Het probleem van enorme overschotten nieuwe auto’s is ook de Russen niet vreemd. In het westen weten we van gekkigheid niet waar we de enorme voorraden auto’s moeten stallen en laten ze daarom maar in de haven staan of dumpen ze in schepen. De Russen stouwen net als de Britten vliegvelden vol met onverkochte geïmporteerde auto’s.
Op een vliegveld nabij St. Petersburg, konden vliegtuigen een poos geleden nog gewoon landen, maar dat is inmiddels wel anders. Geen meter wordt onbenut gelaten en er staan een paar duizend auto’s geparkeerd (heb ze niet geteld) te wachten op een nieuwe eigenaar. Nu maar hopen dat het Russische klimaat een beetje vriendelijk is voor de thuisloze automobielen, anders wordt het een behoorlijke afschrijving (als dat inmiddels al niet het geval is).
Met dank aan Luc voor de tip
Gnermo zegt
Holy crap dat zijn veel auto’s. Je kan er eventueel nog bovenop landen als je daar zin in hebt :P
LJ zegt
oef..dat ziet er niet goed uit, als het nou ammel lada’s zijn dan is het niet erg:P die zijn zo weggeroest en tja, sorry, maar opgeruimd staat netjes(A)
JvT zegt
Gewoon nog een dikker laagje asfalt eroverheen en voilá. je kunt weer landen.
w0o0dy zegt
Ziet eruit als een heeeeeeeele lange rij SUV’s (onderste foto eerste twee rijen)
Joe zegt
dan voel je je wel kut, als je moet landen voor benzine
JvT zegt
Ja, voor BENZINE idd…
Ferrari Fanaat zegt
ja ik wil die daar…, welke meneer? nou die witte daar, zie je hem niet? XD
vla zegt
Wist niet dat satellietfoto’s zo regelmatig geupdate worden…
Dennis zegt
@vla: Enkel de bovenste foto is een satellietfoto. De overige zijn uit een vliegtuig genomen, zoals je op de onderste foto kunt zien.
GOD zegt
die witte in het midden is wel mooi zeg
JanJansen zegt
Er moet toch een punt komen waarbij al deze auto’s tegen dump-prijzen op de markt komen; immers de afschrijving wordt op een gegeven moment groter dan het nemen van je verlies.
Waarom merk ik hier niets ??? Of kijk ik niet goed, vertel me waar ze worden aangeboden!!
wilco faber zegt
De kredietcrisis maakt wel bizarre situaties mogelijk. Zulke voorraden aan auto’s die onverkocht zijn. Geeft wel aan dat het niet voorbij is.
GOD zegt
@ JanJansen
slim over nagedacht en een goed punt.
alleen worden ze gewoon als nieuw verkocht omdat de teller gewoon op 0 blijft staan.
Supra1981 zegt
Hier in Nederland zouden onze vrienden van de politie er wel raad mee weten.
Onder iedere ruit zo’n geel briefje :-) .
Maar goed dat er geen wielklemmen meer zijn hahaha
arjens zegt
@ JanJansen, ja veel toeleveranciers kunnen op een gegeven moment hun ksoten niet meer betalen. Wat denk je wat zo’n maatregel als opslag kost. Dus op den duur, inclusief een stagnerende markt zullen dit soort bedrijven ook het loodje leggen. En dan kan je de auto’s op veilingsites tegen komen, of ze worden weer doorgesluist.. Maar of de auto’s nieuw met dumpprijzen zulen worden verkocht, zal nog wel een tijdje duren. Wellicht tussenmarkt, hier in NL zijn auto’s zonder btw en bpm weer erg goedkoop.
Dennis zegt
@JanJansen: Omdat het voor een autofabrikant niet blijft bij “het nemen van je verlies”. Als je nieuwe auto’s tegen dumpprijzen verkoopt, weet je in ieder geval zeker dat de mensen die die auto’s kopen, de komende jaren geen nieuwe auto nodig hebben. Daar zitten de fabrikanten ook niet op te wachten. Het is een lastig probleem, zoals ik hier al een keer heb beschreven.
arjens zegt
@Supra1981 zo haal je wel de 16 bekeuringen…
opelsintrafreak zegt
@janjansen met veel dingen vernietigen ze ze liever dan dat ze het tegen een lagere bedragen verkopen je hebt ook bedrijven die iets produceren en die kopen alles op om de prijs maar hoog te houden
Ome Mul zegt
Inderdaad, geen enkele autobouwer gaat de markt volstoppen met koopjes. Dan verkoop je daarna 3-4jaar niets meer. Door ze te slopen en te hergebruiken krijg je er misschien de helft voor terug maar kun je daarna wel weer auto’s met winst verkopen. Wanneer het iets beter gaat zouden ze wel eens in de verhuur kunnen gaan (en daarna vernietigen) daar maken ze vaker speciale prijzen voor.
