Oh nee! 1.000.000 Volkswagens T5 gebouwd

Auteur: , 71 Reacties

Jawel, de laatste cijfers zijn binnen en Volkswagen heeft onlangs de miljoenste Transporter T5 gebouwd. Nu zullen deze lang niet allemaal meer op de weg rijden. Genoeg zullen al bij een ongeluk betrokken zijn geraakt. Toch is het even schrikken.

Stel je voor, één miljoen bumperklevende, snijdende, te hard rijdende busjes die bijna allemaal in Europa de weg op moeten. Daar is simpel gezegd gewoon geen plek voor. Nu zijn natuurlijk niet alle T5-rijders het zelfde. Er rijden ook tergend langzame vakantiegangers in bijvoorbeeld, maar de miljoenste 1.9 turbodiesel is natuurlijk niet voor niets “Tornado Rood” gekleurd.

Productie van deze T5 is begonnen in 2003. Een deel van de populariteit is misschien wel te wijten aan het feit dat het busje continue in de prijzen valt. Zo staan er in de vitrine: ‘Van of the Year’, ‘Transporter of the Year’ (2003), ‘International Van of the Year’ (2004), ‘Car of the Year’ (auto motor und sport 2004 – 2009), ‘Four-wheel vehicle of the Year’ (Auto Bild Allrad 2005 – 2009), ‘Touring vehicle of the Year’ (promobil, 2009) and finally ‘Classic vehicle of the future’ (Motor Klassik, 2007). Geen wonder dat iedereen een T5 wil hebben, toch?

Nu zijn er in totaal 1.7 miljoen stuks van de vorige generatie geproduceerd. Volkswagen heeft nog steeds als doel de T4 te ‘verslaan’ met de T5. Met de huidige verkopen moet deze dan nog minimaal 4 jaar in productie blijven. Om die reden staat er een facelift gepland voor na de zomer. Er schijnen dan nieuwe common-rail diesels beschikbaar te komen en er zal allicht wat aan het uiterlijk gefriemeld worden.

Miljoenste Transportert

Hanover, 30th June 2009 – Volkswagen Commercial Vehicles produced the one millionth vehicle of the T5 series today at the Hanover plant. The vehicle is a Transporter Van 1.9-litre TDI 62 kW in Tornado Red.

‘The T5 is and remains the number one in its segment for new registrations in Europe and Germany,’ commented Stephan Schaller, CEO of Volkswagen Commercial Vehicles during the celebrations at the Hanover plant. ‘One million T5s – that means one million customers towards whom we have a particular responsibility. This number is, furthermore, the product of all employees at Volkswagen Commercial Vehicles: in Production, but also in Development and Procurement, in Quality Assurance, in Sales and everywhere in the brand and in our dealerships,’ said Schaller.

Heinrich Söfjer, chairman of the Volkswagen Commercial Vehicles works council, also focused on the particular commitment of the employees: ‘The colleagues have once again been successful with the T5 in building a vehicle where quality is assured! On the one hand this increases the image of reliability for our T5 with the customers and on the other hand we have been able to further our market leadership both in good times and bad. With this anniversary, the T5 has made its contribution towards making Hanover the location for light goods and leisure vehicles yesterday, today and tomorrow.’

Last year alone Volkswagen Commercial Vehicles delivered approximately 178,000 T5s to customers. Alongside Germany, the most important markets in Europe include Great Britain, The Netherlands and Austria.

The success story of the current series began with the start of production on 3rd March 2003. Volkswagen Commercial Vehicles builds the T5 in the plants at Hanover and Poznań. The closed vehicle versions are built in Hanover and the open construction versions, dropside and double cabin, are built in Poznań. The T5 series is made up of the Transporter, Caravelle, Multivan and California models. Each individual model is made up of a scope of individual model variants. Numerous awards and first prizes from national and international motoring magazines demonstrate the popularity of the T5 from the beginning. Every year the T5 collects prizes in its segment: ‘Van of the Year’, ‘Transporter of the Year’ (2003), ‘International Van of the Year’ (2004), ‘Car of the Year’ (auto motor und sport 2004 – 2009), ‘Four-wheel vehicle of the Year’ (Auto Bild Allrad 2005 – 2009), ‘Touring vehicle of the Year’ (promobil, 2009) and finally ‘Classic vehicle of the future’ (Motor Klassik, 2007).

