Weer auto’s spotten in Laren

Auteur: , 54 Reacties

De afgelopen zaterdagen was ik weer in Laren en dat beviel erg goed. Never change a winning team, dus deze zaterdag stapten we weer in de trein - niet eens vertraging! - en vanuit de bus hadden we direct al een mooie spot. Een voorbode op alle andere schitterende auto's die we die dag nog zouden zien.

Daimler DB18 Sports Special Empress, Empress II, of toch een Regency?

Die eerste spot zal echter in een andere aflevering te zien zijn, maar de rest is zonder meer ook de moeite heel erg waard. Er waren erg veel klassiekers, wat te maken had met de meeting een stukje verderop, in Naarden. Onder het mom van: hoe langer de auto, hoe langer de naam (Britten zijn erin gespecialiseerd), kwam in 1946 deze grote Daimler op de markt onder de noemer DB18 Sports Special Empress. Hooper bouwde de koets. Dit bedrijf had ook al veel werk geleverd voor Rolls-Royce en Bentley, wat zich na de oorlog manifesteerde in met name een aantal koetsen voor de Silver Wraith. Die doen dan ook veel denken aan de Daimler DB18. De afgebeelde auto ziet er iets anders uit, en gaat door het leven onder de wat simpelere naam “Daimler Empress”. Of het om één van de 97 DB18’s gaat, of om één van de 39 (!) Empresses gaat (verschil: andere leveringsperiode en motorisering) blijkt niet makkelijk te achterhalen te zijn. Informatie die de bestuurder ons toestopte was het feit dat hij van het Britse koningshuis was geweest!

Daimler DB18 Sports Special Empress - foto Jim Appelmelk
Daimler DB18 Sports Special Empress - foto Jim Appelmelk
Daimler DB18 Sports Special Empress - foto Jim Appelmelk
Daimler DB18 Sports Special Empress - foto Jim Appelmelk

Audi R8 PPI

Tsja… Dat is wat er in mijn hoofd omgaat betreffende deze auto. Heel bijzonder natuurlijk, want de R8 PPI zul je maar weinig tegen komen. Maar: wat is er nou eigenlijk over te zeggen ten opzichte van de massaal geproduceerde R8? Stap achter het stuur van beide auto’s, en na vaak het uiterste uit je auto te halen valt het je waarschijnlijk pas op wat het verschil tussen de twee is. Of is dat te veel bluf? Wat ik probeer te zeggen: al het gesleutel aan motor en aerodynamica is denk ik op papier interessanter dan op de weg. Voor de spotter is het dus eigenlijk perfect, want achter het stuur zitten we maar zelden maar we letten wel op dit soort verschillen. Terwijl ik een verwende spotter werd genoemd, wandelde ik maar naar de Flavia toe, waar anderen hun rug naar keerden uit desinteresse…

Audi R8 PPI - foto Jim Appelmelk
Audi R8 PPI - foto Jim Appelmelk
Audi R8 PPI - foto Jim Appelmelk
Audi R8 PPI - foto Jim Appelmelk
Audi R8 PPI - foto Jim Appelmelk

Lancia Flavia 1,8 Coupé MkI

Deze auto dus. Italiaans design van Pininfarina is meestal een lust voor het oog. Kijk maar naar het grootste deel van de Ferrari’s. Zet deze Flavia naast een 250 GTE en zoek de verschillen. Het zijn er meer dan genoeg, maar tegelijkertijd zul je de overeenkomsten ook wel vinden. Zeker schuin van achteren, zoals op foto 2, is het duidelijk dat Pininfarina heel efficiënt met de pen overweg gaat, en als het kan even een daklijn bij een ander model leent. Never change a winning team, zei ik al eerder, en dat komt hier goed van pas. Ik vind het een heel mooie auto om te zien. Dat is eigenlijk het belangrijkste aan de auto, dat indruk maakt. Droom niet weg bij hoogstaande technieken, een DSG versnellingsbak, vijfhonderd pk, en een acceleratie die je in je stoel drukt. Maar geniet van de sierlijke lijnen, de mooie, verchroomde details, en het feit dat een leeftijd van bijna 43 jaar een prestatie is voor “zo’n stuk blik” (liefkozend).