ErwinLagcher zegt
Monsterjam Moskou?
b0z4 zegt
En wij maar zeuren over file :D
ChryslerFan zegt
zo, doe mij daar maar een auto’tje van.
merken ze tog niet. hahaha :P
Citrofiel zegt
Tsja, de Russische autoverkoop is met 58% gedaald in mei, ten opzichte van vorig jaar. De maanden ervoor zijn beter, maar vanaf januari (-33%) is het bergafwaarts gegaan, duidend op een mogelijke doorgaande lijn naar nóg hogere dalingen. Daar krijg je wel overschotten van!
BaRa zegt
@JVT: ik vermoed dat je zelf aan kerosine dacht, maar de meeste sportvliegtuigen vliegen op vliegtuigBENZINE.
Handtjesthuis zegt
Al die auto’s en maar een vliegtuig! Iets te oneerlijk onderverdeeld vind je niet?! Ik begrijp nu waarom ze het een vliegveld noemen, de enige plek waar de vliegtuigen kunnen landen is in het gras/veld! Whaha!
Klassiekerrally zegt
Geweldig zo’n crisis. Geeft toch weer eens haarfijn aan dat de bomen niet tot in de hemel groeien en eeuwig durende groei niet bestaat.
Ik ben niet erg bijbelvast, maar stond in dat ouwe boek niet ook een verhaal over precies wat er nu is gebeurd? Iets met een toren en zo?
De mensen (lees: aandeelhouders?) leren ook nooit iets…
Rutger zegt
Mooi he, de vrije markt waar vraag en aanbod de prijs bepalen. ;-)
Terwijl de overheid over de brug moet komen met allerlei slooppremies kunnen autofabrikanten het zich kennelijk financieel permiteren om nieuwe auto’s in zeer grote getale op grote parkeerterreinen op te slaan.
SupercarFan zegt
doe mij die maar…
Timmie zegt
Over de hele wereld heerst stilaan overproductie. Dan maar hardleers ondervinden!!!
Sjappoo zegt
Auto’s gaan er niet uit tegen dump prijzen…
Sloop je de hele markt mee! dus het is waarschijnlijk voordeliger ze gewoon op te slaan of eventueel te slopen! Klinkt raar… maar toch schijnt het zo te zijn!
Rutger zegt
Sjappoo, welke markt wordt kapot gemaakt? Het is toch ridicuul om te stellen dat slopen van reeds geproduceerde auto’s zorgt voor een betere markt?
Hier in Nederland wordt 65 miljoen uitgetrokken om de ‘aanschafprijs’ van een personenauto zodanig te verlagen dat mensen eerder overgaan tot de koop van een nieuwe auto. Hierdoor wordt het milieu iets geholpen maar het belangrijkste argument is om de autoverkoop op peil te houden zodat de werkgelegenheid zo veel mogelijk in stand blijft.
Dat leidt ertoe dat fabrikanten hun marges op de auto’s kunnen handhaven. En uit die marges wordt de opslag en/of sloop van overproductie betaald.
Lotus-Omega zegt
lada’s? kun je beter diract slopen, die raak je zelfs daar nooit meer kwijt!
eftyphoon zegt
Waarom verkopen ze die niet aan de helft van de prijs? dat is toch beter dan ze te laten verroesten.
Bob zegt
Verspilling dit…produkten maken waar geen markt voor is.
dikkie zegt
eftyphoon, zoals Dennis al eerder heeft uitgelegd heeft niemand de komende jaren meer een nieuwe auto nodig! het is dus nu hoge kosten maken in opslag, of met verlies verkopen en failliet gaan…
’t is vrije markt-economie op haar gat, maar dat moet eens in de zoveel tijd. het systeem balanceert zich wel weer uit en er zijn nu kansen voor andere bedrijven en technieken om op te staan
DenE zegt
Heeft iemand al de moeite genomen of die 1600 ‘zoek geraakte’ auto’s van Kroymans er soms tussen staan ??
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: