Het gerucht dat supercarfabrikant Koenigsegg interesse had in landgenoot Saab deed al een tijdje de ronde, maar heel serieus kon en wilde ik het niet nemen. Maar nu lijkt het er toch op dat Koenigsegg samen met enkele Noorse investeerders Saab gaan redden van de ondergang.
De Zweedse regering heeft vandaag in elk geval al bevestigd dat ze opdracht hebben gegeven om voorbereidingen te treffen zodat Saab staatsleningen kan ontvangen.
“The decision means that the Debt Office can initiate negotiations with Saab, the EIB and the coming owner, once one is revealed, about terms for state guarantees”
Met die garanties kan Saab straks geld lenen bij de Europese Centrale bank (EIB) zodat ze kunnen investeren in onder andere milieuvriendelijke technologie (iets waar Koenigsegg ook hard mee bezig is).
Officieel willen de partijen nog niet reageren, maar de Zweedse TV zender SVT heeft anonieme bronnen gesproken die de deal bevestigen. Momenteel zou er een intentieverklaring getekend zijn en aan het einde van de maand of begin juli moet de deal rond zijn.
Blijkbaar heeft het plaatsen van de nieuwe 9-5 in hun museum toch effect gehad. Ik ben wel benieuwd wat voor auto’s er uit deze samenwerking gaan komen. Krijgen we Saab’s met Koenigsegg techniek, of juist Koenigsegg’s met Saab techniek? (via: reuters & guardian.co.uk)
PS Wel grappig als je bedenkt dat Koenigsegg in 2007 zelf financiële problemen had.
Met dank aan Sven voor de tip!
Koenigsegg and Norwegian investors have signed a letter of intent to take over Saab, Swedish television reported today, citing unnamed sources.
The FT said GM would provide $500 million in assets and cash, plus production equipment for a new Saab model as well as $150 million of cash already in Saab’s account.
Under the deal, the new owner is to pay GM back if it succeeds in turning around Saab, the report said.
Cash amounts pledged by the three bidders vary, but it is smaller than the amount GM is contributing, the paper said.
Doet me denken aan Porsche dat Volkswagen koopt.
nou maak er iets moois van =)
Hier heb ik een beter gevoel bij dan dat een Arabische maatschappij o.i.d. Saab overneemt. Ik hoop dat Koenigsegg er samen met Saab een mooi verhaal van kan maken.
Enterecht zeg ik dan maar :D gaat het toch weer terug naar de Zweden.
Dan heeft dat nieuw modelletje toch geholpen.
Hoeveel auto’s heeft Koenigsegg vorig jaar verkocht? 18? Blijkbaar heeft Prins Christian nog wat kronen liggen….
Gewoon een half Koenigsegg blok in de toekomstige Aero’s, mooie supercharged 2.4L V4 :twisted: . Lijkt me een perfecte samenwerking :P .
Koenigsegg site lijkt totaal vast te lopen? Kan er geen verbinding mee krijgen.
Interesting… dat opent de deur voor een hele hoop leuke nieuwe ontwikkelingen!
Het lijkt me wel vet als het doorgaat :)
hehe zowat de omgekeerde wereld :-)
Saab CCX, hey, er zit een X in de naam dus waarom niet xD
Ja, zat eraan te komen he…
De wens om Saab weer echt Zweeds te maken komt op deze manier uit.
Mag dan Koenigsegg op staan, maar is een behoorlijk conglomeraat van Scandinavische bedrijven en overheden die erachter zit!
Mooi dat de Zweedse trots toch te groot gebleken is om het merk te verkwanselen…
Dus toch!
Wel fijn dat Saab weer eentje meer Zweeds wordt zo… Als Saab maar niet verloren gaat, maakt het mij allemaal niet zoveel uit wie er z’n centen in stopt.
goed!
@Svenska_Aeroplan_AB, voornamelijk Noors geld ;) Lees mijn artikel nog maar eens.
Koenigsegg dat bekend om auto’s die lastig te beheersen zijn neemt met andere Zweedse investeerders Saab over dat vooral bekend staat om zijn behoudenheid en veiligheid. Een apart combinatie moet ik zeggen. Wel fijn voor Saab dat in Zweedse handen komt.
@ robbie: ik heb geen zin om onzin-artikelen te lezen…
Ik weet hoe het zit, en er klopt (weer eens…) weinig van!
Gevalletje klepel-klok zeg maar.
Daarnaast: Ik zeg toch SCANDINAVISCH…
@Svenska_Aeroplan_AB, nou bedankt…
Bron: http://www.autonews.com/article/20090611/ANA02/906119996
Hoe zit het dan volgens jou, aangezien het zo goed schijnt te weten. Enkele nuttig input hoeven we van jou blijkbaar niet te verwachten.
Beter dan dat Fiat ze opkoopt!, die Italiaanse ratten moeten met hun vingers van kwaliteitsauto’s afblijven, dadelijk krijgen we nog Saab Punto’s, BAH, en een special edition Saab zou ook leuk zijn, misschien een mooi Koenisegg motortje erin?
ik hoop dat audi RS, M division en AMG krijgen concurentie van Koenigsegg saabs!! :-D
De spil in de onderhandelingen is altijd de toezegging van leningen bij de Zweedse regering en de EIB geweest. Heb dat al eerder gepost bij verhalen op ab.nl in de trant van ‘Zeedse overheid steunt Volvo en laat Sab vallen’. Heb toen gemeldt dat de Zweedse regering echt wel over de brug komt bij een correcte nieuwe eigenaar. Je meldt het zelf ook al in je verhaal: de ‘state guarantees’ van Zweden worden nu aangevraagd.
