Oppassen met benzine tanken in Frankrijk

Auteur: , 67 Reacties

Alle Francofielen die nog op vakantie gaan opgelet! In Frankrijk worden steeds meer benzinepompen uitgerust met de brandstof E10. Dit als vervanger voor Euro95. Volgens de ANWB kan dit schade aanrichten bij oude auto's

De nieuwe Franse peut E10 staat voor ‘ethanol 10′, wat betekent dat er 10% ethanol aanwezig is in Euro95. Dat er benzine met ethanol wordt gemixed is niet heel vreemd, in veel Europese landen wordt het al gedaan. Alleen daar is gekozen voor 5.75% ethanol, een dusdanige hoeveelheid die niet schadelijk is voor auto’s ongeacht leeftijd. Maar bij de 10% ethanol van E10 wordt het een stuk spannender voor oude auto’s. De grens ligt volgens de Fransen op het bouwjaar 2000, auto’s die daarvoor zijn gefabriceerd hebben meer risico op gescheurde pakkingen en leidingen. Volgens de ANWB is er bij veelvuldig gebruik van E10 ook kans op motorschade.

Wie wil checken of zijn of haar auto wel/niet geschikt is voor biomeuk kan dat HIERRR doen. En HIER (PDF-alert) een lijst van geschikte auto’s. Euro98-tankers hoeven niet te vrezen, deze brandstof blijft wel volop beschikbaar in Frankrijk. (bron: Nu.nl)



67 reacties

Altijd weer die fransen :P
Had niet beter getimed kunnen zijn. Bedankt autoblog! :D Morgen ga ik namelijk met een auto uit 1956 naar Frankrijk…
Oeps, linkje mislukt… :oops:
Hoeveel van de auto’s die de fransen zelf bezitten gaan wel samen met die brandstof?:s
@_WJ_J_,

inderdaad. Die mensen kunnen volgens mij ook echt helemaal niets, behalve stokbrood bakken.
kutstreek




maargoed, 98 tanker present
Vreemd verhaal Ricardo, hier kan ik me niet in vinden.
Juist de moderne motoren gaan muiten met hun hoge inspuit-drukken en kwetsbare katalysatoren.

Sterker nog, ook met diesel is dat het geval; Wij hebben ooit een G290 diesel (kuch!) gehad waar je de tank met alcohol, stookolie of benzine kon aanlengen. Dit stond zelfs met verhoudingen in de gebruiksaanwijzing beschreven.
en zoals altijd loopt nederland weer helemaal achteraan ..
blijft een apenland ..

maar Wubbo Okkels komt in 2026 met een oplossing .. ethanol ..
helemaal zelf uitgevonden .. revolutionair ..
Iedereen is meteen zo negatief over Frankrijk. Bekijk het eens van een andere kant: Wij Nederlanders rijden allemaal in oude barrels….
Er staat toch ook SP96-E10 bij? Dat valt toch wel op? Je krijgt ook al tijdenlang speciale diesel in Frankrijk, die het ook niet goed doet bij oude auto’s geloof ik.

Weet iemand of je ook meer vermogen hebt met E10? :+ (bij Saab ethanolmotoren was dat wel zo)
@ JanJansen

Waarschijnlijk zijn pakkingen, rubbers en brandstofleidingen van oudere auto’s niet berekend op het ethanolgeweld. Vandaar de waarschuwing vanuit Frankrijk.
@ Citrofiel
Hah! Ik moest ook onmiddellijk aan je denken! :P We zijn toch één grote AB-familie hé. :mrgreen:
Kan iemand me dan uitleggen waar het probleem zit bij oudere motoren? Ik neem aan dat de ontbrandingstemperatuur van ethanol hoger ligt, of dat de druk op de cilinderkoppen (en dus de koppakkingen) groter wordt?
Voor de vakantieganger; van de ANWB site;

—- —- —-

E10 vervangt Euro 95 in groot deel Frankrijk

In Frankrijk is sinds kort de brandstof E10 verkrijgbaar bij de tankstations. Bij sommige pompen is dit ter vervanging van de bekende Euro 95. Bij oudere auto’s is er bij structureel gebruik kans op schade aan leidingen en pakkingen

Bij diverse benzinepompen is de ‘ouderwetse’Euro 95 verdwenen en vervangen voor E10. Vooral bij toeristen kan dit voor verwarring zorgen. Want kunt u nu gewoon E10 tanken?

