Officieel: de nieuwe Citroën C3

Auteur: , 45 Reacties

Hier is ie dan, de vijfdeurs-versie van de C3. Inclusief lelijke achterlichten.

In september heeft deze nieuwe C3 zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt. De auto moet begin volgend jaar op de markt komen, daarna zal er nog een driedeurs DS3 komen om het aanbod compleet te maken.

Zoals Ruben reeds aangaf bij de gelekte foto’s zien we een doorgetrokken voorruit, iets wat blijkbaar als innovatief wordt gezien. Vanaf eind volgend jaar komt men tevens met een nieuw Stop & Start systeem. Qua motorisering schijnen er versies te komen die slechts 90 tot 99 gram CO2 per kilometer uitstoten, maar daar is nog weinig over bekend.



45 reacties

Best geinig wagentje!

Voorruit ziet er van buitenaf niet uit, maar geloof best dat het van binnen wel mooi eruit ziet! (zoals op de foto?)
Heel aardig. En een erg leuk dashboard. Gek genoeg helemaal geen knoppen op het stuur (hoe meer hoe beter is normaal gesproken de Citroën gedachten gang).
leuk wagentje!

lastig kiezen tussen dees en de nouveau Polo.
geinig wagentje, kan wel eens de opvolger van de saxo van mn vriendin worden.
Hij is nu toch wel erg leuk geworden! Moet zeker meer potten kunnen breken dan zijn voorganger!
Best een mooie auto. Alleen die voorruit lijkt me niet zo fijn ivm de zon op je navigatiesysteem.
“iets wat blijkbaar als innovatief wordt gezien”

:lol:

Grappig ding wel, helemaal in dat blauw :)
Leuk..als je een ster in raam krijgt!
wel aardige auto beter dan de huidige!!, maar uit bepaalde hoeken lijkt die doorgetrokken ruit, op een of andere bult op die auto, niet echt mooi!
Leuke kar! Voor vrouwen dan.
ben nooit voorstander geweest van citroën, omdat hun producten mij nooit hebben kunnen overtuigen (zowel op design, kwaliteit binnenin als motorisch), maar ja das natuurlijk subjectief hé.

Ziet er wel leuk uit maar nogmaals ik heb niet zo’n hoge dunk van de afwerkingskwaliteit en duurzame materialen.
ik vind die voorruit wel enigzinds inovatief omdat er geen balk in het midden loopt zoals bij alle andere auto’s met een doorgetrokken voorruit.
daarnaastt vind ik het wel een leuk wagentje en een erg mooi stuur.
Natuurlijk spreken ze over iets innovatief (terwijl het dat niet is), om commercieel sterker te staan…
@ Porsche911

pleur eens op met je reclame. als je uberhaupt nog terug komt in deze post.
Ziet er erg goed uit :D ! Vooral dat interieur is erg mooi geworden! Ik kijk al uit naar de DS3 :D !!
Ziet er erg leuk uit, en met de betrouwbaarheid zit het nu ook wel goed. Heb zelf sind eind vorig jaar een nieuwe Citroen C5 en nog geen enkel rammeltje of wat dan ook echt een degelijke auto.
@Hiscox: wanneer heb jij voor het laatst in een Citroën gezeten? Of beter nog, er een paar jaar in gereden?

Even OT, best een geinige auto, maar ik weet het nog niet zo met die voorruit. Van buiten word de auto er niet knapper op (komt ook een beetje door die afgeschuinde hoeken bovenaan) en volgens mij heb je wel een hele stevige airco nodig om het in de zomer aangenaam te houden in de auto. 90 tot 99 g CO2/km zal in Zuid-Frankrijk dus wel niet haalbaar zijn…
En die achterkant… mmm… wel heel erg Opel…
Mooi. ‘k Zie wat Fiesta-invloeden, maar dat is niet verkeerd.

Ben wel benieuwd hoe je regensensor werkt met zo’n grote voorruit. Kabeltje eroverheen? ;)
Leuke auto! Dacht meteen hetzelfde als Rut. Zo’n lange voorruit… en het dubbeldin touchscreen ligt behoorlijk achterover… ben benieuwd wat de afleesbaarheid daar van is met scherp zonlicht. Dashboard ziet er wel kek uit… leuk dat gelakte deel.

Offtopic… denk dat CarGlass heel blij is met deze auto… duur ruitje…
Inclusief lelijke achterlichten? Jammer dat er geen foto van is , dan had ik t zelf kunnen beoordelen…
Vind het zelf een leuk wagentje.
Mooi gebruik van chroom en dat is bij de andere merken wel eens niet het geval. Die voorruit is volgens mij wel redelijk uniek/innovatief in deze klasse.

@TSI: lastig kiezen tussen C3 en Polo? Die auto’s zijn bijna extremen van elkaar in hun klasse.. Beetje Carla Bruni vs Angela Merkel. :P
Leuk toch, hoe auto’s op persfoto’s altijd zo veel mooier ogen dan op andere foto’s. Nu is het opeens een echt leuke auto! En naar de motoren ben ik erg benieuwd. Zo’n lage uitstoot…

@ Jeroen; Dan klik je toch even door naar ‘de gelekte foto’s’.
@Lustigson: Daar zat ik dus ook al aan te denken. Regensensor kan nog onderaan de ruit, maar waar haalt de zelfdimmende binnenspiegel de stroom vandaan? Althans, ik vermoed dat die leverbaar zal worden.

