Mercedes C voor 2010

Auteur: , 44 Reacties

Lekker opgefrist, nieuwe motoren en een Special Edition. Wiehoe! Vlag uit, champie erbij, big party!

Het belangrijkste nieuws is onder de motorkap te vinden. De C profiteert nu ook van alle nieuwe motoren die zijn grote broer E-klasse heeft gekregen. Zo dumpt Mercedes de V6 van de C230 en vervangt door een 1.8 viercilinder met turbo. Rightsizing is de term die Mercedes gebruikt voor de C 250 CGI BlueEFFICIENCY, downsizing klinkt tenslotte niet echt premium. 204 pk, 310 Nm, 0-100 km/h in 7,4 seconden en een topsnelheid van 240 km/h zijn dat wel. Het C-labeltje is nog groen ook, dankzij een uitstoot van 168 gram CO2 per km. Verder zijn er ook nog een B-label C 220 CDI en V6 dieseltjes voor de C 300 en C 350 CDI.

Heb je altijd al donkere koplampunits en velours matten gewild in een C-klasse. Wees gerust, het kan nu. De Special Edition heeft het allemaal aan boord en ook nog eens 17-inch lichtmetalen velgen, metallic lak (of klassiek wit), zwarte hemelbekleding en keus uit Artico- of volledig lederen bekleding. De meerprijs is 1097 euro ten opzichte van de Avantgarde (€ 3.698 bij lederen bekleding).

* Nieuwe C 250 CGI BlueEFFICIENCY met direct ingespoten 1,8-liter turbo-motor, automatische versnellingsbak en toch een C-label: de kracht én de zuinigheid van rightsizing
* Engine of the Year voor de C 220 CDI: 4,8 l/100 km, B-label
* C 250 CDI nu ook met automatische transmissie
* Nieuwe typeaanduidingen: C 300 en C 350 CDI
* C-Klasse Special Edition: extra luxe tegen een zakelijk verantwoorde meerprijs
* C 180 KOMPRESSOR Limousine en Estate Business Edition

De Mercedes-Benz C-Klasse start het modeljaar 2010 met verfijningen op het gebied van techniek en uitrusting. Technisch gesproken gaat het dan over de komst van nieuwe, zuinige motoren en de bijbehorende groene labels. Daarbij maakt de C-Klasse Special Edition zijn opwachting. Dit model biedt veel extra luxe tegen een scherp tarief.

Op technisch vlak staat 2010 voor de C-Klasse in het teken van de komst van nieuwe motoren en nieuwe motor-transmissie-combinaties. Nieuw in het gamma is de C 250 CGI BlueEFFICIENCY. Deze versie komt in de plaats van de C 230 met zescilinder benzinemotor. De direct ingespoten 1,8-liter viercilinder turbomotor van C 250 CGI BlueEFFICIENCY wordt standaard geleverd in combinatie met automatische versnellingsbak. De krachtbron valt niet alleen op door zijn hoge vermogen en koppel (150 kW/204 pk, 310 Nm) en prestatiepotentieel (0-100 km/h in 7,4 seconden, topsnelheid 240 km/h), maar vooral door zijn gunstige brandstofverbruik van gemiddeld 7,2 l/100 km. Dit betekent een indrukwekkende verlaging ten opzichte van de C 230, die gemiddeld 9,1 l/100 km voor zich liet noteren. Het gemiddelde brandstofverbruik van de C 250 CGI BlueEFFICIENCY komt overeen met een CO2-uitstoot van 168 g/km. Daarmee is hij goed voor een groen C-label (C 230: CO2-uitstoot 216 g/km, E-label).

