Autoweetje: De kracht van het paard…

Auteur: , 58 Reacties

Dat je als autofabrikant graag een embleem op je auto plakt is logisch. Toch zijn er klanten die dat niet willen. Toen Ferrari in de jaren zestig de 500 Superfast introduceerde, was er geen mooiere, chiquere en snellere sportauto te koop. En ook geen duurdere. Er zijn er 37 gebouwd en eentje ervan is in handen van een Nederlandse eigenaar.

Deze auto is ooit in handen geweest van Lord Hanson, een Engelse industrieel. Hij was zo verrukt toen hij de auto zag op de Salon van Genève, dat hij op een kladje meteen zijn wensen en verlangens kenbaar maakte. Een van zijn eisen was dat er op de auto geen Cavallino Rampante was te zien en ook het opschrift Pininfarina mocht er niet op. ‘’No horses, no badges, this car doesn’t need them!’ Slechts op de grille en op de motorkap prijken het steigerende paard. Zo ging dat vroeger. Neem nu bijvoorbeeld een F355: die telt maar liefst 31 emblemen! Twaalf op de carrosserie, twaalf in het interieur en zeven in het motor compartiment! Je mocht eens vergeten dat je in een Ferrari rijdt…



58 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
klasse! goed man, wil zelf ook nooit stickers, motoraanduidingen e.d. op mijn auto.
Als je bij sommige Koreanen of Jappen de badge afhaald weet je inderdaad niet welk merk het is. In Europa is dat anders, daar heeft elk merk zijn eigen “gezicht”. Dit betuigt van goede ontwerpen en vooral smaak.
‘’No horses, no badges, this car doesn’t need them!’

vind het wel mooie uitspraak! en een echte mooi auto heeft ook genoeg aan die 2 emblemen!
En dus? Makes no sense
mooie uitspraak en wat een fantastisch mooie auto!!!
KlassiekeKliko
Dit item zuigt zonder mooie foto’s op breedbeeld wallpaper formaat!
Ik erger me altijd dood aan de ML320CDI 4MATIC achterop de auto van een ander! Laat staan op mijn eigen! Hulde aan de mensen die geen logo’s wensen op hun auto!
zondagsrijder
Had graag meer plaatjes van die auto bij dit stukje gezien. K ga nu naar google.
Twaalf embleems bij de 355 op de carrosserie, waar??? 2 voor, 2 op de zijkant, 1 achter en 4 op de wielen (tellen we ook maar even mee) zit ik pas op de 9 emblemen:-S.
Wanneer ik een Ferrari in de (verre) toekomst, dan wil ik veeeel embleempjes :-)
@Rouge: Jij niet alleen! Mercedes is kampioen in de badges: destijds ABS, nu 4MATIC, ESP, … Het lijkt wel een circus aan gechromeerde letters!
carsofcoolhaven.nl
Wat een prachtauto… meer foto’s!
@ Rouge / PCCB,

En wat dachten jullie van de verdere motoraanduidingen op de flanken, zoals V8, V12, AMG (minstens 4x), Kompressor, etc…

Ik wil ook geen enkele aanduidingen op mijn auto, hooguit 2 merkbadges, een voor en een achter. Ze merken bij het stoplicht wel wat ik onder de kap heb :P
deze auto si helaas niet meer in Nederlandse handen, hij werd een paar weken geleden geveild in Italie. Maar blijft een top wagen!
Wat een geweldige klassieker, ik zou hem ook zonder logo’s willen.
Geweldig design, zouden meer merken van moeten leren ;)

“No horses, no badges, this car doesn’t need them”

Respect ;)
En hoeveel kopen er niet 1 voor de Horses & Badges.

BMW rijders die niet het top moddel hebben of een diesel van ’t werk rijden hebben ook liever geen badges
Mooi verhaal, en mee eens! Waarom zo veel mogelijk emblemen, geeft een auto zo’n goedkope uitstraling. Dan moet ik weer denken aan embleempjes van de Halfords met V12, turbo, V16… Het oogt zo goedkoop.
Ik vraag mij af, welke auto de record houder is aan emblemen???
@david er zitten er 2 op elke zijkant (het Ferrari logo en de Pininfarina) en bij de f430 staat het type ook nog eens op de spiegel kap. Ow en nog leleijker is het plaatje aan de binnenkant voor wie een specifieke Ferarri gemaakt is.
soms vind ik het een beetje uiten in petjes gedrag. dan denk ik aan 1.2 / 1.4 /1.6 polootjes, golfjes, astraatjes die hun badges eraf halen. het is alsof je je schaamt voor je eigen auto.

