Porsche en Audi domineren 24h Nürburgring

Auteur: , 46 Reacties

Hier op Autoblog willen we best af en toe iets over autosport schrijven, maar meestal kruipen we dan halverwege het artikel huilend onder ons bureautje omdat we zelf nog steeds vergeefs dromen van een racecarrière. Nu bijten we echter even door, want afgelopen weekend vond de 24 uur van de Nürburgring plaats. En jullie willen natuurlijk weten hoe dat verliep.

Voor de vierde keer op rij was het een Porsche die na 155 ronden als eerste over de finishlijn ging, om precies te zijn de 911 GT3 RSR van Manthey Racing. Die auto was in handen van coureurs Timo Bernhard, Marc Lieb, Romain Dumas en Marcel Tiemann. Met een totaal van 3.933 afgelegde kilometers kwam Manthey 101 km verder dan hun vorige record uit 2006. De andere Manthey-Porsche, de 911 GT3 Cup S, werd derde. Naast deze twee 911’s stonden er nog vijf andere Porsches in de top 10.

Gesandwicht tussen de elfjes op de tweede plaats eindigde de Audi R8 LMS van Team ABT Sportsline. Aan het stuur zaten Christian Abt, Jean-François Hemroulle, Pierre Kaffer en Lucas Luhr. Het was de eerste 24-uursrace voor de R8 LMS en de auto scoorde bijzonder goed; ook de overige drie exemplaren reden de race uit, en een van de auto’s van Team Phoenix reed zelfs 17 ronden lang aan kop. Een probleem met de versnellingsbak gooide echter roet in het eten. Toch is Audi bijzonder blij met het resultaat voor hun kersverse GT3’tje.

De top 10 zag er als volgt uit:

1. Bernhard/Lieb/Dumas/Tiemann, Porsche 911 GT3 RSR, 155 laps
2. Abt/Hemroulle/Kaffer/Luhr, Audi R8 LMS, 154
3. Collard/Henzler/Lietz/Werner, Porsche GT3 Cup S, 152
4. Alzen/Bert/Arnold/Mies, Porsche 911 GT3 Cup, 150
5. Basseng/Fässler/Rockenfeller/Stippler, Audi R8 LMS, 149
6. Schmitz/Abbelen/Althoff/Heyer, Porsche 911 GT3, 149
7. Kräling/Gindorf/Scharmach/Holzer, Porsche 911 GT3 Cup, 149
8. Bermes/Kainz/Schmickler/Bergmeister, Porsche 911 GT3 Cup S, 148
9. Quinn/Quinn/Baird/Denyer, Porsche 911 GT3 RSR, 146
10. Adams/Ludwig/Meier/Grossmann, BMW Z4 M Coupé, 145

Hieronder een persbericht van Porsche:

Fourth Porsche overall victory in succession

Stuttgart. Porsche has won the Nürburgring 24 hour race for the fourth time in a row. Timo Bernhard (Germany), Marc Lieb (Germany), Romain Dumas (France) and Marcel Tiemann (Monaco) crossed the finish line in the 480 hp Porsche 911 GT3 RSR of the Manthey Racing team with a one lap advantage over the second-placed Audi R8. The sister Manthey Porsche, the 445 hp 911 GT3 Cup S manned by Richard Lietz (Austria), Wolf Henzler (Germany), Emmanuel Collard (France) and Dirk Werner (Germany), occupied third position. Seven Porsche race cars finished in the top ten.

A total of 235,000 spectators witnessed the fastest 24 hour race in history on the Nürburgring. Clocking up 3,933 kilometres, the Manthey Racing squad improved on its own distance record from 2006 by a further 101 kilometres. Timo Bernhard and Marcel Tiemann are the first pilots to win the long distance classic four times in succession. All in all, Tiemann has climbed to the top of the podium five times, making him the most successful pilot of the 24 hour race.

Already in the early stages, the race turned into a thriller. For almost one hour, Marc Lieb followed in the slipstream of the pole-setting Ford GT driven by Dirk Adorf. Only when the Ford spun after lapping a slower vehicle and fell back, did Lieb get a free run. Until the early morning hours, the winner of last year was entangled in a gripping duel with the fastest of the Audis. As the regulations allow the more powerful R8 LMS a 20-litre larger fuel tank, the Audi could turn out one more lap per tank. “To counteract this we had to take more risks and turn one qualifying lap after the other to stay in the lead,” says Timo Bernhard describing his most gruelling 24 hour race to date. “It was only when the Audi experienced technical problems that we could take it a little more carefully during the last hours,” added Marc Lieb. For Romain Dumas the most decisive factor in the race was: “All of us were able to maintain this unbelievable pace and not one of us made the slightest error.” For Marcel Tiemann a dream came true: “We wrote motorsport history today. To win this race four times in a row with this team and now become the driver with the most victories here, that means a great deal to me.”

