Wat houdt de Focus RS bij?

Auteur: , 150 Reacties

We hebben een tijdje geleden de rijtest gezien van de nieuwe Focus RS. Meer dan 300 pk en voorwielaandrijving en toch kan hij het vermogen tamelijk goed op het asfalt kwijt... een klein wonder en dus de koning onder de hothatches? Welke auto (met voorwielaandrijving) kan de Focus bijhouden? Gezien de pk/gewichtverhouding moet die wel een onverslaanbaar kanon zijn.

Toch heeft Autocar een rondje op Millbrook achter de Focus RS aan gereden en kon de gekozen auto overal goed bijblijven….

Ja de RS is (rechtuit) wel sneller, maar een lichtere auto met uitstekende remmen en een vreselijk goede wegligging kan bijblijven… en kost maar 16.000 pond. Zet dat eens tegenover de 25.000 pond van de Focus RS… is dat dan werkelijk de koning van de hothatches?

En wat is dan die voorwielaangedreven hothatch? Kijken we even mee?



150 reacties

2nd! (jaja…)
Hij staat trouwens helemaal op de frontpage
Doe toch maar die focus rs die sound , en hij kost ook wel duurder maar de inruilwaarde ligt veel hoger hij is nu al legendarisch.
Was te verwachten. ;)
Renault maakt gewoon de puurste racewagens sinds Pagani! :o
Die clio is sneller dan de ford gt ;)
Die focus is gewoon ****
Zelfs het groen staat die goed!
Iets wat die Renault dus echt niet staat!

Zowiezo in looks ownt de Focus de Renault!
@ micheloo0: Hij kost meer of hij is duurder;) Hij kost niet duurder!
Of in de Clio zit een betere rijder…. Nee, gewoon een knappe prestatie. Maar wel logisch…op de Nürburgring zullen de verschillen groter zijn.
“de koning onder de hothatches”? een machteloze koning dan wel, op alle Engelse circuits kon de veelgeprezen Ford de Mégane R26.R niet bijhouden…. En die heeft ook “maar” 230 pk ten opzichte van ruim 300 in de Focus. Een dikke Volvo-motor in de Focus lepelen zegt dus niet alles!
HAHA :twisted: ! Geniale dingen, die hothatches van Renault! Hoewel ik de Focus RS absoluut niet verkeerd vind, is die Clio RS gewoon fantastisch! (als je ‘m koopt, wel even een ander kleurtje nemen…) :D !
Sow, sjiek filmpje, alleen een beetje een kromme vergelijking: een Mégane RS (F1) vs een Focus RS zou eerlijker zijn, gezien het feit dat een Clio wel erg klein is, meer formaatje Fiesta. Neemt niet weg dat de Clio RS een héle goede auto is trouwens, vriend van mij heeft ene gahd, echt een hele rappe wagen!
Maar ook in het geval van de Mégane had ik wel eens willen zien welke van de twee sneller was, erg moeilijke gok… Qua looks zou ik iig voor de Focus RS gaan.

@Autoblog: is het misschien een idee om de Youtube-filmpjes zó te plaatsen, dat de knop voor Full-screen er standaard in zit? Ik zie dit bij veel andere sites, maar bij jullie moet ik altijd het filmpje via de Youtube-site bekijken, zou handiger zijn als jullie de parameters zo kozen dat je gelijk full-screen kon klikken…
@ Funnyjacket,

het gifgroen van de Ford, is een hele andere kleur groen dan die van de Renault.
clio is een vette wagen maar wat hebben ze hem toch lelijk gemaakt , die voorkant lijkt wel geaccidenteerd… Focus Rs blijft toch nog steeds geen spek voor renault z’n bek
Aangezien we niet allemaal een bergweg in onze achtertuin hebben liggen, lijkt mij de focus rs overall de snellere. En denk ook dat je er op de openbare weg veel meer plezier aan beleefd.

Op een circuit zal de clio misschien wel wat leuker zijn, maar dat neem ik dan maar voor lief.
@Jip :Ik heb nog net moeten leren voor men examen nederlans en het is er al weet uit :D :D maar ik moet zeggen hie rin Vlaanderen wordne daar wel vaker fouten op gemaakt.
De megane R26R wint van de RS op het circuit :)
Hmm lastig:

Duitse degelijkheid, of Franse rommel.
Feit blijft dat de Renault f*ck-ugly is. Terwijl de Ford er toch wel erg lekker uitziet.
Bovendien… het is en blijft een Renault. Nuff said.
Tja, die Clio heeft een gruwelijk aantal pk’s voor z’n gewicht, maar het geluid van zo’n dikke 5-cilinder is ook wat waard!

