Alle F1-teams doen weer mee in 2010

Auteur: , 56 Reacties

Weer een hoop woorden en geen daden... De Formule 1 teams die dreigden ermee te kappen als de FIA haar zin over een budgetlimiet zou doordrukken hebben zich weer ingeschreven voor volgend seizoen, met de voorwaarde dat er volgend jaar met dezelfde regels als dit jaar wordt gereden! Onder andere Ferrari en Toyota mogen zichzelf hiermee een stel bukkende lutsers noemen.

Volgens de FOTA, de F1 Teams Association, hebben alle tien de teams die momenteel actief zijn zich ingeschreven voor 2010. Williams deed dat al eerder deze week en kreeg daardoor wat kritiek over zich heen, maar de rest van de schaapjes is nu dus ook over de dam. Wat de FIA nu precies gaat doen met de budgetlimiet is nog niet duidelijk, maar mogelijk wordt er volgend jaar eerst gewerkt met een grens van €100 miljoen, om in 2011 naar de geplande €45 miljoen te zakken.

Voorwaarde van de teams was wel dat er de financiële overeenkomst (Concorde Agreement) met de FIA en Bernie Ecclestone vernieuwd zou worden. Voor 12 juni wordt deze door de teams getekend, waarmee ze hun deelname vastleggen tot 2012. Verder werd er geëisd dat de auto’s voor 2010 aan de regels van het huidige seizoen mogen voldoen.

Nieuwe gegadigden zijn er ook: Team US F1, het Spaanse Campos Racing en het Britse Prodrive willen volgend jaar wel meerijden in de F1. Misschien wordt het dus toch nog een spannend seizoen. (bron: theglobeandmail)



56 reacties

haha eerst heel hard dreigen met stoppen met F1, en als de FIA geen krimp geeft toch maar toegeven. prachtig.
Team US F1!!!! Ferrari & Toyota zijn echt losers, ze kunnen gewoon niet tegen hun verlies.
dus iedereen die nog mee doet is een verliezer .. ook al win je ..

een soort van ontwikkelingshulp aan Bernie ..
Weer zo een triest bericht op autoblog. Mijn god de kwaliteit gaat hier snel naar beneden zeg. Triest Ruben heel triest. Misschien moet je alles nog maar een keer op een rijtje zetten, dan kom je erachter dat de teams ‘gewonnen’ hebben. Niet alleen wordt de budgetcap een jaar uitgesteld en wordt het dubbele regelement geschrapt de teams hebben in alle chaos er ook nog eens een nieuw concorde agreement uitgesleept. Een overwinning dus voor de FOTA. De vraag is of de FIA hier echter mee instemt.
@JPM: Niks overwinning voor de FOTA. Het grote probleem was toch die budgetlimiet? En die komt er toch nog steeds? Dus. Over het verdrag schrijf ik ook in de tekst, maar om je blij te maken heb ik de naam ‘Concorde’ er nog maar even bij gezet.
Ruben, het probleem was niet zozeer de budgetlimiet als wel de hoogte van de limiet, het feit dat er twee soorten regels ouden komen (1 voor teams onder het budget en 1 voor daarboven) en de wijze waarop de regels zonder overleg zijn veranderd.

Wat is er nu afgesproken wordt:
– budgetlimiet omhoog voor 2010 en pas voor 2011 verder omlaag
– geen twee verschillende regels
– de regels van 2009 blijven van kracht (dis geen medailleysteem, maar gewoon het ountensysteem bijv.)
– en nieuwe concorde-overeenkomst waarbij er meer geld naar de teams gaat
– meer steun van de huidige teams (technisch anderzins) voor de nieuwe starters in F1.

Zoals gewoonlijk is het bij compromissen moeilijk een winnaar aan te wijzen. Het is heel wel mogelijk dat Mad Max eigenlijk precies dat heeft gekregen wat hij altijd al wilde, maar dat blijft altijd gissen.

