Hadden ontwerpers Astra en Milano dezelfde tekenleraar?

Auteur: , 92 Reacties

Denk aan een Opel en denk dan aan een Alfa Romeo. Ongetwijfeld roept dat een compleet ander beeld op. Maar is dat met de nieuwe Opel Astra en eveneens nieuwe Alfa Romeo Milano nog wel terecht?

Het gaat veel te ver om te roepen dat de auto’s klonen van elkaar zijn en tenzij je zwaar onder invloed van drank, drugs of medicijnen bent (of een willekeurige combinatie daarvan), zul je ze nooit met elkaar verwarren. En toch, wanneer je de auto’s naast elkaar zet, vertonen ze in het ontwerp van het lijnenspel op het oog een aantal gelijkenissen. Het zou kunnen zijn dat de ontwerpers van de Opel Astra en de Alfa Romeo Milano vroeger dezelfde tekenleraar hadden (een Chinees?), maar toeval ligt in dit geval meer voor de hand. (via: carscoop)

Opel Astra vs Alfa Romeo Milano

Opel Astra vs Alfa Romeo Milano

Opel Astra vs Alfa Romeo Milano

Opel Astra vs Alfa Romeo Milano



92 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Die daklijn en de c-stijl in combinatie met de achterruit zie je wel meer, zie bijvoorbeeld Ford Fiesta 5 deurs.
Brrr… Wat een horrorscenario… Gelukkig is dit een slechte droom en word ik zo wakker.

Want het kan toch niet zijn dat de Insignia een eerste model is in een REEKS van mooie Opels? Die Kadett Astra op die gedroomde foto’s ziet er ook al heel fatsoenlijk uit.

*knijpt zichzelf met een nijptang*

AUW!!!! :twisted:
Haha, inderdaad veel gelijkenissen!
Normaal houd ik niet zo van Alfa’s, maar deze vind ik toch echt mooi. Ook vind ik hem mooier dan de Opel Astra, wat ook geen lelijke auto is.
Mmmja… ze hebben allebei 4 wielen…. maar voor de rest??
Mooi hoe die achterdeurlijn van de Astra doorloopt in de D-stijl (op de derde foto van boven). Astra is mooi, lijkt ook iets gestrekter/langer dan de Milano. Goed gedaan.
Dit lijkt overdreven veel op elkaar. maar het is tegenwoordig toch zo dat de nieuwe auto’s in het segment van de astra en milano erg op elkaar lijken. Het is blijkbaar normaal. ik vindt het persoonlijk erg jammer. Alhoewel ik de Alfa uit dit onderwerp toch veel meer onderscheid vindt hebben van de rest dan de opel.
Want zet deze opel is naast een nieuwe megane, ibiza, etc. en je ziet vergelijkingen. De alfa blijft nog steeds onderscheiden door de voorkant.
@ pt0x

Daar heb je een punt…
Ik vind de Astra gewoon een copie van de Megane.
Hate to say it, maar die Opel ziet er stukken beter uit, toch?
RAMP!! Gelukkig dat ik nooit een keuze zou moeten maken tussen een alfa of een franse… sowieso een alfa
En dan zeggen ze dat Chinezen rippen, fail! beide iig afschuwlijk
dan vind ik toch de Opel er beter uitzien, maar ach laten we het eindresultaat van de Alfa maar eerst eens afwachten ;)
Ik denk eerder dat ze bij Alfa afgekeken hebben bij Opel omdat die laatste meer succes heeft!
Gebruikjeoogkasten
Seat jat ook al jaren de achterkant van de alfas dus dit is niks nieuws.
Jongens Jongens,
Wat is dit nou dan? mensen beginnen gewoon te zeuren dat auto’s op elkaar lijken.
Let eens op die knik in het raam van de opel (zij achteruit) BMW
Let eens op het logo van Opel, das gewoon 1/4e van het Audi logo met een kras er door!
Dat antennetje van OPEL, CHEAP ASS BMW.

