De kandidaten voor de Auto van het jaar 2010 verkiezing

Auteur: , 127 Reacties

Verkiezingen zijn cool, vooral als ze door dode-bomen-media worden georganiseerd. Die hebben tenminste subsidie-geld zat om van de uitreiking een leuk feestje te maken. Anyway, vorig jaar won de Magna Opel Insignia, maar voor 2010 gaat de strijd nog ongekend spannend worden.

Pas op 33 november weten we de uitslag, dus het wordt nog even nagelriemen bijten deze zomer. Uit de 35 kandidaten worden straks 7 finalisten gekozen waarop de vakjury punten moet geven. Ieder jurylid heeft 25 punten te verdelen, hij/zij moet minimaal aan 5 auto’s punten toekennen. Er mogen niet meer dan 10 punten per auto worden gegeven en ook mag er maar 1 de hoogste score per jurylid hebben. Pfff, ben je er nog.

De auto’s moeten bovendien zijn geïntroduceerd in de 12 maanden voorafgaand aan de uitreiking van de prijs. De auto hoeft niet uit Europa te komen maar moet ten minste te koop zijn in 5 Europese landen en een minimale verwachte verkoop van 5000 stuks hebben.

De volledige lijst is als volgt:

BMW Z4
Chevrolet Cruze
Citroen C3 Picasso
Ford Ka
Honda Insight
Hyundai i20
Hyundai ix55
Kia Sorento
Kia Soul
Land Rover Discovery IV
Lexus Rx450h
Mazda 3
Mercedes E-klasse
Mitsubishi Colt
Nissan 370Z
Nissan Cube
Opel/Vauxhall Astra
Peugeot 3008
Porsche Panamera
Renault Scenic
Seat Exeo
Skoda Yeti
Subaru Legacy
Suzuki Alto/Nissan Pixo
Toyota Avensis
Toyota iQ
Toyota Prius
Toyota Urban Cruiser
Toyota Verso
Volkswagen Polo



127 reacties

En de Nissan GT-R? Of is dat voor de gemiddelde man onbetaalbaar?
De Suzuki Alto. Omdat het een leuk snuifdoosje is.
waar is VOLVO
Als BMW fan nomineer ik bij deze de nieuwe E-Klasse.
Prachtige wagen, lekker groen (heuj), en ik zie er veel rond rijden.
ik vind dat altijd zo stom, hoe kun je de nu beste auto van volgend jaar nu kiezen.
Ik denk dat de As(h)tra(y) gaat winnen. :P Het kan die vakjury geen moer schelen als opel twee keer achterelkaar met de prijs vandoor gaat.
FuelMinded als je je huis verkoopt en in je GTR gaat wonen dan wel…
Polo winnaar 2010, kan niet missen.
Wordt altijd gewonnen door een merk dat wel een steun in de rug kan gebruiken dus uit dit lijstje zal het subaru wel zijn… (denk ik) Misschien Chevi.
ohja voor mij de nissan pixo omdat hij wat beter smoelt als de alto. En de nieuwe E klasse erg mooie auto, dr staat er hier elke dag één voor de deur van de zaak :)
@ Merry
Het is het koopje van de eeuw. Daarom heb ik deze gepre-ordered (GT-R Black Edition). Krijg ‘m in augustus in Pearl Black.
Panamera! :D
Prius! natuurlijk, een brok techniek wat je nergens anders terug zal vinden
En de winnaar is, 1 van deze 5…
– Ford Ka
– Mercedes E-Klasse
– Opel Astra
– Toyota IQ
– Volkswagen Polo
Porsche Panamera
Vw Polo icm met 1.2 turbo motortje denk ik.

En ik ga lachen als het de panamera is want ik heb nog nooit iemand gesproken die dat ding wel wat vind…
Audi R8 V10?

