De ChristenUnie en SGP willen EU-geld ophalen voor de bouw van de welbekende superbus. De status van de bus is de laatste tijd een beetje onduidelijk, maar het elektrische vervoermiddel zou een nieuwe topsnelheid hebben van 300 km/u. De bus zou daarbij geschikt zijn om passagiers te vervoeren tussen de Randstad, Noord-Nederland en Noord-Duitsland.
Maar waarom zou je naar Noord Duitsland willen, zo hoor ik je denken? Nou, dat is nodig om die Europese subsidie binnen te harken. De Eurofractie van CU en SGP gaat zich daar voor inzetten, aldus Peter van Dalen, lijsttrekker van ChristenUnie/SGP voor de komende verkiezing van het Europees Parlement. ‘Nu het kabinet de Zuiderzee-spoorlijn definitief heeft afgeblazen kan een superbus die verbinding prachtig verzorgen”, zei van Dalen. (via nu.nl)
de bus ziet er goed uit… voor het eerst…
Gaat dit ding met 300 km/u door Nederland heen rijden?!
Ik zie een project met een hoog betuwelijn gehalte :)
Waarom zouden bussen met ~300 km/u mogen? Terwijl wij maar met geluk 120 mogen?!
Kippie: Dat zal niet via de bestaande infrastuctuur gaan gebeuren gok ik :)
Het zal wel aan mij liggen maar ik moet aan ‘Judge Dredd’ denken. En nog iets anders ook, maar dat laat ik even achterwege…..
Volgens mij word er een speciale weg aangelegd of iets dergelijks
Hij ziet er in ieder geval wel goed uit :)
heerlijk .. alles is geoorloofd om roven en stelen te legalizeren ..
totale onzin voor waar aannemen is de betreffende partijen niet vreemd iig ..
Wat heb je aan een bus die 300 km/h rijdt?? Op de snelweg kan hij niet rijden, dus heb je een eigen rijbaan nodig. Op die manier kan je net zo goed een apart spoor aanleggen voor een TGV. Lijkt me veel handiger!
Of een maglev. Kan nog stukken sneller ook en daarvan weten we tenminste dat er ook daadwerkelijk een werkend exemplaar gebouwd kan worden. Plus dat een maglev gewoon veel cooler is.
Als we gewoon allemaal 300 mogen rijden hebben we die bus ook niet nodig ;)
Het was toch de bedoeling dat ie over de vluchtstrook zou rijden?
@VivelaFRANCE
Dit kost inderdaad ook gewoon heel veel geld, wat moet een kaartje er ook wel niet voor kosten, naar Noord-Duitsland is aardig wat zones lijkt me. ;)
Het lijkt mij geen goed idee om zo’n superbus te laten rondrijden. Een klein stuurfoutje en er zijn weer dertig doden en een doorboord huis bij.
De bus is dan misschien ‘goedkoop’, maar de aanleg van de weg zal dat zeker niet zijn. Een kleine 10 miljoen euro (exclusief kosten voor onteigening van gebruikte ruimte) per kilometer is volgens mij een reeel bedrag.
Doe mij dan maar liever zo’n magneet zweeftrein, zoals sjaak1234 al voorstelde. Deze is vele male veiliger, wellicht wat duurder, maar wel veel comfortabeler en ook betaalbaar voor gewone burgers.
En een TGV of Thalys is een beetje ouderwets.
Kaats gewoon een netwerk van hogesnelheidstreinen door heel Nederland, klaar.
@autoblogger .. nope ..
je zal het niet geloven ..
maar er moet een betonnen bak gegoten worden ..
dwars door nederland ..
Ben benieuwd hoeveel mensen in zo’n ding meewillen; ik zou me veiliger voelen in een trein die 300km/u gaat dan in een bus op dezelfde snelheid
Een elektrisch voertuig dat mensen vervoerd en heel snel rijdt over een speciaal net? Zoiets bestaat al, en dat heet een:
Trein
@ Lan_Evo,
In zo’n bus passen maar een paar mensen. Ook moet hij nog ontwikkeld worden en is er niet heel veel interesse voor transport naar Noord-Nederland. Dit betekent een ontzettend hoog prijskaartje voor de passagiers én de overheid.
