Jaguar komt met nieuwe XF 5.0 V8 supercharged

Auteur: , 38 Reacties

Althans, in de Verenigde Staten van Armoe introduceert Jaguar een XF V8 supercharged die valt tussen de 'gewone' 5.0 en 'buitengewone' XFR. Net voor die mensen die niet uit hun stoel willen stuiteren, en toch wel van dat metaal-achtige janken houden.

Of en wanneer dit model in Europa rond komt te rijden is niet bekend. Zo hoort dat natuurlijk niet! Jaguar is wel uit ‘ons’ Groot-Brittannië afkomstig. Wordt er iets nieuws geintroduceerd dan zal dat toch welzeker eerst hier rond komen te rijden. Bovendien ben ik helemaal gek op het geluid van de SV8, ook van de XFR, maar die zie je weer minder vaak (nooit!).

Anyway, de specificaties. De supercharger doet zijn werk goed. Het ‘kale’ vermogen van de 5.0 V8 (385pk) wordt naar een verbluffende 470 stuks opgepompt. Dat is maar 40pk minder dan de XFR! Naast dit vermogen helpt de supercharger bij het maken van 575 metrische koppels. Om de motor-upgrade bij te staan krijgt de nieuwe SV8 stickers, 20-duims velgjes én een elektrisch gestuurd differentieel en betere remmen.

De prijzen? Mocht je naar de Verarmde Staten van Amerika verhuizen dan betaal je $68k voor zo’n nieuwe supercharged. Dit is maarliefst $12k minder dan een XFR in datzelfde land kost, en $11.000 meer dan een kale XF 5.0. (bron: autoblog.com)



38 reacties

ik rij toch liever 550i !
sebastianchubasco
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
Dit heeft meer klasse dan zon petje bmw.
oei oei oei .. als ik in de markt zou zijn ..
dan zou ik nog rap voor de XJ gaan voor dat ie uit productie gaat ..

veel sjieker ..
veruit de sjiekste XJ ..
misschien wel de allersjiekste Jaguar ooit ..
Zeer stijlvolle auto, deze kan in tegenstelling tot een A6/E/5er zo op het titelblad van Vogue.
ik zou toch liever een jaguar willen. Kijk hoe mooi deze is!
Alleen als je Jaguar rijdt, denken ze dat je impotent bent.

Dan maar liever een penis verlengende BMW. :P
Zeker mooi, en 68k is echt geen geld voor zo’n auto.
Maar helaas wonen wij hier in Nederland :(
A Bimmer? No thank you…

BMW rijders zullen nooit snappen wat het is om een Jag te rijden. Het is een mentaliteitsverschil.

De doorsnee (generaliserend) BMW rijder is een notoire racer, een “rot op van mijn bumper (voorbumper dus)”, ga-uit-de-weg-ik-kom-eraan weggebruiker!

Een Jag rijder (ook generaliserend) heeft dat juist niet. Hij rijdt veel rustiger, meer relaxed, maar rijdt wel dóór. Gracieus beweegt een Jag zich door het verkeer.

Overigens: ik spreek uit Jaguar ervaring.
Vroeger vond ik Jaguar geweldig. Toen was het inderdaad een klasse apart.
Ach, de één vind BMW geweldig, de ander Audi… en een derde Jaguar. Dat is prima. Alleen je kunt nu niet meer zeggen dat Jaguar meer klasse heeft dan BMW, zoals ik hierboven lees. Want laten we eerlijk wezen: Wat is hier nou nog echt Jaguar aan? Ik bedoel, het lijkt mij geen beroerde auto hoor… Maar als je die kont ziet, is het toch gewoon de grote broer van de Ford Mondeo? Bij de baby-jag (de X-type) hebben ze er tenminste nog echt een Jaguar van gemaakt. Om te zien dan. Technisch gezien was het gewoon een Ford Mondeo natuurlijk. Het lijkt mij juist dat een auto als deze de echte jaguar-fan een doorn in het oog moet zijn. Maar het zal een prima auto zijn!
Overigens vind ik 470 pk niet echt ‘verbluffend’, zoals dat hier omschreven wordt. Teminste, niet voor een 5.0 liter MET turbo… Het is natuurlijk wel heel veel vermogen.
Gracieus,
dat past bij mij..
XF blijft een mooie auto..
@F355GTB:

Daarom hebben we ook nog de XF R met 40PK extra. Die is immers goed voor een 102PK per liter. Het genoemde blok in bovenstaand artikel mag dan ‘maar’ 470PK hebben, maar dit is alsnog goed voor 94PK per liter.

