Peugeot 5008: nieuw MPV familiehok

Auteur: , 70 Reacties

Is het Peugeot eindelijk weer eens gelukt om een auto te maken die niet oerlelijk is? Het lijkt er wel op. Want ik moet eerlijk zeggen dat deze nieuwe MPV, de 5008, er best redelijk uitziet (zeker voor een Peugeot). Maar wat is de 5008 nou precies?

De 5008 is het antwoord van Peugeot op auto’s zoals de C4 Picasso, Zafira en Scenic. Het is dus een 5- en 7-zits MPV voor het zogenaamde middensegment. We moeten er wel eerlijk bijzeggen dat Peugeot redelijk laat is met het betreden van deze markt. Want het gros van de concurrentie is namelijk al sinds eind jaren ’90/begin 2000 hier actief. Renault (een van pioniers) heeft inmiddels zelfs alweer de derde generatie Scenic gepresenteerd.

Maar de (lelijke) 3008 valt toch ook in dat segment hoor ik je denken. Dat klopt, maar die auto mogen we van Peugeot geen MPV noemen, want dat is namelijk een (lelijke) “crossover”. De 5008 zal leverbaar worden met naar keuze 5 of 7 zitplaatsen in het interieur, maar als ik naar het ongelukkig kijkende kind op de 3e zitrij kijk dan wil je daar volgens mij liever niet zitten.

Qua lengte (4,53 meter) valt de 5008 precies tussen de lange en korte versie van de C4 Picasso in. En nu komt de mooiste zin uit het persbericht: Zijn aerodynamische vormgeving (Cx-waarde 0,29 en Scx-waarde 0,77) doet denken aan een hogesnelheidstrein. Oftewel je eigen TGV.

Onder de motorkap vinden we een bekend palet van PSA-motoren namelijk 2 benzine motoren (1.6VTi 120 pk en 1.6THP 156pk) die beide handgeschakeld zijn. Mensen die liever diesel tanken hebben de keus uit maar liefst 3 verschillende motoren (1.6HDiF 110 pk, 2.0HDiF 150 pk en 163 pk). Alleen het 1.6 dieselblok is met een automaat leverbaar.

Op de IAA in Frankfurt zal het grote publiek voor het eerst met de 5008 kennis kunnen maken en de verkoop zal in de loop van de herfst van 2009 starten.

5008
De nieuwe MPV van Peugeot

Met de 5008 stelt Peugeot een nieuwe compacte MPV voor. Dit model is het antwoord op de vele uiteenlopende eisen die in dit segment gesteld worden.
Zijn excellente wegligging en innoverende technologie geven de 5008 optimale veiligheid en maximaal comfort.
De 5008 heeft sterke ambities om de referentie in dit segment te worden.

Peugeot breidt haar gamma in het M1-segment verder uit.
Na de 308 SW en de in april gelanceerde 3008 Crossover, is de Peugeot 5008 een nieuw aanbod in de zo fel bevochten middenklasse (M1-segment). Deze 5/7-zits MPV met een lengte van 4,53 m en een hoogte van 1, 64 m is een logische aanvulling voor Peugeot die moet zorgen voor een versterking van haar positie op de markt van gezinsauto’s.

Een aerodynamische MPV
De nieuwe 5008 onderscheidt zich door zijn uitgebalanceerd ontwerp. Zijn aerodynamische vormgeving (Cx-waarde 0,29 en Scx-waarde 0,77) doet denken aan een hogesnelheidstrein. De auto heeft een dynamische en elegante uitstraling en maakt een robuuste indruk.

Door het front met ver in de voorschermen doorlopende koplampen, de schuin aflopende motorkap en de ver naar voren geplaatste voorruit lijkt de auto ontworpen om de rijwind te “doorsnijden”.

Zijn vloeiende lijnen maken de 5008 tot een statige en elegante verschijning, wat nog wordt versterkt door de chromen strips op de grille. Het ranke profiel van de auto geeft een indruk van snelheid en beweging en de hoge taille straalt veiligheid uit.

Het enorme glasoppervlak lijkt mede door de grote derde zijruiten rondom de hele auto door te lopen. Dit zorgt voor veel licht in het interieur en een riant uitzicht voor alle inzittenden. De achterpassagiers profiteren bovendien van de lichtinval dat door het grote panoramadak naar binnen komt.

Het profiel van de 5008 wordt gekenmerkt door de elegante belijning aan de bovenzijde van de achterschermen. Een speels maar elegant detail dat de achterzijde van de 5008 accentueert. Ook de achterlichten sluiten perfect aan bij het elegante design van deze auto. Ze geven de auto een eerlijke, robuuste maar ook een statige uitstraling.

De grote achterklep maakt de bagageruimte bijzonder toegankelijk, een belangrijke eigenschap voor een echte gezinsauto.

Binnenin draait alles om rijplezier
De cockpit van de 5008 is onmiskenbaar origineel. De hoge zitpositie, kenmerkend voor dit soort auto’s, zorgt voor een riant zicht en geeft de bestuurder een gevoel van veiligheid. De zit achter het stuur is bijzonder comfortabel, niet alleen door de kwaliteit van de stoelen maar ook door de verticale stand van het stuur, net als bij de 308. De bestuurder is één met de auto en heerst over de weg.

Vooruitstrevende technologie zoals een head-up display, de kwaliteit van de materialen en de perfecte afwerking dragen bij aan het ware genieten onder het rijden en benadrukken de aandacht die aan elk detail is besteed.

