Motorrijders en de wet van Darwin

Auteur: , 102 Reacties

Natuurlijk moet je er al een aparte levensstijl op na houden om serieus te overwegen motor te gaan rijden. Waarom zou je anders in een strakke leren broek met je kont door het verkeer willen manoeuvreren. Dit geheel terzijde overigens, want de laatste tijd valt me op dat er veel motorrijders niet meer zo veel waarde hechten aan hun gezondheid.

Fanatieke motorrijders bezwoeren mij altijd dat ze gemiddeld genomen toch echt betere verkeersdeelnemers zijn. “Je leert anders kijken,” en “je bent je veel bewuster van je kwetsbaarheid in het verkeer” zijn van die gevleugelde uitspraken die daarbij horen. Toch valt juist het gedrag van motorrijders mij de laatste tijd in negatieve zin op.

Aan rechts inhalen maak ik mij ook wel eens schuldig. In mijn ogen is het nog altijd beter dan bumperkleven. Aangezien sommige automobilisten nu eenmaal innig verkering hebben met de linkerbaan, word je bijna gedwongen om het af en toe te doen. Nu zag ik al een aantal keer motorrijders waarbij de term “rechts inhalen” de lading niet helemaal meer dekt. Eén grote slalom tussen ander verkeer, rechts, links, elk gaatje wordt benut. Een gat van twee autolengtes op de rechterbaan is voldoende om een auto die op de linkerbaan rijdt in te halen. Leuk als ook maar iemand bedenkt om van baan te wisselen, gas te lossen of zelfs te remmen. Dan is er opeens helemaal geen ruimte meer.

Ook gistermiddag was het weer raak. Ik reed op de Maasboulevard in Rotterdam (2x tweebaans met middenberm, maar wel een limiet van 50 km/u). Het was druk, maar het reed gewoon nog zo rond de 50 km/u. Dat was in ieder geval niet snel genoeg voor een motorrijder die, inventief als hij was, een derde baan voor zichzelf creëerde. Dat wordt gedoogd als er file is, maar die was er dus niet.

Heel wereldschokkend lijkt het allemaal niet, tot je bedenkt wat de consequentie is als je het even verkeerd inschat. Geen ESP, meestal geen ABS, geen airbags, geen kooiconstructie, alleen jij, je helm, het asfalt, de vangrails en diverse andere weggebruikers die zullen proberen niet over je heen te rijden. Des te meer bizar zijn de laatste twee uitwassen waar ik getuige van mocht zijn.

De eerste was op een verder mooie ochtend op de A12. Die was niet leeg, maar dat mag geen verrassing zijn. Ik reed daar in een leuke optocht op de linkerbaan en de snelheid lag hoger dan is toegestaan. Achter mij naderde een motorrijder, die ook kon zien dat er voor mij nog 10 auto’s reden. Toch naderde hij dichter en dichter op mijn achterbumper. Even dacht ik dat hij wilde aanhaken aan mijn dakrails en zich door mij wilde laten voortslepen. Toch niet, het was gewoon een ouderwets staaltje bumperkleven. Blijkbaar doet een kop-staart botsinkje op een motor geen pijn.

Dat bleek ook wel uit het laatste voorval waarvan ik alleen getuige was. Na een beetje ruzie tussen een automobilist en een motor, was de motorrijder niet zo verstandig om gewoon door te tijden. Niets van dit alles, hij probeerde zijn gram te halen door de automobilist een braketest te geven. Darwin would have loved this… En dan herinner je je opeens weer de woorden van een motorcoureur: “Echt niet dat ik op de openbare weg met een motor ga rijden, veel te gevaarlijk.”



102 reacties

nou nou nou wat een verhaal zeg
Het gros van de motorrijders rijdt toch wel een stuk bewuster dan de gemiddelde automobilist. Ze zijn veel kwetsbaarder en zullen dus veel beter op zichzelf moeten passen. Maar zoals altijd zitten er ook een boel rotte appels tussen die denken dat ze Superman zijn ;)
Ja… waarschijnlijk geen leuk leven! En wat dacht je van die brommers binnen de bebouwde kom die zijn ook levensmoe!
@ wouter: ” Geen ESP, meestal geen ABS, geen airbags, geen kooiconstructie, alleen jij, je hel, het asfalt,” helm;)

wel leuk stukje, maar ga zelf es een x proberen motor te rijden;)
vind je leuk, let maar op..
Ze durven gevaarlijk rijden die motorrijders maar er zen er ook tussen die heel vriendelijk en veilig rijden maar dat heb je ook bij automobilisten.
Wouter… Dit valt me toch een beetje tegen. Ik had inmiddels het beeld van jou dat jij ook wel van een potje rellen houdt. En nu geef je kritiek op een klagerige manier. Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

Jij rijdt zelf geen motor?
Waar gaat dit over? Klein beetje hokjesdenken maar.
Bij BMW motorafdeling schopten ze Bangle altijd van de afdeling omdat hij geen motorrijbewijs had en dus niets van motoren wist.
Misschien moet dat hier ook: je mag pas wat van motorrijden zeggen als je een motorrijbewijs hebt.

Ongefundeerd tendentieus stukje tekst waarbij men uitgaat van excessen en op basis daarvan een hele groep veroordeeld. Ik vind dit ver onder de maat van autoblog en bovendien irrelevant voor een autoblog.
Wet van Darwin… Waar heb je het over?
Ongefundeerd tendentieus stukje tekst schrijven is leuk! Lees alle reacties maar!!!
Dus…… schoenmaker blijf bij uw leest.
Ben zelf ook getuige geweest van een motorrijder die doormidden lag op de vangrail. Geen prettig gezicht.
Peer is een creationist
Willem Lodder
Nu moet ik ook even reageren! Wat je verteld klopt helemaal helaas, je bent zo kwetsbaar op een motor..Ben zelf een keer met 100 op een auto gereden en dacht toen dat ik engeltjes zag, maar dat waren de zusters in het ziekenhuis…:o). Toch wouter; Heb jeje rijbewijs? Zoniet: Haal hem, en voel die power van een racer waar (bijna) geen auto aan kan tippen…Zo Fantastisch!..Maarja, je kreukelzone is je (eventuele) pak..
Sorry hoor maar dit gaat nergens over.
Als je woon-werkverkeer gaat doen met de motor, weet je zeker dat je een keer ‘aan de beurt bent’. Dus leuk af en toe een stukkie toeren, maar uit de file moet je wegwezen vind ik.
Natuurlijk is dit stukje wel een beetje generaliserend. Echter, ik erger me regelmatig aan de hoge snelheid waarmee motorrijders files passeren. Ik zie dagelijks motorrijders met 50kmph+ verschil passeren, imho levensgevaarlijk. Verder snappen vele niet dat, als de file eenmaal 50+ rijd, tussendoor inhalen niet meer mag.

