Ferrari experience: beleef Italië vanuit een F430

Auteur: , 66 Reacties

Het is een verschrikkelijk warme dag. Het is nog vroeg in mei en nu al 30 graden celcius. Vanochtend met de oude, maar comfortabele Volvo van Deiva Marina naar Maranello gereden. Ondanks snelweg-snelheden van tegen de 140km/u was het nog best een eind.

De auto vervolgens op de parking voor de “Galleria Ferrari” gezet, maar eerst even eten. Het ontbijt was een droog stokbroodje (zonder beleg!) en een banaan, je kan in Italië echter overal verse pizza krijgen. Om 11.00 wordt het karige ontbijt door een stevige brunch gecompenseerd.

Het volgende dagdeel bestaat uit Ferrari’s bekijken. Binnen Ferrari’s bekijken, in de Galleria Ferrari. Op de betreffende dag moet het binnen zeker 50 graden Celsius zijn geweest. Volledig uitgedroogd en oververhit stap ik daarom na twee uur weer naar buiten.

In de auto lag nog wat energiedrank en water. Alles op de tast gevonden en langzaam stroomt het leven mijn lichaam weer in. Dan zie ik toch iets wat lijkt op een oase, even voorbij de parkeerplaats van de ‘Galleria’ hangt een spandoek dat “Rent a Ferrari” leest. Mijn twee reisgenoten en ik gaan op onderzoek uit, en wat blijkt? Die Italiaanse krengen zijn daar gewoon te huur voor iedere gek met een rijbewijs. Ergens wil ik het niet geloven, dus we gaan navragen. Wat blijkt echter, je mag inderdaad zelf rijden maar op de passagiersstoel zit wel een ‘instructeur’.

Onbeheersd en impulsief als ik ben heb ik de auto toen maar direct gereserveerd. Na tien minuten rijdt deze voor en na wat foto’s met omstanders kan ik instappen. Het is een F430, met Scuderia velgen, uit 2005. De auto is goed warm gereden en verbluffend kaal van binnen. Zo kaal dat ik mij moeilijk kan indenken wat er bij de 430 Scuderia uit is geschroefd voor gewichtsbesparing. De stoel wordt (met de hand) afgesteld en ik mag starten.

F430 -magische knoppen-

*VRRROEM* doet de F430. Lekker Italiaans veel inspuiten bij het starten voor een aggressiever geluid. Het is een uitvoering met ‘robotkoppeling’ dus wegrijden gebeurt in de suffe automaatstand. De instructeur ziet echter na de eerste rotonde al ‘dat het goed zit’, en ik mag in de -tweede trap- van de ‘moederelektronica’ gaan rijden. Nog twee minuten gaan voorbij, tot ik de BBK uit ben en vlak voor mijn eerste 150km/u inhaalactie mag de elektromamma eindelijk op de *RACE* stand.

De tijd gaat sneller dan verwacht. Na een poosje asociaal rondscheuren over landweggetjes met 160+ km/u komen we in de buurt van de snelweg. Een Italiaanse snelweg. Dat betekend dat de opritten nooit langer dan 100m zijn. Tsja, laat ik de auto nou ‘per ongeluk’ bijna stil zetten aan het begin van die oprit. De eerste versnelling wordt ingeschakeld en het gas gaat er vol op. Vervolgens ontketend zich ‘het beest’. Op een of andere manier worden het geluid en de kracht alleen maar meer, meer meer! Het race-rubber blijft aan het asfalt plakken en de wereld schiet voorbij.