een ferrari hebben is natuurlijk een ander verhaal.
De mooiste badge blijft toch wel de 16v op de 1.4 van je oma…….
Typisch geval van ‘minder is meer’. Heel stijlvol.
@Benjamin1 Inderdad, uitzondering op de regel!
Het getuigt van smaak om, geen Ferarri logo te willen op u auto. Want dat kitscherig paard pas niet op deze wagen.
@ Benjamin1

of “compressor” op de merc van je opa
shit, het is altijd met een “K”
Lol! Die autoweetjes zijn best cool! :D
Moet je hier maar eens kijken naar deze Mondial die echt volgeplakt is met aftermarket stickertjes…
http://www.klassiekerrally.nl/wp-content/uploads/2009/06/S5001838-1024x768.jpg
Moeilijk om mooie foto’s te maken van zo’n drukke auto…
Een stuk beter in ieder geval. Mijn BMW heeft ook geen type aanduiding achterop, staat een stuk mooier.
Zowel voor als tegen aanduidingen valt wat te zetten. Maar eerlijk gezegd snap ik het wel. De onderdleen die ik aanpas/fabriceer worden ook altijd voorzien van zwarte verf en een wit logo. Al is dat meer om te laten zien waar het vandaan komt, en omdat lang niet iedereen die onderdelen maakt. En in geval van garantie is het onderdee; ,alle;ijk te herkenen…..
Elke auto leent zich al dan niet tot het plaatsen van een bepaald aantal logo’s.
Dit vind ik er een beetje over, want bv pininfarina vlagjes vanachter vind ik erg mooi. Maar ja, ieder diertje zijn pleziertje. :)
@ Eric

Dat heeft er niks mee te maken. Dat komt omdat jij/wij de Japanse automarkt niet goed kennen. In Japan zullen ze hetzelfde zeggen over ons. Ook heb ik al meer dan eens gehoord dat Europese ontwerpen zoveel op elkaar lijken.
Rolls-Royce Motorcars
Ik ben het er wel mee eens, te veel logo’s op je auto is nogal ordinair. Op een Mercedes AMG zijn de Mercedes-sterren voor en achter en hooguit nog een AMG logootje achterop wel genoeg. En zeker bij zo’n Ferrari is het ronduit belachelijk, een kenner ziet toch meteen welk type het is.
Ben ik de enige die logo’s en badges op autos mooi vind ;) allez die 16V en 1.4L logo’s zijn achterlijk natuurlijk maar op mijn 60s chevy heb ik toch een hoop chroomen badges die ik stuk voor stuk mooi vind en ze er nooit zou af halen
-een chevrolet logo op de motorkap
-de letters c h e v r o l e t op mijn grill
– een 327ci V8 logo op de zijkant
– de letters i m p a l a op de zijkant
– het logo van chevy impala op de zijkant
– een chevrolet logo tussen de achterlichten
– de letters c h e v r o l e t op de koffer
– het chevy impala logo op het stuur
– het chevy impala logo in het midden van de achterbank
stuk voor stuk prachtig :D
@ six-trey

ik ook hihi
Wannabe stoere jongens in een Bmw 316 rijden ook zonder badges achterop… Maar wel mèt stoel naar achter, muziek aan en armpjes uit het raam ;)
@ six-trey en GOD: Jullie zijn gewoon badges-geil… Join da club! http://cache2.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_peace.gif
Als de bage NSX-R,EVO X of GT-R zegt vind ik het goed ;)
Ik vind het ook wel grappig als je de C180 Kompressor badge op de AMG zet.
Maar iedereen moet inderdaad lekker zelf weten hoeveel spullen ze aan een auto hangen?
Het gaat er uit eindelijk om of dat ding het goed doet, en meer of minder badges gaat daat geen verandering aan brengen.
@ vla:

Het is sowieso moeilijk om een mooie foto te maken van een lelijke auto als een Mondial, ik denk dat de stickers en emblemen daar weinig mee van doen hebben!;-)
Original_Arnoud
Die badges hoeven van mij inderdaad ook niet zo. Who cares of je in een V12 biturbo rijdt. Of dat jouw V8 slechts 16 kleppen, 32 kleppen of wel 40 kleppen heeft? Het zal mij aan m’n reet roesten of je in een Golf synchro rijdt, of dat je een 1.6 TSI hebt.
Mensen die erin geïnteresseerd zijn zien ’t gelijk wel aan de details van de verschillende uitvoeringen en anders vragen ze het wel aan je. De rest van de mensen interesseert het geen moer dus waarom zou je er mee te koop lopen? Een badge loze auto is zoveel mooier..
Jongstleden stond er aan de supermarkt een Yaris Type-R, mooie samenwerking van Toyota & Honda?
De auto in kwestie was tot voor kort in het bezit van Dhr. Schermerhorn. Deze is laatst in Italie geveild voor €728,000.- (!!)