Een TGV bestaat al (er is zelfs een Nederlandse versie van Italiaanse makelij) en kan al aangelegd worden. Er kunnen veel mensen in en daardoor zal de prijs een stuk lager zijn, dus meer interesse om naar ’t Noorden te gaan. Alleen dan moet de overheid niet weer zo’n domme fout maken als bij de aanleg van de Thalys-lijn.
@ autoblogger,
lekker veilig ;) !
@ Rik3
perfect plan! :D Zou echt idéaal zijn in Nederland!!
Wie wil er nou niet naar Duitsland?
Iedere Groninger 1000 Euro geven om op te houden met naar de Randstad te willen. Wel voor eeuwig.
Ja alsof mensen zo veel geld willen betalen voor een kaartje in de superbus, denk toch eens na meneertje Van Dalen of behoort u tot de vandalen?
Dit wordt bouwfraude en betuwelijn-problemen all over again.
Bovendien is het totaal niet logisch tegen de tijd dat ie vanuit Groningen op de de 300km/h zit moet ie al weer stoppen bij de halte in Drachten. Zelfde geldt voor Heerenveen, Meppel, Zwolle etc.
En dan is Assen weer kwaad want die willen ook zo graag meedoen met deze leuke geldput.
Volgens mij is het helemaal niet veilig, jij in de file sukkelend met 5km/h en dan opeens een bus met 300 km/h langs je heen, ja…..
@ VivelaFRANCE
De thalys-lijn? Bedoel je niet de HSL-lijn ofzo?
die bus rijdt door een speciale betonnenbak langs de weg.. heb ik net gezien in een filmpje
Laten we hopen dat de ChristenUnie/SGP klein blijven, liefst verdwijnen. Dit soort geldverslindende flauwekul PR-projecten hebben we al genoeg in Nederland.
Cool ontwerpje.
Met 300 per uur door heel Nederland glijden lijkt me helemaal geen verkeerd plan.
Ach, het zal wel iets met Gods Wil te maken hebben ;)
leuk allemaal met die bus hoor, maar ik heb nog niks tastbaars gezien van dat ding…
@ErwinLagcher .. yep .. helemaal correct ..
subsidie .. de nederlandsche god ..
@ErwinLagcher: Op de 7de dag schiep God de superbus en hij zag dat het goed was?
dit is echt een van de meest bizare mogolen ideeen in jaren weer. toevallig hou ik me der wel een beetje bij bezig. en ik weet dat het plan is om een speciale baan aan te gaan leggen die in de WINTER zelf verwarmt wordt om maar even wat te zeggen over de CO2 uitstaat die dat zal veroorzaken. maja het idee is dus dat je de bus dan ook via een soort van sms systeem op de hoogte brengt of je op de bus halte staat zodat ie niet met de des betrevende snelhied van 300 langs je rijdt.
oja mijn eigen mening btw. is dat dit gewoon echt niet mag worden gebouwd hoe vet het ook is maar der is volgens mij totaal geen animo voor en laat ik maar niet beginnen over de kosten die standaard weer dik zullen worden overschreden. wat mij betreft. ja nu komt het mijn ideeen.
1 een maglev trein dat houdt in minder onder houdt en geen extra stroom verbruik omdat der alleen stroom wordt gebruikt op het stuk waar de trein op dat ogenblik aanwezig is.
2 gewoon op de openbare snelweg een snelheid van 200 instellen.
Dus Wubbo Ockels is God?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/20/superbus-van-wubbo-ockels-heeft-toekomst
@Race Kees .. bijna ..
NASA zocht een ruimte-aap ..
en de nederlandse overheid wilde van astronomisch veel geld af ..