Ik probeer het rechterpedaal uit alle macht door de bodem heen te trappen, het schouwspel is onbeschrijfelijk. Ik ken de acceleratie van een oude 356, van een Volvo 740, maar ook van een Boxster S, Cayman S en V70R. Dit stelt allemaal niks voor. Alles verbleekt naast de 490 volbloed racepaarden van de Ferrari. Dit is veel vermogen, en vermogen in hoge toeren. De teller leest “8200” op het moment van schakelen. Als je vervolgens niet vol met adrenaline zou zitten wordt je bang van de krachten waarmee de ‘robot’ al deze paarden in de volgende versnelling zet. Het voelt alsof de auto door een geluidsbarrière heen knalt. De versnelling blijft maar toenemen, weer tot de magische 8200 toeren grens. Dat gebeurt vier keer, tot ik in de 5e versnelling rij. Mijn ogen komen al lang niet meer in de buurt van de kilometerteller, maar dat deze ruim meer dan 260km/u aanwijst staat vast.

F430 rijtest

Ik hou van veel sporten, ben verslaafd aan endorfine en met de mountainbike rij ik graag zo hard mogelijk iedere willekeurige afgrond in. De kick die je krijgt van het geweld dat zich in een F430 afspeelt overtreft dit echter allemaal. De toerenteller reikt zó ver, het motorgeluid is zó luid en de wegligging is zó formidabel.

Dit alles zorgt voor een aantal extra zaken om rekening mee te houden. Je kan niet langzaam rijden met een Ferrari. Niet voor lang. Het is mogelijk de stad uit te rijden, maar vervolgens moet en wil de auto aan. In een land als Italië krijg je daar ook de ruimte voor. Onafhankelijk van de verkeerssituatie gaan alle niet-Ferrari’s van de linker baan af! Op tweebaans-wegen maakt men ruimte voor jou om in te halen. Omstanders schreeuwen om meer geluid en er heerst respect alom voor deze auto’s.

Mijn besluit staat vast. Ik wil er één. Gewoon voor erbij, want zelfs met 1m85 en een slank postuur is de in- en uitstap lastig. Ondanks dat ik vóór 2 mei vaak sceptisch was over Ferrari, ben ik nu van mening dat je niet geleefd hebt voor je er in gereden hebt. Volvo’s zitten vol met klasse, comfort en verstand, Ferrari’s zitten vol met passie. Al deze woorden hebben een nieuwe invulling gekregen. Passie mag dan het enige zijn wat de Ferrari’s hebben, ze hebben er zo veel van dat je in de auto niks anders meer nodig hebt.

F430 zwartgeblakerd



66 reacties

-edit: fijn, maar probeer het eens inhoudelijk-
En wat moest dat kosten dan? Dit wil ik namelijk ook wel :D
echt super vet verhaal :)
@Alwood: erg sterk stukkie tekst…. je kunt de sensatie bijna voelen….
Ah, gelukkig heeft Autoblog ook nog verschillende meningen. Goed om te lezen.
Geweldig verhaal !Dit wou ik horen!Italiaanse passie op en top.Blijft ook een droom een ferrari…

Hopelijk op een dag…
Een collega van mij is daar eerverleden week geweest en het was 70 euro voor 10 minuten en 100 euro voor 20 minuten.
Vet, wat was je kwijt?
Leuk verhaal en wil wel weten hoeveel zo’n grapje gekost heeft. :) En hoelang heb je ermee gereden. Lijkt mij zo vet om dit van de vakantie te gaan doen!
Het is altijd leuk om een keer dit soort auto’s gereden te hebben. Dat blijft je zeker lang bij en hopelijk is het niet de laatste auto met emotie waarvan je genoten hebt. Hier in Nederland gaan ze niet zo snel van de linker baan af al heb je een Ferrari…
Cool! Ik weet precies wat je bedoelt met die ongeloofelijke acceleratie! Een pa van een vriend van mij had een 355, 360 en daarna een 430. Met die 360 reed ik eerst mee maar die maat van mij en ik moesten samen op bijrijdersstoel omdat er maar twee zitplaatsen inzitten. Ik zat vooraan, we trokken vol op en alleen toen die pa zijn voet van het gas afhaalde knalde ik met mijn kop tegen het dashboard aan. Maar dat maakte niet uit want wat een sensatie!
Leuk stukje ;)
Ik moet het ook ooit nog eens proberen !
De kosten zijn, zoals Erwin vermeld, 70e voor 10 min en 100 voor 20. Kanttekeningetje daarbij is dat je voor 70e niet de snelweg op mag… :)
Erg leuk :D !
@Alwood

