Nu Porsche zich flink lijkt te verslikken in de overname van Volkswagen zou het sportwagenmerk kijken naar de mogelijkheden om een investeerder aan te trekken. De oorlogskas van Porsche was altijd bijzonder goed gevuld, maar de ruim 50% van VW die ondertussen is binnengehaald heeft een gigantische berg geld gekost. Porsche heeft daarom een schuld van zo'n 9 miljard euro en is dringend op zoek naar investeerders.
Een woordvoerder van Porsche ontkende gisteren dat het concern eind mei een krediet van 3,3 miljard moet terugbetalen: “dat krediet loopt nog bijna een jaar”. Hij bevestigde echter wel dat de schulden hoge prioriteit hebben. Er gaan nu geruchten dat Porsche in het Midden-Oosten aan het zoeken is naar extra geld. (oa via forbes.com)
44 reacties
Ja, vind het ook een beetje vaag, maar meer bedrijven gaan daar wel de fout mee in. *kuch* Fortis *kuch* Zou me trouwens niet veel verbazen als Fiat vroeg of laat ook in de geldproblemen komt als ze al die plannen doorvoeren.
Kortom, nu voor 2009 dat extra’tje er niet in zit heeft Porsche een klein en best wel accuut cash-flow probleempje.
met andere woorden, als het Porsche plan was doorgegaan, hadden de reserves van VW de overname DOOR Porsche zelf betaald.
Er zijn momenteel twee grote problemen voor Porsche, waarvan nummer 1 de deelstaat Nedersaksen is die rond de 20 % van de VW aandelen in bezit hebben, maar dit zijn preferente aandelen, aandelen met een zwaarder stemrecht.
Probleem nummer 2 is veel gevaarlijker, de famillies Piëch en Porsche staan momenteel lijnrecht tegenover elkaar, oftewel er is geen eensgezindheid in het Porsche kamp, dit kan beide famillies ruineren !
Net als Laurens zegt, who cares? Ik heb al zo’n idee hoe de volgende 911 er gaat uit zien. En die daarna. En die daarna …zzz.
@ de sjonnies; Interessant! Slim plannetje van Porsche.
o.k. even serieus, ik heb € 0,50 voor ze…
@ BmwMPower: Alles is welkom, maar mijn tientje wordt dan wel in een loop termijn van 20 jaar afgelost ( voor die Carerra GT ) :D
Dat deed pijn…
Hoeveel procent van Volkswagen is dat?
of 100 miljard? je verkoopt 5 of 10 procent van je aandelen volkswagen en alles is koek en ei,of is dat nou zo moeilijk om te begrijpen..
Nu het oorspronkelijke doel van Porsche uiteindelijk toch niet helemaal is gelukt, waarom verkopen ze de aandelen niet weer? Tenminste als ze echt nergens geen gunstig vreemd vermogen kunnen vinden.
Wat denk je dat er met de koers gaat gebeuren als Porsche de VAG aandelen gaat dumpen ?
het koersverschil waarop ze gekocht hebben en de prijs die ze er uiteindelijk voor krijgen is je winst cq verlies, daarom zit Porsche in een hoogst oncomfortabele positie !
VAG heeft nu ineens de tijd, gesterkt door de 20,1% preferente aandelen die in het bezit van de deelstaat Nedersaksen zijn.
Omdat de Porsche auto verkopen wereldwijd ingezakt zijn, zullen ze moeite
hebben om alleen al de rente van de leningen te voldoen, dus VAG heeft de tijd en zoals de kaarten nu liggen zal VAG Porsche eerder overnemen dan omgekeerd.
Is zo wie zo altijd exemplarisch voor bedrijven die te veel de financiele trukkendoos opentrekken.
Porsche was bij de hand een investerings maatschappij die toevallig ook nog eens wat sport auto’s maakte.
Blijf bij je leest denk ik dan.
Maar je hebt wel gelijk.
GM anyone?!
Helemaal mee eens!
€ 10 miljard?
Een goed begin is het halve werk.
En ik heb ook nog wel een tientje onder de bloempot liggen hoor.
Oeps!