Wat betreft ‘de Noren’: die willen graag mee-investeren in met name ontwikkelingen op het gebied van hybride auto’s. Dit is waarschijnlijk nog nieuw voor jullie, maar ga er maar vanuit dat er een link komt met Think (http://www.think.no, jullie verder wel bekend…)
Daarnaast mis ik in je verhaal de bekende Zweedse Power Circle, Check http://www.saabhistory.com/2009/04/30/saab-history-learns-that-koenigsegg-power-circle-are-best-choices-as-saab-automobile-owners/
Ik snap dat je het doet met een berichtje van autonews.com, maar iets verder kijken dan je neus lang is is ook nooit weg.
PS: inhoudelijk genoeg zo??
@ robbie: bovenstaand verhaal is uiteraard @ robbie…
Koenigegg powered by
FordSaab supercharged V8.Nu nog Volvo-BMW!
@Svenska_Aeroplan_AB, niet alleen autonews.com hoor. Kijk maar naar de andere bronnen die ik noem.
Zoals je zelf als zegt heb ik wel degelijk verwezen naar het feit dat de regering druk bezig is. Dat niet al mijn collega’s hetzelfde doen kan je mij niet verwijten.
Het enige echt nieuwe wat je mij kan melden is de waarschijnlijke link met Th!nk en het Zweedse Power Circle. Maar ik ben dan ook geen die-hard Saab fan ;)
En je weet dat we altijd open staan voor aanvullingen, geef ze dan ook vooral in de comments.
Té ziek!
@ Nick; Volvo-BMW??? Dat is Volvo niet waard!
Ik hoop maar 1 ding. Of nee, 2.
1: Hopelijk betekent dit niet het einde van Koenigsegg
2: Hopelijk is dit het begin van een opnieuw eigenwijze (lees: ont-Opelde) reeks Saabs.
een Sonett IV als synergetische oefening?
@ Robbie: bij deze
@ Klassieker: Koenigsegg is slechts een onderdeel van het conglomeraat dat Saab gaat ondersteunen. Het is een beetje ‘het gezicht’ van de groep investeerders, om duidelijke redenen, want wat een gezicht!!
;)
Dus dat loopt wel los.
Wat dat 2e betreft: in eerste instantie zal Saab nog wel GM-dingen nodig hebben, platformdeling etc. zit behoorlijk verweven in de modellen die op korte termijn gaan komen (zoals bij alle merken uiteraard, stel je eens voor dat Audi ineens zonder VW door zou moeten…), daarna kunnen andere partners gezocht gaan worden.
En nu maar wachten op de eerste R8/GT2 killer van Saab :twisted:
Dit wordt hoe dan ook interessant, en hoe je het ook bekijkt, Saab heeft hier wel een goed baasje aan, want als de Koenigsegg CCXR je grote broer is, dan hoef je nergens bang voor te zijn;)
Hopelijk gaat het de here van Koenigsegg lukke.
wat een goed nieuws echt mega dit. Ik vind dit zeker te prefereren boven een arabier of Chinees die veel geld in het bedrijf steekt
Tof dat het een Scandinavisch aangelegenheid wordt.
Hoofdzaak is dat Saab weer een toekomst heeft! Dat ze ons maar veel moois mogen brengen. :)
En nu een mooi dashboard erin en dat afschuwelijke plastic opel dashboard er uit! Dan is SAAB meteen op de goede weg!
Supergoed nieuws dit!
@ Mr. V8 schrijft:
11 June 2009 om 19:54
“Té ziek!
@ Nick; Volvo-BMW??? Dat is Volvo niet waard!”
Volvo niet waard… volvo met zijn Scandinavische bescheidenheid past niet bij het dikkenekken-imago van BMW, daar wil ik ook niet geassocieerd mee worden hoor. Nee, dat ze maar lekker doordoen hoe ze bezig zijn.
En over saab, mooi zo! Kunnen ze weer lekker eigenwijs door doen.
Dan hoop ik bij deze op eindelijk een waardige 900 Classic opvolger!
…en dan nu graag meteen die SAAB 9-1 in produktie, zo dicht mogelijk tegen de originele conceptcar aan qua design. Dat past wel bij een Koenigsegg / SAAB :)
@frensj:
Dat is weer zo een typische uitspraak, BMW is een dikke nekken merk. BMW is gewoon goed en dat kunnen veel mensen die daar geen geld voor hebben niet verdragen. BMW heeft trouwens veel betere motoren dan Volvo. Dat wil dus zeggen dat de mensen een heel veilige auto krijgen met een goedkope motor met een niet zo lange levensduur in. Het zou toch veel beter zijn moest er in de veilige volvo’s een goede BMW motor zitten? En dat BMW nog veiliger wordt.
Voor de rest vind ik het idee van koenigsegg schitterend. Saab is dan terug zoals vroeger. Back to the spirit. Weg van GM met hun goedkope oplossingen en leve de Duurzame SAAB’s Zoals vroeger!
helemaal goed!!!!!!!!!! ik rij zelf ook Saab (vor wie het wil weten, een 9-3 aero)