Hypermiling galore: Seat Ibiza Ecomotive doet 1 op 34,3

Auteur: , 37 Reacties

Het begint een beetje eentonig te worden, maar er is alweer iemand geweest die de rest van het verkeer heeft lopen hinderen om zo zuinig mogelijk te rijden. Deze keer is het Seat die hun Ibiza Ecomotive zonder tussenstops maar liefst 1.562 km ver heeft laten komen op een tank van 45,53 liter. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 2,9 l/100 km, oftewel 1 op 34,3.

De Ibiza reed vanuit de Seat-fabriek in Martorell, Spanje, door Frankrijk naar Duitsland met een verzegelde tankdop. Hierbij werden soms snelheden bereikt van maar liefst 110 km/h! Dit alles gebeurde met Gerhard Plattner achter het stuur, een oude rot in het zuinigheidsvak. Het doel was om Frankfurt te bereiken, maar toen de Ibiza daar eenmaal was aangekomen bleek de tank nog niet leeg. Plattner reed dan ook door, en de Ibiza haalde het nog tot Göttingen voordat hij stilviel.

Seat roept dat dit een wereldrecord is, maar laat Ford nu net eerder deze maand 1 op 34,5 gereden hebben. Met een grote sedan op benzine! Al was dat wel een hybride, terwijl de Ibiza gewoon op diesel loopt.

Bij Seat-rijders heeft deze prestatie er in ieder geval goed ingehakt. Een gefrustreerde Tom Coronel kon afgelopen weekend niet aan soortgelijke verbruikswaarden komen met zijn Leon en had er geen kracht meer voor.

Video Coronel crash

SEAT Ibiza Ecomotive vestigt wereldrecord: 1 op 34,3 km

– Van Spanje naar Duitsland op één tank brandstof
– 45,53 liter diesel over een afstand van 1.562 km: 2,9 l/100 km (1 op 34,3 km)
– Oostenrijkse zuinigheidsspecialist Gerhard Plattner breekt record

Leusden, 5 mei 2009 – Met een gemiddeld verbruik van slechts 2,9 liter per 100 kilometer, over een totaalafstand van 1.562 kilometer, heeft de SEAT Ibiza Ecomotive nogmaals bewezen de allerzuinigste auto in de compacte klasse te zijn. Deze prestatie werd bereikt met de Oostenrijkse specialist Gerhard Plattner achter het stuur. Plattner is een legende op het gebied van zuinigheidstests en wist het maximale uit de Ibiza Ecomotive te halen. Tijdens de vorig jaar verreden ANWB EcoTour ging de Ibiza Ecomotive ook al met de overwinning aan de haal.

Gerhard Plattner reed de Ibiza Ecomotive op 27 april jl. met een verzegelde tankdop en motorkap de poort uit van de SEAT-fabrieken in Martorell. De zuinigheidsrit werd verreden onder het toeziend oog van de IPMC (International Police Motor Corporation) en de route was uitgezet over een traject door Spanje, Frankrijk en Duitsland over openbare wegen. Op weg naar het wereldrecord voerde de route Plattner en de Ibiza Ecomotive door Perpignan, Lyon, Mulhouse, Freiburg, Frankfurt en uiteindelijk Göttingen. Op de Spaanse en Franse snelwegen werd het tempo soms opgevoerd tot 110 km/uur.

Bij de aankomst in Frankfurt had de SEAT Ibiza Ecomotive het wereldrecord brandstofbesparing voor compacte auto’s al verbeterd, maar de tank was nog niet leeg. Plattner besloot dan ook om door te rijden naar Göttingen om het wereldrecord nog verder aan te scherpen. Daar aangekomen verwijderde de voorzitter van de IPMC de zegels en vulde de tank met exact dezelfde hoeveelheid brandstof als waarmee de auto Martorell verliet: 45,53 liter. Een vrolijke Plattner verklaarde: “Het is fantastisch dat we dit record hebben gevestigd. Dit was zonder twijfel de meest spectaculaire zuinigheidsrit van het jaar. De zware regen gedurende de nacht maakte het rijden moeilijk, maar de Ibiza Ecomotive heeft geen steek laten vallen.”

