GM heeft faillissement aangevraagd en krijgt 30 miljard van overheid

Auteur: , 51 Reacties

General Motors heeft (zoals verwacht) vandaag faillissement aangevraagd. Daarmee wordt 2009 het slechtste jaar van deze 100 jarige reus. GM was jarenlang een van de boegbeelden van de Amerikaanse economie en zeker auto's met merknamen als Cadillac, Chevrolet en Hummer hebben een stevig stempel op de automobiele historie gedrukt. Het vormt het grootste industriële faillissement uit de Amerikaanse geschiedenis.

General Motors heeft een zogenaamde Chapter 11-scenario gekozen oftewel surseance van betaling. Veel van de bedrijven die een dergelijke regeling aanvragen komen er weer bovenop, dus er is absoluut nog hoop. Dat blijkt ook uit de 30 miljard dollar steun die president Obama aan GM heeft toegezegd, die bovenop de $ 20 miljard komt dit GM al eerder had gekregen. GM krijgt daarnaast een extra $9,5 mrd van de Canadese overheid en de Canadese provincie Ontario in ruil voor een belang van 12% in het nieuwe General Motors. De Amerikaanse overheid krijgt een belang van 60%. De UAW, United Auto Workers union, krijgt 17,5% van de aandelen.

Met het geld moeten broodnodige hervormingen worden ingezet om General Motors weer competitief te maken. GM zal onder andere vele fabrieken sluiten, de contracten met bonden heronderhandelen en afscheid nemen van veel modellen die niet meer geproduceerd zullen worden. Opel is inmiddels uit de GM stal verdwenen en is in handen gekomen van Magna. De toekomst van Saab is nog steeds onzeker. Wel heeft supercar bouwer Koenigsegg interesse getoond.

GM heeft 92.000 werknemers in de US en doet pensioenbetalingen aan nog eens een half miljoen Amerikanen. Ooit was GM nog groter: in de jaren vijftig werkten er 514.000 mensen en het was het grootste bedrijf in Amerika. Tijden kunnen verkeren, zo leed GM een verlies van 6 miljard dollar in de eerste drie maanden van dit jaar. In 2008 werd een verlies geboekt van $30,9 miljard en in 2007 bijna 39 miljard. Dat was het grootste verlies uit de geschiedenis van auto-industrie ooit.



51 reacties

zullen er nu auto’s voor weinig van de hand gedaan worden?
Ik ben heel erg benieuwd hoe het zaakje daar over 5 jaar eruit ziet.
edit: dank u, is inmiddels gefixt

Die zagen we al van verre aan komen, heb net mijn bachelor scriptie over de val van de Amerikaanse Automobiel industrie geschreven. Ze hebben over de jaren hele sclechte stretegiesche keuzes gemaakt dus eigenschuld….
Cadillec met een e? Excuse your French, autoblog!
Vandaag even geen vlag…haha:P
@stefan
over vijf jaar is de crisis weer voorbij en rijden ze alllemaal weer in SUV’s.
Want in die kleine auto’s passen zijn ze te fat :p
Zo jammer dat ze vanaf de jaren 70/80 zo weinig nieuwe dingen ontwikkelt hebben, aangezien ze die jaren daarvoor veel technische en revolutionaire hoogstandjes gemaakt hebben.
alleen bij ford ging het nog goed heb ik gezien op CNN vandaag. Die gaat de productie van de (al reeds 30 jaar oude model) f-serie naar beneden halen zodat ze meer geld hebben om kleine auto’s te halen. Zelf ben ik een groot fan van amerikaanse auto’s puur en alleen om hun uiterlijk. Ze zijn groot en dat heeft wel een charme ergens bij. Zelf heb ik een F-250 van ford en rijd perfect. Zou deze auto nooit kwijt willen. tenzij er een erg mooi bod komt maar dat zal nog wel even niet komen denk ik:P.
GM wil toch ook gaan opsplitsen in 2 delen het goede deel en het slecht lopende deel dacht ik.
Gunst… Nooit aan zien komen…
Tja dat zat er natuurlijk al een hele tijd aan te komen. Ik ben toch benieuwd hoe het nieuwe GM eruit zal zien, want dat het doorgaat staat vast (anders zou het geen chapter11 zijn). Ik vraag me alleen af of het nieuw bedrijf het nog waard zal zijn om de naam GM te dragen…
Verschroeide aarde politiek?
Titel klopt niet… surseance is iets anders dan faillissement.
GM failliet?