De meeste auto’s vanaf pakweg het jaar 2000 kunnen probleemloos permanent op E10 rijden. Bij oudere auto’s is er bij structureel gebruik kans op schade aan leidingen en pakkingen.

Wilt u weten of uw auto op E10 kan rijden? Raadpleeg dan de website http://www.carburant.e10.fr of bel met ANWB Auto Advies, telefoon (088) 269 50 00. Staat uw auto er niet bij en heeft u toch E10 getankt? Geen nood, bij incidenteel gebruik verwachten wij niet dat het problemen zal opleveren.

—- —- —-

Dat betekent dus dat er pompen zijn die E10 naast de normale euro95 gaan verkopen, maar dat er ook pompen gaan zijn die alleen nog maar de E10 zullen verkopen. Dat laatste lijkt me zwaar onhandig, de fransen zullen immers zelf ook rijden in auto’s van voor 2000…
@ lincoln; Je bent er! Ik moest je toch aan Arras, dat internationale Traction-evenement, herinneren? Bij dezen. :P

@ vla; Fijn dat je zo nadenkend bent. Als ik hier overheen had gelezen, had je me vast gewaarschuwd. ;)
Of misschien een nieuwe manier om oude auto’s op de sloop te krijgen (A)
Wel typisch dat de fransen E10 nu al massaal verkopen. Gaat denk ik veel ellende opleveren als de anwb gelijk heeft. Best wel typisch dat de fransen daar geen rekening mee houden hahaha.

Ik ga er toevallig ook naartoe op vakantie. Met een auto van voor 2000. Dus zal wel 98 tanken dan. Het zij zo.
Is het dan niet beter om dan maar euro98 te tanken ipv e10?
Voor auto’s na 1990 moet dit toch niet noemenswaardige problemen opleveren lijkt mij.
Haha! Dat checken of je auto geschikt is, is echt onzinnig. Je moet de soort motor invoeren, en dan het merk. Voor alle normale motoren (geen Mazda RX dus :P ) moet je dan een datum invoeren: Na 2000 of Andere, als je Andere doet, is hij niet geschikt. :lol: Zouden er echt mensen zijn die niet zelf kunnen concluderen dat als hun auto voor 2000 is, dat hij dan niet geschikt is? Als erbij staat dat hij niet geschikt is als hij van voor 2000 is… :roll:
Die fransen rijden anders ook nog dikwijls met oude auto’s.

Het probleem ontstaat wel pas wanneer er terug van E10 op gewone super 95 overgeschakeld wordt, hoewel de kans klein is, aangezien al sinds 1985 rekening gehouden wordt met E10 in het ontwerp van de benzineleidingen.
Ik ga niet naar Frankrijk, en gelukkig maar. Bezit een Volvo 440 1.6 van 1995…
Ik begrijp het probleem niet. Je kan dus gewoon 98 tanken, ook als je normaal op 95 rijdt. Of gaat het allemaal om die paar Euro?
Ook een manier om de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren.
@ Citrofiel
Morgen stond er voor je deur in kiezels een URL geschreven! :D
@ Ibexx; Als iedereen met een auto van voor 2000 (dat zijn er veel) die normaal 95 tanken gedwongen worden over te stappen naar 98, waarop mogelijk meer winst gemaakt wordt, is het wel een vieze zaak…

@ vla; :lol: Dankjewel. ;)