Lol, de 370Z maakt geen schijn van kans tegenover bijv. een Polo of een Cruze :P
Panamera idd. Erg ondergewaardeerd, maar ik vind het een mooie sportsedan.
FuelMinded,
Nice, maar wat mag dat geintje als nog kosten?60 ruggen ofzo?
Dat is nog steeds voor heel weinig mensen op te brengen.
Maar ik ga toch voor een Lancer om dat die wat handiger in gebruik is en ik moet makkelijk bij de achterbank kunnen, teven moet de vrouw er ook mee rijden ;)
De GT-R heeft ook als nadeel dat hij loeizwaar is en daarom toch ook heel duur in de belasting en de verzekering in ook niet misselijk.
Tevens is het niet makkelijk om een GT-R op de oprit te krijgen als je weinig tijd heb om je er helemaal in te verdiepen en zelf moet gaan importeren.
Neemt niet weg dat het inderdaad een geweldige auto is.
Tevens moet je blij zijn dat GT-R’s niet zo makkelijk te krijgen zijn want dat blijven ze lekker apart.
“.. De auto hoeft niet uit Europa te komen maar moet ten minste te koop zijn in 5 Europese landen en een minimale verwachte verkoop van 5000 stuks hebben…”

Verwachte ? Dat doet iedere fabrikant toch. In werkeijkheid zullen veel hierboven genoemde types die 5000 st. verkoop niet halen. En mogen van mij afvallen.
alto!! veder trouwens wel schandalig zoveel toyota’s slaat helemaal nergens op!
LR Discovery 4!!!

Zalige auto!
PRIUS!!!!! Zeker weten!
De Prius mag van mij winnen. Respect voor vooruitstrevende merken!
@ Merry: De GT-R is gewoon te bestellen bij de Nederlandse dealer. Denk aan 125mile. Mijn GT-R gaat relatief eenvoudig op de optrit een heeft een hele behoorlijke kofferbak.
De GT-R had vorig jaar onbetwist de auto van het jaar moeten worden. De gesubsidueerde keuze voor Opel is duidelijk.
ik gok op de Toyota Pruis of de Honda Insight Hoewel mijn hart vraagt om de Nissan 370Z
Wow, toyota met 5 modellen, ik hoop dat ze toch de top 3 halen.

Ik begrijp ook niet waarom de GTR er niet tussen zit en de Panamera wel.

Is ’t omdat de GTR vorig jaar voorgesteld is? Dacht dat de eerste europese
leveringen zo rond deze tijd gaan beginnen of al een paar maanden bezig zijn.
Heb er eigelijk nog maar één tegengekomen en dat is aan de nissan garage 200 m van waar ik werk(+ een witte in de showroom)
@Hemstra wat is er vooruitstrevend aan een voertuig met electro motor die niet hard kan rijden?
Ik heb hier een voorheftruck staan van 28 jaar oud, die heeft ook een electromotor met 350 kilo aan accu’s aanboord en is ook niet vooruit te branden.
Ik heb ook nog een Civic uit 1989 staan waar 4 mensen in kunnen en ook 1 op 17 rijd.
De Toyota Prius is waardeloze auto met technieken die al 25 jaar bestaan bij elkaar gegooit die alleen om een rollerband met 65 KM per uur die 1 op 23 rijd.
E-Klasse Astra Polo één van dit 3
@Maximus-GTR / FuelMinded

Een van de eisen voor auto van het jaar is een verwachte (europese?) verkoop van 5000 stuks. Ik denk dat de GT-R dat lang niet haalt. Volgens mij is Porsche een van de weinige merken die makkelijk 5000 auto’s van meer dan 100.000 euro (NL prijs) van 1 type weg kan zetten.
BMW Z4: te duur
Chevrolet Cruze: te veel plastiek
Citroen C3 Picasso: te frans
Ford Ka: te klein
Honda Insight: te stil
Hyundai i20: Opel Corsa kopie
Hyundai ix55: een SUV zal niet winnen
Kia Sorento: zie Hyundi ix55
Kia Soul: te vierkant
Land Rover Discovery IV: zie Hyundai ix55
Lexus Rx450h: te duur
Mazda 3: mag winnen
Mercedes E-klasse: taxi
Mitsubishi Colt: lelijke smoel
Nissan 370Z: te duur
Nissan Cube: te vierkant
Opel/Vauxhall Astra: mag winnen
Peugeot 3008: lelijk
Porsche Panamera: te duur
Renault Scenic: lelijk
Seat Exeo: Audi
Skoda Yeti: lelijk
Subaru Legacy: lelijk
Suzuki Alto/Nissan Pixo: onveilig
Toyota Avensis: lelijk
Toyota iQ: klein
Toyota Prius: lelijk
Toyota Urban Cruiser: vierkant
Toyota Verso: lelijk
Volkswagen Polo: miniGolf

