Nu we toch dieselmotoren in coupe’s gaan lepelen, dan kunnen we maar beter de sterkste variant kiezen. Dat dachten ze bij Volkswagen dus ook en vandaar dat de 170 pk sterke TDI in de Scirocco komt te liggen.
Mede dankzij het hoge koppel van 350 nm sprint de nieuweling in 8,1 seconden naar de 100, dat is 1,2 seconden sneller dan de 140 pk TDI. De topsnelheid ligt op 222 km/u mits je voor een handbak kiest, met DSG-bak haalt de 170 pk sterke Scirocco 2.0 TDI slechts 220 km/u. Het verbruik blijft ook prettig: VW geeft een gemiddelde op van 5,3 liter per 100 km voor de handbak en 5,6 voor de DSG-bak, maar wij zijn er persoonlijk van overtuigd nooit deze waarden te kunnen evenaren. De 30 pk extra kost slechts 1400 euro, zodat de prijs voor de 2.0 TDI 170 pk start bij € 33.950,-.
Joost zegt
not bad, diesel is wel ok :)
Freewarefreak zegt
@ Wouter:
“VW geeft een gemiddelde op van 5,3 liter per 100 km voor de handbak en 5,6 voor de DSG-bak” …
Huh? Ik dacht dat auto’s met een DSG bak juist zuiniger waren als met een handbak… dat was in het begin toch ook een belangrijk marketing argument om voor de DSG te kiezen?
XTR zegt
diesel,
da’s toch voor trekkers ?
in ieder geval niet voor een coupe, in zo’n Scirocco zou ik liever een strakke 6-cilindersound horen, of een 5-pitter roffel, in plaats van een hakke-takke-puf ratelend Scania-blok.
Pixed zegt
Waar is de tijd van de eerste generaties Golfjes GTI…
Indertijd had dit een GTI ++ geweest.
RobertJ zegt
Freewarefreak schrijft:
FreewarefreakAls Volkswagen een religie is… dan is de Bora mijn messias…
7 May 2009 om 8:56
Dat geld alleen tot 160pk/250Nm. Daarboven koelen ze de koppelingsplaten van de DSG bak met vloeistof, wat extra wrijving en dus verbruik oplevert.
Daarom heeft de 1.8TSI en 1.4TSI ook maar 160pk en in het eerste geval 250Nm koppel. (volgens mij)
frank zegt
diesels blijven aanmodderen, als je een benzinemotor met 350Nm koppel zou hebben gehad, zou de scirocco in 5,5sec van 0-100 zijn gesprint! blijkbaar is het leuk getal dat die ene piek aanduidt, maar heb je er voor een beetje snel rijden niks aan
XTR zegt
ja,
vroeger had je voor 22.000 gulden een nieuwe GTI 1
(da’s minder dan 10.000 euro)
waar blijft de tijd ;-)
DRIVR zegt
Ooit getest in de Seat Leon FR, en ik moet zeggen dat die 170pk TDI-variant verdorie meeviel…
Qua prestaties – NIET QUA GELUID of emoties.
En dat wil je toch net van een coupé, niet?
y.master zegt
ziet er zowel van binnen als van buiten er wel strak uit :p
Freewarefreak zegt
@ RobertJ
Thx. Dat wist ik niet… dan is het logisch ja.
roller79 zegt
toch raar dat in mijn a3 dezelfde motor ligt, met s-tronic en die gaat van 0-100 in 7,6sec. (check http://www.audi.be)
rijdt echt wel super…
Joerek zegt
Ik heb zelf de TT met dezelfde motor. Deze haalt de 100 in 7.5 seconden. Is de TT dan lichter dan de Scirocco?
Net getuned tot 200 PK / 405 nm en verschil is enorm gaat echt als een beest icm Quattro.
Deze motor is overigens niet helemaal te vergelijken met de vorige generatie 2.0 170 pk diesels van VAG welke pompverstuivers waren. De nieuwe is common rail en klinkt absoluut beter en in de TT al helemaal. Ok, klinkt niet als een 2.0 tfsi bijv. maar zeker een goed alternatief als je echt veel km’s maakt. In mijn geval zeker 50.000 km per jaar en dan is het zeker geen straf.
