Geen bijtelling voor elektrische auto’s?

Auteur: , 31 Reacties

Als het aan de Christen Unie ligt worden elektrische auto's binnenkort bijtellingsvrij. Het is immers de toekomst, milieuvriendelijk en dat moet je promoten. Nu lijken de leasebedrijven nog niet erg welwillend, dus dan maken we de auto op batterijen gewoon onweerstaanbaar (lees: gratis). Binnenkort dus alle VW's passat inwisselen tegen een Tesla? Reikwijdte gaat er wellicht wat op achteruit, maar wie wil er nu geen Model-S!

Dit alles gaat dus nog een stapje verder dan het plan van het CDA. Het is toch een aardig verschil of je 10% of helemaal niks aan de staat afdraagt voor je milieuvriendelijke vierwieler.

De belangrijkste drijfveer voor het actieve promoten van elektrische auto’s zijn de milieudoelstellingen van het kabinet. De uitstoot moet de komende jaren drastisch omlaag, en de elektrische auto is de heilige graal. De CU claimt: “Elektrische auto’s zijn zuiniger, schoner, stiller en goedkoper in het gebruik, en werken als een katalysator voor een overstap naar wind- en zonne-energie”. Verder rijden de elektrowaggi’s inmiddels rustig 300km door op één acculading, en tussen 09.00 en 17.00 is deze zeker wel weer opgeladen. Nieuwe systemen maken het zelfs mogelijk in 45min of sneller op te laden.



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
-edit: nutteloze bijdrage-
@Recho: jij goed Nederlandsch spreek;)?
Hopelijk kan ik mijn Prius derde generatie bestelling nog annuleren!
Hoe zit het trouwens met het Nederlands bedrijf EPYON. Die gasten hebben toch een accu ontwikkeld die tussen 15 en 30 min al geheel opgeladen is???
Wat een geweldig nieuws zou dit zijn als de CU hier haar zin in gaat krijgen.
Dan wordt het nederlandse wagenpark een stuk leuker om te zien met al die Tesla’s.

Punteje van kritiek is natuurlijk wel dat er nog geen infrastructuur is voor het opladen van elektrische auto’s. Als ze dit gaan ontwikkelen laat ze dan wel een uniform systeem gaan maken anders kun je straks niet met je auto naar het buitenland omdat daar je auto niet opgeladen kan worden.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit de toekomst is. Al blijft het natuurlijk jammer dat je geen motorgeluid meer hoort. Zou de film I Robot dan toch dichterbij zijn dan we misschien denken???
En dan is over 7 jaar nog maar 20 % van het wagenpark aangedreven door fossiele brandstoffen. Moeten de belastingen voor benzine slurpers dan omhoog? Of hoe wou Camille anders al z’n snelwegen verbreden? Jezus, straks moeten we ’t discriminatie gaan noemen, omdat iemand die een andere auto heeft minder hoeft te betalen. Nederland is gek.
No Way dat ik in een rijdende accu kist ga rijden…

300 km en dan 8 uur tanken, en nu 700km en 2 minuten tanken
uuhh… moeilijke keus… ??
@Bugatti
lol, iedereen op vakantie met een (camping)verloop-stekker om de auto op te laden… ik zie een hele nieuwe markt, stekkerhandel ;)

@Harry
Doe eens lezen
@Edman: Tegen de tijd dat er zoveel mensen op elektriciteit rijden krijg je natuurlijk andere problemen…. waar komt het vandaan en hoeveel kun je produceren.

Als het zover is zul je wel extra belasting moeten betalen op het aantal kW dat je gebruikt.

@Harry: reken er maar op dat de actieradius van de auto’s enorm toe zullen nemen en dat tanken veel sneller gaat. Zie de reactie van Emir
@Alwood
Inderdaad de auto en caravan samen uit dat kleine paaltje van 3-6ampere!
Dat kan erg leuk worden!!
@ bugatti

Eerst zien dan geloven
Zolang hier geen goede infrastructuur voor is geloof ik niet in de elektrische auto’s.

Ben zelf ook meer voor waterstof, maarja zo heeft iedereen z’n voorkeur he?!

Maar als ze genoeg groene stroom kunnen leveren, de infrastructuur goed maken, actieradius verbeteren en de laadtijd verbeteren. Dan heeft ook een elektrische auto toekomst.
Ze moeten dit niet te snel door willen voeren. Gun het wat tijd om te ontwikkelen!!
@ sjappoo
Ik ben het helemaal met je eens op infrastructuur en ontwikkeling.
We willen waarschijnlijk te snel. We zijn nu zo gewend aan de infrastructuur van benzine/diesel. Deze infrastructuur was er ook niet in 1 dag.

Het nadeel van waterstof is dat je het moet opwekken met gebruik van elektriciteit. Hierdoor gaat de effectivitiet van de grondstoffen verder verloren.
Bij elke stap naar een andere brandstof (lees waterstof) gaat energie verloren. Daarom denk ik dat de gewone elektra meer toekomst heeft. Ook omdat het minder gevaarlijk is. Waterstof is zeer vluchtig en kan makkelijk ontploffen. Verder hebben we de infrastructuur voor de transport van elektra al in heel Europa liggen.
@Sjappoo

Infrastructuur niet goed? De pompstations staan toch niet meer dan 300km van elkaar ;)

Maar verder kan er vaak ook gewoon via het stopcontact (op het werk) opgeladen worden. Hoef je alleen de sleutel voor de meterkast even te vragen aan de conciërge. :P
Dit kan niet. Bijtelling is een grote inkomensbron. Wanneer elektrische auto’s populair en goed leverbaar worden (over 10-20 jaar) verdwijnt op deze manier een hele hoop geld. Extra hoge bijtelling op de andere auto’s om te compenseren zeker… :|
een katalysator voor een overstap naar wind- en zonne-energie”.
wind energie werkt niet zonder soepsidie en zonne energie is niet geschikt voor grootschalig gebruik [behalve in de woestijn].

en 45 minuten oplaad tijd is nog steeds te lang. waterstof of bio brandstoffen van de volgende generatie zijn de toekomst.
Dan gaan we toch lekker eens met onze lekkende accu-bak daar op de stoep staan met een biohazard suit aan. Es kijken of ze dan nog zoveel klagen over CO2 als het accuzuur het plantsoen in loopt.