=> De Mazda 3 of Opel Astra zal winnen.
Ik hoop de Panamera :D, maar ik denk de polo of de E-klasse, de E-klasse was ook al de grote winnaar bij Autoweek.. :D
@ Maximus-GTR dat je heb gewoon op je oprit krijgt snap ik ook nog wel :) ik doelde meer op het feit dat je niet zo makkelijk in het buitenland een GT-R kan halen om hier in te voeren.
Maar op de normale manier kost hij inderdaad 125 ruggen toch duur, voor dat zelfde geld heb je ook een Corvette Z06 staan als je hem uit de VS laat overkomen.
In Duitsland kost een GT-R ongeveer 80 ruggen is toch even 45 ruggen minder!!!
FuelMinded had het over een koopje dus ga ik er van uit dat hij hem zelf naar NL haalt om zo wat geld te sparen want 125 euro vind ik geen koopje.
En dat hij een grote kofferbak heeft heb ik al gezien maar een kinderzitje is toch lastig in de GT-R, mischien moet ik dan maar het gezin wat inkorten ;)
1. Toyota iQ (10 punten)
2. Volkswagen Polo (7 punten)
3. Nissan Cube (5 punten)
4. Nissan 370Z (2 punten)
5. Renault Scenic (1 punt)

Zo iets. :P
De strijd zal gaan tussen de Prius en de iQ voor de rest heeft niemand wat innovatiefs.
Ik denk en hoop dat de Lexus RX 450h gaat winnen. Ze bewijzen maar weer dat je het nuttige met het aangename kan verenigen. Best knap, ook al is het een lelijk ding. Normaal zou ik VW Polo zeggen, maar da’s iets teveel Golf > [Ctrl C + Ctrl V + Scale : 90%].
Het kan gewoon niet anders dan dat de VW Polo wint. Een B-segment auto met de rijeigenschappen en het kwaliteits niveau van een C-segmenter. Deze constatering komt naar voren in alle tetst die de Polo heeft ondervonden.

De auto zal veel punten scoren met de moderne motoren (1.2 fsi), beschikbare opties (moderne snufjes), rijeigenschappen (geluidsniveau), kwaliteit (interieur) en vooral… het groene imago! De nieuwe generatie bluemotion is simpelweg erg goed en dat zonder hybride techniek! Baanbrekend.
Een boel leuke kandidaten, maar de winnaar zal vast wel weer een van de weinige echt saaie auto’s uit dit lijstje zijn…
Discovery 4 ??? Kun je na een minor facelift ook al genomineerd worden? Of is dit het resultaat van een donatie van Tata ?
Ik heb zo een klein voorgevoel dat het de polo wordt alhoewel de panamera wel cool zou zijn .
Wow… de Seat Exeo als auto van het jaar… wat voor signaal geeft dat af?!
opelsintrafreak
mazda3 ik vind dit een hele leuke auto die mag hem van mij winnen.
de mercedes e-klasse mag ook wel winnen.
@ Merry: Er zijn zat GT-R’s uit de US vrij eenvoudig naar Nederland te halen.
Een Z06 kan zeker nu behoorlijk voordelig uit de US gehaald worden. Zeker nog goedkoper dan de GT-R.
De GT-R is wel een compleet andere auto…
Voor wat je krijgt is 125K een koopje voor de GT-R. Zeker als je hem vergelijkt met de consurrentie.
… en zelfs dat kinderzitje past!
opelsintrafreak
@MDA dat zou heel vaag zijn vooral omdat een ouder carrosserie van audi gebruikt word
Ik hoop op de Citroën C3 Picasso.
Wel vreemd dat de prius wel wordt genoemd in de reacties, maar de insight niet. De insight maakt naar mijn idee meer kans dan de prius, omdat het de goedkoopste hybride is en niet zo lelijk als de prius. Maar ik denk dat de nieuwe polo ook een goede kans maakt.
Opel/Vauxhall Astra
Peugeot 3008
Citroen C3 Picasso

