Mazda’s wankelmotor wordt direct ingespoten?

Auteur: , 49 Reacties

Mazda's maakt al sinds 1965 gebruik van de wankelmotor. Lekker eigenwijze techniek, want zuinig is het niet, maar wel erg krachtig. De 1,3 liter wankelmotor in de RX-8 levert 231 pk en heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 8,8 met een uitstoot van 284 g/km. Dit is goed voor een vuurrood G-label, dus niet geheel onterecht vroegen we ons vorig jaar al af of de opvolger van de RX-8 opnieuw een wankelmotor zou krijgen of wellicht op waterstof zou lopen.

Het lijkt er nu op dat Mazda nog niet van plan is om de good’ol wankelmotor een stille dood te laten sterven. Uit een recente patentaanvraag valt op te maken dat Mazda z’n wankelmotor wil uitrusten met directe inspuiting. Door de motor direct in te spuiten moet het verbruik worden beteugeld. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de patentaanvraag ook daadwerkelijk betekent dat Mazda een direct ingespoten wankelmotor in productie zal nemen, maar het geeft in ieder geval aan dat ook de verbruikscijfers van de wankelmotor Mazda’s aandacht genieten. (via: motorauthority)



49 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Heb ik liever de C111 II van Merc. Ziet er vetter uit en kan sneller, en dat voor een 30 jaar oude auto.

Hm ben benieuwd…
@HDM,

Dat blijft dus dromen voor je….. ;)
respect voor het volharden van Mazda,s idioterie .. zwaar respect ..
de RX-7’s Cosmo’s hadden t ook. Pracht techniek. Porten die dingen en turbo erop en gaan met die banaan!
Bwa, als ze er genoeg onderzoek naar doen zou de wankelmotor theoretisch zuiniger moeten zijn dan een cilinder gebaseerde want de intertie van de rotor blijft behouden, terwijl de cilinders telkens moeten stoppen en vertrekken.
in productie nemen lijkt me niet zo heel moeilijk. zover ik weet worden die dingen nog steeds me de hand gemaakt dus een productielijn opzetten niet al te moeilijk t.o.v een bandlijn.
Denk niet dat Mazda zomaar zijn wankelmotoren laat vallen. Die wankelmotor is toch echt een kenmerk van Mazda en er hangt natuurlijk ook gewoon een ‘cult’ rond die ‘Rotary power’. ;)
De motor wordt vergroot naar 2 x 800 CC, gaat iets van 270 pk leveren, krijgt behalve directe inspuiting ook rapid combustion, met als eindresultaat 20% brandstofbesparing. Verder worden het weer 2 deuren en noemen we het RX-9. Althans volgens Holiday Auto een paar maand geleden.
Wat een geile titel.

Of ligt dat aan mij?
Wankelpowerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
@ Roque,

Ligt aan jouw, hoe kinderachtig je het kan interpreteren denk ik.

OT: als het zo veel zuiniger wordt en alles haalbaar is, denk ik echt wel dat het gaat komen. Vooral als het geen vermogenverlies geeft.
Het is prachtig dat Mazda de wankelmotor nog altijd niet opgeeft, en blijft onderzoek doen. Zelfs als ze geen meer bouwen moeten ze er mee doorgaan, er zijn nog noemeloze verbeteringen die kunnen aangebracht worden. Techniek is nooit af.
Djeez… jullie hebben dit bericht uit de media van twee weken terug dus klaarblijkelijk helemaal gemist? Hier staat-ie in ieder geval niet tussen…
op zich leuk, maar mazda kan zichzelf veel geld besparen en betere auto’s maken als ze de wankelmotor zouden vervangen door een betrouwbaar en uitontwikkelde otto motor

met de berichten over uitstoot, brandstofverbruik, afwezig koppel en onbetrouwbaarheid is het voor mij in elk geval een reden nooit een mazda met wankelmotor te overwegen
Grootste probleem zit hem in de afdichting tussen de rotor en de wand.
@frank

oja, want met een uitontwikkelde otto-motor kan je jezelf zo lekker onderscheiden :? Bieden ze ook aan in de andere modellen, maar die zijn dan meteen zo lekker nietszeggend, op de MX5 na.

Hulde aan de wankelmotor! Zou er graag een rijden en ik hoop dat mazda hier lang mee door gaat. Volgens mij veel meer mogelijkheden tot verbetering dan die uitgemolken zuiger-units.
Wat ik niet snap is dat Mazda die dingen niet meer toeren laat maken, daar zit de absolute kracht van een wankelmotor in.

