Op zoek naar een vakantiebak? Fiat Cinquecento!

Auteur: , 79 Reacties

OK, het is misschien niet de meest ruime of comfortabele optie. Maar je kunt er wel degelijk met vier man plus bagage mee naar Italië rijden. Ik kan het weten.

In de winter van 2001 mocht ik net een paar maanden autorijden, dus je begrijpt dat er elke dag vele kilometers gemaakt werden. Dit deed ik in een glimmend zwarte Fiat Cinquecento Sporting uit 1995, een autootje dat ik al snel verruilde voor een grotere Italiaanse sedan. Maar niet voordat ik er een onvergetelijke reis mee had gemaakt.

Vrienden van mij studeerden in Perugia en waren met de kerstdagen even terug in Nederland. Aan mij en de Fiat de schone taak om hen begin januari weer terug naar Umbrië te rijden en daar twee weken vakantie te vieren. Vier middellange kerels en hun sporttassen werden in de Cinq gepropt, wat wel zo zijn gevolgen had voor het comfort. De voorstoelen moesten flink naar voren; ik reed met mijn knieën in mijn nek en mijn borstkas tegen het stuur. Tussen de achterpassagiers waren tassen opgestapeld, dus achteruit kijken kon niet meer. De voorpassagier had ook nog twee tassen op z’n schoot. Onveilig inderdaad, maar we leven allemaal nog. Het Fiatje zakte nog net niet door z’n assen en gaf toch geen krimp. Het kippeneindje van 1.500 km deden we in 15 uur; bergaf bij Keulen werd er zelfs met 160 km/h een Porsche ingehaald. Een heuglijke triomf.

Absoluut een fijne vakantiebak dus, zo’n Cinquecento. Ze zijn gebouwd van 1991 tot 1998, kosten dan ook geen drol meer en ze zijn ontzettend zuinig. Ga wel voor een Sporting (vanaf 1994); niet alleen krijg je dan een leren stuurtje, toerenteller, sportstoelen, 13″ porno’s, een fijnere versnellingsbak, 30 mm lagere vering en zo’n mooi gekleurd biesje, maar ook een 1.1 FIRE-motor met 54 paardjes. Gecombineerd met een cW-waarde van 0.33 gaat de Cinq daar best geinig mee vooruit. De standaarduitvoering werd geleverd met een 900cc blokje, 39 pk slap, en daarmee kom je de oprit van de snelweg niet eens op. Hou je wel van een uitdaging, importeer dan een Poolse Cinquecento met 700cc tweecilinder koffiemolentje van 30 pk. Een bijzondere versie, aangezien de motor in de lengte geplaatst was in plaats van dwars.

Nog een tip: koop je zo’n Cinq als eerste autootje, doe hem dan niet al na vier maanden weer weg. Ik heb er nog spijt van.



79 reacties

geen fiat voor mij.
ik had net een filmpje opgestuurd naar autoblog. Dat een Fiat Panda een caravan trekt en dat dat niet lukt ..
Nu komen ze een paar uur later met dit verhaal:S
De C1 heeft mij ook prima naar umbrie gebracht. Dan heb je airco plus evenveel ruimte. Doe mij die maar ;)
De opvolger, de Fiat Seicento, is overigens ook een prima vakantiebak! Neem dat maar van mij aan!
Mijn moeder had zo’n ding, leuk autootje, alleen als je met een cinq crashed dan vertel je hoogstwaarschijnlijk niet meer na.
geeft mij maar een echte cinquecento, degene die tot ’75 werden gebouwd
http://infoclassic.freeyellow.com/FIAT500ROSSA.jpg
@menno: Die kenden we al wat langer. Was trouwens een Renault 5…
Reed regelmatig met m’n Suzuki Altootje van NL naar Roemenie en terug. Vaak nog bepakt en bezakt met een aantal mensen die met me mee reden….lachuh. Wagentje was van ’96 en had een 1 litertje. Bult op vlogen de vrachtwagens me om de oren…….

Later de nieuwste Panda gekocht met 1,2 motortje……….heerlijk geel kanarietje was dat. Kleine wagentjes van Fiat zijn top!
Ruben, wat was dan je 2e auto?
@Fova: Een Thema 2.0 16V Turbo. Daarmee ging de rit naar Perugia in 12 uur. :-)
Ik heb vorig jaar precies zo’n Fiat Cinge Sporting ingeruild op een gebruikte 1. (zelfde kleur & uitvoering overigens).

