MINI John Cooper Works World Championship 50: 51.995 euro.

Auteur: , 29 Reacties

Een WTF-momentje. Die prijs. Mamamia, dat is geen kattenpis.

Het is wel een Limited Edition (250 units) en de handtekening van John Cooper staat op het voorspatbord. Vooruitziende blik daar bij BMW trouwens, want John is al een tijdje niet meer onder ons. Verder is het Connaught Green een verwijzing naar de auto’s waarmee het Cooper racing team die Formule 1 overwinningen scoorde in 1959 and 1960. Volgens MINI komt het blok uit de racerij (LOL enzo), want er wordt ook mee gereden in in de MINI Challenge. Verder is het hetzelfde 1,6-litermotor blok dat we kennen uit de reguliere MINI John Cooper Works en levert 155 kW/211 pk en 260-280 Nm koppel. Dat is dan weer goed voor een sprint naar de 100 in 6,8 seconden en een top van 238 km/u. Leuk, maar voor die prijs kunnen we vast iets vinden met veel meer prestaties. Of niet dan?

MINI John Cooper Works World Championship 50
Exclusieve feesteditie van snelste MINI ook naar Nederland

München/Rijswijk. Eind mei presenteerde MINI op het MINI United festival in Silverstone de MINI John Cooper Works World Championship 50. Een exclusieve jubileumeditie van de snelste MINI ooit. Niet alleen viert het merk dit jaar haar vijftigste verjaardag, het is ook exact vijftig jaar geleden dat racelegende John Cooper de constructeurtitel behaalde in de Formule 1. Ter gelegenheid hiervan bouwt MINI 250 exemplaren van deze bijzondere limited edition. BMW Group Nederland verwacht hiervan maximaal tien exemplaren te kunnen bemachtigen. Vanaf medio september is de auto in Nederland verkrijgbaar voor 51.995 euro.

De speciale editie van de MINI heeft de kleuren van John Coopers winnende auto uit 1959: Connaught Green. Een unieke matgroene lak met witte strepen op het dak en de motorkap. Verder heeft hij gestroomlijnde bumpers, zijskirts, een zwarte grille, zwarte velgen en carbonfiber onderdelen, waaronder de luchtinlaat op de motorkap. Een uniek serienummer op het voorspatbord en de handtekening van John Cooper op de motorkap onderstrepen het bijzondere karakter van de MINI. Het interieur vormt evenzeer een ode aan de rijke racehistorie. De jubileum-MINI is vanbinnen diepzwart met verschillende rode accenten. Voor het instrumentenpaneel en de portiergrepen koos MINI opnieuw voor carbonfiber elementen.

Motorblok uit racerij
De motor in deze exclusieve MINI is dezelfde 1,6-litermotor uit de reguliere MINI John Cooper Works en levert 155 kW/211 pk en 260-280 Nm koppel. Het zelfde motorblok wordt tevens gebruikt in de MINI CHALLENGE races. De MINI sprint in 6,5 tellen van nul naar honderd km/u en heeft een topsnelheid van 238 km/u. Zulke prestaties waren ondenkbaar in 1959 toen Ingenieur Alec Issigonis de Classic Mini presenteerde, een revolutionaire auto met dwarsgeplaatste motor voorin. Het toeval wil dat John Cooper in datzelfde jaar de constructeurtitel veroverde in het Formule 1-kampioenschap. Issigonis en Cooper werkten sindsdien samen aan de raceversies van de Mini. In 1964, 1965 en 1967 won de classic Mini Cooper S de Rally van Monte Carlo.

MINI United, een van ’s werelds grootste MINI-meetings, werd eind mei op het legendarische circuit van Silverstone gehouden. Meer dan 30.000 bezoekers gingen door de poorten om een ode te brengen aan de jarige MINI.



