Te koop: Porsche Cayenne V10 TDI

Auteur: , 44 Reacties

Als je dan toch in een Porsche diesel moet rijden, doe mij dan maar deze beul!

Een of andere handige klusser is op het briljante/gestoorde* idee gekomen om het V10 TDI blok (met 313 pk) uit de Touareg in het vooronder van een eerste generatie Cayenne te lepelen. Zou dat dan de eerste Porsche Cayenne diesel ter wereld zijn? En blijkbaar was de klusser ook niet helemaal tevreden met de standaard looks van de Cayenne, want die zijn grondig aangepakt zoals je kan zien.

En het mooiste is nog wel dat je deze beul kan kopen voor een lousy 59.900. Geen geld toch?

* = Doorhalen wat niet gewenst is

Porsche Cayenne V10 TDI

Porsche Cayenne V10 TDI

Met dank aan Audio-Online voor de tip!



44 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
jammer dat het de oude Cayenne is, ook jammer van dat volkswagen logo onder de motorkap.
Hmm, misschien een opstekertje voor Porsche?
Als we dan toch bezig zijn, doe me dan de V12 TDI van Audi maar!
@TYPHOON.
Dan heb ik nieuws voor je, een Cayenne is een Touareg ;).
Zeer vet en ook gaaf van dat VW logo! eens wat anders dan een VW met porsche motor/velgen ;) :D
Tja, als een schade Cayenne opknapt kan er zomaar zoiets uitkomen. Rest wel de vraag waarom Porsche dat zelf niet gedaan heeft, de VW V10 TDI is toch beter geschikt dan de VW V6 TDI.
@mashell: Die V10 TDI zuipt ook wel behoorlijk wat, dat kan in 2009 niet meer worden verkocht… Maar ze hadden makkelijk de 4.2 TDI uit de A6/A8/Q7 erin kunnen stoppen, waarom ze dat niet hebben gedaan is me ook een raadsel.
@mashell

Porsche heeft dringend geld nodig, met een V6 zullen ze wel betere verkoopscijfers halen dan met een V10.
@northspotting .
Slap excuus jo! een V8 is zuinig wil je zeggen!
Lijkt me eigenlijk niet zo heel moeilijk omdat een Cayenne een Touareg is met andere badges :D
@b0z4.
Jep, volgens mij zijn zelfs de motorophangpunten van de touareg gebruikt ;)
valt wel mee hoor, een touareg is niet gelijk aan cayenne
Wat een briljant idee!!! Vraag mij af waarom Porsche dat nooit heeft gedaan…
313 hele pk’s….wow…. Kan je in ieder geval wat sneller je kinderen naar de hockey brengen;)
Ik moet opeens aan dit beeld denken…
http://www.weddingtaxi.com/gs/cimg0711.jpg
zoizo dieles in een porsche, niet zo hel lang geleden durfde je dat niet eens te bedenken. tja, dat dachten we trouwens ook met de cayenne, porsche met suv. ohja natuurlijk niet te vergeten een 4 deurs porsche. tja, zal porsche nu ook met een hatchback komen?
srry, dieles = diesel
@bellisimo.
Nee daarom is het odnerstel hetzelfde, en kan je de voorkant van een cayenne op een touareg zetten…
ik wist wel dat porsche en vw in onderhandeling waren om te ‘fuseren’? maar dit gaat me toch wat ver.
@ RickB

ok, ze zijn op hetzelfde onderstel gebaseerd, maar het zijn toch twee totaal verschillende auto’s. Een touareg kan echt niet tippen aan een Cayenne. De porsche rijdt de touareg op elk gebied verloren!
Wel jammer van die IS-F uitlaten.. Een zorgwekkende trend.
@Jef.
Komt doordat er een ander blok in ligt, duhh!
Behalve in het terein…
… en bodykit van Lumma.
Beter dan de V6 TDI, maar nog steeds inferieur aan de rest van het gamma.
En alleen omdat er een VW logo opstaat?
Goedenmorgen Porsche werkt al jaren lang met Porsche.
En als het Audi was was het wel goed, terwijl het allemaal een pot nat is…
@northspotting: zelf een V8 diesel is niet meer van deze tijd ==> http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/26/bmw-en-mercedes-stoppen-met-v8-diesels

En in de toekomst zullen er alleen nog maar V6 diesels beschikbaar zijn.

Heel vooruitziend eigenlijk van Porsche.
@ RickB

jouw gebrek aan autokennis en de ijverigheid waarmee je ons ervan probeert te overtuigen dat de Cayenne en de Touareg, op het logo, na identieke wagens zijn doen me vermoeden dat het nog wel even duurt voordat je 18 word. Dus ik ga je in de waan laten dat je het beter weet en geen verdere moeite besteden aan deze discussie.
anders is het wel een identiek chassis hoor. Ze zijn dan ook door beide partijen tesamen en gelijktijdig ontwikkelt, enkel was het toen de afspraak dat de cayenne enkel in benzine verkrijgbaar zou zijn en de touareg in diesel (eerste generatie, was ook zo). Dat de rijeigenschappen van de cayenne beter zijn ga ik niet ontkennen, maar das eigenlijk onafhankelijk van het chassis in dit geval (vering en die shit kan je ook zwaar mee dingen veranderen). Maar nogmaals het chassis is identiek (behalve motorophangpunten dan)
Handige klusser precies :-)
Leuk ideetje, beter dan die standaard 240 die Porsche zelf biedt.
Is dat blok trouwens dubbelgeblazen?
@RickB(1e Post): Het is vrij onmogelijk dat een Cayenne een Touareg is, gezien de Cayenne er nét iets eerder was. Doe even je huiswerk voordat je van alles en nog wat gaat beweren.