For team boss Olaf Manthey, the fourth consecutive win was the best: “I’m incredibly proud of my entire team and my drivers. I couldn’t imagine a better line-up than Timo, Marc, Romain and Marcel. But that said, Richard, Wolf, Emmanuel and Dirk also delivered a super performance with our 911 GT3 Cup S. It’s just a shame that changing the drive shaft cost us 24 minutes. Otherwise we could have brought home a double win today.”

Another impressive demonstration of the renowned reliability of the Porsche 911 was shown by the squad under Uwe Alzen (Germany). Sharing driving duties with his all German line up, Sascha Bert, Lance David Arnold and Christopher Mies, they brought home fourth place with their 420 hp 911 GT3 Cup, which is raced in 13 Porsche brand trophy series around the world.

Head of Porsche Motorsport, Hartmut Kristen, was impressed with the consistently good performance of the Porsche teams: “Our customers ran three different current Porsche racing models at this race: the 911 GT3 RSR, the 911 GT3 Cup S and the 911 GT3 Cup. All three were equally fast and reliable. There is hardly a more impressive way to show that the Porsche 911 is still the best sports car in the world. Congratulations to Manthey Racing and all the other Porsche teams who did a great job in their respective classes. Despite the new tank regulations clearly disadvantaging the Porsche teams, the Manthey squad could still bring home their fourth straight win. Still, that shouldn’t conceal the fact that the regulations should be corrected. The efficient vehicles should not be the ones that spend the most time refuelling in the pits.”

En een persbericht van Audi:

Audi R8 LMS successfully passes ultimate endurance test

– All four vehicles finish 24-hour race on the Nürburgring
– Runner-up in first 24-hour commitment
– Winner in GT3-class right from the start

Ingolstadt/Nürburg – The new GT3 sports car of AUDI AG successfully passed the ultimate endurance test: In the fastest 24-hour race the Nürburgring has ever seen, all four Audi R8 LMS cars that started to the race crossed the finish line. Christian Abt, Jean-François Hemroulle, Pierre Kaffer and Lucas Luhr (Team ABT Sportsline) clinched an unexpected second place in front of 235,000 spectators (throughout the weekend) and grabbed victory right away in the GT3 class for the Audi R8 LMS at its first 24-hour run.

“For the Audi R8 LMS, this race represented a final test under extreme conditions on the world’s longest race track,” said Head of Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich. “We were able to demonstrate that our new GT3 sports car is absolutely competitive for customer sport. And the number 97 R8 LMS ran without the slightest problems despite the incredible speed.”

Up to a few hours before the finish there was even a sensation in the air at the Nürburgring: Marc Basseng, Mike Rockenfeller and Frank Stippler in the Audi R8 LMS #99 of Team Phoenix Racing were leading the race for almost 17 hours before the car – at 11:21 am in the Karussell circuit sector – stopped due to a defect in the power transmission system. After replacing the right rear suspension and the drive shaft, the three Germans were able to continue the race with a six-lap gap and – in the end – managed clinching the fifth place.

Frank Biela, Marcel Fässler, Emanuele Pirro and Hans-Joachim Stuck (Audi R8 LMS #98/Phoenix Racing) in twelfth place merely missed a place among the top ten. A stop-and-go penalty cost the seasoned campaigners three minutes as early as in the starting phase. During the night a leaking cooler of the power steering system had to be exchanged, which cost about 30 minutes. At noon on Sunday, car number 98 was back in the top six before the gearbox had to be replaced.

Mattias Ekström, Timo Scheider and Marco Werner (Aud R8 LMS #100/Team ABT Sportsline) suffered a particular case of misfortune. Their vehicle was hit in the rear right at the start, crushing the right-hand tailpipe in the process. Shortly afterwards, the engine stopped. After an extensive effort to find the source of the problem, the mechanics discovered a defective plug which had caused a short circuit and resulted in an overloading of the CAN bus on-board system.

From 166th place, Ekström, Scheider and Werner recovered to 23rd despite stopping a second time on the Nordschleife during the night due to a fuel supply system problem and, later, a component of the right rear suspension had to be fixed.

“We’ll analyze the problems that occurred on the three other vehicles and feed the findings into the final version of the R8 LMS, which will be delivered to customers starting this fall,” said Dr. Wolfgang Ullrich. “We now know that we’ve got a very good base.”