@Freewarefreak: De bediening van de navigatie gaat gewoon via het radiopaneel, er zit geen touchscreen in.
Trouwens, de buitenspiegels van de C5 zijn zo te zien overgenomen op de C3?
Jammer, ik vind ze op de C5 al te groot. Zullen op de C3 dan wel echte flaporen worden.
Waarom moeten die dingen tegenwoordig steeds groter worden, met de kleinere exemplaren hebben we het toch ook altijd gered?
Idd een lange voorruit. Het is een complot van Carglass. Krijg je daar een sterretje in dan kan je niet ander dan het laten herstellen. Als je die ruit moet vervangen betaal je je blauw.
Vraag me trouwens af hoe die zonnekleppen nu zullen werken. Die zitten toch achter je hoofd dan?

Denk dat we nog heel veel van die ruiten gaan zien.
Wow! Ziet er verassend goed uit, interieur vind ik ook top. Ziet er in ieder geval stukke beter uit dan huidige C3
@ Soltice,

Moet je daar dan nog over nadenken :? ? Carla natuurlijk! ;)
@ Esprit de Flandre,

Het zal waarschijnlijk net zoals bij de C4 Picasso gaan werken: de zonnekleppen kan je naar voren schuiven.

Kijk maar naar dit filmpje voor de verduidelijking (vooral op 5m00):

http://www.youtube.com/watch?v=ukLC-igwCDM
Een erg leuke auto, ook een mooi interieur, zeker voor auto’s in die klasse. Hij is veel minder tuttig geworden dan zijn voorganger. Dit kan wel eens een succesje worden.
niet gek, ik hoop dat ze iets gedaan hebben aan die senseo-drive (pun intended, je kunt koffie zetten in de tijd dat ‘ie…)
Waarschijnlijk worden die -100CO2-versies hybride’s.
Ik vind hem cool. :D
Was te verwachten, lijkt veel op de C3 Picasso…
Je kunt zeuren dat z’n achterlichten niet mooi zijn, maar dat kun je ook zeggen van de oude.
Deze is wel een flinke verbetering.
lekker premium.
waanzinnige voorruit, zonder de fransozen zou er geen ontwikkeling zijn, als het gaat om uiterlijk en beleving van auto’s
of overdrijf ik veel?
-edit: probeer het eens met meer dan één woord-
@RoT : de nieuwe Europese spiegel-normen verplichten veel grotere spiegels dan vroeger… Dat is niet omdat ze dat bij Citroën mooier vinden of zo… Kijk trouwens eens naar de spiegels van de Lexus IS… dat zijn olifantenoren…
@ N-RiCo; Gun de Italianen ook maar een rolletje dan. ;)

@ johan; Inderdaad. :twisted:

@ kuukske; Sterker nog: Je kunt het van elk achterlicht zeggen, aangezien mooi of lelijk persoonlijk is…

@ Oliver; Kopen kopen kopen!

@ Simpson; En daar kan ik het niet meer dan mee eens zijn. Sensodrive (en EB6V, de afgeleide voor de grotere modellen als de C4 (Picasso)) zijn simpelweg traag. Dat is tegenwoordig beter te doen… :|
Wauw. Dat ziet er niet verkeerd uit. Die ruit vind ik super. :)
Sorry Autoblog, maar aangezien jullie het niet doen, zal ik maar wat aanvullende info vermelden, die andere sites al lijken te hebben (of ze speculeren slechts :? ). Voor de geïnteresseerden:

“De nieuwe C3 is 3,94 meter lang, 1,71 meter breed en 1,51 meter hoog. Hij gaat dus niet – zoals vele van zijn concurrenten – over de magische vier meter grens. De grote voorruit is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau. Citroën hoopt dat zestig procent van de geproduceerde C3’s zo’n raam heeft.
(…) Dan zijn er de 1,4-liter benzinemotoren met 75 en 95 pk en de 1,6-liter met 120 pk. De diesels zijn de 70 en 90 pk sterke 1,6-liter HDI’s. Citroën belooft ook een variant die 99 gram CO2 per kilometer uitstoot. In het begin van het nieuwe decennium staat er een nieuwe generatie krachtbronnen klaar. Daaronder zijn driecilinders waarvan de schoonste 90 gram CO2 per kilometer uitstoot.
(…) Een knappe prestatie is dat de C3, ondanks dat hij veiliger en stiller is geworden, niet zwaarder is dan zijn voorganger.”
“Citroën hoopt dat zestig procent van de geproduceerde C3’s zo’n raam heeft.”

Wat is dan de moeite om 100 % te garanderen? Scheelt volgens mij fabricagekosten, hoef je geen verschillende plaatdelen te maken ivm de voorruit.
Blijkbaar zijn de kosten voor een C3 met korte voorruit toch lager dan het idee om alle C3’s standaard met grote voorruit uit te rusten, want ze zullen het toch vooral hebben gedaan om de vanafprijs zo laag mogelijk te krijgen…
Zo inovatief is deze ruit nu ook weer niet…. huidige model Astra GTC heeft een soortgelijke ruit al sinds 2006 als ik me niet vergis. Verder wel een hele leuke auto!
Jongens, het is gewoon een super auto! Blue botticelli kleurtje te kek en hij rijdt als een tierelier. Te veel zon, zonneklep naar voren en gps is perfect te volgen en die viewww… ik geniet gewoon en hoef nooit meer mijn nek te verstuiken als het verkeerslicht op rood staat en ik sta vooraan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).