Gespot in het weekend!

Auteur: , 55 Reacties

Een week brengt meestal al genoeg nieuws om een Wodaspoda mee te vullen, zelfs als de eerste spot van de week zich voordoet op een vrijdagavond. Zaterdag was het weer tijd voor Laren, hoewel de NS ons er nog bijna van weerhield... Lees mee in de zoveelste snel-bij-elkaar-geraapt aflevering.

Maserati Quattroporte III

Je zou het er niet aan af zien… Stiekempjes vind ik het helemaal geen mooie auto, wel een interessante auto. Het is een Maserati, en hij is zeldzaam. Wat wil iemand als ik nou nog meer? Na de flop van de Quattroporte II – men weet nog steeds niet precies hoeveel er zijn gemaakt, maar zowel 5 als 13 exemplaren is wel erg weinig – was de oliecrisis enigszins weggeëbd en steeg de interesse voor een auto met een grote motor weer. Of misschien vond men de drieliter V6 van de II juist wel te karig… Voorin de III kon je een 4,1 V8 laten leggen, een 4,9 liter motor met een maximum vermogen van 280 pk stond ook in het programma. Dit zit voorin deze origineel geleverde 87’er. Een goed jaar, aldus deze 22 jaar oude spotter… De Maser was wel een late levering, want officieel zijn ze tot 1986 gebouwd. In verband met de onbedwingbare neiging tot drinken was de 100 liter tank geen overbodige luxe, wat ook gold voor de concurrentie die Jaguar leverde. Of Aston-Martin, met zijn opvallende Lagonda Saloon. Of de DeTomaso Deaville. De Iso Fidia was nog van vòòr de QP III, maar er zullen destijds ongetwijfeld exemplaren zijn ingeruild op een hagelnieuwe Tridente.

Maserati Quattroporte III - Foto door Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto door Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto door Jim Appelmelk
Maserati Quattroporte III - Foto door Jim Appelmelk

Zo stonden we (as usual was ik samen met Willem) ’s ochtends te wachten op ons riante vervoer. Niet zomaar een Intercity, maar één van de weinige – zeer riante – treinen die zich dagelijks richting Berlijn verplaatsen. Om een lang verhaal kort te maken: deze bleek niet te rijden, en met twee stoptreinen en twee keer vertraging zijn we maar een paar stations eerder uitgestapt omdat het vanuit daar ook met de fiets kon. Vanaf Naarden-Bussum ben je per fiets zó in Laren, net als vanuit Hilversum, en dan kun je ook nog eens “wilde achtervolgingen” inzetten op je o-zo-relxte OV-fiets (in ieder geval beter dan m’n eigen fiets).

Onderweg al kwamen we een vrij bijzondere Aston-Martin tegen, waarover morgen meer. In Laren aangekomen begon het allemaal vrij rustig, het meeste komt pas halverwege de middag langs.

Buick Century Riviera Coupe 1955

Erg belangrijk is hier de klassieker, óók de Amerikaanse oldtimer mag mee doen. Naast “dat groene hok” (kikkergroene Caddy Coupe DeVille ’61, heel erg opvallend) zijn er nog vele andere auto’s uit de V.S. te zien, inclusief vinnen waar een haai U tegen zegt. Uit het jaar 1955, nog zonder giga-vinnen dus, was er deze keer een Buick Century Riviera aanwezig, in Ajax kleuren. Dat zeg ik erbij voor mensen die meer met voetbal dan met auto’s hebben, in scherp contrast met mijn eigen voorkeur. De indeling van de types is een volledige bachelorstudie waard, maar uit het houterige “BUICK CENTURY RIVERA” van de RDW site kan ik opmaken dat dit blijkbaar een type is dat sterk aan de “Super” verwant is. Het staat in een net iets lager segment. In Amerika was men er gek op om allemaal modellen op de markt te brengen die veel van elkaar weg hadden, een klein beetje verschilden, en een geheel andere nomenclatuur aanhielden. En dan nog kon je uit maar één motor “kiezen”, namelijk een 5,3 V8 die goed was voor 236 pk. 45 pk per liter, dat is meer dan de 142 pk die de 3,0 V6 van onze ’91 Taurus leverde. Zo is er toch nog een compliment te maken over het specifieke vermogen van een klassieke Amerikaanse auto…