Afgelopen winter heb ik er in een donkere regenachtige avondspits op de A4 één tegen m’n auto aangehad. Ik wilde in de file naar de rechterstrook om bij een tankstation af te slaan. Na een tijd geconcentreerd kijken een gaatje gevonden en ingestuurd. Toen ik instuurde zag ik in een flits een koplamp(tussen de 100en anderen) in m’n spiegel en stuurde ik terug. Hij raakte me alsnog, begon te zwabberen maar kon zich nog corrigeren en reed snel door. Flinke kras op mijn auto tot gevolg. Ik had de motorijder in die omstandigheden en met die snelheid onmogelijk kunnen zien.

Wel denk ik dat het best mogelijk is om je dagelijks veilig door het verkeer te bewegen op een motor. Een collega doet dit al 3+ jaar zonder ongelukken. Het is vooral een kwestie van zelfbeheersing en bewustzijn van je kwetsbare positie.
Leuk geschreven hoor. Natuurlijk ben je als motorrijder kwetsbaar, echter heb je minder ruimte nodig en heb je daardoor veel meer mogelijkheden. Ook zaken als remmen en uitwijken bieden vaak een goede redding die succesvol aflopen; je hebt minder oppervlakte, minder gewicht en daardoor sta je net wat sneller stil, ben je sneller weg, etc. Ook denken mensen dat vallen meteen dodelijk is op de motor. Toch zijn er maar een paar zaken echt gevaarlijk, onderuitgaan op hoge snelheid, bij een val overreden worden of gewoon pech hebben. En zo kan je eigenlijk alles wel belichten zoals dat jezelf uitkomt. Mensen die gekke dingen doen heb je in alle takken van ’t verkeer, 3 keer motorrijders tegenkomen die wat geks doen is een leuke basis voor een verhaaltje, maar echt een punt…?
Ik denk altijd nog dat de meeste motorrijders zich een stuk bewuster zijn van de gevaren in het verkeer dan gemiddeld golf rijder met pet en dobbelstenen aan de spiegel..
pff motorrijders, check:
http://www.debuikschuivers.nl/

het lokale motorclubje wat filmpjes maakt zoals met 300 over 80 weggetjes enz.
Ik heb het idee dat er de laatste tijd steeds meer motorrijders op de weg verschijnen. Het seizoen helpt natuurlijk mee, maar het is ook een goedkoop alternatief voor de auto.
Helaas wordt de groep kneuzen op de weg hierdoor ook een stuk groter en verpesten zij wederom het beeld voor de motorrijder die wel normaal kan doen.
Ik sluit me verder aan bij de reacties hierboven… Autorijden doe je om op je bestemming te komen, motorrijden doe je om met een glimlach op je gezicht op je bestemming te komen.
Per afgelegde reizigerskilometer ben je als motorrijder sowieso slecht af…..
Ben het wel met het stuk eens eigenlijk. Het is ook een beetje minder intelligent om te zeggen dat je er niet over mag oordelen als je zelf geen motorrijbewijs hebt. Het stuk ook over motorrijders die bumperkleven en slalommen, waarom voelt iedere motorrijder zich dan aangesproken?

Als motorrijder moet je gewoon niet gaan slalommen tussen een rijdende file of bumperkleven (dit zie je gewoon erg vaak!). Ja, dat ding staat sneller stil dan mijn auto, maar als je op 1 meter van mijn bumper rijdt, moet jij eerst nog op mijn actie reageren, en dan lig je al in mijn kofferbak.

Met de motor tussen de stilstaande/stapvoets rijdende file door vind ik geen probleem (mits met een normaal snelheidsverschil), en ik geef motoren in file altijd de ruimte. Hardrijden vind ik ook prima, zolang je alleen jezelf in gevaar brengt.
In 2007 was het risico per kilometer om op de motor het leven te laten 30.8 keer zo hoog als in de auto.
Conclusie, motorrijders maken niet genoeg kilometers :)
De automobilisten zijn de beste motorrijders. Want motorrijden vergt een enorme discipline, je moet immers een raket op twee wielen onder controle houden met alleen jezelf als middel daartoe. We kennen allemaal de uitwassen waarin er vrijwel altijd sprake is van gebrek aan discipline bij de motorrijder. Als je die enorme maar toch echt vereiste discipline kunt opbrengen dan neem je je verantwoordelijkheid en stap je gewoon helemaal niet op zo’n ding!

mashell heeft het meegemaakt dat voor zijn neus een motorrijder op de snelweg gewoon omviel! De schrik daarvan heeft mij doen besluitten nooit te gaan motorrijden, als ik dan later een midlife crisis raak moet ik maar een jongere vriendin nemen ;)
Ik rij zelf ook motor en het is echt waanzinnig gaaf. Precies wat anderen hier schrijven, het geeft een onverzadigbare kick om ALTIJD power “onder” je rechterhand te hebben…

Rij je 50, gas tegen de stuit en je kop slaat achterover en een enorme schop in je rug… rij je 120, gas tegen de stuit en je kop slaat achterover en een enorme schop in je rug… rij je 190, gas tegen de stuit en je kop slaat achterover en een enorme schop in je rug…

Dat gevoel kan geen één auto je geven. Ja… een Veyron, maar die kost geen 20.000 euro…. En natuurlijk motorrijden is veel gevaarlijker als autorijden…

Mijn rij-instructeur zei altijd: “de motor is zo gek als het menneke wat er op zit..” en je gaat inderdaad veel defensiever rijden en verder vooruit anticiperen. De kreukelzone van een motor zit immers tussen je oren…

Dat wat Wouter beschrijft (en anderen… met 300 over een dijkweggetje…), dat zijn de excessen. De zogenaamde rotte appels. Alleen deze bepalen helaas het imago van ALLE motorrijders. En dat is niet eerlijk. Die heb je onder automobilisten ook.

Afijn wat wil ik hier mee zeggen: geniet van het motorrijden en gedraag je. Voor de degene die het niks vinden, te gevaarlijk, enz, lekker niet doen dan. Iedereen blij.
Wouter, je zou eens motor moeten gaan rijden, de snelheidsbeleving is heel anders dan een auto… en het klinkt nog mooi ook! een donkere brom uit een ducati, een hoogtoerig geluid uit de aprillia’s. mijn vader heeft zelf een yamaha Xj600 S Diversion (berg namen), een gewone 600cc motor met kuip. toch trekt hij behoorlijk, en inderdaad is het kleinste gaatje genoeg om in te halen. mijn vader is nu een Yamaha Fazer aan het overwegen, ook een 600cc, maar dat blokje loopt wel eventjes 15.000 toeren/min. moet ik dat nog een keer herhalen? vijftienduizend toeren per minuut! en zijn gewoon motoren die de 18000 halen. en zelfs met een 600cc kun je het een behoorlijke sportwagen knap lastig maken. 0-100 in slechts 4,7 seconden en een kwartmijl van 13,7 seconden! doe dat maar eens even in je lotus elise, BMW M3 of Z4!
bovendien voelt het als je 80 rijdt aan dat je 120 rijdt, de beleving is totaal anders. mijn vader gebruikt die kracht meestal echter niet, hij toert ’s avonds gewoon lekker wat rond, en neemt mij zo nu en dan mee. laatst de elfstedentocht gereden op hetzelfde parcours als de auto’s (+-130 auto’s vs 3700 motoren) en die auto’s werden na elke bocht ingehaald door 5 motoren, omdat de motoren zo veel sneller accelereren, zelfs als je halfgas rijdt. Een ’69 mustang kon de motoren echt niet bijhouden, en sloot achter een groep lomaxen en burtons aan.
Rijdt eens motor en you know what I mean.
Dat motorrijders zoveel betere verkeersdeelnemers zijn blijkt (zeer) zelden uit hun gedrag en welke biker die beweert dat motoren zoveel sneller stilaan heeft de correcte stopafstand voor een supersport 600 machine?
Kom maar op ik ben benieuwd wat we gaan lezen.