“None of us really expected us to immediately clinch a podium result here,” said Audi “factory” driver Lucas Luhr after the finish of the race. “Putting a new car on the podium in its first run at a 24-hour race is an achievement you’ve simply got to take your hat off to.”



46 reacties

Geen nissan gt-r voor een overwinning op een Nürburgring race?
na al die ongelofelijke tijden met de standaard gt-r
mm porsche is dus zo goed als onverslaanbaar>?
@Scaglietti
Geen idee welke andere auto’s er nog meereden, heb deze 24h niet gevolgd eerlijk gezegd. Maar je opmerking over die tijden zou natuurlijk sowieso nergens op slaan, want ik neem aan dat ze deze 24h niet op de Nordschleife hebben gehouden. Anders waren er nu minstens 3 doden. ;)
en hoe zat het met de lexussen? het was dus wel op de nordschleife heren.
@Lan_Evo:
http://en.wikipedia.org/wiki/24_Hours_N%C3%BCrburgring

“The venue of this event is held on the Nürburgring Nordschleife (north loop),…”
piloten mogen max 2,5h na elkaar rijden
@Lan_Evo

Hij was zeer zeker wel op de Nordschleife, en op het GP stuk, zegmaar alles :P
Valt tegen van BMW, maarja dat kon je wel verwachten, als je het op moet nemen tegen R8 en 911
@ Lan Evo
Jawel hoor, deze race was op de Nordschleife. Fantastich om te zien. In de beginfase was er meteen al een gevecht tussen de winnende Manthey-Porsche en een ford GT40. Met de onboardbeelden en alle verschillende types auto’s leek het wel Gran Turismo !
Het geheel was te zien op DSF (in mijn geval via de schotel).
Als het op het GP gedeelte was, waren 155 rondjes in 24 uur wel erg slecht ;)
@Coubie74
Hmm dan moet ik die wedstrijd misschien nog maar eens downloaden en half kijken, want de Nordschleife is wel interessant natuurlijk. :)
En waar is de Aston Martin V12 Vantage gebleven…?
Gaaf en goed gedaan van Porsche! Ik hoop in ieder geval al is het maar 1 ronde over die Nordschleife te gaan rijden!
@ Lan_Evo

Dan download ik met je mee want dan moet dat zeker een vermakelijke film opleveren zeg!
joehoeeee!!
Wie komt er met 24 uur lang onboard filmpjes???
Kan niet wachten! :D
oh ik lees hierboven net dat je de beelden ergens kan downloaden…
Waar???
reden er geen spykers mee..?? ben niet zo bekend met deze race hoor^^ alleen spyker doet wel mee met de 24 uur van le mans toch?
goh .. en 50% van het deelnemersveld bestond uit BMW,s ..

da,s dan ook een soort van prestatie ..
Tsja… als er geen Ferrari’s of Maserati’s meedoen kan ik me voorstellen dat porsche en audi de top10-lijst vullen.
Dit mogen jullie best vaker doen. Een doosje tissues kost niet zoveel, dus de tranen kunnen jullie zo wegvegen. ;)
@ Ruben Baeten:

Toch is Audi bijzonder blij met het resultaat voor hun kersverse GT3′tje.

Is dat niet Porsche die die gt3’tjes maakt? of heeft Audi dat ff over genomen ?;)
@Niels: De R8 LMS rijdt in de GT3-klasse.
@Niels.

De GT3 raceklasse. ;)
@ ruben baeten,

Denk dat ik beter kan gaan slapen niet?;) sorry!
integralechubasco
@hape
ferrari’s en maserati’s zijn vast en zeker niet toegelaten op een duits feestje :)
Duitse inteeltporno in het donker, stiekem gefilmd vanuit de helicopter, leuke sfeerbeelden!

http://www.youtube.com/watch?v=y_2koRPdmSM
nou als je daar net na de pits een lekke band krijgt wel een hoop tijdverlies zeg :o

bij de commentaren lees ik dat het op de nordschleife vereden word? maar op het filmpke hierboven zie ik de hairpin die toch op de volledige ring ligt? of ben ik nu zo mis?
Ik vraag mij nu echt af waarom Nissan niet meedoet met hun “KUCH” superieure sportwagen. Toch bang voor afgang als het om het eggie gaat?
deze 24 uursrace word zeker weten over de nordschleife gereden!.