Het dashboard is naar de bestuurder gericht en loopt vloeiend over in de centrale console. Dit deel van het dashboard sluit harmonieus aan op het lijnenspel van de carrosserie en geeft een gevoel van ruimte.

Een licht en ruim interieur
De grote voorruit (1,70 m²) loopt over in een bijna even groot glazen dak (1,69 m²). Dat zorgt voor veel licht in het interieur en een riant zicht voor de inzittenden. Als we de zijruiten, de achterste zijruiten en de achterruit erbij optellen, komt het totale glasoppervlak uit op maar liefst 5,77 m²!

De 5008 heeft een zeer ruim interieur. Zo is de breedte op ellebooghoogte 1.476 mm vóór en 1.520 mm op de 2e zitrij met drie even grote stoelen. Op de 3e zitrij die plaats biedt aan 2 volwassenen is de breedte 1.341 mm. Ook de beenruimte is royaal, net als de hoogte in het interieur. Ruimte volop voor alles en iedereen.

De rugleuningen van de stoelen op de 2e zitrij kunnen in twee verschillende standen gezet worden en de stoelen kunnen over een afstand van 130 mm in lengterichting worden verschoven. Erg handig als er wat meer bagage mee moet. Tevens kan hiermee extra beenruimte voor de achterste passagiers gecreëerd worden.

Variabele indeling
Het interieur van de 5008 biedt talloze oplossingen voor de meest uiteenlopende vervoerswensen.

De stoelen op de 2e zitrij zijn alle drie even breed, kunnen naar voren en naar achteren geschoven worden en hebben verstelbare rugleuningen voor een maximaal comfort. Ze kunnen afzonderlijk in de vloer weg geklapt worden waardoor een volmaakt vlakke laadvloer ontstaat. Als de rugleuning van de passagiersstoel voorin ook nog neergeklapt wordt, is er een beschikbare lengte maar liefst 2,76 m van de achterklep tot aan het dashboard.

De stoelen op de 2e zitrij zijn op te klappen zodat ook de 3e zitrij goed bereikbaar is. In een handomdraai gaat de zitting omhoog en de rugleuning naar voren om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Ook de beide stoelen op de achterste zitrij kunnen onafhankelijk van elkaar in de vloer weg geklapt worden.

Enorme bagageruimte
De bagageruimte van de 5008 is door zijn rechthoekige vormen volledig te benutten. Afhankelijk van de stand van de stoelen op de 2e zitrij heeft het compartiment een inhoud van 758 l tot 823 l (579 tot 678 dm3 volgens VDA 210) onder de hoedenplank (stoelen 3e zitrij weggeklapt). Daarmee is de 5008 een koploper in zijn klasse. De inhoud bedraagt 1.247 l tot aan het dak en dit loopt op tot maar liefst 2.506 l als de stoelen op de 2e rij ook nog worden weg geklapt.

Met name gezinnen hebben behoefte aan veel bergruimte, vooral op lange vakantiereizen. Daarom zijn er vele slimme opbergmogelijkheden verspreid over het hele interieur.

Grote bergvakken in de voorportieren, een dashboardkastje, een bergvak onder het stuur en een gekoeld vak in centrale console met een inhoud van 10,5 l. Groot genoeg voor 2 halve-literflessen. Afhankelijk van de uitrusting is hier ook een aansluiting (Jack of USB) aanwezig voor het aansluiten van een externe geluidsdrager (CD/MP3-speler).

Ook achterin is volop bergruimte, in de vloer en aan de onderzijde van de portieren.
Verder zijn er vakjes voor kleine spulletjes onder handbereik van bestuurder en passagiers, ook die op de achterste zitrij.

Ten slotte is er, in de indeling met 5 zitplaatsen, nog een bergvak met een inhoud van 60 liter onder de vloer van de bagageruimte. Dit bewijst nog eens dat werkelijk iedere ruimte benut is om de auto zo praktisch en veelzijdig mogelijk te maken.

Comfort voor alle inzittenden
Naast het ruime en praktische interieur bieden de stoelen in de 5008 een geweldig comfort. Ook de passagiers op de 3e zitrij komen niets tekort ten opzichte van de overige inzittenden. Ook zij beschikken over speciale bergvakken en zonnegordijnen voor de grote zijruiten (net als op de 2e zitrij).

Bij een eventuele aanrijding is iedereen goed beschermd door de window-airbags die tot aan de achterzijde van de auto reiken.

Door een goede isolatie van het interieur kunnen de passagiers vóór en achterin zonder enige stemverheffing een gesprek voeren.

De slimme combinatie van 3 + 2 stoelen achterin geeft de passagiers op de 3e zitrij een onbelemmerd zicht naar voren, hetgeen nog eens benadrukt dat we het hier over volwaardige zitplaatsen hebben en niet over noodzitjes.

Voor nog meer comfort zorgen de ventilatieroosters in de stijlen. De passagiers op de 2e zitrij kunnen zelf de aanjagersnelheid instellen. Zo heerst er altijd een aangenaam klimaat in de hele auto.

Multimedia achterin
De nieuwe 5008 is leverbaar met een geïntegreerd multimediasysteem voor de passagiers op zitrij 2. Zo worden lange reizen nog leuker.
Dit geavanceerde systeem bestaat uit twee 7’’ kleurenschermen die in de voorste hoofdsteunen zijn ingebouwd, een console waarop draagbare audio-/ videoapparatuur aangesloten kan worden en twee draadloze koptelefoons. Een extra koptelefoon is als accessoire leverbaar. De draadloze (Bluetooth) technologie staat garant voor een perfecte geluidsweergave.