Dingetje kwam uit 95 en had slechts 55.000km gelopen (aantoonbaar).

Het toeval wilde dat mijn vriendin toen net haar rijbewijs haalde, dus ze was gelijk een erg leuke auto rijker! Ze heeft er nu nog veel plezier van en zelfs mijn Duitse Dog past erin.

Top auto’s!

Minpuntje: Het overhellen in bochten, zelfs met een minimale snelheid. Een setje veren & dempers doet wonderen.
ik zou daar echt niet in durven rijden
Fiat! lol laat me niet lachen… Je mag hopen dat ie elke dag wil starten.
hahah jij bent gek Ruben :lol:
Maar geen fiatje voor mij.
Ik doe het met de golf variant van me ma….rijden bedoel ik..ik rijd met de golf varian van me ma uit ’96.
Ha, het lot bepaalde bij mij dat ik een tijd lang in een 900cc Cinq heb mogen rondrijden. Dat was inderdaad altijd vechten op de snelweg. Helaas begon de motor na een jaar een beetje vreemd te doen (inhouden en dergelijke). Arme Cinquecento! :-( Heb nu een Punto in m’n bezit, en daarmee kan je ook prima mee op vakantie (met vrienden volgepakt).
Ik heb een zwak voor kleine auto’s, maar hier pas ik echt niet in. Ik zit met m’n hoofd klem tegen het dak :(
@ Aart, de opvolger van de Cinquecento, is toch gewoon de 500 (betekent trouwens hetzelfde)?
Topverhaal Ruben! Forza Italia zou ik zeggen. Laat die zeikers maar zeiken, Italia rules the roads :)
Wat gaaf zeg. Ik bezit net een paar maanden net zo’n Cinque Sporting en ik vind het ook een erg gaaf bakkie. Snel is hij niet, maar wel pittig. Laten we zeggen dat hij lekker aan het gas hangt. Dit komt waarschijnlijk ook mede doordat de koppen zijn gevlakt. Na ruim 2 ton loopt de motor nog als een zonnetje en hij start elke dag meteen! Nu ik weet dat je er ook mee naar Umbrië kan gaan met vier personen, hoef ik dus ook niet meer te kijken naar een ruimere comfortabele sedan voor mijn vakantie naar Cornwall.

Echt Ruben, alles wat je in je verhaal hebt geschreven klopt gewoon. Extreem goedkoop, heel leuk en erg betrouwbaar!
Ahh, Umbrie… Prachtige streek. . We reden op een bergweggetje en toen zagen we een vrachtwagen die met de hele cabine over de rand van een afgrond was gereden… Niet echt veilige weggetjes daar… Dat moest ik ff kwijt:P
@VivelaFRANCE

Neeh dat is toch echt de Seicento;) ietsss groter en wat vierkant was is rond gevormd..
wij rijden een fiat seicento 1.1. sporting abarth, uit 2000 met 145.000 km op teller… met lederen bekleding.. echt topautootje! zelf op de autobaan kan hij goed meekomen… 140 op de autobaan is goed te doen… dan zuipt ie wel wat meer…

wij zijn ook van plan om met deze auto op vakantie te gaan naar Italië met zijn vieren.. geen probleem… ik zou het ook met een cinq doen… alleen de seicento is net iets nieuwer…
btw: maandag 2e pinksterdag fiva italia @ TT Assen!
*Proest* 4 man + bagage in ’n Cinquecento *Proest* Ik zou na ’n paar minuten al pijn krijgen aan m’n knieën en kl*ten van de krappe ruimte…
Ik vind hem nog niet zo beroerd rijden. Ik heb een maand geleden een ’97 1.1 sporting gekocht. Op internet de topsnelheid 150 km/h, ik heb voorbij de 165 km/h gezeten. Ik voelde me tevens niet zo heel veilig meer. Maar snel mijn gas los gelaten en rustig doorgereden. Het is inderdaad een veilige auto met lage kosten zoals verzekering en wegenbelasting.