Overigens is de reactietijd alvast gelijk …
doe eens een rondje ringweg parijs met mooi weer en je gaat de nederlandse coureur motorrijder weer waarderen.

Het zijn volgens mij de voormalig scootercoureurtjes die denken hetzelfde te kunnen doen als ze al jaaaaaren op de nederlandse fietspaden deden.

Maar motorrijden is inderdaad zoveel leuker, dat red je met geen auto
(of driewieler-scooter van piaggio)
Heb je ook zo’n verhaaltje over autorijders?
@ NLBUURMAN

ik rijd geen 2.5 ton nissan patrol meer anders had ik kunnen zeggen.

2500kg rijdend staal x de wet van newton á 80km/u tegen paar honderd kilo motorfiets

you know what i mean.

rijd nu overigens een dodge caliber a 1400kg. wil je ook niet.
Wat ik nog het meest bizar vind zijn de motorrijders die in hun spijkerbroek fijn 120 km/u op de snelweg rijden. Filet American anyone?
Motor rijden is gewoon fantastisch, je bent altijd snel weg! Alleen het brengt wel veel risico’s met zich mee.

En niet iedere motorrijder houdt zich aan de regels. Zo heb je ook van die ”idioten” die niet te beroerd zijn om een wheelie te maken :D
Maar het bewijst ook dat juist die mensen, die af en toe wel eens gek doen wat meer controle over hun motor hebben.
moet je maar eens in parijs op de ring gaan kijken, daar schieten ze tegen 80 door de auto’s. allemaal toeterend wel , maar toch. heb er toen een gezien die had nader kennisgemaakt met de achterruit en het interieur van een c3.
automobilisten zijn soms net zo erg.
Echter vind ik wel dat motorrijders de “derde baan” vaak te lang gebruiken. als het al weer richting de 40-50 km/h gaat rijden ze er meestal nog gewoon tussendoor. Er hoeft er maar één te zijn die niet oplet en je wordt als motorrijder gesandwich’t. lijkt me niet fijn.
Het lijkt me voor mijn eigen veiligheid en dat van anderen beter als ik op 4 wielen blijf rijden.
@ Laue,
klopt, de motorfiets zelf weegt incl brandstof zo’n 250 kg…
ik zeg ook echt niet dat het net zo veilig is als een auto als dat is wat je bedoelt! tuurlijk moet je goed oppassen met een motor, je bent nu eenmaal gewoon kwetsbaarder. en wie denkt van niet, die denkt dat maar en rijdt zich tegen jouw caliber aan… Mijn vader en mij zul je niet snel achterop hebben, tenzij je voor ons staat bij een stoplicht, en ineens keihard achteruit gaat rijden…
Ik maak me er al lang niet meer druk om. Die rotte appels zullen vroeg of laat wel eens een hindernis niet kunnen ontwijken. Alleen jammer voor de desbetreffende agent die mag schrapen.
@wouter.

Als Rotterdammer vergeet je de driftende Hayabusa crew even. Die zijn pas echt levensmoe(maar kunnen wel bovengemiddeld rijden).

Voor mensen die niet weten wat ik bedoel.
In Rotterdam rijden er nogal veel getunede Hayabusa’s rond. Allemaal met extra pk’s, een verlengde achterbrug, special paint en raceslicks.

Deze jongens laten zeer veel rookgordijnen achter in de stad. ;)
De eerste motor die sneller stil staat dan onze auto moet ik nog tegen komen.
Op Zandvoort zie je zeer duidelijk dat het rempunt voor motoren een stuk eerder begint.
Een motor weegt misschien weinig, de grip is ook een stuk lager dan die van een auto. Remweg is toch zeker afhankelijk van grip.
@ wouter,

Ik ben het volkomen met je eens, en ik denk dat ik je ook een rede kan geven hoe het komt.
In de tijden dat motorrijden voor de fanaten was, toen gelden idd bovenstaande argumenten over “anders kijken etc.” Maar de motor is tegenwoordig ook een opluchting om tussen de files door te kunnen. En wat ik nou denk is dat er veel automobilisten zijn overgestapt naar de tweewieler en dat dat degene zijn waar jij en ik het over eens zijn.
Je ziet vaak dat automobilisten vlak achter op een motorrijder gaan hangen, ze kijken als het ware door hem heen naar de volgende auto en houden hun gebruikelijke afstand tot die auto aan (op basis van gewenning). Dat rijd vast niet fijn op zo’n motor dan. Ik probeer er rekening mee te houden door altijd op wat extra afstand van een motorrijder te blijven. Maar ja, dan schiet er natuurlijk weer iemand in het gat…
De grip van een motorfiets is niet per se lager dan van een auto; goede banden is een vereiste. Aangezien de combinatie van een hoger zwaartepunt gecombineerd met een korte wielbasis ervoor zorgt dat je snel een stoppie maakt is goed remmen een hele balansact die helaas weinig motorrijders goed beheersen. Gelukkig wordt ABS gemeengoed en de remwegen die daarmee gehaald worden zijn zo goed als een doorsnee middenklasser.
Met een auto kan je tot de blokkergrens remmen, met een motorfiets betekent dat meestal dat je valt (als het voorwiel blokkeert); tevens heeft de gemiddelde motorfiets band een kleiner oppervlak dan dat van een autoband.
Helaas vergeten een hoop motorrijders dat ze kwetsbaar zijn en meestal leer je het dan op de harde manier (ongeluk…) en hopelijk blijft het dan bij een schuiver. Ik heb het wel ervaren dat je een betere autorijder wordt omdat je anders leert kijken (anders rij de bochten alsof je bezopen bent) en dat kan je bij autorijden ook toepassen; anticiperen is belangrijk wat je ook weer helpt bij het autorijden.
Wat wel een beetje triest is, is het altijd lopen zeiken “motorrijders..blabla”… dan is beetje triest want je kan ervan uitgaan dat ELKE motorrijder ook auto’s rijdt
Het wel zo dat je op een motor minder grip hebt dan een auto vooral als het regent of als je remt. waar ik mij het meest aan erger op een motor is dat automobilisten naast je komen rijden op het baanvak vooral in bochten is dit levens gevaarlijk
Wat een zeur bericht…..
Oke, dit stuk snap ik niet. Dat je iets op je lever hebt oke, maar er zijn zoveel meer automobilisten op de weg en daar lees ik dan weer geen verhaaltje over..