Lijkt me logisch. Snelweg + blazen + (1e?) afrit + weg terug red je nooit van je leven in 10 minuten. Hmmz, of toch misschien wel, het is een Ferrari, dan kan het allemaal wel wat sneller.
@Alwood: tegen die prijs zou ik waarschijnlijk een uur hebben geboekt :-)
AAARGH :D:D HOE goed geschreven, ik moest echt lachen van ‘ja, zo hoort het’ toen ik dat stukje las over Italianen die respect tonen door voor je naar rechts te gaan.
En 100 euro voor 20 minuten is toch niks, dit moet ik ook maar eens gaan doen… Moet je minimaal 21 zijn en 2 jaar je rijbewijs hebben ? Want dan ga ik volgend jaar :P
Oh en nog iets…. mijn vriendin zei “jammer dat we dat bordje niet gezien hebben toen wij daar waren, dan had jij dat ook wel even kunnen doen” Overigens was het idee om een dag eerde naar huis te gaan en langs Maranello te rijden haar idee :-) Gotta love her!
Autoblog test een Ferrari! Eindelijk! Goed gedaan zeg. Leuk geschreven ook Alwood. En die 100 euro kon je vast wel declareren als je een leuk verhaaltje scheef met goede reacties. Nou, gelukt dus. ;)
Erg leuk geschreven stuk, de passie druipt er van af. Hoe je het geschreven hebt geeft wel aan met wat voor een gevoel je de rest van de dag rondgelopen hebt!
Nog even een kleine muggenzifterige opmerking, in de voorlaatste alinea ben je een lettertje vergeten: “Het is mogelijk de stad uit te rijden, maar vervolgens moet en wil de auto aan.” Denk dat aan gaan moet zijn?
140… das te hard e!!!
Nice!! Dat lijkt me ook wel wat, om zo rond te scheuren in zo’n Italiaanse volbloed.
Leukt mij ook wel leuk, mischien wel in een andere auto. Wat waren de topstukken en wat was eigenlijk je topsnelheid?
Leuk stukje, denk, die heeft er verstand van en dan dit:

“Volvo’s zitten vol met klasse, comfort en verstand, Ferrari’s zitten vol met passie. ”

Toch blijft de indruk positief :lol:
Complimenten! Zoals al eerder geschreven, een erg leuk stukje!
Mooi stukje tekst. Je bent er echt door “geraakt”. Ferrari, emotie.
GijsSpierings
Erg gaaf stukje en heerlijk om te lezen !
Als je vervolgens niet vol met adrenaline zou zitten wordt je bang van de krachten waarmee de ‘robot’ al deze paarden in de volgende versnelling zet.
Verder zou ik graag van repliek zijn, maar spijtig genoeg werkt mijn toetsenbord niet naar behoren. Laat ik zeggen dat je ook nog niet geleefd hebt als je niet met een Can-Am Spyder gescheurd hebt. En dat heeft meer dan één betekenis. ;)
Mooi, leuk om te lezen! Emotie en passie
hm fijn stukje, mijn hart ging er wat sneller van kloppen :)
Deed me terugdenken aan mijn halve uur in een Porsche 993 (laf bakkie, weet ik :P). Ik had net mijn rijbewijs… als er politie in de buurt was geweest was ik ‘m ook zo weer kwijt geweest :-)

Een Ferrari F430 rijden is weer een stapje verder, fijn om te lezen dat het bereikbaar is. Ik ga extra sparen voor die reis naar Maranello!
Ik ga medio juni naar Modena :)
Heel leuk om te lezen en zeer zeker om te doen!
Weer iets om op het verlanglijstje te zetten!!!
beetje te geschreven.

vind het toch leuk!
Ik heb een aantal weken geleden een stukje met een Murcielago van een goeie kennis mogen rijden.
De sensatie in die auto is onbeschrijfelijk!. Moeilijk samen te vatten in een mooi verhaal.