Ook snap ik niet waaorm ze er geen turbo opzetten, de lage statische compressie van een wankelmotor is daar prima voor geschikt
@ 13
ik had ergens gelezen dat het een twin turbo wordt met rond de 500pk om als concurent te dienen voor de gt-r en de toekomstige nsx en supra
de cijfers die er nu al met de RX8 op tafel worden gelegd zijn al heerlijk. er zit alleen wel een groot nadeel aan de wankelmotoren. ze verbruiken aanzienlijk meer olie dan een reguliere otto-motor en dan is dat nog eens speciale olie ook.

verder wel heerlijk / appart om mee te rijden. tot 4000rpm gebeurt er naar verhouding niet denderend veel maar daarna komt ie los en gaat ie goed trekken.
@Arie Nap.

Ik kan uit ervaring spreken dat 9.400 toeren niet echt te min aanvoelt. ;)

Ik kan doorontwikkeling van de wankelmotor alleen maar toejuigen. Dan spaar ik wel door. :D
@Arie Nap: Meer toeren betekent ook gelijk veel meer verbruik, en dat was nu juist het zwakke punt. Een van de redenen waarom diesels zuiniger zijn dan benzinemotoren is dat ze per minuut veel minder gas verbranden: minder toeren, maar door hun compressoren wel meer koppel.
lekker interresant, al win je 20%, zit je nog op 200+ g/km.

Ga gewoon 4 cilinder turbo + compressor motoren gebruiken denk ik dan
Wankelpower!

Veel toeren draaien met die dingen ! & hard gaan!
Mensen die nu over 4cilinder turbo motoren gaan praten kunnen beter stoppen. Rij een keer in bijvoorbeeld een rx-7 (of hoor hem alleen al) en je begint te huilen als je in je nieuwe golf gti stapt.
Jammer dat Mazda er geen turbo’s meer op hun wankels mogen zetten vanwege strengere emissienormen. Zelf heb ik wel eens met een RX7 FD gereden met bi-turbo, dat gaat als de brandweer. :)
@Frank

Je hebt er dus zelf nooit een gehad/ gereden denk ik. Anders praat je echt wel anders. Wat een power en wat een gaaf geluid. Wankelmotoren zijn echt helemaal top al verbruiken ze veel, dat neem je voor lief erbij!

http://www.rx-7club.nl/forum
@ Martijn: als je praat over ‘een probleem in de afdichting tussen de rotor en de wand’, loop je ‘enigzins’ achter. Dat probleem had zelfs NSU met z’n beruchte RO80 na enige jaren al onder de knie. Daarnaast bestaan er tegenwoordig synthetische smeeroliën die daartoe ook nog eens een uitstekende bijdrage toe bieden, dus ik geloof nooit dat de stevig doorontwikkelde wankelmotor in een RX-8 daar een probleem mee zal hebben.
en als ze deze motor ook nog een mooi geluid weten te geven is het helemaal gaaf.
be proud to be different zullen ze bij mazda wellicht denken. erg gaaf dat ze deze techniek (ook in deze economisch slechte tijden) trouw blijven. maar wat constructie betreft zit er nog heel wat in deze techniek, er is nog heel wat winst uit te halen.
Wel goed dat ze allemaal stuk gaan. Heb bij presentatie van RX-8 gezeten waar aan een techneut werd gevraagd wat de motor na 150.000 km doet… ‘probably forcing the owner to get a new RX-8’ was zijn repliek.
De nieuwe motor wordt de 16X (nu 13B-RE of REW, afhankelijk van type RX7).

Ipv 1308cc wordt het nu een 1600cc motor met grotere rotors en housings. Vermoedelijk zou de hele motor uit aluminium zijn maar dat is nog speculatie.

Directe injectie op Wankels is niet erg nieuw, zo is er al lang directe inspuiting.

Voor emissienormen werden de uitlaatpoorten bij de RX8 ook naar de zijplaten verplaatst (daar waar ze vvroeger in het rotorhuis zaten.


Directe injectie kan je trouwens ook op de oudere motoren bouwen door de gaten van de olienjectoren te gaan gebruiken voor injectoren. Blijft moeilijk aangezien een wankel 4 injectoren (ook bougies) gebruikt voor 2 rotors. de middenste plaat heeft deprimary injectors (tot 4000rpm), de buitenste platen hebben de secondary injectors (komen erbij vanaf rond 4000rpm) Het is niet eenvoudig om 4 injectoren als directe injectie te gaan bouwen.