Het systeem biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd twee verschillende video’s op de beide schermen af te spelen. Zo kunnen de achterpassagiers samen naar een film op beide schermen kijken of individueel iets anders doen. Terwijl de één een spelletje doet, kan de ander naar een film kijken, videoclips afspelen enz.

Geavanceerde technologie zorgt voor maximale veiligheid
De 5008 zet ook op het gebied van veiligheid en rijcomfort nieuwe normen in deze klasse.

Head-up display rechtstreeks overgenomen uit de cockpit van een straaljager! De belangrijkste informatie over het rijden (snelheid, ingestelde kruissnelheid, Distance Alert) wordt in het zicht van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd. Het is net alsof deze informatie boven de motorkap “zweeft” en de bestuurder kan de gegevens lezen zonder zijn ogen van de weg te nemen. Deze innoverende technologie zorgt voor extra veiligheid en voor meer comfort.

Distance Alert is een systeem dat de bestuurder helpt om voldoende afstand te houden. Een radar achter de voorbumper meet de afstand tot de voorganger en stuurt deze info naar het head-up display. De tijd die verstrijkt tussen de beide auto’s is op het dashboard in te stellen van 0,9 s tot 2,5 s en de bestuurder wordt gewaarschuwd als hij te dicht op zijn voorganger zit. Het systeem waarschuwt maar grijpt zelf niet in, dat blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Opnieuw een noviteit in dit segment dat zorgt voor extra veiligheid in aanvulling op de cruise control/snelheidsbegrenzer.

Grip Control is een intelligente antislipregeling. Het gaat om een verbeterde versie van het al bekende ASR (Anti Slip Regeling) waardoor de bestuurder nog meer grip heeft bij het wegrijden op sneeuw en ijs. Het systeem grijpt helemaal automatisch in en wordt geleverd met 16’’ M+S-banden (Mud&Snow).

Windowairbags over 3 zitrijen De airbags worden in combinatie met de zijairbags door één enkele generator geactiveerd en bieden maximale bescherming bij een aanrijding van opzij. De windowairbags reiken van voor tot achter, iedereen is veilig!

Standaard ESP, 6 airbags, elektrische parkeerrem met Hill Start Assist, waarschuwing voor eventueel vergeten veiligheidsgordels op alle zitplaatsen, bandenspanningcontrole enz.: de 5008 zit boordevol voorzieningen die zorgen voor meer veiligheid, meer comfort en meer rijplezier.

Een uitzonderlijk weggedrag en een optimaal comfort.
De 5008 heeft duidelijke ambities om de referentie te worden in het middenklasse MPV-segment als het gaat om wegligging, rijeigenschappen en veercomfort.

Voor wat betreft het onderstel van de 5008 kan het merk met de Leeuw een beroep doen op de enorme kennis en ervaring die het in de afgelopen decennia heeft opgedaan. In combinatie met de hoge carrosseriestijfheid (0,69 mrad) zorgt dit voor een voorbeeldig weggedrag en een stille en trillingsvrije auto.

De voortrein is overgenomen van de 308 en bestaat uit McPherson veerpoten die zijn verbonden met een stabilisatorstang.
De achtertrein met een flexibele traverse is afkomstig van platform 2 van de groep en werd speciaal aangepast aan de grootte van dit model.

Dankzij de inspanningen van de ingenieurs heeft de 5008 een veilige en betrouwbare wegligging, iets wat tot dusver alleen aan sedans voorbehouden leek.
De auto staat op banden met een lage rolweerstand in 16’’ of 17’’. Op een aantal versies zijn 18’’ velgen als extra te bestellen.

Een krachtig remsysteem (schijven met een diameter van 302 mm voor de sterkste versies) zorgt dat de auto ook altijd weer snel en veilig tot stilstand kan komen waarbij de bestuurder de auto volledig onder controle houdt.

Een breed aanbod aan milieuvriendelijke motoren
Bij de introductie van de 5008 is er keuze uit 6 verschillende aandrijfunits. Allemaal zuinige en krachtige motoren die prima passen bij het dynamische karakter van deze MPV. Met opvallende prestaties, een gunstig verbruik en een lage CO2-uitstoot zorgen ze stuk voor stuk voor veel rijplezier.

Benzine:
• 1.6VTi 120pk met handgeschakelde 5bak, Euro 5 – 7,3 l/100 km en 169 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 1.6THP 156pk met handgeschakelde 6bak, Euro 5 – 7,1 l/100 km en 167 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik

Diesel:
• 1.6HDiF 110 pk met handgeschakelde 6bak – 5,4 l/100 km en 143g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 1.6HDiF 110 pk met electronische geregelde 6bak – 5,2 l/100 km en 135 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 2.0HDiF 150 pk met handgeschakelde 6bak, Euro 5 – 5,8 l/100 km en 151 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
• 2.0HDiF 163 pk met automatische 6bak, Euro 5 – 6,8 l/100 km en 178 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik

Cijfers zijn nog niet gehomologeerd.

De modernste hulpsystemen
De 5008 is erg gemakkelijk in het dagelijkse gebruik door de tal van nuttige systemen zoals een parkeerhulp vóór en achter of een parkeerplaatsassistent.

Deze laatste meet aan de hand van de signalen van een tweetal sensoren in de zijkant van de voorbumper of een bepaalde parkeerplaats groot genoeg is om in te parkeren en schat in hoe moeilijk dat is.

