Seat Ibiza Bocanegra: foto update

Auteur: , 40 Reacties

Het concept van de Seat Ibiza Bocanegra zagen we begin 2008 voor het eerst in Genève en in mei van dit jaar werd het productiemodel in Barcelona onthuld. Dit najaar is de Bocanegra te bestellen, maar tot die tijd een foto update met een rijk gevulde hi-res gallery.

Onder de motorkap ligt het 1,4 liter TSI blok met 150 of 180 pk. Dit blok vinden we ook in de Ibiza FR en de Ibiza Cupra. In technisch opzicht weinig nieuws onder de zon. De Bocanegra zou je dus vooral kunnen beschouwen als een sportieve body kit. Voor de volledigheid na de gallery ook nog even het volledige persbericht dat we je al eerder lieten lezen.

SEAT heeft vandaag tijdens de Barcelona International Motor Show een wereldprimeur gepresenteerd met de SEAT Ibiza Bocanegra – een auto met een zeer exclusief en sportief design en bijpassende prestaties die hem tot een waar collectors item maken.

Met de SEAT 1200 SPORT ‘Bocanegra’ creëerde SEAT in haar beginjaren een echt icoon. Nu, ruim dertig jaar later, gebruikt het Spaanse merk deze legendarische, exclusieve naam opnieuw, ditmaal voor de nieuwe SEAT Ibiza Bocanegra. Een auto met een innovatief design, waarbij de nadruk ligt op de karakteristieke voorzijde. Een auto ook boordevol karakter en sportiviteit. Dankzij de combinatie van die eigenschappen wordt de Bocanegra zonder enige twijfel een verzamelaarobject voor de echte liefhebbers.
Unieke, exclusieve trekken

Het exterieurdesign van de Ibiza Bocanegra, waarvan de krachtige trekken tijdens de Autosalon van Genève in 2008 voor het eerst debuteerden op het SportCoupé ‘Bocanegra’ prototype, weet de spotlights direct op zich te vestigen. Het meest karakteristieke kenmerk van de nieuwe Ibiza Bocanegra is aan de voorzijde te vinden. Zoals zijn naam al doet vermoeden doet het zwarte front denken aan een masker dat de stijlvolle lijnen van de Ibiza nog beter laat uitkomen.

De bovenste helft van de voorkant van de Ibiza Bocanegra wordt nog verder versterkt door geheel zwarte, dubbele koplampunits, de grille met zijn honingraatstructuur en zwarte omlijsting en de innovatieve ventilatieopeningen aan de onderzijde. De bumper combineert zijn zwarte lak met de carrosseriekleur, terwijl een brede grille op het onderste deel van de bumper zorg draagt voor de koeling van de motor. De mistlampen zijn in de bumper geïntegreerd, die onderaan groter is geworden en breder bij de wielkasten. De gespierde vormen van de voorbumper versterken verder het onmiskenbaar sportieve voorkomen van de Ibiza Bocanegra.

Andere accenten die deel uitmaken van het sportieve uiterlijk van de Ibiza Bocanegra zijn de buitenspiegels met hun zwarte behuizing, het zonnedak en de prachtige 17 inch ‘Sira’ velgen (op de Cupra-versie in combinatie met een remsysteem met AP-Racing remklauwen) met 215/40 R17 laag-profielbanden.

Honingraat is eveneens aan de achterzijde terug te vinden op de hoeken van de bumper. De Bocanegra is daar bovendien direct te herkenen aan de indrukwekkende spoiler, de brede wielkasten en het donker getinte glas. Wat de persoonlijkheid van de auto echt benadrukt, is het Bocanegra-logo centraal op de achterklep, een karakteristieke eigenschap van exclusieve uitvoeringen van SEAT.

De SEAT Ibiza Bocanegra is enkel te bestellen in de sportief ogende carrosseriekleuren Dakota Red en Candy White, die beide de exclusieve, afwijkende designkenmerken van deze uitvoering geheel tot hun recht laten komen.
Exclusief en ergonomisch interieur

Met het sportieve interieur van de FR- en Cupra-uitvoeringen als basis zijn in het passagierscompartiment van de SEAT Ibiza Bocanegra aanzienlijke wijzigingen doorgevoerd waarin kritische liefhebbers zich ongetwijfeld kunnen vinden. Zoals gebruikelijk bij SEAT’s sportiefste modellen zijn de eerste details van het Bocanegra-interieur die direct in het oog springen de sportstoelen, die comfortabel en ergonomisch ontworpen zijn en optimale steun bieden. De stoelen zijn bekleed met een speciale stof die bestaat uit met rood garen aan elkaar gestikte ruitvormen voor een extra sportieve ‘look’. In het bovenste deel van de stoelen is het Bocanegra-logo te vinden, een in rood gestikte hoofdletter B.