Als 1e autotje ik heb er tot nu toe echt geen spijt van!
Ruben is zijn Fünfer al beu! :D
Mijn eerste auto was een Nissan Sunny. Geweldig degelijk en niet kapot te krijgen. Ook met 3 personen mee naar Zuid-Frankrijk gereden. Totaal geen moeite of wat dan ook.

Daarna een Fiat Punto sporting gehad, eentje uit 2001. Heerlijk bakkie. Knal oranje met die heeeeeerlijk 1.2 16v. Samen met een vriend naar Spanje gereden. Lekker 180/190 achter de dikke benzen aanknallen over de Route du soleil.

Nu rijd ik in een Bravo 1.4 uit 1998. Ook erg goed. Heb deze gehaald nadat ik de punto totall loss heb gereden. Ik ga er mee in de zomer mee naar Italie met mijn vriendin, dus ik ben benieuwd! Als een Cinquecento het al kan, dan moet een Bravo het al helemaal met gemak doen!
Fijn bedankt, Ruben! Nu wordt het steeds lastiger om nog een goede sporting te vinden :P Maar goed, ik heb voor deze vakantie al de beschikking over een andere prachtklassieker, een Hyundai Elantra 2.0 GLS Sedan in zilvergrijs! Tijdloze schoonheid!
grappig dat je umbrie vermeld :) wij zijn net een week terug van een week vakantie daar :) , ons vervoer was een a6 uit 2002 met 1.9 tdi motor. een zuinige 5.1 liter op 100km aan gemiddeld 120km/h doen ons niet veel grote auto’s na :)
@ Jochempie

You got to be kiddin’ me. Toch? Of wilde je gewoon dat iemand op je reageerde?
Mijn eerste auto was een 1963 impala met een 5.3L heb hem gekocht toen ik 16 jaar was, de chassis er afgehaald die voledig afgeschuurd en gespoten, een hydro set up er op gezet gespaard voor nieuwe lichten, velgen, bumpers, grills en overtrekken voor de zetels, de carroserie mee gedaan naar school (ik dee carroserie/pistool spuiten) waar ik hem met mijn klas alle builen heb uitgehaald, alle gaten van de roest heb gedicht en gespoten in een metalic lak en dit alles voledig gratis :D en toen ik 19 was had ik mijn eigen dream car gebouwd :)
@hengeloër!

Concorso Italia heet het tegenwoordig! ;)
Ik zou het toch liever niet doen(A)

@RubenBaeten met mijn Lancia Kappa 2.4JTD 10 uur en 22 minuten. lang leve chiptuning en zesbak en duitse autowegen. Straks grote beurt, daarna mag autoblog hem wel eens berijden . En merken dat de kappa nog immer een inmens onder gewaardeerde auto is
Iemand de crash test wel es gezien?
http://www.youtube.com/watch?v=Gp32F7QzZqA&NR=1
@ thijs haha frommelfrommel, vooral die chery amulet (wat dat dan ook voor auto mag zijn..)
@thijs:
Dat zijn echt KOEKBLIKKEN !
Als puber vond ik dit bij het uitkomen ervan een vreemd autootje. Enfin, het paste niet echt naast de Ritmo, Panda, Uno, Tipo, Regata, Croma en de andere Fiatten die op dat moment rondreden. En hoe zeer ik vandaag ook Fiat-liefhebber ben, de Cinquecento doet me nog steeds weinig. Al geef ik grif toe dat ik ook zo’n column zou kunnen schrijven over onze rode Panda fire 750cc (RIP), dus ik snap Ruben wel :-)
Het is toch altijd weer leuk om te horen hoe zo’n dapper miniwaggeltje het zo ver schopt.
gewoon dikke turbo er op schroeven, moet je maar eens zien hoe hard dat ding gaat vliegen!!
Vette bak, ook ooit op het punt gestaan om zo’n bak te kopen nog steeds jammer dat ik het niet gedaan heb
Geinig karretje voor in de stad, maar om mee te reizen? Ik zou me in zo’n underpowered puistje na 30 minuten al irriteren aan invoegen, inhalen, lawaai etc.

