Crossover met energielabel A, vanaf 69.000 euro?

Auteur: , 32 Reacties

Een brandstofverbruik van 6,3 l/100 km is in Nederland goed voor een uiterst zuinig milieulabel.

Niks ten nadele van de totaal nieuwe Lexus RX 450h Full Hybrid, die 10% meer vermogen (299 pk) en 23% minder brandstofverbruik heeft, dankzij de verbeterde Lexus Hybrid Drive technologie. Het is de eerste en enige auto in z’n segment met energielabel A, de auto heeft een CO2-uitstoot van 148 g/km. De SUV/Crossover staat vanaf juni in Nederland, de prijzen beginnen bij 69.000,- euro voor een RX450h Pure. De RX450h Hybrid President kost 94.600,- euro.

De totaal nieuwe Lexus RX 450h Full Hybrid is de eerste en enige auto in z’n segment met energielabel A en kent daarbij een extreem lage CO2-uitstoot van slechts 148 g/km. Al sinds 2005 is Lexus als enige autofabrikant op de markt met Full Hybrid automobielen in het hogere segment. De verbeterde Lexus Hybrid Drive technologie zorgt in de RX 450h Full Hybrid voor 10% meer vermogen (220 kW/299 pk) en 23% minder brandstofverbruik (6,3 l/100 km gecombineerd). De wegligging is door onder meer de nieuwe double wishbone achterwielophanging dynamischer geworden. De nieuwe hybride kan worden uitgerust met elektronisch geregelde luchtvering of een actief stabilisatorsysteem (Active Stabiliser System) dat de dynamische eigenschappen op een nog hoger plan tilt.

De Full Hybride Crossover is toonaangevend op het gebied van passieve en actieve veiligheid. De RX 450h Full Hybrid heeft niet alleen standaard 10 airbags, ook zijn zaken als het uiterst geavanceerde Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem aan boord wat op geïntegreerde wijze talloze geavanceerde veiligheidssystemen optimaal met elkaar laat samenwerken. Leverbaar is ook het Pre-Crash Safety System. De cockpit is voorzien van een head-up-display en Remote Touch, een wereldpremière van een innovatieve multifunctionele afstandsbediening. Het comfortniveau alsook de stilte in het interieur zijn ook bij deze Lexus ongeëvenaard. En het design is een heldere evolutie van Lexus’ L-finesse-designfilosofie.

De enige SUV met A-label, de Lexus RX 450h Full Hybrid, is vanaf juni in Nederland te koop. De hybride Lexus heeft niet alleen het groenste energielabel, het is ook een luxueuze, sportief rijdende full-size Crossover met alle denkbare veiligheidsvoorzieningen én een zescilinder benzinemotor. Zijn opvallend geringe brandstofverbruik en lage uitstoot vergen geen enkele concessie met betrekking tot de premiumkwaliteiten die Lexus kenmerken.

De vernieuwde aandrijflijn (zescilinder benzinemotor plus twee elektromotoren) levert een totaalvermogen van 220 kW (299 pk). Dat is 10% meer dan in de

RX 400h Full Hybrid, terwijl het gecombineerde verbruik 23% lager ligt met

6,3 l/100 km. Het verbruik en de uitstoot zijn vergelijkbaar met die van modellen in het C-segment (compacte auto’s).

De RX 450h Full Hybrid is de derde RX-generatie en is het logische vervolg op de tien jaar hybride-expertise van Lexus. Opnieuw zet de fabrikant een grote stap in het terugbrengen van het brandstofverbruik van auto’s in het topsegment.

Tweede generatie Lexus Hybrid Drive

De RX 450h Full Hybrid is voorzien van de tweede generatie Lexus Hybrid Drive. De kern daarvan bestaat uit drie motoren, een continu variabele transmissie, een accupakket en een centrale regeleenheid.

De zescilinder benzinemotor (3,5 liter) levert 183 kW (249 pk) en 317 Nm koppel. Deze motor drijft de voorwielen aan samen met een 123 kW (167 pk) sterke elektromotor (335 Nm koppel). De elektromotor is samen met het differentieel, de reductieoverbrenging en de generator ondergebracht in één lichtgewicht transmissiehuis ter grootte van een gewone versnellingsbak. De elektronisch gestuurde transmissie, die desgewenst ook ‘sequentieel’ bedienbaar is, brengt het vermogen over op de voorwielen.

Voor de achterwielen is separaat een 50 kW (68 pk) sterke elektromotor beschikbaar met een koppel van 139 Nm. Beide elektromotoren laden de accu bij tijdens het afremmen.