Peugeot Connect: de modernste audio- en navigatieapparatuur
Het datacommunicatieprogramma Connect is er bij de 5008 in de volgende uitvoeringen:

Peugeot Connect Sound
De Connect Sound is een autoradio met CD/MP3-speler en een Jack-plug in de armleuning om een digitale mediaspeler op aan te sluiten.

Er zijn twee radio/navigatiesystemen leverbaar:

Peugeot Connect Nav : navigatie en handsfree-set binnen handbereik
Dit vormt een sterk concurrerend alternatief in de wereld van mobiele navigatie- systemen. Hij past niet alleen perfect binnen de stijl en de functies (bediening via de stuurkolom) van de auto, maar is ook zeer goed beveiligd tegen diefstal en beschikt over heel wat voordelen:
– een groot 7’’ display (beeldverh. 16/9, resolutie 480 x 234 pixels) met mogelijkheid tot 3D-weergave.
– kaartmateriaal van Europa dat is opgeslagen op een SD-card van 4 Gb, zodat de CD-speler beschikbaar blijft voor de audiofunctie.
– een CD-speler op het dashboardpaneel, geschikt voor MP3 en WMA.
– een autoradio met driedubbele tuner en twee antennes voor optimale ontvangst van radiofrequenties en RDS-TMC verkeersinformatie (ViaMichelin in Frankrijk, TraficMaster in het Verenigd Koninkrijk).
– een functie die op basis van deze verkeersinformatie omleidingen aangeeft zodra het systeem een ongeval op het huidige traject constateert.
– detectie van vaste radarposten.
– een Bluetooth®-verbinding voor handsfree telefoneren als de gebruiker beschikt over een telefoon met deze functie.
– een Jack-plug in de middenconsole waarop alle soorten losse digitale audio-apparatuur kunnen worden aangesloten.

Peugeot Connect 3D Nav: een exclusief multimediasysteem
Connect Com is voorzien van de meest geavanceerde technische snufjes en behoort daarmee tot de exclusieve multimediasystemen van het merk. Het systeem komt tegemoet aan de verwachtingen van moderne veeleisende klanten die op zoek zijn naar hightech en maximale communicatiemogelijkheden.

Het bestaat uit:
– een groot 7’’ scherm met hoge resolutie (beeldverh. 16/9, 800 x 480 pixels) met 3D kaartmateriaal van Europa (reliëf, gebouwen en monumenten van de grootste Europese steden, etc.) op de harde schijf van 40 Gb.
– een autoradio met driedubbele tuner en twee antennes voor optimale ontvangst van radiofrequenties en RDS-TMC verkeersinformatie die gekoppeld zijn aan een functie die omleidingen aangeeft in geval van een ongeval op het huidige traject.
– detectie van vaste radarposten.
– een DVD-/CD-/MP3- en WMA-speler,
– een GSM-module waarin de gebruiker zijn SIM-kaart kan stoppen om toegang te krijgen tot verschillende diensten en om handsfree te kunnen bellen,
– een Jukebox-functie, waarmee de gebruiker zijn favoriete muziek kan kopiëren naar de harde schijf van 10 Gb die hij tot zijn beschikking heeft (tot 180 uur muziek)
een SD-kaartlezer op het dashboard om audiobestanden af te spelen (MP3 en WMA).
– een USB-aansluiting in de armleuning van de auto om alle soorten digitale muziekapparatuur op aan te sluiten,
– extra RCA-aansluitingen in het dashboardkastje voor audio/video.

Het JBL™ hifi-systeem
Met de optie “pack JBL™” wordt een hifi-geluid “op maat” mogelijk met elk van de drie voorgaande Connect-systemen. Het bestaat uit:
– een digitale versterker van 240 Watt,
– een subwoofer die zich op een ideale plaats (zowel voor de akoestiek als voor de laadruimte die overblijft) onder de vloerplaat van de bagageruimte bevindt,
– 2 hifi-woofers (Ø 165 mm) in de voorportieren,
– 2 hifi-tweeters in het dashboard,
– 2 coaxiale luidsprekers (hifi Ø 130 mm) in de achterportieren.

5008 een logische naam in de traditie van Peugeot
Het cijfer 5 van de 5008 herinnert aan de grote en ruime gezinsauto’s van het merk., en de dubbele nul staat voor modellen met een hoge architectuur en zitpositie, als uitbreiding op het klassieke Peugeot-gamma.
De 8 geeft aan tot welke generatie dit nieuwe model behoort.

Officiële presentatie op de IAA te Frankfurt
De Peugeot 5008 zal op de komende IAA in Frankfurt zijn debuut beleven en de verkoop zal in de loop van de herfst van 2009 starten.



70 reacties

PSA gaat gewoon eigen modellen klonen, WTF!!!

gewoon een C4 picasso met peugeot logo
Lijkt van de zijkant net een C4 Picasso! Nee, ik vind het niks. Al is hij minder lelijk dan de 3008..
het ziet er wel goed uit beter dan dat 30000000008 geval
Heb momenteel de 3008 hier op de oprit staan voor een weekje testwerk en ik moet zeggen, hoe langer hij hier staat, hoe mooier ik hem ga vinden. De snuit is iets te druk ogend, maar de achterlichten en het lijnenspel vallen reuze mee. Het interieur daarentegen is prachtig. En de wagen zit vol leuke gadgets en is prima afgewerkt. Hij rijdt ook fantastisch goed.