Engine of the Year 2009
De Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEFFICIENCY krijgt vanaf modeljaar 2010 de beschikking over de nieuwe OM651-dieselmotor met een inhoud van 2,1-liter. Deze commonrail turbodieselmotor met een vermogen van 125 kW/170 pk en een koppel van 400 Nm is onlangs uitgeroepen tot Engine of the Year in de categorie dieselmotoren met een inhoud van 2,0 – 2,5-liter. De C 220 CDI is met deze motor goed voor een topsnelheid van 232 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 8,4 seconden. Desondanks blijft het gemiddelde vebruik steken bij 4,8 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 127 g/km en daarmee is de C 220 CDI evenals de nog krachtigere C 250 CDI (150 kW/204 pk) goed voor een B-label. De C 250 CDI BlueEFFICIENCY is met ingang van modeljaar 2010 overigens ook leverbaar met automatische transmissie. De C 250 CDI BlueEFFICIENCY en de C 220 CDI BlueEFFICIENCY hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Twee typeaanduidingen worden gewijzigd. Zo komt de aanduiding C 300 in plaats van C 280 en C 350 CDI in plaats van C 320 CDI. De technische specificaties blijven ongewijzigd.

Verfijning tot in detail
De Mercedes-Benz C-Klasse profiteert voor het nieuwe modeljaar ook van diverse kleine verfijningen. Zo wordt hij leverbaar met een achteruitrijcamera. Via een display wordt daarbij het gebied achter de auto weergegeven. Dit vergemakkelijkt achteruit inparkeren en vermindert de kans op schade – obstakels worden beter zichtbaar gemaakt. En dan zijn er ook nog twee nieuwe exterieurkleuren beschikbaar: Indigolietblauw metallic en Perlbeige. Deze laatste tint vervangt Cubanietbeige.

Special Edition
De Mercedes-Benz C-Klasse Special Edition is nieuw in het programma. Dit model heeft de sportief getinte AVANTGARDE-uitvoering als basis. De sportieve uitstraling wordt daarbij versterkt door de donkere koplampunits, nieuw ontworpen 17-inch lichtmetalen velgen in vijfspaaks design en keuze uit vier metallic kleuren of Calcietwit. Ook het interieur van de C-Klasse Special Edition is extra luxueus. Standaard zijn een neerklapbare achterbank voor de Limousine (standaard op de Estate), zwarte hemelbekleding, velours matten en keus uit Artico- of volledig lederen bekleding. Voor alle extra’s die een C-Klasse tot Special Edition maken, factureert de Mercedes-Benz-dealer voor de Limousine-uitvoering slechts € 1.352 (Artico bekleding) of € 3.943 (volledig lederen bekleding). Bij de Estate-uitvoeringen valt de meerprijs nog gunstiger uit. Bij keuze voor Artico-bekleding bedraagt hij € 1.097 (€ 3.698 bij lederen bekleding). Deze scherpe tarieven hebben ook een gunstig effect op de bijtelling en vertegenwoordigen op die manier ook een zakelijk (verantwoord) argument op zich. Dat effect is verder te versterken doordat de C-Klasse Special Edition ook leverbaar is in combinatie met de voor de zakelijke markt ontwikkelde Business Class-uitvoering. De Mercedes-Benz C-Klasse Special Edition is te bestellen met alle voor de C-Klasse beschikbare benzine- en dieselmotoren (uitgezonderd C 63 AMG).

Zaken zijn zaken: C-Klasse Business Edition
Zowel de Limousine- als de Estate-uitvoering van de Mercedes-Benz C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY is leverbaar als Business Edition. Deze modellen beschikken standaard over de nieuwe 1,6-liter BlueEFFICIENCY-motor met een vermogen van 118 kW/156 pk. Daarmee gaan hoge prestaties hand in hand met een groen energielabel (B voor de uitvoeringen met handgeschakelde zesversnellingsbak, C voor de uitvoeringen met automatische transmissie). Het zakelijke karakter van de C-Klasse Business Edition komt ook tot uiting in een pakket zakelijk verantwoorde én comfortabele extra’s zoals metallic lak, Park Tronic system vóór en achter, regensensor, DVD-navigatie, Bluetooth-telefoonfunctie, diefstal-/inbraakalarm, velours matten en telefoonvoorbereiding. Deze extra’s vertegenwoordigen een waarde van ruim € 6.000, maar ze worden zonder meerprijs aangeboden. Daardoor is de C-Klasse C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY Business Edition in Limousine-uitvoering al leverbaar vanaf € 35.950 en de Estate-uitvoering vanaf € 37.950. Dit is tevens de gunstige fiscale waarde die de basis vormt voor de berekening van de bijtelling. Mercedes-Benz Financial Services hanteert voor zowel de Limousine- als de Estate-uitvoeringen een leaseprijs vanaf € 739 per maand (op basis van 48 maanden en 20.000 km/jaar). De Business Edition-modellen van de C-Klasse zijn ook leverbaar in combinatie met de AVANTGARDE- of ELEGANCE-line. Speciaal voor deze modellen bedraagt de meerprijs voor de lines slechts € 990 (normaal € 2.671). Ook deze scherpe meerprijs vertaalt zich in een aantrekkelijke leaseprijs en een gusntige fiscale bijtelling.

