Er staat nog niks vast, maar de kans is groot dat we volgend jaar quattro weer met een grote "Q" mogen gaan schrijven. Een nieuwe Quattro mag dan na bijna 20 jaar weer naam maken. Het alles past helemaal in de nieuwe trend van downsizen, ik vraag me dan ook af waarom hier nog geen regels voor opgesteld zijn. Gewoon fabrikanten verplichten oude turbo-rallymonsters nieuw leven in te blazen!
Het gerucht komt deels voort uit Audi’s eigen verwijzingen naar de Quattro, bij het introduceren van de A5 coupé. Deze zal dan ook als basis dienen voor het nieuw te introduceren model. Om niet respectloos de geschiedenis van het merk uit te melken wordt er dit keer meer dan alleen een ander bumpertje en nieuwe velgen gemonteerd. Het wordt een speciale lichtgewicht mix.
Er zijn op dit moment nog verschillende motor-kandidaten. De 4.2 V8 wordt genoemd, al dan niet met turbo’s, de zescilinder die ook in de S5 cabrio zit wordt genoemd, maar we weten natuurlijk allemaal dat het de vijf-met-turbo uit de TT-RS gaat worden! Niets is zo lekker als een brullende, knetterende vijfcilinder. De 375 peekaatjes zouden ook een nieuwe Quattro niet misstaan. Dat is àls de Audi ingenieurs er het komend jaar niet een paar meer kunnen vinden. Misschien worden het er wel 400.
Als het eindelijk zo ver is zullen prijs en prestatie de nieuwe Quattro tussen de S5 en R8 in moeten positioneren. Minder supercar dan de R8, minder zwaar en speelser dan de S5. Helaas wel weer een tikkie duurder dan de S5.
29 reacties
Vergelijkbaar met Citroën die de DS weer ‘nieuw leven inblaast’.
Overpowerd rallymonsters is what the world needs.
Wat was er mis mee dan ? Heb geen evo bij de hand. Maar ik vermoed onderstuur.
Georg Kacher, de Europese topredacteur van Car Magazine, gaat er prat op dat Audi in 2012 met een nieuwe SportQuattro komt. Die zou gebaseerd zijn op de huidige S5 coupé maar dan met een handvol exclusieve addenda: volledig nieuwe panelen, een indiscrete achterspoiler, dikker C-stijlen, uitgeklopte dorpels en wielkasten (voor standaard 20-duimers) alsook kortere bumpers om het profiel van Project Anniversario duidelijk van de A5 Coupé te onderscheiden.
De werknaam van dit geheime project dat niet in de VAG-gebouwen ontwikkeld wordt om perslekken te voorkomen (goed bezig, nvdr.) laat vermoeden dat Audi de SQ als verjaardagscadeau voor zijn 100-jarig bestaan in juli plant. Of beter: plande aangezien de lancering van het concept door de economische crisis uitgesteld is tot volgende jaar wanneer Quattro zijn 30ste verjaardag viert. Hoedanook: de spannendste Audi in decennia zou er daadwerkelijk binnen drie jaar komen, aangedreven door ofwel een 425pk sterke 3.0 zescilinder biturbo (zoals die van de nieuwe S4), ofwel een 400pk sterke vijfcilinder (zoals die van de Audi TT-RS) – beide goed voor een pk-gewichtsverhouding gelijk aan die van de R8 V10.
Om dat ambitieuze doel te bereiken, moet de zware S5 240 van zijn 1640 kilo’s kwijtspelen. Volgens de ingenieurs mogelijk dankzij perspex achterruiten, een gepluimde aandrijflijn, lichtere stoelen, spartaanse trim en die gewijzigde bumpers en panelen. Verder gist de impressie van Car ook naar de frontale luchtinlaten van de oude SportQuattro én de uitgefade ringen op de deur zoals vroeger in de racerij gebruikt. Geitenwollensokkendragers contenteren zich met Audi’s KERS-systeem dat ‘Flybrid’ gedubd wordt en zeker op de nieuwe SportQuattro zal figureren. Nu alleen maar hopen dat ze de inflatie-index niet consequent toepassen in Ingolstadt, want dan zou de SportQuattro op een nierverslindende 180.000€ uitkomen…
Ze zijn momenteel veel te druk bezig met het ontwikkelen van de RS5 en andere varianten van de A5 Sportback. Voor 2012 (maar waarschijnlijk nog veel later) zal er ooit misschien zoiets komen. Op basis van de tweede generatie A5 misschien?
Denk je nou dan echt dat ze in tijden van recessie opeens een wilde nichebak gaan maken?
Aan de artist’s impressions (zoals ook hierboven) krijgt de RS5 light in kwestie vooral stijlelementen van de ‘korte’ Sport Quattro en dus niet de Ur-straatversie.
Als iedereen nu eens heel gauw de TT-RS review gaat kijken dan zullen jullie zien dat het met het driften wel goed komt
@Solstice
helemaal juist wat je zegt, het is meer om aan te duiden dat het weer om een Quattro gaat, zoals het origineel… niet om de aandrijflijn die overal al in zit. Wat betreft de looks, audi zal wel flink wat happers en frutsels monteren om het ‘sportiever’ te maken.
Het lijkt mij verder logisch als een eventuele RS5 gewoon tot Quattro omgedoopt wordt. Kunnen ze het meteen maken om de V8 voor iets kleiners met een turbo in te wisselen.
dan ben je pas retro en comeback-gewijs goed bezig ..
Mocht het allemaal waar zijn, ik kan als group b / audi-fan niet wachten om het resultaat te zien :D
De quattro werd geintroduceerd in 1980 en ging vanaf 1982 in productie. Is dus wel langer dan 20 jaar hoor…
Jongens, stop er nu eens mee. Of zet twee nieren op de voorkant van je auto, lekker met zijn tweetjes de niche markt op.
Dolletjes….
Kom maar op!ik vind die 2 te tam geworden en kunnen wel wat meer peper gebruiken.
Al denk ik wel dat als ze bij Subaru en Mitsubishi echt willen de Quatro ver overtreffen.
Ik kan me nauwelijks of niet voorstellen dat Audi nu in staat zou zijn om zo’n brok oer kracht weer in de markt zal gaan zetten.
Dit wordt een grote teleurstelling, er kunnen namelijk geen echte hard-core auto’s gemaakt worden door een concern, als ze deze gaan maken zal het wel weer een rijdende EPS ASB LSD MKB DVD computer worden die je niet genadeloos afstraft als je over de grens zou gaan.
Maar dit zal niet zo snel lopen denk ik, als er wel een quattro gaat komen zullen we die zeker op de Ring betrappen tijdens het testen. De RS5 is eerst aan de beurt hoewel daar ook niet zo veel haast mee gemaakt wordt, terwijl hij wel klaar lijkt op spyshots/video’s.