Lancia Flavia Coupe MkI - foto Jim Appelmelk
Lancia Flavia Coupe MkI - foto Jim Appelmelk
Lancia Flavia Coupe MkI - foto Jim Appelmelk
Lancia Flavia Coupe MkI - foto Jim Appelmelk
Lancia Flavia Coupe MkI - foto Jim Appelmelk

Spyker Spyder en groene Gullwing

Zelf in Amsterdam, Spyker in Laren. Zelf in Laren, getipt voor deze Spyker in… Amsterdam. Bij sommige situaties krijg ik Déja Vu’s. Precies hetzelfde overkwam ons namelijk met een lichtgroene Gullwing. Zelf thuis: gespot in Laren. In Laren: Benz staat in de P.C. Hooft. Alsnog heb ik hem in Laren te pakken gekregen.

Mercedes 300Sl Gullwing - foto Jim Appelmelk

In Laren word je altijd wel beloond voor het wachten. Het is een klein dorpje, met een kruispunt van twee doorgaande wegen en wat parkeerruimte en dure winkels erom heen. Eigenlijk zit je voornamelijk aan een kruispunt, de hele middag lang, maar met z’n tienen is dat nog best gezellig. Irritant voor de eigenaar, hoewel er vaker enthousiast wordt gereageerd. In al die uren komt er soms lang helemaal niets voorbij. Maar aan het einde van de dag heb je een mooie lijst van spots. Onder andere Victor Muller himself in één van zijn eigenwijze creaties. Felle tegenstanders, felle voorstanders. Vandaar het woord “eigenwijs”. Wat ik bedoel te zeggen is dat ík het wel een aantrekkelijke auto vind. Typisch Hollands. Maar… Wat is “typisch Hollands” wat betreft auto’s? Een beetje excentriek, net als Donkervoort. Een Westfield of Caterham is iets simpeler van opzet. De Nederlandse versie is dan wat verder uitgewerkt, en dus ook een stuk duurder. De Spyker is ook duidelijk een klasse apart. Wat zijn de concurrenten van zo’n auto? Je zou hem onderverdelen bij de Supercars, maar hij neigt eerder naar rariteit dan naar een auto die zich wat betreft prestaties kan meten aan bijvoorbeeld een F430, die ook nog eens veel… Ehm… “Goedkoper” is. Ik neem de Spyker niets kwalijk, want als ik mocht kiezen…

Spyker C8 Spyder - foto Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - foto Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - foto Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - foto Jim Appelmelk
Spyker C8 Spyder - foto Jim Appelmelk

Bugatti T23 Brescia

Het is een merk met een groot verleden. Waar denk je als eerste aan bij het horen van de naam “Bugatti”? Waarschijnlijk niet aan een beeldhouwer, hoewel Rembrant Bugatti wel gerelateerd was aan het gerenommeerde automerk. De Veyron zal wel je eerste associatie zijn, in wezen volledig een Duitse auto wat betreft design, hoewel Molsheim twintig kilometer van de Duiste grens verwijderd ligt, in Frankrijk.
De laatste oorspronkelijke Bugatti was Type 252, die tot 1962 werd gebouwd. Vervolgens duurde het een jaar of dertig voor er weer een serieproductieauto op de markt kwam met deze naam. Dit keer Italiaans, want hij werd midden in de supercarcalley gebouwd, waar nu de Edonis wordt geproduceerd.
En toen kwam de Veyron, een extreem snelle auto die óók nog eens comfortabel is en veel beter wordt verkocht dan de EB110. Maar als we er echt eerlijk over moeten zijn: het is alleen de naam, een naam die niet veel te maken heeft met de auto op zich, behalve dan dat Volkswagen de rechten heeft en ze zo toepast.