Eigenlijk is er maar 1 echte verliezer dan en dat zijn de eigenaren van F1, CVC en Bernie, omdat die meer poet moeten gaan uitdelen aan de teams dan hiervoor. Het is dus ook maar de vraag of Bernie akkoord gaat.

Resumerend: je gaat veel te kort door de bocht mede door een klaarblijkelijk blinde haat jegens Ferrari. Dat siert niet echt.

Groet
GJ
Zowel de FIA als de FOTA hebben niet echt gewonnen, of toch juist weer wel.
De slag om de limiet van 45miljoen dit jaar niet door te laten gaan is gewonnen door de FOTA en niet door de FIA.
Maargoed uiteindelijk wint de FIA toch, want nu word het gewoon een jaar of 2 opgeschoven.
Als de teams niks gedaan hadden dan was er maar 45 miljoen te besteden in 2010.. Nu ze ingegrepen hebben gaat het met stapjes omlaag.. (waarschijnlijk) dus toch een overwinning voor de fota..

Persoonlijk vind ik het jmmr dat de F1 hier zo op autoblog afgezeken wordt.. Ferrari kan in de F1 hier trouwens nooit wat goed doen.. of ze nu winnen of verliezen.. het blijven loesers.. erg jmmr..
@RubenBaeten,

JPM heeft gelijk, dit bericht geeft gewoon een fout beeld van de situatie. De werkelijke situatie is als volgt:

De FOTA teams hebben zich allen ingeschreven voor het F1 seizoen 2010. Op Williams na zijn alle inschrijvingen echter voorwaardelijk. De FOTA heeft namelijk als eis op tafel gelegd dat er volgend jaar wordt gewerkt met een budgetlimiet van 100 miljoen dollar, en een jaar later wordt dit afgebouwd naar 45 miljoen dollar.

Als de FIA niet mee gaat in dit verhaal kunnen alle teams op Williams na zich dus nog steeds terugtrekken uit heel de Formule 1. De FIA wilde het lage budgetlimiet volgend jaar al invoeren om zo nieuwe teams aan te trekken, deze teams zullen waarschijnlijk rekenen op een budget van rond de 45 miljoen dollar en hebben het geld niet om ineens 100 miljoen uit te gaan geven. Om deze teams tegemoet te komen wil de FOTA ze technologische hulp geven, zodat ze met het kleinere budget niet per definitie kansloos achteraan rijden.

Het “grote probleem” was overigens nooit het budgetlimiet, alle teams waren het er al lang over eens dat er bezuinigd moet gaan worden omdat de kosten voor F1 uit de pan zijn gerezen toen de grote fabrikanten zich met de sport gingen bemoeien. Het grote probleem was de manier waarop het budgetlimiet werd ingevoerd. In 1 jaar moesten de teams het ineens maar met 10% van hun huidige budget gaan doen, en als dat niet lukte moesten ze verplicht een tragere auto dan de rest in het veld zetten. Hierdoor krijg je twee “kampioenschappen” die tegelijk op de baan rijden, omdat niet elke auto volgens dezelfde regels is ontworpen/gebouwd. Deze dubbele regelgeving is nu verdwenen.

Als je dan schrijft dat “de rest van de schaapjes over de dam zijn” schrijf je gewoon onzin, de FOTA heeft onafhankelijk van de FIA een voorstel gedaan. Over dit voorstel zijn alle teams het zelf met elkaar eens geworden, de bal licht nu bij de FIA. Of door het stof gaan en de regels zoals de FOTA het wil hebben accepteren, of voet bij stuk houden en een bom onder de F1 gooien.
Van Ferrari hoef je niet te verwachten dat ze ooit de formule 1 gaan verlaten, maar Toyota zal vast eruit stappen, ze stoppen er zoveel geld in en de gewenste resultaten blijven uit.
J. heeft het erg goed omschreven.. Je kan beter aan hem vragen of die voor autoblog over de F1 wil schrijven. (y)
@W115
Toyota staat anders wel netjes op de 3de plek, dus boven Ferrari en ver boven Renault. ;)
extra toevoeging als reactie dat Ferrari losers zijn:

daarbij ook dat de FIA van plan was om Ferrari aan te klagen als ze de F1 zouden verlaten, vanwege het contract tussen FIA en Ferrari tot 2012

