De automatische versnellingsbak

Auteur: , 71 Reacties

De invasie van luie mensen is hier ook aan de gang. Dacht je dat die Amerikanen alleen in Afghanistan en Irak zaten voor dingen als olie; Think again! Langzaam aan vallen ze Europa binnen. Niet met auto's met veel goedkoop plastic. Nee, met hun waarden en normen. Een Mac, Burger King of KFC op elke straathoek. En nu komt daar de automatische versnellingsbak bij. Want ja: Waarom moeilijk doen als het lui kan?

Maanlanding

Op dit moment winnen de automatische versnellingsbakken hard terrein. Het is nog niet zo dat het merendeel automaat is, maar de stijging is duidelijk merkbaar bij autoverkopen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de zakelijke markt hier een hele grote rol in speelt. Privé aankopen voor auto’s met automatische versnellingsbakken nemen namelijk nauwelijks toe.

Zoals ik eerder al schreef is het een uitvinding van de Amerikanen. Om precies te zijn van zo rond 1900. In tegenstelling tot de handmatige versnellingsbak, is de automatische versnellingsbak specifiek uitgevonden voor auto’s. Of in ieder iets wat er in die tijd voor door moest gaan. Echt goed was de eerste automaat echter niet. Ze gingen meer kapot dan dat ze reden. Maar ja, dat mag je ook niet echt verwachten voor een eerste model. De klappen van de 2 versnellingsbak waren zo hard met schakelen dat de boel simpelweg afbrak.

Dan maken we even een klein sprongetje wat verder in de tijd. We slaan een paar stappen over die wel hebben bijgedragen aan de automatische versnellingsbak, maar die toch niemand wat boeit en te weinig innoverend zijn geweest. Uiteindelijk komen we dan uit in 1939 met de introductie van GM’s Hydra-Matic.

BMW rijdt treinstation binnenDe officiële prototype naam was echter: Automatic Safety Transmission. Deze naam werd gekozen omdat de versnellingsbak werd ontwikkeld om het de autorijder makkelijker te maken met het oog op veiligheid. De automobilist hoeft immers niet meer na te denken welke versnelling hij in moet leggen, waardoor er meer tijd over blijft om op te letten. Tegenwoordig wel weer zo handig met de opkomst van mobiele navigatiesystemen.

HomerDe werking van een normale automatische versnellingsbak is in theorie niet veel anders dan een handmatige versnellingsbak. Ze doen hetzelfde, alleen is dat bij de automatische versnellingsbak automatisch. Duhhh! Maar daar houdt de vergelijking op.

Ten eerste heb je geen echte schakelpook, maar een pook die in verschillende standen kan worden gezet. Je hebt N, wat staat voor Neutraal. Dan heb je P, wat staat voor Park. Deze stand zorgt ervoor dat gehele versnellingsbak geblokkeerd staat. Eigenlijk niks anders dan een handrem. Dan heb je D, wat staat voor Drive. Dit is de stand die je zal gebruiken als je gewoon wilt rijden. Verder heb je nog uitvoeringen met een 1 of een 2 als stand. Dit betekend dat hij alleen de 1ste of alleen de 2de versnelling gebruikt. De 1 wordt meestal als trekversnelling gebruikt voor zware ladingen en de 2 wordt gebruikt voor winters weer als het erg glad is. Hetzelfde doe je met en handbak, door in zijn 2 op te trekken. Tegenwoordig zie je ook steeds vaker een S of M stand. Hierdoor kan je zelf schakelen. Dit gebeurt met flippers, of door een pookje naar voor of achter te bewegen. Dit kan echter alleen as er elektronica in de versnellingsbak zit.

PlaneetstelselZoals we 2 weken terug al gezien hebben staan de tandwielen in een handmatige versnellingsbak achter elkaar. Bij een automatische versnellingsbak worden er echter een planeettandwielenstelsel gebruikt. Dit wordt zo genoemd omdat de tandwielen in kwestie op een planeetstelsel lijken. Je hebt de zon. Dat is het middelste tandwiel. Daaromheen liggen de planeten. Dat zijn er altijd meerdere, maar het verschilt per versnellingsbak hoeveel het er zijn Meestal zij dit er 3 of 4.. Daaromheen ligt de ring. De ring is een tandwiel met tanden aan de binnenkant in plaats van aan de buitenkant. Bij een 3 versnellingsbak heb je dan nog een 2e groter zonnewiel en een set planeten. Maar die draaien allemaal in dezelfde ring. Door 1 van de tandwielen als ingaande as te gebruiken gaat de rest ook draaien. Het verschil in versnellingen wordt gemaakt door verschillende assen als input en uitput te gebruiken. Hierdoor zijn er 3 variaties mogelijk, zoals bij de meeste oudere Amerikaanse versnellingsbakken. Conventionele versnellingsbakken met meer versnellingen gebruiken nog meer verschillende zonnetandwielen.