De Power Control Unit (PCU) bestuurt de aandrijflijn en bepaalt continu wat de beste aandrijfcombinatie is. De regeleenheid slaat een brug tussen topprestaties op het niveau van de premiumklasse, vierwielaandrijving en een zeer gunstig verbruik plus lage uitstoot. De PCU werkt nauw samen met het Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Het VDIM integreert het antiblokkeersysteem (ABS), het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) en de functies van het Electronically Controlled Braking (ECB) met het Electric Power Steering-systeem (EPS), de elektrische stuurbekrachtiging, het ABS, de elektronische stabilisatie en de remassistent.

Full Hybrid: volledig elektrisch rijden

De aandrijftechniek is Full Hybrid, wat wil zeggen dat de Lexus volledig elektrisch, met aandrijving van alle motoren tegelijk én alleen door de benzinemotor aangedreven kan rijden. Dat maakt de auto spaarzaam op lage snelheden en bij het versnellen, terwijl tijdens stevig accelereren veel trekkracht beschikbaar is dankzij de elektrische ondersteuning.

Om het verbruik te optimaliseren telt de aandrijflijn drie nieuwe rijprogramma’s. Het ECO-programma dempt elektronisch abrupte bewegingen van het gaspedaal en zorgt voor een economischer gebruik van het aircosysteem tijdens de acceleratie. Het EV-programma werkt automatisch: tot een snelheid van circa

40 km/u rijdt de RX 450h Full Hybrid, bijvoorbeeld in woonwijken en in de stad, elektrisch indien de accu voldoende elektriciteit kan leveren. Het SNOW-programma zorgt voor extra stabiliteit op gladde ondergrond door het koppel te verlagen en de achterwielaandrijving in te schakelen als de voorwielen grip verliezen.

Rijdynamiek als basis

De Lexus RX 450h Full Hybrid heeft een 20 mm langere wielbasis dan zijn voorganger en de spoorbreedte is zelfs met 70 mm toegenomen. Ten opzichte van de RX 400h Hybrid is de motor lager geplaatst, waardoor het zwaartepunt dichter bij het wegdek ligt. Deze veranderingen vormen een solide basis voor stabiele rijeigenschappen en een plezierige dynamiek.

De Lexus ingenieurs ontwikkelden een compleet nieuwe double wishbone achterwielophanging met brede draagarmen. De voorwielophanging heeft een gewijzigde geometrie, nieuwe schokdempers, gewijzigde veren en een stabilisatorstang.

Luchtvering voor optimaal comfort en superieure wegligging

Optioneel is de RX 450h Full Hybrid uit te rusten met elektronisch geregelde luchtvering. De vering houdt de auto horizontaal en regelt de wagenhoogte. Voor het beladen van de auto biedt het systeem de optie om de achterzijde van de carrosserie 30 mm te laten zakken. De elektronisch geregelde luchtvering treedt bovendien automatisch in werking op hogere snelheden. Die verlaging zorgt voor meer stabiliteit en een lager verbruik.

Active Stabiliser System; een unicum

Als eerste Crossover ter wereld kan de RX 450h Full Hybrid uitgerust worden met een Active Stabiliser System. Elektromotoren bij de stabilisatorstangen voor en achter houden de carrosserie horizontaal – tegen de G-krachten in die optreden tijdens het nemen van bochten.

De elektrisch bekrachtigde besturing (EPS) heeft een directe overbrenging en kenmerkt zich door een goed stuurgevoel zonder trillingen van banden of aandrijflijn.



32 reacties

AllAutomotive.nl
Goede actie……, van Lexus.
-edit: nutteloze bijdrage-
Deze auto in soort truffelkleur met lichtinterieur, geweldig! Super zit en reallife echt stukken mooier!
Waren die Lexi maar niet zo lelijk. Die eigen designlijn is helemaal de mist in gegaan. Iemand moet daar even wat aan gaan doen.
neem me worden terug vindt hhem toch niet zo lelijk
jammer dat de uitstoot niet 9gram lager is. Met 20% bijtelling zou dit ding een zeer populaire leasebak worden in de prijsklasse.
Sjakie Peters
Dat ding is A. spuuglelijk en B. Als je Lexus rijdt tja… niet bepaald eerste merk wat bij me opkomt wat betreft autoliefhebberij etc.
@sjakie, als je eens met een Lexus gereden zo hebben, dan zou je het comfort van deze wagen snel niet meer kunnen missen.