1+1=2 ..
onder voorbehoud dat de aap op de zon gedropt zou worden ..
niet gelukt ..
nu zit ie op de TU Delft nog meer geld te kosten ..
Wow, de regering heeft echt geld teveel, of niet dan?
Ik weet iets Jan Peter, als je mij nou gewoon dat geld geeft…..
Hij daarboven zou het wel zo willen.
Get fuckin’ real!
@ Dan
Ik bedoel de lijn waar de Thalys op komt te rijden.
Ik zou graag wille zien of dit ding echt meerwaarde heeft over een gewone bus/Phileas bus en of ie goed een bocht door komt. Het is voor mij tot hij zichzelf bewezen heeft niets meer dan een te lange limousine met racey uiterlijk.
Ze kunnen natuurlijk ook die zinloze oorlog in Afghanistan stoppen en de infrastructuur hier verbeteren. ;)
@Laurens: sterker nog, ten noorden van Zwolle alles afsteken en weg laten drijven!
Wat hebben we immers aan het noorden, boven de grote rivieren is nooit interessant geweest.
Bedenk dan wel dat we de gas inkomsten voor ons zelf houden. Eens kijken hoe lang het duurt voor dat jij gelijk staat aan een Pakistaanse arbeider die in de U.A.E. wegen aanlegt en wolken krabbers bouwt. Zo, nu jij weer.
@guan
bijna 3 uur mogen wachten op deze gas opmerking….
Als ik alles wat ik in mijn leven verdient heb gewoon had mogen houden, hadden jullie Groningers dat van mij ook mogen doen. Daar wordt al zo’n 100 jaar alleen maar geld ingepompt, nadat de graanboeren failliet gingen door importen mogelijk door de uitvinding van de stoommachine ;-) Wel erg mooi, Oost Groningen!
als ie zo snel is mag ie niet op iedere weg, dus aparte wegen, dus net zo goed een sneltrein met spoor
@ Laurens; lol, misschien had ik hem niet moeten maken. ;-)
Feit is echter natuurlijk wel dat wanneer jij en ik alles hadden mogen houden we onze eigen terpen hadden moeten bouwen en alles wat mogelijk is door samen dingen te organiseren en te financieren niet gerealiseerd was. Erg realistisch is het niet om te denken dat wanneer je geen belastingen hoefde te betalen, je net zo comfortabel kon leven als dat je nu doet..
Wat moet ik me hier nou weer bij voorstellen? Een lange bus die op een speciaal daarvoor aangelegde weg rijdt met chauffeur? Wat is dan het voordeel ervan t.o.v. een trein? :S
@guan
ik weet het niet, of dat poldermodel dan wel zo geweldig is.. maar sommige dingen doet de overheid idd efficiënter dan we individueel zouden kunnen doen.. help me even.. wat ook weer ;-)
@Turbogek: nee, niet een langere bus dan normaal vlgns mij. Voordelen: een spoor aanleggen kost veel meer dan een aparte weg en dit is veel flexibeler omdat je ook van normale wegen gebruik kunt maken.
Volgens mij is het vanwege de behoefte aan flexibiliteit, en de korte afstanden die je maakt niet heel erg logisch dat er in NL zo’n behoorlijk uitgebreid spoorwegen netwerk ligt, en zouden we veel meer met hoogwaardige bus verbindingen moeten doen. Alleen daarmee bereik je een mate van flexibiliteit en comfort dat het voor de automobilist een optie wordt om de auto te laten staan en met het ov te gaan reizen.
ze willen die bus naar het noorden laten rijden en dan naar noord duitsland. aangezien dat ding 300 gaat moet hij een eigen weg krijgen. en om zo lang 300 te kunnen rijden denk ik dat hij een externe energievoorziening krijgt.
dat doet me denken aan een trein. alleen dan op rubberbanden.
waarom leggen ze dan niet een spoorlijn aan waar ze de weg willen hebben. en dan een goede lijn die je aansluit op het duitse ICE netwerk. dan kun je een stuk meer bereiken als met zo’n bus.
