De wegen in in België kampen met een groot imagoprobleem. Niet zo gek aangezien de meeste wegen in een niet-zo'n-goede staat verkeren. Ook hier heeft het Belgische wegennet wel eens tot de nodige discussies geleid. Om in kaart te brengen welke wegen slecht zijn heeft de Vlaamse overheid nu een website gelanceerd waarop iedereen kan zeiken aangeven waar verbetering aan de weg nodig is.
Op de website meldpuntwegen.be kunnen de behulpzame burgers van Vlaanderen niet alleen aangeven waar de weg kapot is, ook hindernissen op de weg en problemen met signalering kunnen gemeld worden. Met meer dan 62.000 kilometer aan wegen heeft Vlaanderen nog een fikse klus voor de boeg om alle wegen op Nederlands niveau te krijgen.
Afijn, het begin is er in ieder geval. Maar was het niet veel efficiënter geweest om een meldpunt te maken voor wegen die wel goed zijn? (via Standaard.be)
67 reacties
gwn 60.000 vn de 62.000 zijn om te bleite!
idd beter gwn meldpunt voor de wege die wel goe zijn
Maar wel fijn dat die zuiderburen er iets aan gaan doen.
stap 2: Tik in: Belgie
stap 3: maak screenshot.
stap 4: mail de screenshot door :P
Het is een begin…
iets gaan doen. die regering hier ga da nog is zoveel jaar probere tege te houde of late verstoffe.:d
tipje?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3950438/__Duurste_Ferrari_ooit_geveild__.html
niet intrappen .. dit noemt men het nederlandse systeem ..
jij melden .. lijkt het net of de overheid iets doet ..
negeer deze actie .. anders worden jullie (net als nederlanders) nooit voor vol aangezien in de wereld ..
M’n dag zit dus morgen vol!
Er rijden Duitsers, Spanjaarden, Nederlanders en Fransen over de wegen van Belgie en dat ter vergelijking in Nederland alleen maar Nederlanders en een enkeling uit Duitsland. Ik vraag me af hoe Nederland het zal oplossen als het gebruik van de wegen even hoog als onze Zuiderburen.
nu wilt elke partij de BIV intrekke enal maar derna komt da ernimmer vn.
en ivm de nmbs die krijge zoveel geld en kome nog altij te laat.
als ze dn het geld wille investere in de wege gaan de groene weer zage en zegge da er dn meer auto’s gaan rijde en da de mense voor de lijn moete kieze.
Het valt op natuurlijk dat de verkiezingen eraan komen. Plots is de overheid supergeïnteresseerd in wat de burger denkt.
Maar al bij al valt het nog mee met de wegen. Behalve die die ik juist gemeld heb, weet ik niet direct een probleemstraat in mijn stad.
zegt een verwende Nederlander
België zou eens eindelijk al hun geautomatiseerde weegbruggen in dienst moeten stellen; waarschijnlijk met 5 minuten politieke moed?
Enige nadeel is het 2 rijvakken gedoe, kan je nooit echt door rijden als een klein beetje druk is.
Pluspunt is wel dat het verkeer een stuk meer gediciplineert was dan in België dus was de “zin” om te vlammen er ook niet .. plus de gigantisch dure boetes zijn me iets te irritant in Nederland.
Vooral omdat jullie (lees: buitenlanders) ons asfalt aan grind komen rijden!!
Als we daarvoor even een kleine bijdrage zouden vragen, komt Jan-Peter Potter dat hier even verhinderen! Tjah…
Duits niveau is ook om te huilen.
Hadden jullie maar asfalt, beter nog Zoab! De realiteit is dat er in Belgie vooral beton wordt gestort met een minimale waterafvoer.
Nog niet zo lang geleden is de Antwerpse ring geheel vernieuwd. Afgelopen donderdag tijdens een fikse regenbui was de hele ring veranderd in een zwembad. Het water kan gewoon niet weglopen.
Levensgevaarlijk! Nog even afgezien van het feit dat je in Belgie regelmatig moet slalommen tussen alle rotzooi op de weg zelf. Vrachtwagenbanden, paletten, zelfs kruiwagens.
