Gespot: ik heb de langste!

Auteur: , 48 Reacties

Een dure auto. Volgens sommigen is het voor mannen een verlengstuk van hun you-know-what. Er zal wel een kern van waarheid in zitten, maar om ten onrechte bevooroordeelde auto's en eigenaren achterwege te laten, zal ik alleen de overduidelijke gevallen behandelen. Lang, langer, langst in: ik heb de langste!

Ruim een maand geleden was ik in New York. Wat voor auto’s kun je daar verwachten? Je zou een vergelijking met Londen kunnen trekken, maar dan kom je wel enigszins bedrogen uit als het je om auto’s gaat (overigens was ik er niet speciaal om te spotten). Vijf weken geleden was te zien dat het aardig was, maar niet heel indrukwekkend. Echter, waar New York bekend om staat moest nog komen: limo’s!

Cadillac DeVille Northstar Limousine, ongeveer 6,5 meter

Een jaar of negen geleden liep ik tegen een exemplaar aan, hier in Nederland. Ik stond op het punt er foto’s van te maken want het is uniek in Nederland, maar uit één van de beveiligingsauto’s (!) stapte iemand om me duidelijk te maken dat men er niet veel waardering voor op kon brengen. Kan gebeuren! Maar het is jammer, want omdat haast geen enkele Europeaan er eentje wil hebben zijn ze hier heel moeilijk te vinden. In New York ligt dat wat anders, hoewel ze nog steeds ver in het niet vallen bij de (minder dure) Lincoln Towncar Limo’s. Compleet met verchroomde velgen en geblindeerde ruiten kom je ze aan 5th Avenue ter hoogte van 57th Street (handige systematische indeling!) zo nu en dan tegen. Voorin roffelt de Northstar V8, zoals het blok heet. Deze heeft een inhoud van 4,6 liter en brengt voorin deze ’06 DeVille 290pk op schaal.

Cadillac DeVille Northstar Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Cadillac DeVille Northstar Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Cadillac DeVille Northstar Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Cadillac DeVille Northstar Limousine -  Foto door Jim Appelmelk

Cadillac Escalade ESV Limousine, ongeveer 12,8 meter

Voor sommige groepen is dit een icoon, zoals voor rappers/hiphoppers (of maak ik mezelf met zo’n uitspraak compleet belachelijk?). Een Escalade hoort daar gewoon thuis in je “automobiele garderobe”, en dan natuurlijk het liefste een witte om je wansmaak te benadrukken. Eigenlijk heel erg 2006, maar zolang men daar niet met matzwart komt blijft wit in. De auto is er als “regular”, ESV, en EXT. Ik weet er het fijne niet vanaf, maar volgens mij is de ESV een soort “regular” met lange wielbasis en extra veel laadruimte voor je DeWaard tent (in de vakantie gaat menig hiphopper kamperen met de kids). Ik heb niet heel veel interesse in dit model, maar een exemplaar van ongeveer dertien meter kan me wel fascineren. Ik heb hier niemand naar gevraagd, maar op m’n scherm is het “stretch” gedeelte iets langer dan de rest van de auto, en zo komt de waarde van 13 meter eruit rollen. Het zal er niet ver vanaf liggen.

Cadillac Escalade ESV Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Escalade ESV Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Escalade ESV Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Escalade ESV Limousine -  Foto door Jim Appelmelk

Hummer H2 Limousine, 10,3 meter

Op dezelfde manier kom ik tot een ruime tien meter voor deze H2. Het gaat hier om auto’s die ik even heb langs zien rijden, of heb zien staan, in de week dat ik in de Big Apple was. Het gaat dus niet op de meest extreme auto’s die je daar in een jaar tijd tegen komt! Deze H2 is een stukje minder lang dan de Escalade, het verschil is precies een Smart. Maar met zijn massieve, haast fascistoïde gedaante is hij nog een stuk dominanter te noemen. Zonder dat extra stuk weegt de auto al drieduizend kilo. Of er nog iets met de motor is gedaan om het extra gewicht te verwerken weet ik niet, maar ik vrees het ergste. Het was 325 pk tussen 2003 en 2007, vanaf 2008 was er een tot 6,2 liter opgeboord blok beschikbaar met 393 pk. Volgens mij hoeft men hier in Europa een zes liter motor niet op te boren om tot nog geen vierhonderd pk te komen, maar zie het bij deze auto als bijzaak. Sowieso ken ik niet heel veel mensen – wel een paar – die het vermogen optimaal gebruiken.

