Nederlandse wegen horen bij de veiligste van Europa

Auteur: , 29 Reacties

Op zich is dat niks nieuws, want we scoorden een jaar geleden ook al erg goed op het gebied van veiligheid. In 2008 zijn er 5% minder slachtoffers gevallen in het verkeer dan het jaar daarvoor. Het gaat dan om een totaal van 750 verkeersdoden, oftewel 45 per miljoen inwoners. Dit is ver onder het Europese gemiddelde van 79 doden.

Alleen in Zweden, Engeland en Malta blijkt het verkeer nog veiliger te zijn. In Litouwen daarentegen sterven maar liefst 150 mensen per miljoen inwoners in het verkeer, dus daar kun je beter wegblijven.

Over het algemeen gaat het erg goed met de verkeersveiligheid in Europa. In 2008 vielen er in totaal 39.000 verkeersdoden, een daling van 8%. Niet alleen zijn auto’s veiliger geworden, maar er worden ook minder kilometers gemaakt door (daar is ie weer) de crisis, zo denkt de Europese verkeersraad ETSC.

Echter, tussen 2001 en 2010 was het doel van de ETSC om een daling van 50% te realiseren. Als het zo doorgaat blijft Nederland steken op 31%, een prestatie waar we volgens mij niet over moeten klagen. Toch kan het altijd beter: in Luxemburg, Frankrijk, Portugal, Spanje, Letland en België wordt het doel namelijk wel gehaald. Nederland komt op plaats 10 van de 30 onderzochte landen. Onderaan het rijtje bungelen Bulgarije en Roemenië, waar het aantal verkeersdoden sinds 2001 zelfs is toegenomen.

De ETSC adviseert de EU-landen nu om voor 2010-2020 op een daling van 40% te mikken, en zich daarnaast nog speciaal te richten op bijvoorbeeld het terugdringen van het aantal zwaargewonden. (bron: spitsnieuws)



29 reacties

Jammer genoeg staat er niks over Polen, daar ga ik morgen heen met school. Volgens mij kunnen ze daar niet al te best rijden, als de wegen al niet goed zijn…
huh hoe kan ’t verkeer in Engeland veiliger zijn? :?: :? Daar rijden ze aan de verkeerde kant… :lol:
Geen wonder dat er zo weinig ongelukken gebeuren, we staan toch alleen maar stil…
go emile.:-D maar roep dat maar niet te hard want straks gaan ze die veiligheid gebruiken als argument om ons allemaal aan de verkeerde kant te krijgen ;-)
@Donkervoort
ja of van die 20km lange b wegen waar je nergens in mag halen
Mika Hakkinen
Vind je het gek.. bij ons in de buurt is alles verandert:S
Elk kruispunt (ook op het platteland) is bijna een drempel..

Snelheden:
80-60 km/h
50-30 km/h

Niemand houd zich er aan.. maar natuurlijk wel de 55+ers en vrouwen.. of discrimineer ik nu:P

Zo krijg je de wegen wel veilig ja.. alleen het kost verdomt veel tijd om ergens te komen..

mvg een geirriteerde automobilist
@ Emil_Benz, haha! :lol:

Nederlandse wegen behoren inderdaad bij de beste van de wereld. Alles is goed verlicht, het wegdek is prima, controle is goed (te goed misschien…), etc. Bovendien rijden de Nederlanders vrij ingetogen en goed. Al met al een hele goede prestatie :D !
Nederlandse snelwegen zijn wel veilig maar als je plankt krijg je gauw een wout achter je reet.. + zoals Mika Hakkinen @ het zegt overal heb je overdreven veel drempels bij mij in de straat heb je een drempel lijkt wel berg heel me carter is plat daardoor:D
@ Emile Benz: Correctie, in Engeland rijden ze aan de juiste kant van de weg ;)
@marco
ben vorig jaar in polen op vakantie geweest

de mensen rijden daar echt anders als hier in nederland.

ik zou niet willen zeggen slechter maar in ieder geval “gekker”, maar dat moet ook wel een beetje als je daar wil rondrijden.
en Marokko?
Het klinkt allemaal heel mooi, en we doen het ook niet heel slecht in Nederland, maar als je naar cijfers per gereden kilometer kijkt, ipv per inwoner, doet Nederland het een stuk minder.

Engeland, Zwiterland, en de meeste scandinavische landen doen het dan opeens beter dan Nederland, sommige met wel 20% minder doden. En zelfs Duitsland, waar op de autobahn “levensgevaarlijke snelheden” gereden mogen worden, vallen toch minder doden per gereden kilometer.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Niet echt een prestatie om trots op te zijn gezien de inrichting van onze wegen. De gedachte dat wegen worden gebouwd om snel van a naar b te komen heeft men ergens twintig jaar geleden laten varen. Tegenwoordig moet het zo langzaam mogelijk. Het wegennet wordt in rap tempo gedegradeerd en mede als gevolg daarvan rijdt een deel van de Nederlanders als totale kneuzen. Het wordt tijd voor een tempolimiet op de snelwegen zodat mensen weer worden gedongen om op te letten.
@ BMW SJaak: Leg eens uit over die tempo limiet? Ik word nieuwsgierig…
Dat Nederland niet aan die 50% komt lijkt me niet echt een verrassing, als je op het peilpunt al behoorlijk laag zit met het aantal verkeersdoden is het natuurlijk moeilijker om het aantal ver terug te dringen. Dat ze dat in Frankrijk wel lukt komt volgens mij meer omdat ze daar met een veel hoger peilpunt zijn begonnen. Nu 50% minder doden, maar nog steeds meer dan in Nl (in verhouding tot het aantal inwoners en kilometers)