Keer een dagje een C1 leenwagentje gehad. Hilarisch in de stad en net buiten de bebouwde kom, op de snelweg 1 brok irritatie. Laat staan dat je er mee naar Italie wil ofzo.
Tsjah – elk klein wagentje uit dat tijdperk was een rijdende doodskist. Zelfs de grotere varianten waren niet veel veiliger :)
wij hebben cinq trofeo zo’n rally autootje. waren van plan rally mee te gaan rijden maar toch maar niet gedaan> te veel aanpassingenm.Hij is TE KOOP
@Zlinx: Een Chery Amulet is een oude Seat Toledo onder licentie.

http://avtojurnal.ru/netcat_files/Image/amulet_01.jpg

http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/238/chery_amulet_2006_1.jpg

Wordt nog steeds gebouwd geloof ik, als instapmodel.
@ Ollie: zeker geen electriciteit bij jullie? En de aarde is plat? Hoe oud (jong) ben je?
Je reactie is weer zo’n typische petje-op in een Golfje reactie: geen benul van wat er in de wereld te koop is en alles clichés lekker na-apen.

Ik rijd al sinds 1992 Italiaans (2 x Alfa 33, 1 x Cinq. Sporting uit ’95 en nu Fiat Punto Abarth uit 2004) en qua betrouwbaarheid hoef je je niet druk te maken hoor!
Heb vaak genoeg mensen met duurdere auto’s uitgelachen omdat ze in de winter de auto niet aan de praat kregen en mijn Italianen (ook buiten geparkeerd) deden het zonder haperen. Starten en wegrijden. Geen centje pijn.

Heb de Cinq. uit bezuinigingen aangeschaft, maar heb er heel veel plezier van gehad! Overhellen deed ie dus niet, dus denk dat ie in zulke gevallen iets anders gemankeerd heeft.
En idd, een gewone Cinq is leuk in de stad, maar voor op de snelweg kan de Sporting prima meekomen! je propt er meer bagage in dan een grote aanhanger en t geeft geen krimp.
Mazda 323F uit ‘ 94 is hier stuk fijner/beter voor. Net zo goedkoop, stukken ruimer (ook de kofferbak) en 180+ rijden! Mijne is ook al in monaco en londen geweest, en in de frankrijk kun je dat beetje extra power tov cinquecento goed gebruiken als je bergop moet.
Mijn moeder heeft een Seicento 0.9. Als je de hoek om gaat schuurt de deurklink net als bij een 2CV over het asfalt heen. De topsnelheid ligt aan de omstandigheden: 120 (normaal) 130 (wind mee). En geen stuurbekrachtiging en een afschuwelijke versnellingsbak met bowdenkabels. En dan zwijg ik maar over het geluidsniveau als je harder dan 80 rijdt.

Maar wel een verbruik van 1 op 20(!) en het stuurt ook lekker.
Ik ging vroeger altijd met mijn ouders en 5 broers op vakantie naar Mongolie, We hadden er ook nog een Alpenkreuzer achterhangen en een dakdrager om de koelkast mee te nemen. Beste te doen met een Zundapp Janus.
Lol, ben vorig jaar met 3 man in een Renault Twingo naar kroatie gereden. Was wel echt geweldig, zo’n roadtrip :mrgreen: .

Maar 4 man in zo’n Cinquecinto en dan 1500 km is nog een stap erger :P
mooi stukje tekst

ik zeg al 2 jaar dat mijn eerste auto een cinquecento word een sporting met abarth skirts en zwart leren bekleding en de auto kanarie geel :P
Heb net een vakantie / cross auto gekocht voor mijn zoon. Een Citroën ZX 1.8 :D Komt hij wel een eind mee.
Ik moet er niet aan denken. Vier man en bagage voor een lange reis in een Cinquecento. Voor die gelegenheid alleen al zou je eventjes een grotere auto kopen. Daarna verkopen, moet te doen zijn zonder afschrijving.

@ Ruben; Een Thema! Cool! Jij houdt wel van variatie… Italiaans, Amerikaans, nu zelfs Duits… Wanneer komt Frankrijk? ;)

@ Thijs; Dat was nog wel de Seicento. De Cinquecento zal, een stuk ouder zijnde, nog wel een stukje slechter zijn. :shock:

@ Rutgertje; Je kunt niet serieus zijn… ;)
Ik heb in februari mijn rijbewijs gehaald en meteen een Fiat Cinquecento 0.9 uit ’94 gehaald. In het begin vond ik m wel redelijk, maar het verbruik viel me tegen. Ik reed in de stad ongeveer 1:12, en dan rij ik gewoon normaal.