Waarschijnlijk een van deze.
Maximus-GTR maar dat is weer alleen de aanschaf er komen ok andere kosten bij kijken.
dat de GT-R een super auto is voor dat geld staat als een paal boven water maar de Corvette Z06 zeker ook en ook nog steeds niet te betalen voor de “normale” man.Want dat was de eerste vraag.
Dan is 125.000 euro toch nog even 80.000 euro te veel zeg maar.
De GT-R is een geweldige auto maar met zijn 125 ruggen als aanschafprijs nog steeds duur.
Er zijn zat andere leuke auto’s voor minder te krijgen misschien niet allemaal nieuw maar andere zeker wel.
(grand)Scenic!
Volkswagen Polo
BMW Z4

trouwes, die BMW Z2 die op autoblog werd genoemd, lijkt mij ook wel wat. beetje aankleden aan de buitenkant, met wat mooie velgen en uitlaatje. etc..


maare, ik mis de GOLF VI GTI
1. Polo
2. Astra
3. Mercedes E
4. Mazda 3
5. Yeti
6. Scenic
7. iq
Zal de Insight wel worden. De Polo is (denk ik) te duur voor de winst.
De 7 finalisten die ik verwacht:
Citroën C3 Picasso
Honda Insight
Mercedes E-Klasse
Opel Astra
Renault Scenic
Toyota Pr*us
VW Polo

Hoewel de Ford Ka en Mazda 3 hier ook zouden kunnen staan.
Volvo….?
Seat Exeo, mooi en niet duur.
@ Merry: Natuurlijk is de GT-R een absoluut dure auto die voor weinig mensen is weggelegd. Ook de Z06 is dat.
ik denk dat het de skoda yeti word, dat vind ik toch zo’n raar ding. echt iets voor deze verkiezing. en dat ze dan ook met zo’n sticker achterop rondrijden, auto van het jaar
Ik ga voor de C3 Picasso, Ka, Insight en 370Z…
Wat de Polo, Versio, Prius, Exeo, Colt, E-klasse, Sorento en Z4 hier tussen doen is mij echter een raadsel :S Wat hebben deze auto’s nou meer te bieden dan dat het ‘gewoon’ gegoede auto’s zijn… Vernieuwend disign? nee. Nieuwe techniek? nee. Super prijs-kwaleit verhouding? nee, ook niet…

Maarja zoals al eerder bewezen is deze prijs echter gewoon te koop… niet dan Fiat??
E-klasse, Insight, Scènic, C3 Picasso, Astra… zoiets zal het wel worden.
Aanvulling: GT-R is wel een missende auto inderdaad… Te duur voor deze lijst (lees: de gewone man)? Eigenlijk wel, maar dan zouden er meerdere auto’s uit deze lijst niet in mogen staan… vragen, vragen :)

PS.: Weinig duits?
Als Porsche liefhebber, en omdat ik het eigenlijk best een mooie auto vind, de Panamera :P.
Maar ik zou het ook zeker waarderen als de E-Klasse wint, die voor mijn gevoel ook wel wat meer kans heeft dan de Panamera.
En fuck de rest :P
maar de panamera is toch nog duurder dan de gtr ? waarom staat dat vreselijke gedrocht er dan wel in en de gtr niet!?
De E-klasse natuurlijk! dat is een auto waar Hitler trots op was geweest.
Ik ben voor de Mercedes E-klasse of de Nissan 370Z maar het zal wel de Toyota iQ worden.
geen Italiaan ……………. da’s lang geleden!
Ik weet niet wat iedereen nu loopt te zeuren over de GT-R maar volgens mij is die al ruim 1,5 jaar geleden geintroduceerd. Dus heeft weinig met auto van 2010 te maken.
ik denk dat een van deze gaat winnen: (in willekeurige volgorde
– Opel Astra
– VW Polo
– BMW Z4
– Toyota Prius
– Renault Scenic
– Subaru Legacy

wat mij betreft 6 echte kanshebbers
@NLBuurman

Waarom staat de Legacy er tussen?
Noem eens één punt waarin die auto vernieuwend is?
voor mij: de Polo 1.2 TSI en DSG is een heerlijke combinatie.
of de Astra die vind ik persoonlijk erg mooi.
Opel Astra
Mitsubishi Colt!!! steun nederlandse industrie!!!
Nissan 370Z en Porsche Panamera zijn geen slechte keuzes
Gewoon 5 Toyota’s in het rijtje!! :D
Dat is toch wel een heeele dikke vinger aan alle concurrenten. Zo van, sorry jongens, er waren maar een paar plaatsen, en zij bouwen betere auto’s… :D