Auto’s lijken al jaren op elkaar, kijk maar naar de Ka en Corsa.
Tis alleen toevallig dat altijd opel of seat erbij is betrokken!
Tsja… echt nieuw is het niet. Bij de Seat Leon en de vorige Seat Ibiza was ook duidelijk te zien dat er inspiratie uit de Alfa Romeo 147 verwerkt was in de ontwerpen. Nou staat mij ook bij dat die ontwerper eerst voor Alfa Romeo werkte.
http://www.carpages.co.uk/seat/seat_images/seat_leon_cupra_rear_15_06_07.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Seat_Ibiza_3_rear_20071004.jpg
http://www.carpages.co.uk/alfa_romeo/alfa_romeo_images/alfa_romeo_147_rear_12_03_05.jpg
De gelijkenissen zijn moeilijk te ontkennen, lijkt me…
Ik vind de Opel mooier dan de Alfa. There I said it.
@ Ptox

Alhoewel ik de Alfa uit dit onderwerp toch veel meer onderscheid vindt hebben van de rest dan de opel.

VIND ! ;) denk ik…. ja toch?

ot.

njah het boeit mij niet echt, ik zou gewoon de alfa kiezen
Koop een BMW allemaal, die zijn tenminste nog onderscheidend!
Nee, dat je meen je niet! Echt waar, jezus het lijkt wel op een worst! Hu hoe bedoel:
Eenheidsworst!

Wat een nachtmerrie. Oh ja, ik ga toch zeggen… de opel is ziet er goed uit!
Gelukkig was ik al positief over de Astra. Anders was ik nu vast beschuldigd van merken-bevooroordeeldheid.

@ Mo; Ik wacht nog op de persfoto’s van de Milano. Persfoto’s vergelijken met amateurfoto’s (stiekem genomen ook nog) is snel in het voordeel van de goed gelukte persfoto’s.
Het enige verschil is dat de astra altijd met wieldoppen op straat rijdt en de Alfa met dikke 19 inch porno’s.
Volgens mij is de Milano echt een slag kleiner dan de Astra.
Ze lijken inderdaad op elkaar, maar ja welke auto in dit segment is nog volstrekt uniek? Geen één toch? Ze delen altijd wel design elementen met elkaar.

Aan de andere kant moet je niet vergeten dat dit de volume modellen van de fabrikanten zijn. Zo’n design moet dus aanslaan bij de algemene smaak. En niet alleen bepaalde type mensen trekken, dan zijn de verkoopaantallen te laag. En tsja… dat creërt nou eenmaal eenheidsworst.

Want iedereen wil goed verkopen, dus… wat bij een ander werkt….
=waarschuwing fanboy reactie=
@ Freewarefreak

ik vind mijn dodge caliber toch echt een stuk unieker dan de gemiddelde astra,golf,milano,focus enz enz.

maarja dat zou wel de reden zijn dat hij voor geen meter verkoopt zoals je al aangeeft.
@Rotorhead

Daar heb je het tch verkeerd. Het is appels met peren vergelijken, niet appels met biggen.
@ Laue: een caliber is zeker een unieke auto, maar helaas niet alleen vanwege zijn uiterlijk: http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/09/honda-insight-is-de-meest-teleurstellende-honda-in-lange-tijd
Beide ontwerpen schokten mij:
‘Holy shit een bijna mooie Opel?!’
‘Holy shit een lelijke Alfa?!’

@ Joost:

Hehehe mooie opmerking ;)
Beide vind ik het prachtige auto’s
Design (en kunst ook trouwens) zit vol jatwerk. Een goeie designer kiest gewoon beter en sneller de juiste inspiratiebronnen (kwestie van de trends te kunnen voorspellen) en is wat beter in het ‘interpreteren’ van die bronnen in zijn eigen creatie.

Aan auto’s werken een heel legertje van designers, trendwatchers, ingenieurs, marketeers, enz. Het is niet ongewoon dat aparte teams tot gelijkaardige conclusies komen.
Er is inderdaad gelijkenis.
Ze hebben allebij 4 wielen, deuren, hun merklogo staat precies in het midden van de kofferklep en de gril, en de grootste gelijkenis van alles is dat ze er allebij zeer mooi uitzien.