Mooi..
Nu kunnen ze weer van voor af aan beginnen. Hopelijk hebben ze er wat van geleerd en doen ze wat met de in het verleden gemaakte fouten en verkeerde beslissingen.
Op zich vind ik het goed dat ze opnieuw beginnen maar wat DAAR allemaal wel niet voor nodig was..
Voor merken als SAAB en Opel hoop ik van harte dat ze er weer helemaal bovenop komen. Wat GM er van bakt, zullen we wel zien..
En het zal er wel bijhoren dat zo’n bedrijf dan miljarden van de overheid krijgt maar ze hebben het, door een hele hoop dingen die er door GM wel niet allemaal mis zijn gegaan daar, in mijn ogen totaal niet verdient,
laat dat even duidelijk zijn! :?
er ontbreekt een e. ’t is “Cedillec” in NL.
”Ik vraag me alleen af of het nieuw bedrijf het nog waard zal zijn om de naam GM te dragen…”

Collegeboy slaat de spijker op z’n kop!

Trouwens, wat zal er dan gebeuren met het ‘slechte’ deel van GM?
trieste zaak voor al die werknemers.. Ook zonde van alle automerken.
Mij hoor je alleen huilen over die muscle cars.
voor de rest lijken al hun auto’s op elkaar

over die overheids steun dat doet mij denken aan british leyland.
Jammer, maarja, als je nu naar de gemiddelde Amerikaanse auto kijkt dan zal je die nooit kunnen vergelijken met merken als BMW of mercedes op het gebied van style of technologie. Cadillac is toch echt een historische merk, helaas dat de laatste modellen niet zo mooi waren. De Cadillac V16 vind ik persoonlijk mooiste auto allertijden :)
En jan met de pet die een paar GM aandeeltjes had, kan fluiten naar z’n centjes…
Zat er aan te komen natuurlijk.
Hmm ben nieuwsgierig naar hoe GM er in de toekomst dan uit zal gaan zien. Ik denk dat GM in ieder geval nooit meer de status zal bereiken die het ooit gehad heeft. Na deze hervormingen zullen ze waarschijnlijk meer qua omvang op het niveau van Honda of Nissan zitten (op de Amerikaanse markt).
Zo’n dikke escalade (2007 model dan) voor nog geen 20 mile?!
Tjah, GM was een reus op lemen voeten, dat wist iedereen.
Ik zie overigens niet in, hoe ze het gaan redden met 30 miljard dollar. Binnen de kortste keren is dat geld ook op.
ik weet precies hoe het er over een jaar uit ziet voor GM ..

dat vertel ik jullie volgend jaar wel ..
werd tijd ;)
Dit ziet er niet goed uit, want hierna……zijn wij aan de beurt !
wel spijtig voor de naam maar ze zullen nog lang Camaro’s, CTSen, DTSen, Escalades, Suburbans, Silverados,…. bouwen :D dus mij hoor je niet klagen en met dat nieuwe geld kunnen ze weer een tijdje verder met duitse wagens te verslaan :P
@Six trey

Nou, ze kunnen inderdaad weer een ”tijdje” verder hoor.
3-4 maanden? ;)

Ze HOPEN op een goede doorstart te kunnen maken, niks is namelijk zeker!

”en met dat nieuwe geld kunnen ze weer een tijdje verder met duitse wagens te verslaan”

Ja hoor, wat een grootspraak weer.. Op de meeste vlakken verslaan de meeste Duitse auto’s de Yanks: qua design, verbruik, kwaliteit (Duitsche Degelijkheid..), snelheid, uitstraling, VERKOOPCIJFERS… :twisted:

Dat de Cadi CTS sneller is dan een M5, RS6 of AMG op het circuit staat vast, dat ontken ik dus ook niet. Hij is ook bijzonder lelijk, maar dat zegt niets over hoe goed de auto is. Dat hij redelijk goed bochten kan nemen is ook gewoon een feit. Maar deze auto’s zijn niet bedoeld voor het circuit dus dat maak onder andere voor de consument vrij weinig uit.

