Secma F16: goedkoop lol trappen

Auteur: , 69 Reacties

Spanning en sensatie kun je halen uit kanonnen zoals de RS6, M5 of iets met een AMG badge. Helaas zijn die auto's luxe, zwaar en bovenal ook nog eens duur. De Secma F16 is dat allemaal niet.

Over de specificaties van het motorblok zal niemand gaan juichen. Het oorspronkelijk van Renault afkomstige 1.6 viercilinder blokje levert een magere 105 pk. De topsnelheid van 180 km/u is net genoeg om op iedere Nederlandse snelweg je rijbewijs te kunnen verliezen, maar er zijn talloze boodschappenauto’s te vinden die harder lopen. Er is echter één groot verschil: de Secma F16 weegt slechts 560 kg. De sprint naar de 100 duurt dan ook slechts 5,9 seconden. Bovendien is de gewichtsverdeling heel aantrekkelijk: 40% van het gewicht rust op de voorwielen en 60% op de aangedreven achterwielen.

Overbodige zaken zoals vloermatten, een handschoenenkastje of verstelbare stoelen zijn allemaal weg gelaten. Dat helpt niet alleen het gewicht laag te houden, maar ook de prijs. In Duitsland kost de Secma F16 slechts 17.990 Euro, maar een Nederlandse importeur lijkt er nog niet te zijn.



69 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Leuk scheurijzer….
Turbo er op,en gaan!!!
oei oei, 20.000 euro voor vele leuke weekendjes,

Voorheen stond de teller op 40.000-50.000 voor een elise

Bekijk het van de andere kant, gooi er een blok in van 500 pk, damn
Ik denk niet dat dit een verkoophit zal worden in Nederland.
TOP! laat maar komen!!!!!!!!
welke idioot heeft dit in elkaar geknutselt…
Peter - Italia
owkey, niet moeders mooiste… maar de pk/kg verhouding maakt het wel interessant!
tja, wat kost bijv een Caterham en diens soortgelijke kornuiten? Vind die persoonlijk ook mooier dan deze, want deze doet me op een of andere manier denken aan een buggy :lol:
Je zou maar uit je gordel geslingerd worden omdat ie van rechts naar links loopt.
Hmm … 6,5 l verbruik en 155 g CO2/km lijkt mij wel wat veel voor slechts 105 pk en 560 kg
Leuk autootje voor het geld, alleen het motorblok staat mij niet aan.

Doe mij maar met een SR16VE van Nissan. 8)
Doorsparen voor een Atom of Xbow zeg ik dan ;)
De 1600 blokken van Honda zijn toch veel sterker!
Douw die er dan in, en voor 17 ruggen kan je een leuke 2de hands auto kopen hoor.
Die Fransen maken graag dit soort “rare” wagentjes. De gemiddelde brommobiel komt er ook vandaan. Iemand enig idee waarom?
een motor van een motor was beter geweest.
hoeft niet gelijk van een hayabusa te zijn maar iets wat lekker toeren maakt en een mooier geluid heeft.
@ Laurens

omdat je daar nog echt weggetjes hebt waar bijna nooit iemand rijd?
Gooi er 500 pk in of doe dat even ….moet er wel een type-goedkeuring op volgen. Doe je dat ook even ?

Maargoed, vind zo’n Dacia 8v motertje ook niets voor een sportkarretje.

Renault heeft al een leuke sport spider, zo’n kar uit ’96-’98 koop ik dan liever voor E 20.000,- (tweedehands)

http://i39.tinypic.com/15md4kh.jpg
Koop dan voor 17.000 euro een tweedehands exige met 190 pk!
2.0 TCe erin van renault met 180 pk of de megane rs motor… is vele malen leuker en dan hoor je nog iets bleren ook!
lijkt wel een geupgrade buggy :P
goed idee, maar dat blok is dan toch wel HEEEL tam. knutsel er dan wat aan of leg er een ander blok in (VAG 2.0T?) en maak de prijs dan 20k ofzo, die 3K kan er dan ook nog wel af voor zon leuk karretje wat je dan krijgt.
Opel Speedster = goedkoper/leuker/Lotus-build

http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s025/of01_0006086125.jpg
Niets nieuws!!!
Bestaat al jaren … Lotus R340
“GOD schrijft:
11 May 2009 om 14:10
omdat je daar nog echt weggetjes hebt waar bijna nooit iemand rijd?”