“Natuurlijk moet je er al een aparte levensstijl op na houden om serieus te overwegen motor te gaan rijden. Waarom zou je anders in een strakke leren broek met je kont door het verkeer willen rijden.”
Hoezo aparte levensstijl? En later refereer je er weer naar als je enige bescherming, hoezo apart als je je beschermd..

En link met de wet van Darwin mis ik ook.. Valt me beetje tegen dit.
@Thomassino
strakken lederen broek…. niet elke motorrijder heeft een strakke lederen broek aan ;) zelfs mijn “beschermende” motorvest heb ik enkel in de winter aan :P
@sex-trey
Ja dat is je eigen verantwoordelijkheid (en je hebt ook textiele kleding:p), maar ik snap de link niet tussen het kiezen voor bescherming en een aparte levensstijl? Sowieso staat er wel meer contradicties in de tekst.
Correctie, six-trey ipv sex-trey

Lol:)
@Thomassino.

Ik zie toch vrij regelmatig allerlei doelgroepen in het afzeikuurtje voorbij komen. Meestal gaat dat over automobilisten.. :roll:

Dat de gemiddelde leernicht zich nu aangesproken voelt is eigenlijk best typerend. Alsof ze hun best doen om juist wel aan de vooroordelen te voldoen. ;)
Suf stukje. Rotte appels heb je altijd. Hoevaak heb je geen bumperklevende auto achter je..?
bumperklevende motoren, das simpel op te lossen.
Even de ruitensproeiertjes goed hun werk laten doen en ze zijn vlug weg
Ach, deze dagen mag het want Rossi is weer even in Nederland. ^-^
Voordat iedereen gaat mekkeren: Ja ik heb mijn motorrijbewijs. Toch kan je zeggen wat je wilt, maar ergens klopt dit stukje wel. Op een motor rijd je veel makkelijker te hard dan met een auto. Simpelweg omdat het kan. En ik kon mezelf daar ook onder rekenen. En je kunt zeggen wat je wilt: Vrij veel motorrijders halen nog wel eens dingen uit die eigelijk niet mogen. Waarom? Omdat het kan. Ook daar kon ik mezelf toe rekenen. En daar zit ook juist het gevaarlijke in. Veel motorrijders rijden op gevoel en niet op verstand. Dat is waar motorrijden allmaal om draait.
Voor de oplettende lezer heb ik wel gezegd dat ik mezelf daartoe kon rekenen, maar het dus inmiddels niet meer doe. Waarom niet? Heel simpel. na een raceongeval op de nurburgring met 200+ denk je er wel anders over. En ga niet zeggen dat ik niet kan rijden. Ik ben zeker geen Valentino Rossi, maar wel goed genoeg om zowel een racelicensie te hebben voor auto en motor. Dan ben je blij dat je een goede helm en pak aan hebt. Gelukkig niks blijvends aan overgehouden, maar het had niet veel gescheeld.
Ik heb dan ook mijn eigen conclusie getrokken: Leuk speelgoed, zeer zeker, maar op het moment dat dit op de openbare weg was gebeurt, was ik er niet meer. Dat was slechts een kwestie van tijd.
Mijn conclusie was dan ook: Ik ben beter op 4 wielen. Een conclusie die veel meer mensen moeten trekken.
Verder kan je een hoop zien aan de hand van de leeftijd samen met het soort motor. Choppers zijn relatief rustig op de snelweg. In de binnenstad is het voornamelijk lawaai. Sport/Supersport motoren en dan vooral in de leeftijdscatagorie van 18-35 gaat het erg vaak fout.
Overigens mis ik het wel. Maar niet genoeg om het weer te gaan doen. daarvoor ken ik mezelf te goed….
Sneu stukje inderdaad. Het verbaast me ook. Meestal kunnen petrolheads het motorrijden juist erg waarderen. Zo veel verschil zit er ook niet tussen genieten van (sportief) auto- en motorrijden. De verschillen willen er alleen weleens voor zorgen dat we elkaar sporadisch in de weg zitten.

Ik zie het dan ook meer als een erg ver gezocht artikel ter opvulling van de site. Past overigens best aardig bij de rest van de blogs want erg veel diepgang zit er niet meer in de artikelen sinds het verdwijnen van Evo als blogger (alleen Robbie houdt de vaandel nog een beetje hoog).
Dus ik stap net even op de motor, klein stukje door de stad. Sta ik netjes voor ’t rode licht, wil optrekken, wordt ik bijna geschept door een lijer in een leasebak die nog even door rood wilde… Ik keek gelukkig en daardoor schrok hij meer dan ik. Maar goed, moet ik nu alle automobilisten onverantwoord vinden?
“Autorijden doe je om op je bestemming te komen, motorrijden doe je om met een glimlach op je gezicht op je bestemming te komen.”

Ach ieder zijn meug – voor dat laatste heb ik een TVR. Gevaarlijker dan een Volvo weliswaar maar veiliger dan op de motor. ;)

Ik wil maar zeggen – automobilisten heb je ook in soorten en maten, we zijn niet allemaal bezig om ons gevoel- en hersenloos met een telefoon aan het oor en aangestuurd door de TomTom op weg naar de piepers en Studio Sport begeven.
@ Jordi:

Nee, maar leasebakrijders wel. het boeit ze namelijk niet, want als ze schade rijden is het toch niet hun auto….
volgens mij is hij gewoon jaloers

Honda Blackbird rider
Voor de mensen die de Darwin-opmerking niet begrijpen. Volgens de theorie van Darwin overleven alleen de slimsten van hun soort.
Het leven van een motorrijder heeft zo zijn ups en downs:

“Vrouw verlaat man met twee penissen.

In Duitsland heeft een vrouw haar man verlaten, na het zien van twee penissen. Bij de 40-jarige man werd onlangs een tweede stuk gereedschap aangenaaid, nadat hij zijn eerste penis verloor bij een motorongeval. Plastisch chirurgen slaagden erin om door middel van weggenomen huid, been en andere stoffen een nieuwe penis te maken.
Na het ongeval kreeg de Duitser de penis aangenaaid en was met het stuk gereedschap in staat om bij zijn 25-jarige vrouw een zoon te verwekken. Desondanks was hij niet tevreden en verzocht de chirurgen om een betere penis aan te naaien. De doktoren gingen akkoord, maar wilden nog niet zijn huidige penis verwijderen. Dit, omdat de operatie en aanhechting succesvol moesten verlopen, voordat verdere stappen ondernomen konden worden.
Korte tijd liep de man dus met twee penissen rond. Bij het zien van de twee geslachtsdelen kondigde de vrouw aan meteen haar koffers te pakken en een echtscheidingsprocedure te overwegen.
Volgens de Duitser komt het uiteindelijk wel goed met zijn relatie, maar dan moet eerst zijn oude penis eraf. Binnenkort zullen zijn intact gebleven teelballen worden verbonden met wat nu zijn derde penis is.”
Zelf vind ik het jammer dat sommige motorrijders zo hoog van zichzelf opgeven. Ik heb dan wel geen motorrijbewijs, maar heb genoeg in snelle dingen gereden om te weten dat snelheid soms ook in je nadeel kan werken….

