijn vaak puur boodschappen autootjes die een paar jaar later voor 1500 euro te koop staan met 50.000 op de teller. die verliezen hun waarde zeer snel.”

Kleine auto’s zijn juist helemaal niet goedkoop na een paar jaar! Laten we eens kijken naar wat poulaire modellen onder de 15 mille nieuw: Een yaris van 2005 of nieuwer krijg je niet onder de 6 mille. Een Fiat grande Punto (waarvan iedereen aanneemt dat ie vreselijk snel afschrijft omdat het een Fiat is…) vanaf 7 mille omhoog voor een auto uit 2007 en een Panda uit 2005 of nieuwer doet minimaal 5 mille.

Een Honda Jazz 2005 of nieuwer kost 9 mille of meer. Een Polo kost minimaal 6 mille, de Lupo is zelfs duurder.

In een klasse hoger (daar waar de goedkoopste Audi terecht moet gaan komen hebben we bijvoorbeeld de Mini. En die vind je eigenlijk niet onder de 10 mille. (2005 of nieuwer) maar Audi’s A2 (een dure auto nieuw) koop je ook al voor ongeveer 13 (vraagprijs, geen hond die dat er voor geeft) De goedkoopste A3’tjes heb je voor hetzelfde geld (en dan staan er niet eens veel meer km’s op) En de 1 serie van BMW koop je ook gewoon voor 13 mille.
Terwijl een duidelijk goedkopere maar zeker niet minder betrouwbare of zuinige Honda Civic gewoon meer dan 10 mille moet kosten.

Conslusie? Die kleine auto’s schrijven helemaal niet zo hard af en dus zal een Audi of een BMW het op dat argument niet gaan winnen.
Rijplezier dan? Tja, zou het nog leuk zijn om met een BMW of Audi met een naaimachinemotor onder de kap rond te crossen? Ik denk het eigenlijk niet echt, want die auto’s zullen waarschijnlijk meer dan 1100kg gaan wegen…..
Kwaliteit…. tja het interieur van een BMW of Audi in de hogere klasse ziet er wel aardig uit…. maar is het feitenlijk beter dan het interieur van een Honda? Nee, mooier waarschijnlijk wel, maar die Honda is ook waanzinnig degelijk in elkaar gezet. Dat is dus een kwestie van smaak.
Het enige dat dan echt een voordeel zou kunnen zijn is de zogenaamde status van zo’n auto…. en ja als je wil laten zien dat je heel veel geld uit kunt geven en er toch een kleine auto voor koopt dan is dat misschien wel een statement, maar ik denk niet dat mensen er echt heel erg van onder de indruk zullen zijn… het blijft een kleine auto met beperkte prestaties en dat is gewoon geen statussymbool.
wie zegt dat klein en groen niet premium kan zijn?
“De E1 zal in Bratislava, Slowakije gebouwd worden, naast z’n Up-broertjes van VW, Seat en Skoda.”

En dit zegt meer dan genoeg over het verschil tussen Audi aan de ene kant en BMW en Mercedes aan de andere kant…
@Rick dos: nou inderdaad nu je het zegt; Bmw en mercedes hebben geen zustermerken en bouwen hun auto’s daarom in gebieden met lage lonen in de Vs en in voormalig oost-duitsland maar plakken er hun eigen badge op en Audi bouwt de goedkope modellen in een ander land dat ook lid is van de Eu. Wereld van verschil!

Bmw en mercedes hebben geen andere merken die in een lagere prijs klasse opereren en dus geen andere keuze.
@wOoOdy

Je vat ‘m bijna dus…
@Rick dos: nee ik vat em wel, maar steek een beetje de draak met je comment omdat ik het niet eens ben met je punt. Kosten besparen is kosten besparen of dat nou gebeurt door goedkope productie locaties of samenwerking met een ander merk of door het uitbesteden aan suppliers in lage lonen landen.. Het principe is gelijk alleen zijn Bmw en Mercedes niet in staat de componenten te gebruiken voor meerdere merken en dus kiezen ze noodgedwongen voor een andere strategie (productie in een arme staat met veel werkeloosheid en inkopen via goedkope leveranciers.
@wOoOdy

Dat er kosten bespaart moeten worden is duidelijk en zeker ook begrijpelijk in deze tijd. Mijn punt is meer dit; Wat krijg je feitelijk bij Audi als je die zin leest? Een gerebadgede (schrijf je dat zo?) VW-SEAT-SKODA. Daar mag je vervolgens wel een stukje meer aan betalen dan aan die andere drie waarbij ik denk dat je het goedkoopst uit zal zijn bij de Skoda. Daarom hebben die andere twee op dat gebied alleen al een streepje voor bij mij.

Kijk bijvoorbeeld naar de SEAT Exeo. Heb je een x aantal jaar geleden een vermogen neergelegd voor een Audi A4 (of van mijn part nu nog tweedehands) om nu tot de ontdekking te komen dat je een Audi A4 voor SEAT prijzen kan kopen. Dat zie ik niet snel gebeuren bij een BMW of Mercedes. Het doet naar mijn mening toch afbreuk aan het merk.
aan betalen = voor betalen.
@rick dos: doet het feit dat je x5 door amerikanen in elkaar is gezet afbreuk aan de auto? Vind je niet dat de prijs lager had moeten zijn dan van die Toyota die door dure japanners is gemaakt? Is een cayenne “overpriced” omdat er mensen van vw aan de auto hebben gewerkt? De onderdelen die Audi gebruikt zitten ook in andere modellen die goedkoper zijn maar het interieur is echt wel met andere materialen uitgevoerd. Overigens ben ik wel van mening dat Audi’s overdreven duur zijn maar dat vind ik van meer van die merken die zichzelf premium noemen. Mij doet het niet zoveel dat het interieur iets fraaier is in vergelijking, als ik zo’n auto heb is het interieur dan niet goed genoeg of lelijk of onhandig? Niet? Heb je dan per sé een premium merk auto nodig?
vb: een mondeo heeft een redelijk plastic dashboard maar het is niet zo erg dat ik er een andere auto voor aanzienlijk meer geld om zou kiezen. En omdat ik denk dat veel mensen er zo over denken Heb j mijn twijfels bij de succeskansen van Audi En Bmw in de klasse onder 20mille.
@wOoOdy