En vergeet niet dat de compressor ook nog enig vermogen vraagt, met turbo’s was dit een andere zaak geweest.
In Amerika zijn meer mensen zoals ik, die wel de power, maar niet het oncomfortabele of (overdreven) sportieve van de topversie willen. :D
Raar te zien dat nij elk topic gesproken wordt over “maar’ 470pk (in dit geval)

470pk is echt veel, hallo dit zijn normale auto’s hoor.
de wereld bestaat uit meer dan de ferrari enzo en een slr722.

ik zou nog tekenen voor een xf met 3liter v6 blok.
@F355GTB

De X-type 2.0 heeft het meeste Mondeo gehalte (motorisch). De 2.5 en 3.0 V6 staan op een Mondeo onderstel, maar dat is voor de permanente vierwielaandrijving zo gemodificeerd dat het nooit meer Mondeo genoemd kan worden. Verder is de 2.5 een aangepast blok van de Ford Taurus.

Overigens denken sommige mensen dat wanneer je Mondeo onderdelen koopt, deze zomaar op een X-type kunnen worden gezet…… nou, niet dus. Slechts een klein aantal onderdelen is uitwisselbaar, is wat Ford- en Jaguar monteurs mij (onafhankelijk van elkaar) hebben verteld.

Overigens is de X-type-Mondeo opmerking een Clarkson statement die door een hoop autofans klakkeloos is overgenomen en er daarom laatdunkend ovre praten.
Daarnaast heeft dit statement de verkopen nadelig beïnvloed, zoals de “Buckler” opmerking van Youp van ’t Hek.

Waar je overigens niemand over hoort is dat de Mazda 6 voor een veel groter deel een Mondeo is…
Wat een pubers reageren hier weer op ..

“470pk is niet veel ..”
“liever een BMW 5..”
“een Jaguar is een veredelde Ford …”

Zoals Emerald_Green_Jag het al zegt : iemand zegt iets over een auto en de pubers nemen het klakkeloos over zoals kippen zonder kop.
Als je nog durft zeggen dat een Jaguar minder stijlvol is dan een BMW, ga dan naar de site Geenstijl.nl. Daar hoor je dan thuis ;)
@groene_jag: Maar mazda vraagt dan ook niet de hoofdprijs voor een ‘veredelde’ mondeo (if you’ll pardon the expression)
@Alwood: Als je een XFR wilt zien, kun je naar Beetsterzwaag gaan. Daar staat er altijd eentje, en je wilt niet weten hoe bruut die auto dat klinkt.

Overigens vind ik de huidige Jaguar’s mooier dan de vorige lijn (x-type, s-type). De vorige generatie was voor oude mannen, net met hun vut (of gouden handdruk), terwijl de nieuwe lijn veel moderner is en mij daarmee meer aanspreekt. Overigens is dit puur gebaseerd op het uiterlijk van de auto, over hoe hij rijdt, dat kan ik niet oordelen.
een XF zou ik al nemen met een 2 liter blok als die er was. laat staan met iets beters. kom op jongens…..dit is een prachtbak met een uitstekende en betrouwbare motor.
@simpson
Het kost wat, maar je krijgt er heel wat voor terug. Het verschil in kwaliteit en afwerking tussen een Jag en een Mazda is groot. Het zijn ook twee merken uit twee verschillende klassen met ieder zijn eigen doelgroep.

@Bill
Maak maar eens een proefrit in een Jag. Of het nu een XJ uit pak ‘m beet 1998 is of een nieuwe XF het maakt niet uit. Je zult moeten bekennen dat zij – zoals dat heet – gaan als de brandweer. Daarnaast is van meet af aan comfort voor alle Jags een absolute must.
Wat een kanon !!!!, maar ik zou hem overslaan en kiezen voor de toekomstige 555i. En daarnaast vind ik hem teveel de mondeo look hebben, wat hem weer te goedkoop maakt als Jaguar rijder. Die 4 pijpjes en vermogen maken ook niet het verschil.

@ Emerald green jag: Jij hebt zeker last van bmw rijders die jou eruit trekken met een 116D. Ik rij zelf een 330i en als mensen opzij gaan voor mij is het niet omdat ik tegen hun bumper aanhang, maar omdat zij rekening houden met het doorrijdend verkeer. Bmw rijders zijn meestal geen treuzelaars en willen ook niet opvallen, zoals de meeste Jaguars rijders dat wel willen ( omdat zij ‘Jaguar’ rijden ). Daarom zie je dat soort gasten ook altijd in de file helemaal aan de rechterkant staan, zodat de passerende auto’s hun Jaguar kunnen bewonderen. Toppunt van onderwaardering en minderwaardigheidscomplex.

Btw: Ik spreek ook uit ervaring.
@Majinstar
Ik hoef mij niet te bewijzen in “kijken wie er het snelst weg is” spelletjes.
Wanneer ik het nodig heb, heb ik ruim voldoende acceleratiesnelheid.

Een BMW trekt met z’n niertjes altijd de – negatieve – aandacht. Een BMW rijder is – nogmaals generaliserend – nou niet bepaald de dame/heer in het verkeer. De Nederlandse wet zegt dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden. Daar zie je weinig BMW’s. Als je links wilt rijden (ook in files), verhuis dan naar de UK. ;-)
Tot slot: als je niet op wil vallen, ga dan in een Opel of Toyota rijden of zo.

Just messing with you, matey…..
pffffff alleen al dat er mensen zijn die dit vergelijken met een BMW zegt weer genoeg…
Mensen die BMW rijden en leuk vinden blijf alsjeblief BMW rijden.. Dan wordt JAGUAR tenminste nooit zo een uitgekakt, te veel geproduceerd en waar elke koekebakker en straatemaker in rijdt BMW-tje…
@ Majinstar & Emerald Green Jag

Waar zijn jullie mee bezig!? Jullie zitten hele grote groepen allemaal te beoordelen alsof het eén persoon is. Net zoals Adolf dat deed.
Je moet ieder persoon individueel zien. En al helemáál niet beoordelen aan zijn auto.
@Riichlover

Over één kam scheren noem je dat dus.. ;)
@DaMarcus:
Ik zou er ook prima mee uit de voeten kunnen hoor, 470 pk. Alleen vind ik de term ‘verbluffend’ wat overdreven. Ik ben er ook van overtuigd dat het een fantastische auto is om in te rijden. Alleen ik mis die echte Jag-stijl van vroeger…

@Emerald_Green_Jag:
You know your Jags :-) Ik vind de X-type overigens een mooie auto hoor. Om te zien nog een echte Jag. Leuk alternatief voor een BMW 3 of Mercedes C. En een Mondeo is ook geen verkeerde auto om een onderstel van te lenen. Ik begrijp dat jij wel een echte Jag-liefhebber bent. Mis jij de oude stlijl dan niet, van de vroegere XJ6 en zo…?
Overigens ben ik het lang niet altijd eens met Clarkson.
Wat betreft Buckler ben ik het wel eens met Youp… :-)
En nog ff wat:
De bumperklevers op de snelweg zijn volgens mij van BMW overgestapt naar Audi. Ik ben vorige week 3 keer achter elkaar ”gebumpert” en het waren (toevallig) alle drie Audi’s. Nou heb ik ook niet bepaald een trage auto (Mercedes S500 W220) maar als je zo’n ding met 180km/h, terwijl ik 120 reed, op je af ziet komen schrik je wel ff. :?
Ach man!! wat schiet dit nu op! die is gevoelsmatig gewoon net zo snel als de normale xfr, dat verschil voel je niet
@F355GTB

Wel, ik mis de stijl á la MK II en E-Type. Met de S-Type (wat vroeger trouwens een aangepaste MK II was) herken ik de klassieke lijnen… en dat vind ik mooi!

Wanneer ik naar de huidige XJ kijk dan zie ik nog genoeg terugkomen uit de eerste XJ series al is hij wat “more sturdy” oftewel dikker dan zijn voorgangers. Wat ik absoluut een verbetering vind is de betrouwbaarheid van Jaguars. Die is door Ford enorm verbeterd. Vooral de elektrische installaties waren vroeger erg slecht. Tegenwoordig wint Jaguar betrouwbaarheidspolls boven Lexus en da’s ook best wat waard…. Om kort te gaan zijn oude Jags qua lijnenspel mooier, maar qua betrouwbaarheid de nieuwe beter.

@riickloher
Even goed lezen, m’n beste: ik schrijf “generaliserend gesproken”. Uitzonderingen daargelaten dus! ;-)
En ja ieder individu is uniek, maar er zijn karaktertrekken te ontdekken die groepen individuen gemeen hebben.
Maar da’s meer voor een ander soort discussiegroep (psychologie/filosofie/liberalisme) dan ons aller geliefd Autoblog!
sorry, moet @ riichlover zijn… excuses!
Emerald Green Jag

Beetje een bekrompen en puberale reden om zo te generaliseren he?
Dus met een 116 tot een 760 ben ik een aso in het verkeer? :L
@Emerald_Green_Jag :
O.k., jij kijkt nog iets verder terug in de tijd. Maar inderdaad, met de S-type zag je bepaalde kenmerken van vroeger weer terugkomen. Erg leuk inderdaad. En net weer iets anders dan wat de concurrentie te bieden heeft.
Ik ben het me je eens: “Om kort te gaan zijn oude Jags qua lijnenspel mooier, maar qua betrouwbaarheid de nieuwe beter.”
@Guido

Dat laat ik geheel aan jouw zelfbeeld over!
Wallpaper van de bovenste foto
@ Emerald

Daar is niets mis mee ;)
@Guido

Nou dan is er toch geen vuiltje aan de lucht? Een generaliserende opmerking is voor diegenen die de schoen past…. :)
@ Emerald

Ook niet generaliserend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).