En als je bovendien het personeel van de Lexus-garage telkens ziet verouderen omdat je er zo zelden moet komen, dan zou je ook al anders spreken.
Foto’s doen geen recht aan deze auto. Ziet er live een stuk beter uit.

@Sjakie: wat betreft service en kwaliteit is Lexus echt onovertroffen, daar kunnen BMW en Audi (en ik spreek uit ervaring) niet aan tippen.
Zo, die is goed met uitstoot :mrgreen:

@Sjakie, maak eens een proefrit zou ik zeggen
Vanavond ga ik nog even langs bij Lexus Antwerpen. Uitgenodigd voor de voorstelling van hun nieuwe modellen, bovenstaande en dan nog de cabrio!
Mooie techniek. Wel een gedrocht van een auto.
Wanneer begrijpen ze bij Lexus eens dat witte achterlichten alleen op de Sjonnie Golf/Astra/Civic van de buurjongen kan?
Sjakie Peters
@ reacties op de mijne

Ik heb al gereden in een Lexus IS 250

en ik moet zeggen dat de rijeigenschappen heus niet slecht zijn maar er zeker niet uitspringen tov de Duitse concurenten. Bovendien hebben mensen het hier over onmisbaar comfort, Dat zal de auto best zijn maar mij krijg je het niet door de strit dat dat minder is dan in vergelijkbare modellen van de concurentie maar goed, smaak…
Beetje ironisch die fietsen achterop, zorgt voor 10% meer verbruik ofzo op de snelweg dacht ik ? ^^
Knappe prestatie, deels wel omdat het ding min of meer permanent voorwielaangedreven is, dat zal ook wel helpen!

Wel merken leasebedrijven uit praktijkgegevens dat het werkelijk verbruik van hybrides relatief meer afwijkt van fabrieksopgave, dan het “gewone” wagenpark. Wat deels afhangt van hoeveel kilometers er mee in de stad, waar het bespaart, ten opzichte van de snelweg, waar het niet veel uitmaakt, gereden worden.
Ruim €15.000 verschil tussen de twee uitrustingsvarianten?! :shock:
@ Citrofiel: Zitten nog uitvoeringen tussen;) En het uitrustingsniveau is zeker erg verschillend te noemen:P
Ongeëvenaarde techniek. Andere merken lullen dat ze groen zijn, dit ís groen. En gewoon al tweede generatie! Vorhsprung!
@ Citrofiel:

€25.000 zal je bedoelen ;-)
Voor 69.000 Euro vind ik deze wagen te lelijk.
Vorige week besteld, gaat de LS600h vervangen :D

(-dit ivm een nieuw familielid, een hele grote hond)
De specificaties en de techniek zijn zeker aardig, maar het is dan jammer dat de verpakking dan zo verschrikkelijk lelijk is dat ik er nog niet dood in gevonden wil worden. Doe mij dan toch maar een slurpende RR.
Who cares hoeveel deze auto kost… Niemand wil hem hebben. Op sommige ab-bezoekers na dan maar die zie ik niet zo snel voor een SUV gaan, laat staan een hybride ;)
Project America
@ Joris

Een LS600h inruilen voor deze RX….. het is maar goed dat smaken verschillen… want de LS600h is IMO VEEEEEEEEEEEEEL mooier….
bmw sloper/killer
kunnen ze bij bmwtje nog wat van leren!
@ TJR; Dat zal dan wel ja.

@ Bramster; Oef… :oops: Een dag lang geestdodend achter de pc zitten is niet goed… Wekenlange vakantie helpt ook niet mee met het vershouden van de kwaliteiten van mijn brein. Hm. Zal ik toch maar wat beginnen met leren voor de examens misschien, als het zo ernstig gesteld is… :P
Toch liever een X5 M Hybrid.
Dexter Knight
Autozine heeft ‘m al getest, zie:

http://www.autozine.nl/text/741.html
‘autoblogger’ zou zich beter ‘autoverkoper’ kunnen gaan noemen. Waar is de kritiek?
@Johan: dus jij vat mijn eerste zin positief op?
Alle kritiek en vooroordelen van BMW/Mercedes fanaten ten spijt; de test van autozine zegt genoeg. Neem daarbij de uitmuntende service en betrouwbaarheid van Lexus (objectief gewoon het beste merk ter wereld!!) en het feit dat niet elke mislukte pooier in deze auto rijdt dan is de keuze van de weldenkende autorijder welke zich de RX 450H kan veroorloven snel gemaakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).