Juultje had smaak: Mercedes-Benz 380 SEL Caruna

Auteur: , 70 Reacties

In 1984 zette Juliana haar zinnen op een nieuwe auto: het moest een vierdeurs cabriolet worden van Mercedes. Klein probleempje was dat Mercedes een dergelijke auto helemaal niet in het gamma gehad, dus werd deze auto speciaal voor haar gebouwd.

Daarvoor werd de Zwitserse firma Caruna ingezet. Zij bouwden deze Mercedes 380 SEL om tot een ware zomer-auto. Totaal nam de bouw 10 maanden in beslag en er is dan ook veel aandacht besteed aan details. Zo kunnen de zijruiten volledig in de carrosserie wegzinken. Het openen en sluiten van het dak kost slechts 25 seconden. De 380 SEL Caruna is recent volledig gerestaureerd. Behalve de techniek werd ook het interieur volledig onder handen genomen. De auto werd namelijk veelvuldig ingezet in Porto Ercole, het Italiaanse buitenverblijf van de Koninklijke familie. Door de zonnige ritjes was de lederen bekleding niet meer in de staat zoals deze zou horen.

Ter ere van de honderdste geboortedag van wijlen Koningin Juliana vindt er op Paleis Het Loo in Apeldoorn een speciale tentoonstelling plaats. Eén van de pronkstukken van deze expositie, die tot en met 30 augustus aanstaande is te bezoeken, is de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna, een speciaal voor onze vroegere vorstin gebouwde vierdeurs cabriolet. Deze unieke open limousine werd in 1985 gebouwd en is onlangs weer in oude luister hersteld. De in koninklijk surfblauw uitgevoerde auto is in perfecte conditie en klaar om weer ingezet te worden bij speciale gelegenheden.

In 1984 besloot onze voormalige Vorstin Juliana, inmiddels weer Prinses, dat ze graag vervoerd wenste te worden in een een ruime vierdeurs cabriolet van Mercedes-Benz. Aangezien het merk een dergelijk model niet in het programma had, maar wel graag aan de wens van de Prinses wilde voldoen, nam het contact op met het moederbedrijf in Stuttgart. Uiteindelijk leidde dat contact ertoe dat de firma Caruna in Zwitserland werd ingeschakeld om een Mercedes-Benz 380 SEL (W126) om te bouwen tot een in alle opzichten vorstelijke cabriolet.

Maatwerk tot in detail
De bouw van de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna nam precies tien maanden in beslag. Maar dat leidde wel tot een indrukwekkend resultaat. De nieuwe auto van Prinses Juliana was (en is) zowel met gesloten dak als ‘top down’ een uitermate elegante verschijning. Uiteraard is het dak elektrisch bedienbaar – openen of sluiten neemt slechts 25 seconden in beslag. Een ander opvallend detail, zeker voor een auto uit deze periode, is het feit dat de zijruiten volledig in de carrosserie kunnen wegzakken. Het interieur valt niet alleen op door een overweldigende mate van luxe en comfort, maar ook door grote aandacht voor detail. De Mercedes-Benz 380 SEL Caruna beschikt bijvoorbeeld over fraaie lederen bekleding en voetsteunen en make-up-spiegeltjes voor voor de passagiers achterin. Sierlijsten die zijn uitgevoerd in gestreept Zebranohout, versterken het gevoel van authentieke luxe nog eens extra. Ook op het gebied van veiligheid en rijcomfort is de 380 SEL Caruna van het hoogste niveau. Zo is de auto onder meer voorzien van hydropneumatische vering, airconditioning, ABS en een airbag. Het vorstelijke karakter van de auto komt tot ook uiting in twee waarlijk Koninklijke kenmerken. Zo is de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna van Prinses Juliana uitgevoerd in de kleur surfblauw (kleurcode 900). Ook andere Mercedes-Benz-modellen voor het Koninklijk Huis waren uitgevoerd in deze kleur. Daarnaast is de auto voorzien van twee vlaggenstandaards met zilveren kronen.

In topconditie én inzetbaar
Onlangs heeft de Mercedes-Benz 380 SEL Caruna in opdracht van het Koninklijk Staldepartement een bijzonder grondige restauratie ondergaan. Daarbij is veel aandacht besteed aan de techniek, maar ook aan het interieur en het exterieur. De auto is namelijk veelvuldig ingezet in Porto Ercole, het Italiaanse buitenverblijf van de Koninklijke familie. Mede door de ritten onder de Italiaanse zon was de lederen bekleding enigszins aangetast. Het resultaat van dit alles is dat de 380 SEL Caruna nu in topconditie is en weer ingezet kan worden bij speciale gelegenheden. Bovendien wordt auto in een later stadium toegevoegd aan de unieke verzameling van rijtuigen en automobielen van de leden van het Koninklijk Huis op Paleis Het Loo in Apeldoorn.