Nog zo’n eyecatcher in het interieur is het driespaaks stuurwiel met de afgeplatte onderkant en de aluminium hoofdletter B in het midden van de verticale spaak. De paddles van de zeventraps DSG-transmissie bevinden zich aan het einde van de horizontale spaken en garanderen snelle gangwisselingen zonder dat de handen van het stuur genomen hoeven worden. De versnellingspook van het DSG-systeem is voorzien van rode stiksels, in lijn met de stoelen.

Het interieur wordt verder overheerst door verschillende zwarttinten, met een hoofdrol voor de kleur Brillante Black, dat op het dashboard, de deurpanelen en de tunnelconsole is terug te vinden, en de kleur Carbono Black op de onderste delen van de A-stijlen, de wielkasten en de speciale vloermatten. Die laatste zijn bovendien afgewerkt met rode randen.

Het Bocanegra-logo op het instrumentarium onderscheidt hem van de FR- en Cupra-versies. Verder zijn de behuizing van de radio en de temperatuurregeling Carbono Black gekleurd, terwijl de rem- en gaspedalen aluminiumkleurig zijn.
1.4 TSI-motor en XDS-systeem

De SEAT Ibiza Bocanegra is voorzien van een 1.4 TSI-motor met compressor en turbo, met naar wens 150 of 180 pk. Deze voor SEAT nieuwe krachtbron is krachtig en betrouwbaar en staat garant voor fantastische prestaties en een gematigd brandstofverbruik.

Tot de standaarduitrusting van de Ibiza Bocanegra behoort onder andere het XDS-systeem, dat ESP en TCS met elkaar combineert en dat functioneert als een zelfsperrend differentieel zonder de toevoeging van extra mechanische componenten. Het systeem detecteert tractieverlies van de wielen en beperkt de aandrijfkracht naar het wiel dat zijn grip dreigt te verliezen. Daarmee voorkomt XDS dat het binnenste wiel doorslipt en voorkomt het onderstuur.

Zowel de Ibiza FR Bocanegra als de Ibiza Cupra Bocanegra is voorzien van zaken die identiek zijn aan de standaardversies: ESP, TCS + EBA, ABS, Hill Hold Assist, een waarschuwingssysteem voor een lage bandenspanning, airbags voor de bestuurder en voorpassagier, een hoofd-borst airbag, een boordcomputer, cruise control, klimaatregeling, een radio/CD/MP3-speler met zes speakers en aux-in-aansluiting, een sportonderstel en bochtverlichting zijn slechts enkele features op de uitgebreide lijst met standaardvoorzieningen.

De SEAT Ibiza FR & Cupra Bocanegra zullen dit najaar in Nederland bestelbaar worden. De prijzen zijn nog niet bekend.
Een blik in het verleden

Het design van de Ibiza Bocanegra die SEAT op de Barcelona Motor Show presenteert is een ode aan de eerste SEAT SportCoupé, de 1200 SPORT/SPORT 1430 ‘Bocanegra’. Hoewel meer dan dertig jaar de introductie van de twee scheidt, zijn ze beide voorzien van een innovatieve styling, leggen ze fantastische prestaties aan de dag en worden ze allebei gekenmerkt door een grote hoeveelheid karakter en sportiviteit.

De introductie van de SEAT 1200 SPORT in 1975 vormde een mijlpaal in de geschiedenis van het Spaanse merk, omdat het het eerste model was dat compleet ontwikkeld werd in het SEAT Technical Centre in Martorell. Het model werd ‘Bocanegra’ genoemd vanwege zijn karakteristieke front met geïntegreerde kunststof bumpers. De auto was voorzien van een tweedeurs carrosserie, een viertraps versnellingsbak en een 67 pk sterke 1.2-motor die de 1200 SPORT ‘Bocanegra’ een topsnelheid van 157 km/u bezorgde.

Later werd de reeks verder uitgebreid met de SEAT SPORT 1430, die met 77 pk goed was voor een topsnelheid van 164 km/u. Dit model, dat was uitgerust met een motor uit de SEAT 1430, was zowel van binnen als van buiten nauwelijks te onderscheiden van de 1200 SPORT-versie.



40 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Het enige verschil is die grill en het dak?
Eigenlijk dus gewoon een Ibiza zonder meegespoten voorbumper en een dikke motor.
Spannend, maar door de zwarte grille lijkt het net alsof hij een opgezwolle lip heeft…
@Erik: GOH, wat zijn bijv. M3, AMG’s en V-specs?

Juist, een standaard auto met wat kosmetische aanpassingen en een dikke motor.
Vaag bericht hoor… Hij stond een maand geleden al bij de Seat-dealer.
mooie gril, loopt mooi over naar de koplampen
Nice, De SC heeft echt een prachtige lijn!
Ik ga er eentje testen op dinsdag 21juli te Francorchamps TSI180pkDSG7
^ ^
@Gnermo

Klopt, maar daar heeft Seat toch de Cupra al voor?
Nou… hoe enthousiast ik over het conceptmodel was, hoe teleurgesteld ik ben over deze. Ik vind m echt niet zo bruut als die concept. Misschien moet ik deze eens in het echt zien/rijden.
Vraagje:

– Is de DSG mogelijk op de 150 en 180 pk versie?
– zo ja, verschillen deze bakken dan van mekaar? Want voor zover ik weet is de droge platen koppeling bruikbaar toto 160pk en 250Nm, ben benieuwd of dat al hoger is inmiddels.
Nou , we willen toch een VW en pk”s ? Hier is ie !