Maar moet de auto 12 maanden van te voren voor het eerst gezien zijn, of moeten de orderboekjes 12 maanden geleden open zijn? Anders valt het nieuwste model Prius natuurlijk af. Beetje cru als ze een Prius van een paar jaar oud gaan beoordelen tegenover auto’s die net uit zijn.

Verder denk ik dat in ieder geval de iQ en de Prius de finale gaan halen. Het zou ook een mooie dis aan Opel zijn als de Avensis nu wint :P
Toyota iQ. Meest vernieuwende auto. De rest is dezelfde techniek als vorig jaar in een nieuw jasje. Maar traditioneel worden Japanse auto’s door de Duitsers, Fransen en Italianen geboycot en wordt het een Europees onderonsje. Soort van Euro Songfestival. Jammer, want daarmee is deze hele auto van het jaar verkiezing al jaren geleden een farce geworden.
Quote; ‘ik vind dat altijd zo stom, hoe kun je de nu beste auto van volgend jaar nu kiezen’.

Kudos voor Laue!
de volkswagen polo afcourse
ik mis de golf wel !
Als ik deze nominaties zie hoop ik dat de Polo gaan winnen…
E klasse Polo of Astra,

Wie legt er het meeste geld op tafel?
Als ik het rijtje objectief bekijk zal het denk ik de E-klasse worden…goede auto en innovatief
Het is pas juni!. Worden ze trouwens gesponsord door Toyota?
wie deze selectie heeft gemaakt spoort niet
waar is audi??
BMW Z4
+: Mooi en modern, afwerking, kwaliteit
-: Veel te duur

Chevrolet Cruze
+: Deftige styling, redelijk betaalbaar
-: veredelde Daewoo, dus kwaliteit…

Citroen C3 Picasso
+: groot familiehok, spotgoedkoop, 87 nCAP-sterren
-: lelijk onding, kwaliteit, afwerking

Ford Ka
+: mooi, afgewerkt, supergoedkoop
-: deuh: klein

Honda Insight
+: ‘eco’, afwerking, deftige motor, veel opties
-: behoorlijk prijzig voor een middenmoot-japanner

Hyundai i20
+: ehm, het rijdt?, budgetcar
-: klein, afwerking, design

Hyundai ix55
+: eh?, groot, plaats, kracht
-: 44.000 € is veel geld voor een lelijke Koreaan, verbruik, design, afwerking…

Kia Sorento
+: goedkoper dan de equivalente hyundai, groot
-: ietwat verouderde techniek en design, 30.000 € voor een Kia?! , spartaanse bekleding en optielijst, verbruik, design, afwerking…

Kia Soul
+: betaalbaar, ziet er ruim uit
-: lelijk, kleine binnenruimte, beperkte been- en hoofdruimte, design, afwerking…

Land Rover Discovery IV
+: supercar, design, afwerking, kracht, prestaties 7 plaatsen, uitrusting
-: prijs 44.000€, verbruik, CO2

Lexus Rx450h
+: verbruik, prestaties, 7 plaatsen, hybride, afwerking, uitstoot, uitrusting
-: 74.000 € is niet echt een prijs voor Jan Modaal, looks, niet de allure van een Duitser in vgl met dezelfde klasse van auto bij de concurrent

Mazda 3
+: fris design, praktisch, betaalbaar (in de instapversies dan toch), redelijk uitgebreide standaarduitrusting
-: 30.700 € basisprijs voor de duurste versie, afwerking

Mercedes E-klasse
+: prachtig design, afwerking= top, kwaliteit, praktisch, groot, 5 volwaardige zitplaatsen, CO2, nCAP-sterren, blue-efficiency: 5,5 l/100 km
-: 42.000 € zegt genoeg als instapversie, 78.000 voor het topmodel, 115.000 voor de AMG, dure opties, spartaanse standaarduitrusting