En tegen de R26R-fanhuppels zou ik zeggen: in de Focus RS kun je in luxe 5 niet al te lange volwassenen (tot ca. 1.80) vervoeren, de R26R heeft volgens mij een rolkooi… Laten we de R26R even 200 kilo strafgewicht geven, dan rijdt de Focus ‘m het snot voor de ogen ;)
De focus ziet er natuurlijk wel veel mooier uit, maar die kost dan ook veel meer…
Die Focus RS is ook gewoon echt veel te zwaar met zijn 1470(!) kg. Dat zijn waardes van 4WD auto’s. Een Evo IX is zelfs nog lichter als die Focus RS, op dat gebied hebben ze toch echt iets fout gedaan bij Ford. Het is en blijft toch wel een heel lekkere auto, die Focus RS, maar met zo’n enorm prijsverschil en zijn overgewicht ga je wel twijfelen.
renault is en blijven de beste als het gaat om normale auto’s om te bouwen tot hot hatchback’s
mijn verre buren hebben een Clio RS en een Megane RS F1 team (zo’n blauwe met een paar stickers erop) maar ik vind ze toch niet mooi. En ze klinken niet mooi. En het is een Renault, wat nog het beroerdste van alles is. Geef mij maar de Focus RS.
@peter,

yeah man. That’s what I’m talking about!!!
Jaag er eens met een TT-RS achteraan. Heb je in ieder geval een hele mooie soundtrack :-)
@micheloo0

Als je zelfs dit nog voor je examen Nederlands moet leren, dan is je niveau al te best.
Is kost veel / is duur in Vlaanderen gewoon niet hetzelfde dan als in het Nederlands?
@northspotting

Heeft de megane r26r niet toevallig 230 pk? Terwijl de de focus rs 305 pk heeft? Als je de Megane r26r even naar renautl vischer en kerkhof stuurt en dan komt ie terug met 260 pk! Dat ding rijd de focus helemaal zoek!
en hoevaak zit jij in zo n auto met 5 man? daar heb je hele andere alternatieven voor!

En wat lopen jullie allemaal te zeuren, Renault heeft gewoon een knappe prestatie neergezet. Een auto met 2,5l turbo motor met 305 pk bij kunnen met een hoogtoerige twee liter met slechts 203 pk.
-dan
___
OT: Tsja, als je kijkt, dan lijkt de Clio wel een baby, terwijl de Focus toch echt een man is.
De Renault kan mij nou niet echt boeien .. op de een of andere manier ziet ie eruit van voren als een kinderspeel autotje.
Whahaha, dan word je in je focus door zo’n gedrocht ingehaald :lol:
Volvo_440_turbo
Zo had ik ooit eens naast mij aan de lichten een clio sport, ik hoorde hem keihard in toeren optrekken, ding doet wel hoge toeren volgens mij.
Ik ben dan ook op het gas gegaan en op de rechte autoweg kon ik vrij vlot volgen, hoe snel we gingen durf ik niet goed te vertellen… de autoweg was wel leeg.
Mijn auto is wel opgevoerd en weegt een 200kg lichter.
Op bochtig parcours zou het wel anders geweest zijn denk ik, dan zou ik al bij de eerste bocht eruitvliegen denk ik…

Anyway, misschien wordt dat mijn volgende wagen…
@renaultfreak,

Het gaat hier om standaard modellen met standaard aantal pk. Als je bij een Focus RS de turbodruk opschroeft o.i.d. heeft deze ook al een stuk meer pk’s dan een standaard RS. En wij lopen niet te zeuren, je kan het gewoon niet hebben dat de meerderheid voor de (he RenJie) mannelijke Focus kiest, in plaats van een Kliko RS.

En daarbij, Honda maakt hoogtoerige 2.0l blokken met 240pk standaard (S2000) dus zo bijzonder is dat helemaal niet. Gewicht telt trouwens ook mee met het bijhouden van…
dus eigenlijk is ford helemaal niet zo slim bezig geweest. Als jij een snelle auto wil waarmee je rap door de bocht kan moet je hem niet het gewicht van een olifant geven, maar ook je onderdelen lichter maken!

Dat is dus iets waar ze bij renault over hebben nagedacht!
Clio een baby?
Moet idd. toegeven dat de Clio RS 200 niet aan schoonheid heeft gewonnen met de nwe. ‘babyface’ update.

Enne een Twingo RS kun je beter tegenover een Fiesta ST zetten.

Niettemin… 5 Cilinder Turbo v. 4 Cilinder NA?
Op de rechte stukken schiet de Focus wat weg maar in de bochten???
De Clio stuurt veel scherper! Remt beter = controle!

En aangezien FUN niet een rechte lijn is…

Focus Rallye Sport € 50.000.-

Clio Renault Sport € 29.000,-

Tel uit je winst.
Enne restwaarde… alsof een Renault Sport ooit aan waarde heeft ingeboet?


OT: de Focus is een Metroman, met z’n spoilers, roosterjes, achtervleugel
@Mao

”Die clio is sneller dan de ford gt”

Ehm.. Wedden van niet! ;)
@ Ralph
Jij snapt het ;)
Het zal wel aan mij liggen, maar in tegenstelling tot al die mensen hier ben ik helemaal niet gecharmeerd van de Focus… het vreselijke burgelijke uiterlijk en het feit dat de auto veel te hoog en te smal is, zijn de belangrijkste redenen waarom ik voor een andere hot-hatch gekozen heb een paar jaar geleden. Qua vermogen zal hij de meeste concurrenten dan wel de baas zijn, qua uiterlijk blijkt het een hondehok… in mijn ogen dan tenminste, maar ik ben daar blijkbaar uniek in.
@ Benz

hij heeft waarschijnlijk een stukje gelezen dat de Ford focus rs sneller was dan de ford gt op een test circuit van ford in belgie. En aangezien renault toch sneller is met bochten kan het wel kloppen!
@keesD,

de Focus RS is niet een paar jaar geleden op de markt gekomen dus wat je nou zegt klopt niet helemaal.