@timberleek
De auto kon zelfstandig al 250 km per uur zonder enige vorm van externe energievoorziening. Dus je argument om een trein neer te leggen is nergens op gebasseerd.
@Guan: dat klinkt een stuk beter dan wat ik in m’n hoofd had! Ben benieuwd of en wanneer die gaat komen.
@ Oly LOL over stroomverbruik van de Maglev? Die zal net zo hoog zijn als een wijk in Amsterdam, kijk eens naar Shang Hai PER DAG lijden ze rond 100.000 euro verlies op die lijn. Waarom houden ze hem open? Prestige! De enige steden met een vorm van dit soort techniek ligt in China en Duitsland.
Tja, als het een aparte rijbaan of weg nodig heeft, dan stel ik voor om gewoon nieuwe sporen aan te leggen en de huidige bussen weer terug te geven aan de regering! Qua flexibiliteit zal het dan toch weer het zelfde uitkomen.
Langs snelwegen (denk ik) gaan speciale banen aangelegd worden voor dit ding. Maar het is point-to-point vervoer, dus hij haalt je op en zet je af waar je zijn moet. Eigenlijk een lange taxi met een snelle eigen baan dus…
Ockels test superbus dit jaar tussen Leeuwarden en Heerenveen
(tekst: Dagblad van het Noorden)
Wubbo Ockels: superbus naar Leeuwarden
Wubbo Ockels adviseert noordelijke bestuurders om goed na te denken voordat ze geld steken in het opknappen van de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden. Het milieuvriendelijke alternatief is volgens hem in aantocht.
De spoorlijn ligt er voor een deel nog net zo enkelsporig bij als in 1860 en is dringend aan een volledige verdubbeling toe. Ockels voorziet in de nabije toekomst echter een nieuwe vorm van vervoer tussen beide steden: de superbus. Het eerste exemplaar rijdt tijdens de Olympische Spelen in Peking.
(…)
Ockels test de bus in de loop van het jaar tussen Heerenveen en Leeuwarden. Hij wil in de toekomst Friesland via de Afsluitdijk met Noord-Holland verbinden. De aanpak van de Afsluitdijk biedt volgens hem gelegenheid voor de aanleg van een eerste deel van de busbaan. Bussen naar zowel Den Helder, Alkmaar, Haarlem of Amsterdam kunnen er gebruik van maken. Het eerste deel van de vrije busbaan zou langs de A7 moeten lopen van Middenmeer over de Afsluitdijk naar Zürich en dan langs de N/A31 naar Leeuwarden. De verbinding met Groningen voorziet Ockels via Heerenveen en Drachten. Ook inwoners van Lemmer, Steenwijk, Beilen, Borger en Stadskanaal kunnen ook snel met de bus in Amsterdam zijn.
Datum: Zondag, 6 Januari 2008
ik woon tussen lwd en h’veen nog niks gezien
@q-oekje: zie ook onze eerdere artikelen die ik heb gelinkt, daarin staat ook dat de tests zijn uitgesteld en dat tevens de demo tijdens de Olympische spelen niet doorging…
Ockels ziet ze nu écht wel vliegen. Arme man. Moet dringend naar de psychiatrie.
@autoblogger verrek en ik al dagen met mn tuin stoel langs de snel weg zitten
(ik las het te laat)
Ik snap wel dat ze een bus willen die 300km/pu kan. Want als mijn zoon naar zijn vriendin wil is hij met de auto 18 minuten onderweg. Gaat hij met de bus, dan is hij 1,5uur onderweg. Wordt trouwens wel lachen als een bus over die route 300km/pu rijdt.
VET kan ik eindelijk echt snel van Groningen naar de randstad, kom maar door met die unit!
@VivelaFRANCE
Oké, dan is het me duidelijk!
@relief
en hoe lang houdt hij dat vol
je heb een behoorlijke bak energie nodig om zo’n eind 300 te kunnen rijden.
@timberleek
gewicht: 9.000 kg
kruissnelheid: 250km/h
bereik: 210km