Mitsubishi Colt
+: goedkoop, functioneel, ruim (in functie v/h segment)
-: afwerking, looks, design, uitrusting, prestaties

Nissan 370Z
+: prestaties, looks, afwerking, uitrusting, goede automaat
-: verbruik, ruimte, 2-zitter, prijs 42.000 €, comfort, milieu, rolgeluiden

Nissan Cube
+: groot, praktisch
-: looks, love it or hate it, prijs

Opel/Vauxhall Astra
+: schitterend design binnen en buiten, ruim, hot & trendy, afwerking
-: prijs zal wss de nieuwe Golf benaderen: ong 19-20.000 €, niet echt een familie wagen, Opel won ook al vorig jaar

Peugeot 3008
+: ruim, familiewagen
-: 19.000 € is niet niks, looks, afwerking

Porsche Panamera
+: prestaties, familiewagen, afwerking, design binnen, naam en faam van Porsche
-: geen echte Porsche, 98.000 € voor een sedan is wel wat prijzig, lelijk hok

Renault Scenic
+: Groot, familiewagen, eco
-: duur: 20.000 €, spartaanse uitrusting, looks

Seat Exeo
+: Schitterend, degelijk, heel wat opties, looks, afwerking
-: Al eens gezien (is nl. een oude Audi A4), duur 25.000 €, kleine motoren, dure grote motoren

Skoda Yeti
+: compact, functioneel, offroad-capaciteiten
-: prijzig 20.000 €, lelijk hok, maatje te klein voor de concurrentie (Tiguan ed.)

Subaru Legacy
+: prestaties, prijs/uitrusting
-: 27.000 € is een bom geld, verouderde looks, afwerking, design

Suzuki Alto/Nissan Pixo
+: compact, econormen, spotgoedkoop (8.200 €)
-: piepklein, afwerking, prestaties, design

Toyota Avensis
+: paradepaardje van Toyota, flagship, afwerking, design, klassewagen
-: prijs vanaf 22.000 €, kleine motoren in verhouding met gewicht en klasse

Toyota iQ
+: compact, econormen, aanvaardbare prijs 12.000 €
-: piepklein, afwerking, prestaties, design

Toyota Prius
+: hybrid, eco
-: bij onaangepast rijgedrag toch behoorlijk verbruik, prijs 27.000 €, afwerking, verouderd design

Toyota Urban Cruiser
+: ziet er ruim uit, rijdt, heeft 4 wielen
-: beperkte ruimte, afwerking, looks, prijs: 18.000 €

Toyota Verso
+: groot familiehok
-: duur: 22.000 €, lelijk, afwerking, je wil hier niet in gezien worden

Volkswagen Polo
+: Duits, bluemotion, afwerking, looks, ruim voor zijn segment, net aanvaardbare prijs 13.000 €, deftige prijs voor topmodel 18.000 €
-: beperkte been- en hoofdruimte achterin, dure opties, beperkte standaarduitrusting



Ik denk:
1. Opel Astra
2. Mazda 3
3. Citroën C3 Picasso
4. Seat Exeo
5. Chevrolet Cruze
6. VW Polo
Als je moet kiezen van deze incomplete lijst, wordt het toch de E-klasse.
polo :d
Hybride auto’s en zuinige kleintjes hebben de toekomst.
– Toyota Prius
– Toyota iQ
– Honda Insight

Ik ga zelf voor de Prius, een opvolger van een voorbeeld van vele merken (steeds meer merken komen met een hybride terwijl de Prius al 11 jaar op de markt is).
Hmm als het eerlijk zou verlopen zou het waarschijnlijk de Toyota iQ worden, omdat dat de meeste vernieuwende/innovatieve auto van dit lijstje is, alhoewel de Insight op zijn beurt wel weer hybride’s betaalbaarder maakt. Waarschijnlijk zal het toch wel weer de Opel Astra worden of welk merk het meeste betaalt. Het liefst zou ik gewoon de Nissan 370Z zien winnen, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. ;)
RX450h, onbetwist en ongeëvenaarde techniek.
Doe dan maar de RX450h of de E-classe.
Waar is Fiat, Alfa en Lancia :(
5-Serie GT FTW :P

Nee maar om eerlijk te zijn juich ik toch voor de E-klasse.
Daar kan ik gewoon niks tegenin brengen.