Obama staat voor Change en dat hebben Opel en Alfa Romeo allebij (zeer goed) gedaan. Daar kan VW nog wat van leren.
Globalisering is nefast voor diversiteit op alle vlakken. Veralgemeende opleidingen, zelfde invloeden, zelfde doelpubliek, zelfde market research,… Uiteindelijk word alles dezelfde schakering van saai grijs.
@Pieter-Jan
Welk een pessimisme! Nochtans hebben mensen genuanceerde meningen en een diversiteit aan smaken.
De gebogen lijn op de achterkant is trouwens gewoon overgenomen van de huidige Astra. De nieuwe Astra lijkt meer een kopie van de Mazda3 en Seat Leon. De zijkanten vind ik namelijk verder wel meevallen met de Alfa. Die hebben gewoon beide de standaard (dak)belijning zoals ook de Bravo en Megane heeft
Dan was de beste man in een betere bui toen hij de Astra tekende want die ziet er een stuk beter uit!
Beste mensen, zijn wij vergeten dat de merken, ten tijde dat deze auto’s in de eerste ontwikkelingfases zaten, samenwerkte om de kosten te drukken, ten behoeve van de kostprijsreductie, later zijn de wegen gescheiden, maar dan zijn de auto’s het prototype-stadia al voorbij en kun je niet zo maar het ontwerp sterk wijzigen.
Ja, de Astra is groter, dan de Milano, de Milano zit in de buurt van de Bravo, de Astra zit in de buurt van de Delta. Allemaal op de zelfde bodemplaat ontworpen, maar Opel en Fiat, eigenaar van Alfa Romeo en Lancia, trokken beide hun eigen plan.
Man o man…
Kijk eens goed naar de detaillijnen, i.p.v. de algemene contouren.

ze in het ontwerp van het lijnenspel op het oog een aantal gelijkenissen

Beetje Gele Raaf stijl, dramatische kop en een (meer) genuanceerde tekst.
@ptox, even een klein geheimpje, een Seat Ibiza is qua formaat en dergelijke van een heel andere klasse dan een Renault Megane, Ford Focus of een VW golf.
Probeer een Ibiza voor het gemak eens met een Clio, Fiesta of Polo(Oh ja, dit is een Ibiza) te vergelijken…

Doch qua vorm lijkt de gemiddelde wagen uit dat segment, met andere woorden, de hatchback over het algemeen, vrij veel op elkaar en moet je jezelf als fabrikant vooral onderscheiden in lijnenspel en de voor- en achterkant.
Ook in verband met de veiligheid e.d. moeten fabrikanten zich haast aan bepaalde vormen houden tenslotte.
Zijn beiden wel OK. Ontwerp is typisch deze tijd.
Alleen de contouren lijken slechts op elkaar. Dit is gewoon het gevolg van een designtrend. Het is trouwens wel mooi te zien dat de Milano een mooi breed en laag profiel heeft.

De Milano maakt overigens geen gebruik van het Bravo platform. Het platform van de Milano is voor 90% nieuw.
Uitzonderlijk gaat in dit geval mijn voorkeur toch wel naar de Opel uit. Als het interieur gelijkaardig is aan dat van de Insigna is het een geslaagde wagen wat mij betreft. De voorkant van Milano vind ik teveel op de mito lijken, lelijk dus.
Zeer relatief allemaal. ’t is maar hoe je het bekijkt.
Alleen de contouren lijken slechts op elkaar… ?? Wat een onzin: het is toch duidelijk dat ze teveel op elkaar lijken ? O.k. de achterlichten van de Alfa zijn wat gestrekter en de koplampen anders, maar vooral rond de achterportier/ c-ruitje lijken deze auto’s i.d.d. op elkaar. OVERIGENS net als de Hyundai i30 vs de Ibiza en trouwens ook de Megane en de nieuwe Mazda 3. erg jammer.
En ook namens mij: ik ben geen Opelfan, maar de Opel lijkt mij ook iets ausgewogener dan de Alfa… En dat vind ik eigenlijk jammer.. Iemand merkte terecht op: in de praktijk zal de getoonde Asma veel kleinere wielen hebben, waardoor het effect weer wat minder is..
Deze vinden mensen dan niet op elkaar lijken maar ze zien wel een Mercedes in een Lexus e.d.? :S

I rest my case :)
De vormen zijn wel gelijk, maar er zijn toch wel grote verschillen. Ze zullen in elk geval niet bij elkaar hebben afgekeken. Ik kies de Astra, de achterlichten zijn net wat meer in verhouding.
@Laue:

De Dodge Caliber is zeker een vrij unieke verschijning in Nederland.

En daar is ook een reden voor….
http://img403.imageshack.us/img403/5710/abx.jpg

Dat de vorm op elkaar lijken kan best wel eens voorkomen natuurlijk, maar dit lijkt toch sterk op een 1:1 kopie… Veel van de lijnen komen precies overeen. (Alleen achterruit is wat puntiger, achterlichten zijn wa slanker en de kenteken plaats is gespiegeld)
@ KoguchiPower

Jij denkt aan een conspiracy? :P

De vraag is dan wie zich schuldig heeft gemaakt aan diefstal. Gezien het feit dat de Milano al 3 jaar bij FGA op de plank ligt…
@KoguchiPower:

“en de kenteken plaats is gespiegeld” – grappig inderdaad.

Het is maar een klein detail, maar da’s nou net wat de Opel er aan de achterkant er wat klein en koddig uit doet zien, en de Alfa net wat breder doet lijken.
Je kan ook de nieuwe Delta aan dit lijstje toevoegen…
Ik zie het niet. wat is hetzelfde?
Grootste verschil is dat de Alfa binnen een jaar is weg geroest :lol: en de Astra over 20 jaar nog steeds door petjes zal worden bestuurd :lol:
@ Kap

Onmogelijk want Alfa Romeo’s zijn vanaf medio jaren ’90 verzinkt. Wel je huiswerk doen ;)
@Ilquadrifoglio: maar het blijft een italiaanse auto :lol:

of het roest weg of het staat stil in verband met een storing :p
als je iets unieks wilt, ga je toch gewoon in een multipla rijden? :mrgreen:
@ Kap

Je bent niet op de hoogte van de huidige ontwikkelingen? :P

http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/24/jd-power-onderzoek-duitsland-alfa-romeo-op-plaats-twee
@KochugiPower: Volgens mij teken jij nooit auto’s, wat je nu zegt is onzin. Rotorhead heeft een goed voorbeeld.

@Kap: Alfa Romeo’s zijn alláng niet meer de auto’s die ze vroeger waren. Plus dat Alfa’s nooit stil stonden, ondanks alle storingen en mankementjes bleven ze áltijd rijden. Emotie he ;).

Ik zie een globale overeenkomst in de vorm van de achterlichten, verder is het een compleet andere auto. De Alfa heeft stijl, de Astra is gewoon mooi. Meer niet.
@Ilquadrifoglio: het gaat in dat onderzoek meer om de beleving en aangezien Alfa’s bijna alleen maar door liefhebbers worden gekocht is het niet zo moeilijk om hoog in dat lijstje te komen staan :P en zegt het weinig over de daadwerkelijke kwaliteit van een auto

@Vanquish: ik weet het maar toch zul je mij niet in een Italiaan zien alleen al door de verhalen van vrôger. Tegenwoordig worden er geen slechte auto’s meer gemaakt alleen minderwaardige en daar schaar ik nog steeds Alfa onder :lol:
de Maffia heeft die tekeningen afgeperst :P
Nog meer overeenkomsten onder de kap; de “opel” diesels zijn in weze Fiat (dus Alfa) producten….
@ Kap

Misschien beter het nieuws volgen. De Alfa 159 wordt vreemd genoeg voornamelijk door ‘new customers’ gekocht. ;) Het zal je ook niet ontgaan zijn dat de 159 niet erg in smaak valt bij de Alfisten.
@Ilklavertje4: de MiTo ook al niet, waar gaat het heen met Alfa? Mag hopen dat deze Milano wel iets beter gaat verkopen als de MiTo: daarvan waren de verkopen toch wel teleurstellend….
FrankypankyV8
Nou,

Dan verwacht ik dat men zijn mond houdt over “die Chinezen”!
Een beetje meten met twee maten, als een Lexus op een Mercedes lijkt of welke Aziaat-dan-ook een Europeaan als ‘basis’ heeft!

OT; Dat komt ervan als je een ‘goedkope’ Chinese ingenieur inhuurt! Ja, die mensen kosten maar 5000 euro per jaar, terwijl ze een HBO-niveau hebben. Maar dan moet je niet over kleinigheden gaan zitten zeuren… ;)
@ Tadaaa

De Mito verkoopt juist erg goed! Echter is het ook geen auto die direct de Alfisten aanspreekt. Gelukkig maar want Alfa Romeo kan niet alleen op Alfisten bestaan.

Hier de cijfers over juni voor Nederland:

http://www.alfablog.nl/wp-content/uploads/2009/07/Verkoopcijfers-NL1-420x422.jpg
@Ilquadrifoglio: dus alle 7 Alfa 159’s zijn new customers?? ALLE 7!? in juni :lol:
@Ilquadrifoglio: MOEWHAHAHAHA
@Kap:

Wat een frustratie, als kind vroeger een speelgoed Alfaatje willen hebben, maar een Grijze Opeltje van Sinterklaas gekregen?
@ Kap

Best bizar die 7- stuks inderdaad. Maar ik neem aan dat je de definitie van “voornamelijk” kent?

Gelukkig maakt de Mito veel goed! :P
Voor Alfa-begrippen zal ie waarschijnlijk goed verkopen… hopelijk dat Alfa met de Milano een beetje aantallen gaat maken: de door jou genoemde cijfers voorspelken weinig goeds.
Ik denk dat meningen onder de alfisten zwaar verdeeld zijn met de nieuwe weg die Alfa is ingegaan. De 1 vindt het mooier als er was voortgeborduurd op de 159, en de ander vindt de Mito als startpunt voor de nieuwe modellen weer een succes. Er zullen een hoop liefhebbers overstag gaan, maar ik denk ook nieuwe liefhebbers bijkomen.

Ik vind het beide mooie auto’s, al oogt de Alfa in mijn optiek een strakkere styling te hebben. De uitgesproken voorkant, ik bedoel je kan zeggen wat je wilt, Alfa verdwijnt niet in het dagelijkse verkeer.
Als ik de Astra zie, zie ik de megane, en het zal ongetwijveld kwalitatief goed in elkaar zitten. Die 18″ (of die 19″ bij de Insignia) moet kennelijk de doorslagevende factor zijn om de opel te kopen.

Zet de Alfa maar lekker bij mij voor de deur!
sebastianchubasco
@NightRider
je hebt gelijk wat mij betreft, probleem met liefhebbers van een alfa romeo is vaak van nostalgische aard, ik ontkom er ook niet aan, en dan is een nieuwe alfa altijd even slikken.
Tja de gelijkenissen vallen moeilijk te ontkennen als je ze zo naast elkaar zet! Nee dit verwacht je niet, maar als we verder gaan graven komen er vast nog meer gelijkenissen naar voren!
Dit is niet alleen erg voor Alfa zelf, maar ook voor de Alfa-fanbase.
Eerst beide wagens maar eens in het echt van nabij bekijken alvorens conclusies te trekken.
Veel auto’s met hetzelfde lijnenspel. Megane heeft bijvoorbeeld ook trekjes van deze ontwerpen
Net zoals bij iedere andere economische activiteit concurreert ook de automobiel sector door bij andere merken te gaan kijken. Vooral chinezen zijn hier sterk in kijk maar eens op de volgende link:

http://www.automotoportal.com/photos/chinese-rip-offs-of-western-automakers/9

Ik vond trouwens dat de audi A5 langs achter ook veel weg had van de BMW 3 coupé
In de jaren tachtig kon je tenminste het verschil zien tussen een Kadett en een 33 jammer die eenheidsworst. Valt me vooral van die Italianen zwaar tegen. Ik weet t…word een ouwe lul.
Kunnen Opel en Alfa er iets aan doen dat ze allebei zeer goede designers hebben? In tegenstelling tot VW, waarbij een nieuw model eigenlijk gewoon een facelift is en waar bijna elk model geïnspireerd is op de Golf.
Bij Opel en Alfa weten ze tenminste hoe ze moeten vernieuwen.
@ Timo

Je antwoord is wel een beetje naast de kwestie. Er wordt niet gezegd dat ze slechte disgners hebben enkel dat één van de twee designers duidelijk zijn inspiratie elders is gaan halen. En wat je zegt over VW is volkomen waar, veel modellen lijken op elkaar. Maar dan moet je toch ook eens de alfa’s kijken, die lijken toch ook fel op elkaar als je het mij vraagt.
@Horus:

Je kunt, lijkt me, niet echt zeggen dat de 159, Mito en GT op elkaar lijken.
Dat de 159 trekjes heeft van de Brera okay, en de Milano van de Mito lijkt me ook duidelijk, maar er zit toch wel veel variatie in het hele pakket.

Bij de VAG groep is dat wel anders dan lijkt niet het hele VW pakket op een Golf, maar het Audi en Skoda pakket idem dito. Alleen Seat begint nu eindelijk een eigen gezicht te krijgen, maar daar was ook een Italiaan voor nodig.
Dat was nou precies waar ik meteen aan dacht bij die foto’s van de Milano.
Blijkbaar zijn er dus meer mensen die de gelijkenissen inzien.
Afgezien van de achterlichten die inderdaad een overeenkomst in grote lijnen vertonen zijn de lijnen van de Milano echt een een doorontwikkeling van de 147. De achterruit in een punt, de uitsparing voor de kentekenplaat, de lijnvoering van de bumper etc. De Astra is dus gebaseerd op de 147 ;)

@Smokin: welke Italiaan bedoel je? Walter de Silva (komt van Alfa) is Spanjaard en de huidige ontwerper van Seat is Luc Donckerwolke (een Belg)
Foutje, de Silva is toch geen Spanjaard…. :oops:
niet normaal, alsof er geen nieuwe ideeen meer te vinden zijn. Als er een schaap over de dam is volgen de andere, zo zit het ook met alle auto merken. De ene maakt een nieuw model en meteen elk merk wil het zelfde met een klein beetje eigen er in.
@henricus,

Dat is misschien wel zo, maar mensen zijn over het algemeen toch ook schapen? De doelgroep die kiest voor variatie die zijn er ook maar in mindere mate. Een automerk kan niet alleen overleven obv deze doelgroep. Alfa loopt nog steeds te sukkelen met een imago van onbetrouwbaarheid die volkomen onterecht is. Want zeg nou eerlijk, welk bekend automerk maakt nu nog slechte auto’s?

1 ding staat bij mij vast die italianen kunnen auto’s ontwerpen. Seat staat niet voor niets ineens op de kaart.
@147,

De Silva is na Alfa nog effe designer geweest bij Seat.
De lijnen komen weliswaar overeen, maar de uitwerking -en daardoor het efftect- is totaal anders. De Atra neigt richting metaal, de Milano richting vlees -als je het mij vraagt,
is kap een peuter ?
@Ilquadrifoglio :

Die 7 159’s in de maand juni kan nooit kloppen. Ik kom net bij mijn autodealer vandaag en die heeft alleen al 9 159’s verkocht in juni.
vandaag = vandaan

We want an edit button
SjonnieKroket
@Smokin

Ik dacht dat Seat een ontwerper van Hyundai had aangenomen? Die nieuwe Ibiza had ook een Hyundai kunnen zijn

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).