Dan vind ik persoonlijk de 3008 stukken mooier dan deze 5008 op het eerste zicht lijkt.
Ik vraag me wel af hoe Peugeot binnenkort nog hun modelnamen op orde gaan kunnen houden…
@ TSI

Dit doen ze al jaren! Peugeot Partner is gewoon precies dezelfde auto als een Citroen Berlingo en alle andere modellen zijn gewoon dezelfde auto maar dan met een ander uiterlijk..
auto is btw wel aardig, maar ben er niet kapot van…
@TSI

Dat noemen ze badge marketing.
Iets waaraan GM kapot is gegaan. (veel merken geen onderscheidende karakters)
Mooi joh…
Geef mij maar een C4 Picasso. En hadden die kinderen op de foto niet wat vrolijker kunnen kijken? Ze waren natuurlijk chagrijnig dat papa zo’n saaie auto had gekocht. :-)
Dit is de definitieve doodsteek voor de 3008. Iedere dumbo die zonodig een Peugeot busje wil en dacht: dan maar de 3008, die bieden ze tenminste aan, zal nu wachten op dit hok. Het ziet er precies zo uit als alle andere windvangers van de concurrentie en niet meer voorzien van de horror-look die nieuwe Peugeot’s kenmerkt. Ik zeg: in 2011 gaat de 3008 uit productie.
Citroen AX 1.1 First
:S Dussss….Zoals TSI al schreef: de C4 Picasso gekloond…Maar dan wel slecht, deze Peugeot is echt stukken lelijker dan de Citroën!
Sterker nog, het is gewoon een Citroën!
Hij lijkt inderdaad op een Citroën. Maar voor de rest toch niet slecht (heb ik het hier nu over de C4 picasso of de 5008 …)
Eindelijk een beetje fatsoenlijke vormgeving, wie nu nog een 3008 koopt moet opgenomen worden. Ja ook Clocker!
vind die zijkant wel heel erg citroen picasso, maar wel mooier maar helaas is die achterkant dan weer zo lelijk, zucht..
wel leuk, maar hoe spreek je dit uit?

vijfduizendenacht? vijf nul nul acht?
@ mobilitydesign: Merci ze…
Kzeg gewoon dat hij best te pruimen is, vooral de achterkant valt goed mee (achterlichten zeker in het donker). Ik heb hem niet gekocht en ben dat ook niet van plan. Vader moet er enkel les over geven en krijgt daarom ééntje mee voor een weekje testwerk.
@ Clocker

Okay okay als je hem niet koopt roep ik die wagen met de mannen in witte pakken wel weer terug.

ps alles wat hier gezegd wordt, zeker door mij met een ;) nemen.
@autoblog: jullie vergeten er ook nog bij te vermelden dat dit waarschijnlijk de vervanger van de 807 moet worden, aangezien er naar monovolumes van dat formaat amper nog vraag is en de 807 quasi fin de carrière. Renault heeft een nieuwe Espace zoals we hem nu kennen ook in de koelkast gestoken en hoopt die klanten met de Grand Scenic te lokken.

Voor een pug en dan nog eentje van dat formaat is het ontwerpt wel behoorlijk deftig ja.
-edit: check!-
net zo lelijk als alle franse auto’s bijelkaar
hij lijkt wel heel erg op de c4 picasso of ben ik de enige die dat ziet??
Wat dacht je van de oude 307 SW… Die was ook met zeven zitplaatsen te koop, dus een goede concurrent voor de zafira, scenic, C4 picasso…
Als ik het persbericht lees staan er bij de diesels 3 leverbare versnellingsbakken. Een hangeschakelde 6 bak… een automatische 6 bak… dat snap ik allemaal nog… maar dan: een electronisch geregelde 6 bak… wat is dat nou weer? …een handbak? …een automaat? …een handbak met eco/sport stand? ….mmm vreemd…

Verder wel een hele mooie auto. Zeker veel mooier als de 3008… ondanks de positieve input van Clocker over deze auto…
Oftewel een 2-tronic (tip-tronic?)systeem freewarefreak… Automaat maar toch zuinig.
@apos, badge engineering bedoel je denk ik ;)

@DrWho, gelukkig heb jij het nu al gezegd.

@alle vergelijkingsmongolen, vergelijk de afgemetingen van de 5008 en de C4 Picasso en Grand C4 Picasso maar eens met elkaar en je zal zien dat ze toch wel degelijk anders zijn. Onderhuids zal er best het een en ander overeen komen, maar echt zichtbaar is het niet volgens mij.

Lengte
4,47 C4 Picasso
4,53 5008
4,59 Grand C4 Picasso

Hoogte
1,68 C4 Picasso
1,64 5008
1,66 Grand C4 Picasso

Alleen de wielbasis is gelijk, maar dat is niet zo vreemd aangezien de 5007 en beide Picasso’s op hetzelfde onderstel staan. Maar dat is bij wel meer Peugeot/Citroen modellen het geval.

http://static.autoblog.nl/images/wp2009/Citroen%20C4%20Picasso%20zijkant.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2009/Peugeot%205008%20zijkant.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2009/Citroen%20Grand%20C4%20Picasso%20zijkant.jpg

Volgens mij zien jullie echt dingen zie er niet zijn…
@Robbie: De 5008 kan je wel degelijk een Grand C4 Picasso in een andere jas noemen. Redelijk veel styling elementen komen overeen, wat je toch vrij goed kan zien in je vergelijkingsplaatjes van de zijkanten die je net postte. Die paar centimeters lengte zitten hem waarschijnlijk puur in een bumpertje/dakreling oid. Bovenal, toen ik net een foto zag van alleen al de kofferbak schoot mij meteen de Picasso te binnen, de kofferbak daarvan is exact hetzelfde. Verder zie ik nog meer gelijkenissen aan de Picasso in het interieur. Dus ik denk dat het wel degelijk een Grand C4 Picasso in een andere jas is.
@ Mattie,

dat snap ik, dat is ook niet ongewoon in de bedrijfautowereld.

als je alleen al kijkt naar de opel vivaro en de renault trafic en nog zo’n nissan bus.

maar toch, het is wel slap. alleen wel slim in het oogpunt op kostenbesparingen.