Ook de ZR1 is een zeer snelle auto. Ik weet misschien wel wat het probleem van deze auto is. Qua snelheid, acceleratie, topspeed en rondetijden hoord deze auto thuis in het rijtje met: de Mercedes Mclaren, Lamborghini Murcielago LP640, Pagani Zonda S, Ferrari Enzo enz…
Deze auto’s zijn alleen weggelegd voor de allerrijksten. Men wil dan voor dat geld een auto die er ook echt uitziet als een supercar, en dat is nou net hetgeen wat ik bij de Corvette ZR1 mis. Voor mij en met mij vele anderen denk ik is de ZR1 voor het grootste gedeelte een opgevoerde versie van de Corvette C6. Daarbij komt ook nog eens dat hij er goedkoop uitziet.
Kortom, hij heeft gewoon niet de uitstraling en de emotie die een supercar zo begeerlijk maakt.
Maargoed, begrijp me niet verkeerd: Het is een bloedsnelle straatracer met veel power die op de ring heel goed bezig is, maar ik persoonlijk vind het daarom geen supercar. Hopelijk kun je me begrijpen…

(Tja, ik zeg het maar even voordat men zich op de teentjes getrapt voelt.)
Quote Joostmeister

“Heb net mijn bachelor scriptie over de val van de Amerikaanse Automobiel industrie geschreven. Ze hebben over de jaren hele sclechte stretegiesche keuzes gemaakt dus eigenschuld…”

Hopelijk heb je in je scriptie iets minder spelfouten gemaakt! =)
@Benz..
ik vind de E AMG lelijk en de CTS-V mooi, smaken verschillen (behalve als het om blonde meisjes gaat dan ;) ) en hoe je het ook bekijkt de duitsers kunnen iets leren van het comfortabel rijden die je hebt bij een amerikaan. Uitstraling, de gemiddelde amerikaan heeft toch een ruigere, imposantere uitstraling dan de gemiddelde duitser. En kwaliteit? met een amerikaan moet je niet elke 25.000 (ik zeg nu maar wat) op onderhoud hoor… american engeneering :evil: en verbruik dat is nu een punt dat mij 0,0% intereseerd aan een wagen het motorgeluid daarin tegen ;)
en ja nu kan je het cliche boven halen van een nieuwe amerikaan heeft een lelijker dashboard dan een nieuwe duitser… Ik verkoop voledig custom dashboards op maat gemaakt, met materialen die je zelf kan kiezen en samenstellen vanaf 250 euro…

en van de ZR1 geef ik je gelijk hij ziet er uit als een opgevoerde C6 ik zie hem als een M3 op het eerste zicht een gewone ‘sportwagen’ maar met een motor waar je een Enzo me kan bij houden…

en een super sportcar zo als de Mercedes Mclaren, Lamborghini Murcielago LP640, Pagani Zonda S, Ferrari Enzo moet GM niet bouwen ze zouden hem toch bijna niet kunnen verkopen aangezien dat ze er geen markt voor hebben, zo iets doen ze bij SSC wel of (als je de SSC niet mooi vind) Steve Saleen met zijn S7/S7 twinturbo
@Joostmeister ..
naderhand iets opschrijven ..
en dan zeggen dat je het al voor zag ..

ambtenaartje ..
De SUV is in West europa ook heel populair aan het worden, vooral bij vrouwen. Niet moeilijk, west europese vrouwen zijn bij de dikste van de hele wereld… Go Bangkok.
@Six trey

Dat je de AMG lelijk vind en de CTS-V mooi dat ligt gewoon aan je smaak van auto’s ;)
En op dat punt (blonde meisjes) verschillen onze smaken inderdaad niet…

No, kidding… maar hoezo zouden de Duitsers iets kunnen leren wat comfort is. Ik noem bijvoorbeeld een S-klasse, een CL, een CLS, een ML met standaard luchtvering enz..
Deze auto’s zijn wat hun segment betreft het meest luxe en ze hebben een hoog comfort gehalte. Dat er Amerikaanse auto’s zijn die comfortabel rijden geloof ik graag. Ik zei ook niet dat ALLE Ami’s beroerd rijden! ;)

De uitstraling dan: De gemiddelde Amerikaan ziet er misschien groter en ruiger uit. Is dat het? Een bepaalde uitstraling kun je uit veel meer dingen herleiden. Bijvoorbeeld de schoonheid van een auto. Ik kan mij geen auto uit Amerika heugen die er beter uitziet en een mooier lijnenspel heeft dan het stijlvolle van de CLS of de werkelijke schoonheid (zowel binnen en buiten) van de S-class W221-serie.
Het is maar net weer hoe je ‘de uitstraling’ toepast. :)

Mercedes, BMW, Audi en onder ander Porsche staan toch zeker bekend om hun Duitse Degelijkheid? Ik rijd zelf een Duitser dus ik kan het weten. Ik heb er nooit echt grote problemen mee gehad, geen schades, geen rammeltjes niks, noppes, nada..
En bedenk ook gelijk even dat BMW’s of Mercedessen niet elke 25.000 km op onderhoud moet hoor, tel daar maar een stuk aantal km’s bij.

