Autoindustrie maakt 1.800 euro verlies per auto

Auteur: , 29 Reacties

Dat is geen kattenpis...

Een onderzoek van adviesbureau AlixPartners naar de marktomstandigheden in de autoindustrie heeft aangetoond dat er gemiddeld maar liefst 1800 euro verlies wordt gemaakt. Natuurlijk zijn er nog wel merken die een beetje winst maken, maar als zelfs Toyota forse verliezen maakt en GM & Chrysler door de Amerikaanse overheid gered moeten worden kan je op je klompen natuurlijk wel aanvoelen dat het niet lekker gaat.

Volgens adviesbureau AlixPartners duurt het zelfs nog tot 2014 voordat er wereldwijd weer net zoveel auto’s verkocht worden als in 2007 het geval was. Voor volgend jaar wordt nog een gezamelijke negatieve cashflow verwacht van 40 miljard euro en pas vanaf 2011 als alle reorganisaties en herstructureringen achter de rug zijn kan er weer voorzichtig winst gemaakt worden.

Ook toeleveranciers van de autoindustrie hebben het zwaar. In 2008 verkeerde 22% van de Europese toeleveranciers in acute betalingsmoeilijkheden, naar verwachting stijgt dat percentage dit jaar naar 30 tot 50%.

Het lijkt er dus op dat we het ergste nog niet gehad hebben. (via: zibb.nl)



29 reacties

damn! en ik dacht we juist het ergste al gehad hadden! :o
Waarom blijven ze dan zo duur. Als ze hun volledige stock ,die op boten en vliegvelden staat, nu eens verkopen aan knalprijzen. Iedereen gelukkig.
Toyota heeft 52 miljard in kas zitten en ze verwachten een verlies van 9,8 voor dit jaar. Mogt de yen nog verlies maken tegenover de dollar dan maken ze minder verlies en kan het zo een goeie 2 miljard schelen.
@Eric: en die stock kostte natuurlijk niets om te produceren… Nu is het gewoon “wachtende winst”.
Mooizo! Het tempo waarin men auto’s kocht sloeg ook helemaal nergens op. Vroeger had men een auto wel 10 jaar, ik ken mensen met een modaal salaris die een soort sociale druk voelen om bijna om het jaar het nieuwste model aan te schaffen. De leasemarkt is daarin nog wel het ergste. Het is goed dat we een stapje terug doen om te kijken of we ons geld niet beter kunnen besteden aan andere dingen dan schijninnovatie.
@ eric: beter opletten bij economie knul.
@ JPM: goed verwoord.

Het lijkt me nogal een luxeprobleem. Niet voor de werknemers en iedereen die zijn brood hier mee verdient, maar wel voor de rest van de wereld. Dan rij je toch nog even langer door in je auto?
idd, goed verwoord JPM!
Worden we nu pas wakker
@Prisma, die reserves van Toyota zijn inmddels wel aardige geslonken hoor ;)
@ Eric
Naast wat NemoN zegt, is het geen oplossing omdat iedereen die nu voor een dumpprijs zo’n auto koopt, straks niet voor een fatsoenlijke prijs een auto koopt zodat je verkoop dan achter zal blijven. Je verschuift het probleem hooguit in de tijd.

Bovendien; auto’s zijn niet per se duur (vergeleken met bv 15 jaar geleden), je kan al vanaf 5000, 6000 euro een nieuwe instap auto kopen. Dat een Ford Focus nu 2x zo duur is als een Escort van 15 jaar geleden, is omdat ze 3x zo veel techniek en veiligheid aan boord hebben die destijds voor het eerst in een Mercedes E-klasse verscheen. Bovendien levert inflatie van 2% over 15 jaar een prijsstijging op van 35%.
Leuk al die ‘verwachtingen’, inmiddels komen er nu veel mensen achter dat hun auto bij 230000 kilometer nog vrolijk doorhobbelt en er geen enkele reden is om weer voor een nieuwe te gaan !
Ik hoop dat het nooit meer goed gaat komen voor de autoindustrie en dat we eindelijk is afstappen van die onzinnige milieu belastende over consumptie
@ de sjonnies : en met een auto met 230.000km rijden is niet milieu belastend dan ?
@JPM ..
@de sjonnies ..

ja hallo .. jullie doen nu net of consumenten slimmer worden !!

omdat ze minder kunnen lenen/leasen betekent niet dat ze minder graag van hun geld af willen ..
alleen andermans geld is nu een beetje lastig uit te geven ..
@ Tomtoyo

