Volvo 850, het ultieme compromis?

Auteur: , 75 Reacties

Wederom tijd voor een stukje geschiedenis. Het slachtoffer van vanavond is de Volvo 850. Best een bijzonder wagentje, aangezien alles anders was dan in voorgaande modellen. Sterker nog, de 850 heeft geen directe voorganger, hij is er gewoon bij gekomen. Modellen als de 440, 240 en 940 werden namelijk ook nog allemaal geproduceerd. Gelijkenissen waren er nauwelijks, de 850 had net zo goed een ander merk kunnen zijn.

De 850 was maar een raar ding. Aan de ene kant groot en luxe, aan de andere kant voorwielaangedreven (bah!) en modern (vies!). Het was een mix die totaal niet bij Volvo paste. Het is alleen wel een model dat nu nog steeds belangrijke stijlkenmerken van nieuwe Volvo’s bepaalt. Neem bijvoorbeeld de rare hoge achterlichten op de estate. Neem de vijfcilinders, de voorwielaandrijving, de dwarsgeplaatste motor. Zelfs de V8 in de XC90 moest ontworpen worden naar de ideeën die in de 850 zijn vastgelegd.

Boven alles kan de 850 geroemd worden om zijn ingenieuze constructie. Ondanks de relatief compacte buitenmaten, was er binnenin meer ruimte dan in een Mercedes E-klasse uit dezelfde tijd. Om de flinke ‘compacte buitenmaten’ goed beheersbaar te maken in de stad was er een nieuw systeem voor de achterwielophanging bedacht. Simpel gezegd zaten er in de achterwielophanging bussen die konden vervormen onder bepaalde belasting. De achterwielen konden dan passief mee sturen. Dit geeft de auto een draaicirkel van slechts 10m. Een Golfje uit diezelfde tijd heeft bijna 11m nodig. Verder was op het gebied van veiligheid een grote sprong gemaakt. Traction control, WHIPS (Whiplash Protection System) en SIPS (Side Impact Protection System) waren allemaal al in het ontwerp ‘ingecalculeerd’. Vanaf 1994 werd WHIPS standaard aangeboden, vanaf 1995 was SIPS standaard.

Volvo beauty

Nu is dit allemaal leuk en aardig. De veiligheids-argumenten trekken een ‘autoblogger’ natuurlijk niet over de streep. Dat doet de vijfcilinder wel! Hoe mooi de vier- en zescilinders ook waren in alle voorgaande Volvo’s, niets brult zo mooi als een goede vijf-met. Een lekker onrustige roffel, met een goede turbo-suis er doorheen brengt menig auto-hart op gang. Dit geeft de 850 niet alleen een ‘sneller en dynamischer’ gevoel mee, de 850 is ook echt ‘snel en dynamisch’. Er zijn verschillende Turbo- en R-versies gemaakt om dit te onderstrepen. Allemaal mede dankzij een stel dappere mannen die met zowel een estate als sedan hebben geparticipeerd in het BTCC. De sedan wist daarin uiteindelijk vijf keer te winnen en startte dertien keer op pole in 1995. In 1996 ging het succes door, er werden toen acht races gewonnen en het seizoen werd op een derde plek afgesloten.

De vraag is nu dan of de 850 daadwerkelijk al het goede combineert met maar een klein beetje kwaad? Hij klinkt lekker, rijdt goed, is zeer praktisch, veilig en sterk, maar het uiterlijk kan niet iedereen bekoren en driften kan alleen op dienbladen. Tweedehandsjes zijn in ieder geval niet meer duur. Mits onderhouden, is de Volvo-techniek bulletproof. Er is inmiddels heel veel ‘aftermarket‘ verkrijgbaar om de wegligging wat scherper te krijgen en de motor feller. Bovendien is het eens wat anders dan die veel te dure Duitsers met een imago-probleem. Kijk dan! Je kan er trouwens ook digitaal in rijden.

Check de video van een Volvo 850 Turbo versus een BMW E46 M3 hieronder. Een compilatiefilmpje over een 850R van een Autoblog-bezoeker vind je HIER.