Hummer H2 Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine -  Foto door Jim Appelmelk
Hummer H2 Limousine -  Foto door Jim Appelmelk

Ehm…?

Oude, verhoogde Lincoln Town Car? Escalade anders? Andere suggesties? Ik heb de fantasie even niet om te zien waar het precies om gaat, maat het was me duidelijk geworden dat men de suggestie van een Phantom probeerde te wekken. Emily, die op de motorkap schittert, is net als de rest van de auto gegroeid tot een echt lid van de ik-heb-de-langste-club. Het zal richting de acht meter zitten, lang genoeg om toch maar niet door de P.C. Hooftstraat te rijden zonder de manoevreerskills van een ervaren buschauffeur.

Ehm - Foto door Jim Appelmelk
Ehm - Foto door Jim Appelmelk
Ehm - Foto door Jim Appelmelk

Lincoln Towncar Limousine, ongeveer 8,7 meter

Een echte klassieker in het straatbeeld van NY is de Towncar Limousine. Van de Towncar rijden er in totaal ongeveer zeveneneenhalfduizend door New York, waarvan een vrij groot aandeel de bekende plastisch chirurgische ingreep heeft ondergaan. Er zijn vele vormen mogelijk. Enkele extensie, dubbele extensie, zes deuren. De schatting van 8,7 meter geldt voor het blauwe exemplaar, met “dubbele” extensie. Prijzen beginnen bij $45.815, dan heb je de “korte” instapper van maar vijfeneenhalve meter. Zo’n lange kost trouwens niet extreem veel, $70k voor zover ik het me heb laten aanpraten door de chauffeurs. Naast limo’s worden de vele Maybach er ook gechauffeerd, haast allemaal door mensen die best zin hebben in een praatje. Dat maakt in je eentje spotten toch nog tot enigszins sociale bezigheid, maar ik neem liever vrienden mee.

Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk

Ook veel limo’s buiten New York…

In Nederland kom je ook nog wel eens zo’n Town Car, Fleetwood, of H2 tegen… Voor de geïnteresseerden: voor foto lincoln_towncar_limousine_11 heb je geen ingewikkelde programma’s nodig. Zoomen tijdens je megalange sluitertijd doet wonderen. Of het echt heel mooi is, is aan jullie…

Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Lincoln Towncar Limousine - Foto door Jim Appelmelk

Volvo 960 Stretch Limousine, ongeveer 6,1 meter

Erg zeldzaam is deze Volvo. Nilsson boog zich over het koetswerk, maar wel in samenwerking met Volvo zelf. Het zijn geen aftermarket limo’s. Het gekste is dat ik deze rariteit tegen kwam bij Harrods, tussen de LP640’s en Veyrons door zeg maar. De 960 kwam in 1990 als opvolger voor de 760, hoewel ze nog een paar jaar parallel werden gebouwd. In 1998 werd het model vervangen door de S90 en V90, hoewel het eerder een hernaming was. De auto werd geleverd met onder andere een 2,9 liter zesclinder in lijn motor met 201 pk. Daarmee is dit samen met BMW één van de weinige merken die zes cilinders niet in V-vorm plaatsen.

Volvo 960 Stretch Limousine - Foto door Jim Appelmelk
Volvo 960 Stretch Limousine - Foto door Jim Appelmelk

Cadillac Series 75 Fleetwood ’58, 6,0 meter

Laren is na Düsseldorf de meest variërende spotplaats waar ik tot nu toe ben geweest. Je weet maar nooit wat je er tegen komt, zeker niet als het om verouderde auto’s gaat. Amerikanen, Britten, Italianen, van elke categorie zie je wel iets bijzonders rijden. Afgelopen zaterdag was het een erg lange Cadillac uit het einde van de jaren ’50. Waar ik Amerikaanse auto’s nooit erg aantrekkelijk vind, vind ik de modellen van de eind jaren ’50 schitterend. Juist omdat ze zo over the top zijn. Wat betreft design gaan ze net een (heel grote) stap te ver, maar toch werd het massaal geaccepteerd en deed elk merk mee aan de rage van groeiende vleugels, die in 1959 het hoogste waren. De motoren waren nog lekker krachtig, en werden nog krachtiger tot het begin van de seventies. De 6,2 liter motor voorin deze Caddy lever 300 pk, voldoende m zes meter vooruit te krijgen.