Alsof een auto ineens een stuk meer vervuilt als het 230.000 km op de teller heeft staan. Ik kan me best voorstellen dat, naarmate er meer op de teller staat, de uitstoot CO2 per km waarschijnlijk iets omhoog zal gaan door slijtage en motorvermoeidheid. Maar het is overdreven om te zeggen dat een nieuwe auto met een B-label na 230.000 km op de teller ineens als een F-label rijdt….
@Tomtoyo ..
uberhaupt met een auto rijden is milieu veranderend ..
maakt toch geen flikker uit wat er op de teller staat ..
@ tomtoyo – er ooit over nagedacht hoe vervuilend de hele keten van aluinaarde, ijzererts en olie naar de transformatie van een auto is?
Enig idee hoe vervuilend het is om bv een krukas te harden ?
@ lincoln

Tsjah en dat allemaal om je zogenaamd te onderscheiden van de rest. Juist in de drang om te onderscheiden is men gemiddeld. De gemiddelde man is onderscheidend.

Mijn mama heeft me altijd geleerd nooit geld uit te geven dat ik niet heb, dus ook niet voor een huis of een auto en al helemaal niet voor een tv of ander speelgoed.
@JPM ..
goed zo .. blijf daar aan vasthouden ..
je onderscheiden door middel van attributen is pure armoe ..

marketeers noemen dat soort armoede .. “premium” ..
Volgens CNN is het ergste al gebeurd…
Intressant om te zien dat een discussie die over autoproducenten die verlies maken per auto, omgezet wordt in een milieu discussie.

om maar in het milieu segment te blijven,

alle auto’s van 10 jaar en ouder van de weg af.
mischien gebeurt etb alleen bij ons maar we gaan op dit moment 300% op vorig jaar met auto’s en niet door bijna 200 euro verlies te pakken per auto ! gewoon met een leuke marge
maar als ik dit zo hoor zijn wij de enige
@JPM, Lincoln Eindeijk zie ik hier echt verstandige woorden. Ik deel jullie mening volledig. Men zal eens wat mnder mogen consumeren. En wat is er mis om door te rijden met een auto met 230 000 km??? Of een auto die 5 jaar oud is?? Het is idd de omgeving: “buren, media, ed..) die een perfect ons een perfect beeld voorhouen. Je moet dit en dat. Mooie auto, steeds een duurder huis. En aan het einde van de rit ben je net zoals de buurman, zijn buurman en de buurman ernaast. Gewoon een prooi van de huidige geschetst beeld van een persoon, die gelukkig hoort te zijn. Maar eigenlijk diep van binnen ben je een lege huls. Niemand durft meer risicio’s te nemen, of een sprong in het diepe te nemen. Maar vergeet niet, in direct nemen we juist veel risico, we lenen geld voor een nieuwe auto, om op de buurman te lijken. Kopen spulen opp krediet omdat je broer een nieuwe flatscreen heeft met een Bose dolby surround set. Rare situatie, het wordt tijd dat men een stap teug neemt en gaat genieten van de dingen die je wel hebt. Dus van je Golf type 4 uit 2002 met 235 000 km op de teller ipv de audi a4 die nieuw bij de dealer staat. ;)
O ja, wie ben ik dan….. ;)
Laat ik het zo zeggen iemand die het aan de lijve heeft ondervonden en omwenteling in zijn leven heeft mee gemaakt. :)
En hoeveel kost een verkochte auto gemiddeld? 20.000 Euro zal in de buurt komen? Dan is 1800 wel een heleboel… Nou ja, de fabrikanten weten ook wel dat het tijdelijk is, even door de zure appel heen bijten.
De bevolking is aan het verzuipen in zijn consumpsiedran(g)(k)!!!!!!!

Allemaal ons geïndoctrineerd door onze overheden. Als het maar geld opbrengt en de mensen tot over hun oren in de schuld steken. Dat brengt geld op!!!!!!!

Als we onze kleinkinderen nog willen zien opgroeien in een niet verwoeste wereld vol moslimoorlogterrorristen dan wordt het tijd dat we er iets aan gaan doen en wel direct.
@ arjens

Daar hebben ze een term voor in het Engels: Keeping up with the Joneses
@hiscox Gaat het wel goed met je? “verwoeste wereld vol moslimoorlogterrorristen”??? En de kabouters nemen Limburg en Belgie over!!! Ik denk dat we de oorzaak van dergelijke terorristen gewoon in de westerse wereld moeten zoeken…. aub ga het nu niet over zo’n boeg gooien..

@JPM Hahaha, dank je. En ik noemde het maar “mijn buren syndroom”…
@hiscox… pas op ze zitten achter je.
Hoezo paranoia hahaha.
Neem jij eens even een kopje kalmerende thee.

Enne, @Arjens is het waar van die kabouters??? hahahahaha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).