En nu heel iets anders:
Je zou de Corvette ZR1 het beste van 2 werelden kunnen noemen!
Het gebruik ervan is derhalve makkelijk dat je er zonder veel moeite boodschappen mee zou kunnen doen en op het circuit raas je als een rauwe racer over de baan.. Een de Saleen S7 (twinturbo) is idd een begeerlijke auto.

Maar wat ik nou niet snap: waarom zouden ze bij GM bijvoorbeeld geen markt voor een super sportscar kunnen hebben?
Ze noemen de ZR1 toch een super sport wagen?

Right?
Allereerst moet ik natuurlijk melden dat ik absoluut niet treur voor het verlies van al die lelijke auto’s, daar ben ik eerder blij mee. Maar aan de andere hand vind ik het wel heel vervelend: veel mensen zullen hun baan kwijtraken en het is niet goed voor de economie.

Betekent dit trouwens ook dat na die doorstart, er nieuwe modellen aankomen :D ??
@Six trey

Over het comfort bij Amerikaanse auto’s heb je trouwens wel gelijk, want dat schijnt goed te zijn..
Hoogmoed komt voor de val.
BMW en Mercedes zijn in de toekomst een zelfde lot beschoren als ze het roer niet snel omgooien.
@EM

”BMW en Mercedes zijn in de toekomst een zelfde lot beschoren als ze het roer niet snel omgooien.”

Is het niet slim om eens onderbouwing te geven bij je comment? Anders kan ik niets anders zeggen dat wat je zegt complete bullshit is..
@ Benz
De winst die BMW maakt komt enkel en alleen van 2 modellen namelijk de 3 en de 5 die ze namelijk veel te duur verkopen voor de banale auto’s die ze eigenlijk maar zijn.
De winst is nodig om de ontwikkelingskosten te betalen van x5 en x6 en andere M5, M3, Z4…ENZ modellen die ondanks hun hoge prijskaartjes weinig opbrengen.
Als het in de toekomst eens iets minder goed zal lopen voor één van hun volumemakers is er gevaar bij dat het finaciele plaatje niet meer zal kloppen.
Slimmer zou zijn investeren in goeie sportieve en betaalbare gezinsauto’s
@EM

Daarmee ben ik het gedeeltelijk met je eens. Het zijn voornamelijk de 3 en 5-serie die zeer goed verkopen maar ook bijvoorbeeld de 1-serie slaat goed aan. Maar je moet toch met me eens zijn dat BMW en Mercedes luxemerken zijn die toch heel goed verkopen.
En ze investeren toch wel degelijk in goede, sportieve en enigzins betaalbare gezinsauto’s, kijk maar naar de 3-serie of C-klasse. Dat zijn auto’s met genoeg ruimte voor het gezin, sportief en kwalitatief absoluut niet teleurstellend maar goed.
@Six trey: Comfort bij Amerikaanse auto’s? Werden/worden ze niet allemaal voor export naar Europa aangepast omdat het zulke zwabberaars zijn?
@Benz..
you gotta love blonde(s) :P

en van dat lijnspel heb je inderdaad gelijk dat is na de jaren 50-60 niet echt meer te vinden geweest bij een amerikaan, maar ik hou van de ruige/ongetemde stijl die je vind bij muslce cars of de hoekige maar toch mooie stijl bij de 60s Impala’s en latere Devilles

Bij amerikaanse wagens heb je dan ook weer nooit problemen maar dat is om dat hun grote motoren die op lage snelheden draaien noot slijten.

De ZR1 is niet echt een super car/exotic te noemen maar eerder een uber mucle car. Chevrolet wilde in de jaren 60 een muscle car die niet te verslaan was door gelijk welke andere mucle car en bouwde daarom de ZL1 en daar hebben ze nu gewoon een opvolger van de ZR1