75 reacties

leuk stukje :-] erg toffe auto ook
Geweldige auto, mijn vader heeft er vroeger een gehad en ik heb er eigenlijk alleen maar positieve herinneringen aan!!
@Alwood .. is dit een pre-Ford product ??
@lincoln
jep, heeft de échte Volvo-corp nog handen vol geld in gepompt :P
Vroeger dagelijks meegereden met een 850 2.5 (10-klepper) en altijd zeer enthousiast geweest over het motor- & uitlaatgeluid. Dat hoor je vandaag niet meer en ik kan het weten aangezien m’n buur een XC70 2.4T rijdt en die is muisstil. En de draaicirkel is er ook ongelooflijk op achteruitgegaan. Dus ja, de 850 is een beter compromis dan wat ze vandaag aanbieden!
Daar staat die M3 toch even van te kijken
aandrijving op de voorwielen… Toch een beetje jammer met zo veel pk’s. Kan je niet een dwars gaan.
Leuk stukje.
Wel even een opmerking: Een goede R is gewoon best duur, (maar wel mooi!). Wat mij betreft wel het geld waar, zeker zo’n gele met zwarte velgen zoals op het plaatje.
Dit is inderdaad HET beste compromis. Alleen ik hoef het niet echt een compromis te noemen, want hij heeft het allemaal: de looks, snelheid (R) en betrouwbaarheid. Neem daarbij inderdaad het fantastische motorgeluid en je bent er. Ik vind hem helemaal gaaf. Echt een van mijn favo auto’s aller tijden. Zou ik graag nog eens bezitten… Zucht…
Het is altijd leuk om een 850 voorbij te horen zoemen. Of blazen? Nee, ik vind het meer op een zoem lijken. Niet het irritante gezoem van een mug, nee, een harmonische, ruggengraatontspannende zoem… :)
Ha, wordt die M3 sjopie er nog even uitgetrokken door een ouwe, hoekige Volvo. Briljant.
De 850 is één van de mooiste Volvo’s ooit gemaakt….of je dat als compliment moet zien of niet, laat ik aan de kijker over…

Maar toch een vraag: als de 850 o’n vreemde eend in de bijt was, wat was de 480ES dan?
Wij hebben er nog een staan…
Dat BTCC was echt mooi om te zien !
Zen de volvo 850 R eigenlijk zeldzaam want hier in België heb ik er nog maar 1 gezien en die woont dan nog in straat ook en die heeft ook een lekke rgeluid jah.
Mooie auto inderdaad. Maar de 760 GLE had ook al zo’n achterlijk kleine draaicirkel. Da’s wel iets minder knap dan bij de 850, want de 760 had nog achterwielaandrijving. De voorwieluitslag werd dus niet beperkt door aandrijfassen. Maar toch, het blijft bijzonder om zo’n slagschip bijna om z’n as te draaien. Volvo’s zijn gewoon cool. Vooral als ze snel zijn.
die motoren zijn geweldig.

goed geluid. power en toch onverwoestbaar.
Doe mij maar een 850 TDI, aka roetmobiel, handig voor bumperklevers ;-). De 940 heeft ook nog een plaatsje op de wishlist, dat blijven fijne autos. Hoekig, degelijk en stoer.
Roetmobiel WHAHAHAHAH

Ik ben der op dit moment ook serieus naar aan het kijken, blijft de mooiste auto uit het land van de schone blondines.

Voorwiel aandrijving boeit mij echt niet als je zo lekker kan rijden.
Ziet er oud uit.
Gaat als de brandweer . ::D
Ik heb het nooit zo met Volvo’s gehad.
Maar steeds meer op AJ, hier op AB en op andere sites komt deze auto aan bod.
‘Die gele 850 R, ja die.’