The T5 is also the first choice for trade, service providers, workmen, local and regional authorities, ministries and private customers for innumerable transport and mobility requirements. Whether it be a van, dropside, double cab, Kombi or Caravelle, Multivan and California – every customer requirement is fulfilled. The T5 is delivered with a long and short wheelbase and with right or left-hand drive. If one includes all of the individual engines, a total of 460 basic variants of the T5 are produced as standard in Hanover alone. The production line builds a model with a short wheelbase followed by one with a long wheelbase, a van is followed by a Kombi with one or two side windows. ‘This indicates that we can listen to the requirements of the customer, our motto being: build a vehicle to suit a need,’ says Schaller.

The T5 is in full swing. One million vehicles produced is the incentive to beat the approximately 1.7 million predecessor model T4s that were built in Hanover.

In order to underline the particular relationship of the production location to the Hanover region, Volkswagen Commercial Vehicles will, upon the occasion of this production jubilee, donate a T5 Caravelle to a family selected by the ‘A heart for children’ campaign.

Information on Hanover:

The foundation stone for the second Volkswagen plant after Wolfsburg was laid on 8th March 1955 – one year later the first Transporters left the production line in Hannover-Stöcken. With its more than five decades of history, the location has the longest tradition of any Transporter plant in the world. All five generations of the Volkswagen bus were produced here – a total of more than 7.5 million vehicles. Worldwide more than 10 million Volkswagen vans have been produced since 1950 – in Wolfsburg, Hanover, Poznań, Brazil, Mexico and South Africa. The home plant of Hanover was completely restructured for the start of production of the T5 on 3rd March 2003. With approximately 12,000 employees, the plant is the largest industrial employer in the Hanover region. Volkswagen Commercial Vehicles produces not only the successful brand models here, but also cylinder heads and heat exchangers for the Volkswagen Group and, since March 2009, the finished body of the Porsche Panamera.



71 reacties

Allemaal combi’s!!!!
Vuile flikken!
Greetz R.
Nou gelukkig geen miljoen van de Fiat en Peugeot/Citroen creaties op dit gebied:D
Is de multivan hierbij ook inbegrepen :P
2,5 L TDI rood is wel verrekte snel !
@Scorpio: als je alle FIAT/Peugeot/Citroen Partners, Express, Ducato’s en hun respectievelijke broertjes en zusjes samentelt kom je (jammer genoeg) waarschijnlijk ook wel uit bij een getal in die orde….
Je bent toch echt wel een barbaar, als je dat ding als particulier koopt… Dan spoor je niet, echt niet.
ik zie ze heel vaak in me binnenspiegel……van heel dichtbij .
ach man als jullie hele dag in un bus zouden moeten zitten dan willen jullie ook wat paarde onder je kont hebbe ipv zon sloom geval!
in nederland ?
@edman

Wel verrekte makkelijk als je vaak veel moet vervoeren :P
Janjaapkarelkees
Als particulier is hij wel wat duur ja. Maar een multivan met 174 pk, gechipt naar 200 pk, 4-motion en automaat, is echt geen straf hoor..
We zitten met smart te wachten op de facelift..
johnny t
ja, inderdaad.
wat een hatelijk artikel… Zijn best goede busjes hoor (Cijfers bevestigen het! ;) )
Uiterlijk mogen ze wel eens veranderen inderdaad, voor de rest zijn het wel lekkere busjes. Af en toe lenen we even zo’n Transporter als er meubels etc. moeten worden vervoerd, rijdt best goed (voor een busje ;)).
@ johnny t

En als je gas geeft zie je die bouwvakker met een rode kop schelden omdat ie je niet bijhoudt, terwijl je maar een beetje gas bijgeeft……
ze gaan standaard naast me staan bij het stoplicht , dat Puntotje moet ik kunnen hebben :)
CustomCruiserMan
@Grimi05; Das een T3