@ badidea; Zou het…?
heeft campingboy al problemen ondervonden?
Toch wel beter, een Saab rijden, dan heb je nergens last van! ”Saab : tous les modèles en circulation à partir du 1er janvier 1979.”
bah, ik hou niet van biomeuk… en mijn auto ook niet!
Zat gisteren nog te twijfelen welke ik moest kiezen.. dacht E10 was dat nou weer… dus maar gewoon de 95 erin gegooit voor 1,22 euri.
Ah, laat mijn reactie van 22:55 maar zitten. Bij sommige merken is er wel degelijk een opsplitsing in modellen, of andere grensjaren. Maar waarom zit de grenswaarde bij Smart vanaf 1993? Toen bestond Smart nog niet eens… :?
9 van de 10 auto’s reageren hier prima op. Het enige wat er verkeerd kan gaan als dat de koolafzetting loslaat. Vandaar dat oudere auto’s het minder vinden. Maar goed, dat geld ook voor V-power en dergelijke. Waar speling opgevuld wordt met kool is het link. Dit laat namelijk los met alcohol. Verder lost het sommige soorten plastic op, en droogt het rubber sneller uit.
Kortom: Motorschade die ontstaan is was er eigenlijk al, maar treed op omdat de koollaag los is gaan laten met overtollige speling tot gevolg. De E10 zorgt er alelen voor dat het sneller gebeurt, thats all.
E10 als benzine is op zich best interessant. Het heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen van 98, maar kost minder.Noem het groen wat je wilt, maar ethanol zorgt ook voor hele goede racebenzine. 120 octaan is haalbaar met het spul…..
Tank zelf altijd V-Power… Zit dat daar nu ook in? Is wel gewoon RON95.
doe mij eens vertellen wat Sascha met een G55 moet :D ??

bovendien snappen fransen toch al weinig van auto’s dus is het ook niet verwonderlijk dat ze weer met idiote benzine komen :D
ik tank altijd en overal vpower eigenlijk. geen last van dus.
@Citrofiel,
Prettige vakantie en veel plezier met je prachtige auto.

Waarom niet gewoon beide brandstoffen naast elkaar voeren? Er staan ook maar drie merken motorfietsen in, nog een reden om Frankrijkte vermijden.
Lekkere vage website .. mijn autos staan er niet eens in vermeld terwijl het toch Europese bakkies zijn.

Een van de problemen is dat Ethanol water aantrekt .. niet zo goed voor je motor dus, maar veelal waren het nieuwere autos die de problemen hadden in de VS.
@Citrofiel .. bon voyage mon ami .. (ofzo) ..

maak alsjeblieft een hoop foto,s ..
en dan niet voor autojunk .. maar voor een column ..
ik weet zoooooo zeker dat je het kan ..
en als ik de tijd kan vinden van het weekend ga ik er zeker naar toe ..
fijn, wilde net deze zomer met mijn 98er die kant op )-:

ach ja dan maar 98 tanken (-:
hebben die franzosen land rover er niet tussen gezet….
gewoon RON98 tanken ben je van al dat gezeur af.
ja citrofiel, we verwachten natuurlijk wel een mooi reisverslag.

van mooie dames, avonden met een goed glas wijn, dat ene pechgeval, en de mensen die zich kapot ergeren aan die ouwe rommel op de weg die je ontmoet hebt
@ Simpson

mensen storen zich niet aan oude rommel in Frankrijk, sterker nog!!
Je wordt 2x zo snel geholpen omdat men het juist fantastisch vind als je in een oldtimer aan komt zetten en natuurlijk helemaal als je in een oude Fransoos rijd.

zo reed ik 8 jaar geleden met mijn ouders in een zelf gerestaureerde Peugeot 403 ergens onder Lyon kregen pech, en binnen een kwartier stopt er iemand (toevallig een liefhebber) die ons gelijk weg wilde slepen.
Kun je eigenlijk ook half E10 en half euro 98 tanken, of zeg ik nou iets heel doms?
Mijn auto staat er ook niet tussen. Gelukkig is het prijsverschil tussen 95 en 98 in Drankrijk niet zo heel groot…
@ Simpson

Mensen ergeren zich in Frankrijk niet kapot aan ouwe rommel op de weg, sterker nog!
Men vind het juist fantastisch als je in een oldtimer rijd, en natuurlijk helemaal als het een oude fransoos betreft.

zo reed ik ooit in een Peugeot 403, kreeg pech vlak onder Lyon. En binnen een kartier stond er iemand die ons naar zijn werkplaats wilde brengen.
Frankrijk, wat een kansloos land… altijd speciaal moeten doen, altijd van de norm willen afwijken, altijd een grote bek willen opzetten… wat is dat toch met die gasten? In hun souvereiniteit gekrenkt omdat ze de laatste paar honderd jaar geen wereldleider meer zijn? En wij Belgie moeten natuurlijk weer eens achter de gasten aanhuppelen….
Ik tankte per ongeluk deze bende met nog 20 liter gewone 98 in de tank. Mijn wagen is van 1995 en vast ‘officieel’ niet geschikt :(