Ik begin er steeds meer voor te voelen, ik heb het artikel niet eens gelezen.
De auto wordt voor mij mooier, puurder, rauwer.
En als ik zo zie dat deze er een (gepimpte) M3 uitrijdt, dat vind ik nou stoer!
Fantastische wagen! :)
Leuk stukje :) Samen met de S/V70 classic’s blijven het toch wel de mooiere modellen 8) En ze(T5/R’en) zijn nog makkelijk te tunen ook :D
Ik rij er wekelijks in (italiaanse 2.0l versie van de T5R) en het is idd een van de heerlijkste auto’s die ik ken. De acceleratie is fenomenaal voor een stationwagon uit 95, de prijs is goed hij verbruikt ongeveer 1 op 10 bij normaal (lees zuinig) rijden. Heerlijk luxe en alles blijft werken. Enkel de stijfheid van de carrosserie is niet vergelijkbaar met die van een auto van nu en (rammeltjes etc.) en een navigatie systeem ontbreekt natuurlijk.
Filmpje tegen die M3 zegt niks, alles met een turbo kan hard gaan, maar gaat het ook 2 ton mee, dat is de vraag? M3 wel dus.
Helemaal met het stukje eens!! Heb m’n 850 2.5 20-klepper, helaas net verkocht omdat hij me te duur werd :cry: M’n BMW 320d kan hem nog niet echt laten vergeten…. Ik mis de goede stoelen, het heerlijke uitlaatgeluid en de stoere uitstraling toch wel…

@Spiller: Volvo-motoren gaan over het algemeen wel een tonnetje of 3 à 4 mee. Mijn 850 had er zo’n 265000km op staan, zonder veel problemen.

@Alwood: SIPS-beveiliging (extra versteviging van de carrosserie) was vanaf 1991 standaard. SIPS-bags (zij-airbags) kwamen in 1994. Whips is pas van 1998 en heeft nooit in de 850 gezeten.
@ Spiller: Gefeliciteerd! Je bent de eerste verongelijkte BMW-fanboy die zich meldt!

1.) Dat die 850 verder getuned was lijkt me logisch. Anders versla je die M3 niet.

2.) Als die Volvo goed getuned is en goed onderhouden, draait die handel met gemak drie- of vierhonderdduizend kilometers hoor.


Punt 3.) Algemeen: Men moet nou eens af van het idee “als het flink geturbotuned is, zal de boel na 50k wel uit elkaar liggen”. Totale onzin. Ten eerste geldt voor tunen sowieso, goed onderhoud is koning. Ten tweede, als je het netjes aanpakt en de nodige voorzorgsmaatregelen in acht neemt, heb je veel plezier van je turboblok. Vooral zo’n degelijk blok van Volvo of Saab.
@bozewolf
Als dit over Audi was gegaan dan had de gehele BMW-clan al lang aan de poort staan rammelen :roll:
Maar Volvo is voor de Beieren-fans niet interessant 8)
Het 2e filmpje is van mijn auto :D. 850 is een geweldige bak, ben erg blij mee.
Eerste, excuses!
DIe 850 T5R in boterbloem geel was gewoon de bom…. letterlijk en figuurlijk.

Waah een suffe Volvo… -WOOOOOT- -WOOOOT-
Oeps… niet zo suf dus!

BMW is idd. koning… Volvo is onbetrouwbaar.
Vandaar dat er een Volvo 5 cil. in het vooronder van de Ford Focus RS steekt.

850 T5R is gewoon een erg strakke bak.
Daddy Kool!!!
Voor de 850 is er een actieve club: http://www.volvo850club.nl en
een zeer actief forum http://www.volvo850forum.nl.
Bij de club en op het forum is zeer veel kennis over de 850 te vinden.
Vrijwel elke vraag wordt er binnen de korste keren beantwoord.
Van harte aanbevolen!
mijn eerste auto was een volvo 850 2.5 tdi
dat ding reed heerlijk 500.000 km op de teller en nog geen vuiltje aan de lucht als ik dr eentje tegen kom met weinig km is hij van mij

ralph?
BMW is idd. koning… Volvo is onbetrouwbaar
kun je dit uitleggen?
vergeet die peekaas ..
de 850 was al snel een statement ..
en heeft nog nix van klasse verloren in de jaren ..
hij ziet er nog steeds een soort van nieuw uit ..