Men moet voor de belastingen ook eens naar het productieproces kijken. Wat er in een auto gaat is net zo belangrijk als wat er uit komt. Dat zogenaamde schroot wat er rond rijdt is vele keren schoner en ergonomischer als het te laten slopen om een nieuwe prius(tesla) te kopen. Maja, de economie moet gestimuleerd worden he. Maar blijkbaar mag dat wel ten koste van het milieu, niet het ritje naar de buurtsuper in je B-label of hoger autotje.
@ bugatti

het grote voordeel van waterstof is dat je een veel grotere actieradius kan krijgen, door simpelweg de tank te vergroten. wil je dit bij accu’s doen wordt de auto gelijk een stuk zwaarder. Tweede punt is dat je een auto die op waterstof loopt in 2 minuten kan voltanken, terwijl je met je thuisstopcontact er bij een elektrische auto eerder uren over doet.
Ach, er was ook iemand die over water liep volgens de Christenen?

Onzinnig plan, kosten/baten bij EV’s totaal uit verband, we kunnen voor dezelfde investering veel meer CO2 besparen.
Over het ‘snelle’ laden, met 220v en 16a zal het NOOIT snel gaan volgens mij
Ik lees over leeuwen en beren op het pad van de benzine adept. Ik vind die Tesla mooi. Baas hier is mijn A4; doe mij maar de S. Yes!
Ik zie het al, de meeste mensen hierboven hebben geen verstand van politiek.

In de tijd dat bijna iedereen benzine reed, en bijna niemand op diesel was de wegenbelasting beduidend lager. Bedrijven zijn daarop ingesprongen door diesels te laten rijden in hun wagenpark. Want ze zijn daarbij ook nog eens zuiniger. Dit ging een aantal jaar goed, totdat er zo’n 70% van de wagens diesel was. Dus wat gebeurt er, prijs wegenbelasting omhoog. Meteen werden er weer meer benzine wagens verkocht.

Wat er nu staat te gebeuren is dus dat je nu goedkoop een auto kunt rijden, totdat het overgrote deel van NL ermee gaat rijden. Dan wordt de prijs omhoog geschroefd en kun je weer net zo makkelijk op een ander alternatief gaan rijden.

Het draait om 1 ding. En dat is geld.

Vandaar dat er ook een uitspraak is: Money makes the world go round.
Zonder geld, geen draaiende en ook geen groeiende economie.
Dit heeft namelijk vrij weinig met milieu te maken, maar gewoon een verkoop stimulans d.m.v. wisseling in brandstof.
Ik ben zo gebrand om eens een keer in die Tesla S te kunnen rijden. Ja, ik weet het… vanaf september 2011… dan kan het. Het lijkt me echt een meesterlijke ervaring om eens zonder motorgeluid e.d. te kunnen zoeven. Toch maar eens kijken naar de Opel Ampera. Deze komt toch al sneller?

Wat ik mij wel serieus afvraag: hoe zal het gaan met audio freaks. Stel dat je gek bent van High End Audio. Dikke woofers, vette versterkers, zware composets, enz. Als je nu op een meeting je audio laat stampen laat je de motor lopen. Anders is de accu in 10 minuten leeg. Wat als je dat met een electrische auto wil doen? Dan is ie ook zo leeg. Maar dan kun je geen motor starten. Kom je na de meeting niet eens meer naar huis…..
@Freeware,

Zorgen dat je voldoende meters verlengkabel hebt? :D
@ Freewarefreak;

Gewoon dikke aggregaat ernaast laten pruttelen ;)
sorry… dat zou slecht zijn!!

Blijf bij dit mooie groene onderwerp…

Dus zonnepanelen plaatsen! windmolen ernaast… en een fiets incl dynamo! als er een stromend riviertje in de buurt is… dan weet je wat je te doen staat!
En iedereen die moet sch*ten kan je helpen aan biogassen!
@ Freewarefreak

“A fully charged ESS stores approximately 53 kWh of electrical energy at a nominal 375 volts and weighs 992 lb ” (tesla accu)

Dat trek je niet zomaar leeg met je stereo installatie :)
Maar als die meeting ver weg is zal je hem toch op moeten laden ;) (ook zonder stereo)
Misschien een beetje off-topic: maar ik vind die elektrische auto’s helemaal niet slecht. De Tesla Roadster vind ik wel mooi en de Tesla Model S vind ik een van de mooiste vierdeurs van deze tijd..!
@ [email protected]
Ja , maar niet iedereen kan zo’n ding betalen…
Dat is het probleem , het is allemaal wel leuk, maar als ze er allemaal zo slecht uit zien als de prius dan wil niemand er zelfs dood in gevonden willen worden.
Ze zijn niet slecht , maar ze moeten echt wat mooier en goedkoper worden.
25.000 voor een prius vind ik toch echt te ver gaan hoor…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).