Toyota iQ met 100 pk: de iQ3

Auteur: , 40 Reacties

Of je dood wilt!

Nee grapje natuurlijk. Hartstikke veilig zo’n iQ. Net als de Smart waar die *kuch* toevallig een beetje op lijkt. Die is er tenslotte ook als Brabus-hete-peper-editie. Dit soort auto’s zijn reuzehandig voor in de stad, maar dan wil je wel wat pit om snorfietsers en de buurvrouw op de eSolex te kunnen dollen bij het stoplicht. Vandaar dat Toyota ook een hete-peper-editie van de iQ maakt. De peper is in dit geval de 1.33 liter groot en heeft Dual VVT-i voor variabele kleptiming van zowel in- als uitlaatkleppen. Totaal komt er daardoor een vrij acceptabele 100 pk bij 6000 tpm en 125 nm bij 4400 tpm vrij. Daarmee “sprint” de iQ3 (zoals de hete-peper-iQ schijnbaar gaat heten) in 11,8 seconden naar de 100. Dat is dan wel met de handbak met zes trappen. Voor oneindig veel plezier heeft Toyota ook een CVT-bak en daarmee wordt de “sprint” bekort tot 11,6 seconden. Dat is bijna net zo snel als de langzaamste BMW die nu leverbaar is, maar de iQ3 is wel een stuk milieuvriendelijker en veel handiger te parkeren. Oh ja en een stuk goedkoper, en daarmee een ijzersterke aanbieding.

De iQ3 is uitgerust met Toyota’s Stop & Start systeem. Mede daardoor is het verbruik slechts 4,8 liter per 100 km en stoot de iQ3 slechts 113 gram CO2 per km uit. Lekker zuinig dus, maar echt groen wordt het natuurlijk pas als Toyota ook een hybride iQ bouwt. Kunnen ze bij Smart ook, dus dan moeten de hybride-meesters van Toyota ook wel lukken. (via carscoop)



40 reacties

de prestaties vallen met tegen voor een autootje met 100 pk…

enne 100 pk bij 600 tpm is ook nie helemaal reeel! Dat zal vast en zeker 6000 tpm moeten zijn!
edit: de prestaties vallen me tegen voor een autootje met 100 pk…
Als ie van 0-100 in 11,8 seconden gaa met 100pk, wat weegt dat kreng dan wel niet????
De Fiat Panda 100HP gaat in 9,5 seconden naar de 100. Ik zou het wel weten!
@Kev: 900 kg
De iQ 1.4D4D heeft 90pk en 190NM koppel, trekt dus een pak beter op. De bedoeling van deze 1.33 versie is om ook een iQ te kunnen aanbieden met start-stop technologie.
@13 : de dieselversie weegt 1020kg, dus ik denk dat de 1.33 niet veel minder gaat wegen.
@ 13

Idd, ik had het net zelf ook gevonden. Schrikbarend veel voor zo’n klein autootje. Ik vind het wel een leuk ding om te zien als ik eerlijk moet zijn, maar op dit moment is hij nauwelijks lichter dan een Yaris….
Mijn Megane II met 1.5dCi motor heeft 106pk, trekt sneller op, verbruikt bijna evenveel en stoot 120 gram CO2 per km uit. Met 1280kg op de schaal kan dit wel wat meer tellen dan die koekendoos van een IQ3
“Of je dood wilt!”

Dan moet je eerst een extra nulletje bij die 100pk doen, haha dat zou mooi zijn! V8 twin-turbo iQ, onder het motto ‘size doesn’t matter’.

“Voor oneindig veel plezier heeft Toyota ook een CVT-bak..”

Mijn cola kwam uit m’n neus van deze geplaatste opmerking..

“Dat is bijna net zo snel als de langzaamste BMW die nu leverbaar is”

Snel…lekker relatief.

Goed uitgedacht, groen, licht bakkie. Maar zou ‘m nooit kopen voor de echte funfactor.
@ Wouter, Smart heeft geen hybrides te koop. ;)
@ Waxweasel:

Totaal geen vergelijk, want je noemt een turbo motor, die hebben veel meer koppel over een brederen toerenbreik en 200cc meer….
@tomtoyo: 1020kg voor die anderhalve meter auto?

dat roept om een bmi index voor auto’s!
Waxweazel vergeet ook dat naast en CO2 de diesel veel meer vervuilt dan een benzine motor met dezelfde CO2/km verhouding. ;)
100pk, en dan nog maar die 0-100 tijd voor zoon klein autotje?? ik snap hem niet helemaal…
Ik begrijp ook niet goed hoe ze aan die 100pk komen, want de diesel gaat echt een STUK sneller…
Mijn vriendin’s mini one met 95 pk doet in 10,9 sec. Hij is dus sneller, groter, goedkoper en bied een stuk meer rijplezier en stoot maar 8gr meer co2 uit per km.:) De toyota iQ weegt trouwens 905kg. http://specificaties.autotrader.nl/se48f917b7633844ed07c716af94556c9/details/?merk=4&model=23&variant=1&carrosserie=1&modeljaar_id=1&modeljaar=2009&type=8
in de autovisie stond ook een brief van een man die schreef al allerlei dikke bmw’s the hebben gehad, maar dat dit echt een enorme babe magnet was, en hij liet er zijn X5 voor staan.

ik persoonlijk vind het een onooglijk ding en vind dat alle mensen die zo’n ding willen maar naar japan moeten verhuizen oid.
@ Tomtoyo, heb je er al mee gereden dan? dat kan namelijk niet.