@Jef: Je hebt in de kern gelijk, maar ik vind het vrij zwak dat je op leeftijd gaat kijken. Als ik nou 16 was, zou je me dan minder serieus nemen, al zou ik meer zinnigs zeggen dan de doorsnee Autoblog-bezoeker?

OT: Een “gewone” V10, van bv. BMW, Chrysler of ook die van VAG mocht er van mij ook wel in. De looks: 1e gedachte was: Mansory…
@BananaFlip: Ik dacht enkel, maar ik kan het ook fout hebben.
Alles wat ik zeg is immers soms niet waar.
“Maar nogmaals het chassis is identiek (behalve motorophangpunten dan).”
Ik zou zeggen dat juist de motorophangpunten (die verzet je niet zomaar even, en maken voor de klant niet uit) identiek zijn. Zo zijn ook de portieren uitwisselbaar!
“Het is vrij onmogelijk dat een Cayenne een Touareg is, gezien de Cayenne er nét iets eerder was.”
Poewee. Wat een onzin, ze zijn samen ontwikkeld en het chassis en carroserie zijn grotendeels identiek. Ze worden ook in dezelfde fabriek gemaakt net als de 3e zuster de Q7. Dat VW het model iets later op de markt bracht is slechts een marketing keuze.
De kans dat Porsche met de V8-diesel van Audi op de proppen komt, is eerder klein. Eerst en vooral wacht men af of de V6 diesel aanslaat. En Porsche moet natuurlijk zijn imago staande houden.
@Vinny_93.
Ga jij je huiswerk eens doen.
De Touareg was een gezamenlijk project van Volkswagen en Porsche om mee te doen in de toen sterk opkomende markt voor SUV-wagens. Ze ontwikkelden samen het Volkswagen 7L platform waar Volkswagen de Touareg en Porsche de Cayenne op bouwt. Later werd ook de Audi Q7 op een doorontwikkelde versie van het platform gebouwd. Hoewel de twee modellen het zelfde platform delen zijn er grote verschillen tussen de auto’s. Zo heeft de Cayenne een sportiever karakter en is volgens de traditie van Porsche alleen beschikbaar met benzinemotoren. Terwijl de Touareg een lage-gearing heeft voor ruw terreinwerk en beschikbaar is met zware dieselmotoren.


Bron: Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Touareg
Motorruimte rubber op de parafan hangt los.. slordig voor een verkoopfoto… ;)

OT: Wel een mooie ombouw. Bruut blok. Maar waarom nou geen ingetogen buitenkant. Vind het helemaal niks dit tupperware® gedoe. Het lijkt wel een overmaatse Star Wars Stormtrooper…
Hmmmmm….

En toen was het stil….
Anyone…??
En de nieuwe A5 was er ook eerder dan de nieuwe A4, en toch staat de A5 op het chassis van de A4.

Denk zelf eens na voor je domme dingen roept. En verder, who cares? Een v10 is leuk, een cayenne is leuk. Maakt het dan uit dat de motor uit een vw komt?
@Stefje
mee eens. leuk project!
een beul van een motorblok. alleen wanneer heeft hij dit gedaan? zou zomaar de eerste diesel porsche kunnen zijn geweest. alleen jammer dat er geen porsche embleem op het blok zit. misschien is zijn volgende project wel de V12 TDI……!?
@ Jef.

Triest dat je op zo’n manier je ongelijk reflecteert.
Hoezo, mijn ongelijk? Het feit dat twee wagens op hetzelfde platform zijn gebouwd wil niet zeggen dat je ze met elkaar kan vergelijken. Ok, de Porsche heeft een sportiever karakter en de VW zou meer een werkpaard moeten zijn. Maar er zijn nog zoveel meer onderdelen aan een auto die een wereld van verschil kunnen maken. En het is ook daar dat de Cayenne het verschil maakt. Porsche staat bekend om zijn vooruitstrevende technologie. De Cayenne staat bekend om zijn fantastische rij-eigenschappen. Ik zeg niet dat de Touareg een slechte wagen is, maar om te zeggen dat ze grotendeels hetzelfde zijn is toch wel heel kort door de bocht!

@ RickB

Je komt nu pas met argumenten. In je eerste reacties zei je dat deze auto’s ongeveer identiek waren omdat je het front van de Touareg ook op de Cayenne kon monteren. So what? Dat maakt deze auto’s niet identiek.
En in je argumenten geef je nu zelf aan hoe verschillend deze auto’s wel niet zijn.
@TYPHOON
Achja, we kunnen niet alles hebben he. :)
Hier mee wil Vw laten zien dat porsche van hun zelf zijn. ene kant ist wel hard, als je motorkap open doet dikke vw logo onder een dikke porsche wel lachen,, v12 tdi was gelijk goed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).