2 weken geleden een hele dag meegereden in een F430 Spider en ik kan niet anders zeggen dan dat het echt een super gave auto is die op bepaalde punten mijn verwachtigen absoluut overtrof. Het dak is bijvoorbeeld (als hij dicht is) verrassend stil!. Accelaratie etc etc zijn zeer indrukwekkend maar tegen een Murcielago……………….
Ondanks wat mijn “nick” mischien laat merken, ben ik de Über-fan van Italiaanse passie (alfa, lambo en zelfs enkele ferraris’s).

Alwood, ik vind het echt subliem hoe je de passie voor auto’s verwoordt, zoals bedoelt door de Italianse puristen.
Als er één volk is die van auto’s houdt, dan zijn het de Italianen.
Die auto’s spreken boekdelen op emotioneel gebied.

Ik kan niet wachten tot jullie een rondje rijden in de Murcie SV (ik zou gelukkig sterven op mijn 21ste als ik daar een uurtje in kon scheuren).

Terug OT; mooi stukkie!
heel leuuk en mooi geschreven… Ook de contradictie met andere “huis-redacteuren”is mooi,heel mooi zelfs. Moest ik zelf nog nooit met een Murci gereden hebben, ik zou je gelijk geven. Zomaar…. ;)
WAUW!!

Toch maar eens naar Italië op vakantie volgend jaar :D
Los van dat alles : Ferrari is cool. Of tenminste, dat waren ze toch…
knap blogje,

wat moet dit een heerlijke ervaring zijn,

grtz tom
Leuk stukje Alwood! Ik krijg meteen zin om ook een stukje in een Ferrari te rijden :D Volgend jaar maar eens naar Italië dan!
in monaco kun met een ferrari het circuit over rijden voor nog meer geld.
maar je staat wel de hele tijd in de file
Ik moest meteen weer terug denken aan mijn trouwdag. Als groot liefhebber van Ferrari moest ik trouwen in een Ferrari. Het is uiteindelijk een F355 F1 spider geworden. ’s Ochtends de auto uit Enschede gehaald en ermee naar Groningen gereden. Wat ik toen voelde beleefde ik nu even weer bij het lezen van dit stukje.

Thnx John
wat een vergelijking met die Volvo steeds…
iedereen op autoblog vind ferrari toch triest???
Ontzettend leuk leesvoer, goed beschreven waardoor je het je echt voor kunt stellen hoe dat er aan toe gaat! Na het lezen hiervan heb ik er wel weer een droom bij voor als ik een tijdje m’n rijbewijs heb…

@ northspotting:

Toevallig, ik ging ook lachen bij het lezen van dat stukje ;-)
Bijzonder goed en leuk geschreven Alwood! Vaker doen, zulke verhalen, colums of rijtesten schrijven!

Ik ga in de zomer naar Toscane, misschien ga ik wel ff langs maranello.
Dat is ongeveer 100km rijden, best te doen lijkt me.
*gaat op internet zoeken wat er allemaal voor leuks te doen is in maranello mbt tot ferrari*
Prachtig stukje tekst!