De SEAT Ibiza Ecomotive loopt voorop in zijn klasse op het gebied van duurzaamheid en milieubewustzijn. Met een gemiddeld verbruik van slechts 3,7 l/100 km en een CO2 uitstoot van 98 g/km ontvangt de Ibiza Ecomotive in Nederland een A-label en valt hij in het lagere 20% bijtellingtarief. Deze uitzonderlijke prestaties worden bereikt door verbeteringen aan de stroomlijn, gewichtbesparing en modificaties aan de 80 pk sterke 1.4 TDI. De SEAT Ibiza Ecomotive is standaard uitgerust met onder andere airconditioning, cruise control, boordcomputer en een radio/CD/MP3-speler met zes speakers, aux-in en stuurwielbediening. Er is al een Ibiza Ecomotive vanaf € 19.395,-.



37 reacties

ik knal regelmatig met 200+ door duitsland met mijn Kappa 2.4JTD en haal dan nog steeds de 1 op 12/13. vind ik die 1 op 34 toch wel tegenvallen
Die Ford is gewoon veel mooier :)
pff, als je zuinigheid record wilt rijden, zet je de cruisecontrol op 75km/u achter een vrachtwagen richting barcelona
-edit: nutteloze bijdrage-
Komt nu wel de neus uit, al die groene sandalenlopers die zo zuinig mogelijk willen rijden! zal vandaag extra gassen om toch het co2 gehalte toch weer op peil te brengen!
From this i can tell, Seat has absolutely no life at all. Als je geld wil besparen ga je maar lekker te fiets of openbaar vervoer.
Niet rijden is nog zuiniger.
Zijn er ook spannende beelden van?
Natuurlijk… als je de motorkap verzegeld verbruik je veel minder…
Betere stroomlijn met die randjes dichtgetaped…

Is zo’n Honda Insight toch wel een ijzersterke aanbieding (dankzij onze regering weliswaar); en nog 14% bijtelling ook. Schandalig :-)

OT: petje af verbrandingsmotor, je hebt nog heel wat leven in je!
@ Laue:
Nee hoor. 90km/h is de meest economische snelheid. Ongeacht het merk. Hoe dat komt? Doordat de regelgeving voorschrijft dat het verbruik bij 90km/h moet worden opgegeven. Dus zal een autobouwer er alles aan doen om juist bij 90km/h het meest gunstige verbruik te realiseren.
@ Ruben

Leuk bruggetje naar Coronel ;) .

@ ROB

Mag jij even blij zijn dat je nog geen edit te pakken hebt!
Dat is toch wel een behoorlijk nutteloze bijdrage.
@ trobken
waar staat er dat de motorkap verzegeld is?
Meriva 1.6 16v, 190km “snelweg” + 60km rondom rotterdam centrum = 1:19,56 (max 120 gereden) >> 1:34 voor een kleinere diesel die puur snelweg heeft gereden vind ik niet heel bijzonder eigenlijk.
Vind het leuker als een Maserati MC12 toevallig een paar km meer rijdt op 1 liter peut, dan deze auto.
Pfeuh, slapjes.
Laatst met onze 2001 Punto 1.2 een verbruik van 1:20,2 gehaald.
Afgetankt en toen naar huis over de snelweg/Pleijroute.
En daarvoor als een hippie gereden? Nee, gewoon 120.
Volgens mij rijden er a2’s rond van audi die 1 op 36 lopen ofzo! Maar dit is ook best netjes, meteen het bewijs dat die hybride’s helemaal niet nodig zijn!
@Original_Arnoud
nee dus, rond de 90 km/h ligt meestal wel de meest economische snelheid maar dat heeft er meer mee te maken dat op die snelheid de luchtweerstand de overhand begint te krijgen op de rolweerstand. Tot die snelheid is de weerstand vrij contant en kun je dus het beste zo hard mogelijk rijden (80km/u is zuiniger dan 60km/u en dat is weer zuiniger dan 40 km/u etc.). 80km/u wegen zijn dus ook beter voor het milieu dan 50km/u (behalve geluid en veiligheid misschien)
robertJ
mijn ouders hadden eerst een opel meriva 1.6 16v
da ding reed 1op8 en verbruikte 1liter olie per 1000 kilometer echt een mislukte auto !!!!!
Ik moet over 2 weken van Nieuwegein naar Hamburg.
Het moet gebeuren met een 310pk tfsi blok met DSG.:P
Heb echt serieus het idee dat ik heel wat kilometerjes kan maken voor
mijn tank leeg is, moet vast een keer tanken maar toch. Kan namelijk best ver komen als ik extreem rustig schakel met mn flippers.