Dat is toch juist DE reden om met 600km/u over heen te knallen??
ach, als ik veel geld zou hebben is het best wel grappig voor erbij
http://www.youtube.com/watch?v=Ms2chWVOnL8&hl=nl
lkkr scheurijzer hoor
zeker weten ff een turbo erop zetten. Nu verlies je nog van een rappe diesel…
Koop dan een motorfiets, bijvoorbeeld een Honda cbr 1000rr.
Net zo praktisch als die buggy, veel mooier, 0-100 in 3,4 sec en even duur :)
“Bovendien is de gewichtsverdeling heel aantrekkelijk: 40% van het gewicht rust op de voorwielen en 60% op de aangedreven achterwielen.”

sinds wanneer is een 40/60 indeling aantrekkelijk!! lekker gebalanceerd zeg.
Nu is het zo dat deze autootje niet veel weegt maar het valt erg tegen.
Binnen de 6 seconden naar 100 vind ik rap zat hoor.

Wat heb je nou aan een auto boven de 700 pk, waarmee je nauwelijks mee kan inparkeren omdat hij te veel vermogen heeft.

Het uiterlijk kan beter, maar de prijs kwaliteitverhouding is interessant.
Het is inderdaad echt een karretje voor erbij.
Sport Spider is onder de 30k niet te koop!

Elise S1 S2 uiteraard wel in de UK.

Michel
Eens, koop dan gewoon een motor :-) Veel meer fun!!
Lijkt ook niet een beetje op een Ariel Atom of een KTM X-Bow…
@CSL – ondanks alle marketting-bulshit die BMW je door je strot probeert te rammen om je te doen geloven dat 50%-50% de perfectie is – is dat zeker niet de beste gewichtsverdeling, toch zeker niet bij achterwiel-aangedreven wagens :) Lotus houdt het bvb meestal op 38/62. Heel veel hangt af van het onderstel, ophanging, plaatsing van de motor, …

Bij achterwiel-aangedreven wagen heb je gewoon liever meer gewicht op je achteras dan op je vooras, dat creert meer downforce bij het optrekken, en elimineert het onderstuur volledig in bochten door overstuur uit te lokken. Met achterwielaandrijving+genoeg power kan je dat dan makkelijk corrigeren met de gaspedaal… Teveel gewicht wil je natuurlijk niet op je achteras, anders haalt de achterkant van je wagentje nogal snel de voorkant in, maar 40/60 wordt door velen als ‘optimaal’ beschouwd voor een mid/rear-engine autotje…
tecniek van Renault? Dat zal wel weer kapot gaan :S (wat een vooroordelen alweer). Nee, die auto is niets voor mij, liever een 2e hands scheurmonster dan zoiets.
voor dat geld kun je ook een 2e hands z3m cabrio kopen, BMW, freude am fahren. (meer hoef ik niet te zeggen toch?)
Een tweedehands 7 kost je 8000 euro… met Ford of VW motor.
Voor dat bedrag koop ik mij een Westfield Megabusa. Maar toch nog altijd veel geld imo, ooit zal het er van komen…..
leuk, maar frans
Leuk, alleen zijn er wel goedkopere alternatieve auto’s te vinden. Ook vind ik hem een beetje te buggy-achtig
Leuk, geen crashtests, kreukelzones, esp, abs, etc! Oftewel no way dat dit ding hier gaat rondrijden!
@secma: “Wat heb je nou aan een auto boven de 700 pk, waarmee je nauwelijks mee kan inparkeren omdat hij te veel vermogen heeft. ”

Je hoeft niet perse vol-gas in te parkeren hoor!
voor dat geld heb je al een opgevoerde muscle car :twisted:
zou het om de weg mogen betreft veiligheid? vind eigenlijk 18 duizend nog wel veel geld voor wat je aan materiaal koopt.
Het is dat ik mijn zinnen op een Lotus heb gezet. Dit zou anders ook een goede kandidaat voor een nieuwe funcar zijn.

Ik hou wel van dit soort skelters. :D
doet mij denken aan een ariel atom
Kan IEMAND hier mij nou eindelijk eens in voor mij begrijpelijk Nerderlands uitleggen hoe het komt dat het bij die sportige autootjes lijkt of hoe minder carosserie er aan de wagen zit, hoe meer je ervoor moet neertellen om erin te kunnen rijden…?