(zo denkt vag over zijn klanten..)
Wat is dit een lelijke auto om te zien, die nieuwe Seat Ibiza.
Hij is onaantrekkelijk, heeft lelijke kleine oogjes als lampen en de achterkant van een heel ander model erop geplakt. Geen kijk die auto.
En zonder meegespoten grill wordt hij nog lelijker, Seat wordt inderdaad weer teruggeplaatst als budgetmerk met hun tweedehands Audi en dit ding….
heb hem toch echt al een paar weken geleden zien rondrijden hier
@Erik: Ja maar je moet toch wat speciaals doen om een verjaardag te vieren of niet? :)
hmm vreemde eend in de bijt: er is een FR, een Cupra, en nu ook een Bocanegra? beetje andere voorbumper en dezelfde motor als in de FR en Cupra? hmm niet echt de moeite waard om het een nieuwe naam te geven zou ik zeggen…
De Culonegro schijnt ook heel dik te worden.
ik vind wit hem niet mooi staan doe mij hem maar in het rood
Blegh. Lijkt wel een geitensik.
@Gnermo, je bent toch niet serieus als je zegt dat een M3 bijvoorbeeld een 316 is met andere bumpers en motor?

ik vind het maar een rare gewaarwording die voorkant. als je zo’n ding neemt, neem hem dan alsjeblieft in het zwart
@ Gnermo

Dus in jouw beleving is een M3 evenals een C63 AMG een standaard auto met wat kosmetische aanpassingen en een dikke motor?

Even beter je huiswerk doen dude…!
@de Wonderslof,

iets minder naar black porn kijken s.v.p. ;)
met de zwarte onderdelen in de bumper doet hij me meteen denken aan een clio rs
Blah…lijkt totaal niet op het concept

http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/04/seat-bocanegra-concept-ibiza-in-geneve


Mag eind van het jaar een nieuwe leasauto uitzoeken en weet het nu wel zeker, het wordt niet de Bocanegra.
ik vindt het ook maar gestolen van de clio rs en megane rs
Nog steeds niet wat.
Normale Ibitsa helemaal niks ouwbollig.
wat een concurent voor alfa zeg…
Die zwart-wit combinatie vind ik echt niet mooi. Tijdje terug vond ik die neus in zijn geheel echt niet mooi, maar hoe meer ik hem zie hoe meer ik de lijnen er in zie en ik hem best wel mooi begin te vinden
He man, haal dat zwarte plakband er eens af!
De ibiza kan me nog steeds niet boeien , deze auto is verkeerd ontworpen en doet in het echt al iets beter maar ook nog veel hoger aan. Hij lijkt te hoog en straalt alleen wat hoekig ontwerp uit.
Kuch megane rs Kuch
Dank is mooi, smoeltje niet
Ze zijn volgens mij al veel kopers kwijt door het zo lang te trekken…
Leleijke zwarte meuk aan de voorkant gewoon weer in de kleur van de auto spuiten en je hebt best een leuke Ibiza ;-)
Is zwarte lipstick eigenlijk wel in dit jaar? Benieuwd wat de vrouwen (=doelgroep) hiervan vinden. Persoonlijk zou ik voor de Clio RS Cup gaan (in Alien Green graag :D).
De voorkant doet mij aan Batman denken. Op het eerste zicht een perfecte auto voor het jongerenvolk en het petjesvolk (alleen maar tevergeefs hopen dat JE Design van deze auto blijft). Alleen: enkel vanaf 150 pk. Om te scoren zou Seat eigenlijk een mildere variant van de 1.4 TSI én een 1.6 TDI moeten aanbieden, of gewon de bodykit als optie aanbieden op de reguliere Ibiza. Want de Ibiza blijft immers het imago van budget-jongerenkarretje met zich meeslepen.
@Timmie: Tuurlijk niet, dan kan je de Ibiza wel afschaffen. De Bocanegra is een special edition, daar hoort geen schrale diesel in. Je gaat toch ook geen Cupra 1.4 TDI of Golf GTI 1.2 verkopen??
ziet er weer niet uit..zoals alles bij seat…plastic fantastic
Met donkere koplampen, zoals van het concept, ziet het er wel beter uit.

http://www.carblog.co.za/wp-content/uploads/2008/03/seat-bocanegra-concept.jpg
Ik was er eerst zo positief over, maar nu… Misschien flatteert wit hem niet. :?
begin september krijg ik er een mee een dag van de dealer! :D
ze zijn een stukje camouflage vergeten..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).