De materie wordt hierna alleen nog maar ingewikkelder doordat het systeem gebruik maakt van hydraulica, koppelingen en banden. De koppelingen zorgen ervoor dat de assen maar 1 kant op kunnen draaien. Draaien ze de andere kant op dan is er door die as geen directe aandrijving mogelijk, maar ze kunnen wel gebruikt worden om andere tandwielen mee aan te drijven. De koppelingen werken met hydraulica om ze te koppelen. Ontkoppelen gebeurt door veren zodra de hydraulische druk minder wordt. De banden die ik daarstraks noemde zijn niks anders dan stalen banden. Deze zorgen er via hydraulica voor dat ze tandwielen kunnen stilzetten of juist kunnen laten draaien. Dit is op zijn beurt weer nodig, om ervoor te zorgen dat je verschillende versnellingen in kunt leggen.

Torque ConvertorTot slot is er dan nog de Torque Convertor. Dit is een hydraulische koppeling die aan het begin van de versnellingsbak zit, en ervoor zorgt dat de versnellingsbak vrij kan staan als je stilstaan (zolang je de rem maar vast houdt of hem in N of P zet). Deze zorgt ervoor dat de auto tevens soepel wegrijdt. Vergelijk het maar met het 21-22 principe wat je gebruikt bij soepel wegrijden. Als je namelijk 21-22 langzaam zegt en in dezelfde tijd je koppeling op laat komen rijdt je soepel weg. Dit wordt nog steeds gebruikt met rijlessen.

Nieuwere versnellingsbakken vervangen veel van de hydraulica door elektra. Hierdoor zijn er extra mogelijkheden ontstaan, zoals het zelf schakelen door middel van flippers. Sinds elektronica zijn intrede heeft gedaan is alles precies te regelen, waardoor alles netter af te regelen valt. Maar, het is ook gevoeliger voor storingen geworden, waar hydraulica eigenlijk nooit wat mankeert.

Dit spelletjes van tandwielen, banden, hydraulica/elektronica en koppelingen speelt zich elke keer opnieuw af. En ook al ben ik geen fan van automatische versnellingsbakken (understatement off the year), heb ik wel zwaar respect voor de techniek erachter. Al trek ik nog steeds liever aan mijn eigen pook.

De meesten van jullie hebben nu na het lezen hiervan nog steeds zoiets van: Het zal wel. En dat is eigenlijk best begrijpelijk. Zelfs voor mij is dit redelijk complexe materie. ten eerste omdat ik er nagenoeg nooit mee werk, maar ten 2de ook omdat de techniek erachter erg complex is. Laat ik het anders stellen: Motorblokken kan ik vanaf niks ontwerpen, maar met een automatische versnellingsbak volgens dit principe kan ik slechts onderdelen sterker maken. Het hele concept moet je dan ook eigenlijk voor je zien. Iets wat de meeste van jullie nooit zullen doen.

Overigens is het concept achter DSG en CVT weer totaal anders, en wonder boven wonder eigenlijk veel simpeler. Maar daarover over 2 weken meer. Voor nu hoop ik dat jullie weer wat opgestoken hebben. En ik lees de comments wel, dus laat maar komen. Over 2 weken de werking van DSG en CVT….



71 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
een versnellingsbak !! automatisch !!
what,s next ..

een airco IN de auto ??
electrisch bedienbare raampjes ??
een alternatief voor een casseterrecorder ??

ik weiger pertinent alle Amerikaanse patenten .. de luie honden ..

en wil ook nog even van de gelegenheid gebruik maken om mr.Edison de groeten te doen ..
De Parkeerstand van de automaat is ongeveer hetzelfde als de auto in de eerste versnelling laten staan bij mijn weten. Een handrem werkt volgens mij anders. Verder een leuk artikel!
Goede, interessante bijdrage! Erg leuk om te lezen. Ik heb mij al vaker verdiept in de werking van een automatische bak maar nooit ergens een echt duidelijke uitleg of schematisch overzicht gevonden. Nu ben ik weer een klein stukje verder :-)

Wel jammer dat je zo negatief moet afgeven op amerikanen/USA. Het zal veel mensen hier schokken maar daar wonen net zulke mensen als hier in Nederland, van vlees en bloed. De cultuur is daar anders omdat ze in een ander land wonen. Zoals je van alle mensen kan zeggen die in een ander land wonen dan waar jij woont. Maar voor de gemiddelde Nederlander is ‘anders’ eng en lekker makkelijk op te schelden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ik heb 2 jaar automaat gereden en beviel prima!
nu weer handbak, maar als ik weer ga sjoppen voor een ander, zou ik em zeker niet laten staan als het en automaat is.