gelukkig is nederland een Volvo-land bij uitstek en zijn ze voor een drol en drie knikkers op de kop te tikken ..

als je voor weinig een vakantie auto wil .. hier staat ie ..
km-stand is van ondergeschikt belang ..

ik ken mensen die bij dit model zweren .. en NOOIT iets anders gaan rijden ..

echt een auto voor luitjes die dat ding ooit nieuw gekocht hebben en vastbesloten zijn een miljoen op de teller te zetten ..

deze auto is geen compromis .. maar op zeker de redding van Volvo ..
Van het geluid geef ik toe klinkt lekker.
Maar dat ie die m3 schijt rijdt klopt echt niks van.
Verder @ brammutje
Hoe kun je een 5 cylinder benzine vergelijken met een 4 cylinder diesel kwa geluid.
@bohica: nee, dat weet ik ook wel dat dat niet verglijkbaar is! Dat wist ik voor aankoop van de BMW ook wel. Maar ratio moet soms voorrang krijgen (Volvo werd echt te duur met >20k/jaar). En feit is dat ik het geluid wel mis…

@q-oekje: volgens mij was dat cynisch bedoeld ;)
Toen ik dit artikel was kon ik jullie het volgende filmpje niet onthouden.. ooit eens gevonden op internet. Enjoy ;)

http://www.autojunk.nl/clips/view/158303
Maar de gaafste 850 was toch wel deze:

http://www.swedespeed.com/news/uploads/motorsport/001__scaled_600.jpg

Met onze eigen Jantje Lammers… ;-)
Blijft toch een van de beste en mooiste (ja écht!) auto ooit gemaakt…!!!
Hey nickmo, die eigenaar van die laatste 2 filmpjes en misschien ook wel de 1e, die heeft er aardig wat geld ingepompt, normaal doet een t5 over 0-200 ongeveer 26 seconden
Damn, die dingen gaan echt hard hé
haha dat filmpje tegen die M3, dream on! @autoblog, als je dat soort filmpjes post krijg je geheid reacties van mensen die denken dat dat een standaard 850 is. dat is niet zo handig :)

verder is een 850 wel een erg leuke auto. weet nog wel dat ik voor het eerst zoek gereden werd door een 850.. :|
@bozewolf..
Ik ben absoluut een BMW-fanboy, dat mag duidelijk zijn. Maar probeer alleen te zeggen dat het posten van een filmpje waarin gemodificeerde auto een standaard auto Y eruit trekt geen enkele vergelijking is. Verder best een mooi filmpje hoor, maar het ligt niet in lijn met de tekst.
Ik heb in september mijn Volvo 850 2.5 TDI verkocht. Hoewel hij zelden met zachte hand werd behandeld, was hij nog in quasi perfecte staat met zijn 300.000km (!). De reden voor verkoop waren de in verhouding te hoge kosten bij het komende onderhoud.

Hoewel ik nu meer pk’s heb, mis ik die Volvo nog elke dag. Filmpje vanuit de Volvo:

http://www.youtube.com/watch?v=QFw38q4YFZc
Ik heb in veel auto’s gereden waaronder meerdere die vele malen duurder aren dan de 850, maar de 850 T5 is toch echt de auto die het meeste indruk op mij heeft gemaakt. Dat geluid heerlijk!!
Dat geluid lijkt akelig veel op een 10 cilinder geluid.
Erg lekker dus. :D

Een maand geleden zo’n ding op de kont gehad op de autobahn. Pas vanaf de 190 liepen we een beetje uit. :twisted:

Uiteraard geen idee hoeveel vermogen er in lag. Ik vermoed vrij standaard.
Desalniettemin een echte sleeper. Voor leken ziet zo’n Volvo er niet snel uit.