Enfin, na dit hele verhaal over Bugatti kan ik eindelijk iets kwijt over de T23 Brescia, niet de eerste auto waar de meeste mensen aan zullen denken bij het horen van de naam “Bugatti”. Maar in sommige opzichten was het een heel belangrijk model, namelijk het eerste in serie geproduceerde auto met meerkleppentechniek. Bugatti was vooruitstrevend wat betreft techniek. Er zijn er destijds zelfs nog 2.000 van gebouwd tussen 1920 en 1926. Afgebeeld is een exemplaar uit dat laatste jaar. Een echte, antieke Bugatti, dat is heel zeldzaam! De eigenaar nodigde mij en Willem uit voor een rondje. Zo gezegd, zo gedaan. We hobbelden matig afgeveerd door Laren. Waar terrasgangers ons aanvankelijk misschien voor ontzettende malloten aanzag, waren we… Nog steeds malloten, maar dan wel ín een heel bijzondere auto! En niet ernaast… De auto wordt nog gerestauareerd. Zo zette ik mezelf op de achterbank klem tegen de koets omdat de bank nog los zat en dus weggleed bij elk hobeltje. Tjerk, hartelijk bedankt, en ik hoop dat je Bugatti vandaag wat meer belangstelling krijgt dan de vorige keer bij AB. En succes met restaureren!

Bugatti T23 Brescia - foto Jim Appelmelk
Bugatti T23 Brescia - foto Jim Appelmelk
Bugatti T23 Brescia - foto Jim Appelmelk

Fiat-Abarth 850, of 1000?

Een leuke, bijzondere afsluiter was deze Fiat-Abarth. Een collega-spotter liet hem al zien op z’n camera, nog van vrijdag, maar zaterdag liet hij zich ook nog even zien. Abarth versleutelde in 1960 een Fiat 600 tot 850, of zelfs 1000. Die laatste heeft 112 pk! Waar het om gaat in het afgebeelde geval zou ik niet weten, misschien zijn er echte diehards aanwezig die het verschil kunnen zien…? De auto werd door Abarth gepimpt met stoere striping en een andere motor. De 850 was namelijk gebaseerd op de 600, maar had het blok van de 850, een heel ander model. Dit resulteerde al in 47 pk. De 1000 had een tot 982cc opgeboord blok. Deze Abarths werden ingezet in Groep1 toerwagen kampioenschappen, waar de auto’s enkele successen hebben geboekt. Het zijn bijzondere auto’s die je voornamelijk tegenkomt op Viva Italia en Italia a Zandvoort. Op straat zijn ze heel zeldzaam.

Fiat-Abarth 850 of 1000 - foto Jim Appelmelk
Fiat-Abarth 850 of 1000 - foto Jim Appelmelk
Fiat-Abarth 850 of 1000 - foto Jim Appelmelk

Als je nog vragen, verzoeken en/of opmerkingen hebt, kun je contact met me opnemen via mail.



54 reacties

@appeltje, weet je trouwens dat die Spyker C8 Spyder een hele bijzondere is? Het is namelijk de eerste die voorzien is van een Supercharger. Daardoor levert de motor maar liefst 525 pk ipv de standaard 400 pk.
ik ben niet zo van de oldtimers daarom vind ik de r8 en de Spyker het mooist
die abarth is vet :P Die spyker blijft zo dik he. Erg mooie foto’s!!
Heerlijke Flavia Coupe! In die tijd een extreem goede wegligging, 4 schijfremmen rondom + rembekrachtiger en een heerlijk hoogtoerige boxermotor. Ook wel eens de poor mans Ferrari genoemd.
een TREIN…een BUS…WHAT THE F*CK!!!!! houden jullie van auto’s of niet???!!!!???
Wat een heerlijk lief “bootje” die Bugatti. Hopen dat ze hem niet overrestaureren en er in blijven rijden. Leuke spots!
die bugati: Prachtig!!! Maar tegen al die andere spots zeg ik ook geen nee
@ robbie: Ja, opvallend hè? Dat een standaard C8 niet goed genoeg is voor de CEO van Spyker. Dat zegt toch wel genoeg over het vertrouwen dat je hebt in je eigen merk.
die r8 en die spyker zijn mooi
pff.. veel te warm om naar auto’s te kijken.. ik kijk wel naar de vrouwtjes

*haast zich naar het strand*
Ik heb zondag in Londen ook eenzelfde Daimler gezien, vond het niet zo speciaal, heb er dus ook geen foto’s van gemaakt, moet ik de volgende keer dus wel ff doen denk ik :P
Maar wat is die PPI fijn, ik wacht nog steeds op mijn eerste PPI, en wacht tevens ook op mijn 1e Spyker, naja gewoon blijven hopen en ieder weekend dat ik in Londen ben maar ff langs Harrods, and who knows what would be standing around Harrods ;)
VSTMCLAREN: kijk eens op de foto’s bij die Spyker. Ik vraag me af of de gemiddelde leeftijd van die spotters veel hoger ligt dan 12 (no offense intended hoor, ik ben ook jong geweest ;))

Wel leuk, Victor Muller. C8 vroom :P
die abarth en die oude merceedes sl met gull-wing deuren wil ik ook
@ Creative;

Combineer die 2 maar ;)
Haha dat nummerbord van die C8: C8 VRM, oftewel C8 VROOM. Geniaal!