We all love the F430!
Wat een leuk verhaal! Ik woon vlakbij de Italië en heb in vijf jaar tijd nooit een boete gehad terwijl ik in Frankrijk elke keer langs de kant sta…
Gisternacht terug gekomen na een weekje auto.
Maandag heenreis naar Maranello, dinsdag Ferrari gedaan. woensdag eerst naar het Panini museum geweest en daarna de Lamborghini fabriek bezocht (EEN AANRADER WAANZINNIG) en donderdag langsgeweest bij PAGANI, Horatio zelf ontmoet. Donderdag terug naar Stuttgart en op vrijdag het Porsche museum en Mercedes museum bezocht.
Dankje, dit compenseert weer voor het “Ferrari Zuigt” stukje;)
Leuk testje, mooi geschreven.
Ik wil ook!
Lekker brullen terwijl er 490 steigerende paarden meer dan 8000 keer per minuut rondtollen, dat is nog eens een ervaring.
Klinkt erg gaaf! Maar eventuele boetes zitten niet bij de prijs inbegrepen denk ik? Lef van die instructeur dat hij naast een onbekende, wellicht onervaren bestuurder durft te zitten met snelheden boven de 200 kmh.
Ferrari triest vinden is volgens mij gewoon onzin, ik denk dat de mensen die schrijven dat ze Ferrari triest vinden, echt geen ‘nee’ zullen zeggen tegen een ritje in een F430 bijvoorbeeld. Waarschijnlijk is het gewoon jaloezie.
Wow, wat ’n stukje tekst.. De passie druipt er echt vanaf !
Door al dat “getune” en ubersupercars hier af en toe op autoblog lijkt het net of een Ferrari zoals deze niet meer bijzonder en niet meer hard gaat als je al die topsnelheden van die andere auto’s leest maar dit blijft natuurlijk gewoon hartstikke BRUUT! Zit nog steeds op mijn 1e ervaring in een echte sportwagen te wachten..
100 euro voor 20 minuten?

Wat een bekend tarief. LOL!

http://theross.org/images/IAASA_1.jpg
egt supppppeeer dit voor mij is het nog 2 jaar dromen voor dat ik uberhaupt een auto mag besturen maar daarna wil ik het zeker ook een keer doen met een ferrari rijden misschien dan al met de f 450
Ik zou het er meer of voor over hebben!
“Wat blijkt echter, je mag inderdaad zelf rijden maar op de passagiersstoel zit wel een ‘instructeur’”

Kom naar kuwait (ja daar woon ik) hier kan je dr een op elke straat hoek wel huren, en voor dezelfde prijs krijg je hem voor een uur…. wil je geen ferrari? Ze hebben vaak meerdere autos, zoals gallardos, GTC’s en R8’s. Heb je geen rijbewijs? Maakt niet uit hoor hier, ik doe het ook vaak genoeg zonder rijbewijs, politie doet toch geen ene flikker hier
Naam (verplicht)
@spykerboy: L O L
Prachtig geschreven stuk Alwood! En lijkt me idd een mooie ervaring!
Mooi geschreven, +1 ;)

Ik ben er zelf vorig jaar ook geweest, alleen was de mogelijkheid om een Ferrari te huren er toen niet. Die Galleria is wel ge-wel-dig! Je houdt niet voor mogelijk wat je daar allemaal ziet.

Heb je ook nog de tijd genomen om ff langs Santa Agata d’ Bolognese te rijden? Kost je 30 minuutjes en dan sta je voor de Lambo fabrieken incl. museum. O, en een parking vol met nieuwe en klassieke stiertjes :D
Wow heel goed geschreven!!

Ik ervaarde het bijna zelf…..
gaaf he ferrari rijden! kan er over mee praten. heb zelf meerdere mogen besturen en het is inderdaad erg verslavend. maar helaas om er 1 te bezitten te kostbaar voor een doorsnee burger.
@ Alwood: Geweldig man echt super!! Dat wil ik ook een keer meemaken!! Hoeveel heeft dat gekost eigenlijk? Weet iemand dat?
echt super vett!!!!
als ik dit jaar 3 weken aan het gardameer zit ga ik dit zeker een keer doen.
Heeft deze verhuur organisatie geen internet site?? of een andere manier om misschien te reserveren.
Toch vervelend als je een eind rijd en het gesloten is of geen er geen plaats is.
@Alwood
op welke dag ben jij geweest??en rond welke tijd???
Dan weet ik dat ze dan open zijn want wil dit volgende maand echt een X gaan doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).