Volvo. De ultieme sleeper. :D
Zonder meer een van de meest aansprekende auto’s, ik hoop ooit dat ik geluk mag hebben om een 850 t5R station te bezitten.
klaaskippegaas
Hier een zeer tevreden eigenaar van een T-5R ;-)

standaard 240pk, nu met grotere turbo, andere injectoren, sterkere drijfstangen, dikkere downpipe en custom motormanagement tegen de 330pk!

Nieuwe Audi S4 en BMW 335i en Golf R32 zijn geen partij en leukste is dat men het absoluut niet verwacht….
ik ken toevallig iemand die een gele 850R (of een V70R, de facelift met de naamsverandering) heeft. Eerst riep ik dat hij niet met zo’n oude gele Volvo moet gaan rijden. Maar hoe vaker ik die kar zie en hoor, ik begin hem wel steeds cooler te vinden.
vandaag een aangeschaft:D!!!
over de degelijkheid valt ook niet te twisten…

http://www.vulk850.be/850.xls
Dit is inderdaad wel het ultieme compromis.
Een geweldig degelijke auto, een heerlijke sound en hele goede motorisering en ook nog eens genoeg ruimte.
En legendarisch model.
Het cremewit staat ‘m eigenlijk best geil.
Ik ben opgegroeid in de 850 sedan (vader) én de estate (moeder) tjah… ik had geen behoefte aan Duitsers :) de 850s konden zich gwn uitstekend differentiëren toendertijds.
de beste auto die ik tot nu toe heb gehad…. alhoewel mijn nieuwe forenzendoosje keurig betrouwbaar is en vele malen goedkoper mis ik die heerlijk grote, comfortabele, relaxte, retesnelle vierkante volvo nog erg vaak… ik hoop er nog eens eentje vinden op gas ofzo… *snif*
Op een of andere manier straalt hij in al zijn ouderwetse hoekigheid toch iets hedendaags uit. Voor mijn is het echt een prachtauto. vooral de voorkant dan met de koplampwissers.
Ik rijd zelf met een 850glt break 2,5 benzine van ’95 en zou hem nooit meer kwijt willen (plaats, rijplezier, motorgeluid, comfort,… voor een wagen van die leeftijd weliswaar) enkel het verbruik is jammer.
Volvo ontwikkelde eerst samen met Saab een nieuw model, maar door financiële kwesties haakte Saab af en ging Volvo alleen door met de ontwikkeling van het nieuwe model wat uiteindelijk de 850 werd. De 850 was in feite de reddende engel voor Volvo. Kun je nagaan wat er met Saab was gebeurd als ze hadden doorgezet met de ontwikkeling.
Ik voel me ernstig geroepen om even wat feiten op een rij te zetten want nu wordt deze 850 wel heel erg uit zijn verband gerukt.

Allereerst: Ik ben groot volvo-liefhebber, m’n ouders rijden al jaren Volvo.
V70 1ste editie, 2e editie en 3e editie, nu een S80.
Mijn directeur reed vroeger een 850 T5, dit is een hemelse machine met 2 twee turbo’s. De 850 heeft ‘maar’ 226 PK en gaat in 7.5 seconden naar de 100.

Om te ontkrachten:
– Een stock 850 houdt een stock m3 NOOIT bij.
– Een stock 850 loopt ‘maar’ 240 Top.

Om Toe te voegen:
– Het mooiste biturbo geluid beschikbaar? JA.
– Een estate met wereldse wegligging? JA.
– Een icoon? JA.
– Mooi? JA.
– Snel? JA.

Terechte column, goed geschreven en ben blij dat er nog mensen zijn die de echte ikonen herkennen en erkennen.
Toevallig het hele weekend met een Volvo 142 uit 1968 rondgereden, ook een geweldige ervaring.
@Troyk
Volvo heeft nooit een bi-turbo gemonteerd op de 850
@Spiller, hele domme opmerking van je gezien de levensduur van de volvo blokken die rustig een paar 100.000 op desnoods gas draaien.

Een half miljoen km is geen uit zondering maar m3 blokken hebben vrij hoge uitval. Dus braak geen onzin kerel.

