Walter Röhrl zou een rondje Nordschleife in 7 minuten en 56 seconden hebben afgelegd, in een Panamera Turbo...
Dat schrijft sportauto-online.de. Indien het klopt dan is de Panamera sneller dan de Cadillac CTS-V, welke een een rondje Nordschleife in 7 minuten en 59,32 seconden wist te klaren. Nu alleen nog even wachten op de rondetijd van de Aston Martin Rapide?
FYI: de Panamera Turbo heeft een 4,8-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 500 pk (368 kW). De sprint van 0-100 km/uur duurt 4,2 seconden, de topsnelheid is 303 km/uur. De prijs inclusief BTW en BPM is 191.400,- euro.
86 reacties
-edit: fijn, maar verder niet relevant–
Hoe wil je hem anders noemen?
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Porsche/Panamera_introductie_italie/panamera041.jpg
Wil hem eerst in het echt zien.
Een Audi S8 kost wat minder maar presteert ook wat minder (en is het wel Premium?)
BMW heeft (nog) niet echt een sportief georiënteerde 7-serie dus die doet niet mee.
Wat hebben we nog meer in dit segment?
Tsja, officieel wel, maar dit ga je niet tot de hatchbacks rekenen toch? Geef ‘em dan maar een apart vakje onder de hatchbacks.
Moet wel zeggen dat dit gekke ding me steeds beter begint te bevallen…
De Quattroporte?
Kan niet wachten tot ik ze in het echt tegen kom!
De Maser mist idd wat vermogen als hij het tegen de Panamera Turbo en AMG modellen wilt opnemen. Maar je zou de Quattroporte wel beter met een Panamera S kunnen vergelijken.
Allen de sprint van 0-100 km/u in 4,9 seconden valt tegen…
Gran Turismo wordt gewoon door BMW keihard aangerand en verkracht….
En Porsche noemt dus nu dit een sedan.
Ik dacht dat ze bij het benamen van de Cayenne als SUV wel hun lesje geleerd hadden.
En het ergste vind ik nog dat mensen alles voor zoete koek slikken.
Hoop zo dat dit een flop wordt deze auto, het is niks van alles en alles van niks.
Liever een Rapide ook al zou die langzamer zijn.
Eerder een Hatckback-Station-Cross-over-Dinges
oftewel
snel of niet, lelijk istie :)
Gaan we hier staan janken dat we benamingen als zoete koek slikken…
maar daar hoor je niemand over ..
Als ik geld als water had, dan wilde ik:
Een auto voor naar het werk (eentje waar niemand behoefte aan heeft om er een kras op te trekken, gewoon compact maar lekker luxe)
Een auto voor lekker rijden, alleen of met vlam, bv een 911
Een auto voor als kids mee moeten of voor vakantie (x5 of zo)
En dan nog een paar muscle cars voor de hooby uit begin jaren 70.
En idd Rick dos heeft gelijk: Wat maakt het nu in hemelsnaam uit? Hij rijd waarschijnlijk goed zoals elke porsche (porsche fan :D).
Ik vind hem niet esthetisch knap maar technisch wel…
Met een X5 kan je ook naar ’t werk en lekker rijden, dus is de rest van je collectie overbodig.
Bekijk het positief, een auto met veel mogelijkheden biedt waar voor je geld.
4,7 dacht ik?
Estoque is uitgesteld
Dit is onjuist. De term ‘Gran Tourismo’ werd vroeger (toen we nog met paard en wagen reden) gebruikt om een bepaald type koets aan te duiden waarmee men snel doch enigzins comfortabel een lange afstand mee kon overbruggen.
IMHO zijn dus een Maseratie 3200 GT, BMW 6 serie, Ferrari 465 echte GT’s.
BMW rekt het begrip hooguit iets op…
@ RenJie; wat dacht je van een Liftback…
Ik zou er bijna eentje gaan bestellen… oh nee, toch niet.