En over de andere reacties, ook ik erger me zo nu en dan aan de tergend traag rijdende medeweggebruikers en onzinnige 30km/h zones. En verbaas me zo nu en dan over gecreëerde verkeerssituaties, waaronder de overvloed aan drempels. Maar blijkbaar levert het dus wat op. Dan de afweging tussen veiliger verkeer (minder doden) of eerder op je bestemming zijn, door laten slaan naar die paar minuten (meer win je echt niet) vindt ik een beetje krom.

(Voor de beeldvorming, ik ben echt geen heilige automobilist die het overal maar mee eens is, rijdt best wel eens wat harder dan toegestaan, en rijdt op het circuit tot aan het gaatje (en soms iets verder;-))).
Tsja, in de file vallen nu eenmaal weinig doden. :roll:
blij dat ik in de achterhoek woon, daar kun je ten minste nog een beetje gas geven en schone lucht in ademen. en zo goed als nooit files.
Halloooo 120km/h vind je het gek!!!!
Ik verbaas me over de prestatie van Engeland, ik vind mensen er juist goed doorrijden. Op de snelweg rijden veel mensen gemiddeld 150-160.
Misschien een teken dat de snelehid omlaag halen geen zin heeft :)
Maar wat in dit hosanna-verhaal vergeten wordt is; al die snelheidsbeperkende maatregelen kosten extra brandstof. Hetzelfde geldt voor het steeds zwaarder worden van auto’s door alle passieve en actieve veiligheidssystemen. Meer brandstof = meer uitstoot van schadelijke stoffen. En dat levert veel meer doden op, zeker in het dichtbevolkte NL.
Vergeet ook niet mee te wegen dat Nederland ook de makkelijkst begaanbare natuur heeft, praktisch geen hoogteverschillen en bovendien ook weinig toeristen die hier met de auto heenkomen (behalve Duitsers richting de Noordzee). Als je in de Oostenrijkse statistieken alle ongevallen met uitsluitend vakantiegangers eruit filtert kom je zomaar gunstiger uit dan de Nederlandse statistieken gok ik.
en voor dank gaan de boetes vanaf 1 juli omhoog
Slowakije rijden ze ook beroerd.
Verbaast me niks, hier in Nederland sta je toch het grootste deel in de file ;)
In België doet men er alles aan om meer dodelijke ongevallen te creeëren.

Laatst heeft men op een weg hier niet ver vandaan paaltjes aan de rechterkant van de weg gezet in een bocht naar rechts. Vroeger kon je die bocht gewoon tegen de toegestane snelheid nemen (70), maar nu is het ofwel gokken, ofwel frontaal crashen (of afremmen)…

Ik begrijp echt niet wat de verantwoordelijken bezield heeft om zoiets aan te leggen, het maakt de weg er alleen maar gevaarlijker op… En zo zijn er in België wel meer situaties.
Oei, moet binnenkort weer naar Boekarest per auto vanuit het westen van Roemenie………………weetnie of het nu nog wel verstandig is :)
Men vergeet voor het gemak te melden dat onze auto’s steeds veiliger worden en betere remmen hebben dan vroeger.

Wat men in NL ook vergeet is dat onze wegen een stuk veiliger zijn dan in het buitenland. Ga maar na, hoeveel kans op sneeuw en gladheid hebben wij in vergelijking met andere landen in Europa? Hoeveel bochtige wegen door beboste gebieden hebben wij in vergelijking met het buitenland? Wat ook scheelt, veel van onze wegen zijn goed verlicht. Dat is in het buitenland wel eens anders. Dit zijn allemaal zaken waardoor aantal verkeersdoden daalt.

Nu alleen hopen dat ze zich bij de KLPD niet op de borst gaan kloppen dat het hun verantwoordelijkheid is en dat nog strengere controles nog betere resultaten gaat opleveren. Alhoewel, zo sluw zijn ze daar wel. Als er minder verkeersdoden vallen is dat een signaal om nog harder door te gaan. Vallen er meer verkeersdoden, dan is dat een signaal dat er meer moet gebeuren. Maw…..ze weten er altijd wel een draai aan te geven. Zo ken ik er ook wel een paar :(
gogogomagazine.com
Wat ze er niet bij zeggen is dat het ook een van de langzaamste is..
Nederlandse wegen horen bij de veiligste van Europa …

vind ik ook niet zo raar … we staan alleen maar in de file :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).