Maargoed de cijfers vallen mij ook tegen. Een Yaris met de zelfde motor die 130 kg zwaarder is heeft namelijk betere prestaties..

Zal nog wel veranderen verwacht ik. Nou moet ik wel zeggen dat bij de Yaris de 0-100 tijd ook niet echt geweldig is maar de tussensprints een stuk beter zijn.
Belabbert, 100 pk en toch 11+ seconden van 0-100, wat een rommelding
Waarom zou je een iQ kopen, als je ook een veel mooiere en stijlvollere 500 kan kopen :roll: ??
113 g/km CO2. Dat zijn er net 3 teveel, en dus vraagt vadertje staat een hufterig bedrag aan BPM, waardoor deze wagen zich eigenlijk uit de markt plaatst.
De importeur schijnt aan Toyota gevraagd te hebben of ze die 3 grammetjes niet ergens konden wegpoetsen, maar daarvoor is de nederlandse markt kennelijk te klein. Alweer een reden waarom nederland niet z’n eigen gang moet gaan met stimulerings en strafregelingen…
Kom op, mijn auto heeft krap aan 60 pk en doet de 0-100 sprint in 12 seconden. Dat moet toch wel beter kunnen?
@Mark: ik heb ermee gereden ja. Ik werk bij Toyota namelijk…
LOL! Of je dood wilt :)
Die trage 0-100 tijd zal er wel mee te maken hebben dat de voorwielen gewoon geen grip hebben. fietsbanden met een auto die zo kort is dat hij bijna een wielie maakt als je optrekt.
De SMART een Hybride? Een auto met een stop en start systeem mag je geen hybride noemen, maar het klinkt natuurlijk leuk………
De enige echte Full Hybride auto is de Prius!!!!

Het wordt tijd dat sommige mensen eens een cursus Hybride techniek gaan volgen!!
Smart heeft inderdaad geen hybride,de verwarring komt waarschijnlijk door het woord “Hybrid” in de afkorting MHD (micro hybrid drive) maar dat heeft niks met hybride te maken :S
Wat een strontbak! belabberde prestaties
@ Tomtoyo:
Waar en wanneer heb jij met die iQ 1.3 gereden dan? Ik werk ook bij een Toyota dealer, maar wij krijgen hem voorlopig nog niet ter handen.

Ont: Hoe komen jullie d’r bij dat dat ding de iQ3 gaat heten? Wij (dealer) weten hier niet beter of hij gaat gewoon iQ Dynamic heten. De 1.0 varianten heten respectievelijk Comfort en Aspiration. Dynamic is de volgende uitrustingsvorm in het rijtje. Verder kost hij naar verwachting rond de 19k.
@Jurrian: Een man die schrijft dat “dit” een babe-magnet is? Is er weer een patient ergens vermist ofzo? Want dit bakkie is gewoon hartstikke lelijk. Soort van mislukte Smart/opgepompte Aygo…
om maar even terug te gaan een decennia geleden : Daihatsu Charade GTti : 101pk, 8,2sec naar de 100 :P
beter geven ze hem (:IQ) het aantal pk’s wat op het kenteken staat: 611.
Ik weet wel waar die 100pk zijn gebleven: die zijn druk bezig met allemaal groene dingen te produceren onder de kap. Hierbij valt te denken aan bomen, lieve schattige beestjes, kleurige bloemen en 1000 en 1 andere dingen die 100% groen zijn. Als je ‘m 3 jaar continue laat stationair draaien dan lost hij zelfs al het geweld in de wereld op EN bedenkt de iQ een oplossing voor het olie-probleem.

Geweldig hè? Dat voor nog geen 20k!
Afgezien van de gewicht/prestatieverhouding zal dit ding waarschijnlijk 23.000 of iets in die trent gaan kosten.
Ik vind hem best wel duur voor zo’n klein autotje… Zo zeg, hij kruipt van 0-100 in 11,6 sec… Wat een prestatie… Als ik dan met 100 pk moet rondrijden, dan maar liever met een oude rammelbak die het in 8-9 sec doet.
@ tomtoyo

ik werk ook bij toyota, maar hij is nog niet te rijden..
Vind het dus knap dat jij dit wel hebt gedaan net zoals jesper aangeeft.
Ondanks dat ze nogal duur in verhouding met het formaat zijn zie je de iQ toch al redelijk veel rijden.
Wel duur word die IQ 1.3, zonde. Maarja er zit gewoon BPM op en bij de 1.0 niet.
Achja ik rij lekker rond in mn fortwo 1.0 84pk 0-100 10.9 ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).