Ik bedoel- Als je het rijtje eens afloopt qua
– T-Rex
– X-bow
– Caterham
– Ruska Buggy
– Donkervoort
– Mega Tjaffer
– Secma F16
– …
Allemaal karretjes waarin je aanzienlijk minder blik/plastic om je heen hebt dan mijn suffe ouwe Pindaatje, maar waar je stuk voor stuk allemaal mer voor betaalt, zélfs als het rijcomfort en de prestaties minder zijn (zoals bij die Tjaffer en bij sommige goedkoop uitgevoerde buggy’s).

Ik snap er echt niks van…
beetje een alligatorkop
@ KoFFiE

wat jij zegt klopt niet.
over het algemeen is 50-50 (als je stil staat) het beste.
met achterwiel aandrijving al helemaal.
meer gewicht achter betekend meer slinger effect in de bochten.
en onderstuur moet je niet oplossen door overstuur te crieeren.
je moet juist het onderstuur weg halen.
Gooi dan het volgende blok er in voor veel meer plezier:

B16B (Type R)

* VTEC
* Found in:
o 1997-2000 JDM Civic Type R[EK9]
+ Displacement: 1,595 cc (97.3 cu in)
+ Compression: 11.0:1
+ Bore: 81 mm (3.2 in)
+ Stroke: 77.4 mm
+ Rod/Stroke ratio: 1.84:1
+ Rod Length: 142.42 mm (5.607 in)
+ Power: 134 kW (182 PS; 180 bhp) @ 8200 rpm & 110 ft·lbf (155 Nm) @ 7500 rpm
+ Redline: 8400 rpm
+ Rev-limit: 9000 rpm
+ Transmission: S4C With LSD
+ Vtec engagement @ 5800 rpm
@ErwinLagcher

waarom niet een

Ford Boss 429 Engine
Found in: 1969 Mustang Boss
Displacement: 7030cc (429CI)
power: 370kW
torque: 580 lbf-ft
HP : Unknown +- 550

of

Hemi 426
Found in: 1968-1970 Dodge Charger R/T
1970-1974 Challenger
Displacement: 7.000cc
Power: 316 Kw
torque : 450 lbf-ft
HP: 425

ik bestel er mij direct een om gewoon die blok te hebben dan :P
@ six-trey

Dan wordt hij een beetje zwaarder met ongunstige gewichtsvedreling. Dan kan je alleen nog maar hard rechtdoor.

Maar dat zijn wel dé blokken :D
@secma: “Wat heb je nou aan een auto boven de 700 pk, waarmee je nauwelijks mee kan inparkeren omdat hij te veel vermogen heeft. ”

a_buis
Je hoeft niet perse vol-gas in te parkeren hoor!

secma: weet ik, maar je ziet hoe vaak er op autoblog foto’s staan van dikke ferrari’s waar mee geprobeerd is niet vol gas te geven.
’t Ziet er mij toch wat geknutseld uit… vooruit die zo recht staat, panelen die over de auto zweven…

Denk ook beter beetje doorsparen voor ’n goede tweedehands Speedster en/of Elise…

Fabrikant zal er waarschijnlijk wel ’n redelijke prijs (voor hem) van vragen, maar ’t bewijst toch weer eens de efficientië van ’n grotere fabrikant die voor (weliswaar ’n hogere) prijs toch ’n equivalent van techniek en afwerking bieden kan….
@KoFFiE
Ik heb met mijn CSL geen last van onbalans en mijn auto heeft een 50/50 indeling. Dat zie ik elke keer met uitlijnen terug.
verdeeld 50% gewicht op de achteras en 50% op de vooras heeft zorgt voor het meete neutrale wegligging die je maar kan wensen. En daar staan BMW’s inderdaad bekend om zoals je het zelf aangeeft. En zoals algemeen bekend is zijn BMW;s het rijders auto’s in hun segment met daarbij horende wegligging en balans.
Alleen jammer dat je als een eik*l moet reageren. Misschien konden we wat met je tekst.
@CSL,

Uitlenen moet uitwegen zijn waarschijnlijk?!
Camber en caster geven niet snel een beeld over gewichtsverdeling…….