Joerek zegt
@roller79
Volgens mij ligt in de A3 nog de oude pompverstuiver??
Laue zegt
diesel is gewoon cool. dat koooooooooooooooppel. op de snelweg kun je het vergeten met je behehehenzine.
oniwo zegt
Maar aan het stoplicht kan je het vergeten met prutteprutteprut diesel. En naar het geluid van een dieseltje wordt al helemaal niet omgekeken.
RenesisHP zegt
@Laue.
Zolang ik niet terugschakel. ;)
Laue zegt
@ Oniwo
pff wat kan het geluid nu boeien. Ja de buurjongen met een astra geeft er veel om ;-)
@ RenisisHP
met een diesel kun je ook terug schakelen. de 2.0 16V golf van een maat kan niet bijkomen met mijn caliber Diesel (2.0 TDI) moet zeggen dat ik niet op de hoogte ben van een Wankel(e) Mazda ;):P
Nijntje_ zegt
@RenesisHP: Feit! Gewoon toeren maken & knalle!
lazy zegt
Eén van de mooiste VW’s van de afgelopen jaren. Met of zonder dieselmotor.
johnny t zegt
laue , als het geluid je niet kan boeien is dat prima maar past niet in die van een liefhebber.
ps. welleens van een turbo benzine gehoord ?
RobertJ zegt
@wouter, wie dan ook, en mezelf, WTF? waarom staat er “Als Volkswagen een religie is… dan is de Bora mijn messias…” in mijn quote? :shock: :|
Sandervzanten zegt
Is dit niet dezelfde motor die in de Golf VI GTD komt te liggen..?
Joerek zegt
@Sandervzanten
Zelfde motor als in Passat CC, Golf GTD en Audi TT TDI
Laue zegt
@ Johnny T
en toch vind ik een 2.5 TDI lekker klinken. what can i say… I’m a diesel person.
Ferdinand1 zegt
Wanneer komt de W12?? ;)
Met die 2.0 TDI is echt helemaal niks mis. Voor sommige mensen is het gewoon interessanter om diesel te rijden ipv benzine. En als je dan nog een lekkere verpakking zoekt, dan is dit een hele goede optie!
AMGJunk zegt
De scirocco heeft al voorwielaandrijving en dan komt er ook nog een diesel in??
Verschrikkelijk.
Scirocco is een hele leuke bak, maar niet in deze setup.
Ik weet niet of jullie wel eens een diesel boven de 4000 toeren hebben gehad, maar dat klinkt alsof hij pijn heeft. (ook al kan hij het aan, maar het klinkt wanhopig)
* De 6.0 V12 diesel van Audi daargelaten, die klinkt, merkwaardig genoeg, heel goed.
hmm nee geef mij dan maar de 1.4tsi met 160pk (als je dat zelfde budget hebt, anders natuurlijk de 2.0TSI)
Laurens zegt
Na tijden gedieseld te hebben, vind ik mijn huidige benzinemotor toch wel prettiger. Maar het verschil is niet zo dramatisch, dat ik een diesel zou laten staan als het bedrijfseconomisch beter uitkomt.
Wel moet de overheid eens stoppen met het dieselpesten qua belastingen, zeker Euro-6 diesels zijn zeer schoon (mits de klant het ding maar niet gaat chippen) en horen qua CO2 uitstoot dan in dezelfde bijtellingsklasse thuis als benzinemotoren.
Laue zegt
Klopt laurens,
sommige diesels zijn zelfs schoner als benzine. Maarja de overheid moet het geld toch ergens vandaan halen…
C70T5 zegt
Why the fuck is dit nieuws?????
2.0 TDI 170pk – kennen we al (lang)
VW Scirocco – kennen we ook al (lang)
Diesel motoren in coupes – wat denk je? —> KENNEN WE AL
De combinatie is leuk….maar je kon erop wachten.
roller79 zegt
@joerek
de commonrail ligt erin…
E320cdi zegt
@ AMGJunk
“Ik weet niet of jullie wel eens een diesel boven de 4000 toeren hebben gehad, maar dat klinkt alsof hij pijn heeft. (ook al kan hij het aan, maar het klinkt wanhopig)”
Ben ik het niet mee eens. Als je onze 320cdi (6-in-lijn, 204pk) doorhaalt tot de 4500rpm vind ik het echt geen verkeerd geluid!