@ RoT en Robbie.

als je idd de laatste 2 foto’s ziet dan is het wel erg duidelijk. en ben ik het helemaal met RoT eens. dus ik denk dat Robbie de ‘dingen’ niet helemaal ziet zoals ze zijn.
Kon slechter!
wat is die Scx-waarde??? daar heb ik echt nog nooit van gehoord
Mooie wagen, mooi luxe afgewerkt (voor zover je dat op een plaatje kan zien tenminste, en de afgebeelde wagen zal vast het instapmodel niet zijn) al zie ik het ervan komen dat je meer betaald voor een kleinere auto dan de C4 Grand Picasso.

Alleen blijf ik het bezopen vinden dat zo’n giga glasdak niet open kan. Wie verzint zoiets? De techniek is er (zie Renault Scenic, zelfs de Panda kun je met zo’n giga schuifdak krijgen), dus waarom dat bij PSA niet kan is mij een raadsel.

Vroeger, en dan heb ik het over de jaren ’70/’80, kon je bijna geen Peugeot kopen zonder schuifdak. Als je tegenwoordig een Peugeot wil met schuifdak dan moet je een instapmodelletje kopen en dan een aftermarket gevalletje laten monteren.
@ROT en TSI: Badge engineering is het geval als twee modellen exact hetzelfde zijn, op de badges na (en misschien een andere grille en bumper). Zie Mitsubishi Outlander / Citroen C-Crosser / Peugeot 4007. Of Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107. Niks nieuws onder de zon, kijk maar eens naar de Citroen LNA en de Peugeot 104 3-deurs.

Als je dat vergelijkt, dan zitten er een hoop verschillen tussen de C4 Picasso en deze 5008. Zo staan alle ruitstijlen onder een andere hoek; dat kan alleen als je een volledig nieuw carrosserie-ontwerp maakt. Dat ze op elkaar lijken is logisch; de basis is hetzelfde dus zit het ontwerpteam aan een aantal punten vast.

Mensen die vallen over het feit dat PSA deze auto bouwt op basis van de Picasso moeten even wakker worden. Peugeot en Citroen modellen zijn al zo’n 40 jaar op elkaar gebaseerd.

Ik zou zeggen, zet er nou ook eens een Renault Scenic, VW Touran en nog een paar van dat soort busjes bij. Je zult zien dat ze van opzij allemaal op elkaar lijken.
@ robbie: dat was ook mijn 1e gedachte, Citroën C4 picasso
Het is al een heel knappe verkoper die een 3008 weet te verkopen maar als deze er naast staat in de showroom moet het wel een werkelijk briljante verkoper zijn om nog een 3008 te verkopen. Als het prijsverschil niet enorm is kunnen ze die 3008 gewoon van de markt halen.
met zoin ding wil je toch niet hand schakelen :S
Néé, dit is echt schande voor de C4 Picasso! Dit is vrijwel geheel een kopie van de C4 Grand Picasso. Niet dat het een ontzettend lelijke auto is, maar hij haalt de C4 wel naar beneden. Ik snap ook niet waar Peugeot met die nieuwe voorkant (die ook terug te zien is bij de 3008) heen wil, het ziet er namelijk niet echt mooi uit.

En dan misschien wel het grootste probleem aan de 5008: de naam! Er bestaat niet eens een 508 (alleen als concept), dus waar hoort deze auto thuis?? Het zou eerder de 3008 moeten zijn, aangezien het een concurrent is van het C4 segment (308 segment van Peugeot). Of misschien nog een 4008, maar het is sowieso géén 5008! Ik snap Peugeot echt niet meer… :( Ik denk dat Citroën zich maar moet gaan afsplitsen, want hierdoor gaat het imago van Citroën alleen maar achteruit!
@ robbie, juist door bericht (met van die handige fotootje, bedankt trouwens :) ) bevestig juíst dat de Grand Picasso en 5008 héél erg op elkaar lijken! ;)
Yep, dit valt wel mee. De muil en lichten zijn deze keer niet zo astronomisch groot. De nieuwe Peugeotinterieurs mogen er wel zijn hoor, dat wil ik eens in het echt inspecteren. Ben wel niet wild van de achterste stijl, beetje zéér rechtaf en moeten die achterlichten nu echt doorlopen in de flanken?

Overigens zie ik toch ook een algemene overeenkomstige lijn met de C4 Picasso hoor, dan zie je zeker in de neus. En ik zie ook wel gelijkenissen met een TGV-neus, zeer plat en ononderbroken stijgend.
Ojah, apart. Nog net niet heel lelijk, gewoon apart.
Och, Peugeot – Citroen keert terug naar zijn roots, Citroen voor de meer vooruitstrevende cliëntele, Peugeot voor de meer behoudende; als ze maar verkopen !
By Peugeot verklooten ze een hele mooie auto tot een lelijk gedrocht, bah!! En trouwens.

@VivelaFRANCE: helemaal gelijk!!!