@Benz,

inderdaad, laat Mao maar kletsen. Als hij/zij er in gelooft, goed hoor!!

@renaultfreak,

toch nog een 2e fan van R*****t gevonden.
@ Amp powerrr
Als je goed zoekt vind je ze wel><
Doe mij maar de Clio RS
zo zie je maar weer dat renault hier gewoon heel goed in is!
seat-leon-cupra-vdv-edition
@renaultfreak,

ik vraag me trouwens af hoe je in hemelsnaam een Renault freak kan zijn :(

OT.

een Seat Leon SuperCopa zal de RS waarschijnlijk in rechte lijn ook bij houden vanwege de 300+ pk’s (en die is nog een stuk fraaier) en exclusiever (55 stuks)
@northspotting: een R26R met 200 kilo strafgewicht is de normale Megane RS… ;)
@renaulfreak,

jij bedoelt zeker heel goed zoeken. De meeste mensen die ik ken hebben een permanente haat aan Renault :P Maargoed, ieder zijn ding.

@Mikey,

kan jij gedachte lezen ofzo !?! :O :P
@AMG Power: die Honda blokken zijn dan ook wel op iets andere techniek (VTEC) gebaseerd dan het blok van de Clio RS.

Ik vraag me overigens af of de Leon “VDV Edition” wel bij kan blijven met 310 pk’s, het is en blijft een VAG bak en die stralen niet echt uit in wegligging.
AMG Powerr
omdat het voor dagelijks gebruik zeer prettige autos zijn!
Eigenlijk had mijn naam renaultrsfreak moeten zijn!

En ik zat me te bedenken, ik weet een hothatch die de focus rs fluitend voorbij gaat! De Audi 3.2 quattro met turbo!
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/01/rijtest-video-audi-a3-32-turbo-460-pk#post-17084
AMG Power! Nogmaals FUN is not a straight line!!!
Snapte?
Elke Sjonnie die over zijn versnellingspook gedrapeerd is + radio standje 30 Hardcore denkt dat ie snel is tot er bochten komen.

Als Mercedes-Boy wat heb je met de Ford Focus en dé Seat Leon dan?

@Renaultfreak; ik weet natuurlijk beter want rij zelf een Clio RS 172 Fase 2!
Vava Voom!
@ AMG Powerrr
Ahh ben jij dr zo een? Een paar keer een ervaring gehoord en meteen iets haten? Helaas leven we nu wel een jaar of 4 verder!
@ ralph
Mooie auto, ook lekker venederend voor golf 5 gti tjes!:P
Stefan VTS 16v…

Renault Sport blokken hebben veelal ook variabele kleptiming.
Alleen Renault schreeuwt dat niet van de daken.
@ iedereen

Al eens naar de lijnen gekeken??
De Clio rijd veel betere lijnen, eerst meer naar buiten en dan meer naar binnen. In de bochten, afgezien van de eerste geeft de focus niet alles. Als je met de focus goed door trapt dan ben je wel weg!
@ RDS

wat denkje wat de zwaarte kracht doet met 1500 kg op hetzelfde rubber opvlak als de clio?
Kijk met zulke lichte autotjes zo rijden kom je in de buurt van hoe je je op een motor voeld als je met 2e of meer flink aan het gummen bent! Heerlijk om te zien:-)
@ //\\ freak
\\//

Ja heb je een puntje maar de lijnen zijn wel degelijk anders, en als je kijkt zie je dat de focus zij achterpoot optilt omdat deze dan nog remt…..
@mezelf

Renault logo is niet echt gelukt net….
@renjie :komaan man ik ben niet goed in talen meh da wilt nie zeggen dt ik lomp ben wie weet wat gij als job doet en jah in Vlaanderen spreken ze heel anders als in Nederland.
Wat een bende losers hier die het niet kunnen verkroppen dat de Clio RS gewoon een veel beter sturende auto is dan de Focus RS.
Ga toch uithuilen op jullie moeders schoot !

Kijk eens naar de gemengde raceklasses waar zowel de Focus, Golf, Leon en de Clio Cup aan meedoen. Allemaal hebben ze schrik van die “kleine Renault”.
Vooral het eerste filmpje is erg gaaf!
@Ton: Duits?
I love them both!
Nou hoor je wel zo veel over de focus rs, maar zijn er al ringtijden van de nurburgring?
@Waxweazel.
Aha, ik hoor het al. Een kenner !
Je hebt ze beide aan een uitgebreide test onderworpen neem ik aan en bent tot een weloverwogen eind resultaat gekomen ?!?
Die jump ziet er zo lekker uit……wil ik ook. Hoppaaaaa!!!!
@ Janus :

Jij moet dan wel zeker de kenner zijn ;)
“Kop in het zand steken” is toch de favoriete Nederlandse sport !
@amg jongen ga jij lkr dromen van zon dikke benz, dan vlieg ik je wel voorbij met mn rs !! zal niet zeggen dat t de meest betouwbare auto van de wereld is k heb een rs uit2002 al een jaar of 6 nog niks nadda grote problemen gehad,1 keer een storing in mn airbag nou nou wat een slechte autos he??,wat irritant hier is is dat iedereen hier voor de duurste auto kiest terwijl denk10% ooit zon auto kan betalen.
ik denk dat een hardcore versie van de 3 mps hem wel kan bijhouden
@StefanVTS16V,

ja maar het ging om een ongeblazen 2.0l en dan is Honda toch de betere. En over wegligging, die VAG automobielen gaan ook zonder quattro o.i.d. heel strak de bocht om hoor!