wel een oude mini gehad met automatische bak, die was niet helemaal fris meer, dus op zoek de revisie, dat was bijna niet te doen zelfs door professionele bedrijven. een handbak revisie is al lastig, maar van automaten reviseren krijg ik de kriebels.(had een PDF van 20 kantjes van de werking van die bak, werd en niet wijs uit)
jaren automaat gereden, tot ik een mini cooper s kocht, met handschakel, want “dat hoort in zo’n auto” en mini pas een half jaar later met een sneller schakelende automaat op de markt kwam. Met 50000 km per jaar wist ik na 1000 km weer waarom ik altijd automaat reed: FILE.
Dus nu weer een BMW 325i coupe MET automaat. heerlijk
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Verder snap ik niet dat met alle files in NL niet iedereen in een automaat rijdt. Ik was vroeger een verklaard tegenstander, maar de laatste zeven jaar helemaal om.
@Kevski ..
wederom weer een verdomd goede column ..
leest lekker weg en tilt @autoblog.nl naar een hoger plan .. goed bezig ..
Leuk, die lesjes over versnellingsbakken!
Kevski, leuk dat je een poging doet om de dingen uit te leggen, maar laat je artikelen eerst eens nalezen alvorens ze te publiceren, zodat de fouten (taal en technische fouten) eruit gehaald kunnen worden.
Ik wil geen automaat,
behalve dan de nieuwe droge koppeling van Fiat die eraan komt.

Toch leuk zon wiki artikel op de zaterdagochtend.
Is het schadelijk voor de automatische versnellingsbak om deze consequent vanuit Drive al rijdend naar Neutraal te zetten (bvb 500m voor afrit rustig uitbollen, of bij het afdalen van een lange helling), om deze nadien dan terug al rijdend in Drive te schakelen? Kwestie van 1 litertje minder per 100 km te verbruiken, toch..

Ik heb al vaker gehoord “ow doe dat niet joh, das heel slecht voor je bak…”, zonder enige argumentatie echter. Heb ook al gehoord dat je het niet mag doen omdat de bak vanuit neutraal niet weet in welke versnelling hij moet gaan, maar op mijn volvo C70 schijnt ie dat telkens wel juist te weten.

Ik lees het graag.
Lang leve de automatische versnellingsbak, mijn nieuwe Volvo S80 met automaatje is onderweg! Jeuh!
@ Alexander

Kwestie van ‘Rood, van ’t gas de poot’, toch?
Hiervoor hoef je ‘m toch niet in N te zetten?
Als je niet vies bent van een beetje engels wordt t hier nogmaals in “laymans terms” uitgelegd met bewegende plaatjes e.d. :D http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
Weer een geweldig artikel. Ik verachte tot zo’n 5 min geleden de automatische versnellings bak nog. Maar nu ben ik best wel geïntreseert. Ik denk dat ik dat ding ( van een guzzi california 2, ja een moto) dat nu ergens in de garage ligt te rotten een ga zoeken en vragen of ik het open mag draaien om eens te zien. Of zouden moto automatische versnellingen anders werken?
Leuk stukje! Alleen het blijft toch best ingewikkeld.. Ik kijk uit naar de iets simpelere DSG bak;)
Ik heb nu bijna een jaar een automatische 6-bak (met koppelomvormer) en dat maakt dat mijn auto gevoelig sneller aanvoelt dan een handgeschakelde versie. Gewoon omdat de kickdown 1 of 2 versnellingen lager schakelt wanneer nodig, en dan moet je al een straffe chauffeur zijn om dat te kunnen (op een onverwacht moment welteverstaan).

En de nieuwe automatische bakken zouden nog zachter en sneller zijn (zelfs sneller dan de manuele versies in de handen van een pro), dus zal mijn volgende auto waarschijnlijk weer een automaat zijn ondanks de forse meerprijs.
@bananaflip
toch, als ’t ie in N staat verliest ie minder snel z’n snelheid (minder weerstand denk ik).
@Alexander,

Dit kost juist extra benzine. Nu is er benzine nodig om de motor aan de praat te houden als je hem in z’n vrij (of neutraal) zet.

Als je hem in z’n versnelling (of drive) laat staan en je laat het gas los, wordt er extra mager mengsel (of soms zelfs helemaal niets) ingespoten. De motor blijft toch wel draaien omdat er nog een harde verbinding is tussen de draaiende wielen en de krukas.