En de T5 is geen echte Transporter meer, die stopte na de T3, toen de motor voorin werd gelegd en ze een kreukelzone kregen waarin je benen niet waren inbegrepen :-P
T1 & 2b blijven nog steeds de mooiste busjes ooit 8-)
Mooiste busjes ooit kijk maar mercedes viano vito etc. kan je niet zo mooi krijgen

http://www.youtube.com/watch?v=UL2_3OCTr9c
Zo’n T5 met 174pk rijdt gewoon verrekte lekker! Niet te vergelijken met een Jumper, Doblo of andere slingerhokken..
Lekkere bussen maakt VW toch.
Super ruim als je de lange wiel basis neemt.
Dan die dikke TDI met 174pk erin (chippen mag, maar is niet nodig) en 4motion erop. Lekker naar de Alpen scheuren met m’n snowboards erin of naar Noord Spanje mer m’n golfsurfboards.
Super comfortabel en luxe, veel ruimte en een hoge zit.
Ik snap wel waarom ze er alweer 1.000.000 verkocht hebben.
Helaas zal zeker 80% een klusbus zijn.
Pfff, doe mij maar een transitje.
@Grimi05: Sorry jongen maar op het filmpje is het toch echt een T3
Doe mij die zwart Westfalia Comfortline maar op de achtergrond ^^
Niks mis mee hoor… als niet de ‘diesel-boot’-motoren uitkiest. :P
en over snelheid gesproken….

http://www.youtube.com/watch?v=GgxAHEN1v34
Doe mij maar een T-34…
@ johnny t
Dan moet je eens wat doorrijden met die Fiat Puta van je

@ virke
Precies!
CustomCruiserMan
@ Enrico; haha, dat zal nogal wat geven in de file :-P
Het is op zich best wel een raar psycholgisch verschijnsel dat juist het gros van de busjesrijders er een ‘nogal aparte’ rijstijl op nahoudt. Compensatiedrift? Zo’n (goed uitgeruste & gechipte) bus kost tenslotte aardig wat duiten, voor datzelfde geld heb je ook een hele leuke ‘normale’ auto.. Of is het gewoon frustratie en kan men niet wachten op de plaats van bestemming aan te komen om ein-de-lijk aan het werk te kunnen?
Of valt deze rijstijl andere weggebruikers in normale auto’s op puur omdat de busjes een groter frontaal oppervlak bestrijken en meer ‘in het oog lopen’?
En dan is er nog het verschijnsel ‘claimen’, dat een verband lijkt te houden met de grootte van het voertuig…
Geef mij maar een T5 3.2 Caravelle ;)

Gaan als de brandweer die dingen en het klinkt nog leuk ook.
Beter als Opel, Renault of Nissan. (in mijn ogen gezien he)
Super mooie bus. Altijd gevonden. Heb wel eens gereden in een gechipte T5 TDI met 200 PK. Dat ding loopt als een kanon… ongelofelijk. En hij kon nog veel harder… maar dat had de eigenaar niet gedaan om de versnellingsbak en aandrijfassen te sparen… daarom hadden ze hem een beetje terug getuned. En hoe dat dan rijd, stil, comfortabel, snel, enz.

Kan mij heel goed voorstellen als je zoiets prive koopt, voor de ruimte, je duikspullen, enz. Dan rij je geenzins voor l**. Mijn broertje heeft een super de luxe Vito met leer, dubbeldin, automaat etc… maar vind een T5 toch veel stiller en dikker van binnen.