En misschien dat de gemiddelde motorrijder beter rijdt dan de gemiddelde automobilist, ik geloof er niet zo in dat ze beter dan mij zouden kunnen rijden. Hooguit kunnen ze misschien sneller wegtrekken, gevaar zie je vanaf auto of motor even snel als je alert bent.
Op die manier de link met Darwin, ik dacht meer gewoon aan de evolutietheorie door natuurlijke selectie, oftewel ‘survival of the fittest’.

Maargoed, even gedeeltelijk off-topic.
En nog steeds geen enkele zinnige reactie met een geschatte stopafstand voor een motor van 100km/u…..
Kom op heren bikers jullie zijn toch de betere verkeersdeelnemers? Dan moet zo’n vraag een makkie zijn.

Ik heb overigens niet specifiek een hekel aan motorrijders maar wel aan mensen die zichzelf overschatten, de risico’s onderschatten en anderen in gevaar brengen. Ja een Motor is ook een gevaar voor een automobilist als de motor met een hoge snelheid op je auto klapt. De energie concentreert zich dan namelijk op een klein oppervlak. Denk aan een aanrijding met een boom op hoge snelheid. De motor snijdt simpelweg door de auto en dringt dan diep door in het voertuig…..
Tinus Tussengas
Hee Wouter, ik denk dat je niet weet dat meer en meer mensen (lees: automobilisten) gaan motorrijden. Ik ben auto- en motorgek en mijn ervaring is dat er veel wederzijds respect is en dat dat alleen maar beter en beter wordt. Dat wederzijdse respect breek je niet zomaar meer af.

En wat is jouw probleem (behalve een beetje schade) als een motorrijder iets fout doet? Knal er gewoon overheen (ik probeer te ontwijken). Eigen schuld, dikke bult. Had ie maar normaal moeten doen (geldt overigens voor alle weggebruikers)!

Groeten,

Tinus
@woody…lees mijn vroegere comment maar namelijk dezelfde afstand als een goede middenklasser en beter dan menig 10000 euro (nieuwe) auto…
Een paar waardes van een remtest met een Honda CBR1000RR uit 2009 met en zonder ABS van 129km/h naar nul:
zeer ervaren rijder: 56 – 59
ervaren rijder: 58 – 63
normale rijder: 78 – 105
Ter vergelijking een VW Fox en Suzuki Alto hebben een remweg van 42m van 100km/u naar nul….tel uit je winst
Prima stukkie hoor. Je hebt gekken in auto’s en gekken op motoren. Beide groepen zijn geen aanwinst in het verkeer. Het grote nadeel voor de motorrijders is dat de knieën de bumpers zijn…ik zag laatst nog een grote stoere vent met zo’n pothelm op een Harley. In korte broek en teenslippers, 100km/h over de snelweg. Mooi plaatje, maar verstandig? Eh…niet echt.
goh wouter komt er achter wat motorrijden is. als je er zo over denkt, moet je er inderdaad nooit aan beginnen met je “als”,”als”,”als”.

Als je in je auto voorrang neemt voor een traktor, dan doet het zeker ook geen pijn als ie over je wagen heen rijdt? slaat ook als een tang op een varken :P

motor rijden is als skien. Tis wel risicovoller… maar daar zit em de kick juist in.
De ‘ander’ heeft het altijd gedaan, hè wouter? Ik denk dat motorrijders op hun fora net zulke blogjes maken over automobilisten.
wat een gelul zeg…
heb je je laten opnaaien door een motorrijder die sneller was dan jij wouter?
schrijf je daarom dit stukje wat nergens op slaat?
Wat een gefrustreerd stuk tekst.
Ben je er in je golfje uitgetrokken door een motor?
Ga oude vrouwtjes lastig vallen ofzo.
Gelukkig rijden al de automobilisten normaal en goed….rijtjes van 10 auto’s op de linkerbaan, terwijl rechts genoeg plek is. Ze rijden alle 10 op 10/15 meter afstand van elkaar…ach dan mag het wel, maar als 1 motorrijder het doet….oe….slecht volk die motorrijders! Denk dat er meer mensen in een auto zitten die gevaar op de weg zijn dan die paar motorrijders die de grenzen opzoeken en er soms overeen gaan.
volgens mij is de schrijver jaloers over het feit dat hij niet kon presteren op de weg met de motor en meerdere malen zakten om vervolgens laf er maar de brui aan te geven.

weten we ook meteen hoe waardeloos zijn “LEVENSSTIJL” is.

volgens mij wil die zelf ook wel een keer in dat konijnen roze pakje op de motor om zo toch wat sexuele voldoening te hebben want als je zo iets waardeloos schrijft denk ik dat je een beetje te gefrusteerd bent en ergens een tekort hebt en ook dat vertelt wat over zijn “LEVENSSTIJL”

als je niets beters te vertellen hebt hou dan je mond.

in het verkeer heb je nou eenmaal nette rijders en aso rijders en dat geld voor alle partijen.

stoort je dit zo erg , blijf dan in godsnaam van de weg.

groeten van een “nette” motor rijder.
Nou nou nou,

wat een stuk weer.
ten eerste wil je als je op een supersport zit een leren pak aan.
het biedt de beste bescherming en ten tweede ziet textiel er niet uit op een supersport.

en de opmerking, zijn motorrijders gemiddeld betere bestuurders dan automobilisten…. ja.

ik heb 6 jaar mijn b-rbw gehad voordat ik begon met de motor.
ik kon aardig rijden, althans dat dacht ik.
totdat je op een motor gaat zitten, je leert niet alleen ontzettend voorruit kijken, beter afstanden en snelheden inschatten maar ook situaties voorspellen.
en dat laatste is zeker nodig omdat de nederlandse automobilist over het algemeen zeer waardeloos rijdt.
ik woon aan de grens met duitsland en over het algemeen rijden duitsers 10x beter dan nederlanders en houden veel beter rekening met motorrijders en andere weggebruikers.

en al heel snel krijgen motorrijders het etiket van idioot opgeplakt omdat we natuurlijk opvallen als we een keer flink aan het gas hangen, een wheely maken of plat door de bocht komen.
en er zijn idd een paar mensen die levensmoe zijn maar over het algemeen houden motorrijders er rekening mee dat ze kwetsbaar zijn.

ik geef toe, trek het gas vaak los tot ver boven invordering, trek hem wel eens op het achterwiel en probeer bochten plat te nemen.
maar dat gebeurd wel op stukken waar het kan en ik geen gevaar vorm voor anderen.