@renaultfreak,
Ahhh, zo een ben ik er niet.
ze vroegen voor een fwd auto :P Maar die A3 zou ik maar al te graag willen hoor!!

@Ralph,

oja, dragracen is geen fun? Okee, niet bij dit soort auto’s maargoed.
En als Mercedes-Boy heb ik gewoon iets met alle auto’s (op franse auto’s na dan, Citroen en Peugeot zijn ook niet mijn ding) Het is niet dat als je iets van een merk ofzoiets in je naam hebt staan, dat je meteen dat merk verafgod en andere automerken verafschuwd. Zo ben ik ook een giga-fan van japanse racers (Skyline GTR, Supra RZ, NSX ed. , en musclecars.

@Waxweazel,

niet gelijk zo extremistisch doen tegen over de -wij vinden de Focus beter- mensen.
@ CX9Owner
ik heb daar zo mijn twijfels bij
Snelle renaultjes zijn altijd leuk en ze maken ze al heel lang. Favorieten zijn voor mij de R8 gordinni, clio williams, 5 turbo, clio sport met V6 en de alpine a110.
@CX9Owner
Die 3 MPS is inderdaad echt behoorlijk snel en relatief gezien niet zo heel duur, volgens mij iets van rond de 35.000.
@CX9Owner,

Mazdaspeed3 is heel vet inderdaad!! Subtiliteit ten top. CX9 is trouwens ook mooi :)
De tijd die Horst von Saurma (van SportAuto) met de RS heeft gereden op de Nurburgring heeft gereden is best indrukwekkend. De tijd voor de RS mkII 8:25.. maar wel liefst 9 seconden langzamer dan de Renault Megan R26.r…. (die eerlijk is eerlijk ook wel extreem (snel) is).
Ik vind de Renault wel mooier, ondanks de dikkere bumpers en uitgeklopte wielkasten blijft die focus een vierkant hok.
Ach laat amg toch lekker met zijn benz over de autobahn scheuren. Lekker veilig imer grade aus. Als het op bochten aan komt wordt het een ander verhaal met die zware lompe benz van hem. Dan wordt het hard werken en vooral veel zweten.
Volgens dat bek*kte Vauxhall reclame-filmpje kan de nieuwe Astra in standaard uitvoering er toch voorbij…
Nog een vergelijking van de Focus RS mkII en de Clio RS III cup facelift….
Hockenheim Short 1:17.8 1:19.1

Zoals je ziet…. de veel snellere Focus RS wint ondanks fors meer vermogen per kilo (ongeveer 205pk/ton tegenover ongeveer 155pk/ton voor de Clio) niet heel veel op het circuit. Natuurlijk zul je in het normale verkeer vlotter onderweg zijn met een (turbo) Focus, maar voor de lol hoef je het geld er niet tegenaan te gooien…. sneller is zeker niet altijd leuker en ik denk dat er vrij weinig omstandigheden zijn waarbij je het volledige potentieel van de Focus RS kunt benutten zonder het risico te lopen je rijbewijs kwijt te raken…. dan is zo’n NA renault 2.0 bommetje een stuk minder riskant en minstens zo leuk op een bochtige weg of op een leeg klaverblaadje…
@Esprit_de_Flandre: met een professionele toerwagen coureur achter het stuur van de Astra en normale testrijders achter het stuur van de andere auto’s wel ja…..
@mark,

autobahn is toppie. Bochten? Laat de C63AMG, CLK63BS of een SLK AMG maar aanrukken en het stront wordt hoogstwaarschijnlijk voor je ogen gereden! Zie de test van ABHD maar.

die vent van het filmpje zei dat hij ook aardig zijn best moest doen om de RS (Focus) bij te houden.

@robin l,

ik snap niets van wat je zegt, sorry hoor :S
Het is trouwens ook niet irritant dat iedereen voor de duurste auto kiest, het gaat erom wat zijn/haar smaak qua auto’s is. Tegenwoordig worden er ook geen slechte auto’s meer gemaakt. Maar tussen kwaliteit (Renault) en kwaliteit (Mercedes) zit toch nog wel een klein verschilletje.
Al vele kilometers met de Focus RS gereden en ik zie aan de beelden hier dat er niet helemaal voluit gegaan wordt met de RS. Hij remt bovendien ook stukken vroeger en harder dan nodig.
Nietemin is de Renault ook een leuk wagentje.
@Ik: misschien heb je gelijk, maar zoals je uit de tijd op Hockenheim shorttrack kunt afleiden is de Clio RS niet veel langzamer… je moet de Focus RS dan ook echt op 99 of 100% rijden wil je wegkomen.
@Waxweazel (20:40)
Jazeker, en alle Belgen zijn dol op patat !
Het doet blijkbaar veel pijn bij vele mensen om te lezen dat renaults wel degelijk goede wagens zijn. En hoe veel hier ook de renault voor lelijk uitgemaakt wordt. Iedereen zal meer dan tevreden zijn als deze auto op jullie oprit staat.
@Stefaan,

daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben.
@ Janus :
Ja wij zijn dat ;)
Maar wij hebben dan ook zin voor realiteit, iets wat jij allezins niet meer hebt zo te zien.
Als er bewijzen voor je neus worden gesmeten en je blijft maar ontkennen en tegenspartelen, dan mogen we jou ook met een korrel zout nemen ;)
In die Clio zit ook inderdaad een betere coureur. Hij pakt echt de apexen en de race lijnen. De Focus bestuurder rond de bochten wel heel rafelig. Je ziet de Focus ook meerdere keren glijden wat duidelijk een gevolg is van gewichtsverplaatsing en abrupte stuurcorrecties.
ik ga nog steeds voor de focus.