Cadillac Series 75 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Series 75 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Series 75 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Series 75 - Foto door Jim Appelmelk

En als bonus nog een Cadillac Fleetwood nineties limo…

Cadillac Fleetwood 90 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Fleetwood 90 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Fleetwood 90 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Fleetwood 90 - Foto door Jim Appelmelk
Cadillac Fleetwood 90 - Foto door Jim Appelmelk



48 reacties

wooow, die laatste is wel egt van een hoog MOB niveau

wel vet om mee door het land te cruisen (H)
Jullie vergeten Clarksons Fiat Panda! ;)
Heej, die laaste is van roeivereniging Nereus op de Amsteldijk in Amsterdam.
Terwijl ik ze aan het bekijken was zat ik al te denken dat je eens bij al die studentenverenigingen langs moet gaan, daar staan genoeg limo’s.
Gelukkig zijn de straten daar breed, want zie die Escalade de bocht nu om gaan… :|

Er is trouwens ook één zo’n Volvo in Nederland. Ik heb een paar weken geleden hier door de straat zien rijden. Hier staat hij te huur. (onderaan)
Wow, dat vind ik toch echt wel stijl hebben, die Volvo. Dat meen ik.
”Volgens sommigen is het voor mannen een verlengstuk van hun you-know-what” meestal alleen als ze ze ergens voor schaamen
De Citroen CX Tissier is ook vergeten
Waarom Citrofiel dat niet postte weet ik ook niet ;-)

http://www.amicale-tissier.net/site/Images%20agrandies/CX-14-AV.jpg
de volvo is toch wel het meest royal de rest is op de 58 cadillac na tien jaar outdated
@ wf; Het is niet appeltjes bedoeling om een compleet overzicht te bieden van alle limousines, dus waarom zou ik hem aanvullen? Anders zou ik ook nog wel plaatjes van een 2cv, XM of DS Limousine kunnen posten. ;)
He appeltje, wat voor camera en lens gebruik jij eigenlijk?
Vraag het me al een tijdje af.
Mooie basic foto’s!
limo’s zijn inderdaad inmens populair in NewYork..

Zelf ook naar New York geweest vorig jaar.. met limo van Airport naar Hotel bij Time Square.. Toen bleek echter dat het rijden in een limo niet zo heel bijzonder is in New York.. haha..
Het probleem met limo’s is dat je niet weet wie erin zit. Het zouden evengoed 10 middelbare scholieren kunnen zijn die allemaal 50e hebben neergelegd, of een succesvol zakenmannetje in zn eentje.
Wil je een statement maken, koop dan een dikke Jag/Benz/Bentley ofzo.

Bij de Holiday Inn in Lijnden/Osdorp staan meestel meerdere Escalade/Hummer Limo’s. Zien er echt niet uit.
@ citrofiel; ok ok, jij wint! ;-)
Dit is de aller-aller-langste
Met verwarmde jaccuzi, zonterras, en natuurlijk een helipad achterop.
Ruim 30 meter lang.
http://www.limohead.co.uk/images/super_stretch_limousine_10.jpg

http://www.limohead.co.uk/images/super_stretch_limousine_helipad.jpg
ik heb redelijk veel limo’s in mijn klantenbestand zitten.
een dergelijke DTS (Deville) zo als op die eerste foto heb ik recent nog ge importeerd uit de VS voor een clubeigenaar. Dat ze outdated zijn na 10 jaar zou ik toch niet zeggen de meeste die je in europa ziet zijn toch 15 jaar oude Linclon’s…
@Birdyboy
hoest cadillac hoest lincoln
haha zo een limo is toch OERLELIJK

heel de daklijn van al die auto’s is naar de knoppe
Een EXT is volgens mij een Escalade waar je 4 deuren heb, en dan dat resterende stuk ”stationdak” ontbreekt. Een ESV weet ik niet, ik had er een schaalmodel van 1:18 (van Ricko, compleet standaard model), maar dat was alsnog de gebruikelijke vorm. Waarschijnlijk uitrustingsverschil.
Waarom hebben de Nederlandse Fleetswood altijd 6 deuren!? 4 deuren is veel mooier.
die eerste foto van die h2limousine, je zou toch zweren dat dat in amsterdam was:P
Als kind vond ik de 80’s Cadillac Fleetwood met die ‘boomerang’ op de koffer ook heel gaaf!
Die van mij is inderdaad behoorlijk lang, maar vrouwen vinden alleen maar lang niet altijd relaxed. Lang & dik, dat zijn de codewoorden. En laten ze nou net op mij van toepassing zijn.
Mooie collectie, hoor.
julie nog een Maybach 62 met 1,5m verlengd ook
staat in Duitsland te koop voor bijna 9ton
Zo’n Caddilac DeVille wil ik ook wel zeg, vind ik echt een prachtwagen ;)
Ongelofelijk dat je dat mooi kan vinden ers taat maar 1 mooie tussen eigenlijk :p