Helaas kreeg ik er een paar problemen mee (koppakking, startrelais, lekkages) De uitgaven werden me te veel en heb deze helaas dus moeten verkopen. Ik heb deze auto 2 maanden in bezit gehad, heeft me weleens in de steek gelaten maar toch heb ik er goeie herinneringen aan gehouden :D (het is me zelfs gelukt in totaal 7 man in de auto te proppen)
Opzich wel een geinig autootje, over die 13” porno’s gesproken:
In Venlo staat ook een Cinquecento, zwart, met antraciete velgen die veel weghebben van de velgen van de Ferrari F40.
En dat ziet zo ongelofelijk leip uit!
Btw, de auto (oud of nieuw) scoort maximaal 1 ster bij de NCAP.
Doe mij maar de Espace :D
Cinqies zijn heerlijke bakken, heb er zelf ook 1 uit 1998 en ben al verschillende malen naar Le Mans, Hockenheim en Spa meegeweest. In de bergen gaat wel moeilijk, maar voor de rest gaat het goed, ook de snelweg.

Via mijn werk verschillende polos gehad, maar die wil ik nooit meer, liggen als een dweil op de weg, een cinq is een soort kart en ik heb met die bakken meer technische problemen gehad dan met mijn Cinq.
ik heb ooit eens een getunede versie kunnen rijden.verlaagd-velgen spoilers etc


gewoon mega fun…
leuk verhaal, alleen dat stukje van die porsche inhalen met 160 is een beetje overbodig. lijkt me ook niet erg veilig, een overbeladen auto die geenszins bestand is tegen dat soort snelheden (wat als je had moeten remmen?) maar ik zal wel weer de verantwoorde azijnpisser zijn ;)
@Citrofiel: Is al geweest. Ik heb een tijdje een hartstikke leuke, witte BX gehad. :-)
Ik ben met mijn Fiat Seicento Sporting Abarth destijds ook naar midde Spanje gereden.. dat ding trekt als de ziekte in de heuvels :)
“Nog een tip: koop je zo’n Cinq als eerste autootje, doe hem dan niet al na vier maanden weer weg. Ik heb er nog spijt van.”

Je dénkt dat je er spijt van hebt maar dat is niet zo. In je gedachten zit je het veels te veel te romantiseren.

Het is net als met dat ex-vriendinnetje. Eerst wil je haar terug en als je haar eenmaal terug hebt weet je weer waarom je in eerste instantie de relatie hebt verbroken. Het gezeik de hele dag, haar slechte adem, okselhaar, jampotglazen, etc…
@ Rick-dos

Het enige verschil is, is dat jij waarschijnlijk nog nooit een Cinque Sporting gehad hebt ;)
@Joost1990

Nope. Maar goed, ben dan ook niet zo sentimenteel… ;)
@ Rick-dos

Italiaanse auto-ingenieurs hebben gewoon een gave dat je gelijk een band krijgt met een auto. Of het nou een Cinque of een LP640 is. Ik zou ook niet sentimenteel worden van een Audi A4.
@Joost1990

Denk dat het weinig te doen heeft met een gave van een ingenieur en meer met de indoctrinatie dat een combinatie van Italië en auto wel mooi MOET zijn.

Begrijp me goed. Ferrari’s die onder e leiderschap van Enzo ontstaan zijn bijna allemaal prachtig. Lamborghini’s pre-Audi prachtig. Maserati’s prachtig.

Maar om bovenstaande cinque nou diezelfde eer toe te schrijven gaat me een beetje heel erg te ver. Ik bedoel, kijk er nou eens naar…
lol, design is top! vierkant is geweldig :D

Maar als vakantiebak?! Passen daar drie mountainbikes achterin? Zelfs een hond, drie grote weekendtassen en twee luchtbedden is al niet te doen… En een toer-wagen heeft cruise-control nodig :-P

Wil nog wel eens een 500’tje rijden, maar dat moet dan de rally-versie zijn :D Lekker veilig, met rolkooi enzo… Vroeger zat ik altijd aan de buis gekluisterd als het nederlandse Cinquecento-kampioenschap weer uitgezonden werd.

http://www.youtube.com/watch?v=koWSJny96rs
@ Rik-dos

ik zeg ook niet dat hij mooi is. Hij geeft je een gevoel. Net zoals een Quattroporte je dat geeft. Zelfde gevoel maar in een andere mate. Je hebt gewoon iets met die auto, het is niet klinisch.
dat goeie gevoel heeft helemaal nix nakkes met de auto van doen ..
dat had elke willekeurige auto kunnen zijn ..

wel leuk dat je een leuke tijd had ..
@Joost1990

Dus jij wilt me hier komen vertellen dat je het zelfde gevoel krijgt (al dan niet in mindere maten) van deze auto als van een Quattroporte?