Heb zelf ook jaren een automaat gehad.
Eerst een Volvo met 5-traps automaat : Heerlijk
En daarna een fiat met CVT. Was even wennen, maar ook heerlijk.
We opvallend is het ontbreken van afremmen op de motor bij gas los. Hierdoor had ik overmatige slijtage van de remschijven en blokken in vergelijking met een handbak.
understatement OF the year (f-je te veel) :-).

Verder puik artikel, versta nog steeds voor geen meter hoe zo’n automaat werkt. Wat ik wel weet is dat ik er wel graag mee rijd, kan je heel relaxed rijden…
@erce net wat je zegt, in de file is een automaat echt een uitkomst! Ook lange afstanden rijden met een automaat is lekker, veel rustiger. Natuurlijk, het echte rijplezier van een handbak heb je niet, maar voor de mensen die echt kilometers maken of veel in de file staan kan ik goed begrijpen dat ze voor een automaat kiezen.
@Hubert: Voor afremmen op de motor moet je terugschakelen. Een automaat (tenzij een hele slimme) moet je daarbij helpen. Elke automaat, zelfs die in hele oude amerikanen, kun je aangeven tot welke versnelling ze maximaal mogen opschakelen. Hetzij door een tiptronic-achtige constructie, hetzij door de pook fysiek terug te schakelen.
@ alexander

zoals al gezegd, kost het juist extra benzine.
kan je zien aan je gebruiks meter van je boord computer. als je 100 km/h rijd en je trapt koppeling in of zet hem in neutraal, dan is het 1 l/u (ligt aan de auto ofcourse), en als je gewoon gas los laat is het 0 l/u

hubert heeft gelijk :)
@Sacha,
De vraag was om hem in z’n vrij te zetten, of dit dan brandstof zou besparen.

Maar het klopt natuurlijk dat je met terugschakelen af kunt remmen en tegelijkertijd brandstof bespaart en ook de remmen ontziet.

Bij mijn auto met CVT kon ik ook handmatig door de 7 verrsnellingen heengaan. Dit was eigenlijk niets anders dan 7 voorgeprogrammeerde standen van de conische wielen. Maar het werkte perfect. En kon dus hier ook enigzins op de motor afremmen.
@boombeam

voor zover ik weet is de parkeerstand een pin die in een uitsparing van de “ring gear” schuift. daardoor zit alles op slot in een keer.

het is dus ook niet echt als een handrem aangezien je dan je achterrem aantrekt. en bij de parkeerstand wordt de versnellingsbak geblokkeerd.
Ik vind informatieve stukken hier erg leuk en een keer een grapje is leuk, maar dat gedram over ‘lui’ doet afbreuk aan het stuk, met alle respect.
Kan me nog herinneren dat de automaat waarmee Daf races reed verboden werd omdat het teveel voordeel gaf. Dus graag ook een stuk over de cvt! Zonder grappen over vooraan in de file rijden enzovoort…
@ kevski

We weten nu wel wat er gebeurt bij het schakelen. Maar nog niet hoe het op gang gebracht word. En dan bedoel ik niet bij die moderene electronika want daar is het vanzelfsprekend. Maar wel bij die oudere modellen.
Die oer bakken, schakkelen die door een soort vliegwiel ofzo (systeem variomatique noemt het bij een bromfiets of pocket bike) dat door middelpunt vliedende kracht kontact maakt met een grotere schijf erond.

Of is er een systeem dat samenhangt met de toeren teller en dat zo schakkelt?


Dus eig is mijn vraag wat brengt bij die oude hydrlische of mechanische bakken het schakkelen op gang?
Heerlijk een automaat, heb zelf een Nissan Almera handgeschakeld maar me vader(ik ben 18) heeft een C-klasse met 7g-tronic en dat is toch wel heel relaxed rijden. Uiteraard vind ik het af en toe ook wel leuk om zelf te schakelen maar op lange afstanden en file rijden is een automaat toch wel de uitvinding van de eeuw.
@redactie

Nog even wat spellingscorrecties:

1. Dit [betekend] dat hij alleen de 1ste of alleen de 2de versnelling gebruikt.
-> [betekent]

2. Als je namelijk 21-22 langzaam zegt en in dezelfde tijd je koppeling op laat komen [rijdt je] soepel weg. -> [rijd je]

3. En ook al ben ik geen fan van automatische versnellingsbakken (understatement [off] the year) -> [of]
Hee Renjie,

Net je examen Nederlands achter de rug?