geweldig ding. mooi geluid, power, uiterlijk
@Waxweazel
Het leuke is dat ik helemaal niets gezegd heb over de Ford of de Renault !
Ik vraag me dus af hoe je erbij komt dat ik geen realiteitszin heb :-D

Meereh, je mag mij met een korreltje zout nemen hoor.
Dan ben je niet de enige !
Overigens, het is een debiele vergelijking. Een tot op het bot uitgeklede boyracer-auto tegen een auto die EN prima bruikbaar is in het dagelijkse verkeer (en dan zelfs heerlijk comfortabel is) EN razendsnel is. Als Ford alle luxe uit die Focus sloopt is hij veel sneller.. maar what’s the point?
Trouwens… die Renault is nog steeds f*ck-ugly. Ik zou me oprecht schamen om daar in te moeten rijden.
Focus Rs 2:22:20 vs Renault R26r 2:19:40….. tamelijk vlot ook die R26r
@peter: alleen kost die Focus 50 mille en de Clio nog geen 30 mille…..
@ peter: de megane r26.r is uitgekleed. De clio is een gewone hothatch dus met de nodige zetels en gordels
Een Saab 9-5 Estate 2.3T Aero van Hirsch Performance met 310 PK houdt de Ford bij!
@lorenzo: rechtuit wel maar niet op een bochtig parcours denk ik. Dat is overigens ook het punt van het filmpje: hard rechtuit is wel leuk maar een lager gewicht en een goede wegligging zijn samen veel leuker.
Grappig verhaal. Dat de clio RS goed was wist ik al, is mijn eerste keus als ik een 200pk hatch zou willen, renault kan dat wel! Maar dat de focus RS door zoiets bijgehouden wordt is wel veelzeggend, gewicht nekt em toch teveel denk ik. In rechte lijn maakt het vermogen dit wel goed, in bochten niet meer.
Geef mij toch maar die Focus ! Maar die Clio’s blijven ook altijd lachen. Ik denk dat je met die Clio dat rondje nog best kan winnen van die Focus…
Van de hot hatches dacht ik als eerste aan de Dodge Caliber SRT-4.

4.76 kg/pk

Focus RS:

4.9 kg/pk

Maar ja mss op rechte stuk. Zeker niet dat hij de Focus bij houdt in bochten. Nee toch geen gevaar voor de RS :D
welles-nietes-welles-nietes-welles. Gelukkig zakt die hormonenspiegel vanzelf met de jaren. Helaas is de wijsheid daar niet omgekeerd evenredig mee.
hehe leuk stunt!
maar zet mij maar eens in die focus
no way dat die clio mij bij kan houden!
dit is gewoon een publisiteit stunt van renault!

toedeledokie!
@ darkrider :

tuurlijk .. en jij ben Schumacher zeker .. ?
@micheloo0 …kost wel duur… o mijn god…. IS DUUS of KOST VEEL…
Ongekend die domme haat tov Renaults.

Welk team startte als eerste met turbo’s in de F1, of had daarals eerste ’n V10 ? Welk team heeft al vele kampioenschappen op hun naam (F1,F2, clio cup …die al jaren met die blok rondscheurt). Als echte Alfaman, ben ik overgestapt op Renaults, geen seconde spijt van gehad.

We hebben het hier over 2 ltr atmosf.motoren, door en door getest op Europ.circuits. Ze kunnen er best een turbo opzetten als jullie nog enige twijfel hebben.

Er zijn maar weinig merken met zoveel racehistorie.
Kom maar weer op met die M3 ,S6 of LAMBO-praatjes …kosten die ook E 24000,- nieuw met 3 jaar garantie ?
…en wat is ‘ie mooi, hè :o
mij persoonlijk lijkt de chauffeur van de megane ook gewoon beter te rijden hoor, een factor welke niet mag overzien worden (2 laps zou beter zijn). Hoe hij de bochten aansnijdt en uitkomt lijkt me gewoon sneller.
correctie clio (en kan door lager gewicht mss lijnen rijden die dan bij de focus trager zouden zijn, dat wel
het lijkt wel een groot verschil die prijs, maar van de focus komen er maar 50 naar nl dus zeldzamer en schrijf je minder af
dat filmpje met de megane r26r. de megane is 250kg lichter en heeft super soft banden. en hoevaak is het niet gezecht dat bander een erg groot verschil maker. het verschil is 3 sec. zet de focus op dezelfde banden en die 3 sec zijn er niet meer.
@Vivelafrance: niet eerlijk, da’s geen Megane meer maar een silhouet racer, zeg maar net zoiets als DTM: een circuitauto met herkenbare verpakking.
@ rest: allemaal afhankelijk van de prioriteiten, over smaak valt niet te twisten: over rondetijden wel.
@Autogier: als je de domme op vooroordelen gebaseerde reacties hier zo leest kan je dat zeker niet stellen….. Al die lui kopen liever een Focus RS dan de Clio RS dus dan zal de Clio in nederland zeldzamer zijn dan de Focus RS (of ST want die kopen mensen dan als de RS niet haalbaar blijkt)