Vervangen door 1 grote injector is geen optie want dan zou stationair de auto moeilijk af te stellen zijn en emissie al helemaal een probleem.

Hopelijk worden ze wijzer en gaan ze voor een 3 rotor als ze een concurrent voor de GTR en nieuwe Supra willen brengen
de reden waarom Mazda met Wankels bezig blijft is het warmterendement van het concept. Dit laat toe dat ze een hybride kunnen maken die traploos over kan schakelen tussen benzine en waterstof (net als LPG/LPI nu)

Dit kan niet op gewone Ottomotoren door het verschil in warmterendement.

Er rijden al sinds 2003 een aantal RX8’en voor de japanse overheid op waterstof als test en mazda wil het nu ook commercieel aanbieden in landen die er de infrastructuur voor hebben.
Kheb zelf geen auto met wankelmotor – maar heb het altijd een heel interessant stuk techniek gevonden. Fijn om te lezen dat Mazda dit niet zomaar dropt :)
Jaren geleden had Mazda nog een bijzonder motor. De Miller Cycle.
Die werd in de Xedos 9 geleverd als 2.3.
Het bijzondere was, als ik het me goed herinner, dat je de kracht van een 3.0V6 had met het verbruik van een 2.0.
Op dit moment niet zoveel bijzonders meer, maar eigenlijk was die motor zijn tijd vooruit. Als ze die verder doorontwikkeld hadden had het best wat kunnen worden. Misschien zelfs wel als alternatief voor een hybryde.

http://uk.cars.yahoo.com/car-reviews/car-and-driving/mazda-xedos-9-2003177.html

Er staat er 1 te koop in NL: http://www.zomoto.nl/4900088/mazda-xedos-9-23-miller-aut-sedan-4-drs.htm
In Japan hebben ze nu wel de Demio (Mazda2 voor ons) 1.3 Miller Cycle ;)

Trouwens, de Taiki concept had de 16X rotatiemotor. Gekoppeld aan een powershift transmissie met zeven versnellingen en dubbele koppeling. Hopelijk wordt dat ook werkelijkheid!
Nooit geweten dat er maar een 1.3 inligt, altijd een 2 Liter ofzo.
@Neal.

Kleine correctie. De wankelmotor in de rx8 gaat door het leven als 13B-MSP. Daarbij heeft hij 3 injectoren en 4 bougies. Ik heb onlangs een verstopte derde sproeier gehad. ;)
Nummer 1 gaat tot 3750toeren(zuinigste). Nummer 2 tot 5000toeren. Dan nummer 3 voor de hoge toeren.

Dit weet ik 100% zeker(heb garagespecificaties mee naar huis gekregen).

Voor de rest klopt het aardig. :)
Moet er wel bij zeggen dat ik het over de HP versie heb. ;)
Dat olieverbruik valt enorm mee hoor, ik rijdt zelf een 3e gen RX-7 (FD)
1 liter op 1000km, gewoon na elke tankbeurt even peilen. Zou iedereen moeten doen.
In de handleiding staat dat er alleen mineraalolie in mag, moderne, synthetische olie is net zo goed geschikt. Ik gooi er altijd 15w40 Castrol GTX in.

De 1.3 liter inhoud is pure marketingpraat, ze presteren als een 2.6 en zuipen net zo hard.

De wankel heeft z’n nadelen maar ook zeker z’n voordelen. In de ottomotor zit alleen veeel meer research, iets wat Mazda in z’n eentje nooit meer bij gaat houden.
Maar er zit toekomst in de Wankel, ze zijn zeer geschikt voor waterstof en E85. De vraag is of daar ooit een fabrikant gebruik gaat maken.
@Z.

Klopt inderdaad. Onze rx8 verbruikt 1 liter op 2/3000 kilometer. Afhankelijk van je rechtervoet. Meestal 2000 dus. Bij ons gaat er 5w30 in. Dexelia bij de dealer kost nog geen 20euro. Vergeleken met de bijbehorende brandstofrekening is dat niet echt spectaculair te noemen.
Nice dat ze ‘m iedergeval nog niet afschrijven. Ik vind het een super motor. Jammer van het verbruik enzo. Maar het geluid is gewoon uniek! Je hoort zo’n wankelmotor en je weet gewoon dat het een mazda is! Hopelijk word het wat. Denk dat het een flinke uitdaging word, betwijfel ook of het hun ook lukt. Verbeteringen zullen denk ik wel zijn, maar enorme verbeteringen? Hmm.
@Dennis.