@Oxymoron
als er 1 ding is waar je bij een amerikaan goed zit is comfort, een motor die op lage toeren draaid, een goede ophanging, zeer zachte zetels,…
ik importeer zelf amerikaanse wagens en het enige dat ik moet veranderen is een remlicht plaatsen en eventueel het achteruit rij licht een witte kap geven inplaats van een rode anders verander ik in 90% van de gevallen niets
Laat GM maar opnieuw beginnen met betere aanpak van zaken. Zoals ze de laatste tijd deden kan gewoon echt niet… Dus ik hoop dat ze veel geleerd hebben.
Dit staat in schril contrast met de onderhandelingen over de eerste twee leningen. Toen ging het resp. ongeveer over 13.6 miljard en 6.4 miljard. Vooral die tweede had heel wat voeten in de aarde. Daarover werd zwaar onderhandeld… Nu is er sprake van wederom 30 miljard…, zonder dat er ook maar een woord in de media ontsnapt is over onderhandelingen. Gaat Obama nu overdadig met geld smijten om GM te redden? (wat niet onlogisch lijkt, want GM is een van de grootste, zoniet de grootste, werkgever in de VS). Als de doorstart in deze chapter eleven mislukt, is dit slecht nieuws voor Detroit en, algemener, voor de hele staat Michigan. Dan krijgen we een toestand zoals in Ijsland…

Voorts merk ik dat er tegenwoordig veel invloed is van Europa in verband met het VS-wagenpark. Tot op heden is de gemiddelde auto (eigenlijk SUV) in de VS te bestempelen als een grote (letterlijk en figuurlijk) zuiplap. In Europa is downsizing, groene technologie en diesel hot. Nu vooral diesel de grote oversteek heeft gemaakt, krijgen de gevestigde waarden (Ford, wijlen GM, Chrysler) het alsmaar benauwder. Volgens mij moet het wagenpark daar dus meer richting Europa afgestemd worden. Allicht een voordeel hierover: Obama wil de vervuiling daaromtrent aanpakken, in tegenstelling tot Bush, die zich daar nooit (bewust?) echt voor engageerde. Nadeel hiérvan is dat er nogal wat technologische vernieuwingen en doorontwikkelingen nodig zullen zijn om dit te bewerkstelligen. En we zitten nu blijkbaar in een crisis. Neerwaartse spiraal, anyone? Technologie… Die wil Obama in de VS zélf produceren en distribueren, om daar de economie toch enigszins terug op de rails te krijgen.? Maar er is nog zoiets als protectionisme… Enfin: de ketting is eindeloos: aan elk voordeel hangt een nadeel, en daaraan hangt dan weer een belangenconflict, en zo gaan we maar door…
hoe gaat het nu verder met de “Europese” Chevrolet-modellen, het oude Deawoo ?

daar lees ik niets over tot nu toe…
@EM ..
denk ook wel dat je dicht bij de waarheid zit ..
en zeker wat betreft BMW met hun 50 % overbodige gamma ..

MB heeft zijn lesje wel geleerd een jaar of 10 geleden ..
hebben ook geen grote smoel meer ..
en zijn ook weer met de basis begonnen/bezig ..
bouwen toch wel een beetje de sjiekste auto,s op dit moment ..

tot de overmoed weer toeslaat natuurlijk ..
Eigen schuld hadden ze zich maar moeten aanpassen. Ik vind wel dat ze mooie autos hebben gemaakt de laatste paar jaar.Zoals de nieuwe camaro.
@Six trey

hmm.. af en toe.. ;)

Ik vind het idd best jammer dat de auto’s van tegenwoordig er zo belabberd uitzien in vergelijking met de 60-70 jaren. Vooral de ”American Muscles” genaamd de Challenger, Charger en de Barracuda kunnen mij zeer bekoren!

De motoren uit met grote cilinderinhoud van de Amerikanen zijn over het algemeen laagtoerig dus gaan ook lang mee.

Ik vind de ZR1 eerder een muscle car dan een exotic ja.

@Lincoln
Je kunt gewoon zeggen dat MB erg goed bezig is!!
Stap 1 is dus genomen. Maar dat zegt niets over wat er nu gaat gebeuren. Het kan nog alle kanten op. Ik ben vooral benieuwd hoe dit zich gaat vertalen in de verkopen. De komende maanden zullen ze nog wel op hun gat liggen, en dan zijn die 30 mrd wel op… Dan moeten de verkopen dus weer genoeg aangetrokken zijn om GM te kunnen ondersteunen, anders zijn ze weer terug bij af…
dus..

50000000000dollar/92.000dikkemannetjes=543.478,26dollar p.p.
maw, als ze dat geld aan die mensen gegeven, dan kunnen daar 92.000 gezinnen zo’n 11 jaar van leven..
http://en.wikipedia.org/wiki/Median_household_income
Ik ga ook faillisement aanvragen.
30 miljard vind ik helemaal niet erg.
Ik dacht trouwens dat de afkorting voor miljard “mld” is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).