Anyway, niet te hard gas gegeven en het zal wel loslopen. Inderdaad gewoon 98 tanken bij twijfel.
Hier in Duitsland wilden ze vorig jaar E10 invoeren. Dat plan is uitgesteld omdat er zo veel ook nieuwere auto’s waren die E10 niet mogen. Bijvoorbeeld ook aluminium motoren, oudere generatie (tot 2004/5) direct injectie motoren, etc.
Kijk bv. maar in de lijst voor Opel. Alleen modellen na 1/3/2008 zijn volgens Opel geschikt voor E10.
@BartB dat is zijn eigen auto naast een sl 55 amg en s 55 amg?

Sascha moet is een keer een filmpje van zijn G55 AMG maken echt te vette auto. bij Top Gear is ie ook al een keer geweest vond richard het de coolste auto ter wereld haha..

Verder OT: ik kom niet in Frankrijk niks te zoeken.. ik pak lekker het vliegtuig..
Mijn importeur gemaild met vraag of mijn europese auto bouwjaar 5-2008 met 1.2 turbo-motor geschikt was voor E10.
Kreeg als reactie “nee”
De fransen modellen hebben een andere tank welke niet in de andere europese landen is ingebouwd.
Heeft het gevolgen voor motoren met een turbo? Denk dan aan mijn 1.8 20VT 180 pk ???
volgens de lijst is mijn bak uit 2003 niet compatibel met E10… weer een reden om Frankrijk te mijden…
Beetje voedsel uit de mond van de minder bedeelde op deze planeet roven. Crimineel gewoon dat ethanol!!
Aceton mensen…aceton…dat is die shit…
Hmmm wij hebben een vw sharan uit 96″. Op de tankdop staat er duidelijk “Euro 95″ maar wat nu? Moet mijn vader 98” tanken?

P.S. wij weten niks over auto’s enfin wij komen niet verder dan het uiterlijk.
Maak een omweg en gooi je tank vol in Spanje ?
@Mounir Je vader kan het beste 98 tanken. Is helaas wat duurder, maar weet ik iig zeker dat het geen problemen geeft.
Ik denk dat ik dat zelf ook maar doe..
@dolie

Mijn dank is groot voor jouw antwoord. Wat ons dwars zit is de schade die ons “oud beesje” kan oplopen. Maar kan het ook geen kwaad als je altijd al 95″ hebt gebruikt.
@Mounir

Nee, dat maakt niet uit. Ik heb dat zelf ook een hele tijd gedaan met een Leon 1.8T. De motor ging op een gegeven moment ‘pingelen’ dus nu gebruik ik al 1.5 jaar 98. Het ‘pingelen’ ging over en persoonlijk vond ik dat de motor soepeler ging lopen, en naar mijn idee ook betere prestaties. Voor mij dus nu altijd 98.
Volgens mij kan dat met jullie Sharan van ’96 ook. Bij terugkomst kan je dan gewoon weer 95 tanken. Als tip, voor de zekerheid kan je het nog even navragen bij een VW dealer?!
Ik zou zowiezo de L*L zijn als ik E10 of EURO95/98 zou tanken….
Ik hou het maar bij diesel ;-)
@Mounir

Brandstof met een hoger octaangetal dan voorgeschreven kan nooit kwaad. Lager wel, dan kan de motor gaan pingelen. 98 is natuurlijk wel duurder.
Ik Rij gewoon op gas, veel goedkoper en nooit problemen
Ik ga in mei dit jaar naar Spanje op vakantie en heb een Nissan bouwjaar 1995. Hij is nog in goede staat, maar ik wil uiteraard weten, wat de eventuele risico’s kunnen zijn bij tanken van SP95-E10 ? Graag info.
Graag reactie vanaf maandag 1 februari 2010, aangezien ik op 28 en 29 januari vakantie heb. Dank u.
Erik De Bruyn
Ik heb een toyota uban cruiser van 2010 kan ik probleemloos die e10 tanken ??????
mooi verhaal etc, maar waarom niet meteen het advies om dan bijvoorbeeld E 98 te tanken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).