Dan nog even over de werkzaamheden zelf. In plaats van 500 meter af te zetten, waarop daadwrlijk gewerkt kan worden, wordt er maandenlang een heel stuk van vele kilometers afgezet.
Het stuk tussen Antwerpen en Breda wordt nu wederom aangepakt. Wedden dat het wederom een of andere inferieure kwaliteit wegdek wordt, dat binnen 5 jaar weer helemaal naar de klote is? Er zijn gewoon een hele boel mensen die er belang bij hebben dat er slechte wegen worden gebouwd die regelmatig moeten worden vernieuwd. Vernieuwen is verdienen.
Ja, er komt veel verkeer over. Maar dat weet je en daar kun je maatregelen op nemen en dat gebeurt niet, Het geld in Belgie is zwart. De wegen niet.
Belgie is gewoon een corrupte banenenrepubliek.
Amen! :P
Het lijkt me sterk dat buitenlandse auto’s meer schade aanrichten dan Belgische. Of voertuigen schade aan de weg veroorzaken heeft vooral met het gewicht te maken. Ik heb een auto van 1200 kg en een van 950 kg. In België rijden heel wat auto’s rond die veel zwaarder zijn, aangezien jullie belastingstelsel niet naar het gewicht van een auto kijkt. Dit in tegenstelling tot bij ons. Overigens rijden in mijn omgeving in Nederland zat Belgische auto’s rond. Misschien kunnen jullie de vele miljoenen aan belastinggeld die in België woonachtige Nederlanders betalen in de wegen steken.
Mathias: Boetes zijn lager in NL dan BE hoor. 10 km/h te hard op de snelweg (dit is gecorrigeerd dus op de teller mag je nog een stukkie harder) is 35 euro ofzo.
Verder goed initiatief! Maar je moet toch ergens geld hiervoor vandaan halen… Als ze nu zouden voorstellen om de wegenbelasting te verhogen en de wegen te repareren, zouden alsnog veel mensen nee zeggen denk ik.
Verder… @ het “groot gebruik”-argument… Tuurlijk rijden in NL, en de rest van europa veel Nederlandse vrachtwagens. Nederland is transport&doorvoerland. Alles wat door Belgie rijdt, komt ook in Nederland. Het totaal aantal gereden kilometers op de snelwegen ontloopt elkaar denk ik niet heel veel in NL of België.
Nu moet ik ook zeggen dat de staat van Nederlandse wegen belachelijk is. Veel te netjes, hadden ze best wat op kunnen besparen. Duitsland doet het dan beter, een betere ‘balans’ in onderhoud.
wel eens bij europoort geweest? of anders bij schiphol of aalsmeer? Misschien kun je me vertellen hoe al die niet nederlandse vrachtautos daar zijn gekomen zonder eerst een nederlandse weg gebruikt te hebben?
Jongens, stuur even op welke stukjes asfalt allemaal grijs zijn!
En de belgen werken nog mee ook…..
– Wat dacht men van de miljoenen containers die via Rotterdam over de Nederlandse wegen richting Duitsland en België verdwijnen dan? Alsof dat geen slijtageslag pleegt.
– Voor welk land hebben wij onze Westerschelde moeten uitdiepen, omdat heel strategisch, Antwerpen er van afhankelijk is? Daar hebben wij alleen kosten van, geen baten.
Om alle wegen op een uitmuntend niveau te krijgen moeten alle overheden eens leren om de houderschapsbelasting (vroeger de wegenbelasting) te besteden voor waar het bedoeld is: onderhoud en aanleg wegen!
Nederland! Er wordt voldoende geinvesteerd in goede en duurzame materialen. En meestal wodt groot onderhoud binnen een aantal weken volledig geklaard.
Ivm da gezaag dat er zoveel buitenlanders door ons land rijden, overschat het maar niet en leer er mee leven, ten tweede. Laatst reed ik naar Denemarken door NL en Duitsland, België is heus niet het enige slachtoffer van doorreizende toeristen…
Ik vind de wegen over het algemeen nog wel doenbaar, zolang ze de files op een aanvaardbaar niveau weten te houden ben in tevreden.
België is een bananenrepubliek.
Als republikein ga ik volledig akkoord, ha! En corrupt natuurlijk. In alle lagen dan nog.
En Vlaanderen is Monaco aan de Noordzee.