Misschien bespaart de redactie wel op een spellingscorrector.
Je weet wel, de crisis enzo…..
Er staan een paar taal- en typefouten in… verder een veel te lang verhaal. Misschien een idee om een cursus ‘schrijven voor het web’ te volgen Ik wil ook wel een automaat hoor, rijdt heerlijk!
Ik heb zelf nog geen automaat gereden, alleen handmatig waardoor ik dus nog geen ervaring hierin heb.

OT: Zeer interessant, in Augustus begin ik met mijn 2e monteurs opleiding, dus die versnellingsbakken zitten er nog niet voor mij in, tevens blijft het leuk om te zien hoe ze werken.
Ik vind een automaat geen hol aan. Er kan bovendien niemand beter schakelen dan een mens, simpelweg omdat een automaat niet weet wat je van plan bent. Het enige voordeel van automaten is dat ze (in het hogere segment) meer versnellingen hebben dan de handbakken, waardoor ze bij bepaalde snelheden efficiënter zijn.
@Femme: “Er kan bovendien niemand beter schakelen dan een mens, simpelweg omdat een automaat niet weet wat je van plan bent.”

Een automaat schakelt in een tiende van een seconde een versnelling in. Ik ken geen enkele automobilist die in een tiende van een seconde een versnelling in kan schakelen.

De reden waarom een automaat (met koppelomvormer)trager is dan een handgeschakelde versie is doordat er verliezen optreden in de koppelomvormer. Daarom worden in de moderne automaten gebruik gemaakt van een gerobotiseerde koppeling (koppelingsplaat bediend door een stappenmotor), wat vroeger niet mogelijk was.

Door deze invoering is de rally-piloot van de fabriek 1/10 van een seconde sneller met een handgeschakelde bak, dan bij zijn ritje met de automaat.

Een automaat is dus voor de modale bestuurder niet veel trager dan een manuele bak. Volgens mij kiezen de mensen eerder voor een handgeschakelde bak uit psychologische overwegingen.

Het gevoel vat te hebben op de wagen is volgens mij voor de meeste mensen belangrijker dan die tiende van een seconde. Zo kan je bij een handgeschakelde bak inderdaad de derde versnelling er in rammen, terwijl je aan 100 km/h rijdt. De versnellingsbak zal het niet graag doen, maar hij zal het wel doen.

Zo schakelen is niet alleen niet gezond voor de versnellingsbak maar ook voor de motor kan het kwaad. Bij zo’n bruusk schakelmanouver zal het motortoerental zeer snel naar een zeer hoog toerental stijgen. Hierdoor bestaat de kans dat de klepveren niet meer mooi in- en uitveren, maar dat ze beginnen te dansen op hun eigenfrequentie. Wanneer dit gebeurt, kan de veerschotel mee omlaag vallen. Daardoor worden de klepspiën niet meer in de klepsteel gedrukt, maar kunnen ze mee omlaag vallen. Bijgevolg kan de klep gewoon in de verbrandingskamer vallen bij de inlaatslag, om tijdens de daaropvolgende compressieslag mooi in je cilinderkop gestampt te worden. Dolle pret verzekert!!! Deze handeling heeft ook tot gevolg dat je, je motoronderdelen aan een grotere torsiekracht blootstelt dan waarop ze berekend zijn. Kortom bij een handgeschakelde bak ben jij de baas.

Het is dus echt niet gezond voor je motor om een de derde versnelling erin te rammen bij 100 km/h. Maar stel dat het bovenvermelde doemscenario zich niet voordoet in je motor, is het ook niet gezond voor je versnellingsbak zelf. Meebepaald voor je synchromesh ringen.

Een automaat is meer idiot-proof gemaakt. Een automaat (in manuele stand) zal het gewoon niet doen voor jou. Hij zal de motor (en jou) beschermen tegen zo’n praktijken.

In de economische stand zal hij alles in het werk stellen om zo weinig mogelijk te verbruiken en bij de sport-stand zal hij alles in het werk stellen om het maximum uit je motor te halen zonder deze te verkrachten.

In het artikel staat dat de werking van een automaat niet veel verschilt van een manuele versnellingsbak. Dit klopt niet.

Bij een handgeschakelde bak schakel je een versnelling in door een bepaald tandwiel vast te zetten op een as. Er is dus absoluut geen planetair tandwielenstelsel in een manuele versnellingsbak te vinden.

Bij een automaat worden de versnellingen verkregen door bepaalde delen van het planetair tandwielenstelsel drijvend of volgend te maken (met koppelingen) en het overige onderdeel te blokkeren (met rembanden). De werking van zo’n automaat is dus een stuk ingewikkelder dan een handgeschakelde versnellingsbak.