Verder heeft Koffie gelijk. 40/60 is beter.
Dan behoud je ook nog eens tractie op je achterwielen bij afremmen.
50/50 wordt eerder getracht te halen bij een FWD.

En dat van BWM = rijdersauto is natuurlijk ook opperste marketing bullshit.
Elke auto kan een “rijdersauto” zijn. Het is maar wat je er zelf mee doet.
Heb zelf bv meer lol met een Cuore dan met welke bmw dan ook.
Uitlenen = uitlijnen en bwm = bmw uiteraard.
Kan gebeuren 3 uur snachts…..
Net een schele kikker vanvoor…
Wie kiest er nou in godesnaam voor een renaultmotor!
oh wacht…
Fransen:
SECMA: Societe d’Etude et de Construction Automobile
@CSL – Dat wil niet zeggen dat 50/50 opeens een magische verdeling is gewoon omdat die ‘logisch’ mooi verdeeld is. ‘Onbalans’ ga je natuurlijk niet merken, anders waren het bij BMW knoeiers geweest. Maar jij laat die ‘onbalans’ negatief klinken, iets wat het in dit geval absoluut niet is, anders zouden alle andere ‘sport’wagens die op deze planeet rondrijden toch echt wel enorm slecht zijn – waarbij je die ‘onbalans’ trouwens ook niet merkt, of toch niet in negatieve zin. Die lichte ongelijke verdeling van gewicht heeft gewoon een enorme hoop voordelen. Meer tractie bij het optrekken, minder nose-diving bij het remmen, snellere steering-response, elimineren van understeer, … – terwijl de weinige nadelen relatief makkelijk te counteren zijn met de ophanging te tweaken. Formule 1 wagens worden niet voor niets ver onder het minimum-gewicht ontwikkeld om daarna hun gewichtsverdeling te kunnen aanpassen met ballast tot ze het minimum-gewicht bereikt hebben. De verdeling van die ballast hangt zelfs af van circuit tot circuit, afhankelijk van de hoeveelheid bochten, hellingen, gemiddelde snelheid, … Als 50/50 zo perfect zou zijn – waarom zouden ze zich daar dan iets van aantrekken?

Het weggedrag van BMW’s is dus helemaal niet te danken aan die 50/50 – die zelfs vrij slecht zou zijn mocht BMW z’n voorwielen niet zover naar voor zetten waardoor ze een soort halve mid-engined auto creeren, en daarbij nog eens de achterasvrij ver genoeg naar voor plaatst met enige overhang achteraan. Dat zorgt voor een hefboomeffect en verplaatst bij acceleratie daardoor toch meer gewicht naar de achteras, die de wagen aandrijft. Dat, in combinatie met een stevig getunede ophanging zorgt meer voor een BMW z’n rij-eigenschappen dan die ‘propere’ cut-in-half gewichtsverdeling. Ze speelt een rol in die setup, natuurlijk – maar als het allemaal zo simpel zou zijn als ’50/50′ zou elke Koreaan dit weggedrag kunnen behalen. Realiteit is echter dat er een pak meer bij komt kijken (zwaartepunt, aerodynamica, onafgeveerd gewicht, ophanging, …) – en dat weten ze verdomd goed bij BMW, want hun engineers zijn – in tegenstelling tot hun marketting-mensen – geen idioten.

Ik heb daarnet Lotus al aangehaald, die waarschijnlijk de puurste productie-sportwagens maken die je op dit ogenblik kan krijgen, maar ze zijn zeker niet de enigen onder de ‘sportwagen’ fabrikanten die meer gewicht op de achteras plaatsen. Sterker zelfs, ik denk dat BMW hier de enige is die zich aan dat 50/50 fabeltje vastklampt, net zoals Porsche die die motor achter de achteras in z’n 911 niet kan lossen. Die laatste hanteert trouwens meestal een gewichtsverdeling van 48/52 tot 39/61. Ferrari geloof ik van 43/57 tot 48/52. en de Mercedes/McLaren SLR heeft een gewichtsverdeling van 49/51.

