Zeldzame 1968 Corvette L88 ‘Scuderia Filipinetti’ wordt geveild

Auteur: , 39 Reacties

Wat voor een Corvette? Nou, een Corvette met geschiedenis. De auto die nog steeds het record voor het grootste aantal Le-Mans deelnames op zijn naam heeft staan.

Een beauty, maar wel rauw. Zo ongepolijst vind je ze tegenwoordig niet meer. Ongetwijfeld is het ook een beest om te besturen. Behangen met ruwe spoilers en grote uitlaten, alles is technisch in plaats van elektrisch. Er zitten weliswaar minimale spoilers op en de wegligging zal zijn verbeterd, maar er is niets om je te redden als het eenmaal mis gaat.

In 1968 leek het een gefortuneerde Zwitser (Filipinetti) wel een goed idee met een Corvette deel te nemen aan Le Mans. De keus viel op de meest gewelddadige Corvette uit die tijd. Het was een L88 coupe, met een V8 die meer dan 500pk produceerde. Door een aangepaste eindoverbrenging reed de 1500kg Corvette op het rechte stuk (Mulsanne) ruim 305km/u. Zoals we van de Amerikanen gewend zijn was het geen jankende uit-elkaar-plof V8, maar een niet te stoppen laagtoerig exemplaar. De auto heeft uiteindelijk zes keer deelgenomen aan de 24-uurs van Le Mans. Een nog niet verbroken record voor één auto.

Geïnteresseerd? Even regelen dat je 13 augustus naar Pebble Beach kan. De richtprijs ligt ergens tussen de 500k en 700k usd. (bron: rmauctions.com via blogs.edmunds.com)



39 reacties

Prachtige auto

-edit: check! tnx-
voor 6 deelnames ziet ie er nog heel goed uit moet ik zeggen. Eentje om in de kast te zetten ;)
pracht wagen, met een mooie geschiedenis, maar de prijs zal ook wel een records verbreken zeker

@Zed
een auto is gemaakt om te rijden niet om in een garage te staan ;)
wat een mooi collectie item is dit zeg

had ik maar de 100000 :-p
@zed

en om heel af en toe mee te rijden op het circuit natuurlijk ! :D
Wauw, spotprijsje! Zeg nou zelf, als je het geld hebt om Enzo’s en Veyron’s te kopen, is deze toch oneindig veel cooler om te hebben…

Kwijl kwijl…
UBERvet! Echt geen geld.
Verschrikkelijk mooi ding, al vind ik dit type Corvette dan weer niks (C3). En wat betreft het toeren draaien? De 427 had een redline die pas begon bij 7000RPM in stock trim. Race spec blokken draaien 8500RPM redline. Niet echt lage toeren dus. Wat veel mensen ook niet weten is dat het blok volledig van allu is….
hebbeeuuh!!
Lekker rauw en bruut. Iets wat tegenwoordig zeldzaam is..

Dit type Amerikanen doen mijn hartje net iets sneller kloppen.
Ik ben ook niet de allergrootste fan van de ‘gewone’ C3, maar dit ding vind ik dan weer helemaal fantastisch. Bruut en doelgericht – en wat staan die verbrede wielkasten hem goed, vooral achter.
Wat is het toch een brute en gave wagen. Helaas heb ik het geld niet ervoor.
Haha, check die bladveren :D
@ Zed, nee deze zet je niet in de kast, hiermee rijd je volgend jaar Le Mans!
Nee, met deze ga je stilstaan bij een stoplicht om vervolgens twee dikke strepen van elk 35 cm breed te trekken!!!
Geile bak!
Schitterende bak.
Ik wil wel hebben
hmm 700.000 dollar = 5 euro *naar amerika gaat *
wel vreemd dat er km/h op de teller staat en hij maar tot 200 gaat, ergens kom je dan toch wat tekort :) maarja je rijd toch op de toerenteller.
Ik heb een zwak voor dit soort wagens.
Heerlijk om te zien dat er mee wordt geracet en gewonnen.
Als ik het geld had…
Hell yeah, wat een monster. Ik kan het niet beter zeggen dan Alwood in het artikel zelf deed: een rauwe beauty. Dat is het. Dit is geen Italiaanse mooi-boy of een Duitse technicus, nee, dit is een bouwvakker uit Detroit.