Over de wegen in NL: die zijn na een centrum-rechtse regering altijd weer netjes in orde. ‘Paars’ laat het vervolgens weer versloffen, en de volgende regering knapt het weer op. Al jaren een vicieuze circel!
http://www.youtube.com/watch?v=0ZuNQ7XXd2E
me alle respect voor u mate en de familie
maar oe die auto deruit zie ga da ni alleen aan de weg, regen en die bocht liggen;-)
ook met alle respect.
maar… ga je mij vertellen dat hij niet minstens 30 kmh te snel reed?
– versmallingen
– zinloze ronde punten
– verkeersdrempels
– autoluw maken
– weer een shoppigcentrum erbij…
@Bara: na 2 jaar pas? Leggen ze iets aan, duurt het 2 jaar, ’t is een week open en ze zijn al aan graven want er klopt iets niet, dan komen die van het water eens breken want die vorige hebben iets beschadigd. Smijten ze deboel toe en paar weken later moeten de mannen van de gas passeren enz enz….
Als we nu eens alle hollanders die binnenkort met hun sleurhut onze wegen vastzetten eens zouden laten betalen….
heb je toch geen site voor nodig denk ik.
@xaray
sterkte
maar inderdaad is dat niet gegaan met de normale snelheid
Het geheugen van de (jonge) mens laat natuurlijk niet toe dat verder wordt nagedacht vooraleer zulke onzin wordt geschreven.
1) Zeeland hoorde bij Vlaanderen, het was een cadeau om van Willem van Oranje af te geraken;
2) bij elke deal die wordt gesloten over de Westerschelde, doen de Nederlanders geen Eurocent verlies. Integendeel.
3) Denken we maar aan de “ruil” met NL voor een gunstig traject voor de hogesnelheidslijn in Nederland met een betere toegankelijkheid van de haven van
Antwerpen in België. En alle onteigeningen en kosten die daarmee gepaard zijn gegaan.
Voor het overige: doe eens niet verwend. Dat er iets aan de Belgische wegen moet gedaan worden, dat klopt, en dat ontkent niemand. Maar overdrijven is ook een vak. Wij kunnen wel leven met een putje hier en daar, volgens mij moet men voorrang geven aan de grootste werken en aan fietspaden. En aan openbaar vervoer en gezondheidszorg. En onderwijs.
Aan de zeurder die vindt dat Belgische auto’s in slechte staat raken door het wegdek: al eens wat verkeersdrempels overgereden? In Ijsland rijden ze op wegen waar een Nederlander waarschijnlijk door gechoqueerd raakt. Die mensen malen met hun auto ook vlot de 200.000 km af. Dus aub, stop met zeuren.
mijn medeleven aan de familie van de overledenen.
is nederland anders dan?
Op de site:
Error. Server overloaded.
Het aantal vrachtwagens dat hier dagelijks voorbijkomt is niet bij te houden, en dan praat ik over de zwaarste vrachtwagens die er zijn, die vooral naar ABX en dergelijke moeten.
Elke keer als die vrachtwagens een straat in moeten, staan ze met hun achterbanden net voor de bocht de baan kapot te wringen, zodat je zelfs na een tijd kasseistenen bloot ziet liggen.
Dan tegen de avond op, komen er dan vrachtwagens en ander vervoer voorbijgeraasd die dan ook nog eens in die putten rijden, met als gevolg dat die putten groter worden en de klappen die veroorzaakt worden, schudden zelfs de kleerkasten heen en weer.
Heel af en toe worden die putten hersteld, maar vaak veel te laat en veel te slordig.
Conclussie: je mag hier zelfs graniet leggen, vroeg of laat wordt die baan toch aan gort gereden, en dat is en België zo, en in Nederland niet anders.
klopt helemaal.
maar dat wil niet zeggen dat er dan maar niks meer aan gedaan moet worden.
wie heeft er ‘lane control’ of ‘anti-sleep assist’ en weet ik veel nodig? In belgië hebben we een veel beter systeem, we noemen het ‘spoorvorming’…
In de stadsgedeeltes zelf, und der autobahn, zijn ze wel goed.
wij hebben een auto met +- 1000 € schade wegens slechte autoweg E17