Ik dacht dat dat bericht hier ook op autoblog te lezen was, een tijdje geleden, of anders was het hln of formula1….
@ J.

Thank you! Jij hebt hem helemaal door.


@ Ruben

Nee de budgetlimiet was nooit het probleem voor de teams, het ging erom dat ze dat opeens binnen een seizoen al moesten doen. Lees het stuk van J. en gij zult begrijpen.
Die foto xD
sebastianchubasco
@ruben beaten

ik sluit me volledig aan bij jpm en j.
ik ga het daarom niet nogmaals oprakelen. de intentie van je berichtgeving is echt 180 graden onjuist. ik hoop dat je het nog een beetje aanpast omdat er zoveel bezoekers hier komen en allemaal letterlijk van je overnemen…
Het medaillesysteem stond zelfs al helemaal niet meer ter discussie. Met de huidige situatie (lees: Button wint zo goed als alles) zou het nog nefaster geweest zijn voor de F1.
je kan beter een foto van ruben plaatsen met dat simpsons ventje ernaast hihihih
@ J
Goeie omschrijving

@Ruben Beaten
Je hebt het mis en omschrijft het totaal fout. Het ging vooral om de 2 verschillende regelementen wat nu dus niet doorgaat. Het ging ook over de 45miljoen limiet grens. Wat nu 100 miljoen wordt (na alle schijn). Waarin de Fota met hun voorwaardelijke inschijving nog alles in de hand heeft.
wat een grote afgang voor Ferrari
sebastianchubasco
@maksimum
het ging er ook over dat de fota vanaf nu geen regels van de fia meer accepteert maar dat de fota de wedstrijdregels opstelt ism de fia.
eigenlijk was dit de machtsgreep van de fota aangezien ze eensgezind zullen terugtrekken als ze er met de fia niet uitkomen. het spel, met de inschrijving en de deadline als wapen, wat max moslim gespeelt heeft keert zich nu tegen hem. mosley heeft ontzettend weinig ruimte tot onderhandeling voor zichzelf gecreeerd. en de fota staat nu sterker als ooit.
Dipshit begrijpt het dus niet. Geeft niet joh, ga weer wat puistjes gaan uitknijpen en hopen dat je vandaag misschien wel eens brommers mag kieken. ;-)))
……………”Uiteindelijk schreef iedereen zich wel in, maar met de voorwaarde dat er volgend jaar met dezelfde regels als dit jaar wordt gereden. Hoe het dan zit met een eventuele limiet vanaf 2011 wilde Howett geen uitspraken over doen”……………..”FOTA heeft goede afspraken gemaakt om op een constructieve manier de kosten te verlagen, maar momenteel worden er geen discussies over een budgetlimiet gemaakt”…………

Aldus de FOTA volgens F1racing.
sebastianchubasco
quote:
——————————————————————————–

“All FOTA teams have entered the 2010 championship on the basis that:

“1) The Concorde Agreement is signed by all parties before 12th June 2009, after which all FOTA teams will commit to competing in Formula One until 2012.

“The renewal of the Concorde Agreement will provide security for the future of the sport by binding all parties in a formal relationship that will ensure stability via sound governance.

“2) The basis of the 2010 regulations will be the current 2009 regulations, amended in accordance with proposals that FOTA has submitted to the FIA.

“All FOTA teams’ entries for the 2010 FIA Formula One world championship have been submitted today on the understanding that (a) all FOTA teams will be permitted to compete during the 2010 Formula One season on an identical regulatory basis and (b) that they may only be accepted as a whole.