Ik leg er wel een paar tientjes bij voor een 911 Turbo…
Maart de Cayenne is een SUV, het is geen tereinwagen (hoewel die het niet eens onaardig doet) en geen sportwagen, het is een SUV. Zelfs het meest SUV van allemaal want het meest Sportief van allemaal.
Of een Panamamera nou een sedan is of niet vind ik in de huidige tijd waarin 3 deurs hatchbacks (Scirocco, C30, Megane) en sedans die achterin wat krap uitvallen (CLS, CC) coupe’s worden genoemd en BMW een 5 deurs hatchback GT noemt eigenlijk niet eens relevant.
911 of Pananamamera? Voor mij de Pananamera zonder meer. Met de kleinste motor, voor de fun neem ik er dan wel een Boxter bij.
http://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/Panamera_Turbo/slides/Porsche_Panamera_Turbo_10.jpg
De M5 doet een rondje ring in 8:13
Maar goed, als ik in die prijsklasse mocht winkelen, dan zou ik óf voor de Quattroporte S gaan, óf ik zou nog even flink dieper in de buidel tasten voor de eerder genoemde Flying Spur Speed. Dan kom ik later bij Porsche wel een keer terug om een GT3 bij ze te bestellen.
Trouwens eerst nog even de staatsloterij winnen, want voorlopig zit het er allemaal nog niet in.
Zoiets als de GT2? Of zoiets als de Carrera GT? 330+ lijkt me toch wel afdoende.
Quote 2 Wouter: “Maar de Tesla S ziet er dan wel weer goed uit.”
Mijn gedacht inderdaad. Die waren er in het verleden wel en ze waren toch bezig met een comfortabelere versie (misschien met meer ruimte voor 4 i.p.v. nu), dus wie weet staat Porsche straks weer voor lul. ;)
@ Lan Evo
Komt geen 4deurs GT-R. De comfortabele versie word de M-Spec. Heeft alleen wat comfort vering en wat extra’s. Voor de 4deurs Skyline van nu moet je bij de Nissan Skyline (V36) 4deurs zijn. Ook niet niks, maar geen GT-R natuurlijk :) Mss dat Nismo er nog mee wil knutselen.
Boeie wat het is!!! Het is gewoon mooi! En blijkbaar ook nog eens snel op het circuit.
@ C6_R
Ga jij anders een keer naar de Ring met een ZR1 en een GT2 en kijk dan waar jij het snelst een rondje mee neer zet. Met andere woorden: die tijden liggen maar net aan de coureur. Zo is Röhrl een van de snelsten in wat voor Porsche dan ook, maar hij is ook een zeer consequente rijder. Ronde na ronde snel.
Dat brengt mij trouwens op een idee. Als de merken écht willen uitmaken wie de beste is moeten ze iets van 10 rondjes Nurburgring doen en dan kijken of de tijden niet steeds slechter worden en of de auto zijn kwaliteit behoudt.
Maar wat is je punt?
Nou, jij zegt dat ze nu nog een snelle sportwagen mbt de Ring moeten bouwen. Dus zeg ik dat die tijden verschillen per coureur. Alsof de “gewone man” in de buurt komt van de record-tijden van een ZR1, GT2 of GT-R. Nee. Dus de ringtijden die allemaal binnen iets van 10 seconden bij elkaar liggen zijn leuk, maar niet de defenitie van een snelle sportwagen.
En trouwens, als je zegt dat Porsche geen snelle sportwagens heeft dan is er iets serieus mis met je. Maar eigenlijk bedoel je helemaal niet serieus neem ik aan…?
En nee ik meen het niet serieus dat Porsche geen snelle sportwagens heeft nee, maar ik krijg de laatste tijd de indruk dat ze meer bezig zijn met (zeer lucratieve, maar voor mij niet boeiende) Cayennes en Panamanamera’s dan met het gewoon bouwen van hele snelle sportwagens. En als sportwagen liefhebber vind ik dat jammer. Porsche van weleer hoefde niet te bekvechten met Nissan, die hadden gewoon een onomstreden retesnelle auto die duidelijk sneller was dan de meeste concurrenten. Dus wat mij betreft laten ze het maken van luxe reislimo’s en SUV’s in de toekomst gewoon over aan Volkswagen en gaan we alleen nog maar verhalen horen over SPORTWAGENS!