Maar wat voor een bouwvakker…
AmercianMuscles
Woooooow,,
Deze Komt Later Bij Mijn Collectie:shock:
Gewoon Te Veeeettt
Niceeeeeeeeeeeeeeeeee
wat mooi zeg!
gogogomagazine.com
Prachtig! Corvette = altijd goed!
Mooie wagen … ook een mooie historie. Tegenwoordig kan dit allemaal niet meer :(
Doet me wel een beetje denken aan een Daytona Competizione :)
Wat ik wel raar vind is dat de snelheidsmeter geëikt is in km/h en niet mp/h
Want 200 km/h is wel bitter weinig
xs.
Re: Kevski-Style
:kuch: er zijn maar een handvol Ally-blokken. Oa die McLaren in CanAm gebruikte. Die lopen inderdaad door tot boven de 8K. Maar werden ook na elke race uit elkaar gehaald.
Dat wil je nu niet meer dus zijn veel – zelfs historische racers – blokken begrenst tot 7K. Klinkt nog steeds uitmuntend hoor en gaat als de brandweer . . .
Wat ik van eigenaars / gebruikers begrijp is dat de blokken met ally-heads te prefereren zijn boven die van volledig alluminium. Scheelt weer wat gewicht.
De vroege C3 Vettes hebben mijn voorkeur, hier een mooie gespot tijdens Go!Wheels:
http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Geldermalsem09/P5168997-1.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Geldermalsem09/P5168996.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h254/Dinkel_photos/Geldermalsem09/P5168957.jpg
Dat de teller maar tot 200 komt is omdat dat geen kilometers maar mijlen zijn;
200 M/h is ongeveer 322 Km/h

Trouwens een ontzettend mooi apparaat maar aangezien hij niet street legal is tamelijk nutteloos….
Prachtige wagen en ook al was die niet 6 keer over de Le Mans heen gereden, dan had ik hem nog gekocht als ik het geld had :P Puur en alleen om het uiterlijk.

@Dinks
Wat een mooie foto’s :D
@ Dinks:

Alleen zaken als lagerkappen moet van harder materiaal gemaakt worden, want die lopen nogal eens uit op de volledig allu blokken. En met de tegenwoordig sleeves van Allusil zijn zaken als ring-blow-by ook niet meer aan de orde. Met gietijzeren blokken heb je bovenstaande alleen niet, maar het sturen wordt dan weer erg vervelend met zo’n zwaar blok op de voorwielen….
@ Dinks:

Die foto’s van die C2 zijn trouwens erg mooi (knife-edge).
Hopelijk zal hij, zoals Dinks toont, nog gebruikt gaan worden in klassiekerraces. Zonde als deze auto zal staan te verstoffen.
@Kevski-Style: Alusil heeft ook nog een tijdje problemen gehad met bepaalde benzineadditieven en zwavelverbindingen.
Gelukkig lang niet zo erg als bij Nikasil, wat overigens nog steeds het superieure product is.
Veel motoren gebruiken nog steeds ferrometalen lagerkappen.

Wat tegenwoordig veel word gebruikt in de motorsport is een speciaal soort staal, waar in wolfraamcarbide verbindingen worden gebruikt i.p.v. het gangbare mangaan-siliciumoxide verbindingen.
Gestione Sportiva en NSU gebruiken dit al sinds de jaren ’50.
Deze legering kan hele hoge temperaturen aan en is nagenoeg slijtage ongevoelig in dit soort toepassingen.

Als men nog steeds op benzine rijd over 30 jaar en het 100% zwavelvrij is, zal Nikasil waarschijnlijk weer worden gebruikt.
Hopelijk gaan alle autofabrikanten over naar aluminium motorblokken.
Qua bewerking procedé is het ook nog goedkoper.
@ Nick:

Van allusil wist ik dat niet. Bij Nikasil. Dat heb ik helaas een keer aan de levende lijve mogen ondervinden namelijk. Nooit meer. De carbide bussen ken ik wel, maar dat is nog nergens leverbaar. Mangaan Brons gebruik ik eigenlijk alleen maar voor de klepgelieders. Daarmee moet je trouwns ook oppassen. Als je die hetzelfde maakt als stalen klepgeleiders zetten ze te veel uit en slaan je kleppen vast. Gelukkig niet zelf meegemaakt, maar een vriend van mij uit Engeland helaas wel….
@ Alwood:

Waarschijnlijk bedoel wilde je zeggen: Mechanisch ipv elektronisch? Elektronisch is namelijk net zo goed technisch..

Ziet er inderdaad wel heel rauw uit. Heb ’t vermoeden dat dit een heel vermoeiend apparaat is. Juist omdat dit zo’n ongepolijste machine is. Maar dat waren andere racers uit die tijd ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).