De onderdelen van een automaat worden als volgt benoemd:
zonnewiel (en niet de zon)
planeetdrager met planeetwielen (en niet de planeten)
ringwiel

Wanneer we de selctorhendel in de stand P zetten, zal een tandlat (m.b.v. een veer) op een tandwiel gedrukt worden. Dit tandwiel zit vast op de uitgaande as van de versnellingbak. De wielen staan hierdoor muurvast.
@Johan:
100 km/h is misschien nog haalbaar maar 130 km/h niet meer.
Net alsof je je koffiezetapparaat even drie keer zou gaan doorschakelen en met de plee doortrekken eerst 5 gangen door moet werken voordat er volop gespoeld wordt.

Logisch dat de automaat aan terrein wint. Er is geen enkele noodzaak om zelf te schakelen.
Het verschil is dat een koffiezetapparaat of plee doorschakelen niet leuk is. De derde versnelling inrammen, tussengas geven en doorhalen tot 160k/h is wel leuk. Gezien de voorkeur van de gemiddelde Nederlander voor geestdodende (en buitengewoon) praktische automobielen snap ik de voorkeur voor automaten wel. Deze mensen rijden omdat het moet, niet omdat het leuk kan zijn.
“Er kan bovendien niemand beter schakelen dan een mens, simpelweg omdat een automaat niet weet wat je van plan bent.”

In principe heb je gelijk, maar met mijn Volvo 440 cvt 1.8i uit 1995 rijd ik er nog steeds nagenoeg iedereen uit bij een stoplicht (niet dat dat zin heeft, ik sta bij het volgende alleen maar weer vooraan…). De meeste mensen kunnen namelijk helemaal niet goed schakelen. Dat percentage goede schakelaars ligt bij de lezers hier natuurlijk veel hoger, maar ik schat dat zeker driekwart van de automobilisten net zo goed, of veel beter, automaat zou kunnen rijden. De enige reden waarom ze geen automaat rijden is de meerprijs van de automaat. En vooruit, misschien ook de angst voor het slechte imago van de automaat.
Ik verkies een handbak boven automaat, zeker bij sportieve modellen. Bij SUV’s en stadswagentjes mogen ze in feite van mij overal automaten in steken.
Tot nu toe altijd handbak gehad, maar wel eens in een automaat een ritje gemaakt.

Met de toename van de files in nederland, en de steeds beter wordende automaten ook in kleinere auto’s zal ik de volgende keer ook naar automaten kijken.

Op lange afstanden, kan iemand dat uitleggen ? De meeste auto’s zet je in 5 en klaar toch ? Schakelen is alleen in de stad en bij file vorming.

Een ander, nogal fout voordeel, met een automaat is het makkelijker andere dingen te doen tijdens het rijden, zoals wat drinken, navigatie bedienen, of niet hands free bellen.
@RealHustler: Of even een vingergebaar doen naar mensen die aan de kant moeten…
Ik heb zelf een Civic bouwjaar 1997 met CVT bak, en ik heb mij altijd afgevraagd of er in deze bak nou een koppeling zit of een soort van Torque Convertor. Ik ben heel erg benieuwd naar de uitleg over de CVT bak.
ben zelf niet goed in columns schrijven maar weet er wel het één en het ander van; verschil tussen pk’s en Nm’s. Dat is een leuk discussie onderwerp;)
we hebben natuurlijk ook nog de ‘R’ van Reverse
Kan iemand wat uitleg geven over “21-22”? Ik heb namelijk nooit rijlessen gekregen van een professioneel…
Waarom zou je roeren? Roeren doe je toch als je kookt met een stengel ? Ik snap niet dat mensen in Nederland nog een schakelbak hebben, je staat toch alleen maar in de file.

@lincoln .. je vergat cruise control, electrisch verstelbare stoelen, automatische deurvergrendeling en GPS.
@ Tombnolz, ik neem aan dat de 21-22 regel inhoudt dat je in de tijd dat je 21-22 kunt uitspreken ( in feite dus 2 seconden) de koppeling omhoog moet laten komen.

Toch vraag ik me af of dit wel helemaal klopt, aangezien elke versnelligsbak anders is, in me lesauto kwam die koppeling al bijna meteen op en in m’n eigen auto pas helemaal bovenin.

Ik heb het ook niet geleerd tijdens m’n rijlessen
wat zeuren jullie nou over lui,
het is tog mooi dat zoon automaat voor je schakeld.
en een hamburger is tog lekker? en elecktrische ramen
zijn tog veel beter inplaats van aan zoon hendeltje draaien.
ik heb niks tegen automaaten en alle luie dingen op de wereld
ik zeg alleen. ga zo door met uitvinden ik kijk uit naar de dag
dat ik vanuit mijn stoel alles kan bedienen.
alles word geautomatiseerd in ons leven, behalve dat roeren in die olie.. wel frapant, maar roeren in de olie blijft nou eenmaal leuk!
@Hubert

Ik lees gewoon dit artikel en dan reageer ik. Dat kan zowel inhoudelijk zijn (met techniek heb ik niks) als niet-inhoudelijk zoals spellingsfouten. Wat is je punt? ;)
“Logisch dat de automaat aan terrein wint. Er is geen enkele noodzaak om zelf te schakelen.”