Echter dit is of een getunede 850 of een m3 die zijn best niet deed dus dit verhaal gaat niet helemaal op.
Dit was een zwaar getunende 850, kan ik je uit betrouwbare bron melden. Ik meende dat het motortje iets van 370pk eruit perst :shock: En das niet met standaard onderdelen 8)
Bovenstaande 850 (vs M3) is idd niet standaard :-P maar het geeft mooi het potentieel weer. De M3 is overigens ook niet standaard.

en verder…

@Troyk
Er zit op geen van de vijf-in-lijn motoren van Volvo standaard een twinturbo, later is er wel een twin-scoll turbo op gezet. Volgens mij zijn deze alleen pas na 2002 gekomen.

De topsnelheid van de Volvo’s is verder meestal begrensd op ~230km/u. Heeft Volvo zelf elektronisch gedaan, maar niet heel strikt. Ze zijn er ook vrij onduidelijk over en zien het als onnodig veel harder dan 200 te gaan. Dit merk je ook aan de bak-verhoudingen. Is de auto goed bereden en haal je de begrenzing er helemaal vanaf dan is 260 zeker mogelijk.
Die draaicirkel is wel ff anders in moderne R’s. Daar is hij bijna 14(!!!) meter… Even keren op de weg is er daarmee niet bij. Tenzij je de rest van het wegverkeer een tijdje wilt laten wachten :P
ben gelukkig eigenaar van een door Rica gechipte 855R, nooit gaat het geluid, de vorm, de snelheid en de ruimte vervelen, hooguit het verbruik (1:7) en de daarbij behorende kosten… maar dat is me meer dan waard
@ RenesisHP,

In wat voor auto reed jij op de autobahn?? Toevallig een Citroen Xsara Picasso?
Ik reed een aantal weken geleden op de autobahn naar huis na een bezoek aan frankfurt en toen heb ik aangehaakt bij een Picasso die er bijzonder hard vandoor ging….
Gr
@Pino143.

Nope. Met een +-250pk zwakke Mazda rx8 HP.

Toevallig gisteren nog een 140-200 sprintje met een Lancer Evo IX gewonnen(net aan). Zet de snelheid van de Volvo alleen maar in een beter perspectief. ;)
@ Renesis,

Was je gister op het vrij rijden evenement op Z’voort?
Daar reed namelijk een rode RX-8 mee, en een zwikkje evo’s.

Gr
@Pino143.

Nee. Ik lag lekker op het strand. ;)

Wij kwamen een tunnel tegen. :twisted:
850, love them … had een 2.5-20v, nu een 855 2.5tdi, rijden beiden schitterend, zelfs de diesel heeft een leuke sound, de benzine ging best hard … waarom men ze steeds saai vind, snap ik dus niet … audi, bmw, mercedes daar rijd toch iedereen mee ? spring er es uit en rij volvo :-)
Mooie column!

Ik heb er ook één, wat een geweldige bak is dat!

Reed laatst met een nieuwe A6 2.7TDI. Ja, die is wat stiller en ja wat luxer maar die kost ook €40.000 meer. Verder vond ik mn eigen 15 jaar oude 850 (met bijna 4 ton op LPG!!!) superieur aan de Audi.

De stoelen, het comfort en zeker het geluid van mn oude werkpaard zijn veel beter. Wat is die audi een stugge stuiterbak!

Iedereen die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten moet een volvo 850 kopen. Wel eentje op G3, ze lusten namelijk een slokje.
doe mij maar men eigen volvo 850 estate wit
rijd nu perfect 350 pk .. leuk leuk.
wat je ook allemaal eruit kan halen..:)
Echt een gave auto ga komende week proef rijden:D maar tot welk jaar werd de 850 gemaakt volgens mijn maar tot 97 !!!!! maar weet het nie zekerr
Normaal rij ik altijd in een 940, maar af en toe mag ik in de Amazone en T-5R. Totaal verschillend, maar allebei net zo leuk.
Ze sloegen trouwens de eerste keer allebei net niet af.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).