Buick Century Riviera Coupe 1955 - Foto door Jim Appelmelk
Buick Century Riviera Coupe 1955 - Foto door Jim Appelmelk
Buick Century Riviera Coupe 1955 - Foto door Jim Appelmelk
Buick Century Riviera Coupe 1955 - Foto door Jim Appelmelk
Buick Century Riviera Coupe 1955 - Foto door Jim Appelmelk

Toyota Supra Mk IV

Een andere auto die zich aanmeldde was deze atmosferische Supra. Helaas zonder Turbo, maar nog steeds een vrij zeldzame vogel in Nederland. De RDW zegt 253 pk op 1.510 kg. Ik zou het eigenlijk best lusten, en dan weet je nog niet of er een creatieve geest aan de zes-in-lijn heeft gesleuteld. Dat is altijd de vraag bij auto’s van dit genre. Bestuurders mogen dan wel vaak denigrerend (dan wel gewoon naar waarheid) sjonnies worden genoemd, er zit meer achter de illustere bestuurders van deze technisch immer interessante sportauto’s. Het gaat niet om “de Europese smaak van styling”, het gaat niet om een torenhoge prijs, het gaat erom dat het veel lol is en je er zelf goed aan kan sleutelen zonder dat je blok het in één keer begeeft.

Toyota Supra Mk IV - Foto door Jim Appelmelk
Toyota Supra Mk IV - Foto door Jim Appelmelk
Toyota Supra Mk IV - Foto door Jim Appelmelk
Toyota Supra Mk IV - Foto door Jim Appelmelk

TVR Griffith 500

Een andere leuke sportauto waar je veel plezier mee kan hebben is deze Griffith 500. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden – een griffioen “is” een mengeling van een aantal dieren – is de Griffith juist nauwelijks een mengeling. Geen praktische alleskunner, gewoon een dikke V8 in een heel lichte constructie van onder andere glasvezel, en rijden maar. Het blok voorin produceert een beeldige roffel, een grom, iets ongeraffineerds dat onderstreept wordt door de twee simpele metalen buizen die als uitlaten dienen. De achterwielen hebben 340 pk te verwerken, wat op 1150 kilo ínclusief passagier een versnelling van 4,1 tot de 100 km/u betekent, zes seconde later kun je de 160 km/u al aantikken. Hij zou 272 km/u moeten kunnen halen, maar het is de vraag of je dat durft in zo’n licht, fragiel, klein autootje. Hij is bijvoorbeeld nog geen vier meter lang!

TVR Griffith 500 - Foto door Jim Appelmelk
TVR Griffith 500 - Foto door Jim Appelmelk
TVR Griffith 500 - Foto door Jim Appelmelk
TVR Griffith 500 - Foto door Jim Appelmelk

Bentley S3 Continental Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupé, L.H.D.

Het is alsof Bentley’s en Rolls-Royces hun naam per kilo mee krijgen. Hoe zwaarder de auto, hoe langer de titel. Zo zagen jullie twee weken geleden nog een auto die volledig afgekort nog twaalf leestekens waard was. Hier zou Bentley S3 Conti M.P.W. F.H.C. van te maken zijn, eventueel zonder punten, maar korter dan dit wordt wel heel cryptisch.
Over een nog onbepaalde periode zal er een boek verschijnen die in het geheel gewijd is aan de Bentley’s en Rolls-Royces zoals deze. De zogenaamde “Chinese Eyes”, een heldere doch min-of-meer tactloze beschrijving van de reeks waar het om gaat. Coupé’s en cabrio’s als Bentley en Rolls-Royce, onderverdeeld in LHD en RHD. Dàn kom je dus op 8 “verschillende, en laat de Bentley, Coupé, LHD (afgebeeld) nou juist net de allerzeldzaamste zijn met 26 exemplaren! Voor andere versies is dit hooguit 80 exemplaren per versie, in totaal ligt het aantal ergens tussen de 384 en 408 stuks. Dat is nooit met honderd procent zekerheid te zeggen, eigenlijk geldt dat altijd voor dat soort aantallen. Zelfs over de Enzo wordt nog flink gespeculeerd, het zouden er volgens sommigen bijvoorbeeld aanzienlijk meer zijn dan 400.

Bentley S3 Continental Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupe - Foto door Jim Appelmelk
Bentley S3 Continental Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupe - Foto door Jim Appelmelk
Bentley S3 Continental Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupe - Foto door Jim Appelmelk
Bentley S3 Continental Mulliner Park-Ward Fixed Head Coupe - Foto door Jim Appelmelk

Maserati 3500 GT Spyder

Al gauw meldde zich de volgende bijzondere klassieker aan, namelijk 19 minuten later. Het was Willem die iets riep over een oude Ferrari, en nou is dat wat mij betreft geen “fout” om heel erg over wakker te liggen. Dus… Nogmaals bedankt, anders had ik hem gemist. Vroeger lagen deze merken veel dichterbij elkaar dan nu, hoewel Maserati met bijna geen enkel model het prijsniveau van Ferrari evenaarde. De 3500 GT(-I) werd zelfs bijna tweeduizend keer verkocht, daarnaast zijn er nog 242 Spyders geleverd, al dan niet met hardtop (afgebeeld). Aan de neus was duidelijk te zien dat het om een derivaat van de coupé ging, maar in detail viel op dat het om een ander design ging. Touring had de coupé ontworpen waar Vignale verantwoordelijk was voor de Spyder. Het belangrijkste verschil was echter het kortere chassis onder de Spyder, dat ook voor de Sebring werd gebruikt. Het scheelde 10 centimeter, maar de open versie was wel weer van staal in plaats van aluminium. Veel maakt dat anderzijds niet uit omdat aluminium weer dikker moet zijn voor een goede stijfheid. De auto werd geproduceerd van 1959 tot en met 1964, waarna de Mistral Spyder de auto opvolgde. Die is met 120 stuks al helemaal zeldzaam!

Maserati 3500 GT Spyder - Foto door Jim Appelmelk

Jaguar XJ5,3C. Of XJ12

Per markt maakt het nog wel eens uit hoe een auto is uitgerust. Daarnaast wordt er regelmatig met namen gespeeld. Zo heette de zescilinder Jaguars in Europa XJ4,2, (3,4 en 2,8 behoorden ook nog tot de mogelijkheden), in Amerika was dit XJ6. Hetzelfde gold voor de XJ5,3 (-C), zoals het op de kont van dit exemplaar staat. In de Verenigde Staten werd dat XJ12. Naast een sedan en een verlengde sedan voor de twaalfcilinder werden er dus ook nog coupé’s aangeboden, met een 4,2 liter zescilinder, dan wel een V12 van 5,3 liter. Hoewel de V12 met 287 pk 116 pk (!) krachtiger was dan de 4,2, hielden veruit de meeste kopers het bij een zescilinder. 6.487 tegen 1.855. Niet alleen maakt het dat de coupé’s moeilijk te spotten zijn, een twaalfcilinder is nog eens extra bijzonder. Dan zijn het ook nog eens roestgevoelige auto’s. “Investeer” dus niet in een restauratieproject, tenzij je dat zelf ècht heel leuk vindt en het goed kan.

Jaguar XJ5 3C Of XJ12 - Foto door Jim Appelmelk
Jaguar XJ5 3C Of XJ12 - Foto door Jim Appelmelk
Jaguar XJ5 3C Of XJ12 - Foto door Jim Appelmelk

Ferrari 575M Maranello

De zondag zit altijd vol verleidingen. Ik probeer de dag altijd te vullen met nuttige werkzaamheden zoals studie, maar m’n collegae komen me toch nog regelmatig “lastigvallen” met tips die ik niet kan weerstaan. Deze was zelfs een regenbui waard. Nee, niet deze Ferrari. Dat was het gelukje van het route-dilemma: hoe fiets ik naar die Aston-Martin (waarover later meer) toe. Via deze schitterende Ferrari kwam ik door een regenbui nog bij die Brute Brit. Enfin, een 575M Maranello is ook niet niets. De 575 was in feite een sterk geüpdate versie van de 550 Maranello, hoewel ik vast veel fervente aanhangers over me heen krijg als ik dit te hard roep. 575 staat voor 5,75 liter, de inhoud die het blok had na het opboren van de 5,5 liter van de 550. Nomenclatuur van Ferrari’s had altijd al te maken met de cilinderinhoud, maar in het verre verleden ging het dan meer om inhouden per cilinder (Ferrari 250) of combinaties van de totale cilinderinhoud en het aantal cilinders (308) of zelfs de totale inhoud en het aantal kleppen per cilinder (F355). Er is veel over te schrijven. Bij de 575 is het dus nog een vrij simpel verband. Het maximum vermogen van het blok is 515 pk, de 575 Superamerica met gepatenteerd kanteldaksysteem van Fioravanti had 25 symbolische pk’s extra om het speciale karakter van de auto te onderstrepen. Die extra paarden zaten overigens niet in het peperdure GTC pakket ($23.500)!