:shock:
@ Rick-dos

Euh ja eigenlijk wel. Het is moeilijk te beschrijven, maar je krijgt dat gevoel pas als je zo’n Sporting bezit. Het is echt. Ruben heeft er ook een band mee gehad. Dat gevoel heb ik gewoon ook.
@Joost1990

Ik denk dat wat Ruben hier beschrijft het beste te omschrijven valt als je eerste liefde.

Je eerste liefde, je eerste auto, je eerste fiets etc. zijn de dingen die je het meest en het best bij blijven. Niet omdat je eerste liefde of het eerste voertuig zo perfect waren maar omdat het je eerste ervaringen waren. Vervolgens ga je dingen veels te veel romantiseren en denk je dat ze beter waren dat ze in werkelijkheid waren.

Als je echter realistisch naar dit autootje kijkt dan is deze auto niet heel anders noch veel beter en misschien zelfs slechter dan het gebodene van de concurrent.
aanvulling:

Eigenlijk ook wat lincoln al zegt; het had net zo goed elk ander merk kunnen zijn.
Laat ik nou echt jaren lang gedacht hebben dat dat rode lijntje bij de grille er makkelijk uit valt, omdat het echt bij al die cinquechento’s afwezig was aan een kant… vraag me af wat de ontwerper dacht!


mijn fiat cinquencento xD
Heb inmiddels al bijna drie jaar een Cinquecento Sporting 1.1 uit 1995, heerlijk autotje waar aan je al je onderhoud zelf kunt doen, lekker eenvoudig en interessant geprijsd. Heb hem inmiddels op de 155.000 km staan en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Met z’n tweeen op vakantie naar Frankrijk, Belgie, Oostenrijk (Gros Glockner) en Italie is allemaal geen probleem en je kan gewoon heerlijk meegaan met de rest van het verkeer als je maar geen 180 wil rijden op de Autobahn.

Leuke anekdote: Op de Gros Glockner op de heenweg (omhoog) achter een Renault Safrane 2.2 Automaat RXE gezeten en die had meer moeite met de hellingen als onze Cinq. En op de terug weg hetzelfde verhaal, onze cinq deed het perfect.

Auto word nog steeds dagelijks gebruikt door mijn vriendin, rij zelf nu een Fiat Marea Weekend 2.0 20V HLX (5 Cylinder), heerlijke auto en uiteraard wel wat comfortabeler maar niet zo’n hoog Fun gehalte als onze Cinq.

En ach, het is maar goed dat niet iedereen in een Cinq rijdt want dat word de weg veelste mooi :-)
@ Chill Out:

De kant waar het rode ”luchthappertje” zit is de kant van de radiator, daardoor koelt de radiator net ff extra.

Ik heb in mijn gele Cinq aan de andere kant ook zo’n ”luchthappertje” geplaatst om het geheel inderdaad ff af te maken, ziet er wel wat mooier uit met twee, maar ieder zijn eigen Cinq natuurlijk :-)
Vet.:D

Een CinQ is gewoon een kart. Ik heb er zelf ook 1 een gele uit 95″.
60mm verlaagd:D en ja nu komt het …
een Schwitzer S1 Turbo:D op 0.65 bar. Novitec Turbokit Stage I
Beetje aangepast zit nu op 130PK.

Van het weekend nog op de snelweg een VW Golf VR6 is geen probleem.
trapt van 0 – 100 km/h binnen de 6 seconden.
Terecht dat je daar spijt van hebt! :P
Erg leuk stukje! Top! :D
Wij reden afgelopen vakantie trouwens ongeveer 1¾ dag naar Umbrië (iets verder dan Perugia, bij Norcia in de buurt). Maarja, met de caravan hé, gaat het toch wat langzamer. :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).