Een keuze met historie
Met de keuze voor een open auto van Mercedes-Benz, trad Prinses Juliana in de voetsporen van haar moeder Prinses Wilhelmina. Na haar troonsafstand in 1948 koos voormalig Koningin Wilhelmina voor een Mercedes-Benz 300 Cabriolet D. Deze speciaal voor haar gebouwde, ruime open auto was onder meer voorzien van een trekhaak. Op die manier kon haar ‘schilderswagen’ meegenomen worden naar een mooie omgeving, waar de voormalig vorstin zich dan kon richten op haar grote passie: schilderen.



70 reacties

Nou, blij dat ik geen smaak heb.
En dan Beatrix in d’r Scorpio. De jeugd van tegenwoordig…
zag de reportage in Mercedes magazine..
was een ontzettend coole bak! Zal me een lieve duit gekost hebben!
ideale St tropez bak als je het mij vraagt!
Doe mij die koets maar ;)
Zal een behoorlijk windje waaien in de auto met het dak open. Helemaal geen aerodynamische onderdelen om wervelingen van de voorruit op te vangen. Nu snap ik waarom het kapsel van Trix zit zoals het zit:D
Van bovenaf lijkt dat ding wel 7 meter! Niet mijn smaak als ik eerlijk ben…
Is het beste wat ze konden verzinnen een gepimpte taxi?
Ik zou wel eens willen weten ofdat je van elke 4 deurs sedan een cabrio kan laten maken. Niet speciaal bij de fabrikant maar ook bij andere bedrijven in nederland.
Tevens vind ik dit een heel leuk artikel! Ben blij dat Koningin Juliana wel smaak had!
Ook in Mercedes Magazine zien staan, staat tevens een mooie trip in Argentinië in.

Ik vind het mooi en het zou niet verkeerd zijn als er ooit zoiets op de markt komt: een S-klasse cabrio.
Mooi gedaan toch wel. En wat een prachtig interieur!
Wow, wat een superleuk stukje over een geweldige auto!
Fantastisch, het hele verhaal erachter ook!
Ik neem wel aan dat die ene airbag ook rechts achterin zit??
;)
LOL @ G_degroot!!
:D

Hahahaha, briljante opmerking!
Een deftige wagen met een mooi interieur + de zetels.. Het ziet er allemaal hoogwaardig en stijlvol uit. Het enige nadeel is dat het dak eraf is. Had het dak erop gelaten en je had een perfecte wagen! :)
Ben blij dat ik dit weet.
Mijn dag kan niet meer stuk, wat jullie?
echt super mooi, keurig interieur en hij ziet er zelfs normaal uit met de kap dicht!
leuk ding!
En verder zitten alle mogelijke opties en accesoires er weer eens op..
Zo hoort het ook!

@Hardleers

Een gepimpe taxi? Dit?
Wel weer lekker goedkoop om het woord ”taxi” aan te halen terwijl dit in zijn tijd (en nu nog) een technisch hoogstandje is + een oogstrelend design.

Natuurlijk, je hoeft er niet van te houden. Het is subjectief maar een opgepimpte taxi? Komop zeg! :lol:
En de rekening van de ombouw en restauratie is betaald door ….
Was idd een mooie reportage in het Magazine. Alleen het smurfgehalte vind ik niet zo snel in dit blauw.
10 maanden nodig vr een mercedes e-klasse te onthoofden.
ieder zijn/haar smaak zeg ik dan…
een originele w126 is smaak, dit is wansmaak.
Verrek!! ik dacht dat m’n broeder en ik de enige waren om van een grote 4-deurs een mooie weekendse roadster te maken :P
Ik vind het toch best geslaagd..
Dat is wel heel erg cool.
Doe mij eens een vierdeurs cabrio met een ster.
Ik vind ‘m overigens nog niet eens zo lelijk.
Koninklijk surfblauw? Koninklijk en surfen zie ik niet in een zin passen maar ok. De auto ziet er best cool uit, met name met het dak eraf.
Svenska_Aeroplan_AB
@ SjonnieTurk: nou ben ik nieuwsgierig! Vertel eens wat meer, waar zijn jullie mee bezig dan?
@BMWX6, je kan van elke 4-deurs auto een cabrio maken hoor. Zeker als je de boel daarna een beetje versterkt. Zeker in Amerika zijn er genoeg bedrijfjes die zo’n beetje overal het dak afzaken. Kijk maar eens op de website van Newport Convertible Engineering.