@VivelaFRANCE: helemaal gelijk!!! :D
ut is in ieder geval beter dan die 3008
Leuk van Renault afgekeken met de Scenic!
Dat R8 dashbord is dan wel weer mooi
Mooie wagen.
Interieur ziet er prachtig uit.
Het wordt eens te meer duidelijk dat waar Citroën de weg omhoog is ingeslagen qua design en innovatie, Peugeot maar wat loopt aan te rommelen!

207 is nog mooi te noemen, al was de 206 mooier, 107 is al de lelijkste van de drieling, 308 is lelijk, 4007 lelijkste van de drieling, 3008 afzichtelijk, 1007 een mal vierkant hokje, en dan deze 5008 die ook de lelijkste is in zijn categorie….
heeft erg veel peugeot invloeden.. ahum, alleen het logo dan..
Zelfs gephotoshopte kinderen + labrador passen erin… wat wil een mens nog meer? ;)
@ citrofan

Aan de verkoopscijfers te zien is de 308 niet zo lelijk want hij gaat als zoete broodjes over de toonbank.
“Is het Peugeot eindelijk weer eens gelukt om een auto te maken die niet oerlelijk is?”
Nee niet oerlelijk, maar wel lelijk. Sorry hoor maar een MPV kan je er ook best aardig uit laten zien, maar dat snappen ze bij Peugeot al jaren niet meer hoe je redelijk tot mooi uitziende auto’s moet maken.
Niet óerlelijk nee… Maar zoals Kyanite al zij: wel lelijk.

Het dashboard doet me trouwens sterk aan de R8 denken en de achterlichten aan de C6.
Hij is niet heel lelijk, want hij lijkt tenslotte op de Grand C4 Picasso. Maar de aapassingen die ze hebben gedaan beoordeel ik niet allemaal als positief. Doe mij bijvoorbeeld de lange, sierlijke achterlichten van de C4 Picasso maar. Goed, ze moesten toch ergens verschil in aanbrengen. Peugeot heeft het goed bekeken: We nemen de marktleider en zorgen dat we daar veel van overnemen. Waar ik wél erg positief over ben, is het interieur. Peugeot gaat echt super wat interieurs betreft. Daarvan mag wel eens het een en ander overstralen op Citroën, als ‘betaling’ voor het overnemen van de Grand C4 Picasso bijvoorbeeld… :roll:

@ robbie; Ik zal je één ding zeggen: Een autoleek gaat de 5008 en Grand C4 Picasso níet uit elkaar kunnen houden. ‘Nuff said.
Trouwens. Die lange voorruit, die was toch zo specifiek C4 Picasso? Nee, het is succesvol, dus Peugeot neemt het gewoon over… :roll:

http://www.citroencarlease.com/wp-content/uploads/2008/05/c4_picasso_mountain_top.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2009/Peugeot%205008%201.jpg
Ik ben de modale gezinsman en ik vind deze auto geweldig en samen met de 3008 heeft peugeot hier een klasse auto neergezet.

Als ik de mogelijkheid had zou ik hem kopen en de gevestigde Opel safira shit en volkswagen touran ellende lekker laten staan…………
Nog een toevoeging: Ik dacht dat er een verdeling was tussen Peugeot en Citroën: Citroën doet de meeste MPV’s, Peugeot de meeste breaks. Als het verbreken van deze onuitgesproken afspraak inhoudt dat Citroën nog met een (C3 en) C4 break komt, dan juich ik het weer toe!

@ demoder; Al eens aan een C4 Picasso gedacht? Is toch bijna hetzelfde…
Ja ze lijken sterk op elkaar maar dit is Geen BadgeEngineering.

Bij badge-engineering wordt nooit, maar dan ook nooit aan de deuren geraakt, want die zijn zowat het duurste van de carrosserie (door alle veiligheidsmeuk die er in zit geramd). Ook het dak is niet gemakkelijk aan te passen (omdat dat grotendeels door de vorm van de deuren is bepaald)

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/04/mitsubishi-outlander-gt-concept-_04.jpg

http://foto.autozone.be/fotoseurotax/450/citroen-c-crosser-diesel-5727.jpg

http://www.autospies.com/images/users/speedspies/Toyota-Aygo-Platinum-1%5B1%5D.jpg
Hier kun je wel zien dat Toyota zichzelf wat creativiteit heeft gegund, door een iets gewijzigde achterdeur, maar de voorste is hetzelfde gebleven en de daklijn ook. De wijziging betreft ook alleen plaatwerk, de achterliggende structuur is hetzelfde.
http://www.goodcleantech.com/1166520416_peugeot_107.jpg


Bij de 5008 en C4 Picachu zijn de deuren niet hetzelfde dus het is een compleet nieuwe, doch op bestaande basis en met vrij veel gelijkenissen, auto.
plastice busjes :D
Hmmmmmmmmm…
Moeilijke keus.
Mooi of lelijk?
Nou, in ieder geval niet mooi.
Omdat ie toch nog te veel lijkt op de (lelijke ;) ) 3008.
Maar toch ook niet heel erg lelijk.
Niet heeeeel heeeeel heeeeel erg lelijk.
Als ik echt moet kiezen: lelijk.
@Esprit_de_Flandre, jij ziet het tenminste! Al het glas is anders, de deuren zijn anders het dashboard is anders. Geen enkel stuk plaatwerk is volgens mij te verwisselen. En dat zegt al genoeg.