Ere wie ere toekomt
Ik hoop de E-klasse, het is toch en vooruitstrevede wagen die veel verkocht wordt. Maar ik vrees dat de Pirus zal winnen.
Dat is niet moeilijk! De Toyota Urban Cruiser uiteraard!

Oh nee, doe maar een iQ ;-)
Polo, IQ, Scenic, Ka en Insight hebben in mijn opzicht de beste kansen
Het moet de Honda Insight worden: de eerste auto die hybride-techniek voor de massa bereikbaar maakt.

Maar het zal ongetwijfeld wel de VW Polo worden. De Polo is tenslotte uitgerust met tal van tot op heden ongekende innovaties, zoals… uhm.. Nou ja, tàdaa: de VW Polo.
Uiteraard de Benz E-klasse! ;)
Mooi overzicht Scorso. Ben het alleen niet eens met het feit dat je op drie uitzonderingen na alle auto’s te duur vindt. Inflatie zal er, naast achterlijke belastingen, wat mee te maken hebben dat auto’s hedentendage zo duur zijn. Het is dus eigenlijk geen minpunt wat je zomaar mag meewegen. Is de prijs eigenlijk iets wat meeweegt in de beoordeling van de jury? Zo ja, in hoeverre?
VOLVO XC60 was het vorig jaar
Ik hoop de Panamera.
Maar ik denk Polo, iQ of Astra.

En wat een onzinnige opmerkingen over de GT-R. Je mag best van die auto houden, maar om het nou serieus een kans te geven als Auto van het jaar…nee.
Ligt het nou aan mij of zijn ze er erg vroeg mee dit jaar.
We zijn nog niet eens in de 2e helft van 2009 en dan word de auto van het jaar 2010 al aangekondigd.
En denk eerder dat je dit als auto van het jaar 2009 kunt noemen.

@ littleknight
Nee hoor , dat was de Opel Insignia
Dat wordt de e klasse.Kan niet anders.Zitten zo veel technieken in
Ik zet ook in op de E-klasse.
In het echt een schitterende auto boordevol nieuwe technieken.
Nog relevante techniek ook want op het gebied van milieu en veiligheid en dat is nu eenmaal hot…
ik zet mn zinnen in op de porsche panamera!!
Eigenlijk is de Nissan 370Z de enige aansprekende auto van het stel… Of ligt dat aan mij?
ik gok op de opel astra hoewel deC3picasso(spacebox) ook wel kans maakt
Ligt aan jouw smaak. Maar over smaak valt niet te twisten. Ieder zijn eigen.

De Prius, Lexus 450H, LR Disco of de Citroen C3 picasso.
De nieuwste Astra maakt véél kans!
Opel is goed bezig momenteel.
kansloos, geen Volvo in het lijstje, maar ze hebben dan ook geen pas geintroduceerd model… :? Volgend jaar wint de nieuwe S60 wel :D

Nu mag de nieuwe E wel winnen…
E-Klasse of IQ 2 staaltjes techniek
En de nieuwe van Tesla dan? vind ik toch wel iets speciaals hoor
ik ga voor de nieuwe E-klasse fanboy of niet :P
Mijn stem gaat naar de iQ, gewoon slim uitdacht dingetje qua indeling en leert Smart een lesje, 5 NCAP sterren, CVT, Toyota motortje erin, kwaliteit en een citycar.

Verder is de nieuwe Polo (met de 1.2 twincharger) uiteraard een grote kanshebber. Underdog is de E-Klasse, een technologisch hoogstandje voor de zakenrijder.

Eervolle vermelding voor de Prius die al eerder COTY is geweest, al is er weer het een en ander verbeterd zal de Prius 1 het icoon blijven. De Ford Ka wordt het niet, z’n tweelingbroertje was al in 2008 winnaar maar leuk dat hij er is. Zelfde voor de Mazda 3, de 2 was al World COTY.