er staan ook allerlei filmpjes op youtube van inboard camera’s die aan deze race meedoen.
Net na de pits is geen probleem, dan rijdt je een rondje GP-strecke en kan je aan het einde kiezen: rechtsaf via de achterdeur weer de naar de pits of linksaf naar ‘de hel’.
@ savipe: het volledige circuit wordt gebruikt.
Nordschleife en GP-strecke.
hmm, en geen Nissan GT-R die per rondje 10s sneller rijdt? Nounou, valt me ook weer tegen… Is die japanner toch niet zó goed. :P
niet huilen Ruben ! jullie mogen nog altijd geregeld in de lekkerste wagens rijden en gassen. wat moeten wij dan zeggen :'(
OT: binnekort ook weer le mans, zag er leuker uit dan de ring toen ik er geweest ben om eerlijk te zijn..
Goed bezig Porsche! Een mooie prestatie. En de R8 LMS maakt ook een mooi debuut. En voor de rest:

@ Soulmaster
Helemaal mee eens! :D
Je ziet wel weer wie de baas is op de Nürburgring! ;)
Go Porsche :-) Mooie foto’s, bedankt daarvoor.
Ik ben er live bij geweest vanaf donderdag. Het was een van de spannendste edities van de laatste jaren. De Porsches van Manthey waren samen met de Audi R8’s favoriet, maar ze moesten de pole laten aan de Ford GT van Raeder Motorsport. Het eerste uur vochten Dirk Adorf in de Ford en Marc Lieb in de Porsche een heel mooi duel uit, soms zaten ze echt op elkaars bumper. Nadat Adorf even gespind was en uit de toptien wegviel, gingen de Audi’s in de aanval. Hun 1e auto was al na een half rondje stilgevallen en bleef lang in de pits ter reparatie, maar de overige drie wisselden voortdurend stuivertje met de Manthey Porsche. De Ford GT knokte zich later weer in de top10, maar viel uiteindelijk uit met motorpech na een grote olielekkage. Porsche en Audi gingen hun pitstops steeds korter maken, ze namen steeds benzine voor ongeveer 8 ronden mee (iets meer dan een uur). Uiteindelijk kreeg de Audi nummer 99 (de grootste bedreiging voor de Manthey Porsche) pech met de wielophanging. Eer dat gerepareerd was had de Manthey-Porsche een beslissende voorsprong genomen. Nissan had trouwens wel een auto rondrijden, een Nissan 240Z met o.a. Peter Dumbreck. Ze werden 11e en winnaar in hun klasse. Volkswagen deed mee met maar liefst vijf Scirocco’s: Drie benzine-voertuigen en twee aardgas-aangedreven auto’s. Carlo van Dam bestuurde een benzinemodel, samen met o.a. Cong Fu Cheng. Ook Tom Coronel deed mee in een 911, maar hij viel met motorpech uit. Duncan Huisman had een gastoptreden in de Eifelblitz, een BMW M3 van een lokale ondernemer die al vier jaar achtereen met dezelfde auto meedoet. Helaas vielen ook zij uit met motorpech. De prijs voor de grootste lawaaimaker ging trouwens ook naar Audi. Een stel Nieuw-Zeelanders had een RS4 met een custom blok en een nogal korte uitlaat. Die wagen was zondagmorgen een goede wekker ;)
jammer voor BMW zeg! dan word je wel even de oren gewassen!
bij de foto van de 911 RSR dacht ik nog te maken te hebben met de 993..
[quote] NLBUURMAN schrijft:
25 May 2009 om 16:39

jammer voor BMW zeg! dan word je wel even de oren gewassen![/quote]

Nee, jij hebt er verstand van ;-)
Ik was er met een groep vrienden weer bij…. voor de vierde keer nu… Wat mij betreft het mooiste circuit ter wereld en rond de 200 dikke auto’s die van start gaan… wat wil je nog meer…. En via deze weg nog even Ron Swart en Erik Wijers feliciteren met een derde plek in hun klasse in een BMW Z4… Helaas voor Dillon Koster geen podium in de nieuwe M3…

Kampf Holland… war wieder Da!! whoopwhoop
De R8 LMS is wel heel erg stoer en cool.
Die Porsches overigens ook.
Maar toch vind ik het wel knap dat het R8tje op tweede is geëindigt.
Prima prestatie toch?
En die Porsches zijn natuurlijk altijd wel vet en zo…
Eerste en tweede foto zijn mooi trouwens!
Toch ook nog het vermelden waard dat de Scirocco’s (met of zonder alternatieve brandstof) het ook uistekend gedaan hebben en bovenaan de lijst staan voor ander klinkend geweld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).