elke rit die ik maak is het altijd weer raak, automobilisten die bijna ongelukken veroorzaken en de meeste doden onder de motorrijders worden nog veroorzaakt door automobilisten….

btw, motorrijden op racers is niet zo goedkoop als velen denken:
-setje banden 350 euro (gaan 8 tot 10k km mee)
-remblokken, olie, kettingsets, etc,

maar goed, motorrijden is zoveel beter dan autorijden.
Btw, mensen, stap eens op een motor.

je leert niet alleen hoeveel fun zoiets is maar je zult ook ervaren hoe het is om door het nederlandse verkeer te gaan en dat is niet vaak een lolletje.

oh, nadeel is alleen dat als je een keer op een “raket” hebt gezeten alle auto’s die in meer dan 4 seconden op de 100 zitten meteen traag zijn :)

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/241387/Harde-haat-op-autoblognl-1.html
Is het niet gewoon logischer om motorrijders meer belasting te laten betalen? Ze zijn namelijk sneller thuis. http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/27/extra-belasting-voor-motorrijders
motorrijders ??
nooit last van .. hun ook niet van mij ..

ik doe namelijk aan anticiperen ..
en ik heb ook spiegels aan mijn brikkie .. kei-makkelijk ..
quote van auto blogger:
Is het niet gewoon logischer om motorrijders meer belasting te laten betalen? Ze zijn namelijk sneller thuis. http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/2


wij motor rijders zijn sneller thuis dus maken wij minder lang gebruik van de weg dus is het logischer dat die gene die meer tijd gebruikt maakt van de weg ,dus ook meer betaalt

de auto rijder dus ; )
En alle mensen die alleen auto rijden zijn allen te laf om op een motor te gaan zitten omdat ze simpelweg niet durven… Dit zou een zelfde ongenuanceerde conclusie kunnen zijn over je kortzichtige stukje. Zonder risico’s geen/een saai leven. Er zijn ook mensen die uit een vliegtuig springen, en waarom? Vanwege de wet van darwin…? Nee, om te voelen dat ze leven. Ik weet dat het moeilijk is om een dergelijke ervaring in een auto mee te maken. Ow en btw, de wet van darwin gaat niet op, niet alle motorrijders komen namelijk tijdens het motorrijden om… Er zijn er dus ook zat die overleven en hun “race”genen over zullen dragen.

En over de remweg van auto vs motor, je vergeet dat je er met een motor nog gemakkelijk tussendoor kan… Doe dat maar met een auto..

Ow en trouwens je rijdt zelf Hyundai Excel oid? Met racepijp?
Een zelfde soort verhaal kan je ook voor automobilisten schrijven:
Ik rijd de Wilhelminapier in Rotterdam op en wil de eerste weg links inrijden, nu staat daar een toerist of bezoeker van het Luxor die niet weet wat ze wilt. Dus ik rem af en kijk of ze aangeeft links of rechts af te gaan slaan, ze blijft een beetje vaag, maar blijft i.i.g. wachten tot ik en de auto’s achter mij verder zijn.
Ik begin mijn draai, komt er ineens een Bordeaux-rood busje met hoge snelheid tussen mij en haar door rijden en mist mij en het Pakhuis Meesteren gebouw op een haar na en scheurt daarna verder richting Hotel New York tussen nog meer toeristen en dagjesmensen door…

M.a.w. er zijn eikels onder motorrijders, maar de impact van eikels onder automobilisten kan veel groter zijn.
Een auto is niet handig in het huidige spitsverkeer. Zodra er ook maar enige dreiging is van verkeersobstipatie of parkeergeld pak ik de 2-wieler.
Voor de rest gewoon pretkilomters maken op mijn TransAlpje.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/26/motorrijders-en-de-wet-van-darwin#comment-2181940

Zit deze gast nu op een openbare site te vertellen dat hij een dodge gekocht heeft??

Wat een hok is dat

Dan zit ik liever op een moter
Johnny Heitinga
Jeej, meneer heeft iets meegemaakt, en gelijk zijn alle motorrijders verkeerd.

Stereotype kansloos bang mannetje dat zelf niet durft motor te rijden en dus elke kans (lees: gevaarlijke actie door motorrijders die hij waarneemt) aangrijpt om motorrijders in een zwart daglicht te stellen.

Enorme held. Op deze manier kan ik automobilisten ook levensmoe noemen. Die zie ik ook dagelijks kleven, rechts inhalen etc. etc.

En ga niet zeggen dat je in een auto dat kan doen omdat je in een ‘kooi’ zit.

Conclusie: Onder motorrijders zijn gekken, maar onder automobilisten ook. Ga niet vanwege een aantal uitzonderingen de hele groep over een kam scheren. Dit is zo goedkoop, Wouter.
Johnny Heitinga
@ autoblogger 27 June 2009 om 19:11

Nee joh, dat is lekker logisch. Omdat motorrijders toevallig sneller thuis zijn moeten ze MEER betalen? We maken dan toch korter gebruik van de weg? Ouwe communist, ga je Karl Marx boek uitlezen man…
Dagelijks rijd ik tussen Utrecht en Rotterdam op m’n Diversion (voor de koekblikrijders: da’s type rechtop zitten met een ruitje). Het beestje kan 170 als het moet maar met 140 rijd ie ook prima. Dagelijks rij ik in de file en dat doe ik nou een jaar of 6. Voorheen met de auto, maar tegenwoordig liever op de motor.

Soms voel ik me een moraalridder, als ik mezelf betrap dat ik hoofdschuddend uitvoeg omdat er een of andere idiote mooiweer-rijder met 80 door een file komt aanscheuren die niet boven de 30 uitkomt.

Toch zijn dat de uitzonderingen. Helaas zijn er in de zomermaanden meer uitzonderingen dan in de wintermaanden, maar let maar eens op: zodra het weer wat kouder wordt gedraagt de de gemiddelde motorrijder zich beter. Ook in de winter zwaai ik vriendelijk bedankt als jullie een beetje extra ruimte voor me maken als ik rustig langs kom rijden.
Wat er glashelder wordt uit de reacties van motorrijders hierboven is:
De meesten hebben last van gebrek aan kennis. Vrijwel niemand die weet dat zelfs een supersport onder ideale condities minstens net zoveel remweg heeft als de betere sportwagens (reken op zo’n 32 meter vanaf 100km/u ZONDER REACTIETIJD, dus voor de echte stopafstand zou je minstens op 45 meter uitkomen en dat halen nieuwe auto’s met ABS (dat standaard is op autp’s maar nog steeds niet op motoren(?) tegenwoordig bijna allemaal.
Wat verder blijkt is dat veel van die motorrijders hun eigen capaciteiten grondig overschatten…. Wie hier wist bijvoorbeeld dat een motor boven de 100km/u NIET sneller van richting kan veranderen dan een auto? Ja je bent een stuk smaller dus als je schuin achter iemand rijdt (tip!) dan heb je wel iets meer kans om brokken te vermijden maar je loopt daarentegen wel een grotere kans om te vallen en door een andere weggebruiker compleet platgereden te worden bij zo’n manoevre op de snelweg in druk verkeer.