Zelf vind ik de Hyundai i20 een erg aantrekkelijk aanbod voor de mensen die interieurcreatie van de Koreanen kan waarderen. BMW heeft goed werk afgeleverd met de Z4, maar ik blijf ondanks de prachtige techniek de charme missen die de Z3 en (voornamelijk) de Z8 wel hadden. Honda Insight, leuk geprobeerd maar geef mij maar die geplande sporthybrides. Aanmoedigingsprijs voor Porsche, technisch zit de Panamera helemaal snor maar de aesthetische uitwerking laat te wensen over.
@BreBrep:

Meeste Car Of The Year-auto’s zijn relatief goedkope auto’s van rond de 15.000 euro. Ik heb dan ook daarnaar een maatstaaf gehouden. Maar als sommige auto’s wat duur uitvallen in vgl met de concurrenten, mag dat gezegd zijn. En de meeste mensen kunnen ook geen 25.000 € aan een auto hangen, laat staan meer…
E klasse .
Nou, dan zal ik mijn keuze ook hier maar even dumpen: Nissan 370Z. :)
ik weet niet maar als ik zo naar die lijst kijk, ben ik er bijna zeker van dat de Ford Ka gaat winnen!:D
Ik gok op;
1- Mercedes Benz E-Klasse
2- Opel/Vauxhaul Astra
3- VW Polo

Als de jury voor de Insight of de Prius gaan is het ‘slechts’ om een groen-voetje (Eco-bewuste tegenhanger van een ‘wit voetje’) te halen bij de meute. Niks innovatiefs meer aan. En daarnaast buitengewoon lelijk.
@Scorso ca. 15000,= ??? Waar koop jij een nieuwe Opel Insignia (auto van het jaar 2009) voor dat geld ???? Er word veel meer bekeken bij de keuze voor ‘auto van het jaar’ als wat jij denk geloof ik…
Waarom zitten er in het logo van ‘Car of The Year’ alleen maar Europese vlaggen, terwijl er ook Japanse en Koreaanse auto’s genomineerd zijn?

;)
Vorig jaar was toch de Fiat 500? Of is dat al weer 2 jaar geleden??

Het zal dit jaar een klein, milieuvriendelijke auto worden, lijkt me. Ik denk dat het de iQ van Toyota wordt.. ‘k Had het bij de 500 ook goed :-)
Wouter,

Het linkje naar de vakjury is leuk.
Ik wed de E-Klasse
@ BmwMPower
Dat begrijp ik eigenlijk ook niet.
En het gekke is nog dat er een Nederlandse vlag op staat terwijl er geen nederlandse auto’s zijn.

OT:
Al hoewel ik het zelf veel te vroeg vind om te beslissen wie het word denk ik dat mijn stem naar de E-klasse of Z4 zou gaan.
De nieuwe E is een leuke auto, wel duur maar je krijgt er wel wat voor terug.
polo , astra of de e-klasse
denk mercedes, vooral met de e300 bleutec
Ik denk dat het de iQ wordt. Heel innovatief, ongeveer een ruime Fiat 500. De styling mag dan apart zijn, ik begin die lijnen nu aardig te snappen en hem zelfs -dat ik dit ooit zou zeggen- mooi te vinden.

Honda Insight heeft ook een grote kans, door een goedkope, schone hybride op de markt te brengen, en dus echt het initiatief neemt om ‘het milieu te verbeteren’.
e
Mercedes E-klasse is ook een goede kandidaat, vol nieuwe snufjes. Alleen maakt een kandidaat als de iQ meer kans, doordat deze in een goedkopere klasse valt, en toch net weer iets innovatiever is. Bovendien is al deze techniek van de E verpakt in en design-armoedig jasje.
leve de vernieuwing en zekerheid in een wagen:
mijn stem gaat naar de kia SOUL
Auto van het jaar… Waarom kan je dan niet kiezen tussen alle nieuw te bestellen auto’s?
Als ik naar de lijst kijk word ik depressief. Haast suicidaal.
Want hoe kan je iets kiezen tussen alle grijze muizen en het dan als beste te noemen? Onzinnig. Toch!?
Daarnaast kan je kiezen tussen auto’s die in 20.000 klasse’s vallen.
Misschien een idee om per klasse een auto van het jaar te kiezen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).