En weer erg mooie foto’s appeltje. Zeer bijzondere exemplaren ;)
@Rogue, leg je me dat eens uit? Is’t niet ietwat vergezocht? Mag een CEO niet in een topmodel rijden? En daarmee uidragen waartoe zijn bedrijf in staat is? Moet Wiedeking ook maar in een Boxster rijden omdat anders de indruk gewekt kan worden dat hij geen vertrouwen heeft in zijn eigen producten?
Heerlijk die R8, Spyker vind ik niks.
R8 en C8 blijven mooi, alhoewel deze R8 wel erg zwart is.
Iets te zwart naar mijn mening.
@Joos1990: Het zijn gewoon z’n initialen hoor! ;)

Victor R. Muller
Haha Rogue, jij bent écht dom…
@frans,

Het gaat erom dat de auto normaal zonder supercharger geleverd wordt. Hiermee geeft de CEO dus eigenlijk aan dat de standaardproducten niet goed genoeg zijn…
Omg allemaal die spotters rond die spyker, soms is het wel tegen het schrale af hoor!
@ Roque

Nooit genoeg PK’s vriend…
Dat het design van de Veyron typisch Duits zou zijn is niet juist. De auto is destijds getekend door Josef Kaban, een heel jonge Slovaakse designer. Toon mij één Duitse auto die qua design ook maar in de verte gelijkt op een Veyron. Ik vind dat men te weinig in de verf zet dat het mooiste interieur ter wereld te vinden is in een Spyker. Sorry Bentley en consoorten, maar daar kun je niet aan tippen.
@ Appeltje:

Bij een Abarth 850 of 1000 (Al dan niet TC of TCR), met je je afvragen of het een originele is. Of niet gewoon een een naar abarth omgebouwde 600. De 112Pk versie zul je alleen nooit tegenkomen, vanwege de cilinderkop. Desalniettemin blijft het een gewelidg leuk autootje. Ik zou die uitkiezen van alle spots, ook al is het verreweg de goedkoopste….
@ Rick

Dan nog is het geniaal. Het moet gewoon met elkaar te maken hebben dan haha.
Jammer dat Muller van Spyker zo’n kitsch merk heeft gemaakt. Het is allemaal net iets teveel. Naar mijn mening heeft het niets met Nederlands design te maken. Dat is juist wat strakker en meer minimalistisch. Wellicht dat Japanners en Amerikanen warm lopen (ik hoop het voor hem) voor al die tierelatijntjes, maar als ik een paar ton voor een auto zou willen/kunnen uitgeven, zou ik iets anders nemen.
Het had zo mooi kunnen zijn als Muller Maarten de Bruin gewoon zijn gang had laten gaan.
Bij ons voor staat er regelmatig een Lancia 2000 Coupé, de opvolger van de Flavia. Met een klein door, als ik het goed heb, ook Pininfarina geupdate koets.
Ik zie nu dat er hier toch wel belangstelling voor is, dus als ik hem weer zie staan zal ik wel wat foto’s maken!
Volgens de RDW is het een 600L. Kan omgebouwd zijn? vermogen is niet geregistreerd
kenteken is DH-35-89
Ik heb nou juist helemaal niks met die R8 of Spyker. De R8 is maar een Audi en de Spyker is een hoerenwagen. Zo’n interieur zou je verwachten in een bordeel. Niet in een sportwagen.

Die Gullwing vind ik het mooist uit het rijtje, de Bugatti het speciaalst en de Abarth het vetst. 112pk uit een 600cc motor halen is geen sinecure.
Geniet altijd wel van de spots. Maar kan me niet indenken met een fototoestelletje op pad te zijn, wekelijks, om andermans bezittingen te fotograferen.