Cadillac Series 75 Fleetwood ‘58
Ik vind die Phantom wel af!
De een na laatste zie ik bijna dagelijks staan, nogal vergaard krot. Beetje zonde, maarja…

Weer eens een opmerkelijke serie spots!
Van die 2 hummer limo’s is die 2e duidelijk veel langer….
@appeltje
Cadillac Escalade: Een 5 deurs SUV met 5 zitplaatsen en een koffer ruimte, een duurdere “premium” variant van de Chevrolet Tahoe

Cadillac Escalade EXT: de duurdere versie van de Chevy Avalanche. De EXT staat voor extended hij heeft 4 deuren en 5 zitplaatsen en de normale koffer ruimte is veranderd in een laadbak (handig voor in europa ze zijn dan belastingsvrij ;) )

Cadillac ESV: de duurdere versie van de Chevy Suburban. een verlengde escalade met 2 achterbanken en een kofferruimte een SUV versie van een monovolume dus. In de VS halen ze er soms de achterbanken uit en gebruiken hem als overdekte pickup/”kleine” bestelwagen, als hij geen achterbanken heeft is hij ook belastingsvrij hier geloof ik
@Henk
sla beide afbeeldingen op, zoom in op het nummerbord, en je merkt dat het dezelfde is!
@ NLBUURMAN; Ik zie een witte Hummer Limo op Nederlands kenteken, en een zwarte Hummer Limo op Amerikaans kenteken. Je kan veel zeggen, maar dat zijn niet dezelfde auto’s. ;)
Die ’58 Cadillac is schitterend!
Heerlijk over the top…
De echte limo’s ontbreken helaas, namelijk de Pullmans. Met verlenge hummers etc. heb ik niks, de towncars zijn wel mooi.
In Delft rijden alle studentenbesturen in een limo. Over het algemeen een Benz (aftermarket stretch), maar sommigen hebben ook de Lincolns. Ben inmiddels al zo gewend aan die dingen. Erin rijden is ook grappig, net of je een caravan aan het trekken bent!

Toch zijn deze dingen net even wat extravaganter dan een afgetrapte bak…
tsjonge, die kan nooit stijf zijn, doe daar maar eens een rondje ring mee.
Only in America… :|

Waarom hebben Amerikanen geen smaak :? ?
voor mij de phantom allez de velgen dan mmm
zo’n towncar limo heb ik ook keer in gereden:P wel leuk!
maar niet echt origineel nee!
voor de rest zijn de anderen ook niet mooi te noemen.. alleen erg groot
Zij mogen dan wel de langste auto’s hebben als ze maar uitkijken dat ze niet over mijn slangemans heen rijden.

Hij is uitgerold tot 5th avenue in ieder geval. Als het goed is staan er hekken omheen.
zijn gewoon auto,s .. maar dan wat langer .. lekker boeiend ..
kan me trouwens niet voorstellen dat je die ruimte nodig hebt ..
tenzij je er in woont ..
ik heb in new york in 1tje gezeten van 18 meter

was een lincoln navigator met 8 wielen achter, en een bubbelbad achterin :)
Als er iets stijlloos is, is het wel een limousine. Enige wat ik nog enigszins kan waarderen is een meter extra, zoals bij die Cadillac DeVille Northstar Limousine. Dat is nog binnen proporties, en kan nog enig nut hebben.

Ik zou me persoonlijk kapot schamen als ik op een feestje uit een limousine moet stappen. Huur dan een luxe bus als je met meerdere bent, en ben je in je eentje of met 2, zorg dan voor een mooie Bentley of iets dergelijks.

Een limousine, Lincoln of Hummer, is gewoon ordinair.
@Jesko ..
“gewoon ordinair” .. is dat niet een beetje dubbel op ??

of bedoel je dat een normale normale gang van zaken stijlloos is ??
Zo’n hummer rijd er geregeld rond in de stad waar ik woon. In één van de buurgemeenten (don’t ask which!) is er nl zo’n verhuurbedrijf voor huwelijken etc. En die mannen hebben zo’n H2 verlengd (al betwijfel ik of het wel 10 meter is :s ) Verder hebben ze ook nog enkele onvermijdelijke lincoln’s en caddie’s… Ik geloof ook een BMW 7L en een stretched S-klasse… En waarschijnlijk nog enkele :D
-edit: nutteloze bijdrage. Inhoudelijk reageren aub.-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).