“All FOTA teams now look forward with optimism to collaborating proactively and productively with the FIA, with a view to establishing a solid foundation on which the future of a healthy and successful Formula One can be built, providing lasting stability and sound governance.”

——————————————————————————–



De deelname van de teams gaat dus alleen door als men onder de technische regels van 2009 racet en de FIA akkoord gaat met de FOTA voorstellen voor de kosten reductie ipv de opgelegde budgetcap.

van calibra/racefreaks
Het probleem is dat de F1-teams niet dag op dag kunnen beslissen om uit de F1 te stappen. Alleen al door de potentiele financiele kater (en dat is waarschijnlijk de enige reden). Ook verwacht: deelname wordt voor langere periode vastgelegd, kwestie om deze praktijken even van de baan te houden.
J. heeft dat goed geschreven, alleen is het wel “de bal liGt in het kamp…” ipv licht :p

ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden en ik hoop dat de F1 terug wat spannend wordt, ik zie stiekem toch liever Ferrari altijd winnen dan Brawn GP…
Niet zo zeuren jongens, dit is geen F1-blog.

En natuurlijk doen alle teams mee, ze kunnen echt niet zomaar even een nieuwe Formule 1-concurrent opzetten. Dat zou bakken met geld kosten, die ze niet hebben. Alleen Renault geloofde ik, die zijn elk jaar weer erg kritisch en er gaat het gerucht dat Briatore het team zal overnemen van Renault.

Verder is het allemaal een groot politiek spel, op zich wel interessant. Maar uiteindelijk wil ik die auto’s gewoon zien racen (in de F1 en niet in een andere serie) en dat snappen de F1-teambazen en de FIA-baasjes ook.
sebastianchubasco
@timmie
het mes snijdt aan 2 kanten. ook de fia heeft het geld hard nodig. het is redelijk onder de oppervlakte gebleven maar feit is wel dat de fia te kampen heeft met een schuld van 1,5 miljard, voor het uitkopen van een inversteerdersgroep. de rallysport is al haast om zeep geholpen en de formule 1 ligt ook op de intensiv care, allemaal om het hachje van de fia te redden.
-edit: ja nu weten we het-
sebastianchubasco
@bram willemse???
heeft F1 met je toetsenbord te maken,
heeft F1 met een straaljager te maken of
heeft F1 met auto´s te maken…

kies het juiste antwoord.
Ruben is niet meer online, heb de eerste alinea iets aangepast.
Dank voor alle comments!
FrankypankyV8
@Bramwillemse,

zo duur hoeft het oprichten van een ‘nieuwe’klasse niet te zijn hoor! De FOTA zou de A1GP kunnen opkopen. Die is zo’n 200 milj. dollar waard en heeft al afspraken met circuits, word uitgezonden in flink wat landen en nou meer facilitaire zaken…

En de mensen achter de A1GP zouden dat niet eens zo erg vinden, getuige hun huidige gang van zaken…
Wat een onzin is het toch. Ga gewoon voor het echte werk! ;)
dus als ik het goed begrijp zijn er 14 teams die willen racen (waarvan 9 onder voorwaarde)
-de 10 huidige teams (9 onder voorwaarde)
-Campos Racing
-Team US F1
-Prodrive
-Lola
@ J en JPM: Die budget cap van 45 miljoen was aanvankelijk echt wel een struikelblok; m.n. Ferrari heeft zich daar van begin af aan tegen verzet. Toen kwam de FIA met het twee-sporen beleid (aparte regels voor teams met een hoger budget dan 45 miljoen), dat was bedoeld om Ferrari te vriend te houden maar pakte wat anders uit.
Dat Ferrari nu dus wel akkoord gaat met die 45 miljoen (weliswaar pas over twee jaar) wil zeggen dat ze toch echt een behoorlijke slok water bij de wijn hebben gedaan. Ook de 100 miljoen van volgend jaar is een lachertje vergeleken met wat ze nu uitgeven.
Research doen voor je een artikel schrijft is precies toch iets moeilijk hé….
De F1 teams dreigde om eruit te stappen omdat er
1) dubbel reglement kwam
2) budget limiet waren ze mee akkoord met naar zo laag
3) Het reglement gewoon elk jaar totaal veranderd