Sinds de komst van IV is er ook geen enkele noodzaak meer voor seks. Ook maar mee stoppen dan.
Ik ben niet voor een automaat zoals hier uitgelegd… Ik wil zelf kunnen schakelen in mijn auto als ik dat wil. Functioneel? Neen, maar het is verdomd leuk net zoals kinderen in de modder spelen…

Maar ik verkies wel een DSG boven een handbak, ook al ben ik een iemand die beter kan schakelen met handbak (heb ik van anderen te horen gekregen die er iets van kennen). Maar daarover meer over 2 weken.
@ Iedereen:

Sorry voor de spelfouten. Normaal pluk ik deze er zelf uit, maar het was nogal laat en ik ben de hele dag met een verhuizing bezig geweest, zodat ik er echt geen tijd meer voor had. Volgende keer ga ik hier zeker op letten….

@ Alexander:

Dat blijft en twijfelgeval! Normaal raad ik het niet aan, maar eigenlijk zou het wel moeten kunnen. Het probleem is wel dat de ene bak het wel aakan, de andere niet. Helaas kom je er maar op 1 manier achter, en dan kan het al te laat zijn….

@ Timberleek:

Wat jij zegt klopt precies. Hij blokkeert de hele bak. Niets meer en niet minder….

@ Dafmaf:

Het stukje komt er zeker. Ook over de Daf trouwens :d Wat de grapjes betreft beloof ik niets :P

@ Hupke:

Eigenlijk ben ik dat helemaal vergeten erin te zitten :$ Maar ik zal hete even in het kort uitleggen.Het systeem werkt met hydrolica. Deze meet wat hij moet doen aan de hand van je gaspedaalstand en het motor vacuum. Daar houdt de automaat rekening mee met het omschakelen naar de volgende of vorige versnelling. hetzelfde idee eigenlijk als veel carburateurs.

@ Hubert:

Dank je :P

@ Femme:

Hoe erg ik ook een fan van handbakken ben, moet ik je daar op dit moment niet helemaal gelijk in geven. Sommige automaten zijn echt in staat sneller te schakelen dan een mens nu kan. Maar, en dat is echt een grote maar: Ik weet dat er wel verandering in komt. daar komt ook zeer zeker nog een artikel over. Dan maakt het niet langer meeruit of je automaat gaat rijden of handbak. Schakeltijd 0,0 seconden. Ja je leest het goed. Binnenkort meer hierover….

@ Tombnolz & Pordon:

Dat is inderdaad wat er bedoelt wordt. Ik ben het zoontje van een rijinstructeur, dus ik kreeg dat al vrij vroeg mee aan de keukentafel. En ondanks dat de ene koppeling de andere niet is, wat dat als stelregel aangehouden voor leerlingen om een orientatiepunt te krijgen voor het gevoel van de koppeling….
dus jij trekt liever aan je eigen pook…. ja ja
@ Mr. Marteen:

Inderdaad Ja :P
Ik hoop dat je het dan over het pientere pookje hebt ;-)
Dat de automaat in opkomst is, is eigenlijk wel logisch. De automaten worden steeds beter. En in de file is het ook wel relaxed. Maar toch is het wel jammer. Ik heb met een automaat het gevoel dat ik toch niet ECHT aan het autorijden ben. Maar tegenwoordig moet elke auto ook vooral makkelijk te rijden zijn. Zelfs sportwagens zie je bijna niet meer met een ouderwetse handbak… Jammer…
Goed bezig Kevski.. Je bent een echte techneut, kan ik wel lezen en je hebt duidelijk verstand van zaken.

Interessante (en leerzame) collum..