Echt een briljante auto dit! En blijkbaar zijn er minimaal 10 stuks gemaakt (zie foto 4). Iemand foto’s van de andere exemplaren?

Als ik dit zo zie wordt het hoog tijd dat Mercedes met een productieversie van de Ocean Drive concept op de markt gaat komen.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/10/mercedes-benz-ocean-drive-bevestigd-voor-2011
Coole wagen, alleen vind ik de taillelijn na de B-stijl ’n beetje aan de lelijke kant… Had dan de gehele taille-lijn vloeiend op laten lopen…
@robbie: er gaan sowieso ook al 2 jaar de geruchten dat de volgende S-generatie minstens 5 varianten zal kennen (SWB, LWB, Coupe, 4deurs cabrio, misschien een cabrio op basis van de S-coupe/CL)
WAAROM TOCH ALTIJD DIE SPUUGLELIJKE SPATLAPPEN!!!!!
Kevin van Gorp
mooi. alleen dat stuur moet ook wit.
jammer dat het een vierdeurs is, voor de rest een gave bak.
Ik zat al te denken, waar had ik deze eerder gezien ?
Ineens herinnerde ik me de Mercedes Magazine die ik vandaag binnen kreeg xD mooie auto !
@ BMWFreak

Wat moet jij met een Mercedes Magazine?
Haha! Goeie vraag. Heb ook iets met Mercedessen, maar veel meer met BMW.
Bedankt voor de samenvatting uit de mercmag Wouter, maar het hele verhaal vond ik toch wat interessanter.
@ BMWFreak

:lol: maakt niet uit hoor, een kijkje in de andere keuken is nooit verkeerd.
@Svenska_Aeroplan_AB

Nou eigenlijk zijn we op dit moment nog een Lowrider project aan het afronden. Maar we hebben al eens nagedacht over wat we als volgende willen.
En dat is een vierdeurs familieroadster op basis van een 80’er jaren Mercedes of BMW. Het liefst zo orgineel mogelijk proberen te houden (op het dak na dan).
Een beetje in de geest van de vierdeus Lincoln Continental’s maar dan Europees.
We zijn op dit moment aan het onderzoeken naar zoveel mogelijk info over de bouw van de mogelijke kandidaten. Tevens aan het overleggen met de RDW naar de eisen en dergelijke.
Het is goed mogelijk maar het moet wel smaakvol worden.

..een beetje off-topic.
zie je dat kenteken AA-16
Iedereen weet toch dat je voor een stijlvolle, degelijke cabrio naar de heren van Top Gear moet gaan..? Of niet dan?
cardesigner@USA
Wat een prachtige bak!
@ SjonnieTurk: dat is toch hartstikke on-topic!

En erg leuk.
Ik denk dat je er als je begonnen bent maar eens een post aan moet wagen en ons via AB.nl op de hoogte moet houden…
Met goedkeuring van AB-opperhoofden nauurlijk.

Denk dat je dan hier ook een ultiem voorbeeld aan hebt niet?
@ benz,

Ik ben hardstikke blij dat mercedessen taxi’s zijn; zit ik tenminste een beetje comfortabel en veilig als ik strontlazarus naar huis gereden wordt zondagochtend. Voor het geld dat ik moet betalen stap ik voor geen goud een van die trieste renaultjes of toyota’s in.

Maar voor het koninklijk huis blijft dit een gepimpte taxi. Trouwens rond bijna alle koninklijke auto’s (op de bernhard tak na) hangt een enorme spruitjeslucht.

Dat techniek verhaal ben ik trouwens wel met je eens, maar dat oogstrelende design kan ik het niet eens mee zijn. De 190evo is brute kracht, de S600 coupe gewoon een te gek slagschip, maar echt oogstrelend design vind ik de overige jaren 80 mercedessen niet. In de jaren 50 en 60 (en daarvoor) deden ze het goed. En tegenwoordig gingen ze goed, tot ze weer die rare nieuwe e-klasse lanceerden.
Hoe wordt zo’n 4deurs cabrio dan wel niet verstevigd? Is dat niet harstikke slap?
Verder een zeer elegante wagen, zowel met als zonder kap! :D
En slechts iets van 160.000 kilometer op de teller (als ik het goed zie).
@ Toet toet:
Het koninklijk huis. En niet zoals jij waarschijnlijk klakkeloos aanneemt door de belastingbetaler. Zo’n grote kostenpost is het koninklijk huis echt niet hoor. De meeste onkosten betalen ze gewoon zelf. Willem Alexander heeft gewoon een baan, net als de meeste andere leden van de koninklijke familie. Plus dat ze een flink pakket aandelen van Koninklijke Olie bezitten en tal van andere multinationals.
Alleen de kosten die ze werkelijk voor de Staat der Nederlanden maken (zoals staatsbezoeken) worden ook door de Staat der Nederlanden betaald.
Een van mijn favoriete Benzo’s. En dan ook nog dakloos. Lekker hoor. Ze had echt smaak.
@Hardleers

Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar een ”opgepimpte taxi” is het allerminst. Dit is mijn mening maar, als jij een andere mening hebt is dat prima.. Maargoed, ik dwaal af..