You’re missing my point. Dat de X5 in Amerika in elkaar wordt geschroefd kan mij aan mijn reet roesten. Dat je een prijsverschil met een Toyota alleen op loonkosten basseert is op z’n zachts gezegd kort door de bocht. Het prijsverschil omvat zoveel meer denk aan: materiaal gebruik, R&D, spreiding van de kosten over 10.000.000 auto’s ipv. 1.400.000. etc. etc.maar goed, volgens mij zeg ik jou hier niks nieuws mee.
De Cayenne aan de andere kant kun je overpriced noemen gezien het feit dat het veel met een VW gemeen heeft. Echter, is ook daar een zaak voor te maken. Ik bedoel, Porsche had dit nodig en gezien de grootte van Porsche toentertijd moesten ze wel met VW in zee gaan om de risico’s te beperken. Echter vind ik dat nog steeds iets anders dan wat Audi doet.

Voor wat betreft de premium die je over ander vergelijkbare producten betaalt is ieders z’n eigen keuze en smaak. Ik persoonlijk ervar inderdaad wel een klasse verschil met een Ford of VW. Het zit ‘m in de details maar ook in het algemene gevoel. Tel daar andere nog legio andere factoren bij op, en dan ben ik meer dan happy om die premium over die andere producten te betalen.
@Rick dos: tuurlijk is er een verschil, maar daar zet Toyota ook wel weer een aantal sterke punten tegenover…. maar dat was niet het punt. Wat Audi doet, is vooral onderdelen/componenten delen met VW’s en Seats (met Skoda veel minder) maar maakt dat de auto minder waard? Jij stelt van wel…. maar misschien is een Seat of Skoda wel onevenredig goedkoop? Audi gaat een eigen model baseren op techniek die gedeelt wordt….. op zich niet heel anders dan wat BMW doet…. alleen zijn dat allemaal BMW’s met de bijbehorden hoge prijs….. maar ook in totaal waarschijnlijk vergelijkbare hoeveelheid auto’s met dezelfde motoren en dezelfde schakelaars in het dashboard. Ik denk dat jij je verkijkt op de verschillen, in mijn ogen zijn die veel kleiner dan jij denkt.

Dat jij een meerprijs wil betalen zal met je financiële positie te maken, voor de meeste mensen is het dingen laten om die “premium auto” te kunnen kiezen ipv een grotere, luxere…
@wOoOdy

Waar het op neerkomt is basic economics en schaalgrootte. BMW zal heus wel onderdelen met andere series delen binnen BMW. Echter lopen zij meer risico dan bijvoorbeeld Audi. Als BMW een risicoanalyse doet en kostenplaatje maakt dan gaan zij bijv. uit van 200.000 units. Als VAG en dus ook Audi datzelfde doet dan zullen ze het al snel hebben over 1.000.000 (VW, Skoda, Audi en Seat bij elkaar opgeteld). In dat geval loopt VAG en dus Audi minder risico en hebben ze ook minder kosten. De kosten voor bijv. inkoop en R&D worden immers gedeeld. Natuurlijk zal Audi z’n sasje er overheen gooien, maar dat zulen de kosten niet zijn.

Echter die besparingen zie je niet terug in de prijzen. Het komt zelfs geregeld voor dat een Audi duurder is dan een BMW. Vreemd, niet?
Ach, dit verbaast me niks.. als ze daarmee ook nog rs6en en s8en kunnen blijven maken vind ik ’t best, zolang ze ’t maar niet in de a3 ook gaan doen, 3 cylinders zetten!
Als een Audi voor iedereen bereikbaar is (dus als ze een koekblik 4 ringen gaan geven) is een Audi dan nog begeerlijk?
Audi doet net zo premium slim als BMW.
Klanten overal mee tevreden stellen, met kleine, grote, groene en zwarte dingen.
Opzich is dit best slim, maar Audi moet niet zo’n belachelijke prijs gaan vragen voor een geblazen tweepitter met minder vermogen dan een opgefokte gloeilamp.
De iQ lijkt hierbij precies hetzelfde, zijn er Chinezen bij Audi komen werken?
@Rick dos: het klopt niet dat Audi zoveel componenten deelt met skoda, seat en vw. slechts motoren en versnellingsbakken worden op grote schaal in alle merken toegepast. De A3, A4(beperkt) en de Q5 en Q7 zijn de enige modellen waar dat anders ligt. Als je die onevenredig duur noemt heb je wel een punt. Maar vergeet niet dat Audi jarenlang veel minder voertuigen verkocht dan Bmw.
Daarnaast is de 1serie een ingekort 3serie chassis en dat is ook de basis voor de X3 (en de X1), de 5serie en de 6serie en de X5 delen enorm veel. Bij Audi zie je minder overlap tussen de eigen modellen maar daarvoor in de plaats doen zij het via Vw… het verschil is niet zo groot alleen de invulling is anders.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).