De levering van de 2010-modellen van de Mercedes-Benz C-Klasse start per direct.



44 reacties

wat is er dan verandrt?
een 2.3 v6 vervangen voor een 1.8? Dat is nogal wat. Toch vind ik het zeker geen achteruitgang, dat “rightsizen”.
Toch elk truukje maar proberen om zogezegd premium te blijven… Zielig hoor…
ziet er goed uit, lijkt iets minder chromé ? Spijtig genoeg kan je in België geen mercedes meer kopen door de rondout beschamende reclame van Mercedes NNC.
Ergens een linkje naar de zwarte koplampunits?
wat ik me nou altijd afvraag, stel je besteld een nieuwe c (in dit geval) en de facelift zit er tussen (bv je besteld een maandje voor dit nieuws) krijg je dan de oude of krijg je een gefacelift model?
Verder zijn er ook nog een B-label C 220 CDI en V6 dieseltjes voor de C 300 en C 350 CDI. :arrow: de C300 is een benzine (voormalige 280) en de 350 CDI is idd een diesel (voormalige 320 CDI).

Heb je altijd al donkere koplampunits en velours matten gewild in een C-klasse. Wees gerust, het kan nu. :arrow: vraagteken achter C-klasse ;)

Ontopic; ziet er leuk uit, dat actiemodelletje, maar naar het schijnt zal de C-klasse ook echt gefacelift worden (met LED´jes onderin de sierstrips, á la S-klasse), dus dit is een soort van overbrugging voor de laatsten?
@ peter welke reclame?
@ Peter: Hoe erg is die reclame dan?
gogogomagazine.com
Behalve de motoren zie ik niet echt wat er is veranderd.. is hij misschien lelijker geworden?
@ Donstil

Dat is een goede vraag! Ik geloof dat dat erbij word vermeld als je op het punt staat om er eentje te bestellen. Maar wat ik nu doe is puur gokken. Ik hoop dat er mensen zijn die het weten?
@Donstil:

Gewoon het model wat je besteld hebt lijkt me. Dus mocht je er een besteld hebben voordat dit nieuws bekend wordt krijg je gewoon het oude model.
@ gogogomagazine.com

Waarom vraag je dat aan ons? Mening is persoonlijk.
Hopelijk is hij minder roestgevoelig dan de huidige mercedessen.
@ riichlover

gebeurt wel vaker hoor, alfa romeo is ook van 2200 naar 1750cc gegaan
die knippers in de spiegels zijn in ieder geval wel stukken beter geworden
@SIM,

wat loop jij nou weer gigantisch uit je nek te lullen man! Echt ongehoord. Maar ja, tegenwoordig wordt elke auto (niet alleen Mercedes) voorzien van goede lak en goed plaatstaal. De meeste wagens roesten de eerste 25 jaar niet meer hoor.

De C-klasse blijft een mooie auto. Waarschijnlijk is de vervanging van de C230 naar een 1.8 turbo de beste keuze, want er worden volgens mij niet heel veel C230’s verkocht.
@all het is reclame in trend van “nu wij een mercedes hebben ligt de wereld aan onze voeten en kijkt iedereen naar ons op”. Ik vind zoiets dus zielig he, dit is voor mij reden om geen mercedes te nemen.

