Dat is nog eens fijn nieuws voor alle metro-sexuelen, secretaresses en andere meisjes met lease-auto. De best guitige Fiat 500 Cabriolet of 500C voor intimi komt er ook in een variant waar je maar 14% bijtelling over hoeft te betalen.
Natuurlijk: Smart heeft ook een Fortwo cabrio, maar dat is geen volwaardige vierzitter (*kuch*). Rondom de ooit gesignaleerde Prius cabriolet blijft het angstig stil en dus moet het maar deze 500C worden. De 14% bijtelling geldt overigens alleen voor de Fiat 500C 1.2 met Start&Stop-systeem en Dualogic gerobotiseerde handbak. De gemiddelde CO2-uitstoot voor deze versie is 110 gram per kilometer is en het torretje krijgt dan ook een heel lief A-labeltje mee. De 1.2 heeft maar 69 pk, maar voor de milieu-vervuilers onder jullie heeft Fiat ook nog wat krachtigere motoren in de aanbieding. Er is een 100 pk sterke 1.4 benzinemotor èn een 75 pk sterk 1.3 turbodieselblok. Abarth 500 Cabriolets zijn nog niet gesignaleerd, maar het lijkt ons een niche die ze in Italië niet onvervuld zullen laten. Als je heel erg hebberig bent geworden: nog even geduld. Pas in 2010 komt de 500C op de Nederlandse markt.
Twijfel je nog over de bestelling (of over de kleurencombinatie) van je 500C: klik dan verder naar de foto-gallery van de 500C (100 stuks) of kijk één van de video’s met een rijdende Fiat 500C, nog meer rijdende 500 Cabriolet of een video met een stilstaande 500C.
Open versie van de 30-voudig onderscheiden Fiat 500 is geschikt voor alle seizoenen
Fiat 500C: veel meer dan een ‘sky window’Als hommage aan de in 1957 geïntroduceerde Fiat 500 met stoffen dak, introduceert het Italiaanse merk de Fiat 500C.
De open versie van de Fiat 500 staat garant voor dezelfde comfort, kwaliteit en luxe als de gesloten variant. De auto biedt plaats aan vier personen met bagage. De nieuwe Fiat 500C is uitgerust met een innovatieve softtop en is qua omvang exact even groot als het de gesloten 500 (3,55 x 1,65 x 1,49 m). Zelfs met het dak open is de kofferbak eenvoudig toegankelijk. Dankzij zorgvuldig aërodynamisch onderzoek, heeft Fiat het akoestische comfort in de auto weten te optimaliseren. Dat betekent dat ook met open dak windgeruis en overlast tot een minimum is beperkt.
De Fiat 500C is ontworpen door ‘Fiat Centro Stile’. De vele internetcommunities zoals de ‘500wantsyou’-website hebben actief bijgedragen aan het ontwerp. De compacte vierzitter bezit alle sterke punten en kwaliteiten van zijn succesvolle gesloten ‘broer’. Zo zijn de veiligheidsfeatures van het hoogste niveau en biedt de auto ruimte aan vier personen met bagage. Dit laatste ook met het dak open. De kofferbak met een inhoud van 182 liter (3 liter minder dan de Saloon versie), opent net als de dichte 500 naar boven. Wanneer het dak volledig geopend is en de kofferbak geopend wordt, gaat automatisch het dak een paar centimeters omhoog zodat de klep volledig open kan.
De dubbellaagse stoffen kap garandeert geluidsdemping en kan door een druk op de knop, onder de 60 km/h geopend worden. De elektrisch te openen top fungeert tevens als spoiler en huisvest een glazen achterruit. Het derde remlicht zit er ook in verwerkt en blijft ook met open dak zichtbaar. Dankzij de drie kleuren waarin het dak leverbaar is (beige, rood en zwart), is er voor elke bodykleur een passende top. Speciaal voor dit model zijn twee nieuwe kleuren beschikbaar: ‘Briljant Pearl Red’ en ‘Warm Grey’.