Die 1 op 8,8 haal je dus alleen op de snelweg. Gemiddeld zit je al snel richting 1op6. Dat overigens vrij moeiteloos.
1op3 lukt ook.
Zo jammer dat er veel bij 100.000 km een nieuwe motor moesten krijgen.. gelukkig wel onder garantie maar toch.. betrouwbaar zijn die RX-8en lang niet. Check het Nederlandse RX-8 Clubforum er maar op na. Alleen stel je er de vraag of ze op een rijtje kunnen zetten wat de problemen zijn dan weigeren ze dit.. pff
MCW, ze zijn niet per definitie onbetrouwbaar, slijtagegevoelig is een beter woord.
Met goed onderhoud en netjes warmrijden (eerste 10 minuten zeker niet boven de 4000 toeren) haalt een RX8 zeker de 2 ton.
Yves Severyns
@Jan Rap
Het Miller principe was in die tijd inderdaad een leuke stap in de goede richting.
Als je echter het Miller-principe begrijpt, zal je merken dat de nieuwste ontwikkelingen technisch gewoon beter zijn, en dat daarom ook mazda, net als andere merken, hierop overschakelen.
Bij Miller-motoren (ontwerp uit eind jaren ’30) blijft de inlaatklep iets langer open waardoor de compressieslag in twee kleinere delen opgesplitst wordt: een stuk waarbij de klep nog open is en een deel waarbij de klep dicht is. Hierdoor is er voor de klep minder interne weerstand.

Vooral de oudere wankelmotoren verbruiken zeer veel olie en zijn moeilijk te dichten (de ronddraaiende rotor moet steeds voor afgesloten ruimtes zorgen met de rotorbehuizing).

Het laatste model haalde met zijn 2 rotors van 654CC een sprinttijd van 0-100 in 5.3 seconden !!!
Door het zeer lage zwaartepunt en lage gewicht van de motor haalde de RX7 sprinttijden en prestaties waar menig constructeurs zeer zware otto-motoren voor nodig hadden waarbij het verbruik eigenlijk op hetzelfde niveau kwam te liggen van de RX7.

Zoek maar eens naar een auto, begin jaren 90, die in iets meer dan 5 seconden naar 100 sprintte en toe kwam met 15 liter bij een zeer sportieve rijstijl.
Normaal (vlot) rijden betekende een verbruik van ca 11 tot 12 liter.
Blijft een droommachine, de RX7. Maar inderdaad, enkel voor liefhebbers die er de kleine minpunten bijnemen.

En gelukkig genoeg blijft Mazda het toepassen voor auto’s.

Dit principe van motor is trouwens ook ideaal om op perslucht te werken, net zoals in een hybride.
@Z.

RX8en met 2 ton op het blok zijn wereldwijd op 2 handen te tellen. Uitzonderlijk zeldzaam.
Er zijn er zelfs al een berg zeer vroegtijdig overleden. De motoren worden meestal door Mazda vergoed.
Ik hou wel van wankelmotoren.
Zeker in RXjes en zo.
Laat ze vooral lekker doorgaan met Amerikanen in hun gezichten spugen.
There is a substitute for cubic inches!
Respect maar ik zal het niet kopen.
wankel motor heeft geen dodepunten dus is theoretisch beter ;)
-Bezit een RX-7 Turbo II Cabrio met 90 000 km op de teller, motor is gemanaged van 200 naar 330 pk. Draait als een tierelier maar in deze configuratie is hij wel te gebruiken als een sportkar, dwz zachtjes warmdraaien! Maar daarna is het niet te doen; laat maar komen die M3’s…die trouwens zeker niet minder verbruiken dan de RX7! (Maat heeft er een sinds enkele weken)
-Heb ook een RX-8 van 0kt 2006 met 60 000 km die kompleet probleemloos door het leven gaat. En wat de bedrijfszekerheid betreft, een paar kennissen hebben oa een Porsche Carrera 4 na 25000 km en een Nissan 350 Z na 45000 km in de poeier gerold; blokje kompleet aan flarden…
Maw: als je dit soort wagens koopt blijft het niet enkel bij de aankoopprijs en de benzine meisjes en jongens…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).