Volgende instap-Porsche Boxster wordt een 2.0 turbootje

Auteur: , 42 Reacties

Vorig jaar lieten we jullie al even schrikken met het bericht dat Porsche een viercilindermotor in de nieuwe generatie Boxster zal gaan lepelen. Het is voor het eerst sinds de 924, 944 en 968 dat Porsche zich weer aan zo weinig zuigertjes waagt. Behalve in de lekkere Turbo-varianten mochten die blokken echter nog zelf ademen, en in deze tijd van groenheid en downsizen kan dat echt niet meer. Gelukkig is een oplossing voorhanden; laat Porsche's vaste minnares Volkswagen nu eens een alleraardigste 2.0 turbomotor in de schappen hebben liggen.

Het gaat dan om de 272 pk-versie uit de Audi TT S. In de handgeschakelde roadstervariant van die auto is het blok goed voor een 0-100-tijd van 5,6 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. En daarbij stoot hij slechts 194 g CO2 per km uit, dus hangt er ook nog eens een quasi-vriendelijk D-labeltje aan. Daar heeft Porsche wel oren naar, want de zespitter van de goedkoopste huidige Boxster heeft slechts 255 pk, doet 0-100 in 5,9 seconden en draagt een gevaarlijk oranje F-label (221 g/km). Sterker nog, momenteel duikt geen enkele auto van de Stuttgarters onder de 200 g/km.

Ook voor crisisslachtoffers is er goed nieuws: de prijs van de Paupster zal in Duitsland zo’n €6.000 lager uitkomen dan die van de huidige instapper. In Nederland zou de auto dan ook onder de €60.000 in de prijslijst moeten komen te staan. Kun je toch nog cabrio-Porscherijden in deze moeilijke tijden. En met een beetje tuning blijf je iedereen nog voor ook. (bron: automobilwoche, via monstersandcritics)



42 reacties

Pattatenkweker Jeff Pieraert
achja waarom niet.
@ Ruben: zal dit ook voor de Cayman gaan gelden dan??
Ben ik wel benieuwd naar…
HAHAHA PAUPSTER!!
De prestaties schieten wel omhoog, je betaalt minder aan je auto en aan de pomp. Het enige dat je niet kan is zeggen dat je 6 cilinders hebt..

Lijkt me toch een goede deal!!
niets tegen een 2.0 , maar zeer spijtig dat het geen 6H is.
Jammer van de 6 cilinder!
Het is nogaltijd een andere soort beleving als een 4 pittertje!
Echter, vermogen zal je niet te kort komen, ookal moet je ’t doen met 2 zuigers minder…
En de S krijgt dan een 5 cilinder(TT-RS)?
Wat nou jammer en zeer spijtig, er komen heus ook wel 6-cilinders hoor. Maar opvallend is wel dat Porsche zich hiermee in de markt positioneert als het goedkopere alternatief voor de Audi Roadster.
Kan wel goedkoper, beter voor het milieu en zuiniger zijn…. maar het rijplezier van zo een vw-turbo zal wss nooit in de buurt komen van een atmosferische motor. (ooit eens met een 180 pk tt gereden en hoewel een stevige duw was het daarmee ook allemaal gezegd, sportiviteit nihil…)
gogogomagazine.com
Hmm, dus we krijgen toch een soort VW-Porsche, vraag me af of dit het merk gaat schaden?
Ik vind dit eerlijk gezegd bepaald geen logische zet, want typerend aan porsche is nou juist dat het boxter motoren zijn. Ik zou het veel logischer vinden als ze 2 cilinders van hun huidige zescilinder af zouden halen en daar een turbo op zouden schroeven: dat zou een mooier geluid geven, de prestaties zouden ook makkelijk dit niveau moeten kunnen halen, en als ze het een beetje goed doen is het net zo zuinig.. Bovendien is er al eerder door een van de hogere heren van Porsche gezegd dat de huidige zescilinders zo ontworpen zijn dat er relatief makkelijk 4 cilinders van te maken zijn..:S
@ RenJie: als ‘ie minder uitstoot en een groener label heeft vast wel!

Opzich teken ik ook wel voor zuiniger en sneller, maar een 6 cilinder heeft natuurlijk een andere belevenis dan zo’n geval als dit.
*boxter in mijn reactie moet natuurlijk boxer zijn..
@EJS

Ik denk dat ze voor de goedkoopste oplossing gaan om gewoon een motor te lenen in plaats van de huidige boxermotor aan te passen.
@RenJie

Ja, ik snap ook wel dat dit goedkoper is, maar het is zo zonde dat Porsche boxter hiermee in één keer gelijk getrokken wordt met bijvoorbeeld een TT-S, één van de belangrijkste onderdelen deelt hij nu namelijk, en dat vind ik toch wel zonde eerlijk gezegd. Ik zou eerder een paar duizend euro meer betalen voor een 4-cylinder boxer turbo van Porsche zelf dan een paar duizend euro minder voor een 2.0 van Audi, dan kan je wat mij betreft namelijk beter de Audi kopen;)
@EJS
Een flat-4 is veel duurder om te ontwikkelen als een reeds bestaande line-4 te pakken. Dus op zich snap ik Porsche best, waarom moeilijk (lees: duur) doen als het ook goedkoop kan. Qua prestatie’s vind ik het absoluut niet verkeerd.