Heeft iemand ervaring met gti hypermillin’ ? :D
Nou nou, poe hé… dikke portie “auto emoción” dit hypermile gedoe joh.
Je zal maar “een oude rot in het zuinigheidsvak” zijn. Dan heb je ook geen leuk leven gehad… :roll:
Nutteloos rondrijden om zo te bewijzen dat je wagen zuinig is…..
Ik vind het zichzelf toch maar tegenspreken hoor, het verbruik op zich is knap maar niemand rijd zoals die man, dus de cijfers zeggen niet zo heel veel
@ rstyled

geld besparen met het openbaar vervoer?
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

het is 2009 he.
zowel bus al trein is geprivatiseerd
gevolg:
alles is duur en niks rijd op tijd
:twisted:
Trots wezen op het feit dat je tot de top tien meest irritante weggebruikers behoort. :?
Even op fuelly.com gekeken en daar staat een Belgische eigenaar: http://www.fuelly.com/driver/nakio30/ibiza
Rijdt wel zuinig, maar toch iets meer dan de aangegeven 3.8l/100km, nl 4.4 op ruim 18000km.
E220Cdi Elegance
@Spijker Hard

Wij hebben een R32 gehad waarmee je maximaal 1 op 11 reed op de snelweg denk niet dat je er met 310PK en 6bak DSG ver onder komt zeker niet als je regelmatig 130 á 150 aantikt.
@E220Cdi Elegance.

Met 310pk in Duitsland rijden en regelmatig 130 a 150 aantikken. :|
Minimaal zeker. ;)
Dit is nog gevaarlijker dan “snel” autorijden :P
E220Cdi Elegance
@RenesisHP

In duitsland is het minimaal 130 á 150 als je niet door de 1e beste berlingo / panda ingehaald wilt worden inderdaad haha immer grade aus!
Nnou ja ze moeten toch ergens mee in de aandacht komen. En zuinigheid is het nieuwe power.
En dat is niet omdat iedereen plots ‘groen’ geworden is hoor. De wereld draait om geld. Laat de brandstofprijzen even keihard omhoog gaan en iedereen wil weten hoeveel hun volgende auto verbruikt.
het wereldrecord staat toch op Vw lupo en Audi a2 1.2Tdi 3L naam?
dat was toch niet 1 op 50?
@ Guido schrijft: 6 May 2009 om 14:32:
.
Euh, volgens mij ging er dan toch wat fout. Geen defecten? de betreffende meriva heeft namelijk over meer dan 15000km 1/5e van de olie tussen het maximum en minimum verbruikt. (en dat met een kapotte thermostaat, inmiddels wel vervangen)
.
Wel moet ik melden dat het hier de twinport betreft en niet de oude 16 klepper, die verbruikte inderdaad veel olie (1:5000 oid)
Uitslovers!
Mijn 318i schijnt ook gem. 1:17 te rijden. Ammehoela efficient dynamics!

Als je vlotter rijdt dan gemiddeld (140 in 6e versn.) en bij inhalen/optrekken 4-5000 toeren maakt, mag je blij zijn als je 1:11 haalt.

Nu krijg ik de leasemaatschappij op me dak omdat ik 40% meer verbruik dan de norm…..
Seat is een goedkope jackoff van Volkswagen en dat merk trekt al geen vollezalen
Zo moeilijk is het niet. Ik heb zelf 1580 km afgelegd zonder te tanken in een oude auto uit 1992. Ja… een hele oude auto: http://lucask.reismee.nl
Ik ben met mijn Audi A2 1.2 TDI van Nederland naar Oostenrijk gereden met 19 liter diesel (verbruik 1:40)! Oh, ja dit moet ik er nog bij vertellen, ben onderweg niet eens uitgestapt!! Doe dat maar eens na Gerhard Plattner.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).