Wat hebben de teams voor volgend seizoen van de baan gekregen, jep al die 3 punten. Dus zei zijn de winnaar en vooral Ferrari want het hoofd van de FOTA is luca de montezemolo (baas ferrari) en die heeft al het harde werk gedaan.
Wat een slecht artikel. Ongelofelijk. Als F1 je niet snapt of niet interesseert schrijf er dan lekker niet over. Dit gaat echt nergens over…
lekkere zin op de vroege zondagochtend..lol
Dus we kunnen je advies ook terugkoppelen aan je eigen reactie? ;)
Nou zo werkt het nou ook weer niet direct (alhoewel dat bij sommige personen natuurlijk wel het geval is). De veroorzaker zal gisteravond/gisternacht wel ergens liggen. Maar als trouw Autoblog bezoeker had ik wel een objectiever artikel verwacht. Vandaar mijn verontwaardiging.
Oh jee, wat heb ik nou weer gedaan?

Ik zie dat autoblogger het artikel al wat aangepast heeft, met dank aan alle reacties van mensen die er een stuk dieper in zijn gedoken dan ik. Dank voor de correcties, en ik ga me vandaag al bierdrinkend een klein beetje schamen.

Enne, niet te lang meer hierover doorgaan, anders stop ik voor altijd met filmpjes maken.
als je zegt te stoppen met filmpjes maken doordat je comentaar krijgt ben jij ook een loser, want dat is dan hetzelfde waarom er hier sommigen incl jij Ferrari losers vind??
Het klopt natuurlijk wel een beetje.
Grote bek, en dan toch zwichten voor Bernie.
Dat is wel heel erg.
Maar zo blijft het tenminste wel een beetje spannend, want we weten toch al wel wie er elk raceweekend wint.
@AMGke: OMFG…
Ik zeg onzin!
Dat hele butgetlimiet gedoe is echt onzin!

Iedereen weet dat er ongelofelijk veel geld in om gaat, eigenlijk te veel! MAAR….
F1 is nou eenmaal koningsnummer…en F1 is hierdoor gemaakt. Ik zeg dat de sport haar waarde gaat verliezen als je zulke regels voor budgetlimiet gaat instellen…
Lol @ iedereen die hier heen en weer aan het schreeuwen is :)
@ Martijn

Dat moet je in z’n gezicht zeggen.
Echt, over een paar aar weet neimand meer dat Brawn en Button het kampioenschap van 2009 domineerden…
“Ik zeg dat de sport haar waarde gaat verliezen als je zulke regels voor budgetlimiet gaat instellen…”
De F1 is de koningsklasse. Er rijden de beste coureurs en ze hebben de mooiste techniek. Maar mooie techniek hoeft noodzakelijk niet duur te zijn (Brawn GP?), als je er onbeperkt geld tegen aan gooit kun je je vele mislukkingen veroorloven en komt het success vanzelf wel (tactiek van Scuderia Ferrari). Maar dat is wel minder sportief. Dus wie echt goed is kan ook met budgetlimiet winnen, je moet alleen slim zijn.
Autoblog is een k*tmerk.

Ja edit nutteloze reactie dit maar weg :mrgreen:
@Potver7

Het klopt dat Ferrari niet gelukkig is met de budgetlimiet, maar bezuinigen wilden ze echt wel. Ferrari zag liever bezuinigingen zoals ze in Nascar zijn doorgevoerd, waar een limiet is gesteld op het aantal monteurs dat mag sleutelen aan een auto in plaats van een directe limiet op het budget.