OT: zolang het niet een ubertraktordieselgeluid heeft, vind ik het nog acceptabel voor sportievere auto’s zoals deze scirocco. Met veel km’s zoals Joerek schrijft met zijn TT, is een fijne diesel geen straf en zeker als je naar het prijsverschil kijkt m.b.t. de brandstofsoort.
johnny t zegt
ja daar wordt te vaak verkeerd naar gekeken . De balans , als voorbeeld, voor een accord diesel ligt nu bij min. 55.000 km . Dat zal voor meer autos gelden of gaan gelden.
Spijker Hard zegt
Diesel zijn leuk als je ze GOED laat chippen zoals die jongen in dit forum met die TT. Het geluid is iid niet mooi (3 jaar topsport leon gereden). Maar juist als je boven de 3000 komt begint hij iets btr te klinken. Ik had bijna altyd mijn radio ‘hard’ aan; weg probleem. :P
en tja qua wedstrijdjes op de weg…in de tussensprint is een gechipte diesel echt heer en meester (mits het een vergelijkbare benzine is) M`n beste maat had toen een V5 en ik die leon. Nou hij kon me echt in geen versnelling bijhouden. (hij had wel een automaat)
een diesel is leuk als je 1 zakelijk rijdt of als je een jonge jongen bent en je wilt nadat je je auto hebt gekocht 20-30% meer vermogen voor een rochel en 2 knikkers. Tuurlijk zullen mensen nu zeggen; ja maar de vaste lasten zijn zo hoog maar ja om even mij voorbeeld erbij te pakken. Als je toch al van jezelf weet dat je een hele hele zware rechter voet hebt kun je btr diesel gaan rijden is echt goedkoper. Die jongen met die v5 moest veel vaker tanken dan dat ik deed als hij flink gas gaf en dan is het leuk.vooral als je nog jong bent en je hebt niet echt veel geld.
Als je echt hard wil gaan en het totale belevingspakket wil hebben zul je toch echt benzine moeten hebben. minimaal 2l turbo, btr nog v6:P
Beem bim bop zegt
Ik wed dat je er een pet bij krijgt.
flex zegt
haha die is goed
E220Cdi Elegance zegt
Me love diesel, een 4 cil met 170PK is rap genoeg en als je een beetje normaal doet haal je makkelijk 900 km op een tank als het niet meer is, hoop alleen wel dat dit de nieuwe TDI is?
De oude klinkt ook warm veel meer als een tractor dan een PSA Hdi of een Mercedes Cdi.
E220Cdi Elegance zegt
@RobertJ
Een gti ( 200 PK ) of R32 ( 250 PK ) zouden in theorie ook zuiniger moeten zijn met DSG, inderdaad vreemd dat het hier niet het geval is.
Tommy zegt
@E220Cdi Elegance: De gewone 6-traps DSG met natte koppelingen is zowiezo niet zuiniger dan een handbak, misschien wel dan een gewone automaat maar dat zou ik niet durfen zeggen. De 7-traps DSG die maar tot 250 Nm gaat is gemaakt om zuinig te zijn en zit heel anders in elkaar. De 6-traps versie kan je ook wat sportiever mee rijden, niet verkeerd in een Scirocco zou ik zeggen…
En natuurlijk is dit een CR TDI, de pompverstuivers vind je alleen nog bij Seat en Skoda en nog wat verdwaalde 1.9 TDI’tjes die momenteel vervangen worden voor 1.6 CR TDI’s.
Wouter zegt
Ziet er nog steeds mooi uit.
Citrofiel zegt
@ RobertJ; Ik krijg het ook. Als je de naam van een persoon kopieert, kopieer je blijkbaar automatisch het onderschrift mee. Dan bedoel ik dus het onderschrift dat je ziet als je je cursor op iemands naam houdt. Bij mij dus “Citrofiel, Francofiel t/m Aziatisch is.”
BananaFlip zegt
Lekkere pittige hothatch.
Maar goed, dat is al vaak gezegd.
Wat betreft deze helemaal niet verkeerde tweeliter diesel: helemaal niet verkeerd.
Misschien wel een beetje cool.
Misschien dan he.