De Benzen uit de jaren 80-90 waren niet allemaal even mooi, dat ben ik met je eens. Kijk maar naar de E-klasse uit de jaren 90. Niet bepaald een schoonheid ofzo, maar deze Benz 380 SEL vind ikzelf één van de mooiere Benzen die Mercedes toendertijd geproduceerd hebben. Met de 190EVO en de S600 Coupé zitten we op één lijn.. Schitterende auto’s met een veel vermogen, veel extra’s en nu erg zeldzaam! Ik vind dat Mercedes met de huidige lijn modellen een mooi, compleet en aanvullend gamma heeft. En mede daardoor (ook door de grote historie van het merk met de ster) heb ik een redelijk grote voorliefde voor het merk.

@Ewout

Ze zullen het chassis wel verstevigd hebben lijkt mij..
@Svenska_Aeroplan_AB

Haha, inderdaad! Tekeningen, ontwerpen en photoshops zijn wel leuk maar geven je maar een idee. Kijkend naar dit hebben een beter beeld.

Mijn broeder kijkt mee en we worden steeds meer enthousiaster over ons volgend project.

Dus zolang we op schema blijven met de Buick hopen we eind juli al een basis te hebben om in de vakantieperiode er mee te beginnen.

We kijken nou al uit naar onze volgende nachtloze dagen… :D
@ Robbie: 1985, 160.000 km… ik biedt € 4.000,-!
;)
@johan123,

dat zie ik.

Big Pimpin’ Queen. Maarja, ook ik heb liever gewoon een normale W126 dan een cabrioletje.
in 1984 had elke steuntrekker een MB ..

zo ook Juultje ..
@Original Arnoud, ik vind 114 miljoen euro als totale kosten aan het koninklijk huis wat wij moeten betalen met z’n allen toch best veel.
Bijna 184.000 km op de teller… Aardig wat, gezien het type auto.
“Zo kunnen de zijruiten volledig in de carrosserie wegzinken.”

Meen je dat nou werkelijk?
Zeer gaaf ding, al zal die waarschijnlijk de torsiestijfheid van een natte vaatdoek hebben! =D
Robbie, geweldige link naar de site van Newport Convertible!

De startpagina is een Prius Convertible!!!
WOOHOOOO!
Speciaal voor Autogek…
;)

Voor degene die hem gemist hebben: http://www.newportconvertible.com/
PS: die Chrysler 300C Convertible is echt wel cool!
@ Svenska_Aeroplan_AB’s link

Ik vind de Dodge Charger eerder een mislukt model. Het doet wat weg van die agressieve look van de gesloten versie.
Ok, nog eentje dan: Maybach Convertible!

http://www.newportconvertible.com/product.jhtm?id=80&cid=156
Ik moet zeggen dat deze mij toch wel kan bekoren en het hem in ieder geval niet mistaat dat soft-topje.
Ik dacht dat Caruna deze cabrio sowieso al maakte (oude Auto Katalogs eind jaren ’80) dus wat is het maatwerk?
Vorig jaar zo’n Caruna op een autobeurs in Zwolle zien staan. Ex-Arabierie, zwart met wit interieur en zo krom als een banaan. Helemaal doorgezakt, dat doet het ergste vrezen voor de torsiestijfheid van deze conversie.
@Pordon,

60 eurocent per inwoner per maand. Wat nou veel :)?

We zijn tegenwoordig een stuk minder kwijt dan vroegaaah :P .
Arie Beukenoot
Ik dacht dat leden van het koninklijk huis vanwege gebeurtenissen in het verleden niet in Duitse auto’s reden?
Blijkbaar was dit nogal een onbekende auto. Voor mij ook overigens. Leuk er dan wat over te lezen, en dat hij weer in goede staat is gebracht.

Volgens het bericht is hij ‘koninklijk surfblauw’. Is surfblauw koninklijk? Is surfen koninklijk? :D Niet echt een combinatie waar ik aan gedacht zou hebben.
Oranje hoerensloep.
@ Toet toet: Denk je dat die auto niets had gekost als er een president in had gereden?
Ik krijg als ik zo’n auto zie altijd zin in Chinees eten. Gek zeg.
Is er een overzicht van alle auto’s die ooit op AA-kenteken zijn gezet?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).