Saillant detail: In de regelgeving die ge-eist wordt door de FOTA staat dat de FIA zelf geen directe controles op de budgetlimieten uitvoert maar dat de teams dit zelf doen en daar rapporten van opleveren aan de FIA. Ik vermoed dat daar nog wel wat haken en ogen aan zitten waardoor teams meer uit kunnen geven dan eigenlijk de bedoeling is. Ik weet dat echter niet zeker, want ik ben geen accountant en heb dus ook geen flauw idee hoe makkelijk of hoe moeilijk het is om met boekhouding te ‘schuiven’ in kosten…

Waar bijv. al wel langere tijd geruchten over zijn geweest is het KERS systeem van Ferrari, dit zouden ze door Peugeot hebben laten ontwikkelen zodat Ferrari het testverbod kon omzeilen. Dit soort fratsen zou je in de toekomst vaker kunnen gaan zien.
@mashell
Ik weet niet dat je het weet maar de huidige auto waar Brawn mee rijdt is volledig ontwikkelt in het vorig seizoen onder Honda. Raad eens wie het 2de grootste budget hand van alle F1 teams? Oh jah Honda! ferrari zat ergens mooi in het midden met hun budget. De reden is waarom Honda/Brawn na 3 jaar nergens te staan nu volledig domineren is omdat ze vorig seizoen met de auto van het jaar daarvoor reden (en het seizoen al opgaven) en dat ze een heel jaar extra tijd hadden om hun nieuwe auto te ontwikkelen. Volgend jaar staan ze weer nergens. Je ziet ook dat alle teams ze zachtjes aan beginnen in te halen. Ze zullen het WK waarschijnlijk wel winnen door het gigantisch gat dat ze al hebben gemaakt maar ik denk tegen het einde van het seizoen dat ze geen 1 keer meer 1-2 kunnen eindigen.
En weer een plaatje wat 100% past :) Persoonlijk kan ik niks positiefs zeggen over de F1, maar dat ligt puur aan mijn interesses ;)
@J.

“”Ferrari zag liever bezuinigingen zoals ze in Nascar zijn doorgevoerd, waar een limiet is gesteld op het aantal monteurs dat mag sleutelen aan een auto””.

Now we’re talking boy!
Pitstops bij Nascar is een echte topsport. Bij F1 zitten 3 poppetjes per wiel braaf een wieltje te verwisselen. Bij Nascar springen 3 echte mannen over de pitwall om effe alle 4 de wieltjes te wisselen. Met authentieke krik en 5 moeren per wiel. Een sport binnen een sport.
Van zulk mooie sport hebben ze bij de Formule 1 geen kaas (meer) gegeten.

Bel jij Bernie effe op voor dit idee? ;)
@sebastianchubasco
F1 is denk ik iets waar jij ontzettend veel verstand van hebt en ik niet, of bedoel je dat niet? :)

@FrankypankyV8
Daar heb je misschien een punt. Maar jij denkt toch niet dat de helft van de f1-teams daar dan zomaar volgend jaar in meerijdt zonder miljoenen extra uit te geven? Vergis je niet, de A1GP heeft heel wat minder aanzien dan de F1, dus het zou meer kosten (denk ik) en sowieso minder aanzien hebben. Dubbel verlies.

Neen, ik blijf er bij. Mij verbaast het niets dat ze hun dreigementen niet hebben doorgezet. Maar idd, ze hebben er wel hun punt mee duidelijk gemaakt..
Uiteindelijk zal de FIA ook het idee hebben dat ze wat hebben gewonnen. Want die wisten van tevoren ook donders goed dat de FOTA echt wel iets in de melk te brokkelen hebben.
Het is ‘Haw Haw’ niet ha ha ;) (check laatste simpsons aflevering van seizoen 20 maar).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).