Met zo’n reclame trek je toch alleen losers aan..
je krijgt het oude model natuurlijk, en het word er zeker niet bij vermeld dat je beter kunt wachten, als ze het gaan vertellen, dan verkopen ze geen ”oude” type meer maar wachten af, en dan blijven ze met de ”onverkoopbare” modellen zitten
@AMG Powweerrrr

het is waar dat wagens tegenwoordig niet meer zullen doorroesten, toch is het gekend dat recente meredessen geplaagd worden door roest in bepaalde plaatsen (ik dacht vooral de wielkasten). Het is ook gekend dat mercedes te veel heeft bespaard de laatste jaren, zoiets heeft natuurlijk gevolgen. Men zou er verbetering in willen brengen.. en ik dacht zelfs dat de huidige C het eerste model was dat opnieuw kwalitatief gebouwd is
leuk Volvo interieur :S
Om eventjes op die roestvorming terug te komen. Er zijn inderdaad enkele problemen geweest, maar die zijn nu van de baan. Verder geeft mercedes levenslange garantie tegen roest in tegenstelling tot enkele andere merken.

Verder vind ik dit een van de mooiste middenklassers als er een AMG-pakketje op zit tenminste. In standaardtrim met gewone velgjes vind ik het wat platjes net zoals een gewone A4 en 3-serie.
Ik hou niet van vergelijken, maar dit is toch net een Astra G van voren???
Ik heb verder weinig met Mercedes, maar de C-klasse vind ik erg geslaagd! Het vorige model was ook al erg mooi. Wel jammer dat V6 motoren plaats maken voor 4-cilinders met turbo. Maar het zal nodig zijn met de huidige marktontwikkelingen.
@peter,

wat is recent? Ik weet dat de eerste serie W210 er mee te kampen had, maar die is dan ook al zo’n 14 jaar oud. (ja ik weet wat ik daarstraks zei, maar daarmee bedoelde ik de modellen die tegenwoordig worden verkocht) Gelukkig hebben ze daar inderdaad verbeteringen in gebracht. Ja, bij alle Mercedes modellen gaan ze eerst een aantal miljoen kilometers testen voordat ‘ie op de markt komt. Zo kan je er bijna zeker van zijn dat je geen auto meer koopt die vaker bij de dealer staat (W211) dan dat je aan het rijden bent.

@pica,

(1e deel van jouw tekst) dat klopt.

@GOD,

waar zie jij een Volvo interieur?

(2e deel van jouw tekst) dat klopt ook!
Volgens mij heb ik iets verkeerd gedaan met posten…
@ AMG …

aan de binnenkant van de auto ..
@ Donstil: de informatie hierboven was al een tijdje bekend bij de Mercedes-Benz dealers. Een “nieuw” model start altijd in een bepaalde produktie maand. Of je een “oud” of “nieuw” model krijgt hangt simpelweg af wanneer de auto geproduceerd zal worden. Als je recent een C hebt besteld waar deze wijzigingen voor gelden, heb je best kans dat je de nieuwe motor krijgt. Het is dus zeker niet zo dat als je gister besteld hebt en vandaag komt het pers bericht naar buiten dat je een ‘oud’ model krijgt! De dealers kunnen daar ook weinig aan doen, die zijn ook afhankelijk van de fabriek.