@13
Porsche was de eerste in dit segment (Porsche vs Audi bedoel ik dus), dus als alternatief voor Audi… volgens mij is Audi het alternatief voor de Boxster.


De Boxster heeft nu een F-label, dus een D-label kan geen kwaad mijns inziens.
Hadden ze bij Subaru in het magazijn moeten kijken naar 4 cilinder boxer turbo motoren. Maar dat zal tegen de principes zijn van het Duitse trots.
De voorloper van de Porsch Boxster 2.0 TDI


Oeps, nu wordt ik levend verbrand ;)
Het lijkt me sterk dat de Boxster goedkoper zou uitvallen dan de Audi TT. Eerst maar een officieel bericht afwachten, zeker? Geen probleem met een 4-cilindertje in de Boxster. Zolang de flat-6 in de Elfer blijt…
Hoezo schroeven ze niet gewoon een turbo op die uitermate lekkere 2.7 liter boxer motor? Dat zou lekker zijn :D
@EJS

dat snap ik, maar er is ook nog iets als “status”. Moet een auto/badge ook uitstralen.
@RenJie

Maar voor veel autofanaten zal hiermee de “status” van porsche weer een stuk verder dalen;) En ik zou dus voor de TT gaan, zeker omdat ik vind dat die er ook heerlijk uitziet, prima rijdt, en nog goedkoper is ook. F*ck de status van de auto, daarvoor moet je hem niet kopen;)
boeeeee,, geen 4 in lijn !dit is niet porsche waardig te noemen
@EJS

dat vind jij :P . Er zijn genoeg mensen die hem wel voor de status kopen.

Ook geloof ik niet dat een 4 cilinder de status van Porsche doet dalen (ook voor fanaten), misschien een enkeling die-hards. Zolang de motor in het gamma blijft moet het geen probleem zijn toch? 1x 2.0 TFSI(normaal), 1x 2.5 TFSI(S), 1x boxer6 (RS)
goed idee eigenlijk en zeer realistisch van Porsche
@RenJie

ik zou een 4 cilinder ook niet erg vinden, zolang het maar een boxer motor is, dat is namelijk juist wat ik zo leuk vind aan Porsche, als ze er dan een 2.0 tfsi van Audi instoppen, zou ik voor de Audi gaan.. Als ze echter er een gelijkwaardige 4 cilinder boxer turbo in zouden doen zou ik voor de Porsche gaan, klinkt veel mooier, en dat vind ik voor een sportauto toch wel van vrij groot belang..

Op zich ben ik het dus eens met het idee van de 4 cilinder, want daarvan zie ik de noodzakelijkheid gewoon in, bovendien weet ik dat ook 4 cilinders heerlijk kunnen rijden;) En ik snap ook nog dat voor de “massa” een Porsche met 2.0 tfsi wel interessant is, en dat voor veel mensen het wel of geen boxer zijn niet zo veel zal uitmaken. Verder hoop ik overigens dat ze er iets meer pk’s uit weten te peuteren dan uit een TT-S, want anders snap ik persoonlijk al helemaal niet meer waarom je meer zou betalen voor de Porsche:P
ben er geen expert in, maar is een motor die voor een FWDertje ontwikkeld is wel geschikt om achter de achteras geplaatst te worden ?

@EJS status of niet, ik zou altijd de RWDer kiezen boven de FWDer (of quattro..)

hoewel audi nu eindelijk begint te leren dat ze meer power op de achteras moeten zetten in hun sportieve modellen.
@Peter

De 2.0 tfsi met 272 pk ligt in de TT-S en die heeft standaard quattro, ik zou deze persoonlijk verkiezen boven de rwd van Porsche, want iedereen roept altijd wel dat het veel leuker is om rwd te hebben, maar in feite schiet dat alleen op als je gaat driften ofzo.. en ik weet niet hoe vaak jij met je auto drift, maar volgens mij driften de meeste mensen bijna nooit.

Dat motorblok hoeft niet aangepast te worden, je kan in principe elk motorblok op elke plek in de auto leggen, enige voorwaarde is dat je een versnellingsbak hebt die het vermogen ook naar de wielen kan leiden, je kan namelijk bijv. niet de versnellingsbak van de TT-S in de Boxster leggen;)
@ EJS; Ach, de ‘status’ van Porsche zal waarschijnlijk niet meer dalen doordat het geen boxer is. In de Cayenne liggen tenslotte ook geen boxers. Dus de echte die-hards hebben Porsche dan al de rug toegekeerd. Meer (m.n. niet autokenners) mensen zullen struikelen over de viercilinder, denk ik…
@EJS: het gaat niet alleen om driften: eigenlijk wil je nooit aandrijfkrachten op de voorwielen, alleen als het echt fout dreigt te gaan. Quattros ondersturen ook nog altijd, en dan wil je niet. Ooit een lekker bergweggetje opgereden met een achterwielaangedreven auto? Niks lekkerder dan het gevoel dat de achterwielen de auto de bocht ‘doorduwen’.
En de TT is natuurlijk een onthoofde auto, dus een slappe worst vergeleken met de als roadster ontworpen Boxster.
Weetje: 1 van zijn illustere voorgangers, de 968 had een ongeblazen 3.0 liter 4 cilinder. Dan is dit toch niet zo’n slechte optie lijkt me.

Zolang het nog een beetje lekker doorrijdt met die VW motor, is het een prima produkt. Relatief lage prijs en een gunstiger verbruik dan de huidige instapper.
Beetje vreemd verhaal… voor een auto die ontworpen is met een boxer 6 cilinder een motor gebruiken uit een auto waar de motor rechtop staat, voorin is ingebouwd en de voorwielen aandrijft. Klinkt als problemen opzoeken en niet als een goedkope oplossing. Zwaartepunt wordt totaal anders en anders krijg je problemen met de koeling en of de olie.
een motor die er niet op ontworpen is kun je niet zomaar platleggen. En de motor ruimte van de boxter is niet geschikt voor een staande 4 in lijn. 2 cilinders van de boxer afhalen en een nieuwe mal voor het gieten van die boxer 4 lijkt me stukken goedkoper dan de hele auto verbouwen om een bestaand blok te kunnen plaatsen. Maar misschien zie ik dat verkeerd….
doe dan een boxermotor uit een subaru en kietel dat blok een beetje.
@w0o0dy: Het gaat om de nieuwe generatie Boxster, wellicht dat ze bij dat ontwerp vanaf het begin al rekening hielden met de vierpitter.
@Citrofiel

Ik vond het bouwen van de Cayenne überhaubt ook al een rare keuze, maar dat is iig geen sportauto, dus dat die verder afwijkt vind ik persoonlijk minder erg.

@Pjotr

Volgens mij is het een redelijk achterhaald verhaal dat alle Quattro’s allemaal ondersturen, en denk dat je met een TT-S op een bergweggetje ook erg veel fun hebt, en als er sneeuw ligt zelfs meer als met een Boxster. Maar, iedereen z’n eigen persoonlijke voorkeuren;)

@RubenBeaten

Sinds wanneer zijn nieuwe generaties Porsches volledig herontworpen auto’s?:P Ik zie meer een soort evolutie-idee voor me altijd als Porsche met een opvolger voor een auto komt, en meestal is dat ook wel aardig realiteit..
meer pk’s en zuiniger, en het geluid zal wel niet zo veel afnemen! prima :D
ik wacht wel op de 2.0 diesel ^_^
porsche is wat mij betreft nu helemaal afgeschreven als ze in een volgend bericht niet met een vernieuwend idee op de proppen komen!

een motor gaan pikken bij audi… waarom plak je niet gewoon je logo op een TT?

en dan nog, een porsche koop je toch alleen voor een stevige 6 cilinder met een blazertje op? ;)
“2 cilinders van de boxer afhalen en een nieuwe mal voor het gieten van die boxer 4 lijkt me stukken goedkoper dan de hele auto verbouwen om een bestaand blok te kunnen plaatsen. Maar misschien zie ik dat verkeerd….”
@w0o0dy, ik ben bang dat je dat verkeerd ziet. Motoren ontwikkelen is het duurste van een hele auto. Daarom zie je ook vaak compleet nieuwe auto’s met de dezelfde motoren als uit de vorige generatie (vaak licht aangepast om het nieuw te kunnen noemen).

Als je ziet dat BMW dat toch een imago heeft als motorbouwer voor de erg winstgevende mini het niet aangedurfd heeft zelf een paar kleine 4 cilindertjes te ontwikkelen maar die gewoon bij Peugeot inkopen, zal het duidelijk zijn dat er bij Porsche nu geen geld genoeg is om een 4 cilinder boxer te ontwikkelen.
verstichelen john
de 924 tot968 was zo ontworpen,boxster is een boxser motor en moet zo blijven.
924—>968 zijn porsche ontwikelde motoren aleen zijn er bepaalde alu delen bij audi gegoten vandaar dat er audi logotjes op het blok staan
het is een fabeltje dat dat audi motoren zijn

ik vind het een verbetering een 4 pitter lichter en mischien zelfs meer vermogen.

en als dat betekend dat porsche beter door de crisus heen komt… super

de instapper is brood de gt3 het beleg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).