De eerste eigenaar en Enzo Ferrari hebben een uitgebreide briefwisseling gehad waarin gediscussieerd werd over de logo’s. De klant wilde zelfs de logo’s op de neus er niet op hebben, maar in deze heeft Enzo dus gewonnen. De brieven zitten tot vandaag nog altijd bij de auto.
Zat zo eens te tellen, maar de gemiddelde auto heeft ook zo ongeveer 8 badges. 1 op de neus, 1 op de kont, op de naaf van ieder wiel, maakt 4, 1 op het stuur en 1 aan je sleutelhanger…. dan zitten we al aan 8…

OT: Mooie auto. Met of zonder badges. Dit is typisch zo’n auto die word geroemd om zijn lijnenspel en niet om zijn merknaam. Dat blijkt ook wel uit de veilingprijs. Goeiendag zeg…
DIt artikel heeft echt foto’s nodig, niet alleen omdat het een bijzonder mooie auto is.
Toch hebben die emblemen een functie. Toen Autovisie deze auto fotografeerde voor een reportage, wist een voorbijgangster te melden dat ze het een erg mooie Jaguar vond.
Mensen die de typeaanduiding er vanaf halen, hebben meestal ook niks onder de motorkap ;)
Waar ik me pas aan erger is ”V12 AMG” op een Opel Corsa :lol:
Die van mij is ook gewoon badge-loos aan de zijkant.. Ik heb wel gewoon 4 logo’s op wielen, de ster op de motorkap en kofferklep.. Op zich wel logisch. Wat ik echt afbreuk vind op een auto bijvoorbeeld de logo’s op een AMG-uitvoering van Mercedes op de kofferklep. Gewoon lekker clean laten. Op de zijkant (net achter de wielkasten misstaat een logo echter niet..) ;)
@WieAndersDasAuto

Of het ‘V12’ logo op de achterkant van een Suzuki Alto.. :lol:
Typeplaatjes horen bij de auto, op een auto die ik mooi vind/bewonder zal ik ze ook altijd laten zitten. Mocht ik een auto hebben voor gewoon gebruik die ik eigenlijk niet zo bijzonder vind, dan overweeg ik toch wel ze weg te halen…
@ Michiel van den Brink: saillant detail: volgens mij is deze auto zelfs in British Racing Green geleverd…
Ik loop op weg naar school vaak langs een een “gepimpte”zwarte E34 BMW 5-serie, waar vol trots een m5 logo opgeplakt is.
Moet ik altijd hard om lachen, omdat er van de E34 nooit een M-versie heeft bestaan. Er zal vast wel weer een pet in rijden, die zich heel stoer voelt met zijn 518i
Het mooiste vind ik als er alleen een embleem op de achterkant staat, maar verder geen aanduiding wat voor motor erin zit. Zeker bij de wat exclusievere auto’s.
@Henkie: Van de E34 is wel degelijk een M5 gemaakt:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/11/bmw-m5-e34-met-slechts-36000km
Van de generatie ervoor bestond zelfs al een M5-versie…
@ Henkie: heu dacht dat die wel gemaakt is geweest hoor.
Maar bon, de rest zal wel kloppen…
Hoe irritatn zijn M-logo’s trouwes op heu ja alles wat geen M is…
Alleen een embleempje, geen motortype-aanduiding. Dat houdt een auto een beetje exclusief.
@Henkie: Van de E34 is wel degelijk een M5-versie gemaakt!! Deze had een 3.8 zes-in-lijn.
Van de generatie ervoor bestond zelfs al een M5-versie.
Henkie: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5_(E34)

wel even lezen voor je iemand staat uit te lachen.
europeese logo,s zijn dan ook spuug en spuug lelijk ..

dat deden de Amerikanen in die periode wel effe anders .. heel anders ..
En de BMW M1 had in de jaren tachtig maar liefst 2 logo’s achteraan de auto (één links en één rechts op de hoeken)

Voor de rest mooie auto, die Ferrari. Vindt die prijs nogal meevallen. Heb al andere bedragen gehoord van veilingverkopen van ferrari’s.
Heb je nog wat technische specs van het paardje??? V12 ????
Evert Louwman heeft nog steeds een 500 Superfast (ex Prins Bernhard) in zijn bezit. De enige met een 4.0 liter V12 ipv de 5.0 liter.

http://www.louwmancollection.nl/asp/appmain.asp?appactie=collectiedetail&taalcd=nl&collsq=5444
Goed idee,
Mijne civic heeft ook niekes van logo’s,alleen een sticker van “password:JDM.com” op de achterste zijruit – bestuurderskant.
Gecleaned zeer zeker!!
En dat vind ik het mooiste,alles strak en gecleaned.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).