De Business Edition staat bijvoorbeeld al bij de dealers en de eerste rijden al!
voornamelijk het strakke platte gevoel dat dit interieur heeft, zoals bij veel volvo’s ook is, het ikea gevoel?
vind ik niet mooi en niet bij Mercedes passen.
Wat is er aan verandert? , ik snap het niet hoor……….
Volgens mij de achterlichten ( let ) en de c350 is ook in c350 CGI
Mercedes is echt heel erg goed bezig qua motortechniek.
De BlueEFFICIENCY-motoren zijn ruim voldoende krachtig en ook nog erg schoon.
Rightsizing to the max!
@ Nick Design=

let?
U bedoelt LED?
Of u bedoelt iets anders… whehehehe…
Is dit een soort faceliftje of een extra pakketje wat leverbaar komt? Wat het ook is, de verschillen zijn subtiel, je moet heel goed kijken. Het blijft echter een prachtige auto die hij al was. Mooi design, degelijk, gewoon een hele kloeke kar! Mijn respect hebben ze
snelle opfrisbeurt.
Mercedes geeft 30 jaar garantie op roest van binnen uit.
@ KoenvanD,

Deze richtingaanwijzers zijn er al vanaf de introductie van toen er BlueEffiency-motoren kwamen in de C-Klasse. Daarvoor waren het van die lelijke, grote gevallen.

@ Nick Design=,

De LED-achterlichten zijn er ook al op de huidige C, volgens mij ook ingevoerd bij de introductie van de BlueEffiency’s.
@ Mezelf,

Moet natuurlijk BlueEFFICIENCY zijn.
@God:
Goed dat je nog even uitlegt dat je het interieur aan de BINNENkant van de auto bedoelt :-)
Ik zie er echter ook geen Volvo interieur in… Mooie bak, de C-klasse (in tegenstelling tot de meeste andere MB)
@amg powerr

Vraag maar eens na bij een tweedehands verkoper waar hij moet op letten.
Ja op roest zelfs bij de voorlaatste S is er een probleem.
Er zijn E modellen van amper 6 jaar waar er aan de wielkasten erg grote kankerplaatsen zijn.
Nee ik lul niet uit mijn nek en ik heb niets tegen Mercedes maar als je de pretentie hebt om je prijskaartje hoog te houden om elitair te zijn dan moet er top kwaliteit geleverd worden.
De laatste tien jaar is er met de bedrijfszekerheid van veel Mercedes modellen een prolbleem en dan nog de roestproblemen erbij het is een beetje veel .
Mercedes heeft problemen gehad rond 2001 2002. Slechte lakken etc.Kwam door het wan beleid van dhr schemp.Hij zag kansen in chrysler smart en may bag.Dit heeft geresulteers dat er bezuinigd moest worden op de benz devisie.Heel jammer en niet goed te praten.Mb heeft het snelopgelost.Sinds 2003 is het kwalitatief allemaal beter geworden.Trouwen audi roest ook .Bekijk een a3 of a6 maar eens van pak en beet 6,7 jaar!
Is dit nu de ‘halverwege-de-levenscyclus-facelift’ of gewoon een uitgebreide tussendoorupdate? Het lijkt mij namelijk een update, en dan is het apart dat er zoveel gewijzigd is. Veel merken zouden wachten tot de facelift om nieuwe motoren te introduceren.
LED achterlichten alleen als je xenon hebt … is ook geen faclift, alleen wat motorische wijzigingen en een pakketje.
Mooie opfrisbeurt. Het mes snijdt voor Mercedes aan twee kanten. Diegene die een nieuw exemplaar kopen hebben weer een “verse” look, geheel conform de heersende trends.

Diegene die reeds een C hebben kunnen door het feit dat het geen facelift is, ook hun C weer “vers” maken. Let maar eens op hoeveel mensen de “Phase II” xenon koplampen en LED achterlichten in hun “Phase I” exemplaar zullen zetten. Je zag dit ook bij de Volvo V40. Toen daar de “Phase II” van uit kwam wou ook iedereen die donkere heldere koplampen in zijn “Phase I”. Daar verdienen de fabrikanten flink aan.

Idem voor de Golf VI. Daar zijn voor modeljaar 2010 ook OEM donkere LED achterlichten voor te bestellen. Hoe vaak zal VAG die verkopen? You do the math…
De sedan vind ik nog steeds briljant, de Touring, Station Wagon, Avant, whatever vind ik niet echt geslaagd. Ook bij de vorige niet.
Bestaat de C350 benzine nog dan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).