29 reacties

Leuke auto, maar geef mij maar een Bmw 130i aub ;)
De prijs voor dit monstertje is toch wel erg hoog!
voor die prijs heb je een Z4m coupe uit 2003!!!!
250 uinits jah ik zal dan ook zo’n hoge prijs aanbieden voor die Mini John Cooper World Championship 50.:P
Hoewel de kleur typisch Engels is “British Racing Green” vind ik hem toch niet mooi staan. Misschien eerder iets voor de Mini Classic.
Focus RS is veel logischer voor deze prijs. Als je een man bent.
voor dat geld koop ik dan wel een Audi S3 sportback. ik ga egt niet zoveel geld neer leggen voor een mini waar je je kont nog niet in kan keren (met zijn 4en) en anders ga ik mee met [email protected] en koop ik wel een Focus RS hou je nog bijna € 2000,- over voor extra opties. dus ik laat die mini wel aan me neus voor bijgaan (graag zelfs)
@Maikel
voor 2000 euro aan opties kun je misschien net 1 bekerhouder kopen
@ [email protected]

En als je niet straight bent natuurlijk :p
Hij ziet er een beetje saai uit. Doe mij ook maar een Focus RS zelfs in RS blauw is die niet zo saai als deze. Omdat daar natuurlijk de John Cooper handtekeing ontbreekt plak ik wel zo’n Nürburgring stickertje, ben ik opeens ook stoer.
Ik heb hem eens gereden (de Mini Cooper S Works met ~200pk) en kan niet zeggen dat ie nu erg snel was. Hij trekt wel lekker door, maar het koppel lijkt toch wat laag. FYI, ik had net daarvoor een Golf IV TDI met ~190pk (gechipt) gereden, die bakken met koppel had. Die rijdt deze Cooper er in elk geval uit, alleen met de topsnelheid niet (~225 km/h).
Het is een leuk karretje, maar echt bijzonder is ie niet.
@ NLBUURMAN
nou dat is TOCH een optie ;)
neej maardaar kun je ook vast en zeker wel satnav voor halen als je een beetje kan afdingen :P
Als de RR-Mini ook zo rond de 50k gaat kosten, zou ik dan nog eerder die nemen.
Jammer dat het dak en de striping niet ook zwart zijn.
Moeilijk hew gegevens over typen uit een artikel, er staat:

De MINI sprint in 6,5 tellen van nul naar honderd km/u en heeft een topsnelheid van 238 km/u.

dus GEEN 6.8
Haha, niemand is er gewoon in geinteresseerd, daarom is het maar een beperkte oplage van 250 stuks. ;)
Nog altijd een koopje in vergelijking met die 63k smart brabus.
Ik vind het heus wel een vette bak, maar ik vind het belachelijk duur.
Tussen de 20k en 30k zou redelijk zijn.
Een Mini is best leuk, maar om daar 52k voor uit te geven? Nee dank je. Het aangegeven alternatief, BMW 130i, is hondslelijk, het zal best leuk rijden maar het oog wil ook wat moois hebben om naar te kijken :)
Ziet er zo saai uit die kleur,
ik zou ook voor een Focus RS gaan
Ja belachelijke prijs!!11 ik zou liever voor een dacia logan uit 2006 gaan, heb ik veel meer auto voor minder geld! Heb je nog geld over ook! Kijk het gaat niet hard maar waarom moet je hard gaan? Je kan toch nooit hard rijden in NL..

Nog meer rationaliteit op deze vrijmi?
mini cooper works gp
43.900,- euro
218 pk
veel mooier

ik begrijp dit niet?!
+
240 km/h
0-100 6.5
0-100 in 6.5 haalt hij toch nooit ? de gewone cooper works met zelfde motor haalt 0-100 en 7.3..
Hij is duur (zeker in NL) omdat er alle mogelijke fabrieksopties opzitten… Maar dat wordt in het artikel niet duidelijk vermeld natuurlijk…
GPS, DAB-radio, alle carbon-elementen, … dat loopt natuurlijk op… Een ‘gewone’ JCW met al die opties zit ook rond die prijs…
Is dit de 4×4 versie ofzo? Hij mag wel een beetje verlaagd worden. Voor de rest wel een rete verse auto… En het rijplezier is ook mega met mini’s.
Voor dat geld koop ik wel wat anders.
Een BMW 325i Coupé bijvoorbeeld.
:shock: Wie koopt een B-segment karretje voor de prijs van een E-segment-wagen? Ah, ze zijn er vast, maar toch…
Je kan voor die centen ongtijveld een BMW 135i Coupé op de kop tikken, met M pakketje en BMW individual pakket. Zo staat er hier een te koop voor 48k met 30.000 ofzo op de teller. Doe mij die maar. :roll:
Wat nou Focus, die zijn voor huisvaders enzo toch? RWD 4 live :P
Ik heb hem liever dan een dikke bmw.
Deze is echt veel mooier dan een 3 serie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).