OT: Hadden ze dit 1.000.000 ste exemplaar niet mooi meegespoten bumpers en nice rims kunnen geven? Gewoon als “kadootje”… deze is wel heel standaard.
Goh, hij was ‘Transporter of the Year’ (2003)? Lekker moeilijk is dat, de enige auto die Transporter heet de titel ‘Transporter of the year’ geven. :roll: Vanaf nu is de Citroën Berlingo ‘Berlingo of the Year’ (2009), oke? :P
gogogomagazine.com
Goed gedaan VW, blijven toch DE meest geliefde busjes samen met de Ford Transit!
En dan is een heel groot deel ook nog eens naar Connexxion gegaan….
http://www.youtube.com/watch?v=_SZeSXVv994

Ach, zo is de t5 best okee.
MR2 20V , in nederland hou ik mij veelal aan de snelheid . Als je derhalve meent buiten de accelaratie kracht ook een ruimer decelleratie kracht meent te hebben ben je uitgenodigt.
Blijven heerlijke bussen!
Zojuist de T4 de deur uit gedaan, vanwege een kapotte versnellingsbak.
Nieuwe T5 nu voor de deur. 2.5liter 130pk.
Superwagen!
Grappig he. Een camionette: een wielbasis, een vierkante doos erop, klapdeuren en een dieselmotor. Fiat maakt ze, Hyundai maakt ze, PSA ook, Ford heeft de Transit en Toyota heeft ook zo’n ding. En vergeten we Iveco dan niet. Allemaal rijden die dingen veel (te veel) kilometers, allemaal zijn ze erg handig, allemaal zijn ze lomp en eerder lelijk, maar fokking praktisch. Nu blijkt dat die met het VW-logo door een aantal “autoliefhebbers” toch weer meer gewaardeerd wordt, sommigen hier worden zelfs lyrisch over hun bus of moeten per se uithalen naar andere merken met busjes. Soms vraag ik me af of dat “premium-denken” een ziekte is?
@bmw

Dat zegt iemand met bmw als nickname ;)
Eens maar nooit meer zo’n T5, we hebben voor een vermogen aan reparaties achter de rug, gewoon een Renault Trafic gekocht veel goedkoper en kwalitatief veel beter !
@all,

De concurentie van Fiat (tezamen met Citroën en Peugeot) bereikte op 15-12-2005 reeds de 3 miljoen stuks….

Deze modellen worden gebouwd in de “Sevel” fabriek (Italië), waar ca. 5200 werknemers ca. 300 verschillende carroserievormen in 122 verschillende kleuren en met ca. 6000 verschillende opties bouwen. Op jaarbasis gaat het om max. 265.000 exemplaren….. dat zijn er 90.000 per jaar méér dan de kdf T5 :mrgreen:
@ benjaminVL

je kan met minder geld een veel ruimer busje kopen. alleen is die misschien iets minder mooi (al vind ik deze ook lelijk en sommige busjes wel geslaagd).

ik snap niet echt waarom je zo’n busje zou kopen als er veel praktischere alternatieven zijn
@gogogomagazine.com,

meest geliefde??? qua aantallen zéér zeker niet.
omdat er sukkels zijn die deutsche grundlichkeit willen
@ grimi05

perfect…….

….if you have a death wish
@ 406_v6

Hoeveel van die fiat/citroen/peugot rijden er eigenlijk in NL ?

Weet wel dat de nieuwe kenteken eenheid. ( 1-AAA-11 ) als eerst op een T5 stond :D
@de sjonnies : Grapjas! Tuurlijk zijn er slechte producties tussen, maar ik weet dat het enige kwaaltje van de T5 de waterpomp is. Maar bij jou bus is dat de versnellingsbak, bekleding enz. En hij is minder mooi en rijdt minder. :lol:
@DD

hij is wel een stuk praktischer
@DD
“Maar bij jou bus is dat de versnellingsbak, bekleding enz. En hij is minder mooi en rijdt minder”

Bedoel je deze?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/1992.jpg.jpg

Alles wat daarna als Traffic is uitgekomen is/rijdt zeker/b> niet slechter dan een T5 hoor.
het zijn de beste vans out there
Flauw hoor, ik heb toevallig wel allebei gereden, en doe mij maar een T5 hoor. Maar ja als je jezelf al Renault noemt zegt dat al genoeg ;)
Snelle busjes :)
zeer mooi maar ik zou twijfele want de nieuwe transit is ook wel niet lelijk en hebben ook wel een serieuze geschiedenis achter de rug hé

en @ bmw
door personen zoals jou wordt je met een nick waarin iets ivm bmw voorkomt direct als fanboy beschouwd als busjes je niet interesseren zet dan ook geen reactie!
@Okkii,