@Boostah en Original_Arnoud en nog wat anderen: Kijk naar de video van Drivers Republic waarbij de Megane R26r tegenover de Focus Rs wordt gezet op Silverstone. De Focus RS heeft meer onderstuur en meer last van lastwissel overstuur. Dat maakt de auto voor een zeer geoefende coureur/chauffeur wel heel leuk want je kan er mee spelen en ook wel snel als je het allemaal goed doet. Het zorgt er ook voor dat de rijstijl compleet anders is dan in de Renaults en dat is dan ook één van de belangrijkste redene voor andere lijnen en het rafelige weggedrag, niet de (beperkte) kwaliteit van de coureur.

Een auto van Renault Sport blinkt uit door het brilliante insturen maar heeft relatief weinig vermogen in vergelijking tot een aantal concurrenten. De auto’s moeten het dus meer hebben van hogere “entry-speeds” (met hogere snelheid de bocht insturen) en minder van het uitaccelereren bij de bochten. De meeste hot hatches zijn precies het tegenovergestelde (zie bijvoorbeeld de hete versies van het VAG-concern): relatief langzaam de bocht in en een nette lijn de bocht door en dan op het goede moment op het gas en knallen met die turbo-motor… Overigens is dat ook de meest voorkomende techniek bij voorwielaandrijvers met turbo, dat is niet te vergelijken met de techniek die een NA voorwielaangedreven hothatch verlangt (en de R26r is weliswaar ook een turbo, maar ook die auto mikt op het weggedrag van een auto zonder turbo… en heeft relatief laat z’n piek in de koppelkromme (met reden dus).
Dit is ook veelzeggend. Zelfs de “normale” Megane sport R26 kan de Focus RS bijhouden op een aantal circuits
http://www.fastestlaps.com/index.php?page_id=compare&car1=486e32318475a&car2=4629d358f03bf
Komt omdat de Clio een kortere wielbasis heeft. De Clio kan harder de bochten door dan de Focus.
Kan me een test van autovisie herinneren van Jos Verstappen die met superauto’s een rondje Zandvoort deed wie de snelste was.
En toen kwam de Saxo 16V op de 4e plek.
@ Micheloo0

(OT) Kost duurder? Even je NL checken..

Zou toch ook de Focus kiezen. Brute bak.
Heeft w0o0dy soms een nieuwe baan als PR medewerker van Renault ;)

Maar het moet gezegd dat Renault ook wel bijzondere dingen aan het doen is. Van roestbakken, naar veilige en onbetrouwbare auto’s. Daarna naar veilig en betrouwbaar. Nu heeft Renault Sport ook nog eens een paar heel goedkope en erg sportieve modellen op de markt gezet. De verbinding stuur en wielen is tegenwoordig niet meer van een paar tie-raps gemaakt en is het design de laatste tijd opeens ook heel goed. Het enige wat er nog aan Renault af te dingen is, is dat ze Frans zijn…
He Mashell….of de Duitsers (het volk) nou zo’n goeie naam hebben. Die hebben ook heel wat rare dingen gedaan ook in ons land.
Dus laten we niet de duitse auto’s de hemel in prijzen.

De Fransen hebben de naam maar veel duitse merken de kwaal. (roest)
met wel die kanttekening dat er een enorme afstand is tussen de normale Renaults en de hierboven genoemde. Waarom nu ? Een teken dat je in de kern geen sportief merk bent. En dat weten we al langer.
@mashell: nee, ik heb zelfs niets met Renault (doe mij maar de Mito GTA) maar het moet gezegd worden dat de RenaulSport producten zondermeer bijzondere auto’s zijn met in mijn ogen een betere filosofie erachter dan de meeste (zogenaamde) hot-hatches.

Lager gewicht, betere stuurresponse, redelijk forse demping maar niet keihard en een motor karakter die varieert van kalm en beheerst (lage toeren) tot beresterk maar goed beheersbaar (hoge toeren). Die filosofie maakt dat de auto’s bijzonder leuk zijn voor mensen die van autorijden houden (zoals ik) en ze zijn bovendien opvallend scherp van prijs… ook leuk meegenomen, eindelijk iets echt sportiefs dat ook nog haalbaar is.
@Mark
Waar heb ik het over Duitse auto’s? Franse auto’s hebben gewoon een bepaald imago, eigenlijk is er niet meer aan Renault dat nog verkeerd is, anders dan het Franse imago dat nog moet wegslijten en als Renault zo doorgaat gaat dat vrij snel gebeuren!
PantheraLeo205
’t Mooie van de Clio is, dat de Focusrijder een nare bijsmaak overhoudt aan een onderling duel. De renaultrijder heeft niks te verliezen…

Vind de Focus wel ’n übervette kar, daar niet van.
@Mashell: overigens is het ook wel opvallend dat Peugeot vroeger erg goede GTI’s maakte maar dat de nieuwe modellen fors tegenvallen…. duidelijk de weg kwijt.
@ Woody:

Ik kan niks anders zeggen als het met je eens zijn. De Balans van de Clio RS is gewoon super. Je kan echt merken dat hij als cupauto is ontwikkeld en op de circuits is toegelaten. Overigens was dit al met de eerste Clio Williams en de latere RS.
Liever de Renault
En dan de rest van het geld wat eigenlijk voor de Focus bestemd was gebruiken voor aanpassingen om het race klaar te maken :)
Doe mij ze allebei. Vind ze allebei geweldig! Een klein bommetje en een torquemonster. Tering wat kan dat ding weg trekken zeg.
Ik had laatst zo’n RS achter me zitten. Petje. Vriendje er naast. Hij ging drukken. Best irritant.