Ferrari 575M Maranello - Foto door Jim Appelmelk
Ferrari 575M Maranello - Foto door Jim Appelmelk
Ferrari 575M Maranello - Foto door Jim Appelmelk
Ferrari 575M Maranello - Foto door Jim Appelmelk

Voor vragen, verzoeken, opmerkingen, en waarschijnlijk ook heel veel spam, ben ik te bereiken via mail.



55 reacties

Leuke auto’s, alleen heb ik het niet zo erg met die oude auto’s. Toch von dik het boeiend. Leuk stukje bij de Supra trouwens haha.
Vooral die snoopdogg masarati quatroporte doet het em, die ferarri ook mega, en die supra ook vet, maar ja, hier in ijmuide staat er ook eentje, kijk ik elke dag 200 x tegen aan.
Ipv samengeraapt had je het ook de wodaspoda van de naamsverhaspelingen kunnen noemen. Dat is de bindende factor van deze auto’s; de opbouw en nomenclatuur die moeilijk te doorgronden is.
die Ferrari is zooo lekker
Ik ken iemand die gek zal worden van die Jag! Naast mijzelf uiteraard. ;) Prachtige wagen!! Zooo mooi, en nog eens in een heerlijk extravagant kleur, de lijnen komen prachtige naar buiten! :D
‘mooi exemplaar die Supra, die ferrari vind ik overigens ook wel heerlijk
Oh, en de naam is eigenlijk Jaguar XJC12. :)
Die marranello is zo tijdloos en zo mooi :D en de rest zen ook knappe spots
Mooi hoor!
Die Ferrari is erg mooi.
En die Supra…. Ik zie de Blitz intercooler zitten. Dat zal dus geen turboloze wagen zijn…..
Waar staat WoDaSpoDa ook weer voor?
‘Woendsdag Spotdag’ toch? ;-)
Ja je komt vanalles tegen op dat kruispunt in Laren :)
En inderdaad, dat beest uit Maranello zou m’n dag maken!
Die Maserati 3500 GT Spyder is zo mooi. ik heb niet veel met klassiekers, maar ik zag de foto en er liep een koede rilling over me rug. maar de andere klassieker de Buick Century Riviera Coupe uit 1955, vind ik schitterend. maar die supra doet me dan helemaal niks, echt een gevalletje; “boomklever”. :S
Die Supra heeft wel een turbo. Is gewoon ingevoerd zonder en later er op geschroefd. Ga er maar van uit dat ie rap is.
kbeging die gespot-post echt plezant te vinden
Gepost posts zijn iid erg leuk om te lezen!
Edit: Gespot
appeltje, nou ben ik toch wel heel erg benieuwd naar die brute brit,
ik gok op een Vantage V12 óf een DBS Volante..

zeg het maar, warm of koud? :D
Gave bak die Supra. Sinds “The Fast & The Furious” heb ik een zwak voor die auto. Echt een vette Japanse “rijst-raket”. Goeie spot.
En zo zie je jezelf terug op de foto (in die lelijke Nissan X-trail achter de Buick). Ik zag de fotograaf aan het werk en dacht al dat het voor Autoblog was. Vind het wel redelijk brutaal om zonder toestemming fotos incl kentekens neer te zetten!
Ik vind de tupperware look op die Supra een beetje jammer. Als de eigenaar de auto standaard laat, ‘m onder de motorkap beter maken en iedereen in het stof laat bijten, dan is hij een stuk beter bezig.

Gotta love the Maranello. Mooie cruiser, zonder al teveel opsmuk…
@ WJ,

hoezo brutaal, blindeer jij altijd je kentekens als je rijd dan? lijkt me niet.
je kentekens zijn voor iedereen op straat zichtbaar, iedereen op internet kan in theorie ook op straat staan en je kenteken zien, en lezen. als je op de openbare weg rijdt, of geparkeerd staat heb je wat dat betreft als auto eigenaar geen poot om op te staan. je kunt vriendelijk vragen aan de fotograaf of hij/zij de kentekens wil wegpoetsen, of niet online posten maar daar houd het wel mee op volgens mij.

het wordt wat anders als de auto in kwestie op een oprit of een privé terrein staat. maar gewoon op de openbare weg, wat wil je eraan doen? langsrijdende auto’s stoppen om te vragen of je alsjeblieft foto’s van hun auto op internet mag zetten?? ik denk dat als iemand bezwaar had gehad, hij/zij dan wel gestopt was om dat te melden.

denk je ook niet?
Schitterend die Maranello! :D Die zou ik wel eens eentje willen..
@bakkerst: Eens, ik vind het alsnog brutaal. Die man kiest er voor om op een openbare weg te rijden (deinend en al, wat een vering zeg) maar kiest er misschien niet voor om op een forum terecht te komen.
vla: Ik ken iemand die gek zal worden van die Jag!