Heb afgelopen 24h van le Mans wederom op 10.000 vakantiefotos gestaan van anderen en 3 van mezelf.
Spyker op engelse nummerplaat. even BPM ontwijken, of zie ik dat verkeerd? Hoorde onlangs nog dat een Nederlands ingezetene, niet in Nederland met een auto mag rijden met buitenlandse nummerplaat. BPM naheffing etc… Exacte regels ken ik niet.
@KOE: De koets van de 2000 Coupe is idd ook getekend door Pininfarina. Alleen niet geupdate, maar deze auto is compleet nieuw ook onderhuids. De Flavia van hierboven is namelijk nog een echte Lancia. De 2000 is van het Fiat tijdperk. Dus helaas geen vooruitstrevende techniek meer…
Staan er nu echt een mannetje of 5, 6 op dezelfde plek foto’s te maken van dezelfde auto?
Bij mij op het werk loopt er ook een gast rond. Gek van exoten, sportwagens, speciale uitvoeringen .. etc
Als die naar knokke gaat en hij ziet een auto die hij op de foto wil, dan gaat hij er effectief voor gaan staan , in de weg lopen, plat op zijn buik gaan liggen om foto’s te nemen….
De gemiddelde leeftijd van de spotter is idd niet veel ouder dan de mannetjes die rond die spyker staan. Irritant als bestuurder denk ik….

In zijn hoofd is die collega wel nog 12, want hij is er heilig van overtuigd dat hij binnen enkele jaren zelf met een ferrari zal rijden ….
Het is zo grappig om te zien, al die kwijlende pubers met fototoestelletjes. Misschien moeten we daar eens een repo over maken.
@Bruno, de supercharged C8 bestaat in concept al jaren, al dan niet ‘in the flesh’. Ik wed dat jij er ook eentje kunt krijgen, mits je genoeg geld op tafel legt. De n/a C8 kent men zo langzamerhand wel, niets mis mee dat Muller met een andere variant rondrijdt, me dunkt.
lekkere spots weer hoor appeltje ! :D ik zou zeggen blijf maar vaker naar laren gaan want ik zie daar wel nog meer bijzondere auto’s voorbij gaan als ik naar school ga ;)
Mij voorkeur gaat toch uit naar de oudjes. Wat is die Mercedes 300SL Gullwing toch zo mooi. Maar die Fulvia ziet er ook prima uit. Al gaat mij voorkeur uit naar de Gullwing. De Bugatti vind ikzelf niet zo.
Die Abarth is gaaf zeg, betwijfel of het een originele is. Ken een knutselaar die een A112 blok in een naar Abarth specs verbouwde 850 heeft liggen: bijna klaar.

Politie mag de open klep niet zien: APK-proof my ass!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Muller

Die dude heet victor r muller… VRM
Hoeveel is zo’n gullwing eigenlijk nog waard?
Laatste foto van de R8 PPI is echt stoer! Spyker blijft geweldig om te zien…
altyd een goeie plek om te spotten! laren/blaricum/huizen het gooi he!
werk er zelf altyd heele dikke wagens. mooie spots hoor vooral die R8, en die dikke oldtimer benz:)
grz!
Die R8 ben ik op zandvoort al is tegen gekomen. De beste man ging even een rondje. kwam terug met 2 lekke banden…. Daarna stapte ie vrolijk in Golf 5 en ging daarmee verder rondjes race…
En het gaafst van allemaal is… Toch de T23 Brescia… :) Gotta love it!
Staan er nu werkelijk 6 jochies een beetje kansloos fototjes te maken van een Spyker (of uberhaupt een auto). Ik vraag me toch af wat je met die foto’s moet en doet. Hoe bedoel je ruimteverspilling
Mooie wagens. Die SL’s zijn berucht om de absurde hitteproductie in de cabine. Meneer brengt het heel flamboyant, maar het is bittere noodzaak dat hij die deur openhoudt. Het wordt met dit weer zo 40 graden binnenin de auto.

Die R8 is mooi, jammer dat de kentekenplaten niet eens opgelegde letters hebben. Konden die 2 tientjes extra er niet van af?
SjonnieKroket
Die R8 is natuurlijk de meest waardeloze productie auto die er bestaat. de wegligging van een ouwe VW Kever
Stil maar en ga met je Playstation spelen.
SjonnieKroket
Wou je zeggen dat de R8 een goede wegligging heeft?
SjonnieKroket
gave spyker

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).