Toen heb ik hem stof laten eten. Maar ja, dat lukt makkelijk met een BMW 650i :)
Zelfs een oude WRX met 225 pk is sneller.. Heeft allemaal met die uitlaatgasnormen te maken, zodat je tegenwoordig 300 pk nodig hebt, om een beetje op gang te komen. Focus weegt ook 100 kg minder dan opgegeven en dat laat zien dat die volvo motor een beetje verouderd is, want zelfs tegenwoordig zou je makkelijk 5.5 sec. naar de 100 kunnen met zoveel pk en 100 kg meer. (zie concurrentie )
@jaap: leuk verhaal alleen behoorlijk opgeklopt tenzij de RS niet voluit ging en jij wel.

Ga je allebei voluit van stilstand tot 160 dan is het verschil 0,4 seconden…. jaja enorm stofhappen…. zoveel dat er wel een halve wagenlengte voorsprong te behalen is tot 160. Alleen bij een tussenacceleratie waarbij beide auto’s niet terugschakelen of als de Focus RS in een te hoge versnelling optrekt kan het verschil goed zichtbaar zijn….. ook op het circuit geeft de RS de 650i niet veel toe trouwens
daar gaat de 650 het heeel moeilijk krijgen .
Wacht maar tot de nieuwe Megane uitkomt. De R26 was (is?) al de snelste voorwielaandrijver met geweldige besturing en de snelste tijd op de ring voor een voorwiel aangedreven auto.

En daarbij is de megane RS ook ongeveer 20,000 euro goedkoper. Makkelijke keuze!
uihuewirhfriu
de focus rs is ook aan de zware kant, ze hadden beter een 2.0l 5cyl met turbo er in kunnen gooien, de 2.5l is te groot wat de stuurkolom niet ten goede komt en het gewicht ook niet. de clio is al jaren lang een wolf in schaaps kleren kwa prestaties, clio is ook bijna 500 kilo lichter dan de focus!. ik kan me nog een video op internet herinneren waar een clio 182 een audi s4 bijhoud in de bergen. ik vind wel dat de clio lelijker is geworden, vorige clio vond ik mooier. de focus rs ziet er veel beter uit. beiden zijn autos met veel waar voor je geld.
@ WOoOdy

De BMW is vast en zeker automaat.
De Ford is handbak.

De Ford was aan het drukken. M.a.w. ze reden al. De BMW trapt het gas in, de automaat zoekt de versnelling met de meeste trekkracht.

De handbak moet maar gissen waar op dat moment het meeste vermogen in is, kan nog in het laatste restje van de 2 zitten, of toch in de 3.

De automaat is sneller in het schakelen, en na de 160 (zoals je zelf al zei) is de BMW sneller. Als je een beetje aan het spelen bent, rij je met gemak over de 160.

En ja, dan kan de Focus niet voluit zijn gegaan. Maar als het een stel jonge gasten zijn geweest, die gaan echt wel voluit. (willen zich nog bewijzen?)

Dus zo opgeklopt is het nou ook weer niet.

En dan je laatste zin, ook op het circuit geeft de RS de 650i niet veel toe trouwens.

Circuit? welk circuit? Hadden we het toch niet over? En iedereen heeft wel door dat de Ford gruwelijk snel gaat, en dat het verdomde moeilijk is om die te verslaan op het circuit. Maar dat is ook logisch, korte afstanden (van bocht naar bocht) daar is ie vlot in. Het is een echt monster.
Heb beide wagens mogen besturen….

Ik vind de Focus de looks hebben en snel is die zeker ECHTER ook de bouwers van deze wagen zijn vergeten waar het in weze om draait bij auto rijden en dat is ronduit genieten. Qua rijgenot moet de Focus het dik afleggen tegen de Renault, de Renault kun je echt door bochten trekken en daar rustig mee lopen spelen. De Focus is te log daarvoor.

Aangezien ik wagens zoek op rijgenot (zeldzaam tegenwoordig met alle dempingsrommel) zou ik voor de Clio gaan
@A6’er:

bmw 550i automaat (zelfde performance als de 650i) 80-180 11,5
Focus RS 80-180 in 11,8 seconden….