Dankzij de kwaliteit en het gemak waarmee het dak te openen is, is de Fiat 500C geschikt voor elk weertype. De vele en speciale features maken dit model de ideale open auto in het ‘city car’-segment.A-label en 14% bijtelling
De compacte Italiaan is leverbaar met drie zuinige en milieuvriendelijke motoren; een 69 pk sterke 1.2 en een 100 pk sterke 1.4 benzinemotor èn een 75 pk sterk 1.3 turbodieselblok. De twee benzinemotoren zijn te koppelen aan een gerobotiseerde versnellingsbak waarmee desgewenst handmatig of automatisch geschakeld kan worden. Om uitstoot en brandstofverbruik te beperken is de 500C ook leverbaar met het Start&Stop-systeem. Als de auto tot stilstand is gebracht, schakelt het mechanisme automatisch de motor uit. Als de rit wordt voortgezet start de motor automatisch. Resultaat van het Start&Stop-systeem in combinatie met Dualogic is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de 1.2 benzineversie 110 gram per kilometer is. De auto heeft hierdoor een A-label en valt in de 14% bijtellingscategorie.
Laagste CO2-uitstoot in Europa
Voor het tweede jaar op rij heeft Fiat de laagste gemiddelde CO2-uitstoot van alle volumemerken in Europa. Het onafhankelijke, toonaangevende onderzoeksbureau JATO heeft dat berekend. De score van 133,7 g/km ligt 3,3 g/km lager dan in 2007, toen Fiat ook al de lijst aanvoerde. Fiat blijft in de toptienrangschikking merken als Peugeot, Citroën, Renault en Toyota voor.De Fiat 500, waarop de 500C is gebaseerd, is wereldwijd met 30 awards onderscheiden (waaronder Car of the Year 2008). Twee honderd miljoen pageviews en elf miljoen unieke bezoekers vonden de Fiat 500 website. Tot nu toe zijn er 360.000 orders ontvangen uit 59 verschillende landen waar de Fiat 500 verkocht wordt.
De Fiat 500C wordt begin 2010 in Nederland verwacht.
bartinspace zegt
ik vind ‘m écht cool =D
mooi dat ‘ie ook nog zo zuinig is
Laue zegt
als ik ooit een 500C krijg ofzo (ik ga er natuurlijk niet een kopen) maak ik zon blikopener vleugeltje aan de zijkant van kap. :D
RW zegt
Zeer stijlvol… Zo kan het dus ook, Nissan! (zie Micra C+C)
Laurens zegt
Dolce far niente. Ideaal in een auto als dit!
Marvin zegt
Ik vind de 500 een leuke auto, maar dit vind ik jammer. Het is namelijk een 500 met groot “schuif”dak en geen cabrio. Hopelijk komen ze in de toekomst met een echte 500 cabrio.
frikandel zegt
ik ben het eens met Marvin.
Ik vind dit geen cabrio, gewoon een auto met te groot schuifdak.
Scorpion zegt
Ja inderdaad eerder Targa dan cabrio…
GregBem zegt
Een veredelde Citroen C3 Pluriel… ;-)
Jimmie zegt
@frikandel, zo is de oude 500 cabrio ook geweest en heeft als voordeel dat de auto niet veel zwaarder wordt en het cabrio gevoel heb je met deze constructie zeker wel.
Carlo zegt
Zelf heeft Fiat het ook nergens over een cabriolet heh… Dus reacties als “ik vind dit geen cabrio” zijn een beetje onzinnig, gewoon een leuke 500 met giga opendak dat zich dus ook lekker tijdens het rijden laat bedienen waardoor je dus heel vaak open zult rijden.
Mean_Green zegt
Geweldig dit wagentje. Een 500 volcabrio slaat nergens op, net als de Mini cabrio nergens op slaat. Dit is simpel en stijlvol. Nu nog de esse esse versie en dan is het helemaal mooi :)
GTR zegt
“Okee leuk… Maar even on topic, hoeveel word het als ik die 2 meiden erbij wil?”
hubert zegt
En het is geen groot schuifdak maar een vouwdak.