Keep up the good work!
schakelen is voor tobbers!!!
@ Bender:

Eigenijk valt dat heel erg mee. Ik ben namelijk tussen Amerikaanse auto’s opgegroeit en heb er nog steeds een grote voorliefde voor. Maar wel met handbak, want heb alleen echt niks met automaten. In in alle eerlijkheid is fastfood ook niet echt mijn ding, want daar leef ik best redelijk gezond voor. Maar met de KFC leveren ze goed werk af :D Daar mag je weer rustig een bucket voor mijn neus zetten. I want my chicken wings fried hard :D

@ De rest:

Thanx voor alle positieve comments. Tot over 2 weken…..
toch wel jammer dat je de verhuizing de schuld geeft van je spel fouten…..:P
Beetje laat, maar toch erg goede column :)
Leuk artikel! Schakelen is natuurlijk het enige leuke……..op het circuit. Maar ik rij maar zo’n 30.000km per jaar waarvan gemiddeld 0 op het circuit. Heerlijk een automaat. Had een Passat met automaat, daarna een V70 zonder automaat bij wijze van bezuiniging maar had na een week al spijt….. Nu dus weer een V70 met automaat, wil nooit meer anders. Automaat icm met een sterke motor is geweldig. Eerlijk is eerlijk, handgeschakeld is leuk maar snelheid in de bochten te houden zonder te hoeven schakelen (één hand van het stuur dus) is wel zo veilig! Het kost alleen wat meer brandstof….
@ Matthijs:

Het is allemaal jouw schuld :P En ja, voor hem moest ik verhuizen. Ik heb het wel onder dwang gedaan :P
Tedje de Haag
Voor dagelijks gebruik gaat er echt niets boven een automaat. Dat de meerderheid van de Nederlandse automobilisten nog steeds met handbak rijdt komt door aangeleerd denkgedrag (prietpraat als “automaat is voor bejaarden”) en als gevolg daarvan door gebrek aan aanbod van occasions met automaat. De meeste mensen denken helemaal niet na over dit soort dingen en doen gewoon wat de meute doet.
Automaat is veel veiliger. Je bent namelijk dan dat onhandige gedraai met die pook kwijt, dat vervelende koppeling op laten komen ook en dat beetje extra verbruik wat men altijd claimt kun je toch in de praktijk niet beter krijgen met een handbak t.o.v. een CVT.
automaatjes zijn gewoon hot!!
met me kick-down boek ik ze der allemaal uit.
lekker hoor!
IK heb 10 jaar gereden met een automaat en ik had het geluk dat men met deze wagen geen optie van € 1240 moest betalen er is maar een merk geweest dat uw het geschenk gaf Chrysler(SIMCA) reden wel Chrysler was toen de geldschieter van SIMCA , het moest wel een 2000 PK benzine zijn ja en wij reden ermee tot de technise controle zegde spijtig volgende controle neen autokerhof hij was opgeroest rijden met deze wagen was werkelijk leuk en zeker op snelwegen in een file is het maar schakelen met handbak , maar het sportieve is er niet meer als ge met de 2 types schakelbak of automaat gereden heeft en dan remmen op de motor met een diesel gedaan en ik noemde het een remmenslikker wat doet men gas geven en REMMEN , ik ken enkele mensen die één been verloren bij ongeval ja die MOESTEN een automaat kopen een man rechterbeen geamputeerd reed er ook mee maar ze moesten de wagen wel aanpassen + een fameuze controle en dan het verbruik 1 liter benzine meer als met schakelbak , het systeem KICKDOWN is ook een fameuze hulp in geval van nood lost men het gaspedaal dan duwen en de bak springt een versnelling lager zodus ge versnelt zoals een raket ( maar opletten niet teveel doen het verbruik is veel hoger af en toe wel proberen om te testen of het systeem kickdown nog werkt en ja de Amerikanen rijden liefst met automaat en benzinemotor in USA zijn ze streng op hogere snelheid ( boetes ) en ze rijden er met zware motoren ( begrijp ik niet ) benzine is er veel goedkoper als hier sociale zekerheid en dies meer kennen ze niet wel geld offeren aan kindergeld etc niks van ja meer kan ik niet geven als reactie .
Een auto met automatische versnellingsbak is tegenwoordig een MUST, rijdt dagelijks in een Citroen C4 Picasso met een TGV 6 versnellingsbak, Ferrari systeem. In het weekend een Mazda 3 automaat, planetair systeem. Het grote verschil is, dat het door Citroen gebruikte systeem geen extra bradstof kost, in de praktijk zelfs gauw zuiniger is dan een handbak.

Inmiddels ruim 120.000 km met deze auto gereden, inclusief 9.000 km met de caravan, ook in de bergen tot 12 %. Ideaal, alleen bij het afdalen in manual zetten als de afdaling sterker is dan 4 %.

De Mazda trekt iets soepeler op en schakeld bij rustig rijden wat sneller. Bij snel optrekken is de automaat goed voelbaar. Vierde versnelling boven 100 km lock up. Rijd dan zuiniger.

Systeem Citroen is voordelig en veel minder kwetsbaar en zonden aanpassingen zeer goed bruikbaar om ook een caravan te trekken.

Hendrik

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).