Het verschil op zo’n groot circuit als de Nurburgring is gering, dus dat zullen de “mindere Goden” echt niet merken qua snelheid. Op de openbare weg haal je sowieso niet het onderste uit de kan.
En dat Porsche nu bekvecht met Nissan…tja, Porsche gaat de strijd gewoon graag aan. Ferrari had het ook kunnen doen…
En ze hebben idd veel tijd in de Panamera en Cayenne gestoken, maar geloof mij, in de 911/Cayman/Boxster is echt veel meer tijd gestoken. Wat mij betreft geld deze vergelijking: Porsche = sportwagens. En of ze naast de sportwagens wel of niet een ander model produceren, dat verandert niks!
Caddi CTS-V
564 pk
0-100km/h in 4,2 sec.
308 km/h
Porsche Panamera
500 pk
0-100km/h in 4,2 sec.
303 km/h
Dus het weggedrag van de Porsche is gewoon beter dan zo’n CTS..?!
Ik vind hem trouwens mooier dan de CTS, maargoed, wat is ‘mooi’ tegenwoordig! :)
Wellicht.
Als ik het geld zou hebben, zou ik nooit twee ton voor deze auto neerleggen. De cijfertjes zijn misschien heel gunstig, maar een auto koop je toch om de beleving? Leuk om in zo’n luxe bak de 300 km/h te kunnen passeren, maar hoe vaak doe je dat? Voor dat geld kun je voor de ‘sportwagen-beleving’ een Porsche 911… Dan houd je nog geld over voor BMW 530d voor naar kantoor.
Een M5 is een Sedan.
4,8-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 500 pk (368 kW). De sprint van 0-100 km/uur duurt 4,2 seconden, de topsnelheid is 303 km/uur.
M5 loopt al over de 330km/h!! En de handbak versie deed zelfs 3,9s 0-60mph.
”M5 loopt al over de 330km/h!! En de handbak versie deed zelfs 3,9s 0-60mph.”
Nou, ik heb dan nieuws voor je.. Een M5 stoomt (onbegrensd) wel door tot ong. 320-330 km/h, 330+ is overdreven en wat je over de handbak zegt klopt gewoon niet. Een M5 (handbak of automaat.. weet niet het verschil in 0-100 tijden) doet de 0-100 km/h in 4,7 sec. (wat ook een snelle tijd is) en dus klopt jouw bewering niet.
3,9 sec. in een M5??! Dan was die desbetreffende M5 vast niet standaard als je bedenkt dat de E63 AMG en Audi RS6 de 0-100 in 4,5 sec klaren. Hij mag dan misschien een 5 liter V10 hebben.. Even snel of zelfs sneller dan de AMG of RS6 is hij gewoon niet. Begrijp me niet verkeerd. Het is een fantastisch goede sedan met goede looks, een magnifieke motor (The Engine of The Year 2005) en een lekker racy hoogtoerig V10 geluid. Aan de AMG kan hij qua prestaties, beleving en looks gewoon niet tippen..
Al zijn die laatste 2 punten puur gebasseerd op eigen beleving.. ;)
Ik zeg:
Mercedes S63 AMG
525 pk
630 Nm koppel
Topspeed 315 km/h (onbegrensd uiteraard)
Een rijtest maybe, Autoblog? :)
die dit een mooie auto vinden?
En profil van de zijkant ziet hij er echt het lelijkst uit.. Die opgeblazen bolle achterkant..
Ben benieuwd welke mensen dit ding gaan kopen..
maar wel de elleganste sedan ooit gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=rVvqkCU2mkI
Bentley Continental Flying Spur Speed.
Die gaat wel 322 KM/H.