Zo kan ik nog even doorgaan denk ik, enkel uit de fabrieken van BMW zijn er ooit wagens gerold met een o-zo-perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Voor hun complete package dat daar volledig naar ontwikkeld is, is dat mischien heel goed, maar zomaar geloven dat dat voor elke wagen geldt? Tsjah – laat je BMW-fanboy bril dan maar opstaan en geloof de BMW marketting dan maar, die duidelijk geen kaas gegeten heeft van auto-technologie en enkel mooie ronde cijfertjes wil laten zien, maar in de realiteit komt er wel net iets meer bij kijken.
Haha, cool karretje.
Maar idd, voor nog meer lol; schroef er een kogelgelagerde Garrett-turbo op voor nog meer fun!
Mmm… Een tweedehands Elise of dit… Even een milliseconde nadenken hoor… ;)
@KoFFiE.

Mazda doet het ook. Dat heeft uitstekende rijdersauto’s opgeleverd.
Deze Secma is wel degelijk op Europees niveau goedgekeurd. Kan dus perfect legaal de weg op.

Waarom deze motor en geen PK monster ?
Heel eenvoudig: In meerdere Europese landen (Frankrijk, maar ook bijv. België) hangt de wegenbelasting niet af van het gewicht van de auto maar van de combinatie cilinderinhoud en motorvermogen (De zgn. “Fiscale PKs).

In België bijv. komt deze 1600cc/105PK auto terecht in een zeer lage schaal voor de BIV (in NL BPM) en jaarlijkse belasting.

Bovendien vraagt dit motorblokje weinig onderhoud, moet je niet elke 10000 km nieuwe banden en remblokken monteren en loopt ook het verbruik niet de spuigaten uit.

Zo wordt de TOC (Total Cost of Ownership) laag gehouden en kan je toch plezierig rijden.
ik heb er een en wat jullie schrijven benaderd nog niet de kik wat je in dat wagentje voeld .
Het is waanzinig en je zit 14 cm van de grond .
Mijn porsche komt niet meer buiten .
Dit is de ultime kik .
En een dealer zit in mons belgie KD QUAD .
In Nederland is er geen En je mag hem voor je garantie bij een renault dealer laten onder houden .
Groetjes Philippe .
Maar waarom hem met Duitsland vergelijken HIJ KOMT UIT FRANKRIJK BIJ LILLE
Mark Roadster
Wow, helemaal te gek die Secma.
Leuker en een stuk sneller dan bijv. de voormalige Smart Roadster.
En iedereen die hierboven klaagt over het bescheiden vermogen hebben natuurlijk allemaal een auto die sneller accelereert dan 0 tot 100 in 5,9 sec.?
En qua geluid: ander einddempertje en je hebt een helemaal te gek sportautootje met veel bekijks voor een lage nw.prijs en goedkoop in onderhoud [dat is bij mijn ook zeer snelle Hartge getunede BMW cabrio wel ietsje anders…]
Een hoge topsnelheid heb je tegenwoordig weinig meer aan: acceleratie is wat telt.

Als er hier een dealer/importeur zou zijn zou ik er serieus over nadenken ‘m te kopen!
Ik ben er vorig weekend mee gaan rijden en het is waanzin zo lekker .
In een flits rij je 180 Km pu .
Bij de inporteur voor de benelux in Mons Belgie .
Wil je iets snel waar iedereen van schrikt echt iedereen .
Dan koop je dit , ga ik trouwens ook doen .
iIk rij al 39.000 Km met de 500 extrm en zonder veel stukken of defeckten .
En wat niet goed was in nu perfeckt .
Hij rijd zeer goed nog baan vaster dan de 500 en die is al te gek op de weg .
als er een auto op een rond punt rijd dan vloek je want je had dit graag tussen de 60 a 70 km p u genomen en de G krachten gevoeld .
Ga hem proef rijden en je koopt hem als je geld bij hebt .
MEN IS OP ZOEK NAAR EEN DEALER IN NL , DUS ZEGT HET JE WAT GA NAAR DE FABRIEK .
Hij is heet en pas op of je verbrand je vingers , het is geen wagen voor een beginende bestuurder , of voor een gek want die zie je in de kortste keren niet meer terug met zijn vuurpijl .
Groeten v Philippe951
Inmiddels is er een importeur voor nederland, Stokhof Minicar in Emst, wij verkopen al sinds jaar en dag brommobielen en sinds kort ook de voertuigen van Secma, de F16, F440dci en Fun-Lander hebben we op voorraad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).