Daarnaast valt op wat een stelletje heetgebakerde, humorloze en slecht tegen kritiek kunnende verkeersdeelnemers veel van de reaguurders zijn…..

Beter dan de gemiddelde automobilist? Laat me niet lachen, gewoon precies hetzelfde alleen een stuk kwetsbaarder.

Wie een auto een remtest geeft met de motor verdiend een ritje ziekenhuis. Je hebt erom gevraagd. Wie met een motor kleeft (en dat is vaker regel dan uitzondering in de spits) moet niet verwachten dat anderen rekening met hem/haar houden en als iemand jou een remtest geeft dan ben JIJ gruwelijk de lul, denk daar maar eens aan. En als laatste…. voordat je anderen afzeikt als zijnde mensen die bang zijn, niet weten waar ze het over hebben of kneuzen die hun frustratie botvieren…. vraag je eens af of jij werkelijk weet wat je doet en een goede verkeersdeelnemer bent…. niemand is perfect, dus ook jij (en ik) niet.
Wouter, blijf alstjeblieft in een auto zitten en doe niet wat al die motorrijders je hier voorstellen “om het ook eens te proberen”..

Je zou je zelf dood rijden!
Zou in je stukje het woordje “gedoogd” willen veranderen in “toegestaan”? Anders blijven automobilisten denken dat motorrijders eigenlijk niet door de files mogen, maar dat het oogluikend wordt toegestaan. Zoals je weet is het gewoon 100% NIET verboden, en dus toegestaan. Gewoon om dit misverstand eens uit de wereld te helpen…

Zie bijvoorbeeld hier: http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/info__motor_in_file.shtml#
@John McClane: ja het is toegestaan, maar alleen met een laag snelheidsverschil….
“Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/uur.”
leuk stukkie.
het zijn nl ook dezelfde ergernissen die ik als vrachtwagenchauffeur met auto’s ervaar!
@w0o0dy. Het ging mij om dat woordje “gedoogd”, want dan blijven mensen maar met die vingertjes wijzen van: “ja maar EIGENLIJK mag het niet…”

Dat je het op een veilige en verantwoorde manier moet doen is duidelijk, maar dat geldt voor alles wat je in het verkeer doet.
zou dat echt een wet zijn ??
dat je als motorrijder niet langs files mag rijden ..

zo ja .. dan zou dat wel effe de achterlijkste wet ooit zijn ..
en gedogen duidt op nix ..
is nix ..
en zal nooit wat worden ..

o,ja .. en motorrijders die wachten in de file zijn dommer als de wet zelf ..
(rijd zelf geen motor) ..
De motorrijders die in dit verhaal worden beschreven zijn geen “echte” motorrijders…
Het zijn fulltime automobilisten die 4 weken per jaar op een (meestal te snelle) motor te vinden zijn…

Deze zijn nog erger dan de zogenaamde “mooi weer rijder”…
Aan het begin van de lente bij de eerste zonnestralen zijn er altijd een hoop motor ongelukken, meestal (niet allemaal uiteraard) zijn dat deze types…

Heel het jaar in de auto en dan ineens op je Yamaha R1 waar je zelf al 400 km op hebt gezet in 2 jaar tijd volgas door het drukke verkeer knallen…

Moraal van mijn verhaal is, niet een hekel te hebben aan alle motorrijders omdat er een paar lui zijn die de boel verstieren, zoals motorrijders niet elke automobilist een gevaar op de weg vind…

Gegroet, de Suzuki Gsr rijder…
(juist dat is dezelfde als van de foto hierboven, ik heb alleen gekozen zonder rose rond te rijden ;) )
WAT een l*lkoekverhaal… en ja, ik ben motorrijder. en autorijder (vroeger voor m’n beroep 130000 km per jaar… en ervoor vrachtwagenchauffeur (ah, had ik beter niet gezegd, want dat zijn OOK allemaal idioten hé??)(+200000 per jaar)…

als je niet tegen motorrijders kunt die door de file heen gaan, ga dan gewoon met de trein hé jongen.
het merendeel van de motorrijders die dagelijks woon-werkverkeer doen op de motor weten wel toch minstens n beetje waar ze mee bezig zijn.. en dat is vooral het proberen filteren langs (EN ontwijken van paljas-automobilisten zoals schrijver van het artikel er dus klaarblijkelijk eentje is).. we herkennen ze op de motor al van ver hoor, ervaren motorrijders zien je ogen zelfs in de achteruitkijkspiegel kijken vriend… en met die blik die we zooooooo goed kennen: “ah weer eentje op n motor, NOU, IK ga GEEN MM opzij.. integendeel, ik ga het gat snel wat nauwer maken..”.. oh ja, we kennen je type zo goed vriend..
net zoals er hier nog zo’n aso zit: ‘ff de ruitensproeier gebruiken”.. oh, wat ben je FLINK man.. ben benieuwd naar de dag dat jij ns wat antivries in je ogen krijgt…..
of n half opgepeuzelde hamburger ‘toevallig’ uit t raampje komt gevlogen als je’r met de motor net naast rijd.. n gloeiende sigaret, ’n asbak uitgekieperd, zelfs al 1 keer meegemaakt: ’n maandverband???? en dan zijn WIJ n speciaal soort??

met de motor heb ik r in totaal meer dan 500000km opzitten.. waarvan jaren aan n stuk elke morgen en avond door de file… en ja, ik rij met n sportmotor, en ja, sneller dan de auto’s… maar niet aan 200 per uur. gekken zitten er overal, maar die pubers (minderheid!)rijden niet te lang zo, geloof me. alleen hoop ik voor hen dat ze’t nog kunnen navertellen; ik preek ze zelf ook genoeg toe als ervaren rijder, geloof ’t maar. en toch, rara, ik ben zo’n aso met n motor, nog grotere aso natuurlijk omdat ik met n racer rijd, extra grote aso uiteraard omdat ik VOOR MN BESCHERMING n leder pak draag…. heb ik nog nooit op straat n valpartij gehad of n auto geramd…
WEL… 1 keer achter aangereden toen ik stilstond aan verkeerslichten. klaarlichte dag, maar meneer kijk-mij-nou ik heb n dikke leasing merc en n sigaar in mn waffel was ‘ff verstrooid… tuurlijk jonge, dan rij je toch altijd met 90 achterop n stilstaande motor op n kruispunt van 4 banen???
EN n keer van de baan GERAMD (ik reed nou toevallig ns 50, de auto kwam naast me en ramde me gewoon naar links de baan af in 1 ruk)… de reden. meneer de misschien toch iets te oud (83 jaar) om auto te rijden… had een hekel aan die ‘snert-bromfietsjes’ die m ’s nachts altijd wakker hielden… dus besliste ie maar ns om de eerste de beste gewoon weg te rammen. het feit dat ik niet met n snorfiets maar n 1000cc motor reed, wat toch ff iets anders is, maakte m geen malle moer uit.
en dat zijn trouwens niet mijn woorden, maar zijn verklaring aan de agenten. meneer wou immers gewoon doorrijden, gelukkig hebben 2 (iets socialere dan schrijver van het mooie stukje ‘proza’ bovenaan) automobilisten m de weg versperd. aangezien ie mij gewoon zo’n plotselinge ram heeft verkocht dat ik onder n geparkeerde auto ben beland, was ’t gevolg voor mij heel wat weken ziekenhuis. zijn reactie tot de verbaliserende agenten daarover? ” net goed, kan IK tenminste ’s nachts weer slapen zonder dat geluid van al die bromfietsen”

ik zie ook idioten op motoren ja… tot mij frustratie.. maar procentueel VEEL meer idioten in koekblikken.. en van iemand wiens beroep het was auto te rijden, kan dat wel wat zeggen.