Ik ook! ;) Maar niet in het rood. Veel te ordinair!
Zwart moet ‘ie zijn! Met zwart leer en een zwart vinyl dak. De originele stalen velgen moeten uiteraard perfect verchroomd zijn. Helemaal af!

Overigens verkeerde ik in de veronderstelling dat de XJ serie 2 in V12 uitvoering altijd een lange wielbasis had. Correct me if I’m wrong.
@Appeltje, doe jij nog iets anders naast ‘auto’s spotten’ ?
RESPECT wat je altijd laat zien, ik geniet elke keer weer :)
Granturissimo
Ferrari 550/575 Maranello…muscle car van Ferrari en de enige echte opvolger van de 365 GTB/4 “Daytona”…
zou die maserati parkerrsensoren hebben??? verder mooie spots vooral die 575m wat een bak
@Barracuda

Juist, ik dacht ook al een FMIC te zien. :P
Ik heb die buick century zelf ook gespot, prachtig ding :D
Jammer dat er maar een foto is van de Maserati. Dat vind ik echt een van de mooiste auto’s uit die tijd.
Vooral die 575M is een machtige auto.
Wat doet die achterlijke Supra in dat rijtje?
@ lennard

mischien omdat de supra zeer zeldzaam is???
@Lennard,

ga je mond spoelen! Supra’s zijn heel gaaf, maar geef toe, als je er een importeerd doe dan meteen de Twin Turbo uitvoering!

Voor de rest niets dan lof voor weer een aantal mooie spots!
kredietcrisis?
Die Bentley is super!

Een kennis heeft een dergelijke Supra tot 400 comfortabele PKs gekieteld. Gaat als de brandweer . . . in Bentley-stilte trouwens.
Dit is ‘m:
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/DSR09/P5038818.jpg
Even bijtanken na 177 mph op de Autobahn.
heeft die tvr omgekeerde ford scorpio achterlichten?? dit is volgens mij een geintje wat de engelsen wel eens vaker uithalen: Noble gto-achterlichten; ford mondeo…
@ phantom: als ik me niet vergis zijn het de omgekeerde lichten van de Ford Fiesta.
http://www.mgcarsales.org/photos/Picture%20025.jpg
Oeps… verkeerde bouwjaar…
Deze zijn het geloof ik, maar dan inderdaad ondersteboven:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/3008/1601/32518300004_large.jpg
Nee… Toch niet. Ik moet m’n TVR boek door John Tipler er maar eens op naslaan…
De achterlichten van een Griffith zijn afkomstig uit een Opel Vectra meen ik. En ze zijn andersom gemonteerd i.v.m. de Vectra.

Spulleke hoor
Erg mooie auto’s :)

Ben vooral gecharmeerd van de Buick en de Jaguar XJ.
@ TVRT!M: inderdaad… De Vauxhall Cavalier in GB.
De Chimaera gebruikte de achterlichten van de Fiesta, voordat ze overstapten op meer ‘eigen’ achterlichten.
Ik had ze al gezien, maar met een verhaaltje erbij is het toch 10x leuker. Ik ben benieuwd naar de Aston… *kuch* ;)
haha dagje laren bezocht, ik vind de foto’s wel mooi. maar je moet wel weten dat je word uitgelachen door iedereen op de omliggende terassen.
TVR: Achterlichten lijken ook erg op Escort Cabrio van ’90
Ik weet niet of jullie dit ook kennen. Ik vindt een Ferrari altijd prachtig om te zien. Op foto of in het echt of een miniatuurtje.
Wat is die Jag een plaatje, wel een unieke en zeldzame, deze zie je bijna niet rijden een 12V!
dus een 5.3 V8 met 236PK zou meer vermogen per liter hebben dan een 3.0 V6 met 142PK hmmm…
Erg mooie Jaguar zo’n Coupé! Misschien wel de mooiste Jaguar ooit gemaakt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).