Dat lijkt me een interessante vraag voor de RDW, ik denk dat je er van staat te kijken hoeveel er op kenteken staan.
De Fiat/Citroën/Peugeot is ook het meest gebruikte chassis voor campers in west europa…

Is dat zo’n belangrijk feit dan, dat zo’n T5 de 1e was met een nieuw kenteken?
de waterpomp? volgens mij is dat het enige geweest wat er niet aan dat kreng kapot is gegaan, het was overigens een teruggebouwde luxe Caravelle naar grijs met zo’n 5 cilinder TDI. Daarnaast een passat TDI die probleemloos was en nog steeds is.
Ik zie er alleen de flikken in rijden hier. Die hebben er zeker al de helft voor hun rekening genomen.

Facelift? Denk klein Crafter-snoetje en je hebt de vernieuwde T5.
Maar de Crafter is afzichtelijk.
Hetzelfde verhaal met de Mercedes Sprinter overigens.
Doe dat maar niet VW.

@de mensen die roepen dat die TDI met 175 pk zo sterk is, ooit in een transit met 200 pk gereden?
Nee, nou die leveren ze gewoon. Probeer eens, er gaat een wereld voor je open. Een bestelbusje met ruimte en luxe.
”er gaat een wereld voor je open” …..niet in nederland in ieder geval.
@markieanta,

Ook al gereden met de Sprinter 319 CDI?? 190 PK, 440 Nm koppel en een heerlijk V6 geluid…. :mrgreen:
Niemand hoor je over het verbruik van die 174 pk. Ik moest me best doen om onder de 1 op 10 te rijden…
Die nieuwe vito (viano) v6 diesel rijd super helemaal icm met de automaat wil je nooit meer wat anders…
@406, maar ik vind het ding er niet uit zien ;)
@Markieanta,

Dat heb ik nu met die KDF T5 (én z’n voorgangers..) ;)
Jammer voor VW dat de miljoenste een basis model was. En geen mooie California of zo’n actie model waar er in Duitsland tientallen verschillende van zijn. Of zelfs zo’n typische ZZP T5 (zwart metallic met grote lichtmetalen velgen).
@markieanta: Dan heb je een 3.2 diesel met 200 pk, ook niet echt bijzonder voor z’n inhoud. Een T5 kan je ook gewoon met 3,2-liter zescilinder krijgen (benzine) met 235 pk en vierwielaandrijving. Doe mij dan toch de VW maar! :D
@tommy,

Wat dacht je dan van een Mercedes Vito of Sprinter met V6 benzine motor én 4wd? Da’s de 3,5 liter V6 met 258 pk en 350 Nm, optie Allrad aanvinken….. :mrgreen:
Laat de KDF T5 maar staan ;)
@mezelf 340 Nm ipv. 350 :oops:
@tommy, en wat is het nut van een bestelwagen op benzine….
Nog erger is dus dat niet het alleen T5-jes zijn, maar ook Transit, Trafic’s (en dus Vivaro’s en Primastar’s), Ducato/Boxer/Jumper’s, etc.
marky car lean service
mijn t5 mulivan 4motion HL heb ik gechipt naar 204 pk 480nm
bijna heel het boekje zit er op het lijkt nu meer op een auto dan het nog een bus is de auto rijd lekker niet normaal vind aleen jammer dat er een turbo gat in zit hij maakt pas gebruik van zn turbo naar 2000 toeren en niet gelijk bij 1000 toeren kan het wel oplossen met een anderen turbo maar ze hebben de roetkat uitgevonden en is nu verplicht dat is nu het probleem ben benauwt naar feestlift hoe zal hij er uit komen zien ik denk dat het weer wennen zouw zijn maar hij komt binnen kort dus nog ff wachten
http://www.youtube.com/watch?v=wNCOsUXEzHM

Nu met bewegende beelden: VW T2RS

800pk, ruim 900Nm
Nou ik vind deze anders best prettig.

http://i43.tinypic.com/2rogrhs.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).