Als we toch aan het miere(n?)neuken zijn…..
Mansory Mercedes zegt
Of het nou een cabrio is of normaal het blijft een lelijk ding zelfs voor vrouwen.
vla zegt
Permission to speak freely? Ik weet dat het eigenlijk al in de inleiding staat, maar dan nog: 14% bijtellings-cabrio: Fiat 500C. Who gives a shit?
bmw zegt
Ik krijg er stilaan genoeg van dat AB alle auto’s begint aan te kondigen op basis van Hollandse tax-percentages en milieulabels. Pas op, ik vind de milieu-inspanningen belangrijk en er moet over bericht worden, maar het gaat te ver, het wordt precies de kern van de zaak. Misschien alle tags overboord gooien en vervangen door de volgende tags: 14%, 20%, A, B, C, D, E, F, G.
Wat de auto zelf betreft: ik vind hem wel grappig, al ben ik absoluut geen cabrio-type. Ik zou hem wel willen als hij Traction+ had en een 5cm verhoogde ophanging. En carterbescherming. Hoe zeg je? Ik zit in het verkeerde segment? ;-)
DonSei zegt
Erg leuk wagentje en het grappige is dat het dakje identiek is aan de oude 500 “cabrio”:)
www.jos.je zegt
dit is héél leuk !
ik denk dat ik ‘m volgend jaar aanschaf
gechipte 1.4 moter met andere velen/banden (groter)
en
alle luxe zaken in het interieur die er te krijgen zijn.
heeft iemand een plaatje van de warm-grey kleur ?
Scorpion zegt
@ Carlo
Die C staat zeker voor Coupe
mer zegt
Toch een leuk wagentje
VivelaFRANCE zegt
Ik vind dit echt één van de coolste autootjes van dit moment! Ik zou er zo één willen kopen!! :D !
johnny t zegt
heb je geen geld dan ?
kraakensmaak zegt
Lelijk, dit noem ik geen cabrio maar een schuifdakkie ja.
DrsDre zegt
Licht het aan mij of is Fiat in zee gegaan met Chrysler… Ze nemen zelfs benaming over…
Maar goed laten we niet mierenneuken over cabrio of niet, geen dak is cabrio…
Verder who gives a damn shit about 14% bijtelling? Je rijd zo’n auto toch voor de lol!?
Mean_Green zegt
Geweldige wagen. Een volcabrio zou ook nergens op slaan bij een 500. Het model leent zich er niet voor, net zo min als de Mini zich hiervoor leent. Dit vouwdak is geniaal: eenvoudig, betaalbaar en ook nog stijlvol. Doe mij maar ’n esse esse! :)
VivelaFRANCE zegt
@ johnny t,
Nee, ik heb nog geen rijbewijs… :oops:
Wollie zegt
Deze wagen geeft je de vrijheid van een cabrio, met de voordelen van een gewone wagen (kofferruimte kan je benutten voor je eigen spullen, dient niet om het dak op te bergen). Bovendien is hij zuinig, mooi, en nog een stuk veiliger dan de meeste cabrio’s want de dakstijlen blijven behouden.
Zoveel vakantiegevoel voor zo weinig geld, dat vindt je nergens anders.
Jakob_147 zegt
Vind het ook wel een kek karretje, maar zou het toch eens in het echt willen zien om de looks te kunnen beoordelen. Trouwens maar goed dat het dak niet helemaal inklapt, als je idd kijkt naar de micra of colt czc zijn dat geen auto’s meer, maar openklapbare blikken met 4 wielen… :s
Citrofiel zegt
@ GregBem; Met het verschil dat de 500C goed gaat verkopen omdat een 500 ‘hip’ is… :roll:
Johan zegt
doe mij maar een MINI cabrio die heeft 20% bijtelling dat neem ik ook wel voor lief!