Met de beste wil van de wereld kan ik de 5008 & C4 Picasso niet omschrijven als Badge Engineering. Natuurlijk delen ze een technische basis, maar dat is niet zo vreemd aangezien beide merken tot hetzelfde concern behoren.

http://www.autoblog.nl/gallery/Peugeot/5008/Peugeot_5008_05.JPG

http://www.autoweek.nl/images/800/9/5b7f31cdb5d83eaee220a3a3ba44e599.jpg

PS Als mensen van mening zijn dat de 5008 een kopie is van de C4 Picasso dan is de A3 ook een kopie van een Golf.
Nog mooier dan de 3008.
Dit is een bestseller in wording.
niet iedereen is van mening dat de 3008 oerlelijk is. Hij is apart maar toch best stoer en degelijk qua ontwerp
Welke idioot heeft ooit die klokkenwinkel in het midden bedacht, wat een waardeloze oplossing. Dan liever de peugeot. En die aircoknopjes van de C4 zijn ook al niet handig. Aan de buitenkant wint hij dik van de peut, maar als je er ook nog mee moet rijden: peugeot.
Trouwens, 150 en 163 pk voor de 2.0 hdi, komen die ook in de c4???
Het lijkt me nog al logisch dat ze wat op elkaar lijken ze zitten samen in PSA.
@ Citrofan. Je zegt wel dat peugeot steeds de lelijkste van de 3 is maar je probeert gewoon citroën wat te beschermen.
En kijk dat de helft van jullie nou duitse auto’s gaat rijden en denkt dat ze opvallen hmmm daar kunnen wij niks aan doen.
Franse auto’s zijn gewoon veel mooier en hebben charme nou vind ik renault wel soms een beetje tegen vallen.
waarom altijd een negatieve ondertoon in het begin van dit bericht als het over een peug gaat, ik rijd al 20 jaar een peug nu een 307SW en ja hij mocht iets meer Pk hebben maar dat is dan ook het enige commentaar.
Mij lijkt de 5008 een super mooie en praktische auto en ja als we een critische noot moeten plaatsen is het over de achterkant van de 308SW.
Goed of slecht, mooi of lelijk… Na de 306 (90 kw), 2x 307 (90kw), 1 maal 407 (100kw automaat) en nu 807 (2.2HDI 125kw) ben ik blij dat MIJN merk met een fraaie 7 zits gezinsauto komt met in elk geval 163 pk in combi met een automaat waar je ook nog een stevige caravan achter kan hangen. Als het is wat ik denk wordt dit de volgende en dan full opties op 18 inch.
Biturbo ik deel je mening! Ik heb mijn 6e peugeot actueel (405, 306, 406, 3x407sw) en ik ben super tevreden over het leeuwtje…en vind het zeker geen lelijke auto’s zoals hier anderen beweren…voor mij heeft peugeot bij de mooiste en sportiefste designs op de markt…en ze rijden ‘pakken’ beter dan vele (duurdere) duitsers …ik zou mijn 407 niet willen ruilen voor een 520….en de 5008 staat op het lijstje voor volgend jaar. ;-)
Het peus bashen is dus blijkbaar weer begonnen. Gelukkig zijn er ook mensen die voor zichzelf nadenken. Ik moet toegeven dat ik de (0)08 serie tot nu toe niet erg mooi vond. Maar de interieur ontwerpen van Peugeot zijn wel stukken beter geworden, hetzelfde geldt voor de afwerking. Over het exterieur valt te twisten, al moet ik zeggen dat ik de 3008 in real life wel best aardig vind om naar te kijken, ondanks ik hem op de foto’s wel lelijk vond. (iets dat niet gold voor de 308sw…). Deze 5008 vind ik persoonlijk een mooie kar, die wat meer ‘klasse’ uitstraalt dan de c4 of scenic. Op de foto’s lijkt de kwaliteit (gelukkig) beter te zijn dan van de C4 en scenic, maar foto’s zeggen natuurlijk nog niet alles. Ik ben benieuwd wie er na de introductie nog zo negatief zijn over deze auto.
Ik heb nu een tijdje deze auto, hij rijdt fantastisch. Hiervoor had ik een renault Scenic, die reed goed en een volkswagen Touran, die was de minste.

De peugeot rijdt rustig en heel ontspannen, ik heb een 2.0 diesel motor.

Het uiterlijk vind ik minder belangrijk, maar als iemand hem lelijk vindt, vind ik dat prima (net zo goed overigens als iemand hem mooi vindt).
Veeeel mooier als de C4 picasso.
Meer chroom, mooier afgewerkt en ziet er strakker uit.
C4 is zo rond.

Achterlicht is ook mooi, en in het zwart ziet hij er het beste uit.

Ben geen fan van Peugeot, maar met deze auto maken ze veel goed. Vooral de grille is erg mooi
ik ga zo een nieuwe peugeot kiezen en het zal een 5008 zijn!
citroen is altijd al de goedkopere en dus ook minder mooi/degelijk afgewerkte tak van PSA. kijk naar bovenstaande foto’s vd dashboards en je ziet genoeg….

ik dacht eerst een 3008 te kiezen, wegens heel mooie afwerking binnenin en heel mooie ‘kont’, maar toen ik de 5008 zag bollen en de gevuldere ‘muil’ zag, en voor de zelfde prijs meer ruimte kan kiezen (mits iets minder mooie kont) ga ik voor de 5008.

op naar de 5de peugeot in het gezin !
(btw was ook heel tevreden over de 307 SW, wat een plezier om mee te rijden, enkel vervelend verklikkerlampje van ESP/roetfilter niet te na gesproken)

peugeot is altijd origineel geweest in ontwerpen en daarom ben je er voor of tegen, het is alvast geen eenheidsworst.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).