oh, en nog ff ter info van de 2 “experts” hier:

– in 2001 hebben wij voor ’n test van n webmag remtesten gehouden 1000cc supersport (waar ik op zat, dus ik weet ff wel waarover ’t gaat, ja, dank u)(en ja, OK, ik heb circuit ervaring ook) tegenover (en dan om t qua pk/gewicht en remkracht nog EERLIJK te houden tegenover de auto) n Lamborghini. (niet de minste remmen dacht ik toch?)

100-0 km/u: stond ik gemiddeld 6 meter SNELLER stil dan de auto
150-0 km/u: idem!
200-0 km/u … gemiddeld 4.7 meter SNELLER stil… met 1 uitschieter van 37 meter toen de auto begon te slippen!

uiteraard zou t op nat wegdek anders zijn… maar geloof maar niet dat er met n ervaren motorrijder ZO veel verschil zal opzitten….

en expert nummer 2: uitwijken doe je met ’n auto EVEN snel en in dezelfde afstand als met n motor?? volgens mij moet jij toch ns dringend gaan googelen op gymkhana car vs bike… word wakker beste vriend.


j…….c….. ik rij OOK auto en veel..en graag.. maar als ik sommigen hier bezig hoor heb ik zin mn sleutels in de riool te gooien, want ik schaam me als automobilist voor zoveel lulkoek,onwetendheid,vooroordelen en arrogantie.
Mooie verhalen allemaal. Ik rij ook geen motor meer omdat ik het te link vind. Maar er zijn motorrijders, goed er is één motorrijder die van mij vandaag nog dood mag, maar da’s persoonlijk. En nu heb ik honger.
Vast wel ergens een hoekje in je huis, ga maar even uithuilen….
Wat een stukje nonsens!
Nog niet veel vaker zoveel onwaarheden in één stukje gelezen.

Ik zie veel vaker staaltjes onkunde van een willekeurige automobilist dan van een motorrijder. Daarentegen: Motorrijders rijden vaker te hard.
Sorry Wouter, maar ik moet je ongelijk geven. De ervaringen die je opgedaan hebt zijn vast erg onaangenaam en onorthodox gedoe op de weg tolereer ik ook maar met mate. Maar om dan de meerderheid van motorrijders over dezelfde kam te scheren…
Motorrijden gaat niet om scheuren tussen verkeer, het gaat niet om anderen het lastig te maken of je asociaal te gedragen. Voor zover ik wat weet van motorrijden, gaat het om de leegte van de weg die jij opvult met jezelf en de puurste snelheidservaring. Je bepaald zelf hoe hard je hart pompt en hoeveel adrenaline je produceert. Je domineert het asfalt en de motor en krijgt een extatisch gevoel van snelheid en eenheid terug. Eenheid met de motor, met de natuur, met de weg en met snelheid zelf.
Neem nu dit voorbeeld, een Ducati 600 SuperSports. Helemaal niet snel, wel goed in bochtenwerk. Dat en een lege weg, wat heb je nog meer nodig?
http://www.youtube.com/watch?v=DwSlG7SO_f0
Toegegeven, vlaatje is een beetje motorgek aan het worden! :P
Motorrijden “was” het fijnste wat er was voor mij, die altijd defensief, op’t gemak anticiperend etc reed…, enfin volgens het boekje, met de overtuiging mij kan niks gebeuren……totdat er opeens die buschauffeur (de Lijn)was die op tijd op zijn stopplaats moest zijn, en tegen een kleine 80 à 90 km per uur (waar 50 maximum was!) “totaal” links van de weg (met zijn linkerband over de trottoir aan mijn rechterkant!!) de bocht kwam omgestoven en mij, die op dat moment slechts op 10 cm van de borduur reed, gelukkig maar, letterlijk uit mijn sloffen reed! Het heerschap in kwestie, die dacht in Engeland te zijn kwam pas uit zijn bus na zeker vijf minuten en het eerste wat uit zijn muil rolde was…: Amai, Godverdoeme jong, gij komt nondeju nogal door diene bocht gevlogen…”!!!!!! Maar niet eens vragen, hebt ge iets, of moet ik de ambulance bellen ofzo, neen! (Ik reed ongeveer 30km/h op dat moment!!!!!!!)
Motor perte total, (Buell Ulysses van 2 jaar oud). Maar dit is niet wat mij ertoe aangezet heeft om te stoppen met motorrijden voorgoed, maar wel hetvolgende…..

Ik had “slechts” een breuk in mijn rechterpols en een ligament verrekt aan mijn rechterpink, en dus eigenlijk niet eens zwaar gewond. Daar ik 100% in mijn recht was dacht ik dat alles wel vergoed zou worden door de lijn, geen enkel probleem…..Totdat ik thuis een briefje kreeg van de procureeur, waarin ik vriendelijk verzocht werd om een minnelijke schikking te betalen van Euro 150, en dan zou het niet tot een rechtzaak komen. De chauffeur had nl. verklaard dat ik op de borduur was gereden met mijn moto en zo onder de bus was ingereden. Hij had zelfs een getuige in de bus (achteraf omgekocht zou blijken!) die alles gezien had.(vandaar misschien dat hij 5 minuten in zijn bus bleef, om de enige passagier te beïnvloeden..!!!) Bon, ik heb geweigerd te betalen omdat ik 100% zeker in mijn recht was….gevolg rechtzaak (5 keer voor gerecht gekomen!) Mijn advocaat heeft vervolgens metinghen laten doen door een specialist en is met de procureeur naar de plaats gegaan om te bewijzen dat aldaar een bus met een lengte van X meter door die bocht van X graden op een weg van slechts X meter “ONMOGELIJK” rechts kan rijden!! Ze moet minstens 1 meter over de helft van de weg gaan! Dus moet ze volledig stoppen, kiken als er niets komt, en dan doorrijden. Plots had mijn advocaat ook een getuige die gezien had dat de bus volledig links reed en was meneer de Engelsman-buschauffeur aan het einde van zijn latijn. Ik heb de rechtzaak dus uiteindelijk gewonnen.

Eind goed, al goed, maar in zo een apenland, bananenrepubliek wil ik niet meer deelnemen aan deze hobby, nooit meer!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).