Dus nee de Focus ging zeker niet maximaal achter de 650 aan anders had de bmw-boy weinig voorsprong kunnen halen.
@ robin I

de RS is ook het coolste. dat hij het duurste is is bijzaak.

als de clio duurder was ging ik nog voor de rs
Ik zou toch voor de Ford gaan.
Die heeft meer kofferruimte en een grotere achterbank voor de maxi cosi…
;)
Heel erg knap deze prestatie van Renault. Dat ik dit nog eens moet zeggen :P Maar ik ben dan ook geen echt fan van de Ford. (prijs/gewicht)
Hate it or love it, maar voor 50 ruggen gaat deze hatchback ze allemaal voorbij;

http://media.canada.com/267c54bd-63f5-4113-9b72-08e5f2aaa7c2/cns-1215subaru2.jpg
@ mezelf; okej iets(!) meer dan 50 ;) hij is eigenlijk best duur lees ik net!
Ik wist al een hele tijd dat de Clio RS snel was. Toch had ik meer verwacht van die Ford.
Valt mij echt een beetje tegen.
@ VivelaFrance

Ziet er lekker uit.


OT: Tjah maar ik denk toch dat die Ford beter is als je ziet hoe hij die afstand pakt op de rechte stukken.
Dit filmpje doet me denken aan een aflevering van best motoring.
http://www.youtube.com/watch?v=0hhbGcTQKEc
@Boostah en Original_Arnoud en nog wat anderen: Kijk naar de video van Drivers Republic waarbij de Megane R26r tegenover de Focus Rs wordt gezet op Silverstone. De Focus RS heeft meer onderstuur en meer last van lastwissel overstuur. Dat maakt de auto voor een zeer geoefende coureur/chauffeur wel heel leuk want je kan er mee spelen en ook wel snel als je het allemaal goed doet. Het zorgt er ook voor dat de rijstijl compleet anders is dan in de Renaults en dat is dan ook één van de belangrijkste redene voor andere lijnen en het rafelige weggedrag, niet de (beperkte) kwaliteit van de coureur.

woody: ga ik niet ontkennen hoor, renault’s hot hatches zijn echt wel super, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar feit is dat megane r26 en focus rs een iets anders doelpubliek hebben (hoewel zware overlap). Keuze tussen beide lijkt me vooral of je regelmatig is trackday wilt doen, of is da nordschleiffe gaan afrijden, dan lijkt me de megane veruit de betere keuze. Voor dagelijk gebruik eerder de focus.

Maar soweiso vind ik de vergelijking tussen focus en megane op circuit eigenlijk iet of wat fout om het zo te zeggen, aangezien de focus rally in zen genen heeft en de megane circuit. Vergelijking evo of wrx vs focus rs zou beter zijn, maar dan ist weer 2WD vs 4WD waarover kan gezaagd worden.

ahja en men keuze is biased, mama rijdt met een renault clio (wat een kotauto om mee te rijden, wel zalige koppeling dat wel, die houd alles), ikzelf met een focus (vorig model) welke veel scherper stuurt, maarja standaard auto’s zijn niet te vergelijken met hun hot hatches, dat weet ik ook wel.
@ Jaap, je hebt gelijk ;) . Het is geen ‘straat-versie’, maar toch is het een heel cool ding :D ! De ‘normale’ Mégane RS is trouwens ook heel vet, vooral in dezelfde kleur geel!

http://www.autoblog.nl/gallery/Renault/Megane_RS_2009/slides/Renault_Megane_RS_2009_02.jpg
http://www.autoscoops.eu/files/imagecache/full_width/nieuws/2009/03/renault-megane-rs-4.jpg
http://www.autoblog.nl/gallery/Renault/Megane_RS_2009/slides/Renault_Megane_RS_2009_03.jpg
doe mij maar seat leon cupra 310 limited , 32,995 euro. 106euro per pk. topsnelheid 259km.
@ iedereen die zit te zeiken over de r26.r: dat is een rasechte circuitracer maar nederlandse openbare weg is een ramp met al die drempels, dan is een ford focus RS toch iets comfortabeler en hij kan 2 extra personen herbergen! zo nu jij weer!

en die clio behoort tot een andere klasse en zijn uiterlijk is vern**kt! dus doe mij maar de RS! die spreekt trouwens ook veel meer tot de verbeelding
@ AMG power, tjah een mercedes kraakt nu evenveel als een renault….. ondanks de hogere prijs. er is maar 1 merk waar ik mijnpetje voor af doe kwa kwaliteit van de afwerking en dat is Audi…
Die focus RS is n mooi ding maar allen omdat het een rally geval betreft, maar hoe rijd de gemiddelde Ford? niet echt strak toch!, terwijl elke Clio als n tierelier stuurt. Ga voor de Clio ondanks zn baby face!
Iedereen heeft het over de achterbank van een renault megane r26r die er uit is gehaald alsof ze daar alleen de winst hebben gepakt met het gewicht. Ze hebben echt wel wat meer gedaan. De moterkap is van koolstof vezel en de achterruiten van plastic. Radio zit er niet in en een achterruitwisser ook niet. Elektrische spiegels kun je ook vergeten ramen nog net wel. Volgens mij zit er ook nog net airco in maar geen geregelde. Isolatie materiaal tegen de herrie nooit van gehoord. Als het blok dan ook nog getunend wordt van 230 naar 268 pk dan komen de verhoudingen met de ford denk ik toch wat anders te liggen. Is maar waar je voor kiest. Wil je luxe en een auto voor dagelijks gebruik dan kun je beter de ford kiezen.
Hou toch mn Mazda 3 MPS
Clio pffff RS ok leuk voor stoplichtsprintjes
Ha ha
Hoeveel geld heeft ren—t voor dit filmpje betaald, na heel wat rondjes nurburgring in mijn focus RS oude model ben ik nog nooit ingehaald een ren—t

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).